
De Fyra moest Nederland opstoten in de vaart der door snelle, efficiënte spoortrajecten verbonden volken. Het tegenovergestelde gebeurde. Treinen staan stil, een kaartje kopen is duur en ingewikkeld en wie nu naar Brussel wil pakt liever de auto. Dieptepunt: de Europese aanbesteding van HSL-Zuid waarover een trein van Italiaanse makelij zou gaan rijden: de Fyra. Dat liep anders. Het Fyra-debacle was een ‘accident waiting to happen’ en de Nederlandse overheid is zelf verantwoordelijk voor het fiasco. Dat blijkt uit De Ontsporing, het boek dat Marcel van Silfhout en Andries van den Berg hierover schreven en dat mogelijk werd gemaakt door financiering van vakbond FNV. Van Silfhout volgt de Parlementaire enquête Fyra (Fyra-enquête) over de geruchtmakende aanbesteding van die Italiaanse hogesnelheidstrein van dag tot dag.
Fyra-fiasco leidt tot bezinning op Nederlandse spoortoekomst
‘Alstom trok zich niet terug uit Fyra-aanbesteding’
Dijksma zet met ‘marktverkenning’ de verhouding NS en Den Haag weer op scherp
Politiek Den Haag is het spoor bijster
De Fyra-enquête. Dag #13. Hoofdrolspelers: ‘Parlementaire Fyracommissie partijdig’
De Fyra-enquête. Dag #12: Arie Slob boos over uitschakeling controlerende rol parlement
De Fyra-enquête. Dag #11: Van Fyra-fiasco naar totaal debacle
De Fyra-enquête. Dag #10: kroniek van een aangekondigde Fyra-dood
De Fyra-enquête. Dag #9: Liberaliserend Europa schaft onafhankelijk toezicht af
De Fyra-enquête. Dag #8: Marktwerking hielp technisch toezicht om zeep
Familie Timmer: 'Doodskoppen op bretels waren smileys'
De familie Timmer is geschrokken van de enquête uitspraken van Tineke Netelenbos over de doodskoppen op de bretels van de voormalige president-commissaris van de Nederlandse Spoorwegen.
'Doodskop'
TIMMER WENST NIET DE GESCHIEDENIS IN TE GAAN ALS IEMAND DIE DOODSHOOFDEN ZOU HEBBEN GEDRAGEN
75 Bijdragen
Michiel(overderugvanPakistani)
Hoe kan hij dat zeggen als alle aandelen van NS en Prorail in handen van de overheid zijn? Ik zie een patroon. De overheid privatiseert halfbakken, wat natuurlijk alleen maar verkeerd uit kan pakken. Vervolgens krijgt 'de vrije markt' de schuld. Veel journalisten bekritiseren klakkeloos mee.
Emmef
Michiel(overderugvanPakistani)Michiel(overderugvanPakistani)
EmmefEmmef
Michiel(overderugvanPakistani)Het gaat in dit verhaal over een markt
- waar maar een paar hele grote bedrijven werkzaam zijn
- waar de uiteindelijke consument geen keuze heeft voor een producent
Je kunt het dus over een vrije markt hebben, maar in feite heeft de markt uiteindelijk geen keuze. En de vastgelegde belangen en afspraken over het terugverdienen van investeringen maken het vrij makkelijk nieuwkomers te weren.
Als er dan concurrentie plaatsvind is dat, zoals bijvoorbeeld bij de post, over de ruggen van de werknemers (de "ZZP-ers"). Dat is weer niet goed voor de consumptie. Vijf postbodes die in totaal dezelfde hoeveelheid post per dag leveren is gewoon niet goedkoper. Je ziet het ook bij de zorg "markt": vier grote partijen met de handen op een buik, die zelfs "afvallige" partijen zwart maken. En alsmaar oplopende zorgkosten.
Wat wel zou werken is een alternatief voor de huidige trein dat andere voordelen heeft.
Michiel(overderugvanPakistani)
EmmefEmmef
Michiel(overderugvanPakistani)Je hebt ook geen keuze welk wegennet je vandaag kiest.
Met IT heb je helemaal gelijk, maar er het is moeilijk concurreren op grote landelijke infrastructurele projecten. Als je dat toch doet, krijg je Amerikaans situaties waar het wegennet vaak slechter is dan in Roemenië of Engelse situaties waar op elk traject een andere maatschappij rijdt en de trein tien keer zo duur is.
Bepaalde zaken, daar is de overheid tóch nuttig voor: het garanderen van de rechtsstaat en landelijk dekkende infrastructuur die die voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Hier moet iedereen een steentje aan bijdragen via belastingen. Veel meer hoeft de overheid niet te doen. Dat dit niet altijd lukt, heeft ook te maken met de lobby van grote bedrijven. Zoals banken die de overheid overhalen het lenen van geld fiscaal te stimuleren. Dat is helemaal de rol van de overheid niet.
Michiel(overderugvanPakistani)
EmmefEmmef
Michiel(overderugvanPakistani)Ik ageer vooral tegen twee stellingen. Ten eerste dat de marktwerking ALLES oplost. Sommige problemen wel, maar er zijn ook dingen die je niet door de markt moet laten oplossen. De brievenpost en de zorg zijn een voorbeeld: duurder en slechter.
De andere stelling is dat privatisering AUTOMATISCH marktwerking veroorzaakt. Zelfde voorbeelden. Net als politieke partijen zijn de meeste zorgverzekeraars hetzelfde en spreken ze alles met elkaar af. De enige concurrentie gaat over de rug van de patiënt of de huisarts.
Michiel(overderugvanPakistani)
EmmefDe zorg is weert een typisch voorbeeld van hetgeen ik in mijn eerste reactie omschreef. Volop regulering, een paar zijdelingse miniprivatiseringen die natuurlijk verkeerd uitpakken en dan is het weer de schuld van de vrije markt.
Michiel(overderugvanPakistani)
EmmefEmmef
Michiel(overderugvanPakistani)Michiel(overderugvanPakistani)
EmmefMichiel(overderugvanPakistani)
EmmefHyperloop.
WtW
Michiel(overderugvanPakistani)Peteur
Michiel(overderugvanPakistani)Gemeentelijke en later provinciale nutsbedrijven zijn er ooit gekomen omdat de marktpartijen er een bende van maakten. Ze zagen dat bepaalde voorzieningen essentieel zijn voor een functionerende maatschappij. Daar profiteert ook het bedrijfsleven van. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je werknemers over goede en betaalbare zorg, woonruimte en vervoer kunnen beschikken.
Hilterman
Deze man heeft zich bewezen door in korte tijd een verziekte multinational weer op de kaart heeft te zetten
Het is tekenend voor de zielige mentaliteit van een zwakke minister als Tineke Netelenbos nu met dit soort uit vluchten te komen.
Opeen volgende dames op V&W hebben er achter elkaar een puinhoop van gemaakt bij V&W.
Geen wegen aanleggen, geld wegsmijten aan een tot mislukken gedoemde wisselstrook, de NS opknippen in een reizigers en een onderhoudsbedrijf.
Het toelaten van andere aanbieders van vervoer op het spoor in het drukst bereden en dichtste spoornetwerk ter wereld. Het heeft alleen maar ellende opgeleverd. De reiziger is de dupe.
Niet alleen de spoorwegen ook het wegennet met belachelijke spitsstroken zijn het gevolg van slap beleid dat steeds naar de wensen van Brussel moest worden aangepast.
Geen enkel ander EU land heeft spitsstroken met daaraan gekoppeld snelheidsbeperkingen.
Michiel(overderugvanPakistani)
Hilterman"De man is een intimiderende gek, van het soort dat door corporate Nederland in die jaren op handen gedragen werd."
Ik denk dat Bas Heijne, die vanuit zijn grachtenpand iedere week heel Nederland de maat neemt en zelf nog geen dropwinkeltje zou kunnen runnen, zich wat netter uit zou kunnen drukken.
Hilterman
Michiel(overderugvanPakistani)Hij begaf zich een paar keer naar vliegveld Eindhoven en liet de dames en heren verantwoording afleggen over hun buitenlandse reis.Het grootste deel van deze vakantiegangers op kosten van de NV kon direct terug naar kantoor.
De PHPH, het Philipsvliegtuig, bleef wekenlang in de hangar staan. Gedaan met de snoepreisjes op kosten van de zaak. Ermoest weer gewerkt worden.
EricSmit
HiltermanIan
EricSmitMarius
IanHilterman
IanBoonstra is een bedrijvenvernietiger die treffend beschreven werd als een neutronenbom. Na zijn komst staan alleen de gebouwen nog overeind, de mensen zijn weg.
Dat goede medewerkers het grootste kapitaal van een onderneming vormen was deze speculant die bij voorkeur met voorkennis handelde onbekend. Inmiddels is ook de lichtdivisie een van de parels van de NV ook verkocht. Rommel voor tandartsen en wat diagnostische apparatuur daar moet Philips nu de kost verdienen.
Michiel(overderugvanPakistani)
HiltermanMichiel(overderugvanPakistani)
HiltermanHilterman
Michiel(overderugvanPakistani)Hij heeft Polygram inderdaad verkocht.Of hij er 21 miljard uitgesleept heeft waag ik te betwijfelen.
Boonstra wilde van Polygram af omdathij niets maar dan ook helemaal niets begreep van de muziek industrie.
Achteraf moet ik hem gelijk geven. De klassieke manier van muziekdistributie is met de opkomst van digitale techniek verloren gegaan. Daarmee is ook het verdienmodel verdwenen.
Helaas let niemand meer op geluidskwaliteit. Zolang er maar veel content op een MP3 gaat maakt het niet meer uit dat het kwalitatief nergens op lijkt.
Vinyl is nog slechts een niche voor echte liefhebbers met goede oren en wat duiten.
Michiel(overderugvanPakistani)
HiltermanDat heeft Cor op jonge leeftijd gedaan. Blijk van ondernemerschap.
Hij heeft Polygram inderdaad verkocht.Of hij er 21 miljard uitgesleept heeft waag ik te betwijfelen."
Bij twijfel, googel!
"Boonstra wilde van Polygram af omdathij niets maar dan ook helemaal niets begreep van de muziekindustrie."
Okee, jij bent een muziekman. Dus kun je dit toelichten?
"Achteraf moet ik hem gelijk geven. De klassieke manier van muziekdistributie is met de opkomst van digitale techniek verloren gegaan. Daarmee is ook het verdienmodel verdwenen."
Sportief
"Helaas let niemand meer op geluidskwaliteit. Zolang er maar veel content op een MP3 gaat maakt het niet meer uit dat het kwalitatief nergens op lijkt."
Kwaliteit van MP3's zal inderdaad bij lange na niet zo goed zijn als de beste studio-opname. 90 procent van de kwaliteit voor 1 procent van de prijs? I'll get it!
"Vinyl is nog slechts een niche voor echte liefhebbers met goede oren en wat duiten."
En ook wel voor mensen die graag het volle pond willen betalen en oeps wat zeg ik nou een tikje snobistisch zijn.. . . . . Toch?
Hilterman
Michiel(overderugvanPakistani)Vinyl had zoveel nog onontdekte mogelijkheden dat er in de jaren na het nieuwtje van de CD nog flink wat is doorontwikkeld.
Er is zelfs een nieuwe RIAA standaard gekomen.
De RIAA curve is de correctie die nodig is om de bevoordeling van hoge frekwenties bij het snijden als spiegelbeeld bij de weergave aan te brengen.
RIAA staat voor Record Industry Association of America.
De internationaal geaccepteerde snijcurve voor grammofoonplaten.
De komst van digitale beeld en geluidstechnieken heeft het opname proces binnen bereik van amateurs gebracht. Middels digitaal kun je eindeloos schuiven en prutsen tot de opname acceptabel is.
Het echte vak van opnamen maken is daar mee gedegradeerd.
Dat geldt voor fotografie net zo goed als voor muziekopnamen.
Het algehele niveau zakt richting zesjes, echte topkwaliteit is zeldzaam geworden. Vergeet bij vinyl ook niet dat veel materiaal nooit op CD of een andere digitale drager is uitgekomen.
Denk aan de geweldige jazz opnamen uit de jaren vijftig en zestig.
Niet alles zat bij Blue Note al dan niet opgenomen in de huiskamer van Rudy van Gelder in New York.
Michiel(overderugvanPakistani)
EricSmitDacht verder overigens niet dat ik me over de persoonlijkheid van Timmer had uitgelaten?
En Heijne kan beter geen Luyendijkjes doen. Ze gaan er allebei nogal hard in, maar kennen beiden hun feiten niet.
dicko
HiltermanEn als die vluchtstrook tijdelijk wordt ingewisseld voor een rijstrook (in de vorm van spitsstrook) zie ik er wel enige logica in om de snelheid te beperken, omdat bij lagere snelheid de benodigde de remafstand (voor een voertuig met pech op de rijstrook) kwadratisch afneemt. Daarnaast kunnen voertuigen bij lagere snelheid dichter op elkaar rijden en neemt de capaciteit van een wegvak dus toe.
Marius
dickoDat klopt, derhalve is de capaciteit van het wegdek ook het grootst bij stilstaan... maar je komt dan nergens
Emmef
MariusHilterman
MariusOoit een succes als de rondweg van Londen die veel verkeer uit de stad weerde.
Inmiddels de largest parkinglot van heel Engeland met stilstaand verkeer.
Marius
HiltermanHilterman
dickoDie snelheidsbeperking komt weer voort uit een milieukronkel, lagere snelheid minder schadelijke emissie.
Die absurde beperking wordt vervolgens masaal genegeerd. Fijn voor de minister van Justitie . Dat helpt weer om zijn begroting sluitend te krijgen.
jefcooper
dickoOp de drie baans Belgische snelweg is er dan nog één baan voor personenauto's, de rechtse twee zitten vol vrachtauto's.
Wie de bumperklever op de derde baan links kwijt wil moet zich tussen de vrachtauto's begeven, die ook bumperkleven.
Met dank aan de EU, die Brussel dwong het inhaalverbod voor vrachtauto's op te heffen.
Ian
Bas Heijne moet eerst maar eens zelf proberen om van een dubbeltje een kwartje te kunnen maken, zonder subsidie en vriendjesnetwerken.
Peteur
IanIan
Peteurhttp://beurs.com/2014/12/06/machtsconcentratie-mediahuis-stilaan-gigantisch
Peteur
IanAfdelingen communicatie groeien wel, maar helaas ik ben geen lekkere jongedame.
Hilterman
PeteurUitgaande van de heffingen zoals die bestonden ten tijde van de toenmalig DOB is de Nederlander nog niet 30% kwijt van de omroepbijdragen zoals die in D en het VK gevraagd worden.
Van dat bedrag snoept de overheid ondanks plechtige toezeggingen dat er niet getornd zou worden aan de financiering van de publiele omroep steeds meer af. Kabinetten zijn onverzadigbaar wanneer het op uitgeven van belastinggeld aankomt.
Inmiddels is het goed gebruik geworden om de PO te bashen. Rechts vindt de PO te links etc.
Vergeten wordt dat ermet de oude structuur een mooi evenwichtig systeem bestond waarin alle maatschappelijke stromingen zowel met een politieke als een religieuze achtergrond toegang hadden tot het publieke bestel.
De politiek heeft daar grof het mes ingezet met als enige drijfveer minder geld uitgeven aan de PO om aan andere vaak nutteloze doeleinden te besteden..
Uit deze geschiedenis blijkt overduidelijk dat politici volledig onbetrouwbare misbaksels zijn die in het zakenleven nog geen jaar zouden overleven.
Dat is een droevige realiteit waar Nederland nog steeds niets van wenst te weten.
Watching the Wheels
http://www.shared-all.nl/fsimages/10023562gr.gif
WtW
Watching the WheelsWimB
bos
WimBhad wss nog nooit gehoord van de frnase trein die in Belgie aankwam en zo door kon rijden nr Amsterdam /
Fransen/Belgen hadden ook toen al tijdje ervaring met snelle treinen ?
Trouwens 'n goede verbinding is meer waard dan 'n snelle verbinding !!
DrNomad
EricSmit
DrNomadDrNomad
EricSmitMichiel(overderugvanPakistani)
DrNomadHilterman
EricSmitNoem mij eens wat goede prestaties van mevrouw Netelenbos.
Ik vraag niet om wapenfeiten waarop ze over 50 jaar nog bekend zou zijn, gewoon wat bestuurlijke zaken waarvoor we haar dankbaar mogen zijn.
Kritische Gast
DrNomadValt me tegen dat Jan Timmer dit niet tegen Tineke had gezegd, dat was effectiever en veel duidelijker geweest dan je druk maken over openbare aanbestedingen.
bos
Dat kan ik wel volgen. DE "markt"en de Overehied schreeuwt nu op één kaarrtje voor de Touristen. Én laat daarmee de gewone burger in de kou staan ?
Vandenbergh
Hilterman
Vandenberghjefcooper
Je ziet in vage afbeeldingen wat in je hoofd zit.
vanhetgoor
jefcooperVandenbergh
Alwin
Peteur
Nando
http://en.wikipedia.org/wiki/Anchoring
Ook bij een dergelijke vraag kan het erg afhankelijk zijn hoe ze deze vraag heeft gesteld.
(“Tineke Netelenbos blijft er desgevraagd bij dat het doodskoppen waren. ‘Ik heb dit overlegd met mijn Secretaris Generaal Ralph Pans en die herinnert het zich ook.”)
Als zij immers iets heeft gevraagd, in de trend van “zag jij ook doodskoppen op deze zijn bretels”
Heeft een dergelijke vraag een groot ‘framing effect’, immers een dergelijke vraag wekt heel erg de suggestie dat het idd zo is. Waardoor een verwarring tussen smileys en doodskoppen misschien volledig onbewust best snel kan worden gemaakt.
Omdat iemand er mogelijk onvoldoende op heeft gelet waardoor men in een best grijs gebied van de hersenen terecht komt en de conclusie dat er misschien idd iets van afbeeldingen op zijn bretels stonden als ja word beantwoord, dan onbewust gemakkelijk kan worden geframed aan de context van de vraag die suggereert dat dit idd doodskoppen waren.
Op het moment dat die connectie op een dergelijke wijze word gelegd, kan ook echt zelfs een volledige overtuiging ontstaan dat dit ook is wat men heeft waargenomen. Terwijl de conclusie mogelijk onbewust op een andere manier tot stand gekomen kan zijn.
Nando
Nandohttps://www.youtube.com/watch?v=SZpJrDpCnEY
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Leprechaun
GuestZegt mij genoeg, ik kwam in mijn zakelijke werktijd ook wel eens een Smiley stropdas tegen. Genoeg informatie voor mij, om het gesprek zo kort mogelijk te houden, onmiddellijk begijpend dat ik zo'n gesprekspartner niet serieus moest nemen en vooral geen zaken mee doen.
O, ja, ineens herinner mij nog meer van dat slag "zakenmensen", stropdassen met Walt Disney figuurtjes of Winnie de Pooh, brrr, kort houden, wegwezen, geen zaken doen.
Ik heb veel meegemaakt/ moeten doorstaan, maar doodshoofden, die kende ik nog niet. Of eigenlijk, toch wel, bij de SS, operation TODT, de Duitse 3e SS Divisie Totenkopf, maar die kant gaan we toch niet weer op hè, toch?
Nee, Neelie moet zich vergist hebben, dat was ver voor de Fyra affaire. Kan gebeuren, Neelie vergistte zich ook weleens in mensen, neem bv de verkering met Palenberg en haar vriendschap met Nina -World on line- Brink.
Vergissen, vergeten, dat hoort erbij, als men de 70 jaar ruim gepasseerd is. Het is niet eerlijk of passend om oudjes dat kwalijk te nemen.
ErikBS
"Seeing that Croker was once again speechless, Harry chose to this moment to take off his jacket. He stood up and removed it very slowly. Peepgass knew what was coming. This was always a great touch.
In the process of taking his jacket off, the Artiste thrust his thick chest forward. Running down it were a pair of suspenders. They were broad and black, these suspenders and even at the other end of the table you couldn't miss the motif embroidered on them in dead white: the skull and crossbones repeated over and over"
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Kritische Gast
GuestOver doodskop-suggestie van Netelenbos; dit is een grove belediging voor de persoon Jan Timmer, zeker gezien de relatie en suggestie met oorlogsmisdaden als organisaties als Waffen-SS en Gestapo.
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Michiel(overderugvanPakistani)
GuestMolenaer
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Michiel(overderugvanPakistani)
GuestApekool
Kritische Gast
ApekoolGuest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Michiel(overderugvanPakistani)
Guestjsmid
http://jandegrotekleinvakman.nl/index.php?item=bretels&action=page&group_id=52&page=1&lang=nl