
Samen met journalisten uit heel Europa controleren we de macht in Brussel. Lees meer
Steeds meer ingrijpende besluiten worden op Europees niveau genomen. Maar zolang burgers niet weten wat er gaande is in Brussel, kunnen politici er verborgen agenda’s op nahouden en hebben lobbyisten vrij spel. Om hier verandering in te brengen lanceert Follow the Money ‘Bureau Brussel’. Drie EU-specialisten controleren in samenwerking met collega’s uit heel Europa structureel de macht.
EU-landen smijten met miljarden om stroomverslindende industrie te behouden
Europa’s plan voor een groene toekomst is ingefluisterd door het old boys network
Europese Commissie wil parlementen buitenspel zetten om export te beschermen
Europa wil economisch onafhankelijker zijn – tegen welke prijs?
Europarlementariër Lara Wolters over haar anti-wegkijkwet: ‘De lobby op dit onderwerp is extreem’
Leningen aan Oekraïne: keiharde noodzaak, maar op termijn een molensteen
Uit vrees voor stikstofcrisis 2.0 keert Nederland zich in Europa tegen de eigen natuurambities
Frans Timmermans: de macht en onmacht van de groene onderkoning van Brussel
Prominente Eurocommissaris maakt dankbaar gebruik van gratis verwennerij in de Emiraten
Nederland beloofde in ruil voor EU-miljarden maatregelen die al waren genomen
De foto's in deze collage zijn gemaakt door Amelie Philibert. © Follow the Money
Socioloog Mérand keek 5 jaar bij Europese Commissie achter de schermen: ‘Ik ben nu minder cynisch over EU-politiek’
Is de Europese Commissie een neutrale ambtelijke organisatie of een politiek orgaan? Een Canadese onderzoeker kreeg exclusieve toegang om sociologisch onderzoek te doen en toont in zijn boek ‘The Political Commissioner’ dat de Franse Eurocommissaris Pierre Moscovici (2014-2019) en zijn medewerkers met politiek handwerk bezig waren. ‘Ik zag echte toewijding. Ze zaten daar niet alleen voor het salaris.’
Athene, januari 2019. Pierre Moscovici is naar Griekenland gereisd in zijn laatste jaar als Eurocommissaris voor economische en financiële zaken. De Fransman heeft dan al talloze gesprekken achter gesloten deuren gehad met Griekse regeringsleden over de hervormingen die het land uitvoert in ruil voor Europese leningen.
Op de zevende verdieping van het ministerie van Financiën ontmoet Moscovici de Griekse ministers van Economie, Energie, Arbeid en Financiën. Hij kent vooral de laatste goed: Euclid Tsakalotos, die in de zomer van 2015 minister van Financiën werd als opvolger van Yanis Varoufakis, die zich in een half jaar tijd tot ‘enfant terrible’ van de Eurogroep had gemaakt.
Moscovici vertelt Tsakalotos en de andere ministers dat hij uit Brussel is gekomen om te praten over de vorderingen die Griekenland de voorgaande jaren heeft gemaakt. ‘Om een lang verhaal kort te maken, we zijn dichtbij de eindstreep.’ Hij roept de Griekse ministers op om ‘op het pad van hervormingen’ te blijven.
Griekenland zou graag een garantieprogramma voor problematische bankleningen opzetten, net als Italië heeft gedaan, vertelt Tsakalotos. Maar omdat dit mogelijk gezien kan worden als een vorm van staatssteun, heeft Griekenland toestemming nodig van het directoraat-generaal (DG) Mededinging, waar op dat moment Moscovici’s collega Margrethe Vestager verantwoordelijk voor is.
‘We fluisteren niet, we spreken duidelijk’
Tsakalotos: ‘Mij is verteld dat de Commissie op het politiek niveau een fase van winterslaap is ingegaan. Zou je enige druk op DG Mededinging kunnen uitvoeren om naar ons verzoek te luisteren?’
Die ‘winterslaap’ is een verwijzing naar het feit dat een paar maanden later de Europeanen naar de stembus zullen gaan voor een nieuw Europees Parlement, wat later dat jaar zal leiden tot een nieuwe ploeg Eurocommissarissen. Moscovici verzekert Tsakalotos echter dat de Europese Commissie ‘tot de laatste dag’ van haar mandaat zal werken.
Moscovici: ‘[Premier] Alexis [Tsipras] vertelde me ook over DG Mededinging. “Druk” is niet het juiste woord. Je hebt een Britse opleiding, ik weet zeker dat je een beter woord kunt vinden.’
Tsakalotos: ‘Fluisteren?’
Moscovici: ‘We fluisteren niet, we spreken duidelijk. Het feit dat je het Italiaanse precedent als voorbeeld noemt, dat is goed, maar ik moet je eraan herinneren dat we in die situatie zeer luid hebben moeten fluisteren.’
Terwijl Moscovici en Tsakalotos glimlachend hun gesprek voeren, zit aan het einde van de tafel een man stil mee te schrijven. Het is dan ook aan hem te danken dat we dit bijzondere inkijkje hebben gekregen in een gesprek waarvan de inhoud normaal achter gesloten deuren zou blijven.
De Canadese socioloog Frédéric Mérand kreeg tussen 2015 en 2019 exclusieve toegang tot Moscovici en zijn medewerkers om een etnografie te schrijven. Mérand verbleef in die periode jaarlijks ongeveer twee maanden bij het kabinet, verdeeld door het jaar heen in periodes van twee tot drie weken.

Het resultaat is het in juli verschenen boek The Political Commissioner: A European Ethnography, dat een uniek inkijkje geeft in hoe de Eurocommissaris en zijn ambtelijke staf – in Brussels jargon bekend als het ‘kabinet’ van de Eurocommissaris – het politieke handwerk verrichtten.
‘Het kabinet was erg ruimdenkend en ik kreeg naarmate de tijd verstreek steeds meer toegang,’ vertelt Mérand begin augustus in een gesprek via videoverbinding.
De Canadese socioloog professor Frédéric Mérand behaalde in 2003 zijn doctoraat aan de Universiteit van Californië in Berkeley met een onderzoek naar Europees veiligheids- defensiebeleid. Sindsdien publiceerde hij artikelen en boekhoofdstukken over de EU. ‘Ik ben altijd zeer geïnteresseerd gebleven in Europa omdat ik vind dat de Unie het meest nuttige laboratorium is om de dilemma’s, uitdagingen en paradoxen van mondialisering te begrijpen.’ Mérand is professor politicologie aan de Universiteit van Montréal en heeft de wetenschappelijke leiding over het Cérium, het centrum van internationale studies van die universiteit.
Mérand kreeg zijn eigen werkplek op het kantoor van de assistent van de stafchef en plaatsvervangend stafchef. Die assistent had altijd een snoeppot beschikbaar en ‘ontving alle medewerkers met een suikerbehoefte,’ schrijft Mérand in zijn boek. ‘Zo werd mijn kantoor een strategische locatie voor observaties en informele gesprekken.’
Mérand luisterde ook naar gesprekken bij de koffieautomaat of in de kantine, en schoof aan bij strategische overleggen. In een enkel geval, zoals hierboven beschreven, was hij aanwezig bij een ontmoeting tussen de Eurocommissaris en nationale politici. Hij schreef ongeveer twintig notitieboekjes vol, oftewel vijfhonderd uitgetypte pagina’s.
Wat hielp met het winnen van het vertrouwen, was dat Mérands onderzoek een variant was op een eerdere etnografie uit de jaren negentig over de toenmalige voorzitter van de Europese Commissie: Jacques Delors and European Integration van George Ross – een ‘absolute klassieker’ op het gebied van etnografieën van internationale instellingen, aldus Mérand.
Moscovici noemt de Europese regels over begrotingstekorten en staatsschulden ‘badly f***** up’
‘Veel mensen hadden het boek van George Ross gelezen, dus ze begrepen precies wat ik probeerde te doen.’ Mérand had met de betrokkenen afgesproken dat ze het manuscript mochten lezen en goedkeuring konden geven over citaten. Ook was de afspraak dat het boek pas zou verschijnen nadat de Commissie-Juncker (2014-2019) zou zijn afgetreden.
Uiteindelijk kreeg Mérand maar weinig verzoeken om passages aan te passen, op het verwijderen van een paar scheldwoorden na. Moscovici had daar kennelijk minder moeite mee, zo blijkt uit het feit dat hij in het boek de Europese regels over begrotingstekorten en staatsschulden ‘badly f***** up’ noemt.
Overigens maakt het boek ook zonder die ondiplomatieke kwalificatie duidelijk dat die regels uit het Stabiliteits- en Groeipact de Franse sociaaldemocraat Moscovici niet zinnen. Met rugdekking van zijn baas, Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, interpreteert Moscovici het Pact op een ‘zachte’ en ‘flexibele’ manier. Frankrijk en Italië krijgen in die periode telkens uitstel, en de Commissie geeft Spanje en Portugal uiteindelijk een boete van 0 euro.
Moscovici’s ‘flexibele en begripvolle aanpak’ van de Europese begrotingsregels is bij uitstek een uiting van de ‘politieke Commissie’, die Juncker bij zijn aantreden in 2014 had aangekondigd. Voor de Nederlandse regering was deze aanpak een gruwel: het kabinet wil dat de Europese Commissie functioneert als een neutrale ‘hoedster van de verdragen’.
U schrijft hoe de Europese Commissie in 2015 de Franse begroting goedkeurt, ondanks de overtreding van de begrotingsregels. Drie jaar later is het Franse begrotingstekort weer gedaald tot onder 3 procent. Betekent dit dat de Juncker-Moscovici-methode effectief was? Ik weet dat u geen econoom bent maar…
‘Toch moet mijn antwoord beginnen met: ik ben geen econoom. Want ook onder economen bestaat er nog geen consensus over of het hebben van een begrotingstekort een goed idee is, en wat een acceptabel niveau van de staatsschuld is. In Europa is het niet alleen een academische discussie, maar ook een debat tussen de lidstaten.
Het is interessant hoe Moscovici en Juncker extreem creatief zijn geweest in hun interpretatie van de regels. Dat was een grote gok, die ook verkeerd had kunnen uitpakken. Toen ik het boek net af had, vlak voor de pandemie, waren mensen in het kabinet van Moscovici bezorgd dat ze de regels zo hadden omgebogen, dat niemand ze meer serieus zou nemen.
Was het economisch gezien slim? Ik weet het niet. Maar vanwege covid doet het er niet meer toe [tijdens de pandemie werden de begrotingsregels opgeschort, waarschijnlijk tot 2023, red.].’
In uw boek schrijft u dat Moscovici ‘altijd met een schuin oog naar Frankrijk keek’, dat hij Frankrijk veel vaker bezocht dan andere lidstaten en dat zijn team soms werd omschreven als ‘the French cab’. Een Eurocommissaris overstijgt zijn nationaliteit dus niet?
‘Ik kan het niet vergelijken met andere Eurocommissarissen, want mijn focus was echt op het kabinet van Moscovici gericht. Hoewel Moscovici heel Frans is, is hij ook een van de weinige Franse politici die Europa echt begrijpen. Hij heeft een authentieke Europese laag rondom zijn Franse kern. Hij is niet alleen maar een Franse commissaris. Maar het is ook een kwestie van persoonlijkheid.
Eerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat een verhuizing naar Brussel je niet ineens een neutrale Eurocommissaris maakt. Als je uit een groot land komt, doet jouw land er meer toe dan de EU. Als je uit een klein land komt, doet de EU er meer toe dan je thuisland.’
De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok zei in 2019 van de Europese Commissie, ‘de uitvoerende macht in de Europese trias politica, [te] verwachten dat zij op een onafhankelijke, niet-politieke manier afgesproken regels handhaaft’. Kan dat wel?
‘Ik ben het eens met de Nederlandse minister dat regels belangrijk zijn in een rechtsstaat en in een internationale organisatie. Ik begrijp ook dat een klein land niet wil dat Frankrijk en Duitsland alles besluiten. In dat opzicht betekent neutraal ‘niet het werktuig van de grote lidstaten’. Nederland is niet enige lidstaat die er zo over denkt en als ik een kleine lidstaat was, zou ik die zorgen delen.
Maar ik snap als Canadees niet waarom die pactregels zo belangrijk zijn. In Canada zit er geen maximum aan het tekort dat provincies mogen hebben. Hier hebben we dan wel een grote federale begroting, dus dat verandert de situatie wel.
Maar sommige Europese landen zijn gefixeerd op regels die uiteindelijk een doel op zichzelf worden. Die 3 procent, is die tegenwoordig nog logisch? Het lastige aan de EU is dat het wijzigen van de regels altijd extreem moeilijk is. Soms zit je dertig jaar opgescheept met onnozele regels.’
De Duitser Martin Selmayr was Junckers campagnemanager en werd kabinetchef bij diens aantreden als Commissievoorzitter. Op 1 maart 2018 werd hij secretaris-generaal van de Commissie, via een schimmige bliksembenoeming die Juncker op veel kritiek is komen te staan. Mérand schrijft in zijn boek dat Selmayr ‘vaak ervan wordt verdacht’ verantwoordelijk te zijn voor intriges jegens het kabinet van Moscovici. Partijpolitiek speelt daar soms een rol: Selmayr komt van de christendemocratische EVP, Moscovici is van de sociaaldemocratische S&D.
Toen Moscovici van plan was een persconferentie te houden over economische vooruitzichten die ongemakkelijk zouden zijn voor de door EVP-politici geleide regeringen van Duitsland en Spanje, zou Selmayr hebben geprobeerd in te grijpen. Volgens Mérand wilde Selmayr de persconferentie aflasten, een ‘inmenging’ waar Moscovici’s stafchef ‘woedend’ over was, schrijft Mérand.
Maar andere keren staan Selmayr en team-Moscovici aan dezelfde kant, bijvoorbeeld bij de ‘flexibele’ aanpak van de begrotingsregels. In een gesprek met Mérand in de herfst van 2018 verdedigt Selmayr die ‘slimme’ aanpak, maar met een kanttekening. Eerder dat jaar kreeg Italië een eurosceptische coalitieregering, bestaande uit de Vijfsterrenbeweging en Lega.
‘Italië is het enige land waar we iets te geduldig zijn geweest,’ zegt Selmayr. De Italiaanse premier uit die tijd, Matteo Renzi, vroeg de Commissie om een hoger begrotingstekort toe te staan. Selmayr: ‘We hebben Renzi geholpen, omdat hij ons vertelde dat dit de enige manier was om de populisten buiten de deur te houden. We gaven hem flexibiliteit en uiteindelijk moeten we het alsnog met de populisten doen.’
In uw boek noemt u Junckers ‘omdat het Frankrijk is’ en beschrijft u een gesprek met zijn secretaris-generaal Martin Selmayr over Italië (zie kader hierboven, red.), waaruit blijkt dat de begrotingsregels overtreden mochten worden om de populisten niet aan de macht te laten komen. Zou je daar als kleine lidstaat niet uit kunnen concluderen dat die angst terecht is?
‘Zeker. Die angst is gerechtvaardigd. Maar het hangt ervan af hoe je ernaar kijkt. Bekijk je de zaak in termen van eerlijkheid of doelmatigheid? Het is niet eerlijk dat Frankrijk of Italië anders worden behandeld dan kleinere landen. Wat betreft doelmatigheid weet ik het nog zo net niet. Misschien ben ik te zeer gevormd door het Franse concept van politiek als de kunst van het mogelijke, waar je accepteert dat er compromissen en dilemma’s zijn.
Je ontkomt er niet aan om je handen vuil te maken om de simpele reden dat als een land ter grootte van Frankrijk of Italië zich tegen de EU keert, je in veel grotere problemen komt dan wanneer een land als Hongarije dat doet.’
Bij een virtuele boekpresentatie georganiseerd door het Amsterdam Centre for European Studies zei een van de sprekers, half grappend: ‘Ik hoop dat dit boek nooit vertaald wordt naar het Nederlands, want elke Nederlander die dit leest, zal denken: “Argh, de Commissie is een verschrikkelijke organisatie die de regels overtreedt.”’ Denkt u dat uw boek voer is voor eurosceptici?
‘Oh mijn God, dit zijn echte mensen die hun best doen, maar niet alles werkt volgens een groots plan’
‘Je kunt mijn boek op een oppervlakkige en een diepere manier lezen. Een oppervlakkige manier is inderdaad: “Deze mensen doen niet alles volgens de regels, ze zijn niet perfect, ze doen niet altijd alles precies zoals ze het hadden bedacht.” Als dat iemands verwachtingen zijn, dan heeft die persoon wel een heel eendimensionale kijk op politiek. Je kunt dit boek ook lezen en zeggen: “Oh mijn God, dit zijn echte mensen die hun best doen, maar niet alles werkt volgens een groots plan.” De diepere lezing van het boek is dat het allemaal ongelooflijk moeilijk en ingewikkeld is en dat er veel verschillende belangen op het spel staan.
Er ging geen dag voorbij zonder dat de Moscovici’s goed nadachten over hoe ze de Nederlanders aan boord konden krijgen, of hun zorgen probeerden weg te nemen. Maar uiteindelijk zijn de Nederlanders 17 miljoen mensen in een EU van 450 miljoen, dus dat is één perspectief.’
Er wordt al decennia gesproken over een kloof tussen de burger en de EU. Denkt u dat die kloof ooit gedicht zal worden?
‘Volledig gedicht? Nee. Moet dat dan? Niet echt, tenzij je een hardcore federalist bent. De EU hoeft geen Verenigde Staten van Europa te worden. Vergelijk het met Canada. Zeker in mijn provincie [Quebec, red.] weten mensen meer over hun provinciale regering en ministers dan over die van het federaal niveau. Dan hebben we het over een land van 35 miljoen mensen. Het is niet absurd dat mensen zich meer verbonden voelen met hun nationale regering dan met de EU. Dat gezegd hebbende, kan de kloof wel kleiner worden.’
Die kloof beschrijft Mérand ook in zijn boek. Hij verbaast zich erover dat in vier jaar tijd niemand verwijst naar een peiling of focusgroep als onderbouwing voor een beleidsvoorstel. Wel valt hem op dat de staf veel nadenkt over communicatie. De focus ligt daarbij vooral op de ‘Brusselse bubbel’: de correspondenten van grote media als de Financial Times, The Economist, Frankfurter Allgemeine Zeitung, BBC, Reuters, Le Monde en de Europese editie van Politico.
‘De EU mist politiek theater’
‘Volledig begrijpelijk dat ze vooral aandacht hebben voor de Brusselse bubbel, want de Brusselse bubbel is de enige plek waar de Commissie en andere EU-instellingen aandacht krijgen,’ zegt Mérand in ons gesprek. ‘Wat de EU mist, is politiek theater. De dag dat burgers weten wie deze politici zijn, dan zou je iets als een Europese publieke sfeer hebben.’
Het is voor Mérand geen verrassing dat die publieke sfeer er niet is. ‘In Europa is er een democratische organisatie gecreëerd voor 27 natiestaten en 24 talen. Er bestaat nergens in de wereld een equivalent. Zelfs in Canada of Zwitserland, met twee of drie talen, is het lastig werken. Maar 24 talen?’ Wat dat betreft helpt het volgens hem – ‘hoezeer ik dat persoonlijk als francofoon betreur’ – dat steeds meer Europeanen de Engelse taal machtig zijn.
De Canadees vindt dan ook dat veel mensen de EU tekort doen. ‘Waarschijnlijk omdat ik een buitenlander ben, kijk ik hier anders tegenaan dan Europeanen, of ze nu voor of tegen de EU zijn. Ik vind dat de EU heel veel dingen goed doet.’
‘Neem de strijd tegen klimaatverandering. Ondanks alle institutionele en politieke uitdagingen heeft de EU meer voor elkaar gekregen dan de VS of Canada. Het is niet voldoende om de planeet te redden, dat geef ik toe. Maar het is meer dan de rest deed – en dat deden ze met 27 lidstaten, of 28, als je het Verenigd Koninkrijk nog meetelt.’
U beschrijft in uw boek hoe de Griekse minister van Financiën Tsakalotos de Eurocommissaris vraagt om ‘druk’ uit te oefenen op het directoraat-generaal Mededinging, of iets te ‘fluisteren’ over de staatssteunzaak. In oktober 2019 keurde de Europese Commissie het garantieprogramma inderdaad goed. Weet u of Moscovici uiteindelijk iets met dit verzoek heeft gedaan, door bijvoorbeeld zijn collega Vestager aan te spreken?
‘Ik heb geen idee. Ik denk dat daar het verschil zit tussen u als journalist en mij als academicus. Dat was geen vraag waar ik echt in was geïnteresseerd. Voor mij was deze bijeenkomst belangrijk omdat het de aard laat zien van politiek bedrijven tussen professionele politici die elkaar goed kennen.
Toen deze ontmoeting plaatsvond, hadden ze al meerdere jaren tientallen gesprekken gehad. Het was een heel vriendelijk gesprek, ze hebben er best plezier in. Ze glimlachen tijdens het gesprek, omdat ze weten wat de ander wilt. Veel van het gesprek was al voorbereid en het is bijna een soort theater.
In het algemeen stond het kabinet-Moscovici het positiefst tegenover de Griekse verzoeken. Of ze uiteindelijk druk hebben uitgeoefend of iets hebben gefluisterd, doet er voor mij in dit geval niet zo toe. Sowieso pleitten Moscovici en zijn kabinet telkens ervoor om zo welwillend mogelijk te zijn tegenover Griekenland.’
Ik had willen vragen of de ervaring u cynischer heeft gemaakt over de politiek, maar die indruk krijg ik niet.
‘Het heeft me minder cynisch gemaakt. Vooraf had ik een heel cynisch idee van de politiek, gebaseerd op televisieseries als West Wing en House of Cards. Ik had niet verwacht dat iedereen in dit kabinet en bijna iedereen die ik in Brussel heb ontmoet oprecht waren toegewijd aan het verbeteren van Europees publiek beleid. Ze hadden misschien verschillende meningen over hoe dat beleid eruit zou moeten zien, maar ik zag echte toewijding. Ze zaten daar niet alleen voor het salaris. Zelfs Selmayr, die vaak bekritiseerd werd vanwege zijn macht, heeft echt een visie voor Europa. Het is een heel federale visie, maar voor zover ik kan zien een oprechte visie.
Ik had evenmin de grote rol verwacht die partijpolitiek speelt. Achteraf kan ik het verklaren: het is een natuurlijk en logisch gevolg van de groeiende macht van het Europees Parlement. In elke democratie zou je verwachten dat het aan het parlement verantwoording afleggende dagelijks bestuur ook gepolitiseerd raakt. Zo werkt dat in elk land. Waarom niet in Brussel?’
Dossier
Bureau Brussel
Follow the Money controleert de macht in de Europese Hoofdstad. Wil je een seintje bij nieuwe verhalen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief.
42 Bijdragen
ben wellerdieck 4
Yanis Varoufakis, die zich in een half jaar tijd tot ‘enfant terrible’ van de Eurogroep had gemaakt.
citaat
praten over de vorderingen die Griekenland de voorgaande jaren heeft gemaakt. ‘Om een lang verhaal kort te maken, we zijn dichtbij de eindstreep.’ Hij roept de Griekse ministers op om ‘op het pad van hervormingen’ te blijven.
Hervormingen lees privatiseringen.
Wat is Europa anders dan een machtsapparaat om alle lidstaten in het neoliberale gareel van de zogenaamde vrije markt te houden. Elke poging tot een wat meer sociale constructie wordt radicaal economisch de nek omgedraaid.
Wat onherroepelijk leidt tot de dictatuur van Big Tech Big Pharma Big Food Big Finance Big Oil Big Data etc oftewel een fascistische corporatocratie.
Niek Jansen 9
ben wellerdieckHarrie Baken 1
ben wellerdieckJac O. 2
ben wellerdieckPeter Teffer 3
Jac O.Alfons Seelen 2
Jac O.Vincent Huijbers 9
ben wellerdieckDe voordelen die wij genieten van de open grenzen en handel worden nadrukkelijk niet genoemd. Laat staan de geopolitieke overwegingen om als een sterk Europa tegenwicht te bieden tegen de veranderende en opkomende machtsblokken.
Andere landen moeten hervormen maar van ons belastingparadijs blijven ze af. En onze grote private schulden zijn toch echt wat anders...
Niek Jansen 9
FTM en ook de Correspondent hebben al diverse artikelen gewijd aan akkoorden met Oekraïne en Griekenland waarin de Troika (Eurogroep, ECB,IMF) een centrale rol speelt in het kader van grootschalige bezuinigingsoperaties die de bevolking treffen.
https://decorrespondent.nl/7227/lees-het-boek-van-yanis-varoufakis-voor-een-onthutsend-inzicht-in-de-eu/333410418-3205de9f
Waar Varoufakis terecht kritiek op heeft is dat die akkoorden alleen gunstig zijn voor multinationals, westerse banken en oligarchen maar de bevolking doet kreperen onder harde bezuinigingsoperaties, welke een ongunstig klimaat creëeren voor investeringen en heropleving van de economie.
Het resultaat blijkt dan ook dat die landen opnieuw moeten aankloppen bij het IMF voor extra leningen wat weer gunstig is voor de bankwereld.
Misschien een goed idee voor Bureau Brussel om meer aandacht te besteden aan de ideëen van Varoufakis (en Chomsky) en zijn politieke beweging DIEM 25 over een socialer Europa, geuit in diverse boeken, publicaties en talloze youtube videos.
Dan komen we meer te weten dan van de socioloog Merand, waarvan uit de samenvatting van Peter Teffer blijkt dat Merand vindt dat er goed wordt samengewerkt in de EU en meer haal ik er niet uit.
Voor mij is Jeroen Dijsselbloem itt Varoufakis het ‘enfant terrible’ van de Eurogroep die in de Troika als een neokoloniale Droogstoppel het mes aan de keel heeft gezet van de Griekse en nadien ook van de Oekraïense bevolking.
ben wellerdieck 4
Niek JansenDat zal zonder twijfel voor velen zo zijn.
De meeste mensen deugen.
Misschien.
Vooruit.
Maar het kader waarbuiten niet gedacht mag worden is een stalen kader
het kader van het neoliberalisme.
Het is een kader dat de meeste mensen in het geheel niet als kader ervaren. Ze zijn het geleidelijk vanzelfsprekend gaan vinden daar binnen te leven en te denken.
Nee de toekomst ziet er niet goed uit.
Ben Franken 1
ben wellerdieckben wellerdieck 4
Ben FrankenDe verbeterde techniek van knollen voor citroenen verkopen.
Ben Franken 1
ben wellerdieckben wellerdieck 4
Ben Frankenrichard Janssen 2
ben wellerdieckben wellerdieck 4
richard JanssenLes één van het vak Bedrijfseconomie
Enrikos Iossifidis 1
Kan t een rol spelen dat Nederlandse parlementariërs in de tweede kamer altijd het Nederlands belang voorop hebben en met dat in het achterhoofd controle uitvoeren. Europese parlementariërs controleren om het Europese belang te verdedigen, maar het is niet uit te sluiten dat deze ook het landsbelang willen verdedigen. Omdat het dus minder duidelijk is welk belang je echt dient, wordt het moeilijker om echt betrokken de EC te controleren en meer ‘politiek theater’ te hebben?
Johan Meijdam 1
Enrikos IossifidisIk denk dat andere zaken meer bijdragen, zoals dat televisie en nieuwssites (in de nationale taal) grotendeels nationaal zijn en daarmee ook voornamelijk gericht op dat politieke niveau. Daarnaast heeft de EU heeft een direct verkozen Europees Parlement, maar dat veel kleiner dan de invloed van een nationaal parlement, helaas ook niet op gebieden "waar de EU over gaat". De invloed van de (indirect verkozen) Europese Ministerraad is hierbij de grootste beperkende factor, maar die zijn het gezicht van het land wat ze vertegenwoordigen. De (ook indirect verkozen) Europese Commissie heeft, zelfs op gebieden waar de EU over gaat, nog geen fractie van de invloed van een nationaal kabinet, ook niet van de invloed van de Ministerraad. Dit maakt de EU "bijzaak" (behalve als er behoefte is aan een instituut om zich tegen af te zetten).
Dat de nationale media vooral nationaal gericht zijn, lijkt me logisch en onvermijdelijk. Meer democratie door meer invloed voor het Europees Parlement zou wel haalbaar moeten zijn. Maar dat voelt wel "federalistischer" dan als je nationale minister doet alsof hij je landsbelang verdedigt en daar alleen verantwoording voor moet afleggen aan zijn eigen nationale parlement (waar zijn coalitie meestal wel een meerderheid heeft).
Peter Teffer 3
Enrikos IossifidisUw punt is echter ook zeer relevant. Vertegenwoordigt een Europarlementariër een burger uit een lidstaat, bijvoorbeeld elke Nederlander? Of vertegenwoordigt zij een partijpolitieke kleur, bijvoorbeeld elke Europese conservatief? In de praktijk botsen die belangen geregeld.
Alfons Seelen 2
Enrikos IossifidisBen Franken 1
Schuldreductie en Koolstofdioxide -reductie en het EU “ elasticiteitsbegrip “ van Verantwoordelijkheid :
Stabiliteit en groeipact [ SGP]:
Zoals bekend wordt er binnen afzienbare tijd weer gedebatteerd over de begrotings-
regels [ de limieten van 60% van het bbp wat betreft de staatsschuld en 3 % van het bbp aangaande begrotingstekorten ].
Welke landen daar liever een optimale flexibiliteit qua begrotingstekorten willen zien ,al naar gelang de toestand van de binnenlandse staathuishoudkunde , is bekend .
Of de afgelopen tijd tot fundamentele andere inzichten heeft geleid is nog maar afwachten .
Het accent komt naar alle waarschijnlijkheid te liggen op de verhouding staatsschuld en bbp.
De Europese koolstofdioxide belasting wat betreft het EU - buitengebied is in strijd met afspraken over de wereldhandel .[ Piketty in zijn « Capital et Idéologie « schrijft hierover op p.1156 e.v.]
Voor bedrijven wordt wel gehanteerd een ESG - core [ Environment,Social en Governance ] .
Deze drie elementen kunnen ook heel goed functioneren als wegingsfactor voor EU activiteiten .
Alhoewel het niet zo onwaarschijnlijk is ,dat uiteindelijk een dichter uit het zuiden [ België ] het bij het rechte eind heeft ,
“ Logenaar ,
drogenaar ,
deugniet ,
dief !
Scheldt met ge-
weld ,die ge
scheldt is u
lief
eerst ende
meest ,ja,bij
alle ge-
weld ,
zoetekom
wellekom,
heeft hij maar
geld!”
[ Guido Gezelle ]
Arthur Wassenberg
Niek Jansen 9
Arthur WassenbergEen ‘undercover’ socioloog zou daarentegen wel veel last en kritiek kunnen veroorzaken.
Het is te hopen dat bureau Brussel zich in het vervolg met meer kritische geesten dan deze Mérand in zal laten.
Peter Teffer 3
Niek Jansen"In social science, we distinguish observation from participant observation. My approach falls between the two. As an observer rather than a collaborator, I did not participate in the cabinet’s work; at the same time, I had my office in the Berlaymont, I was present at meetings when I was in Brussels, and I shared moments of socialization with cabinet members, sometimes with the commissioner himself. In the years I spent in Brussels, I never became one of them; but I wasn’t quite a stranger either. Some members of the cabinet became friends, and there are none for whom I do not have a significant degree of professional admiration. Trying to get close to what Pierre Bourdieu calls the “mystery of the ministry”—that is, speech acts embodying political authority—in what follows I hope to strike a tone that is neither hagiographic nor denunciatory. My scholarly objective is not to evaluate whether the policy they conducted was good or bad, but simply to understand how it was done."
ben wellerdieck 4
Peter TefferPeter Teffer 3
Niek Jansen"During our collective reading of the manuscript, I was surprised to find that the Moscos shared, in broad outline, my assessment of the political work they engaged in. In media interviews he gave at the end of his term of office, the commissioner sometimes used words that could have been mine. I was initially concerned about this. Did I fail in my critical task? Did I neglect the epistemological break that is necessary for social scientists to unveil deep social forces unknown to the actors themselves? On reflection, though, I think that the convergence of our points of view is a normal outcome of the ethnographic experience. After years of embedded observation, I am not surprised to have incorporated the cabinet’s “common sense”: their concerns ended up being mine, their failures also. To be sure, I also internalized their space of freedom, the political limits and possibilities that they came to think were theirs. It is also possible that the Moscos, confronted with my inquisitive gaze, sharpened their own reflexivity, their ability to think critically about their practices and the output of these practices."
Niek Jansen 9
Peter TefferZijn rol is ook meer beperkt tot die van een proces beschrijver dan van iemand die de EU op zijn beleid inhoudelijk evalueert en een inzicht geeft in wat er op de achtergrond meespeelt.
Hij geeft zelf toe:
"After years of embedded observation, I am not surprised to have incorporated the cabinet’s “common sense”: their concerns ended up being mine, their failures also", een soort van Stockholm syndroom zou je kunnen concluderen; hij werd een van hen, wat niet bevorderlijk is voor de neutrale afstand die je als wetenschapper moet in acht houden.
"From the outset, I made it clear to all that I would be taking notes but that no comments or situations that would allow them to be identified would be published without their agreement", wat hem toch al zeer beperkt moet hebben in zijn vrijheid van rapportage, maar dat heeft hij wellicht niet zo aangevoeld..
Ongetwijfeld zal hij ook op het dilemma gestoten zijn van hoe ver zijn kritiek mag gaan om niet de gastvrijheid te beschamen van zijn gastheren en gastvrouwen, een dilemma waar elke socioloog mee zit die de methode van participerende observatie heeft gekozen voor zijn wetenschappelijk onderzoek..
En zoals elke organisatie die een dergelijke wetenschapper binnen laat zal ook de EU zich ervan verzekerd hebben in Mérand geen al te kritische lastpak in huis gehaald te hebben, wat echter zijn bevindingen niet minder interessant hebben gemaakt, maar die wel van een heel andere orde zijn als van bijv. een Varoufakis, die ik meer relevant vind, maar misschien mag je die niet met elkaar vergelijken.
Peter Teffer 3
Niek JansenHet boek van Varoufakis is zeker ook relevant, omdat hij bij de Eurogroep aanwezig was: "in the room". Tegelijk was hij een politieke deelnemer en moet je zijn boek dus ook lezen met dat belang in het achterhoofd. En zijn deelname aan de Eurogroep is beperkt in de tijd: niet langer dan een half jaar.
Wie wilt weten hoe het zit, leest dan ook Mérand én Varoufakis én Dijsselbloem om zo een compleet mogelijk beeld te hebben van wat er is gebeurd.
Niek Jansen 9
Peter TefferHier wat frisse ideën van Yanis Varoufakis:
https://www.youtube.com/watch?v=jec9rBFqcwc
Peter Teffer 3
Arthur Wassenberg"From the outset, I made it clear to all that I would be taking notes but that no comments or situations that would allow them to be identified would be published without their agreement. This agreement was formalized in an ethics protocol approved by my university. In exchange, the Moscos opened their door to me, gave me their time, were transparent, and — I cannot pass over this point in silence — extended a friendship that far exceeded my expectations. After first reading the manuscript individually and then collectively, they modified very few passages, usually to ask me to remove a swear word or to avoid hurting someone else."
Mari van Wagtendonk 2
Peter TefferEn een etnografisch onderzoek kun je nu eenmaal het beste lezen als een etnografisch onderzoek, niet als een kritische waakhond.
Mérand benadrukt dit hele artikel dat hij slechts observeert en niets constateert. Een boeiend kijkje in de keuken, zo u wil. Ik begrijp niet waarom dit u, mijnheer Jansen, zo voor het hoofd stoot. Het volgende FTM artikel zal vast weer met kritisch tegengeluid komen.
Niek Jansen 9
Mari van WagtendonkDaartoe raad ik u aan Varoufakis te lezen, die wel reden heeft om cynisch te zijn over EU politiek.
Een van zijn vele boeken gaat over zijn ervaringen als Grieks minister van Financiën in de Troika, een groep olv Jeroen Dijsselbloem (Eurogroep) met Lagarde (IMF), de Europese Centrale Bank (ECB), die tot taak had de Griekse begroting op (hun) orde te brengen en dat ten koste van grote bezuinigingen voor de Griekse bevolking en ten gunste van multinationals, westerse banken.
In zijn boek 'Adults in the room' wordt duidelijk het conflict beschreven tussen Varoufakis en vooral Dijsselbloem over het verschil van aanpak van de economische problemen waarin Griekenland zich toen bevond en voorlopig tot in de verre toekomst.
https://www.globalinfo.nl/Nieuws/wikileaks-onthult-dat-imf-troika-meer-bezuinigingen-in-griekenland-willen
Peter Teffer 3
Mari van WagtendonkPieter Jongejan 7
De Franse en Griekse banken worden immers gered door de Nederlandse gepensioneerden. Mooi weer spelen met andermans geld. Over de permanente geldontwaarding door Brussel en de ECB op iniriatief van Frankrijk word in dit artikel van een franstalige canadese socioloog met geen woord gerept. Het doel van dit artikel lijkt om de Nederlanders met sprookjes in slaap te sussen.
Het bureau Brussel van FTM lijkt op basis basis van dit artikel geen kritisch bureau, maar een marketingbureau van de Franse overheid. Geen woord over de pensioenroof van ruim 20% bij de Nederlandse pensioenen sinds het introduceren van het goedkoop geld beleid van de ECB door de Franse leidinggevenden.
En uiteraard speelt ook mee dat Nederlaqnd deze pensioenroof laat gebeuren omdat 80% van de cocaine in Europa via Nederland binnenkomt. Dat levert zwart geld voor Nederland op dat ergens gewit moet worden. Een negatieve kapitaalmarjtrente helpt de onderwereld aan een enorm concurrentievoordeel. Jongeren worden door het zwarte geld en de negatieve kapitaalmarktrente uit de woningmarkt gedrukt. De belangen van de onderwereld en de finaqnciele sector (Zuidas) wegen duidelijk zwaarder dan die van de machteloze pensioenspaardeers en jongeren.
Peter Teffer 3
Pieter JongejanNiek Jansen 9
Peter TefferPeter Teffer 3
Niek JansenWat betreft het inhoudelijk toetsen van Mérands bevindingen: dat kan natuurlijk niemand die er niet bij is geweest. Wat wel kan, en wat ik ook heb gedaan, is wat Mérand beschrijft toetsen aan wat daarover in de openbaarheid is verschenen. Data van afspraken, verslagen van persconferenties waar Mérand over schrijft, etc. Niets wijst erop dat hij sprookjes heeft opgeschreven. Als u bewijs van het tegendeel heeft, hoor ik dat graag.
Niek Jansen 9
Peter TefferBen Franken 1
Peter TefferDit nu wat meer toegespitst op de relatie individu van een nationale staat en de EU.
Of in het onderhavige geval tussen een wetenschapper en zijn kritische perceptie [ methode van onderzoek ] van zijn specifieke werk bij Europese Commissie, zowel als insider als buitenstaander .
Dat deed me denken aan een vooruitstrevend [innovatief] stelsel van EU reguleringen onder de naam van General Data Protection Regulation [GDPR] t.b.v. bescherming burgers ,rechtspersonen ...binnen de democratische rechtsorde ,om te ontkomen aan het ingesponnen worden door “ Big Other “,zoals dat indringend en nauwgezet beschreven wordt door Shoshana Zuboff in haar “ The Age of Surveillance Capitalism “ [Profile Books ,London 2019 ].
Vandaar dat ik soms mijn bedenkingen heb over toch wel kritische onderzoeksjournalistiek van kwaliteitsdagbladen en anderen ,waar dan toch te vinden is :”...u kunt ons volgen op ...”
Wim Verver 5
Het doel de wereld economie via globalisatie onder controle te krijgen. Waar de gewone mens gehouden is aan zijn budget kan de financiële elite blijven vertellen dat het voor gewone mensen haar bestwil is want armoede wordt immers al 70 jaar uitgebannen. Wat we heden meemaken met alle rampen die de globalisatie veroorzaakt moet toch eens de financiële elite doen beseffen dat gewone mensen niet meer meer geloven in Brussel etc.
Alfons Seelen 2
Wim Verver".. gewone mensen niet meer meer geloven in Brussel": geloven in een overheid? U bedoelt vertrouwen? Ja, een gezonde dosis scepsis jegens machtscentra is niet verkeerd, op welk overheidsniveau dan ook. Maar ik zie geen reden om de politiek in Brussel minder te vertrouwen dan die in Den Haag, terwijl ik niet tot de financiële elite behoor, in tegendeel. U vult dus nogal wat in voor de "gewone mens". Mijn inziens is er juist een veel te grote machtsconcentratie op nationaal niveau (vergeleken bij zowel Europa als de regio), die structureel wordt vergoelijkt door nationalistische mantra's over soevereiniteit. Europa is niet alleen globalisatie. Het is ook samenwerking in grensregio's, afstemming over omgang met een pandemie, controle van lidstaten die de bocht uitvliegen, zoals belastingparadijs Nederland.
Wim Verver 5
Alfons SeelenDat Griekenland dit wenst komt omdat het land door de EU is misbruikt om Franse Duitse en Griekse banken te redden uit de globale kredietcrisis van 2008. De EU heeft Griekenland "gered"met 280 miljard. Noem dat maar eens geen geldsmijterij.
De zachte opstelling opstelling van Moscovisi kan niet los gezien worden van het inzicht dat een hoge staatsschuld in nood een oplossing kan zijn. De deficiet mythe kan niet volgehouden worden.
Martin Slabbekoorn 1