
Follow The Money selecteert
Tabakslobby opent Brusselse achterdeur, medische gegevens liggen op straat, waar blijven de Asscher-banen? Verder: de machtige bedrijvenlobby, toepassingen van Kunstmatige Intelligentie in het dagelijks leven, 'Deep Learning', succesvolle gentherapie en meebetalende vluchtelingen. Tot slot: wat doen ceo's voor hun miljoenensalaris, tien valkuilen voor wetenschapsjournalisten, drie frauderende 'zorgzussen' en: geeft Duitsland zich over aan Poetin?
Tabakslobby probeert via achterdeur z'n zin te krijgen in Brussel
De Digital Coding and Tracking Association, een belangenorganisatie voor het standaardiseren van verpakkingen. Klinkt saai en technisch en dat is ook precies wat de organisaties erachter graag willen. Dat blijken namelijk de grootste tabaksproducenten van de wereld te zijn. Zo dachten zij de Europese Commissie te bewegen hun verpakkingssysteem tot standaard te nemen. De Commissie prikte er dwars doorheen, door die strategie.
Medische gegevens op straat
Vertrouwelijke gegevens uit ruim 200.000 patiëntbestanden uit Nederlandse en Belgische ziekenhuizen hebben op straat gelegen door een fout van een scanbedrijf dat oude patiëntendossiers digitaliseert. Het omvangrijke datalek is ontdekt door tv-programma Meldpunt! Belgische gedetineerden hebben patiëntendossiers van het Zwolse ziekenhuis Isala bewerkt, ter voorbereiding van digitalisering. Ook medische dossiers van het Amphia Ziekenhuis te Breda werden scanklaar gemaakt in de Leuvense gevangenis. Terwijl de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst uitdrukkelijk verbiedt om onbevoegden inzage te geven in dossiers met vertrouwelijke medische informatie.
Waar blijven die Asscher-banen?
Vrij Nederland (via blendle)
Meer dan 150.000 jongeren zoeken vergeefs een baan en het aantal senioren met een WW-uitkering verdubbelde in vijf jaar tijd. Asschers nieuwe werkgelegenheidsbeleid lijkt niet te werken. ‘De werkloosheid wordt verschoven van de ene naar de andere groep’, zegt Arjan Vliegenthart, namens de SP wethouder van Sociale Zaken in Amsterdam. Treedt Asscher in de voetsporen van Melkert? Ofschoon het dieptepunt van de crisis al weer een paar jaar achter ons ligt, blijft de werkloosheid steken op circa 600.000 steken. DNB ziet voorlopig weinig verbetering - door het trage hersteltempo van de economie, de gevolgen van automatisering, de forse bezuinigingen in de zorg en bij de overheid en de groeiende groep 55-plussers die niet meer aan het werk komt. Het aantal senioren met een WW-uitkering is volgens het CBS in vijf jaar tijd verdubbeld.
Miljardenbusiness: bedrijvenlobby in Amerika
Amerikaanse bedrijven en multinationals spendeerden in 2015 gezamenlijk $3,2 mrd aan lobbyactiviteiten in Washington met als doel regelgeving tegen te gaan en de winsten op te voeren. Dat is een lichte krimp ten opzichte van een jaar eerder toen $3,24 mrd werd uitgegeven. Maar volgens expert Lee Drutman zijn de (grote) bedrijven machtiger dan ooit. Dit zijn dan de officiële cijfers, maar Drutman waarschuwt: ‘Als de niet geregistreerde lobby wordt meegeteld, zoals het hele intellectuele circuit van denktanks en het financieren van onderzoek, gaat het om minstens het dubbele.’ Dat dure gelobby levert wel wat op: actieve bedrijven betalen gemiddeld minder belasting en krijgen minder bezoek van de fraude-inspectie.
Kunstmatige intelligentie rukt op
Computers die nieuwsberichten schrijven over kwartaalcijfers; software die gezichten, objecten en lijnen herkent; een robotstofzuiger die zelfstandige keuzes maakt; systemen die inbraken voorspellen; software die gesprekken tussen mensen die elkaars taal niet spreken simultaan vertaalt, het kan allemaal en het gebeurt ook. Kunstmatige intelligentie moet computers laten denken als een menselijk brein: van nieuwe informatie leren, fouten verbeteren, inzicht tonen en emoties uiten. Toekomstige toepassingen: de autopiloot in het vliegtuig, de zelfrijdende auto, en het herkennen van sarcasme in geschreven tekst.
Microsoft: we staan pas aan vooravond van 'Deep Learning'
Software voor gezichts- en objectherkenning was tot voor kort mensenwerk. Maar researcher Alex Krizhevsky en professor Geoff Hinton van de universiteit van Toronto ontwierpen een technologie op basis van neurale netwerken en GPU's (graphics processing units). Het aantal herkenbare objecten neemt daarmee exponentieel toe. Deze technologie, ook wel 'deep learning' genoemd, is in gebruik bij bedrijven als Facebook, Google, Twitter, Microsoft. En doet niet onder voor mensen, zegt Peter Lee, hoofd research bij Microsoft: '... for very specific, narrowly defined tasks, we can learn to be as good as humans'. De neurale netwerken zijn in lagen opgebouwd. Elke laag bestaat uit een andere set algoritmen. De enige grens is nu de hardware, want de huidige processors kunnen de benodigde rekenkracht nauwelijks aan.
Eerste gentherapie-succes bij hemofiliepatiënt AMC
Inzending van een lezer. Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) meldde deze week dat voor het eerst bij een hemofiliepatiënt in Nederland succes is geboekt met gentherapie. De patiënt is niet genezen, maar wel is de ziekte voorlopig teruggebracht van een ernstige naar een milde vorm. De patiënt – met hemofilie B – is in studieverband behandeld in het AMC. Het onderzoek wordt geleid en gefinancierd door het biotechbedrijf UniQure, gevestigd op het terrein van het AMC. Behandeling en genezing van ziekten via de genetica zijn nu dus geen science fiction meer of iets van de verre toekomst. Bij succes of falen van gentherapie als behandeling van de nabije toekomst speelt aanwezigheid van voldoende financiële middelen een belangrijke rol. In september 2015 besteedde Het Financieel Dagblad aandacht aan UniQure, ruim drie jaar geleden nog op sterven na dood, maar nu dankzij buitenlandse kapitaalinjecties een van de rijkste biotechbedrijven van Nederland. UniQure dankt die nieuwe welvaart aan zijn samenwerking met Bristol-Myers Squibb (BMS). Een groot Amerikaanse farmaconcern met hoge verwachtingen van de gentherapieën die in Amsterdam worden ontwikkeld.
Vluchteling moet meebetalen
Bijdrage van een lezer. Deze week besloot Denemarken om asielzoekers meer te laten meebetalen aan hun opvang. Bezittingen en contnt geld boven de 10.000 kronen (circa 1.052 euro) moeten worden ingeleverd. Niet meegerekend worden: telefoons, horloges en trouwringen en spullen met een sentimentele waarde. Intussen is het Deense plan na internationale kritiek wel afgezwakt. Trouw wijdde er een artikel aan, met onder meer aandacht voor vergelijkbare maatregelen in andere landen. De Deense plannen maakten nogal wat los, zowel binnensland als daarbuiten. The Washington Post zag een verband met de nazi's die goud en sieraden van de Joden stalen. Vergelijkbare maatregelen zijn ook in ons land van kracht, en dat al jaren. Bij asielzoekers wordt net als bij de eigen inwoners die voor hulp bij de overheid aankloppen, (eerst) gekeken naar iemands bezittingen. Ook andere landen voeren al jaren een beleid waarbij asielzoekers meebetalen aan hun opvang. Vorige week zette Elsevier in het artikel In welke landen betalen asielzoekers voor hun opvang? maatregelen in Nederland, Denemarken, Zwitserland en Duitsland.op een rij.
Wat doen ceo's eigenlijk voor de kost?
Hoofdredacteur Harold Meyerson van The American Prospect, tevens columnist van The Washington Post, vraagt zich af wat al die kapitalen verdienende ceo's eigenlijk doen voor hun geld. De gemiddelde ceo uit de Fortune 500 lijst nam in 2014 13,8 miljoen dollar mee naar huis, meer dan 300 keer het gemiddelde inkomen van zijn of haar werknemers. Maar wat doen zij daar dan voor? Meyersons weinig opwekkende conclusie luidt: 'Disinvesting in productive enterprise and rewarding themselves for doing it'. Met andere woorden: ze desinvesteren en voor dat economische afbraakbeleid belonen zij zichzelf rijkelijk. Niet alleen de bazen, ook aandeelhouders, hedge fund-managers en fusie- en overnamebankiers profiteren van deze economisch weinig productieve ontwikkeling.
Tien journalistieke valkuilen bij interpretatie sociale wetenschappen
Wetenschapsjournalist Bryan Resnick stelde een paar dozijn sociale wetenschappers de simpele vraag: 'Wat doen journalisten het vaakst verkeerd als zij over sociologisch onderzoek schrijven?' Enkele reacties: 'Journalisten moeten voorzichtiger zijn met het noemen (en interpreteren) van percentages'. Bijvoorbeeld: als uit research blijkt dat iemand die zeven uur per dag tv kijkt een 50 procent grotere kans heeft op het krijgen van diabetes, dan betekent dat nog niet dat iedereen die kans loopt. Als iets 50 procent waarschijnlijker is dan het alternatief, maar dat alternatief treedt slechts in 1 procent van de tijd op, dan is de kans slechts anderhalf procent, geen vijftig. Ander voorbeeld: 'er is een groot verschil tussen statistische relevantie en real world relevantie'. Als een researcher zegt dat meetresultaten statistisch relevant zijn, dan betekent dat doorgaans dat er geen sprake is van een willekeurige kans. Maar dat wil nog niet zeggen dat die meetresultaten robuust zijn. Een groep mensen met een gemiddelde lengte van 1:80m kan statistisch relevant afwijken van een groep die 1:82m is, maar dat verschil is niet erg betekenisvol in de echte wereld.
Turkse miljoenenfraude in de zorg
Het wegsluizen van miljoenen, illegaal wapenbezit, het op illegale wijze landgenoten helpen aan een Nederlandse verblijfsvergunning: EenVandaag onthult hoe drie Turkse 'zorgzussen' en hun familieleden worden verdacht van een grootscheepse fraude. Via hun thuiszorgbureaus zouden miljoenen euro's aan zorggeld naar Turkije zijn toegesluisd. Verzekeraar DSW kwam de fraude op het spoor na een ingezonden brief – in het Turks. Volgens DSW gingen de zussen gewiekst te werk: zodra mensen aangaven gebruik te willen maken van de ‘gratis’ zorg, werd een indicatie aangevraagd bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Er werden kwalen en ziekten doorgegeven die niet overeenkwamen met de daadwerkelijke gezondheid van de ouderen. Dit aandikken van de klachten diende een groot financieel belang. Want hoe groter de kwaal, hoe meer recht op zorg. En hoe meer recht op zorg, hoe groter het bedrag dat aan zorggeld werd ontvangen, dit alles met de hulp van medeplichtigen bij het CIZ.
Geeft Duitsland zich over aan Poetin?
Wat moeten we met onze laatste restjes aardgas? Die vraag houdt niet alleen in Nederland de politieke gemoederen bezig. Ook in Duitsland is aardgas een politiek mijnenveld. Duitsland kan niet zonder gas uit Nederland en al helemaal niet zonder gas uit Rusland. Het Russisch-Duits project Nord Stream 2 beoogt de aanleg van een tweede pijplijn van Rusland naar Duitsland, door onder meer Gazprom, BASF en E.on. Ook Shell is daarbij betrokken. Grote delen van Europa zijn simpelweg afhankelijk van Russisch gas. Maar het project ligt om politieke redenen zeer gevoelig. Bondskanselier Merkel is openlijk vóór de aanleg, maar heeft tegelijk geijverd voor Europese sancties tegen president Poetin. Dat is tegenstrijdig beleid, constateert Judy Dempsey van denktank Carnegie Europe. Met haar steun voor Nord Stream 2 heeft Merkel bepaald geen vrienden gemaakt. Polen bijvoorbeeld heeft zware kritiek op Merkels spagaat. Ook de Italianen betichten Merkel van een dubbele moraal: Duitsland mag wel gas importeren uit Rusland, maar Italië niet. Nord Stream 2 zou Duitsland hoe dan ook afhankelijker maken van de Russen. Hoe verhoudt dat zich tot de Europese sancties? Merkels steun voor het project ondermijnt een samenhangende EU-politiek richting Rusland. Een politiek die ze nota bene zelf heeft vormgegeven.
Doe mee
Ook iets gelezen of gezien dat u met andere lezers wilt delen? Stuur de link van uw must read met een korte motivatie of beschrijving van de inhoud naar de speciale mailbox: Follow the Money Selecteert.
211 Bijdragen
Joost Vsser
Nog veel erger. Oekraine. Oh, oh, arm Nederland. Nederland is internationaal gezien een rijk land met een hoog educatieniveau en we kunnen geen betere leiders vinden? Of erger, we hebben ze gewoon niet?
Emmef
Joost VsserDat je daarmee stabiliteit om zeep helpt is alleen maar mooi meegenomen want het stimuleert de wapenverkoop en maakt de "War on Terror" geloofwaardiger. Hierdoor "accepteren" wij ons verlies van grondrechten zoals privacy en democratie – ook al hebben we daar tegenwoordig weinig over in te brengen. En onze staatstelevisie weet het wel om te lullen zodat het allemaal de schuld van Rusland is.
<em>Ik ben ook absoluut geen fan van Rusland</em>. Maar de nieuwsvoorziening moet wel neutraal zijn en dat is ie niet. Dta betekent dat vrijwel iedereen in Nederland een gemankeerd beeld heeft, een basis waarop je geen democratische beslissingen kunt nemen.
RichardBanLvMI
Emmef<blockquote><i>"...there is the possibility of establishing a declared or undeclared Salafist Principality in eastern Syria (Hasaka and Der Zor), and <b>this is exactly what the supporting powers to the opposition want,</b>, in order to isolate the Syrian regime [..]”</i></blockquote>
http://www.judicialwatch.org/wp-content/uploads/2015/05/Pg.-291-Pgs.-287-293-JW-v-DOD-and-State-14-812-DOD-Release-2015-04-10-final-version11.pdf
Ongeveer even duidelijk als het telefoongesprek tussen neo-con Victoria Nuland en ambassadeur Geoffrey Pyatt, over de coup in Oekraïne en de 5 miljard dollar die door Washington werd geïnvesteerd in de zg. spontane volksopstand.
N.b.: Vraag mij overigens af waarom de uiterst onfrisse NWO-"denktank", de <i>Carnegie Endowment for International Peace</i> in deze selectie van FTM zonder enig voorbehoud een podium krijgt bij het commentaar op Rusland.
Emmef
RichardBanLvMIRichardBanLvMI
Emmef<a href="https://youtu.be/r5n8UbJ8jsk?t=2m56s">filmpje!</a>
MvdB
RichardBanLvMILeprechaun
Emmefhttps://www.youtube.com/watch?v=9RC1Mepk_Sw
Dit is dezelfde generaal die in NATO verband Bosnie en Yogoslavie bombardeerde.
Zoek maar eens op deze generaal
“We're going to take out 7 countries in 5 years` en You Tube
en op wiki
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wesley_Clark
U gelooft het niet meer.
Emmef
LeprechaunJohn Jansens
EmmefWorden weer súperjaren voor de wapens- en oorlogsindustrie...mark my words!
Leprechaun
EmmefIraq, Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan & Iran..”
Ze, de Amerikanen met hun coalitie partners, waaronder Nederland, werken het lijst op volgorde en binnen het tijdschema af.
Knap he
MvdB
Leprechaunhttps://www.youtube.com/watch?v=cgkQXJ3mugY
Leprechaun
MvdBJe hoort nog van mij.
BEN AAN HET KIJKEN/ LUISTEREN
VAN WELKE DATUM IS DEZE LECTURE
MvdB
LeprechaunAls je rechtsonder kiest voor doorkijken op YouTube zie je aanvullende info.
boftm
MvdBBen nog aan het kijken nog 8 minuten, vrouw etenstijd aan.
Integritaet behalten das ist das wichstigsten , halten sie mut
prachtig toch, kom er op terug
mvg
Leprechaun
MvdBUitgekeken en daarna lekker gegeten (de vrouw had nog struisvogel biefstukken. dessert ijs met advocaat en karamel saus toe), soms is het leven nog niet zo slecht.
Dank voor je verwijzing want D. Ganser vat het vroegere en hedendaagse imperialisme en machtspolitiek goed samen. Is voor iedereen te begrijpen die Duitd en Engels verstaat en een aanrader voor een ieder die wat verder durft te kijken dan alleen Nederland.
Mijn aanvulling op Ganser's uiteenzetting:
-1- Naast genoemde landen met een marine vergeet hij Frankrijk dat ook een vliegdekschip bezit "Charles de Gaulle" (zij ligt nu voor de kust in Syrië).
(Niet dat ik voor bombarderen ben, dat blijft uiterst dom)
-2- Bij de Bush-clan behoort ook Paul Wolfowitz. Herman Wijffels ex Rabo en NL vertegenwoordiger bij de Wereld Bank (2006/ 2008) heeft er voor gezorgd dat Wolfowitz de Amerikaanse invloed bij de WorldBank niet heeft kunnen doorzetten. Wolfowitz kon door toedoen van Wijffels vertrekken bij de WB. Waar een klein land groot in kon zijn. Ben geen bank-fan maar Wijffels verdient hiervoor mijn volledige respect.
Ben ook zeer geinteressert in de Oekraïne-crisis. Stuur aub door op FTM want binnen kort lopen de sancties tegen Rusland af zonder dat dat enig effect heeft gehad voor Oekraïne.
MvdB
LeprechaunOver Wijffels weet ik weinig, maakte op mij altijd een realistische en kundige indruk.
Ganser heeft ook een Engelstalige versie van 9-11. Zoeken op YouTube op "Daniele Ganser" volstaat.
Hieronder de Oekraïne; zodra het er hier weer over gaat plaats ik 'm nog eens. Heb ik inmiddels ook afgekeken. Verontrustend!
https://www.youtube.com/watch?v=MKxNeoCneTk
Leprechaun
MvdBIk heb nu geen 2 uur tijd over en heb deze geboekt om op een later tijdstip te bekijken.
mvg, Alouis
RichardBanLvMI
Joost Vsserbos
EU importeert 30% van haar energie van Rusland in
Rusland exporteeert 80 % van haar energie aan EU
wie is er nu het meest afhankelijk van deze handel ?
Leprechaun
bosHartelijk dank bos
pubben
bosSimpele vuistregels waar de burger iets aan heeft, noem ik dat.
goof
Ik zit trouwens niet in groente en fruit maar in de groen(tuin) branche .
Waarom zou ik moeten verdwijnen uit Nederland ? ,
Ik wil dat de mensen die hier niets te zoeken hebben verdwijnen ipv dat de eigen bevolking op de vlucht slaat of is dat zo raar of mag je dat niet zeggen omdat dat niet politiek correct is .
Kan ook zeggen dat we onze grenzen hermetisch moeten dicht timmeren ,
iedere allochtoon die langer als 1 jaar een uitkering heeft het land uit flikkeren,
per direct alle moskeeën slopen , per direct uit de EU en de euro zoals GW.
Maar dat denk ik wel maar zeg ik niet want dat is niet politiek correct toch ?
Joost Vsser
goofJohn Jansens
http://www.ftm.nl/column/ons-christelijk-socialistische-wereldbeeld-is-hard-aan-vervanging-toe-2/#comment-2487669811
MvdB
John JansensMet één van Bartels' identiteits-constructen moet toch wel te praten zijn? Make a pick: fenomeen, futuroloog, visionair ondernemer, entrepreneur, auteur, topconsultant, mede-eigenaar, oprichter, strateeg, change agent, publicly known speaker, duizendpoot, schepper, onderzoeker, rasperformer,
spraakmaker, intellectueel, behavioral scientist, filosoof.
En anders moet je maar een beetje met mij ouwehoeren, da's in ieder geval gezelliger ;-)
John Jansens
MvdB"Kritik der reinen Vernunft" is natuurlijk niet van Witgenstein,
zoals iedere beginnende filosoof weet...toch?
Maar van enige Eric verwacht ik geen reactie ...na die wats van jou...toch?
MvdB
John JansensRichard Ran zei ergens treffend, FTM: Follow The Monkeys. Voor een enkel keertje kan dat wel maar da's up to Eric S.
Sanne
MvdBdocki
MvdBZe hebben allebei ook iets met pantalons. Of met Nederland. Of met aardappels. Beiden hebben ook de lagere school doorlopen, dat doet de één me ook aan de ander denken. ;-)
MvdB
dockiRichardBanLvMI
MvdBMe too!
(schurft hebben; niet aan de aapjes hè ;)
docki
MvdBAls je kijkt waar NLP op gebaseerd is heeft dat weinig met blaaskakerij te maken maar vooral met het mensen leren omgaan met (voor hen) vervelende patronen in het brein (fobie voor spinnen, angst voor tunnels, en erger).
Dat enkelen de methodiek gebruiken om hun kaken te blazen zou weinig moeten zeggen over de methodiek zelf.
Als parallel: niet alle fietsers in Nederland zijn schurftwaardig omdat een enkele racefietser op asociaal hoge snelheid over een voetpad in het park scheurt.
MvdB
dockiMaar ik kon er allemaal niets mee. WYSIWYG bij mij. Ik gooi die hele heisa dus op één hoop, incl. NLP.
Sanne
MvdBMvdB
SanneMenigeen zal me hierover te openhartig vinden maar dit is de realiteit die me in staat stelt naar eer en geweten goeds te doen.
Dus lopen er in Afrika al een ezel, geiten en kippen "van mij" rond
http://www.heifer.nl/ en steun ik -naast andere goede doelen- journalistieke initiatieven die de waarheid naar boven brengen uitbundig.
Sanne
MvdBfrits
MvdBLeprechaun
fritsMvdB heeft zeker haar eigen WW meer dan betaald.
docki
MvdBEen virtuele realiteit kan voor sommigen te confronterend zijn inderdaad ;-)
Voor hen die er voor open staan kan het een handvat bieden om zich af te vragen of in de daadwerkelijke realiteit de bij anderen waargenomen gevolgen misschien een oorzaak hebben in zichzelf.
Sowieso helpen zaken als coaching en kleuren toekennen alleen bij mensen die zelf een vraag of wens hebben mbt hun eigen rol en functioneren binnen een groep (en die beseffen dat 'rol binnen een groep' iets anders is dan 'wie je bent als mens').
Door de werkgever georganiseerde, vaak semi-gedwongen, sessies zijn daarom zelden nuttig.
Een goede leider (en dat is dus iets anders dan een manager) weet bij zijn team vanuit de mensen zelf de vraag om coaching te laten komen.
Iedereen doet vanuit zichzelf altijd wat hij op dat moment, in die omstandigheden, binnen zijn eigen referentiekader, het beste acht. Als je dacht dat iets anders beter was, had je namelijk dat andere gedaan.
Wanneer je, ondanks dat je naar eigen mening steeds het best mogelijke van alle opties doet, niet tevreden bent met de resultaten, zou je jezelf de vraag moeten stellen of de wijze waarop je komt tot de beslissing wat 'het beste' is, wel voldoet. Op grond van welke prikkels neem je beslissingen, welke opties zie je.
Zijn die prikkels de meest handige om je op te oriënteren, zijn er opties dei je over het hoofd ziet.
De andere partij doet dat namelijk ook, ook die neemt steeds de voor hem, op dat moment, onder die omstandigheden, 'beste' beslissing. Wil je iets bereiken, dan zal je dus het beste-beslissings-schema van die ander moeten beïnvloeden.
Wanneer je iets wilt bereiken bij anderen, bepalen die anderen het 'gelijk' van jouw boodschap. Wanneer je loonsverhoging wilt, zal je argumenten moeten bedenken die voor je leidinggevende relevant zijn.
"Mijn meerwaarde voor het bedrijf is XYZ" zal beter aan slaan dan "omdat ik een nieuwe auto
MvdB
dockidocki
MvdBKudo's met slagroom! Dát is de enige juiste houding. ;-)
John Jansens
MvdBNiets bijzonders ,hoor !
En zéker "Kritik der reinen Vernunft" (Immanuel Kant) is een héle harde noot om te kraken.
Zélfs Conny Palmen,die (bijna cum laude!) afstudeerde in de filosofie met een scriptie getiteld
"Het weerzinwekkende lot van de oude filosoof Socrates"
over de relatie tussen taal en werkelijkheid,en mij 1,5 pagina lang ermee imponeerde middels haar interpretatie zakte mi langzaam flakkerend en gaandeweg door de hoeven in het gelijknamige boekje...
Ik vermoed dat ze daarna haar verwarde kapsel begon te cultiveren ;-).
Toch vind ik het nog steeds 't beste schrijfsel uit haar literaire carriere .
Het verband van "de relatie tussen taal en werkelijkheid"
en het oudbakken geneuzel van Eric Bartjes zul je ook wel begrijpen...toch?
pubben
John JansensIn de technocratie verdwijnt dat. We zien steeds meer data correlatie en geen causaliteit. Daarom vind ik Nassim Taleb zeer interessant. Hij is het ermee eens dat Socrates ter dood werd veroordeeld. En als verdediging zijn argument: Zijn vragen leidden wel degelijk ergens toe. Als ze hem niet in staat stelden om te begrijpen wat iets was, stelden ze hem in ieder geval in staat om met zekerheid te zeggen wat het NIET was.
Zijn via negativa, de mens weet beter via vragen wat iets niet is, dan dat hij woorden heeft voor wat het wel is, is zeer interessant.
Er is een groot gebied van kennis waar de logicus (en zeker de regeltjes manager, Taylorisme, machinecultuur) weg zou moeten blijven.
John Jansens
pubben"Hij is het ermee eens dat Socrates ter dood werd veroordeeld."
Oók als hij zich realiseert dat het húidige Griekenland en álle ellende voor de huidige/2250 jaar lange Griekse cultuur erná mogelijk uit die keuze voorkomt?
Wat een sukkel...toch?
Als je op zoek gaat naar de "perfecte mens" ga je toch óók niet de 7 miljard -1mens executeren omdat die niet perfect blijken te zijn? Om dan te concluderen dat de beul wel de "perfecte mens" móet zijn?
En die heet "toevallig" Pol Pot?
Je lijkt me éven hevig de weg kwijt door een fixatie...toch?
pubben
John JansensHet gaat erom uit welke gebieden in de moderne technocratie de logicus (dus Socrates met al zijn vragen), manager regelmaker weg zou moeten blijven. Daar waar infantiele regels of een teveel ervan, stuk maken.
Onze (zorg)systemen doen dat, op zeer veel terreinen.
Dus Socrates, in de vergelijking met teveel vragen, regels bureaucratie, afvinkcultuur en uit welke gebieden die weg zou moeten blijven, hoop dat je me zo wel begrijpt.
John Jansens
pubbenEn als je de logica wil doorgronden kun je de Tractatus Logico-Philosophicus van Wittgenstein eens doornemen (Wittgenstein had er trouwens als filosoof achteraf nogal wat twijfels over).
Jij probeert een metaforisch construct te maken om je theorieen/bezwaren over/tegen de moderne technocratie en bureaucratie over het voetlicht te brengen.
Het is nét Bommels:"Als U begrijpt wat ik bedoel..."
Op déze wijze verzwak je alleen maar je terechte bezwaren, en zet je jezelf neer als nogal een simpelmans...toch?
pubben
John JansensVersus het niet-rationele weten.
Help me maar om mijn terechte bezwaren, goed te formuleren, juist voor al die gebieden, waarvoor wij als mens amper woorden hebben en verduveld goed weten wanneer we door de huidige techniek belazerd worden of anderen belazeren.
John Jansens
pubbenMvdB
John JansensConnie had ondanks (of dankzij?) haar verwarde kapsel wel minstens 2 heel interessante mannen.
John Jansens
MvdBOp hun zeer eigen & authentieke manier leken het me beiden "misplaced persons"...
Indrukwekkende persoonlijkheden.
John Jansens
John JansensDan ben je al halverwege Kant...toch?
Die is vooral bewustzijnsveruimend ;-)
MvdB
John Jansensça suffit voor het deel met de smiley?
John Jansens
MvdBdie -als je niet verdwaald bent in je eigen rigide construct zoals Eric Bartels...- overlapt met de "betekeniscloud" in je éigen taalcentrum, wat naarmate de (culturele) overlapping groter is je gevoel van "ik begrijp het" sterker maakt.
In het inter-culturele contact moet je afzien van het verlangen naar "de wal" en "de kant" en uitgaan van het basale feit dat je een "betekenis-bubble" bent die probeert betekenis uit te wisselen met een andere "betekenis-bubble" ,
waarbij je je "vocabulair" moet uitbreiden met -voor jou vaak onbekende- betekenisfactoren,
zoals bv "de smaak","de kleur" en andere door culturen bepaalde eigenschappen van "betekenis" .
Het is ahw een combinatie van verzamelingen-leer en Quarks oftewel Quantum-eigenschappen van elementaire (taal)deeltjes die "spin" "charm" "Up or Down" etc eigenschappen hebben die "communicatie" tot een vloeiend gebeuren maken die het je mogelijk maken je "betekenis-bubble" te vergroten ,waarbij herhaling leidt tot stabilisering van "betekenis-inhoudt" en groter worden van je eigen "betekenis-bubble" en dus méér communicatiemogelijkheden met ándere "betekenis-bubbles".
Vandaar de "smiley"... ;-): "don't see it as a problem,but as an opportunity"...toch?
Pogingen om een rigide betekenis-construct te maken (Bartels in zijn bootje !) zijn tot mislukking en persoonlijkheids-dissociatie gedoemd.
Wat "communicatie" écht onmogelijk maakt...toch?
Dát is het ook wat NLP tot "schijnwetenschap-instrument maakt" het is een rigide steiger die een inherent zwakke "betekenis-bubble" verder beperkt in zijn betekenis-vorming cq -uitbreiding.
Je moet erop vertrouwen dat je "betekenis-arsenaal" het een stuk beter aankan dan je "actual"-bewustzijn :
dát is de smiley...toch? ;-)
MvdB
John JansensZo, weer een bubbeltje toegevoegd ;-)
John Jansens
MvdBMaar maak niét de vergissing te denken dat je "actual awareness" hetzelfde is als je "Ik"...
Je "Ik" heeft veel méér mogelijkheden dan een permanent verblijf in een "actual" bubbeltje...
Ik heb hier al eens iets gepost over de "Ik"-test mbv de schilderijen van Mark Rothko.
(Wellicht veelbetekenend dat er in NL maar één Rothko is -in het Stedelijk- en niet eens een erg goede!)
Je vindt er meer in DE ,waar ze sowieso meer respect voor "Kunst en Cultuur" hebben.
Zó werkt die "Ik"-test:
Zoek een Rothko (liefst met 3 kleurvlakken!) en ga er midden voor staan,zó dichtbij dat hij je blikveld vult.
Laat je ogen niet zwerven over het beeld,en richt je focus niet op details.
Zet simpelweg je "blik op oneindig"en laat het schilderij je ogen instromen .
Na korte -of langere- tijd zul je merken dat het schilderij begint te veranderen:
kleuren veranderen,kleurvlakken verdwijnen en verschijnen weer...
Je denkt :"ben ik aan het hallicuneren?"...
Nú kun je je realiseren dat je niet meer kijkt naar het schilderij,
maar naar de werking van je visuele hersennschors ,die er in samenwerking met de "betekenis-gevende" onderdelen van je hersenen greep op proberen te krijgen,zodat je hersenen het kunnen "classificeren".
Dat is echter -door Rothko zo ontwikkeld!- onmogelijk.
Nu kan je échte "Ik" zich realiseren dat het de "beschouwer" is die NIET een simpele hersenfunctie is:
je bént niet je hersenen, je hébt hersenen...toch !!
Een héle oude oproep van god aan de joden is "keer je om"...
Dit is het moment om dat te proberen: het is een Ik-Bewustzijns-verruimende ervaring ,
die on"denk"baar maar tóch mogelijk is...
Wát je dán "aantreft" is niet vanuit je "bubbeltjes" te beschrijven,noch te delen...
MvdB
John JansensVoordat ik lenzen liet implanteren kon ik ook welhaast microscopisch kleine lettertjes lezen. Eén oog dicht en dan heel dicht voor het andere oog houden. De oogchirurg (met hele dikke brillenglazen) begreep dat en had juist daarom alleen die bril.
John Jansens
MvdBAls je 'ns naar DE gaat,kun je ff checken of er een Rothko in 't lokale museum (vaak prachtige architectuur en verassende collecties :de állermooiste Rembrandt hangt bv in Braunschweig :was vorig jaar voor 't éérst in het Rijks te zien !) .
Misschien draait deze film óók bij jou in de buurt :belooft een interessante ervaring :
http://www.volkskrant.nl/film/cemetery-of-splendour-laat-je-kijken-met-nieuwe-ogen~a4237914/
MvdB
John JansensJohn Jansens
John Jansenshttp://newsletter.franzis.de/u/gm.php?prm=y9P066eUwh_279275014_1197432_11534
;-)
MvdB
John JansensHeb je denkelijk niet gezien....
However, de tuinvee site is aangepast, de schilderijen staan er niet meer op. Wel hier nog te zien: http://fineartamerica.com/profiles/sigrid-vandort.html?tab=artworkgalleries&artworkgalleryid=433801&page=1
Foto's zijn mooi maar mijn bewondering voor Sigrids schilderijen is immens.
John Jansens
MvdBHet gaat niet zozeer over foto's maar om het fotograferen (van) :een uitstekend excuus om je kijkervaring eens een dagje aan te scherpen in de natuur od...toch?
Over... (en ratten) :
tellen lemmingen óók ?
http://www.volkskrant.nl/foto/collignon~p3761431/3576806/
MvdB
John JansensMet dit weer valt er echter weinig aan te scherpen.
Lemmingen. Lemmings. Naast Monkey Island het enige spel dat ik ooit heb uitgespeeld. Onder DOS ;-)
Mijn ouders hadden 'n B&O waarop je Pong kon spelen. Tismewat wah als je het met nu vergelijkt ;-)
Leprechaun
John Jansenstks
Sanne
MvdBMaia
John Jansens
Maiawat denkt U?
Emmef
John JansensLeprechaun
EmmefEmmef
LeprechaunMvdB
EmmefLeprechaun
EmmefMieren~°==kers
MvdB
LeprechaunLeprechaun
MvdBMvdB
LeprechaunLeprechaun
MvdB:-))
Leprechaun
John JansensMvdB
Leprechaunhttp://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2016/1/Migratiecrisis-Nu-wil-Turkije-toch-opeens-meer-geld-van-EU-2754354W/
Maia
LeprechaunMaia
John Jansenshttps://www.youtube.com/watch?v=hrU5i_hjDNc
MvdB
MaiaLeprechaun
MaiaDie Ganser hem een uiterst aangename stem en manier-wijze van praten. Het is wel hoofdzakelijk in de Duitse taal.
Ik zou willen dat is mijzelf op een dergelijke aangename manier en correcte wijze als D. Ganser kon uitdrukken.
Bij de weg, bedankt voor je link, die heb ik geboekmarkt via de YouTube logo rechts onder in het scherm naast de handle voor scherm vergroting, heb ik van MvdB heb mogen leren, zo handig.
mvg
Leprechaun
MaiaBijzonder bedankt voor deze waardevolle link,
Een aanrader voor iedereen op FTM. Duur 2,5 uur in aangenaam Duits besproken.
De komende tijd moeten wij allemaal een mening vormen over het referendum Oekraïne en TTIP vrijhandel tussen de EU en de VS.
Deze discussie op YouTube zal u behoeden overspoelt te worden door de lobbyisten van de voor- en tegenstanders die de komende tijd de media gaan proberen te beïnvloeden.
U zult goed geïnformeerd zijn om een gefundeerde eigen mening vormen.
Maia
LeprechaunAl enige tijd ben ik me aan het verdiepen in de kwestie Oekraïne, TTIP en andere "vrijhandelsverdragen". Daarbij hoort ook het lezen van verschillende artikelen (bv Gardian), het volgen van Amerikaanse politiek, en niet te vergeten KenFm via You Tube. Daniele Ganser mag zeker niet overgeslagen worden. Het zogenaamde nieuws op TV wordt nauwelijks meer bekeken. Op het ogenblik houd ik me ook bezig met lokale politiek en probeer een meerderheid te vinden om de gemeente TTIP-vrij te maken.
Dank voor de reactie. groet Maia
Leprechaun
MaiaWe hebben nu al allemaal profijt van jouw inzet.
wat betekent Maia eigenlijk
mvg
Alouis
Maia
LeprechaunLeprechaun
MaiaBewatcher is geen bestaand Engels woord maar het lijkt zoveel op Bewacher (DU) en Bewaker (NL). Het laat naar mijn mening goed zien dat we van de zelfde Germaanse taal tak komen, dus eigenlijk broedervolkeren zijn.
Het daarom grappig te zien hoe het VK en Duitsland hun weg vonden en hoe Nederland tussen beiden manoeuvreert (eigenlijk tussen 3 landen inclusief Frankrijk). Wij hebben ons altijd het meest aan Duitsland gekoppeld maar neigen nu meer naar Angelsaksisch oprispingen om onze Amerikaanse "vrinden" wat te paaien.
We zijn politiek gezien eigenlijk een wat slap volkje met een dominee /handelaar mentaliteit. Ons vaantje gaat gemakkelijk met iedere wind mee.
Leprechaun
MaiaLeprechaun
LeprechaunEU: TTIP kan helpen inkomenskloof te verkleinen
Hoopte op jouw goedkeuring.
mvg
Leprechaun
John JansensVoordat China deze soennieten in eigen land gaat aanpakken- behandelen - onderhandelen, willen ze eerst wel eens zien hoe ze door Afghanistan kunnen komen. Hoe toevallig dat na de Russen nu ook de Amerikanen hun handen van Afghanistan hebben afgetrokken .... toch.
MvdB
LeprechaunAlles beter dan bommen denk ik dan maar.
"Volgens Al Jjazeera betekent de vreedzame opgang van China in de regio zelfs een uitdaging voor de VS-dominantie gedurende de laatste driekwart eeuw." http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/china-wil-arabische-landen-helpen-met-industrialisering-en-ontwikkeling/
Leprechaun
MvdBTerugtrekkende Amerikanen die nu zelf olie vanuit hun land kunnen exporteren, het is echt geen toeval.
Europa is naïef geweest en dacht alles economisch op te lossen, daarbij de wereldmachtspolitiek even vergetend. Wij betalen nu de prijs voor deze vergissing, de buik van Europa ligt open.
Leprechaun
MaiaNet zoals de Joodse man die je veel personeel toewenst, dan verwacht hij dat je toekomst je veel problemen zal geven.
Maia
Leprechaungoof
En dan heeft de bende van 5 het over politiek correct , man man in wat voor wereld leven we .
Wat is het een grote klerezooi aan de top en dat moet ons land gaan redden , laat me niet lachen
MvdB
goofLeprechaun
Dan deze ook maar even lezen (waarschuwing alleen voor personen met een zeer sterke maag en/of uiterst weinig, liefst geen, empathisch gevoel.
Bij voorbaat wijs ik alle verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het lezen van dit VK artikel al af en verwijs naar de kleine letterjes clausule hier onder aan mijn commentaar.
http://www.volkskrant.nl/fort-europa-storystream/europol-minstens-10-duizend-vluchtelingenkinderen-vermist~a4235548/?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20160131&utm_userid=f17f11d8-9629-4bf0-ab56-6158d3a45735
/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_voorwaarden_%28Nederland%29
docki
LeprechaunIk lees een artikel dat slechts spreekt van suggesties (niemand weet het immers, volgens datzelfde artikel).
Bij minderjarige kinderen bestaat kennelijk de associatie met verdronken vierjarige koters (die nota bene vanwege de wens van de vader voor betere tandheelkundige zorg verdronken zijn).
Minderjarig kan echter ook zeventien en een half zijn. En de kans dat oudere minderjarigen zelfstandig hierheen komen acht ik beduidend groter dan de kans dat acht- of tienjarigen de oversteek maken.
Wanneer zestienjarigen mans genoeg zijn om opvangmedewerkers dood te steken omdat ze geen snoep krijgen, acht ik het risico op (sex)slavernij niet erg groot.
Het zou ook kunnen dat er veel vijftien- tot achttienjarigen alternatieve manieren hebben gevonden om in hun levensonderhoud te voorzien.
Tasjes roven bijvoorbeeld, of laborant in één van de XTC productiefaciliteiten, of meedoen in de strijd om het martelaarschap.
Zonder precisering om welke leeftijden het gaat is het een non-bericht. De leeftijdsband van 1 tot 18 is veel te breed om conclusies op te baseren.
Leprechaun
dockiBij de gedachte dat iemand geheel geen empathie kan opbrengen en in deze kinders gaat handelen wordt is misselijk. Of het aantal juist is voor mij niet relevant zelf 1 kind is te veel voor mij.
docki
LeprechaunMinderjarigen zijn alle kinderen onder de 18. daar zitten hulpelozen onder van 4 of 8, snoepgoedmoordenaars van 16 en bomgordelmakers van 17-en-een-half.
De kans dat een hulpeloze aan de aandacht van de ouders ontsnapt en vermist raakt lijkt mij kleiner dan de kans dat een redelijk zelfstandig opererend individu uit het zicht van 'het systeem' geraakt.
Daarmee zil ik van mijn kant niet suggereren dat alle 10.000 vermisten bommenleggers zijn, maar wel dat we moeten oppassen met zulke vage berichtgeving.
Zodra er op basis van niet verifieerbare bronnen vage termen worden gebruikt, lijkt mij de vraag gerechtvaardigd wie er belang heeft bij de boodschap en waarom er vooral suggesties worden gedaan zonder concrete invulling te geven.
'er zijn minderjarigen kwijt' zegt evenveel als 'meerderjarigen krijgen minder AOW'. De groep is te veelomvattend om een correct beeld bij te vormen,
Mensen met een gezonde hoeveelheid empathie gaan dan doorgaans uit van het slechtste scenario: 8-jarigen die worden gedwongen tot prostitutie. Terwijl onder dezelfde bericht ook de minder meelijwekkende types vallen, die op basis van logisch redeneren waarschijnlijk het grootste deel van de groep zullen uitmaken.
Leprechaun
dockihttp://www.interpol.int/Crime-areas/Crimes-against-children/Victim-identification
\mvg
Leprechaun
Leprechaunhttps://www.europol.europa.eu/
MvdB
dockiLeprechaun
MvdB
LeprechaunJohn Jansens
Over een op een nudistenstrandje aanspoelende vluchteling die uiteindelijk in het Belgisch als slaaf eindigt.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=MleMPWyqpUE
Helaas is het openings-shot weggelaten: een kopie van
L'Origine du monde : http://www.musee-orsay.fr/en/collections/works-in-focus/search/commentaire/commentaire_id/the-origin-of-the-world-3122.html
en óók de fantastische mirrored achtbaan /metro roltrap? sequence daarna die de overgang van de vluchteling naar onze moderne maatschappij uitbeeldt.
Nog stééds een treffend verslag van het leven van de vluchteling (-enstroom) in de Europese cultuur.
Leprechaun
John JansensSchiet mij maar lek, ik weet het nu ook even niet meer.
Kom er later wel weer op terug als ik over mijn verwarring heen ben.
John Jansens
LeprechaunHet is NU 6 uur geleden...toch?
Leprechaun
John Jansenshttps://youtu.be/cgkQXJ3mugY
Waar ik over heen ben gekomen:
Er bestaan 4 hoofd emoties waarover de meeste specialisten het wel eens zijn. Deze 4B's: Blij, Bedroefd, Boos en Bang = samen maken zij altijd 100%. Mooiste is alle vier op 25%, je hebt altijd alle emoties dus 0% kan niet. Als er een emotie omhoog schiet naar maximaal 97% dan ben ik maximaal uit balans. Dit gebeurt haast nooit maar fluctuaties omhoog tot 50% komt bij mij wel voor en dat had ik bij de "Invader".
Bij jouw aankondiging overheerste Bang - ik dacht aan een klein kind dat aanspoelde - dat kan ik echt niet zien.
Bij aanvang van de Film werd ik Blij verrast (blijf toch een gezonde man)
Tijdens de film zie ik een wat molliger vrouw het strand op rennen en dacht ojee daar ligt een kind maar kon dat niet duidelijk zien.
De film draait voorbij de eerste vrouw en ik zie de redding - bedroefd > bang naar uiteindelijk blij want de drenkeling lijkt het er levend af te brengen.
Overall een rollercoaster aan emoties binnen mijzelf. Dit gebeurt nu dus dagelijks bij vele stranden aan de Middellandse Zee.
Bedankt voor de verwijzing John.
Sanne
docki
SanneWaarom zou je van iemand die een betere toekomst wil voor zichzelf geen eigen bijdrage mogen vragen, als ze die kunnen leveren?
Waarom zou jij ervoor moeten opdraaien als ik een betere toekomst wil voor mezelf maar daar zelf niet de investering voor wil doen? Jij betaalt toch ook mijn huis / auto levensonderhoud niet?
Emmef
dockidocki
EmmefVolgens mij wil 100% van mensen die hier heen komen een betere toekomst voor zichzelf. Dat staat toch los van waar ze vandaan komen (uit oorlogsgebied of niet)?
docki
dockiEmmef
dockidocki
EmmefMijns inziens zijn de niet-westerse samenlevingen net zo goed partij bij het conflict.
Mijns inziens zijn niet de westerse samenlevingen als collectief, maar voornamelijk de USA initiator van de shit. Taliban is begonnen als een CIA project, ISIS is bedacht door de DoD zo lijkt het uit WikiLeaks.
Daarnaast hebben de vluchtelingen ook de keuze om zelf te vechten voor hun land, hebben hun (in culturele zin) broedervolken in de regio (die regelmatig ook hebben zitten prikken in het bijennest) zeker zoveel verantwoordelijkheid als het westen.
Al met al mijns inziens voldoende redenen om van mensen die hier een beter leven zoeken te verlangen dat ze voor zover mogelijk zelf bijdragen aan hun eigen betere leven.
Waarom zou een wijkzuster of een vrachtwagenchauffeur dat allemaal moeten ophoesten? Tien tegen één dat die geen 10.000 euro hebben om naar Syrië te vluchten, mocht hier weer watersnood komen.
Emmef
dockidocki
EmmefEmmef
dockidocki
EmmefPersoonlijke waardevolle spullen ('met emotionele betekenis' zeg maar) mag men gewoon houden.
Voor het overige investeert men in zichzelf.
Van een bijstandsgerechtigde wordt ook verwacht dat hij eerst leeft van eventueel eigen vermogen voordat hij de hand ophoudt bij de maatschappij.
Basisregel is wat mij betreft dat je zelf betaalt wat je zelf kan betalen. Het een ander laten opdraaien voor jouw levensonderhoud terwijl dat niet hoeft is westerse-mens-onwaardig. Daar moeten ze dan maar aan wennen (of rekening mee houden bij de afwegingen).
Sanne
dockidocki
SanneIk zou het ook doen, maar dat is nog geen reden om ze zielig of kansarm te vinden.
Op de strapatsen van de NL regering heb ik nu geen invloed. Die invloed doe ik weer gelden vij de verkiezingen.
Verder begin ik een steeds grotere aversie te krijgen tegen dit soort onze-schuld-denkers.
Wij gooien bommen omdat ISIS koppen afhakt. ISIS hakt koppen af omdat het Westen ingrijpt in het Oosten. Het Westen grijpt in in het Oosten omdat het Oosten er een puinhoop van maakt waar wij last van hebben. Het Oosten maakt er een puinhoop van omdat het Westen via CIA puinhoopmakers faciliteert (Taliban, ISIS). Het Westen faciliteert puinhoopmakers om Rusland tegen te werken. Rusland veroorzaakt weer puinhoop door in Afghanistan en Oekraïne binnen te vallen, en Iran te steunen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Iedereen heeft schuld als je maar ver genoeg oorzaak en gevolg doortrekt. De USA nog het meest in mijn beleving. Waarbij binnen de USA (follow the money) de defensie industrie weer een forse vinger in de pap lijkt te hebben.
Maar dat neemt niet weg dat we af moeten van het knuffelen en zielig vinden van mensen die zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven.
Als mensen zelf een hengel kunnen kopen moeten we ze geen gratis vis blijven geven . Onafhankelijk van hun huidskleur.
(vis die overigens niet gratis is, maar natuurlijk door anderen wordt betaald)
Sanne
dockidocki
SanneHet gaat me niet zozeer om het belastinggeld dat NU wordt vebrast met een paar bommen, het gaat me om een houding waar de de komende 30 JAAR mee te maken hebben. En die ons in die periode ontieglijk veel gaat kosten. Niet alleen geld, maar (met name) ook vrijheden als het aan policor links ligt.
Het is van belang om nieuwkomers zich een zelfredzame houding te laten aanmeten.
Jij bent verantwoordelijk voor jezelf, een ander is verantwoordelijk voor die andere zelf. Je doet wat je kan, en je laat een ander vrij om te doen wat die ander kan.
En als jet écht niet meer lukt, kan je op het gemeentehuis dagelijks een brood en een pak melk komen halen (wat mij betreft wederom ongeacht huidskleur of herkomst).
60% van mensen die hier in de afgelopen 40 jaar zijn gekomen kunnen nog niet voor zichzelf zorgen en zijn afhankelijk van overheidsgeld. Datzelfde overheidsgeld waar ook kleinigheidjes als zorg, AOW, milieubeleid, etc van betaald worden.
Minder zelfredzaamheid bij vluchtelingen kan dus leiden tot minder windmolens, minder alfahulpen en minder uitkering voor zielige oudjes.
Dat lijken me toch schrikbeelden voor links...
Verder kan je natuurlijk altijd vinden dat een ander iets zou moeten doen. Vertel eens, wat doe <i>jij </i>om de bombardementen door Nederlandse F16's te voorkomen?
(overigens moet je beter lezen, ik wimpel niks weg; ik schreef alleen dat het beduidend gecompliceerder ligt dan het simplistische 'wij zijn voor alles verantwoordelijk dus die arme slachtoffers moeten zelf helemaal niks bijdragen')
Sanne
dockidocki
SanneLijkt me weinig basis om mij de maat te nemen dan...
Sanne
dockidocki
SanneMaar begrip voor hun drijfveren betekent nog niet dat ik vind dat wij omdat ze nou eenmaal een goed argument hebben, ze bij dat betere leven moeten faciliteren, en al helemaal niet dat ze recht hebben op dat betere leven ten koste van onze welvaart of onze vrijheden.
Dat ze op zoek zijn naar een beter leven betekent niet dat anderen dat dan maar voor hun moeten organiseren, terwijl ze zelf ook een bijdrage kunnen leveren aan hun eigen betere leven (in de vorm van inleveren van vermogensbestanddelen).
Als ze inventief genoeg zijn om tot in de noordelijke delen van Europa te komen zijn ze vast ook inventief genoeg om zelf in hun levensbehoeften te voorzien.
Het is hún leven, zij hebben de keuz egemaak tom hierheen te komen (ipv Turkije of de culturele broederlanden), zij staan dus ook aan de lat om er wat van te maken.
En gezien de eerdere ervaringen dat na 40 jaar 60% nog steeds afhankelijk is van de overheid kan je niet vroeg genoeg beginnen met dat duidelijk te maken.
Sanne
dockidocki
SanneZie bijvoorbeeld http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2015/somaliers-kunnen-geen-baan-vinden-polen-juist-wel/
Overigens kom je ook niet met bewijs dat het anders is. Wel met beschuldigingen die je niet beargumenteert. En de argumenten die je wel geeft gaan primair over geld, niet over de mensen.
Ik ga uit van de kracht van mensen en van hun eigen capaciteiten.
Jij gaat kennelijk uit van zieligheid en dat iedereen afhankelijk moet zijn van anderen.
Mijn beeld van mensen lijkt me menswaardiger dan jouw (wat ik maar even samenvat als) zieligheidscultivering.
Sanne
dockidocki
SanneIk schrijf, nota bene met hoofdletters, dat ik
<b><u><i>NIET</i></u></b>
refereer aan de cijfers van Timmermans.
En je blijft maar materialistisch doorbabbelen over de hoeveelheid geld die het al dan niet oplevert; ook daarover heb ik geschreven dat het me daar niet om gaat.
Ik beëindig van mijn kant daarom deze uitzichtloze gedachtewisseling.
Emmef
Emmef
<em>Geef Duitsland zich over aan Poetin?</em>
Of gaan we toch allemaal aan het frackin' American gas? Ook niet geheel onomstreden.
Sorry, maar misschien moet Europa leren zelf beslissingen te nemen. Ik wordt af en toe wat moe van de media.
Hank.Rearden
.
Met afnemende publieke financiering door tegenvallende belastingopbrengsten die juist door dit soort fiscale trucs worden vergroot staat toekomst van onafhankelijk academisch onderzoek op helling. Leuk voor Sander van Deventers en John Kastelijns van deze wereld, maar vrees dat veel Ph.D.'s/postdocs op termijn als Starbucks barista's aan bak moeten.
.
1. https://www.washingtonpost.com/business/economy/gene-therapies-offer-dramatic-promise-but-shocking-costs/2015/11/11/01f11cf0-824b-11e5-9afb-0c971f713d0c_story.html
.
2. http://www.nrc.nl/next/2016/01/27/een-loongolf-als-economische-remedie-1585130
.
3. http://www.bloomberg.com/news/articles/2012-03-02/cash-horde-expands-by-187-billion-in-untaxed-offshore-accounts
Hank.Rearden
Hank.Reardenhttp://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2014/03/todays-economic-indicator.jpg
Sanne
Hank.ReardenStonecity
Hank.ReardenJan Willem de Hoop
Hank.Rearden1) Ook als behandelingen meer dan 1 miljoen blijven kosten kan er nog steeds een markt voor zijn van de zeer welgestelden. (Zou wel een slechte zaak zijn.)
Zo heeft jaren geleden een topman van een van de concerns van Warren Buffet een stichting in het leven geropen die als doel heeft 1 specifieke erfelijke spieriekte te genezen, omdat zijn zoon aan deze ziekte lijdt. Zie http://www.jain-foundation.org/about-us
It's personal: Big business searches for cures
http://archive.fortune.com/galleries/2011/news/companies/1111/gallery.big_business_search_cures.fortune/3.html
Ook heb ik weleens programma's gezien waarbij Miljardairs veel geld investeren in onderzoek om veel langer te leven. (Als je hier als God op aarde leeft valt het later mogelijk misschien wat tegen.)
2) Er komt een kruisbestuiving en methode om erfelijke ziekte A te genezen is ook toepasbaar voor tig andere erfelijke ziektes. De kosten per behandeling kunnen dan mogelijk zeer beperkt zijn / worden.
Hank.Rearden
Jan Willem de Hoop.
1. http://www.uniqure.com/investors/financial-reports/
.
2. http://www.nytimes.com/2016/01/09/business/dealbook/sec-and-steven-cohen-reach-settlement-in-insider-trading-case.html?rref=collection%2Ftimestopic%2FCohen%2C%20Steven%20A.&action=click&contentCollection=timestopics®ion=stream&module=stream_unit&version=latest&contentPlacement=4&pgtype=collection
.
3. http://www.nytimes.com/2015/12/30/business/economy/for-the-wealthiest-private-tax-system-saves-them-billions.html
MvdB
Jan Willem de Hoopbps
“… zijn de (grote) bedrijven machtiger dan ooit.”
Als er niets meer rendabel is te investeren met al dat QE geld dat in hun aandelen wordt gepompt, is politici opfokken een manier van besteden om de winst nog op te fokken voor de opgefokte aandelen.
Dat QE is vreselijk ontwrichtend.
Doet me denken aan SNAFU, een acroniem uit yuppietaal van alweer dik 20 jaar geleden:
Situation Normal, but All Fucked Up.
Leprechaun
bpsQE is op valse gronden gemotiveerd, het mandaat dat de inflatie dicht maar niet boven de 2% mag komen in de Eurozone. Daar is nog geen enkele sprake van.
Emmef
Leprechaunbps
EmmefBij inflatie komt er in totaal meer schuld bij dan dat er "verdampt".
Het is het verschil tussen (1-0,02)^n en (1+0,02)^n bij 2% inflatie per jaar voor n jaren.
Vb.: 2% inflatie per jaar geeft na 50 jaar 1,02 tot de macht 50 méér nieuw geld en schuld tegen een afname van 64% (0,98 tot de macht 50) bestaande schuld.
Om preciezer te zijn moet je toe- en afname cumulatief met elkaar verrekenen per jaar, maar de slotsom blijft dat er meer schuld bij komt dan er 'verdampt'.
Per saldo blijft het een verlies. Geen mainstream econoom wil dat uitrekenen.
bps
LeprechaunAls een klein aantal mensen al niet van de geldpers af kunnen blijven als dat wel moet,
dan is dat met een groot aantal mensen nog veel erger.
Emmef
bpsbps
EmmefDan is er circulatie en systeemregeling door marktrente in het reële circuit.
Het uitstellen van consumptie = sparen moet in balans zijn met het vervroegen van consumptie = lenen en dat moet in balans zijn met productie en de geld hoeveelheid daar voor. Kortweg: P:M:C ≈ 1:1:1 => full employment.
De geldhoeveelheid moet de circulatie en sparen en lenen dekken.
Ideaal en in balans werkt het als sparen = lenen in het reële circuit.
Leprechaun
bpsLeprechaun
Leprechaunhttp://onsgeld.nu/external-videos/dnb-legt-uit-waar-geld-vandaan-komt-eindelijk/
Emmef
bpsHet werkt in de hele westerse wereld hetzelfde. Krediet is de geldpers.
Leprechaun
EmmefDUURDE EVEN MAAR DNB ZIT INEENS OP ZELFDE LIJN ALS BOE.
MvdB
LeprechaunLeprechaun
MvdBhttp://onsgeld.nu/external-videos/dnb-legt-uit-waar-geld-vandaan-komt-eindelijk/
mvg
bps
EmmefKrediet wordt door banken als nieuw geld voor het reële circuit gecreëerd.
Kredietgeld verdwijnt uit dat circuit naar de beurzen en de financiële markten.
De schulden blijven achter en hopen op in de reële economie.
Geld hoopt op buiten het reële circuit, in circuits van de financiële economie.
Dan is er weer nieuw kredietgeld nodig om de reële circulatie te dekken, dat vervolgens weer uit omloop verdwijnt naar beurzen en door rente en aflossen.
Leprechaun
bpsbps
LeprechaunKomt die hele geldplas in het reële circuit, dan krijg je een substantiële inflatie en neerwaartse waarde correctie van geld. Geen hyper- maar wel superinflatie.
Leprechaun
bpsJij begrijpt het precies net zoals ik.
De belangrijkste vraag blijft, waarom voert Draghi QE uit, als het succes zo beperkt is en maar een beperkte groep/ economisch gebied profiteert.
Er is geen open discussie over de ECB doelstellingen en handelingen, daarom blijf ik zeggen dat de ECB ondemocratisch is.
Als ik dan nog wat rooksignaaltjes zie, bv dat Draghi van Goldmann Sachs komt, dan denk ik daar is vuur.
Als ik dan ook nog wat tamtam geluidjes hoor, bv de inflatie moet omhoog moet naar 2 en sommigen zeggen zelfs 3 % zoals Bill Gross ex Pimco, dan vraag ik mij af of ik dat wel goed hoor en doe navraag- en onderzoek zelf wat.
Mijin eigen conclusie is dat 2% inflatie, het legale mandaat dat wij aan de ECB hebben gegeven, past totaal niet meer in deze tijd, dit nog afgezien hoe wij aan dat getal twee 2 zijn gekomen,
mvg
MvdB
LeprechaunLeprechaun
MvdBDr. Ganser heeft mij wakker geschut, economische uitbreiding van de EU richting oosten zonder toestemming van Rusland is niet leuk, maar Poetin werd wel wat winst toegeschoven.
Ganser laat ons zien dat de NATO richting oosten uitbreidde en dat is natuurlijk veel bedreigender voor Rusland en er valt voor Poetin niets aan te verdienen.
Ik ben nu alert op beide zaken en verwacht een beter totaal beeld te gaan ontwikkelen, zeer bedankt voor je verwijzing naar Ganser en de NATO.
bps
LeprechaunLeprechaun
bpsJe leert mij bondiger te worden, dedankt