Follow the Money selecteert

  • Die woorden hebben ook de pensionado's en spaarders een loer gedraaid.

Iedere zondag verzamelen we opmerkelijke artikelen die we de afgelopen week lazen. Deze week: de inval bij Deutsche Bank en de historische woorden van Mario Draghi. Maar ook naaktselfies als onderpand en deurwaarders. Deze week selecteert FTM bovendien een boek(tip). Goed weekend!

Het is bijna geen verrassing meer: inval bij Deutsche Bank

Bloomberg

Dennis Mijnheer – Het was afgelopen donderdag ongebruikelijk druk bij de ingang van de Twin Towers, het hoofdkantoor van de Deutsche Bank (DB) in Frankfurt. Talloze politiebusjes stonden even voor 9 uur ’s morgens op de parkeerplaats en maar liefst 170 politieagenten deden een inval bij deze en andere vestigingen van deze Duitse systeembank. Het was een tafereel dat we in Nederland eigenlijk alleen zien wanneer justitie achter de plinten wil zoeken in het clubhuis van een motorclub. De doorzoekingen bij de bank gingen vrijdag gewoon door. De inval heeft volgens het Duitse openbaar ministerie te maken met de faciliterende rol van de Deutsche Bank bij het opzetten van vennootschappen in belastingparadijzen. De bank heeft mogelijk zelfs geholpen met witwassen. Het justitie-offensief is een uitvloeisel van de in 2016 gelekte Panama Papers. The Financial Times meldde dat het onderzoek zich toespitst op de voormalige DB-dochteronderneming Regula Limited, een vermogensbeheerder op, jawel, de Britse Maagdeneilanden. De Deutsche Bank is zodoende wederom verzeild geraakt in een bankschandaal: het aantal keren dat dat is gebeurd, is niet meer op een hand te tellen (denk bijvoorbeeld aan Libor-affaire, wisselkoersmanipulatie, rentederivaten Vestia en rommelhypotheken).

Hoe staat de wereldeconomie er eigenlijk voor?

The New Statesman

Peter Hendriks – We wanen ons allemaal economisch redelijk veilig. Rutte grijpt elke gelegenheid aan om, na jaren het zwakste jongetje in de klas te zijn geweest, rond te bazuinen dat we nu de snelst groeiende economie van de EU zijn. Het consumentenvertrouwen is hoog en bedrijven weten niet waar ze gekwalificeerd personeel vandaan moeten halen. Top. Nederland was tijdens de crisis het zwakste jongetje van de klas, maar de VS kroop al in het derde kwartaal van 2009 uit de rode cijfers. Het land maakt nu al negen jaar door van ononderbroken groei. Groei die weliswaar nooit boven de 3 procent uitkwam, maar toch. Zo bezien kun je stellen dat er volop redenen zijn om eens te gaan denken aan een nieuwe dip. The New Statesman analyseert de wereldeconomie en ziet volop redenen tot zorg. De prijzen van allerlei beleggingsproduct zijn de pan uit gerezen en hebben zeepbellen gevormd. De schuld in de grote economieën is bovendien hoger dan in 2008. Dat zijn volgens het blad signalen dat de economie de gevarenzone nadert. En wat doe je als een economie in recessie raakt? De eerste reflex van de centrale bankiers is het verlagen van de rente. Het blad wijst erop dat die aanpak deze keer niet kan werken, want de rente staat immers al op een historisch dieptepunt. De conclusie van het blad is dat de volgende recessie eraan lijkt te komen.

Geld lenen? Go naked!

VICE

Bart Nietveld – In Nederland controleert het Bureau Krediet Registratie uw financiële gezondheid, alvorens u een lening kunt aangaan. Waar u de lening ook voor gebruikt, de kans is klein dat u er uw boodschappen mee afbetaalt. In China gaat dat anders. Daar heeft een kwart van de burgers geboren na 1990 een account bij Ant Check Later. Dat is een fintechsysteem, vergelijkbaar met Afterpay, dat achteraf betalen mogelijk maakt. Met dat geleende geld kopen jongeren geen dure auto of televisie, maar alledaagse benodigdheden op afbetaling. Volgens VICE doen ze dat omdat het leven in de republiek duur is, en de kans op het krijgen van een credit card relatief laag. Koop op afbetaling biedt dan uitkomst. Kredietverstrekkers merken dat jongeren wanhopig op zoek zijn naar een lening. Zo wanhopig dat ze van klanten eisen om naaktselfies – met hun ID-kaart in de hand – als verificatie naar hen op te sturen. Chantage is het gevolg: als de jongeren niet op tijd betalen, lekt de verstrekker de foto’s uit aan familie en vrienden, of verhogen ze de rente. China ziet naast de ontwikkeling van dit soort leningen ook een toename van overlening, hoge rentetarieven en privacyschendingen. Hoewel ze met nieuwe wetgeving tegen de ‘microlenders’ optreden, melden lokale bronnen dat de problematiek zich op sociale media nog altijd voltrekt.

De drie woorden die de euro hebben gered

Bloomberg

Arne van der Wal – ‘Whatever it takes.’ Slechts drie woorden. Uitgesproken in 2012. Met grote gevolgen. Zoals bij elke grote historische speech, hoe vakkundig ook gecomponeerd, gaat het om een paar woorden, een punchline. Die blijven hangen. ’We wil never surrender.’ ‘Ich bin ein Berliner.’ ‘Ik kwam, ik zag, ik overwon.’ ‘Read my lips.’ Iedereen kent ze. De woorden van Mario Draghi passen in dat rijtje, aldus dit artikel van Bloomberg.

In de zomer van 2012 wordt de euro geteisterd door de schuldencrisis, die dan al drie jaar ettert. Over het voorbestaan van de gemeenschappelijke munt wordt openlijk getwijfeld, een plan B ligt klaar. Niemand verwacht dat tijdens een door premier David Cameron georganiseerde conferentie in Londen iets van belang zal worden gezegd. De dag erna beginnen de Olympische Spelen. De president van de Europese Centrale Bank oogt vlak voordat hij gaat praten zeer ontspannen. In een zin die niet meer dan 16 seconden in beslag neemt, middenin een betoog over een heel ander onderwerp – waarover weet niemand meer – spreekt hij zijn historische woorden uit. Het ’whatever it takes’ spijkert zich vast in de Europese financiële markten en beëindigt de acute crisis: met die woorden wordt duidelijk dat de ECB alles zal doen om de munt te redden – alles. En, zo voegt Draghi er nog aan toe, ‘believe me, it will be enough’. In deze fraaie reconstructie, gebaseerd op tientallen goed ingevoerde bronnen, wordt verteld hoe de Italiaan tot zijn belofte kwam. ‘Een meesterzet,’ volgens sommigen. Een historische vergissing, menen anderen. En dat laatste vooral vanwege de gevolgen: het grootste opkoopprogramma van schuldpapier in de geschiedenis. Redde Draghi de Europese economie, of zaaide hij het zaad voor een nieuwe crisis?

Suboptimale transportoplossingen bij de overheid. Jeej!

NOS

Ties Joosten – De overheid is heel wat van plan in de transportsector. Vanaf 2030 kopen Nederlanders alleen nog elektrische auto’s, er komt in 2021 een aanschafsubsidie van zesduizend euro en de accijns op benzine en diesel gaat omhoog. Dat blijkt uit plannen die in handen zijn van de NOS. Nu kan je hier een heleboel van vinden. De één vindt dat autorijders te zwaar aangepakt worden, want de benzineprijzen zijn al zo hoog. Gele hesjesvrees.

De ander vindt dat autorijders te veel in de watten worden gelegd. Op Twitter vroeg iemand zich gekscherend af of niet-autobezitters straks ook een subsidie van zesduizend euro krijgen. Persoonlijk vind ik dat de overheid het zichzelf nodeloos ingewikkeld maakt. Ik ben namelijk al een tijdje erg gecharmeerd van een CO2-belasting als klimaatmaatregel. Wat willen we minder? CO2-uitstoot! Wat maken we dus duurder? CO2-uitstoot! Laat mensen vervolgens zelf maar uitvogelen hoe ze daarop willen reageren. Hoef je niet te gaan lopen klooien met MRB, MIA, BPM, accijnzen, subsidies en alle kansen op misbruik van dien. (Komende maandag publiceer ik een grote analyse over de voordelen van een CO2-belasting.) Dezelfde logica geldt wat mij betreft voor rekeningrijden. Wat willen we minder? Auto’s in de file! Wat maken we dus duurder? Auto’s in de file! Maar goed, laat ik hier vanaf de zijlijn niet te zuur en betweterig doen. Ik zie het nieuws van de NOS toch vooral als bewijs dat de overheid en transportsector nu eindelijk in beweging komen. En dat is ondanks alles goed nieuws. Als dit aangenomen wordt, weten we in elk geval hoe de komende jaren er in transportland ongeveer uitzien. Dan klussen we ondertussen wel door aan een betere oplossing.

Deurwaarders onder druk

De Groene Amsterdammer

Arjan van der Linden – Het lijkt een paradox: hoewel steeds meer Nederlanders kampen met problematische schulden, gaat het steeds slechter met de deurwaarders die deze schulden moeten innen. Toch stapelen de berichten over noodlijdende en omvallende deurwaarderskantoren zich de laatste jaren op. En waar toezichthouder Bureau Financieel Toezicht in 2016 nog 22 ‘hoog risicokantoren’ telde, was dat aantal eind vorig jaar gegroeid tot 31. Hoe is dat zo gekomen? De Groene Amsterdammer wijst in dit artikel de begin deze eeuw doorgevoerde liberalisering van de deurwaardersmarkt aan als de grootste boosdoener. Die heeft ertoe geleid dat schuldeisers de goedkoopste deurwaarderskantoren kiezen die op een zo efficiënt mogelijke manier innen. Het gevolg: deurwaarders die de randen van de wet opzoeken door steeds agressievere methodes te hanteren, en die de handen ineen slaan met incassobureaus om een betere marktpositie te vergaren. Zo’n race to the bottom is onwenselijk, zeker als je bedenkt dat de deurwaarderij een beroepsgroep is die het recht heeft huizen binnen te vallen en geld en spullen in beslag te nemen.

Laura H., het kalifaatmeisje uit Zoetermeer

Vrij Nederland

Charlotte Bouwman – Deze week begon ik met het lezen van Laura H., het kalifaatmeisje uit Zoetermeer. Sinds mijn studie Nederlands had ik weinig boeken uitgelezen. De lol was er vanaf, het voelde als huiswerk. Het boek van collega Thomas Rueb van de NRC bracht daar verandering in. Eindelijk had ik weer plezier in lezen, wilde ik dóórlezen, elk vrij moment van de dag. Het boek is meer dan vijfhonderd pagina’s, maar wat mij betreft hadden het gerust  meer mogen zijn.

Rueb sprak voor dit boek urenlang – meer dan honderdvijftig uur aan interviewmateriaal heeft hij uitgewerkt – met Laura H., haar vader, familie, oud-klasgenoten en familie van haar man. Om haar verhaal zo goed mogelijk te toetsen reisde hij zelfs af naar Irak, om een deel van Laura’s reis te reconstrueren. Het resultaat is een boek dat je wil verslinden, zo snel mogelijk. Je leest over Laura’s getroebleerde jeugd, waarin ze veel in contact kwam met foute jongens, hoe ze zich bekeerde tot de islam, om haar tijd als ‘hoer’ achter zich te laten en niet meer nagestaard te worden om haar grote boezem. Hoe ze haar man Ibrahim ontmoette, die steeds vaker op haar inslaat, maar met wei ze toch meegaat naar het Kalifaat, want als hij daar is zal hij anders worden, toch? Het boek kreeg lovende recensies, is volgens NRC-recensent Maarten Zeegers ‘Het beste journalistieke werk op dit gebied tot nu toe’. (Waarbij vermeld moet worden dat boeken van NRC-redacteuren altijd gerecenseerd worden door medewerkers die niet in dienst van de krant zijn.) Ik schrijf ook voor NRC, maar neem toch van me aan: dit boek moet je lezen. Lees hier een voorpublicatie van Laura H. In Vrij Nederland.

Justitie krijgt steeds meer vat op top Duitse auto-industrie in ‘Dieselgate‘

Der Spiegel

Rob Vorkink – Audi wordt beschouwd als de aanstichter van het schandaal rond gemanipuleerde uitlaatgassen in de VW-groep. Volgens Der Spiegel verschijnen  binnenkort vier managers voor de rechtbank. Het strafrechtelijk onderzoek in de ‘dieselaffaire’ bij Audi bereikt snel een climax met aanklachten tegen Audi-topman Rupert Stadler, Wolfgang Hatz en de dieselspecialisten Giovanni Pamio en Henning L. Weekblad Der Spiegel beschikt over informatie dat de vier zich in de zomer van 2019 voor de rechter moeten verantwoorden voor manipulatie van emissies. De officier van justitie heeft in totaal zo’n 20 verdachten op het oog, maar het begint met Stadler, Hatz en Pamio die al enkele maanden in hechtenis zaten. Topman Stadler heeft de beschuldigingen tot aan zijn arrestatie altijd ontkend. Behalve Audi liggen zustermerken VW en Porsche onder vuur. Justitie in Braunschweig heeft 40 voormalige en huidige werknemers van VW, onder wie voormalig CEO Martin Winterkorn, in het vizier. Saillant detail: Winterkorn begon zijn carrière bij Audi en werd in 2007 vervangen door Stadler. Zelf stapte hij over naar het hoofdkantoor van VW. Ook Winterkorn verwerpt alle aantijgingen. Volgens Der Spiegel gold Audi tot voor een paar jaar geleden nog als technologisch paradepaardje van de auto-industrie, maar is het bedrijf inmiddels – ook door een drastische terugval van de omzet – een kreupele ezel geworden.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 159 leden

Volg Redactie
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren