De financiële 'high' van de hitserie Breaking Bad

    Na zes jaar is er een einde gekomen aan de hitserie Breaking Bad. Terwijl ondernemers in Albuquerque nog cashen op Breaking Bad-parafernalia staat zender AMC voor de uitdaging om de gestegen beurskoers te consolideren.

    De laatste aflevering van hitserie Breaking Bad trok afgelopen zondag op de Amerikaanse televisiezender AMC het aantal van 10,3 miljoen kijkers. De dramaserie rond de brave scheikundeleraar Walter White, die na de diagnose longkanker een carrière-switch maakt en zich onder het alias Heisenberg ontpopt als een gevreesde crystal meth-producent, wist top-advertentietarieven te bewerkstelligen: adverteerders moesten tijdens de laatste aflevering 400 duizend dollar neerleggen voor een commercial van 30 seconden. De met Emmy’s overladen serie zorgde eveneens voor een financiële injectie in de lokale economie van Albuquerque, de stad in New Mexico waar zes jaar lang het dubbelleven van Walter White en zijn familie cinematografisch in beeld werd gebracht door regisseur Vince Gilligan. Zo hebben handige ondernemers een Breaking Bad Tour opgezet langs 34 filmlocaties waaronder de doorzonwoning van Walther White. Bij de lokale snoepwinkel Candy Lady zijn de blauwe zakjes snoepgoed – Breaking Bad Candy - niet aan te slepen. Vanaf vorig jaar augustus werden er al 35 duizend zakjes blauw snoepgoed verkocht aan Breaking Bad-toeristen die voor 5 dollar een zoete variant wilden van de kenmerkende blauwe crystal meth uit de serie. En de lokale donut shop Rebel Donut heeft de Breaking Bad-donut Blue Sky (met blauwe ‘meth’-kristallen als topping) geïntroduceerd. ‘It’s like Christmas every day,’ aldus een lokale onderneemster die het marktsentiment onlangs typeerde in de NY Times.   blue sky  

    AMC Networks verliest een cash cow

    Terwijl de middenstanders nog nagenieten van het succes, staat de beursgenoteerde zender AMC Networks  voor de opgave om de komende jaren een nieuwe cash cow op de zender te krijgen. Breaking Bad is ten einde,  de hitserie Mad Men beleeft in 2015 haar laatste seizoen en The Walking Dead (12,4 miljoen kijkers tijdens de derde seizoensafsluiting) is al halverwege de lifecycle. Josh Sapan, ceo van AMC noemde het vorige week  een ‘uitdaging’ op de jaarlijkse Goldman Sachs Communacopia conferentie, maar verwees naar de Breaking Bad spin-off serie "Better Call Saul", die door regisseur Vince Gilligan en Sony in productie wordt genomen. Een van de karakters uit Breaking Bad, de triviale advocaat Saul Goodman, zal in de nieuwe serie centraal staan. Deze potentiele hitserie moet samen met de nieuwe series "Turn" en "Halt & Catch Fire" de beurskoers op niveau houden. Een uitdaging: de koers van AMC steeg dit jaar met 38 procent, en ook de afgelopen jaren steeg de koers progressief.   amc network Bron: Yahoo Finance

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 231 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren