
Deze week: de bijen worden bedreigd, terwijl ze een essentiële rol vervullen in de voedselproductie. Verder: Griekenland natuurlijk, gratis winkelhuur tegen leegstand, hard werken werkt averechts voor Amazon, een documentaire over ons geldsysteem en aandacht voor het falende WMO-beleid.
Waarom de Amerikanen niets doen tegen de bijensterfte
Rolling Stone
Eenderde van al het voedsel dat we eten is te danken aan de noeste arbeid van een insect: de bij. Dat het wereldwijd niet goed gaat met de bijenstand is inmiddels bekend. Over de oorzaak verschillen de meningen. Er is bijvoorbeeld geopperd dat de bijen last hebben van elektromagnetische straling van mobiel telefoonverkeer, of dat ze sneuvelen door een parasiet. Maar de meeste vingers wijzen naar veel gebruikte pesticiden die behoren tot de groep neonicotinoïden. Dit type bestrijdingsmiddel werd in 1985 ontwikkeld door Bayer CropScience, maar wordt pas sinds het jaar 2000 massaal gebruikt.
Neonicotinoïden werken op het centraal zenuwstelsel van insecten, maar ook bijen die de stof via de plant hebben geconsumeerd hebben er last van, zelfs bij zeer kleine hoeveelheden. Ze raken bijvoorbeeld een aantal cognitieve functies kwijt, zoals het vermogen om terug te vliegen naar hun raat. Het gif spoelt niet weg door regen en blijft lang in het lichaam aanwezig. De effecten zijn vaak pas maanden later waarneembaar.
Om die reden heeft de Europese Food Safety Authority in 2013 het gebruik van aantal van deze bestrijdingsmiddelen verboden. Rolling Stone vraagt zich af waarom de Amerikaanse tegenhanger EPA dat niet deed. Amerikaanse bijenhouders kampen met massale sterfte van hun bijenvolken en dat is een grote bedreiging voor de voedselproductie. Maar de EPA doet niets.
Een van de redenen is dat het lastig is om aan te tonen dat deze bestrijdingsmiddelen de voornaamste oorzaak is van de sterfte. Fabrikanten van neonicotinoïden zaaien twijfel en beschikken over een machtige lobby. Een ander punt is dat het Amerikaanse toelatingsregime nieuwe chemicaliën het voordeel van de twijfel geeft: ’It's corporate greed over environmental safety’. Agrochemische ondernemingen zoals Syngenta en Monsanto hebben er geen enkel belang bij om hun zaden resistent te maken tegen schadelijke insecten, maar wel om ze resistent te maken tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen die zij zelf produceren. Een lezenswaardige longread, ook voor sceptici.
Doe mee
Ook iets gelezen of gezien dat u met andere lezers wilt delen? Stuur de link met uw must read met een korte motivatie of beschrijving van de inhoud naar de speciale mailbox: Follow the Money Selecteert.
Unworkable and unreformable, the euro surely cannot survive another serious downturn
Telegraph Volgens economie-redacteur Jeremy Warner van de Telegraph staat de euro het water aan de lippen. Hij citeert politiek filosoof John Gray, die in een analyse schreef dat de euro niet werkt, niet aangepast kan worden en alleen maar leidt tot het verder verdiepen van de crisis: '[the euro is] unworkable and unreformable, the euro can only produce recurrent and worsening crises'. Daarom verwondert Warner zich erover dat de euro nog bestaat, sterker, dat volgens een peiling van de Europese Commissie (EC) een meerderheid van de Europeanen vertrouwen lijkt te hebben in de munt. In Nederland zou zelfs meer dan 60 procent vertrouwen hebben in de euro. Volgens de EC dan. Warner schrijft verder dat de ongemakkelijke waarheid is dat je wel eenvoudig kunt toetreden tot de muntunie, maar haar weer verlaten niet. De verdragen voorzien daar niet in. ' Countries that give up their monetary sovereignty essentially become locked in; rightly or wrongly, the economic consequences of leaving are seen as even more ghastly than the costs of staying'. Hij besluit zijn stuk met de opmerking dat het vrijwel onmogelijk is dat de euro een volgende crisis overleeft: 'it is virtually impossible to see how the single currency can survive the next big downturn'.Gratis winkels tegen leegstand in Hengelo
Binnenlands Bestuur Terwijl het kabinet de lof zingt van het herstel van de economie, treft de gemeente Hengelo maatregelen om de leegstand in de binnenstad aan te pakken. Met het gratis verhuren van acht winkelpanden hoopt Centrummanagement Hengelo de leegstand in de binnenstad een halt toe te roepen. Centrummanager Gerard Veldhof.: 'Ondernemers met een goed plan – een jury beslist daarover -kunnen zes maanden kosteloos een pand huren dat door de eigenaar ter beschikking is gesteld. De belangstelling is aanzienlijk'. Het idee voor dit concept is afkomstig uit België, waar de stad Tongeren met dit concept experimenteerde. Eerder dit jaar opende ook een winkel in Vlissingen vrij van huur.Greece’s Third MoU (Memorandum of Understading)
Blog Yanis Varoufakis
De voormalige Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis fileert het 'Dictaat van Athene', zoals het MoU van de trojka voor Griekenland wel wordt genoemd. In een 64 pagina's lange close read geeft Varoufakis punt voor punt aan waarom sommige maatregelen wel, maar de meeste maatregelen geen bijdrage leveren aan het herstel van de economie, maar eerder desastreus zullen uitpakken.Money Puzzles
Indiegogo Award-winning filmmakers Michael Chanan en Lee Salter met hun film Secret City hebben een nieuwe documentaire gemaakt: Money Puzzles. Een docu over geld, schuld, en onszelf. De makers stellen prangende vragen over de rol van geld in onze samenleving en over de oorzaken van de ergste financiële crisis ooit. In Money Puzzles willen ze laten zien dat er ook een alternatief bestaat voor het huidige financiële stelsel en het austeritybeleid, dat tegenwoordig in de mode is om uit de crisis te geraken. De makers lichten hun concept 'odious debt' toe, dat overheden in staat stelt hun schulden te doen verdwijnen.Why has Greece only now included defence cuts in its Brussels proposals?
The Guardian
De Griekse regering moet bezuinigen van de trojka. Fors bezuinigen. Maar waarom duurde het dan tot het allerlaatste moment voordat Griekenland bereid was om in haar defensiebudget te snijden? Juist een ultralinkse regering als die van Syriza zou daar toch voorstander van moeten zijn?
Het antwoord leest u hier in een verhaal van journalist John Hooper.
Gathering the pieces of three decades of monetary coordination to build a way out of the European crisis
Boeckler Researchpaper voor de echte 'liefhebber'. De economen Jacques Mazier en Sebastian Valdecantos laten zien op welke wijze de eurocrisis aangepakt had kunnen (en moeten) worden. Zij laten zien dat de onevenwichtigheden in het Europese target-2 systeem [de handelsoverschotten respectievelijk -tekorten tussen eurozone landen, red.] verrassend veel gelijkenis vertonen met het clearing union voorstel van John Maynard Keynes, die dit voorstelde tijdens de Bretton Woods-onderhandelingen over een beter internationaal monetair stelsel.
Analoog aan Keynes' Bancor voorstel (zie ook hier) komen de heren met een consistent stock-flow model waarbij een internationale rekeneenheid de basis vormt voor internationaal betalingsverkeer teneinde die onevenwichtigheden weg te werken.
Inside Amazon: Wrestling Big Ideas in a Bruising Workplace
New York Times
Longread over werkmores bij online bestelfirma Amazon. Het bedrijf neemt steeds jongere werknemers aan. Die werken harder en langer. Maar dat harde werken heeft ook een keerzijde. Voormalig Amazon veteraan en tegenwoordig Facebookdirecteur Nimrod Hoofien:
'The pattern of burn and churn at Amazon, resulting in a disproportionate number of candidates from Amazon showing at our doorstep, is clear and consistent'.
Nieuw is dat technologie wordt ingezet om gedrag van werknemers te monitoren. Het mechanisme heeft daardoor een hele nieuwe dimensie gekregen door de dataficering en algoritmisering van het gedrag van werknemers. Gisteren, zaterdag 22 augustus, gaf onze hoofdredacteur Eric Smit naar aanleiding van het NYT artikel op radio 1 zijn visie op de bedrijfscultuur bij Amazon.
134 Bijdragen
jefcooper
Kijk maar eens naar de heisa in Z Amerika waar Roundup op grote schaal wordt gebruikt, en op grote schaal kankers zijn gaan ontstaan.
Wat betreft de euro, nog nooit hief een bureaucratie zichzelf op, vandaar de vlucht voorwaarts.
Dat velen die euro nog steunen, ik denk twee redenen: onderdeel zijn van iets groots lijkt velen aan te spreken, en niet hoeven wisselen op vakantie lijkt een groot voordeel.
Verder gaan de economische inzichten van de massa niet.
Wie de 64 pag van Varoufakis gaat lezen, ik vraag het me af.
In Bretton Woods waren vaste wisselkoersen het Walhalla.
Vandaar de voorstellen van Keynes.
Begrijpelijk, de dertiger jaren hadden een valuta oorlog laten zien.
De afgesproken vaste koersen bleken in de praktijk onhoudbaar te zijn.
Zo gaat het ook met de euro.
Er is geen internationale solidariteit, de overschotten en tekorten die het gevolg zijn van het niet meer bestaan van wisselkoersen willen de bewoners van de overschotlanden niet weggeven.
Zie Telegraaf reacties.
Nils de Graaf
jefcooperjefcooper
Nils de GraafV vergeleek de Russische tanks bij de Praagse lente met de trojka.
V is nu (8.35) op BFM tv in een vraaggesprek.
Yogibeer
jefcooperYogibeer
YogibeerJuan
YogibeerWeer een mening die als waarheid wordt gepresenteerd. Waarom wordt er toch maar niet rechtsstreeks over gestemd in Nederland?
Die ene keer dat we ons wel direct over een bepaald onderwerp konden uitspreken was het antwoord kennelijk ik goed.
Juan
Juan...kennelijk niet goed.
Yogibeer
JuanMolenaer
YogibeerYogibeer
MolenaerJuan
YogibeerYogibeer
JuanJuan
YogibeerGelukkig is 'Brussel' dat niet.
Yogibeer
JuanMolenaer
YogibeerYogibeer
MolenaerMolenaer
YogibeerMolenaer vindt 'links' of 'rechts' niet zo belangrijk. Molenaer vindt het wél belangrijk dat de PvdA op amper 9 zetels staat in de peilingen. U staat aan de kant van Syriza zegt u en u woont niet eens in Europa. Syriza zal u dankbaar zijn.
Toch vindt Molenaer discussiefora ook wel degelijk belangrijk. Waarom zou ik anders deze letters typen?
Yogibeer
MolenaerIk kan je echter verder wel vertellen dat "activisme", zonder een inhoudelijk programma, enkel op de basis van "de VS is slecht en de vijand" zoals alias @jefcooper, in deze tijd geen enkele kans van slagen heeft. Je hebt een professor Varoufakis nodig met echte kennis om het front te vormen en helaas werd zelfs deze, vanwege misschien eenzelfde beroepsdeformatie en indringendheid, ook door de hele politieke misjpoge "afgebrand".
Het ga je overigens goed en je moestuin.
Yogibeer
MolenaerYogibeer
Yogibeerjefcooper
YogibeerIn Z en midden Amerika gaat het dezelfde kant op.
Als je wilt weten hoe het b.v. was in N Amerika, lees:
William Bartram, ed. Mark Van Doren, `Travels of William Bartram, Trough North & South Carolina, Georgia, East & West Florida, Cherokee, Muscogulges, Chataws’, 1791, 1955, New York
Yogibeer
jefcooperMvdB
http://www.zorgvisie.nl/Financien/Verdieping/2015/8/We-zitten-in-het-oog-van-de-Wmo-storm-2673685W/
Jan Willem de Hoop
MvdBHulde aan Tim Robbe, je ziet maar zelden dat er zulke forse kritiek komt uit de hoek van adviseurs van gemeenten, omdat deze groep nu eenmaal fors verdient aan alle chaos en problemen.
Ik deel de verbazing dat de gehele politiek staatssecretaris van Rijn er zo gemakkelijk mee weg laat komen. De transitie / decentralisatie is een lastig politiek item blijkbaar. Waar Tim Robbe de problemen concreet benoemd blijven de politieke partijen hoofdzakelijk bezig hun stokpaardjes te berijden en lijkt eigen profilering belangrijker dan problemen oplossen.
frits
Jan Willem de HoopBartje
fritsJan Willem de Hoop
Goed dat er aandacht voor is. En ik sluit me graag bij jefcooper aan dat de mens(heid) eerder wordt bedreigd dan de bijen.
Elk decennium vinden er gevechten plaats tussen macht onderling en macht en de massa. Er gebeuren mooie dingen en vreselijke dingen. Dat is een beetje van alle tijden. Waar ik mee worstel is de vraag of we tegen bepaalde zaken niet anders moeten aan gaan kijken,. Omdat de mens(heid) steeds meer middelen tot zijn beschikking heeft en krijgt die vanwege sterkte / kracht en ook omvang in gebruik schade kan aanrichten die niet van invloed zijn op een decennium, maar die gevolgen hebben voor vele decennia. Waar niet de huidige generaties last van krijgt of kan krijgen, maar die ellende kan veroorzaken die generaties lang kan duren en zelfs de mensheid kan bedreigen.
Benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken? (We hebben alles wat we bezitten en de aarde slechts te leen, zoals iemand hier onlangs opmerkte.)
Met leeftijd van midden veertig kun je natuurlijk de neiging krijgen de problemen van de tijd waarin je leeft te overschatten. Jezelf te serieus te nemen. Dat we binnen eigen generatie / tijdperiode zaken kunnen verkloten en ook daadwerkelijk verkloten is onvermijdelijk, maar dat we dit ook kunnen en doen voor veel van de volgende generaties vind ik iets dat misschien wel vraagt om anders denken en een andere aanpak. (Al heb ik alle oplossingen niet paraat.)
Barrie Lindun
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
Barrie LindunWereldwijd zouden er afspraken moeten komen over randvoorwaarden waarbinnen we de economie / de samenlevingen organiseren. Links en rechts zouden het hier over eens moeten zijn. Ik pleit niet voor een wereld waarin er geen politieke verschillen van inzicht mogen bestaan. Het gaat om beschaafd met de aarde omgaan en honderden zo niet duizenden jaren vooruit kijken. Dan is natuurlijk lastig, maar uitgangspunt is rampen voorkomen en aarde leefbaar houden.
Een belangrijk voorwaarde is denk ik dat dat enkele personen of organisaties niet te veel macht krijgen of hebben en ook niet over machtsmiddelen beschikken waarmee ze (delen van) aarde of grote groepen mensen voor decennia of langer kunnen verwoesten. Als er dan bijvoorbeeld toch kernwapens zijn of moeten blijven, dan alleen zeer licht i.p.v. zwaar. Ook draagt beperkte omvang van organisaties bij aan behoud diversiteit, wat voorkomt dat bijvoorbeeld gebruik schadelijke stoffen, of stoffen waarvan we de werking nog onvoldoende kennen, op te grote schaal tot verwoesting kunnen leiden.Denk bijvoorbeeld ook aan stoffen die de mens op termijn onvruchtbaar zou kunnen maken.
Maar ook aan de onderkant zijn maatregelen nodig. Omdat je mensen moeilijk kunt vragen rekening te houden met de generaties voor over honderd of duizend jaar, terwijl ze zelf dagelijks in een overlevingsstrijd zitten. Een menswaardig bestaan voor iedereen is in het belang van de totale mensheid en de aarde op lange termijn. Wij zullen dus in eigen lange termijn belang mensheid moeten zorgen voor meer welvaart /betere welvaartsverdeling in de wereld.
Veel van wat we niet meer zouden doen ter voorkoming van klimaatverandering / opwarming aarde zouden we ook doen als we voldoende grondstoffe
Barrie Lindun
Jan Willem de HoopWat ik met mijn bescheiden oog zie is dat het bijvoorbeeld de EU momenteel niet vanuit top down lukt om tot een werkbare oplossing voor de schuldencrisis te komen. Zou dit wel makkelijker gaan voor ecologische vraagstukken? Het is in elk geval het gevecht waard.
Een stap die allicht ook zou helpen: Overal belasting op het gebruik van natuurlijke grondstoffen omhoog en belasting op arbeid omlaag?
U schrijft: 'maar in de basis krijgt ieder mens op deze wijze de boodschap en de randvoorwaarde dat hij of zij tijdens zijn verblijf op aarde rekening moet houden met volgende generaties. (Uiteraard is dit idee in deze fase eenvoudig af te schieten op uitvoerbaarheid, maar zoals aangegeven is denkkracht van velen nodig en is dit slechts een aanzet.)'. Persoonlijk vind ik dit geen verkeerde aanzet, waarom zouden wie niet na kunnen denken over die uitvoerbaarheid?
We moeten inderdaad zoals u stelt geheel anders durven, willen en mogen denken. Daar moet het dan niet bij blijven, echte daadkracht is nodig om de ideeën tot uitvoer te brengen. Dat heeft dan weer vaak te maken met regelgeving. En daar ontbreekt het vaak aan verbeelding van hoe het ook anders kan?
Jan Willem de Hoop
Barrie Lindunhttp://www.telegraaf.nl/buitenland/24429759/___Bush_dacht_over_atoombom___.html
Denk dat zowel de absurditeit als het gevaar van onze huidige manier van werken / organiseren / consumeren onder de aandacht gebracht moet worden. Wij zouden dit alles niet normaal en wenselijk moeten beschouwen. Tegelijkertijd met aandacht dat anders denken geen minder leuke samenleving hoeft op te leveren , maar zelfs nog een veel leukere.
Mensen maken graag deel uit van een groot verhaal. Dat grote verhaal wordt op korte of anders zeker op lange termijn een ramp bij ongewijzigd beleid. Maar het kan een fantastisch groot verhaal worden waarbij iedereen kan en moet bijdragen met oog op komende honderden - duizenden - tienduizenden jaren.
Wil er volgend jaar eens proberen een begin mee te maken dit onderwerp wat structureler te agenderen. (Helaas eerst nog druk met andere akkefietjes) Zou me zelf schamen niet minimaal aantal pogingen te wagen. Denk dat bewustwording vanaf onderen zal moeten worden aangewakkerd. Machthebbers zijn vaak nog te druk met dubbele agenda's.
jefcooper
Jan Willem de HoopHet volgende boek, er is een latere druk, betoogt dat wij dat doen sinds we een 12.000 jaar geleden landbouw uitvonden.
Clive Ponting, 'A green history of the world', 1992, London.
Wie treurig wil worden over de gevolgen van kernenergie, het boek betoogt dat de genocide op de N Amerikaanse Indianen tot op vandaag doorgaat, moet lezen:
Ward Churchill, 'A Little Matter of Genocide, Holocaust and Denial in the Americas, 1492 to the Present', San Francisco 1997.
De oplossing is, die oplossing komt, of we willen of niet, een drastische reductie van de bevolking.
Goedschiks kan dat door het verhogen van de levensstandaard in de arme landen, dan worden kinderen een last.
Die verhoging kan komen als het westen stopt met rotzooi trappen in die arme landen.
Kwaadschiks gaat het anders.
Roland Horvath
Te oordelen aan de nota's van Varoufakis YV met betrekking tot het MoU, het 3e zogenaamde hulpprogramma voor GR. In GR mag geen steen verlegd worden of het moet de goedkeuring hebben van de troika/quadriga: EC, ECB, IMF, ESM. Alles wordt kapot gemaakt of gestolen: De bedoeling is het installeren van een schuldslavernij voor 10 tallen jaren, daarom moet GR de Koopkracht, Sociale Zekerheid SZ, overheidseigendommen, werknemersrechten, belastingen voor superrijken, handelsbelemmeringen, democratie, soevereiniteit verminderen en/of afschaffen, weggeven. De productie capaciteit van de GR KMO economie is met 25% gedaald in 5 jaar en daardoor is
een inkomsten verlies van 150 miljard gecreëerd in 5 jaar.
Het wordt tijd dat de burgers de EU controleren, dat ze kort op de bal spelen. De EU burgers gaan niets veranderen als ze niet de drie beleids -, de bestuurs- instellingen veranderen. Die moeten zijn zoals dezelfde instellingen in de 28 lidstaten al eeuwenlang zijn. De Commissie steunt op een meerderheid in Parlement en Raad en de Commissarissen zijn verantwoordelijk en individueel afzetbaar. Niemand kan twee heren dienen, een lidstaat en de unie dus de Raad: 4 rechtstreeks gekozenen per lidstaat om een vergadering van minimaal 100 personen te hebben, te vergelijken met de senaat in NL/BE/US.
jefcooper
Roland HorvathRoland Horvath
jefcooperNog sterker. Het EU bestuur lijdt aan tunnelvisie, ze kiezen de vlucht vooruit, meer van hetzelfde. Ze zijn niet in staat van politiek, van mening te veranderen want dat is zwakte in hun ogen. Een andere reden is dat ze in hun bijna totaal gebrek aan kennis en begrip, alles beter weten en dus niet van mening moeten veranderen. Nog een reden voor het feit dat ze het roer van hun schip hebben vastgezet: Die reden is dat er in feite geen controle is op hun handelen. De EU burgers mogen praten en schrijven wat ze willen bijvoorbeeld in één van de betere media als FTM, het effect daarvan komt pas over 10 à 20 jaar.
Er moeten nu enkele eenvoudige maatregels genomen en ingevoerd worden, die controle mogelijk maken zoals een jaarlijkse stemming van een vertrouwensvotum. Of gaan we per semester werken, zoals de EU ook doet, waarom niet, om de zes maanden een stemming.
jefcooper
Roland HorvathDat er een euro is kan Duitsland niet helpen, Kohl kreeg die opgedrongen, anders mocht hij de DDR er niet bij hebben.
Frankrijk, het kon niet zo zijn dat het de verliezer van WWII beter ging dan de overwinnaar (Fransen zijn zowel het VS en Russische ingrijpen, als hun smadelijke nederlaag van 1940 vergeten) moest zo nodig die euro, Kissinger schijnt Kohl onder druk gezet te hebben.
Wat een 'normale geldtransfer' is vraag ik me af.
Ik heb er geen enkele behoefte aan de inefficiëncy en corruptie van de zuidelijke landen te betalen.
Je lijkt even vergeten te zijn dat in de drie landen, waar in 2005 een referendum werd gehouden, al die uitslagen afwijzend waren.
De EU is voor mij dan ook illegaal.
Erger is natuurlijk dat die EU alleen ellende brengt, de fiscale en monetaire politiek veroorzaakt de hoge werkloosheid, het imperialisme brengt ons op de rand van oorlog met Rusland.
Zie voor de EU economische politiek:
James K. Galbraight, 'Inequality and Instability, A Study of the World Economy Just Before the Great Crisis', New York, 2012
Het aantal zelfmoorden liep en loopt in EU landen dramatisch op, ook bij ons.
Ik voeg nog even toe wat Varoufakis schrijft op zijn blog over de Griekse corruptie:
[Corruption is rampant in Greece. It comes in two forms. Micro-corruption and macro-corruption. The former concerns small sums and involves individuated officials, small business proprietors etc. Macro-corruption centres upon the Triangle of Sin: Banking, Procurement and the Media. For five years the troika has not targeted Macro-corruption while the key players involved in Macro-corruption were cheerleaders of the troika program. Indeed, they have been central in assisting the troika, from within Greece, to defeat out government. Only by a miracle will the troika now turn against Macro-corruption!]
Ludovikaa
jefcooperMooi gezegd naar mijn idee. Natuurlijk willen we de corruptie niet maar er is wel meer in het leven dan zo goedkoop mogelijke producten kunnen kopen.
jefcooper
LudovikaaRoland Horvath
jefcooperjefcooper
Roland HorvathJe idee dat inkomen primair van machtsverhoudingen afhangt, als je de Duitse export van hoogwaardige goederen vergelijkt met de Griekse, olijfolie en wijn met harssmaak, dan zie je toch dat je onzin uitkraamt ?
Elke notaris kan stratemaker worden, ik denk dat weinig stratemakers notaris kunnen worden.
Wat er ongepast is in België vraag ik me af.
De Walen waren vele decennia rijk, en keken neer op de Vlamingen.
Nu zijn de Walen arm, en de Vlamingen rijk, tegelijk gedragen Walen zich nog als de heersende klasse, vandaar dat de Vlamingen niet willen betalen.
Yogibeer
jefcooperYogibeer
YogibeerYogibeer
YogibeerYogibeer
YogibeerZie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Greece
Yogibeer
Roland HorvathEen groot deel van het Duitse en Nederlandse gewone volk denkt enkel aan de eigen portemonnee. Ook als ze daarmee, zeer kortzichtig, hun eigen glazen ingooien door te willen leven op kosten van hun zuidelijke buren. Want uiteindelijk zal dit fout aflopen.
Ze worden helaas door vele media opgejut. Waar degenen met de grootste mond plomp ageren tegen de muntunie of tegen de meest noodzakelijke zaken van een gezamenlijke muntunie, zoals het noodzakelijk compenseren van onderlinge verschillen zodanig dat iedereen van de samenwerking kan profiteren.
Waarbij moet worden opgemerkt dat momenteel het profiteren momenteel helaas voornamelijk bij een kleine bovenlaag plaats vindt, waardoor het gewone volk in de illusie verkeert dat de zuiderlingen hun geld inpikken.
Die illusie is het gevolg van een perfide systeem dat heerst sinds drie decennia en dat grote ongelijkheid in de hand heeft gewerkt en intussen weinig meer met echte samenwerking te maken heeft. Dat is echter beslist geen reden om de samenwerking op zich te verwerpen - wat bijzonder verkeerd zou zijn - maar veel eerder om het perfide economische neoliberale systeem aan te pakken.
De Grieken hebben dat begrepen, Podemos en de Schotten ook. In het VK is de Labour-partij in opschudding sinds Jeremy Corbyn die het ook begrepen heeft. Ze zijn niet tegen EU of euro maar tegen het a-sociale perfide systeem van het neoliberalisme, tegen de afbraak van sociale zekerheid en tegen het belastingvrij verzamelen van grote vermogens door enkelen.
Samenwerking binnen een EU en euro op een sociale manier is veel beter dan onderlinge verdeeldheid.tussen kleine, zogenaamde "zelfstandige" landjes - die in werkelijkheid helemaal niet zelfstandig meer kunnen zijn maar zich moeten richten naar de sterkste, de USA of eventueel Duitsland, Rusland.
Er zijn ook positieve signalen. Het eerst kwam van Draghi in 2012 met het opkopen in de open mark
Jean
Yogibeerde eigen portemonnee." - Meer dan bijvoorbeeld de Fransen of Grieken? Zo ja, graag toelichting.
"Ook als ze daarmee, zeer kortzichtig, hun eigen
glazen ingooien door te willen leven op kosten van hun zuidelijke buren." - Leg eens uit waarom je dit vindt. NL en Duitsland betalen juist de rekening van vak Zuid. Kom niet aanzetten met target-2 handelsbalans kul, want dat is een gevolg van ongelijke sterkte van hun economieën en die onbalans wordt door de eenheidseuro juist versterkt.
"Ze worden helaas door vele media opgejut." - Leg eens uit. Welke media jutten NL of Duitsland op te leven op kosten van zuidelijke 'buren'? En op welke manier dan? NL media zijn apert niet EU-kritisch. Je vindt de muntunie een succes, begrijp ik? Met massale werkloosheid en nul of negatieve groei. Dat vraagt om nadere uitleg.
"het perfide economische neoliberale systeem" - wat versta je daar precies onder?
Je noemt het onbeperkte opkoop OMT-programma van Draghi een positief signaal? Voor wie? De Franse banken?
Je noemt ook het ESM een positief signaal. Voor de eurozonebelastingbetaler soms?
Yogibeer
JeanLudovikaa
JeanDe MSM zijn helemaal amper om aan te zien, meestal zet ik het na een halve minuut af als het over Grieknland gaat omdat ik het niet kan aanhoren. Dus misschien dat de nuance er na die tijd inkomt, dan mis ik dat.
Er wordt er weinig moeite genomen om achtergronden te belichten. Wie heeft er het meeste last van de Griekse crisis? Wie betaalt de rekening en wie verdient er aan? Waar zijn al die honderden miljarden gebleven? Zelfs hier bij FTM heb ik de antwoorden nog niet gezien.
jefcooper
LudovikaaTegelijk, onze media brengen een zeer eenzijdig beeld, de grote Griekse corruptie blijft onbelicht.
Eveneens dat de grote ellende in Griekenland alleen ontstond door de euro, waardoor Griekenland zich suf kon lenen.
Daarvan ging, zo wordt beweerd, maar elf procent naar gewone Grieken.
De schattingen van de bedragen die rijke Grieken in Zwitserland parkeerden variëren van 76 tot 200 miljard.
Yogibeer
LudovikaaOm in het Engels over te stappen:
Mind my words: "Times are changing and the bloody neo-liberalisme is on its end and is going to disappear".
Jean
Ludovikaarekening en wie verdient er aan? Waar zijn al die honderden miljarden
gebleven? Zelfs hier bij FTM heb ik de antwoorden nog niet gezien.
1. De gewone bevolking;
2. De eurozone belastingbetaler, m.n. Duitse en NL;
3. Opgegaan aan verhoogde ambtenaren salarissen en pensioenen. Monetair: banken hebben hun leningen - via trojka - overgedragen aan EZ belastingbetaler;
4. De banken.
5. FTM heeft daar regelmatig over gerapporteerd.
jefcooper
JeanRoland Horvath
Jeanbps
Roland HorvathKan, incidenteel, indien succesvolle investering voor herstel. Bij schokken en pech, e.d.
In de Nederlandse muntunie voorheen, werd bijv. in Oost-Groningen en in Limburg door de overheid geïnvesteerd. De bevolking moet er iets mee doen.
Structureel en permanent voor onderhoud kan geldtransfer niet stand houden wegens verzwakking van de betalers voor onderhoud van de ontvangers.
Zeker niet als de ontvangers de betalers (gaan) overstijgen zoals in de EU..
Yogibeer
bpsbps
YogibeerZowel in zaken als in privé, hoewel dat niet hetzelfde is.
Een goede, betrouwbare partner jaagt z'n vrienden niet op kosten.
U wel?
Jean
Roland HorvathYogibeer
JeanJean
YogibeerEchter, zelfs in Duitsland klinkt tegenwoordig protest tegen de scheve verhoudingen. Zelfs in de beste families leidt het voortdurend moeten betalen voor steeds dezelfde familieleden tot gefronste wenkbrouwen.
Voor het g0oed functioneren van een muntunie moet aan enkele belangrijke voorwaarden voldaan zijn. De belangrijkste is dat er sprake moet zijn van min of meer convergente economieën. Zie Robert Mundell over Optimal Currency Area's. Daarvan is in de eurozone geen sprake, sterker, de eenheidseuro zorgt er voor hogere divergentie.
Yogibeer
JeanEen Optimum Currency Area is zeker wel mogelijk in een EU met vrij verkeer van arbeid, kapitaal en goederen plus een unieke en eeuwenlang gedeelde cultuur en geschiedenis, zoals nauwelijks elders in de wereld. Speciaal op het gebied van voedselvoorziening hebben landen elkaar zeveneens nodig. Wat ontbreekt zijn de verdelings-mechanismen inzake de, onvermijdelijke, gevolgen van het feit dat voor bepaalde regio de munt te goedkoop is en voor andere regio te duur. Daarvoor is een gezamenlijke rentevoet nodig en een gemeenschappelijk fonds voor werkloosheid e.d. Hetzelfde zoals in de VS, China en overal en in elk land waar eenzelfde munt wordt gedeeld.
bps
YogibeerOCA’s kunnen zich alleen vormen in een groep muntzones.
Uw beweringen kloppen niet.
Wat is de definitie van een OCA en wat zijn de voorwaarden voor convergentie?
Op welke bronnen en welk bewijs baseert u uw beweringen? Op fantasie?
Yogibeer
bpsbps
YogibeerEen geval van maakbare illusie. Die verschilt nogal van de echte.
Jean
Yogibeereenzijdige voordelen van een te goedkope de munt van landen met zwakkere landen voor wie de munt te duur is. Dat is alles" - Daarmee maak je de transferunie 'onzichtbaar' idd, maar het probleem meneer, dat blijft. En dat probleem is de grote divergentie tussen de eurozone landen. Vraag de gemiddelde Duitser of Nederlander of hij of zij bereid is om tot Sint Juttemis te betalen voor de onder de fraaie mediterrane zon levende Spanjaarden, Italianen en Grieken en ze wijzen naar hun voorhoofd. Terecht imo.
Het grote voordeel van The Matheo Solution (TMS) is nu juist, dat we de euro als wereldreserve valuta handhaven, maar wel zorgdragen voor de broodnodige monetaire flexibiliteit die nodig is om de muntunie efficiënt te laten functioneren. En anders dan bij het oude EMS kan er geen sprake zijn van speculatie risico, immers, er is maar één munt en wettig betaalmiddel: de euro. Best of both worlds.
"Een Optimum Currency Area is zeker wel mogelijk in een EU met vrij
verkeer van arbeid, kapitaal en goederen plus een unieke en eeuwenlang
gedeelde cultuur en geschiedenis, zoals nauwelijks elders in de wereld. " - Dan weet je t beter dan de gespecialiseerde internationale economen, die dit met klem ontkennen. Mss kun je de lezers van FTM uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
"Hetzelfde zoals in de VS, China en overal en in elk land waar eenzelfde munt wordt gedeeld." - Nogmaals, de VS en China zijn natie staten, de eurozone is een lappendeken van semi-soevereine staten. Vergeet t maar Frans, Frankrijk - om maar een dwarsstraat te noemen - gaat nooit en te nimmer zijn soevereiniteit opgeven. Sterker, als t moment ooit komt (louter hypothetisch, want dat gaat nooit gebeuren) dat Frankrijk Duitsland zou moeten onderhouden ipv andersom zoals nu t geval is, dan stapt Frankrijk de volgende dag uit de euro.
bps
JeanYogibeer
Jeanbps
YogibeerGeld, goed en schulden niet. Dat geeft ruzie, want materieel.
Yogibeer
bpsbps
YogibeerYogibeer
bpsbps
YogibeerDat ligt dus aan de heersende ideologie van de EU in superieure waan.
Er was al > 20 jaar tijd voor aanpassing, correctie en verbetering.
Het tegengestelde vindt plaats.
De EU doet dat dus niet.
Jean
YogibeerMoet je er dan niet mee ophouden?
"niemand wil tornen aan de euro." - Dat valt te bezien. Ik lees - net als jij - veel internationale bladen en daar valt op dat de kritiek op de eenheidsmunt (van L tot R) groeiende is. Terecht in deze constructie.
t Valt me op dat je vooral t neoliberalisme de schuld geeft van de thans ontstane hoge werkloosheid en lage economische groei. Nu ben ik zelf geen aanhanger van welke 'doctrine' dan ook, simpelweg omdat elke situatie een specifieke aanpak vereist, maar een puur collectivistisch en centralistisch systeem heeft economisch totaal gefaald (het Communisme). Er zal dus een gulden middenweg bewandeld moeten worden.
Yogibeer
Jeanbps
YogibeerMaak mij nog meer wijs. Verder (2e alinea) wel met u eens.
Yogibeer
bpsJean
Yogibeerwaarbij een democratisch gekozen overheid voldoende sterk moet zijn om
in het algemeen belang op te treden als tegenwicht tegen monopolies en
sociale ongerechtigheid, uitbuiting en andere uitwassen van de vrije
markt." - Vroeger was ik libertariër, maar mijn kijk op financiële sector is ingrijpend veranderd de laatste paar jaar en heb gezien dat vrije markt lang niet altijd de zegen brengt die verwacht mocht worden. Denk dat die middenweg vooral veel gezond verstand moet bevatten.
Yogibeer
Jeanbps
Jean'De markt' is immers iedereen die vrije keus maakt om behoeften te voorzien.
In een rechtsstaat is dat doorgaans vrij goed geregeld m.b.t. gelijke rechten, plichten en kansen voor iedereen middels wetgeving en rechtspraak.
De mate van vrijheid bepaalt de mate van economische mogelijkheden en ontplooiing. Dat is optimaal bij optimale vrijheid, niet bij maximale vrijheid.
Maximale vrijheid leidt tot chaos, conflict en het recht van de sterkste c.q. de rijkste. Minder dan minimale vrijheid leidt tot economische verlamming en stilstand. Zie ook de Laffer-curve.
Maar ik hoef jou filosofisch niets over "vrijheid" te vertellen. Jij kunt mij dat wel, als in eerder daaraan gewijde columns. Mooie onderwerpen.
PS. Jan Gajentaan kon zich destijds ook goed vinden in die middenweg.
Yogibeer
JeanSamenvattend wat er ontbreekt in de media:
1. Geen analyse van de voordelen van de EU en euro ten opzichte van de nadelen van de neoliberale ideologie van, bezuinigen, dereguleren, privatiseren en toenemende ongelijkheid. Bijvoorbeeld ook geen analyse wat de oplossing voor de bankencrisis zou zijn geweest met en zonder EU en euro. Geen analyse bijvoorbeeld ook van de invloed en het voordeel van de euro als reservemunt ten opzichte van het niet hebben ervan.
2. Geen analyse van de voor- en nadelen van verschillende rentevoeten voor landen bij een gemeenschappelijke munt door het wel of niet hebben van gemeenschappelijke eurobonds.
Geen analyse van de voor- en nadelen van inflatie-verschillen en exportoverschotten van landen binnen een muntunie met en zonder compenserende stabilisatoren.
Etc. etc.
Er is genoeg werk aan de winkel voor serieuze onderzoeks-journalistiek en volgens mij is er daarvoor ook voldoende serieus vergelijkend wetenschappelijk onderzoek beschikbaar.
Helaas echter, "boeven en dwazen, tuig van de richel, parvenu's, rapaille", dat is de hype die aanslaat bij een, nergens nader bepaald, deel van het geheel.
jefcooper
YogibeerIk ken ze niet.
Jean
Yogibeereuro-systeem" - Eens
"maar niemand in de media maakt serieuze analyses van de
voor- en nadelen van economische stabilisatoren" - O jawel, maar niemand in NL MSM, op enkeling na.
"Geen analyse bijvoorbeeld ook van de invloed en het voordeel van de euro als reservemunt ten opzichte van het niet hebben ervan" - FTM wel, zie stukken Ten Dam en mijzelve.
"Er is genoeg werk aan de winkel voor serieuze onderzoeks-journalistiek" - Eens, ik doe niets anders. Buitenland doet t beter: UK, Zwitserland, UK. Veel deskundige commentatoren/economen.
Molenaer
JeanYogibeer
MolenaerYogibeer
YogibeerWat ik verder nog kwijt wil is dat, ondanks al mijn weerzin tegen de naar mijn mening veel te overdreven EU-bashing van Jean, dat ik denk dat Jean zijn mening serieus weergeeft en die ook wil onderbouwen. En ook al ben ik het doorgaans zeer oneens daarmee probeer ik dat op mijn manier, vooral met feiten en cijfers, te pareren, namelijk dat neoliberalisme de voornaamste boosdoener is en niet Europese samenwerking. Een tegengestelde mening kan uiteraard in heel slechte aarde vallen, en begeleid worden met de nodige emoties uiteraard. Maar van U meneer/mevrouw @Molenaer heb ik nog nergens ooit een enigszins onderbouwde analyse over de EU of euro of zelfs over de VS gelezen. Activisme is prima, maar zonder inhoud bereik je niets. Soms denk ik dat U iets tegen typen uit Bloemendaal of Aerdenhout hebt, of mogelijk ook tegen accountants zonder meer of zelfs tegen een bepaalde welbespraaktheid of zeg maar breedsprakigheid, dat zou kunnen. Dergelijke vooroordelen heb ik ook, zoals tegen Bloemendaal waar ik nog nooit geweest ben. Maar ik verzeker U dat ik mijn eenvoudige komaf nooit verloochend heb en zelfs nu nog dagelijks met mijn poten in de modder sta in plaats van in een hangmat onder palmen lig. Een genoegen om dit even mede te delen, hoewel zeer waarschijnlijk alles 'blahblahblah' voor U, als ik U enigszins begrepen heb. Cultuurverschillen, daar zal het aan liggen. Adios.
Yogibeer
MolenaerMolenaer
YogibeerYogibeer
YogibeerYogibeer
Jeanjefcooper
YogibeerDe inkomensverschillen in UK worden steeds groter, die in de VS ook.
Bij Flog It wordt letterlijk gezegd dat oude spullen worden verkocht om stroom- en gasrekeningen te kunnen betalen.
Yogibeer
jefcooperbps
YogibeerDat Nederland is 'verrechtst' komt van de individualisering van de ‘linkse’ én ‘rechtse’ Nederlander door de schuld gedreven (schijn)welvaart.
Men had het zo goed, men had elkaar en de gemeenschap niet meer nodig. Arrogantie en pronk (separatis-)eerde elk ego met huis, auto e.a. praal.
Niet door Hayek, de Oostenrijkse School of een verdwaald handje vol libertaristische theoretici.
Hayek heeft niets met het onbeheerst opvoeren en subsidiëren van schuld van doen door banken en politiek. Integendeel.
Oostenrijkse School heeft meer van doen met realiteit dan met libertarisme.
En Hayek is minstens zo interessant als Keynes.
Yogibeer
bpsQuote:
In 1978, Hayek came into conflict with the Liberal Party leader, David Steel, who claimed that liberty was possible only with "social justice and an equitable distribution of wealth and power, which in turn require a degree of active government intervention" and that the Conservative Party were more concerned with the connection between liberty and private enterprise than between liberty and democracy. Hayek claimed that a limited democracy might be better than other forms of limited government at protecting liberty but that an unlimited democracy was worse than other forms of unlimited government because "its government loses the power even to do what it thinks right if any group on which its majority depends thinks otherwise".
Hayek stated that if the Conservative leader had said "that free choice is to be exercised more in the market place than in the ballot box, she (Margaret Thatcher) has merely uttered the truism that the first is indispensable for individual freedom while the second is not: free choice can at least exist under a dictatorship that can limit itself but not under the government of an unlimited democracy which cannot".
bps
YogibeerZie onze discussie bij Engelen onlangs. http://www.ftm.nl/column/die-goudglanzende-fata-morgana-van-een-verenigd-europa/#comment-2201913280
en http://www.ftm.nl/column/die-goudglanzende-fata-morgana-van-een-verenigd-europa/#comment-2203925834
Yogibeer
bpsbps
YogibeerLaat ik het dan zo zeggen: ik ben Hayek al gepasseerd.
En ik ben de enigste niet.
Maar vlak 'de markt' niet uit. De markt, dat is iedereen met een behoefte.
Niet alleen een selecte club liberalisten of varianten daarvan.
Yogibeer
bpsJan Willem de Hoop
Ambtenaar straffen voor schenden privacy’ (Strafrechtelijk)
http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/ambtenaar-straffen-voor-schenden-privacy.9489094.lynkx
Op de site van Binnenlands Bestuur deze week aandacht voor het beter voorkomen van privacyschendingen. Een onderwerp, zo laten de cijfers in het artikel en het aangehaalde onderzoek zien, dat steeds belangrijker en relevanter wordt omdat het aantal privacyschendingen fors toeneemt. Strafrechtelijke vervolging kan hierbij een goede manier zijn meer garantie te krijgen dat overheden goed omgaan met persoonsgegevens, zo luidt een aanbeveling uit onderzoek van Big Brother Watch, een Britse organisatie die opkomt voor burgerrechten en privacy. Ambtenaren moeten persoonlijk verantwoordelijk worden gesteld bij ernstige privacyschendingen.
Daarnaast geeft Big Brother Watch nog een aantal aanvullende stappen voor betere waarborging van de privacy. In Nederland is er met een meldplicht datalekken, die in 2016 ingaat, al een van de door Big Brother Watch gewenste stappen gezet op dit gebied. Het schenden van privacy valt in ons land bij het strafrecht onder artikel 272
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/272.html
pubben
Jan Willem de Hoop99% van de mensen weet het niet. Uit de NRC van gisteren.
Hopelijk duurt het niet tot die tijd voordat de Grondwet wordt ontdaan
van de omissie die wordt weerspiegeld in artikel 120. Daarin staat dat
de rechter wetten die in het parlement zijn aangenomen, niet mag
beoordelen op strijdigheid met de Grondwet. Zo mist de Grondwet een
vitale functie: de burgers te beschermen tegen de staat. Om zo de
bevolking de zekerheid te geven dat de grondrechten die in de Grondwet
staan opgesomd, haar niet worden ontnomen. Een klassiek liberaal
principe. Voor die bescherming zijn inwoners van Nederland, anders dan
elders, aangewezen op het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in
Straatsburg.
De Belgische rechters hebben zelfs een Plicht strijdigheden aan te kaarten.
Die WMO storm en al die andere transitie stormen zijn zelfs voorspeld.
Op mijn keukentafel ligt nu privacy en het EVRM, ja wij zijn echt een bananen republiek. Iedereen komt in dit land overal mee weg!
jefcooper
pubbenIk moet helaas toegeven dat dat volgens mij al sinds 2005 een illusie is.
pubben
jefcooperDat kan dus niet, gezien artikel 120 in de grondwet en dat is al heel oud en ook niet omdat we geen Constitutioneel Hof hebben.
Dat is schokkend!
Juan
jefcooperhttp://www.burgercomite-eu.nl/raadgevend-referendum/
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/08/geenpeil_u_kunt_nu_ondertekene.html
https://www.referendumovereenwet.nl/#/wetten/34116
Gaat Follow the Money aandacht aan dit onderwerp schenken?
Jean
JuanMaar t raakt aan de essentie van ons democratisch bestel en is derhalve imo belangrijk.
Juan
JeanHet probleem met schandalige politici is dat zij na verkiezingen in mijn perceptie menen te denken dat zij een vrijbrief hebben verkregen om te doen en te laten wat hen goeddunkt. Politici zijn niet de eigenaren van dit land. Het is niet aan hen om te beslissen of nationale bevoegdheden of nationale belangen worden overgedragen of 'verkocht' aan vreemde machten. De reikwijdte van deze besluiten overstijgen de Grondwet terwijl voor een wijziging in de Grondwet 2x met 2/3 het gehele parlement eenduidig moet stemmen.
Het ontbreekt de bewoners van dit land aan een 'juridische handrem' om doldrieste besluiten van het bestuur tegen te houden danwel ongedaan te maken.
De 1e kamer heeft meer dan eens laten zien niet serieus met deze taak om te gaan. De rechter kan er niks mee (GW 120) en een Constitutioneel Hof heeft Nederland niet.
Jean
JuanHet Zwitserse systeem van referenda over controversiële c.q. onderwerpen met verstrekkende gevolgen zou imo ook voor een land als NL een optie kunnen zijn. Net als de Zwitserse kantons kent ons land een provinciale structuur, daarnaast is de internetdichtheid van ons land zeer hoog.
Juan
JeanBovendien stamt dit beginsel uit vervlogen tijden. Nog steeds wordt kennelijk impliciet aangenomen dat de kennis en kunde bij een select groepje toevallige politici en aanhang zit.
Slechts 300.000 personen zijn lid van een politieke partij.
http://dnpp.ub.rug.nl/dnpp/themas/leden/gezamenlijk/1-1-2015
Een handje vol daarvan schopt het tot 'vertegenwoordiger'. Met name zij die 'in de smaak vallen' bij hen die het voor het zeggen hebben.
Zou ruimte voor 'afwijkende inzichten of meningen' in die constellatie kunnen gedijen? De procentuele 'reprensentatie' is slechts zeer beperkt. Wat een kennis en kunde gaat hiermee verloren.
jefcooper
JuanIk wijt het aan de slinks voortschrijdende EU dat onze volksvertegenwoordigers zich steeds minder aan hun kiezers gelegen laten liggen.
Een klein landje kan waarschijnlijk niet veel anders.
De halve omzet van Rotterdam wordt aan de VS in rekening gebracht, de VS kan heel simpel uitwijken naar Hamburg en Antwerpen.
Ook lokken natuurlijk de Brusselse vleespotten.
Molenaer
JuanJean
JuanDat 'representatieve' is de laatste jaren in mijn perceptie wel erg geërodeerd...Bovendien stamt dit beginsel uit vervlogen tijden." - Eens
Molenaer
JeanJean
Molenaerjefcooper
JuanDat deed ik vroeger overigens ook.
Pas als levensomstandigheden echt slecht worden komen mensen in opstand.
Zo ver is het bij ons (nog ?) niet.
jefcooper
De 'mooiste' passage vond ik:
Corruption is rampant in Greece. It comes in two forms. Micro-corruption and macro-corruption. The former concerns small sums and involves individuated officials, small business proprietors etc. Macro-corruption centres upon the Triangle of Sin: Banking, Procurement and the Media. For five years the troika has not targeted Macro-corruption while the key players involved in Macro-corruption were cheerleaders of the troika program. Indeed, they have been central in assisting the troika, from within Greece, to defeat out government. Only by a miracle will the troika now turn against Macro-corruption!]
Zelden zie je een verhaal zo afgebrand, een EU trojka verhaal.
Maar Varoufakis geeft toe dat ook hier de overwinnaars, trojka, geschiedenis schrijven.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet uitloopt op opstand en/of burgeroorlog in Griekenland.
De Grieken hebben een lange geschiedenis van verzet tegen bezetters, Duitsers, Britten en Amerikanen.
Het zal hen tegen Brussel ook wel lukken.
Jean
jefcooperjefcooper
JeanIk zoek nu even naar enige parlementaire termen, in plaats van de onparlementaire, die me voor in de mond liggen, voor diegenen die het trojka beleid maken.
Boeven en dwazen, mag dat nog ?
Emmef
jefcooperfrits
EmmefJean
jefcooperMolenaer
jefcooperJuan
jefcooperJan Willem de Hoop
Jan Willem de Hoop
Indrukwekkend en beangstigend verhaal. We lijken een fuik ingegaan te zijn waarbij veel mensen liefst mensen winkelen, vanwege service en prijs, waar ze liever niet willen werken. De enige manier om dit te keren is niet voor het maximale voor jezelf te gaan, maar voor het optimale evenwicht, waarbij je koopt bij winkels waar je zelf ook zou willen werken. Als consument het onderste uit de kan willen betekent nu eenmaal dat je als werknemer maximaal wordt uitgebuit. Leven en laten leven en gun een ander ook iets. Veranderen dus door kritischer te zijn bij wie je wat koopt en waarom.
jt
Voorgaande jaren als onze bedrijfsbus thuis kwam van een rit door Nederland of Europa, was deze voorop zwart van de insecten. Dit jaar is dat veel minder, ik heb de bus wat vliegen betreft, helemaal nog niet hoeven wassen. Maar ook mijn motorhelm, voorheen zwart als ik een dag was wezen toeren. Ik heb net nog eens gekeken, zit ook bijna geen vlieg op. Zijn er meer lezers die dit is opgevallen?
jefcooper
jtOverigens is zwart vroeger wat overdreven.
Molenaer
jtfrits
MolenaerMvdB
fritsfrits
MvdBAnton
Ik kan het niet laten om hier nog maar weer eens de woorden van diezelfde Wynne Godley uit 1992 te herhalen, uitgesproken in reactie op het Verdrag van Maastricht dat de basis vormde voor de invoering van de euro, over de naar zijn mening kansloze missie van het invoeren van de euro zonder een bijbehorend federaal fiscaal systeem, bedoeld om de onbalansen te kunnen corrigeren die de invoering van de euro onherroepelijk zou gaan veroorzaken:
“What happens if a whole country – a potential ‘region’ in a fully integrated community – suffers a structural setback? So long as it is a sovereign state, it can devalue its currency. It can then trade successfully at full employment provided its people accept the necessary cut in their real incomes.
With an economic and monetary union, this recourse is obviously barred, and its prospect is grave indeed unless federal budgeting arrangements are made which fulfil a redistributive role. [..] If a country or region has no power to devalue, and if it is not the beneficiary of a system of fiscal equalisation, then there is nothing to stop it suffering a process of cumulative and terminal decline leading, in the end, to emigration as the only alternative to poverty or starvation.
[..] What I find totally baffling is the position of those who are aiming for economic and monetary union without the creation of new political institutions (apart from a new central bank), and who raise their hands in horror at the words ‘federal’ or ‘federalism’. This is the position currently adopted by the Government and by most of those who take part in the public discussion.”
Link: http://www.lrb.co.uk/v14/n19/wynne-godley/maastricht-
jefcooper
AntonWellink riep dat ook eens in een onbewaakt ogenblik 'nu er een monetaire unie is moet er een politieke komen'.
Dat is dan ook de impasse nu, de bevolkingen willen dat niet.
Zelfs de EU oligarchie durft het niet aan die politieke unie door te drukken.
Junckers schijnt zoiets wel eens gezegd te hebben 'we weten best wat we moeten doen, maar dan zijn we de macht kwijt'.
En zo raakte het project Groot Europese Heilstaat in een impasse.
Gezien de reacties op de geldstroom richting Griekenland, bij de bevolkingen die betalen, en de ellende die die geldstroom in Griekenland aanricht, lijkt mij de enige uitkomst die welke de Britse prof John Gray al eens in Buitenhof voorspelde: ondergaan in oproer en opstand.
Jean
AntonNando
een onderwerp waar ik doorgaans eigenlijk liever niks over schrijf ook vanwege de grote gevoeligheid omtrent deze onderwerpen alsmede de grote complexiteit er van. Maar we zijn nu misschien toch wel op een punt aanbeland dat ik er toch wat over wil schrijven. Mede ook omdat de zeer grote toestroom van migranten die eigenlijk ook alleen maar steeds groter lijkt te worden. Waardoor de vluchtelingen crisis misschien mogelijk toch ook voor steeds serieuzere en moeilijkeren situaties zou kunnen gaan zorgen, zie bijv oa.
Record: 4400 migranten gered in 24 uur
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/record-4400-migranten-gered-24-uur
Vluchtelingen komen ongehinderd Macedonië in
http://www.telegraaf.nl/buitenland/24405153/__Vrije_toegang_in_Macedonie__.html
In cijfers: de vluchtelingenstroom naar Europa.
http://nos.nl/artikel/2035508-in-cijfers-de-vluchtelingenstroom-naar-europa.html
In een week 21.000 migranten in Griekenland aangekomen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/08/18/in-een-week-21-000-migranten-in-griekenland-aangekomen/
Nu ben ik persoonlijk van mening dat we in Europa mensenrechten echt moeten handhaven en na streven. Maar anderzijds iniedergeval mijn inziens ook moeten begrijpen dat europa niet de zorgen en lasten van de hele wereld kan gaan dragen.
Economische heeft Europa opzich nu al meer als genoeg problemen, denk bijv oa aan de zeer grote werkloosheid en vooral ook jeugd werkloosheid die met name in de zuidelijke landen nu al schrikbarent hoog is te noemen. Iets dat door de toestroom van dergelijke aantallen vluchtelingen de situatie in europa er waarschijnlijk niet beter of gemakkelijker op gaat maken.
Iets dat misschien hard is om zo neer te schrijven en velen dit het liefst misschien zouden willen ontkennen, danwel eigenlijk
Jean
NandoKo Pernicus
JeanWeet je weet het ooit wel lukte?
Napoleon - heb net z'n biografie uit (= 2 delen van 1 of andere Belg). Ongelooflijk wat dat ventje (= was maar 4 voet hoog) uit zijn handen kreeg. Hadden ze het idee om de Engelsen misschien dwars te zitten in het midden Oosten. Dus - hup met z'n allen naar Egypte. Vechten en toestanden. En als hij daar dan toch is - gaat ie ook ff het land upgraden... Alles pakt ie aan... rechtspraak, universiteiten, ziekenhuisen... Je zag de levensstandaard opklimmen.
Toch 1 groot mysterie waarom Europa in feite toch zo'n tandeloze tijger is verworden. En we tegenwoordig als het ook maar even moeilijk wordt, niks meer lijken te kunnen.
Molenaer