
De ceo van de New York Federal Reserve stelt voor falende bankiers een boete te geven van exact de omvang van hun bonus. Wellicht inspirerend voor onze Eerste Kamer die dinsdag de wet Beloningsbeleid financiële ondernemingen behandelt.
Na de recente onthullingen van ex-FED medewerkster Carmen Segarra over een-tweetjes tussen toezichthouders en bankiers lijkt de Amerikaanse Centrale Bank iets goed te willen maken. Fed New York topman William C. Dudley deed namelijk vorige maand een opmerkelijk voorstel: maak van een bonus een schuld in geval van wangedrag. En: registreer de bankiers die buiten hun boekje gaan. Komt er zo een eind aan de gegarandeerde vette bonus voor bankiers?
Uitgestelde bonus
20 Oktober 2014, Federal Reserve Building New York. In een speech tijdens de Workshop on Reforming Culture and Behavior in the Financial Services Industry zet Dudley zijn opmerkelijke voorstel uiteen. William C. Dudley is voormalig econoom bij Goldman Sachs en momenteel president en ceo van de Federal Reserve of New York (NYFed). Volgens Dudley moet er een cultuuromslag komen in de financiële sector. Daar draait alles om. Hij neemt tegelijk ferm stelling door bankiers te beschuldigen van ‘Disregard for the law in an effort to generate larger bonuses.’ In de aanname dat er slechts enkele rotte appels zitten tussen de vele bankiers gelooft hij absoluut niet: ‘I reject the narrative that the current state of affairs is simply the result of the actions of isolated rogue traders or a few bad actors within these firms.‘ Het beschadigde vertrouwen in banken kan alleen worden hersteld als er een cultuuromslag komt. Hierbij is het volgens Dudley van belang het bonussysteem op de schop te nemen. Naast de huidige beloningen en bonussen moet er een nieuw soort bonus worden ingevoerd, een uitgestelde bonus die uitsluitend wordt toegekend bij goed gedrag en verandert in een schuld bij verkeerd gedrag. Dudley noemt dit een ‘Deferred debt compensation’. Bij wangedrag met financiële gevolgen wordt deze ‘uitgestelde compensatie van schuld’ aangesproken. Dudley denkt dat topbankiers zich dan meer zullen gaan richten op de lange termijn, waardoor er hopelijk geen belastinggeld-injecties meer nodig zijn bij financiële debacles.Het beschadigde vertrouwen in banken kan alleen worden hersteld als er een cultuuromslag komtEen win-win situatie voor de samenleving, zou je denken. Banken zouden de burger geen geld meer kosten en hun lange termijn-belangen wordt gewaarborgd. Maar verschillende onderzoeken zien wel een groot nadeel van het opzadelen van bankiers met zo’n schuld, althans voor een deel van de stakeholders. Zo vonden economen Wei en Yermack – bij schrijven in 2010 was Wei verbonden aan de Fed, tegenwoordig is hij werkzaam bij verzekeraar AIG – dat de schuldconstructie leidt tot een conservatieve houding bij managers van bedrijven ten opzichte van risico. Hiermee zal mogelijk minder geld worden verdiend. Daar houden aandeelhouders niet van.
Aandeelhouders moeten ook betalen
Maar Dudley schrikt geenszins terug voor deze consequentie van zijn voorstel. Integendeel, van hem moeten ook de aandeelhouders er aan geloven. Het bankmanagement heeft immers slechts een klein deel van de aandelen in handen, veruit het grootste gedeelte daarvan zit bij de overige aandeelhouders. Dudley adviseert daarom om ook schuld op de aandeelhouders te laden, het doel is exact hetzelfde als bij het management: maak de aandeelhouders deel van het lange termijn-doel door ze mee te laten delen in de schuld, als de bank het niet goed. Doet de bank wel het goed? Dan profiteren beide partijen. Een groot nadeel van de bovenstaande constructie voor aandeelhouders is, naast uiteraard het risico van de schuld, ook het beperkte toezicht op de dagelijkse bezigheden van het management. Dudley waarschuwt dat aandeelhouders door de constructie niet méér invloed kunnen uitoefenen dan nu. Ze begeven zich slechts op gevaarlijker terrein. Toch mag dat geen reden zijn tot voortzetting van het huidige systeem aldus Dudley: ‘Financial firms exist, in part, to benefit the public, not simply their shareholders, employees and corporate clients’.Onervaren bankiers
Geen enkele bankier ziet z’n toekomstige bonus graag in rook opgaan of erger: veranderen in een schuld. Daardoor verwacht Dudley dat de bankiers elkaar vaker zullen aanspreken op risicovol gedrag. Het eventuele vertrek van een topbankier (‘opt out’) wordt daarnaast voorkomen doordat de uitgestelde bonus/schuld ook daarna nog kan worden aangesproken voor het vereffenen van een rekening.Geen enkele bankier ziet z’n toekomstige bonus graag in rook opgaan of erger: veranderen in een schuld.Bovenstaand systeem is lastiger toe te passen op nieuwe bankiers zonder hoge bonussen in het vooruitzicht en nog zonder een groot eigen vermogen. Toch ziet Dudley ook hier een mogelijkheid van toepassing van dezelfde constructie. De bankiers ontvangen immers wel hoge beloningen die kunnen worden toegekend op dezelfde basis als de eerder genoemde constructie met bonussen. Een nieuw aangestelde bankier – vers van de opleiding – zal zich moeten - en vooral blijven - bewijzen voordat hij een financiële beloning tegemoet kan zien. De beloning zal transformeren in een schuld op het moment van wangedrag. Dudley ziet niet in hoe deze prestatiebeloning het vak van bankier minder aantrekkelijk kan maken, want zo zegt hij: ‘Workers in finance earn a premium relative to their next best alternative job outside of the industry.’
Register met goede en foute bankiers
Dudley doet naast, het uitgestelde bonus/schuld systeem, nog een ander voorstel: stel een centraal register op met goede en foute bankiers. Financiële instellingen worden dan bij wet verplicht om wangedrag van bankiers aan te geven. Dit register wordt beheerd door een aan de Fed gelieerde instantie. Bij het aannemen van nieuwe bankiers dient eerst dat register te worden geraadpleegd. In Nederland stelde Groenlinks al eens zo’n register voor. Een openbaar register, wel te verstaan. In het voorstel van Dudley is het enkel in te zien door financiële instellingen en toezichthouders. De uiteindelijke vraag is natuurlijk: hoe haalbaar is Dudley’s voorstel voor een uitgestelde bonus die kan transformeren in een schuld en een bankiersregisters? Bankiers noch aandeelhouders zullen het leuk vinden. Hoewel bankiers relatief gemakkelijk zijn te dwingen tot dit systeem, wordt het overhalen van aandeelhouders een hele klus. Ze nemen dan meer risico zonder een snelle kans op een hoger dividend.Nieuwe wetgeving nodig
De oplossing bij uitstek is een algehele herziening van de financiële wetgeving. In de nieuwe wetgeving kan bijvoorbeeld worden vastgelegd dat aandeelhouders van banken niet volledig anoniem mogen zijn. Alleen als de aandeelhouders bekend zijn, kunnen zij worden aangesproken op financieel wangedrag van 'hun' bank. Samen met de uitgestelde bonus die kan transformeren in een schuld, zal de wetgeving paal en perk stellen aan wangedrag.Alleen als de aandeelhouders bekend zijn, kunnen zij worden aangesproken op financieel wangedrag van ‘hun’ bankAlleen: de recente ontwikkelingen in de VS maken het er niet makkelijker op. De verkiezingswinst van de Republikeinen in zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat maakt het niet aannemelijk dat de VS op korte termijn de ideeën van Dudley tot wetgeving zullen kneden. Het uitblijven van de politieke wil tot verandering is funest voor een mondiale aanpak van financieel beleid. Zo’n aanpak zal toch in gang moeten worden gezet door nationale regeringen.
DNB doet niet mee
Nederland is dan nog een van de betere jongetjes van de klas. Er bestaat nog weinig regelgeving omtrent bonussen voor bankiers, maar er zijn wel veel richtlijnen. Zo stelde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) recent een statuut op, waarin ze spreekt van een beloningsbeleid dat ‘primair is gericht op de lange termijn en in lijn met het risicobeleid van de bank.’ Dat is bij lange na niet genoeg volgens Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem. Hij wil een einde maken aan de hoge mate van zelfregulatie en goodwill. De plannen hiervoor zijn al enige tijd geleden bekend gemaakt. Op 11 november stemt de Eerste Kamer over het wetsvoorstel aangaande het beloningsbeleid voor financiële instellingen. Naast het veelbesproken bonusplafond bevat het ook een hernieuwd voorstel tot ‘terugvordering van variabele beloningen’. Dit maakt het mogelijk om als blijkt dat er ernstig financieel wangedrag heeft plaatsgevonden, een bonus alsnog kan worden teruggevorderd door de instantie.Het wetsvoorstel bevat het ook een hernieuwd voorstel tot ‘terugvordering van variabele beloningen'Over een mogelijkheid tot het aangaan van een schuld door bankiers, wordt niets vermeld in het wetsvoorstel. Op verzoek liet DNB-woordvoerder Tobias Oudejans weten dat DNB momenteel geen standpunt inneemt over het eventueel veranderen van een bankiersbonus in een uitgestelde schuld.
24 Bijdragen
Anton
NB. het nationaliseren van de banken betekent niet dat politici ineens gaan bepalen wie hoeveel geld kan lenen. Het betekent simpelweg dat de bankiers in dienst komen van de overheid, net als vroeger het geval was met o.a. de Postbank, waar vroeger een groot deel van de Nederlanders haar bankzaken deed:
https://decorrespondent.nl/1441/Waarom-Nederland-weer-een-ouderwetse-Postbank-nodig-heeft/85565980544-d9bffdc4
jsmid
AntonZie corporaties. Zorgt de overheid altijd goed voor haar eigendommen? En wie krijgt de rekening gepresenteerd als het misgaat?
Neem Wellink die het niet verstandig vind om de Interventiewet toe te passen op de big 4 in Nederland want een systeembank en die mogen we niet om laten vallen. Wat deed IJsland ook alweer? Nee, ze liet de banken niet omvallen maar kleedde ze uit. Durven we dat bij de systeembanken? Nee en daar gaat het dan ook mis.
Volgens mijn opvatting is het probleem dat de overheid teveel naar de banken luistert. Is het te zot voor woorden dat een kabinet een bankier in de arm neemt die het belastingselsel mag hervormen? Wie verzint nou zo iets?
En dan nog een prangende vraag: waarom vindt de overheid het goed dat de omvang van de balansen van onze banken meer dan 4 maal ons BNP bedragen?
Nee, laat die bonussen maar voor wat het is en red de banken niet. Mensen moeten hun geld spreiden. Het moet dus mogelijk worden dat meer kleinere banken worden opgericht. Dat is een probleem omdat DNB nieuwe bankvergunningen tegenhoudt.
Anton
jsmid- “een overheid kan toch net zo goed met zijn handjes aan de geldpers zitten”;
- “wie voorkomt dat de overheid ongezien even geld leent van de spaarders?”;
- “Zie corporaties. Zorgt de overheid altijd goed voor haar eigendommen? En wie krijgt de rekening gepresenteerd als het misgaat?”
- “Volgens mijn opvatting is het probleem dat de overheid teveel naar de banken luistert.”
- “waarom vindt de overheid het goed dat de omvang van de balansen van onze banken meer dan 4 maal ons BNP bedragen?"
- “Het moet dus mogelijk worden dat meer kleinere banken worden opgericht”
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Moeten we het aan de bankiers overlaten omdat onze overheid niet te vertrouwen is? Of is het probleem
dat de overheid teveel naar de banken luistert? Of moeten er meer banken komen? En moet die 4x BNP dan 5 keer BNP worden?
Ik denk dat het achterliggende probleem simpeler is. En dat is niet dat onze politici en centrale bankiers graaiende boeven en sukkels zijn (hoewel dergelijk exemplaren er wel tussen zitten), maar dat de mainstream economische wetenschap erin geslaagd is om onze politici en onze centrale bankiers ervan te overtuigen dat de markt altijd gelijk heeft en dat ze de markt haar gang moeten laten gaan: zoveel mogelijk privatiseren, inclusief de corporaties, zoveel mogelijk dereguleren, en de bankiers zelf laten bepalen hoeveel geld ze willen creëren.
Daar is het misgegaan!
jsmid
AntonIk stel inderdaad vast dat er veel meer kleinere banken moeten komen die je gewoon om kunt laten vallen.
En de overheid moet natuurlijk het tekort bij Vestia maar gaan aanzuiveren want onder haar verantwoordelijkheid is het zoekgeraakt.Dat de huurders het gelag moeten betalen klopt voor geen moer.
En een echte overheid met durf had KPN niet alweer een boete gekregen omdat ze weer eens verboden prijsafspraken heeft gemaakt maar had haar van de markt afgeduwd.
De vraag is dus simpel: hoe draai je dit allemaal terug en kunnen we politici weer vertrouwen?
Anton
jsmidStap 1 lijkt me dat de politiek moet worden losgeweekt uit de greep van de bankiers, andere vrije markt belanghebbenden en hun omvangrijke leger van lobbyisten, waaronder veel neoklassieke economen. Iets wat daarbij zeker zal helpen, zo lijkt me, is het onttrekken van de banken aan de greep van diezelfde bankiers.
jsmid
AntonEn wat moet er met de DNB gebeuren die zich ook behoorlijk heeft laten misleiden door de neoklassieke economen , lobbyisten en vrije marktdenkers?
jsmid
Antonhttp://www.z24.nl/columnisten/mathijs-bouman-dijsselbloem-moet-obligatiehouders-sns-wel-laten-bloeden
Michiel
AntonAnton
MichielMichiel
AntonAnton
MichielDe praktijk is echter dat een ongereguleerde economie juist neigt naar instabiliteit en ongelijkheid, en dat er strakke sturing nodig is om dat te voorkomen. Over het hoe en waarom, zie bijvoorbeeld het boek "Economie, de gebruiksaanwijzing" van de Cambridge econoom Ha-Joon Chang.
Michiel
AntonAnton
MichielIn de VS bijvoorbeeld zijn veel van die regels zo complex geworden dat alleen de grote Wall Street banken en hun juristen ze nog begrijpen. Daardoor is handhaving ervan door de overheid zeer moeilijk en zeer kostbaar geworden. Dat heeft geleid tot een nieuw verdienmodel van de grote Wall Street banken dat eruit bestaat dat:
1. di banken met het overtreden van die regels enorm veel geld verdienen;
2. de Amerikaanse overheid hiertegen in het geweer komt, maar uiteindelijk kiest voor een schikking om eindeloze, kostbare en onzekere procedures te voorkomen;
3. die schikkingen erop neerkomen dat de banken maar een deel van de eerder gemaakte criminele winsten hoeven in te leveren en dat hun bestuurders bovendien vrijuit gaan.
Een ander voorbeeld zijn de Basel akkoorden. Het doel van die akkoorden is het stabieler maken van het banksysteem. Maar door stevig lobbywerk van de banken zijn ze zo complex en ondoorzichtig geworden (zoveel regeltjes), dat de banken per saldo meer ruimte hebben gekregen om hun gang te gaan. Lees bijvoorbeeld de opzienbarende speech van de Engelse centrale bankier Andrew Haldane, die uitlegt dat die complexe regels averechts hebben gewerkt:
http://www.bis.org/review/r120905a.pdf
Michiel
AntonCor Peul
AntonCor Peul
AntonAnton
Cor Peul1. die producten eenduidig zijn en er voor de consument een goede afweging te maken valt;
2. er sprake is van significante concurrentie tussen producenten, niet alleen nationaal, maar ook lokaal (zeg: meer dan 10 aanbieders);
3. er een goed overheidstoezicht op die markt mogelijk is (wat samenhang met punt 1, want producten die voor burgers moeilijk te beoordelen zijn, die zijn voor toezichthouders vaak ook lastiger te beoordelen)
Treinvervoer voldoet duidelijk niet aan punt 2. Gezondheidszorg voldoet niet aan punten 1, 2 en 3. En financiële dienstverlening, zo heeft de recente geschiedenis wel aangetoond, voldoet niet aan de punten 1 (denk o.a. aan de woekerpolissen, en aan verzekeringsproducten voor ZZPers) en 3 (denk aan de kredietcrisis als gevolg van excessieve kredietverlening, die door de centrale banken en andere toezichthouders wereldwijd niet werd voorzien).
jsmid
MichielMichiel
jsmidjsmid
MichielMichiel
jsmidjsmid
Michielhermanthe
MichielVooral daar waar de grenzen tussen vrije markt en semi-overheidsinstanties niet duidelijk waren is het mis gegaan. Zie de wooncorporaties. Te veel kleine lieden met een te groot ego die een te belangrijke rol wilde spelen en speelbal werden van de (bank)professionals. En de zogenaamde controle was een lachertje. Hun verantwoordelijkheid was een farce want ze konden er niet op afgerekend worden. Het was de kat op het spek binden.
En gezien het huidige systeem is dat ook met banken zo. De grote 'jongens' zijn er mee weggekomen. And the show goes on.
En het zou ook dom zijn om blind te vertrouwen op de overheid. Er is daar vaak veel te weinig kennis van zaken. Alhoewel daar natuurlijk wat aan gedaan kan worden. Maar de toekomst (nieuwe technische ontwikkelingen) blijft natuurlijk altijd onzeker. De overheid -en dat zijn wij allen, althans dat zou zo moeten zijn- moet m.i. faciliteren en daar waar het nodig is corrigerend optreden. Hierover valt natuurlijk nog veel te zeggen.
Voor een overheid aan de 'geldkraan' ben ik huiverig, maar de geldkraan in particuliere handen werkt ook niet. Dat is wel gebleken. Het is prima dat iedereen voor zijn belangen gaat maar dan wel met dezelfde instrumenten. De zo geroemde vrije keuze -waarin ik geloof- blijkt vaak toch erg beperkt.
De banken hebben duidelijk hun verantwoordelijkheid voor de samenleving niet genomen, dat blijkt nu ook al weer met de doorstroming van krediet naar het MKB, er zijn keuzes gemaakt en producten verkocht die alleen hen (cs) ten goede kwamen of hen in ieder geval niet benadeelden. Natuurlijk is er risico, maar als je die niet wilt nemen moet je geen bankier worden (en ook geen onderneming beginnen).
Het voordeel van een overheid is dat die nog enigzins te controleren val
Michiel
hermanthe"Vooral voor het gedeelte waar de overheid (de politiek, de regering) zijn oren te veel heeft laten hangen naar 'vrije markt' adepten."
Wie zijn dat?
"-En om misverstanden te voorkomen, ik ben zeker niet tegen de vrije markt-."
Staat genoteerd.
"Vooral daar waar de grenzen tussen vrije markt en semi-overheidsinstanties niet duidelijk waren is het mis gegaan. Zie de wooncorporaties. Te veel kleine lieden met een te groot ego die een te belangrijke rol wilde spelen en speelbal werden van de (bank)professionals. En de zogenaamde controle was een lachertje. Hun verantwoordelijkheid was een farce want ze konden er niet op afgerekend worden. Het was de kat op het spek binden.
En gezien het huidige systeem is dat ook met banken zo. De grote 'jongens' zijn er mee weggekomen. And the show goes on."
Eens. Er was daar helemaal geen privatisering want die woningcorporaties zijn nog steeds in overheidshanden.
Overheidsfalen dus en geen marktfalen.
"En het zou ook dom zijn om blind te vertrouwen op de overheid. Er is daar vaak veel te weinig kennis van zaken. Alhoewel daar natuurlijk wat aan gedaan kan worden. Maar de toekomst (nieuwe technische ontwikkelingen) blijft natuurlijk altijd onzeker. De overheid -en dat zijn wij allen, althans dat zou zo moeten zijn- moet m.i. faciliteren en daar waar het nodig is corrigerend optreden. Hierover valt natuurlijk nog veel te zeggen"
De kern van het probleem is dat de overheid nauwelijks onderhevig is aan het marktmechanisme.
Ikzelf hoor overigens niet bij de overheid.
"Voor een overheid aan de 'geldkraan' ben ik huiverig, maar de geldkraan in particuliere handen werkt ook niet. Dat is wel gebleken. Het is prima dat iedereen voor zijn belangen gaat maar dan wel met dezelfde instrumenten. De zo geroemde vrije keuze -waarin ik geloof- blijkt vaak toch erg beperkt."
Waaruit blijkt dat de geldkraan in particuliere handen niet werkt?
"De banken hebben duidelijk hun verantwoordelijkheid voor de samenleving n