Fransen azen op Hollands geld

1 Connectie

Relaties

Frankrijk

President Hollande rekent er op dat Holland wel meebetaalt aan zijn rode Franse stokpaardjes. Columnist Jan Dwarshuis is de wartaal van 'onze knalrode vriend' beu: 'En Peugeot moet gewoon betere auto's gaan maken.'

Zürich - Dat François Hollande wartaal uitslaat wist u waarschijnlijk al. Hollande ontkent dat de blaadjes van de bomen gaan vallen deze maand. De pensioendrempel verlagen terwijl de gemiddelde Franse konijnenkop ouder en grijzer wordt is onbetaalbaar. Dat weet u, dat weet ondergetekende, dat weet uw achternichtje. Een ander idioot verschijnsel bij Hollande is dat hij bedrijven via de achterkant in de lucht wil houden om op die manier werkgelegenheid te creëren. Peugeot smeekt  om geld en gaat dat van Hollande op zeker ontvangen. Verder houdt Hollande zijn burgers voor dat de huidige crisis voorbij is.

 
Aan zes kanten genaaid?
Dat de crisis niet voorbij is kunt u zien op uw loonstrook, uw pensioenoverzicht, uw belastingaangifte en uw fondsenstaat. Om over de WOZ nog maar te zwijgen. U wordt aan zes kanten genaaid op het moment. Dat is nog niet voorbij. Ik blijf het een merkwaardig verschijnsel vinden dat de Hollandse konijnenkop zich zo makkelijk naar de slachtbank laat leiden. In dat opzicht kan de huidige generatie nog wat leren van de jaren zestig van de vorige eeuw.
 
Waarom trekt de schuimbekkende treinpassagier niet aan alle noodremmen in de Fyra omdat deze afgelopen zomer nu al voor de 5000ste keer vertraging had naar Schiphol? Waarom betaalt u eigenlijk die Fyra-opslag nog? Ik noem maar een voorbeeld. Ondertussen wordt het directielid van de Nederlandse Spoorwegen – Merel van Vroonhoven – gekozen tot Topvrouw van het Jaar 2012. Onbegrijpelijk. Geef mij Georgette Schlick van SBS6 maar. Nederland is tevreden met de tweede plek.
 
Zo af en toe stap ik nog wel eens in een Zwitserse trein naar Genève of Basel. Tot op heden altijd stipt op tijd, dat is geen toeval. Het Nederlandse spoor is ‘overbelast’ hoor ik dan. Maar uitgerekend bij de Fyra is daar helemaal geen sprake van. Daar ligt - grotendeels - een apart peperduur hoge snelheids spoor voor. Goed, genoeg over reilen en zeilen van de NS.
 
'De crisis is voorbij,' aldus de Franse president François Hollande 
 
 
Geen Chinees
?Ik was gebleven bij onze knalrode vriend Hollande. Wat ik me afvraag of dit socialistisch heerschap werkelijk gelooft wat hij allemaal uit kraamt. Of is het slechts een manier om op het pluche te komen. Ik denk het laatste. Hollande wil ‘meer Europa’. Nee, dat leest u verkeerd. Hollande wil dat Holland via de achterdeur mee betaald aan zijn socialistische Frans getinte stokpaardjes. Alsof Holland al niet genoeg overmaakt en over gemaakt heeft naar Brussel. Peugeot moet gewoon betere auto’s produceren. BMW hoor ik niet klagen en Wim van der Leegte ook niet. Maxime Verhagen liep onlangs nog blozend als een klein kind door de designafdeling van Adrian van Hooydonk bij BMW. Knoopt u ook even goed in uw oren dat Verhagen zich liet ontvallen dat BMW ‘vooral een betrouwbare partner zocht en geen Chinees’. Handig om te weten bij uw gepimpte Chinese beleggingen.
 
President's rallly
Toch wil ik u het weekend in helpen met wat positief nieuws. Want dat is er meer dan genoeg. Bent u beter af dan - pak hem beet - vijftig jaar of honderd jaar geleden. Het antwoord is ja. Of wilt moet u soms nog in de vorst buiten in een apart hok schijten? Het antwoord is nee. De extreem lange trend is daarmee helder. Er spelen momenteel eigenlijk twee positieve aspecten een rol. De eerste is de verkiezing van de Amerikaanse President. De rally die daaraan gekoppeld is – en zich al een poosje ontvouwt op de mondiale markten – krijgt naar mijn idee nog een vervolg tot de vuurpijlen op 31 december. November en december zijn traditioneel uitstekende beleggingsmaanden voor de ‘long only’ belegger. Het tweede aspect is de Amerikaanse huizenmarkt. Deze krabbelt op. Of het herstel duurzaam is zal moeten blijken. Maar laten we nu eens uitgaan van een scenario waarbij er van een verder herstel sprake zal zijn. In dat geval heeft u werkelijk waar geen enkel idee wat voor een impuls dit zal geven aan de Amerikaanse economie. U gaat dan nog wat beleven.
 
Grootste lullo
?Uw scope zou daarmee wat verder moeten liggen, mocht dat niet het geval zijn. Azijnpissers genoeg, maar klopt hun verhaal nog wel? Als ondernemer heeft u het momenteel zwaar te verduren of misschien bent u van de week wel kopje onder gegaan. De curator legt u uit dat u ‘de grootste onbenul en lullo op de aardbol bent’. En de overbuurman – die conducteur bij de NS is op de Fyra – lacht u uit en maakt u zwart binnen de commune. De curator maakt slechts handig gebruik van een groeimarkt maar bijt u heus niet. Het is een doorsnee vader van een gezin met twee kinderen die hij over uw boedel te vreten geeft. En uw overbuurman knipt kaartjes op de verkeerde trein...
 
Het gaat er niet om hoe mooi u loopt, het gaat er om hoe u weer opstaat, nadat u als ondernemer gestruikeld bent. De rest is slechts ruis.
 
Rest mij u een goed weekend te wensen.
 
 
 
 
Jan Dwarshuis is senior asset manager bij Thirteen Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor het Thirteen Diversified Fund. Dwarshuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in grote Europese, Amerikaanse en Russische beursfondsen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde aandelen en is ook niet voornemens dat de komende 72 uur te doen.