© Creative Commons

FlevoPitch: bepaal mee wat FTM en Omroep Flevoland samen gaan onderzoeken

2 Connecties

Onderwerpen

flevopitch Flevoland
8 Reacties

Wat is er aan de hand in Nederlands snelstgroeiende provincie? Follow the Money en Omroep Flevoland slaan de komende weken de handen ineen. Ons gezamenlijke publiek kan bij ons een voorstel voor een journalistiek onderzoek indienen. En iedereen kan stemmen op zijn of haar favoriete voorstel. De uiteindelijke winnaar krijgt een passende beloning: we gaan het voorstel uitvoeren. Lees hier over het hoe en waarom van #flevopitch en hoe je mee kan doen.

Wie heeft het beste idee voor een journalistiek onderzoek in de provincie Flevoland? Welke misstand verdient het om aan de kaak te worden gesteld? Welk maatschappelijk thema in jouw regio verdient het journalistiek te worden uitgespit? 

Meestal beslist een redactie of journalist dat. Met Pitch doen we dat anders: de keuze is aan jou. Jij bepaalt, en wij – Follow the Money en Omroep Flevoland – gaan samen op onderzoek uit. En bij dat onderzoek willen we zoveel mogelijk luisteraars, kijkers en lezers betrekken. Samen zijn we sterker, zien we meer en kunnen we relevante en betere journalistiek maken. Met onderzoek dat jij belangrijk vindt.

Samenwerking FTM en regionale omroepen

In 2019 hebben de regionale omroepen en Follow the Money de handen ineen geslagen omdat we denken gezamelijk nog betere onderzoeksjournalistiek te kunnen leveren. We hebben elk verschillende sterke kanten, waarmee we elkaar kunnen aanvullen. 

Het publiek van de omroepen en FTM speelt daarin een grote rol. Het bepaalt mee wat ons gezamenlijke onderzoeksteam gaat onderzoeken. We doen dat met Pitch, dat we in 2018 hebben gelanceerd. Het idee achter Pitch is dat het publiek zelf ideeën kan indienen en kan stemmen op zijn favoriete voorstel. 

We hopen dat er veel mensen zullen meedoen met FlevoPitch, en dat we met elkaar een thema vinden dat iedereen aanspreekt. Tot nu toe is dat steeds goed gelukt. Uiteraard zullen wij – onderzoeksjournalisten van de regionale omroepen en Follow the Money – onze tanden daarin zetten op de manier die je van ons gewend bent.

Hoe werkt Pitch?

Het indienen van een voorstel is laagdrempelig, maar dat wil niet zeggen dat het ook gemakkelijk is.

Een pitch is meer dan zomaar een tip of ideetje over de schutting gooien. We verwachten een enigszins uitgewerkt, en vooral beargumenteerd, voorstel. Wat wil je aan het licht gebracht hebben? Wie kunnen daarmee helpen? Waarom moeten we het doen? Wat maakt het volgens jou interessant? De praktijk leert dat hoe beter erover is nagedacht, hoe groter de kans is dat je Pitch-voorstel stemmen weet te krijgen.

Andere lezers zijn welkom om onder de Pitches commentaar te leveren, aanvullingen te geven en hun diensten aan te bieden. Zo wordt het idee alleen maar beter. Uiteraard kun je je eigen voorstel via de sociale media promoten en zo stemmen winnen. Gebruik daarvoor de hashtag #flevopitch.

Heb je zelf geen voorstel? Dat geeft niet, je kunt wel stemmen. Ook kun je je diensten aanbieden, bijvoorbeeld als je expertise over het onderwerp hebt.

Waarom PItch?

Over een gebrek aan tips van onze lezers hebben we bij FTM niet te klagen. Elke dag worden we gebeld, gemaild of bezocht door mensen die hun onvrede, vermoedens of vragen met ons willen delen. Af en toe hangt er de spreekwoordelijke plastic boodschappentas met documenten aan de deur.

We zijn er blij mee, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er niet altijd iets mee kunnen. De ene keer staat het onderwerp wel erg ver van ons af, de andere keer blijkt het na enkele checks toch net iets anders te liggen. Een enkele keer is de tip een loepzuiver schot in de roos. 

Bij de regionale omroepen is het niet veel anders. Betrokken publiek is een belangrijke pijler voor elk medium, ook voor onderzoeksjournalistiek. Het helpt dan enorm als de ideeën op een gestructureerde manier worden verzameld. Met Pitch kan dat. 

Vorig jaar begonnen we met een experiment om onze leden en lezers een stem te geven in wat we gaan onderzoeken. We organiseerden daarvoor FTM Pitch: een interactieve stemronde waarbij ons publiek niet alleen beargumenteerde onderzoeksvoorstellen kan indienen, maar ook op die pitches kan stemmen. Wie de meeste steun voor zijn of haar voorstel weet te krijgen, wint. 

Die eerste Pitch was een groot succes. Er werden meer dan 50 voorstellen ingediend, waarvan we er 47 konden presenteren. De Pitch over het stadspark van Alkmaar, de Alkmaarderhout, wist de meeste stemmen te verzamelen. Ook het professionele jury-oordeel over dit voorstel was positief en na de tweede stemronde riepen we het voorstel over de Alkmaarderhout uit tot winnaar.  

Het eerste Pitch-onderzoek (dat we samen met de regionale omroepen van Noord-en Oost-Nederland) hebben gedaan is inmiddels afgerond. De artikelen over de gevolgen van de winning van zout in deze provincies, vind je hier.

Ook met Omroep Brabant hebben we onlangs een pitch georganiseerd. Het boeiende verhaal van winnaar Richard van den Akker over hoe een 'griepje' zijn leven op de kop zette lees je hier.

Lees verder Inklappen

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Arne van der Wal

Gevolgd door 696 leden

Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.

Volg Arne van der Wal
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren