Frans van Houten:'Samsung is grote bedreiging voor Philips'

4 Connecties

Onderwerpen

Frans van Houten Samsung

Organisaties

Koninklijke Philips

Werkvelden

Economie
6 Reacties

Philips moet sneller, kwalitatief beter en goedkoper worden dan de concurrentie. Angstgegner Samsung vormt volgens CEO Frans van Houten een grote bedreiging voor Philips.

Dat zei Frans van Houten vanmiddag bij Room for Discussion, het discussieplatform van de UvA. Het verleden is alleen interessant om inspiratie uit op te doen, niet om somberend op terug te kijken, zo doceerde van Houten. Philips stond altijd te boek als het bedrijf met de beste technologie, zonder dat ze die technologie goed wisten te vermarkten en te verkopen. Philips veranderde zodoende van toonaangevend electronica bedrijf tot een bedrijf dat grosseerde in net-niet-producten. Toen Frans van Houten aantrad in 2011 was hij vast van plan Philips om te vormen tot een bedrijf dat ondernemend, innovatief en klantgericht was. Onder de nieuwe topman nam Philips definitief afscheid van de consumentenelectronica. Alle tv's, radio's en smartphones (alleen in China) getooid met Philips logo, worden geproduceerd door andere producenten die een licentiefee betalen voor de naam. Philips zelf richt zich alleen nog op drie divisies: medical healthcare, lighting en consumentenproducten. Met deze divisies gaat Philips de strijd aan in een hevig competetieve snelle wereld. Daardoor moet het technologiebedrijf zijn hele businessmodel anders inrichten dan het oude businessmodel uit de jaren negentig. Stond een nieuwe Philips breedbeeldtelevisie in de jaren negentig stond ruim twee jaar in de schappen, tegenwoordig moeten producten minimaal elk half jaar vernieuwd worden. Daardoor wordt de terugverdientijd steeds korter.  

Samsung grote bedreiging voor Philips

Het bedrijf dat het snelst, het best en het goedkoopst produceert is Samsung. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf kondigde twee jaar geleden aan ruim 10 miljard euro te gaan investeren in Lighting en Medical Healthcare. 'Samsung is een grote bedreiging voor Philips, zo erkende van Houten. 'In Azië wachten ze niet, daar zijn ze snel en goedkoop. Wij dachten altijd: als je maar de beste bent, dan kan je ook veel meer vragen voor je producten. Die tijd is echt over. We moeten én snel én kwalitatief goed én goedkoop zijn om bedrijven als Samsung te kunnen verslaan.' Van Houten was vol lof over het Zuid-Koreaanse bedrijf en prees de cultuur en strategie bij het bedrijf. 'Samsung wordt heel goed geleidt. Ze weten hun focus te houden, maken producten in slechts een smaak, op een goedkope en efficiente  manier´ De Aziaten staan er ook om bekend dat ze niet zozeer zelf technologie ontwikkelen, maar deze liever afkijken of 'lenen' van de concurrentie, daarbij niet altijd rekening houdend met eventuele patenten. Van Houten: 'Patenten zijn slechts een wapen. Maar als je wel een patent hebt, maar inefficient en langzaam bent, dan verlies je gewoon de stijd. Punt. Dus je moet er gewoon voor zorgen dat je altijd een stap voor loopt.' Overigens werd Philips zelf ook groot en succesvol door het notoir schenden van patenten van anderen.

Van product naar oplossing problemen

Philips wordt door de verkoop van de consumentenelectronica minder zichtbaar voor de consument. Door de veranderingen lijkt het alsof Philips technologisch de boot heeft gemist, bijvoorbeeld op het gebied van ICT. Maar dat is een misvatting volgens Van Houten. Wij zijn een heel groot ict-bedrijf, alleen dat zie je niet als consument. We hebben duizenden It'ers in dienst en dat worden er alleen maar meer.' Denk dan aan bijvoorbeeld apps voor smartphones om je gezondheid bij te houden. Maar we hebben ook al informatietechnieken die het mogelijk maken voor artsen om vanaf 100 km afstand een hele zaal patienten in de gaten te houden.' Philips moet zich volgens de topman ontwikkelen van een bedrijf dat producten maakt, naar een bedrijf dat problemen oplost. Dat kan op grote en kleine schaal. Van Houten: 'Neem China, daar was veel gedoe over of de sojamelk in de winkel wel veilig was. Wij hebben toen heel snel een sojamelkmachine ontwikkeld en op de markt gebracht, zodat mensen veilig hun eigen sojamelk kunnen maken. Loopt als een trein.' Maar het kan ook op grotere schaal. Van Houten geeft het voorbeeld van een gemeente die geen geld heeft de straatverlichting aan te passen. Vroeger verkocht Philips de lampen aan de gemeente, die het verder zelf maar moest uitzoeken. Nu biedt Philips een complete service. 'Dat doen we nu bijvoorbeeld in Almere. Wij regelen de hele straatverlichting, het onderhoud alles. Dat wordt betaald uit de energiebesparing die we realiseren door de zuinige led-lampen. en misschien gaan we die lantaarnpalen ook nog wel ombouwen tot antennes voor mobiele technologie,' aldus Van Houten.  

Van bonus gaat Van Houten niet harder werken

Het verhaal klinkt als een klok en ook de cijfers klimmen het laatste jaar weer uit het rood. Met als gevolg dat Van Houten in 2012 bijna een miljoen meer bonus kreeg dan een jaar eerder. Heeft zo'n bonus nou eigenlijk zin, wilde een van de studenten graag weten. 'Ik ga er niet harder van werken, 'antwoordde de topman. Waarom leverde de topman de bonus dan niet gewoon in, was de vervolgvraag. 'Als ik die bonus krijg, dan ga ik die ook niet weigeren. Ik heb een bijdrage geleverd aan het resultaat. Dat is natuurlijk nooit afhankelijk van een persoon. Maar als je het vergelijkt met anderen dan is mijn beloning niet buitensporig.' Buitensporig is het gedrag van de topman in ieder geval niet. Waar andere topmannen bij lezingen vergezeld worden door talloze voorlichters en adviseurs, kwam van Van Houten gewoon alleen met zijn chauffeur. Ondanks dat hij veel op reis is en veel uren maakt staat hij thuis ook nog regelmatig in de keuken. 'Ik kook zeker drie keer per week. Het is belangrijk dat je ook in je gezin mee blijft doen en je bijdrage blijft leveren. '  

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Robert Kosters

Gevolgd door 153 leden