Gaat Consumentenclaim verzekeraar ASR slopen?

    Verzekeraar ASR heeft een groeiend probleem met woekerpolissen, nu Consumentenclaim juridisch succes boekt tegen het staatsbedrijf. Is dat nog wel verkoopbaar?

    Alweer verliest ASR bij de rechter. Die stelde eind vorig jaar vast dat de verzekeraar een klant deugdelijk had moeten informeren over de kosten van de verkochte woekerpolis (Falcon Levensplan), blijkt uit dit vonnis.  
     
    Dat betekent kort gezegd dat ASR een schadevergoeding moet betalen aan de klant, voor zover de kosten hoger zijn dan wat de algemeen geldende compensatieregeling biedt. De procedure is aangespannen door juridisch collectief Consumentenclaim, dat een groot offensief is gestart tegen de verzekeraar.
     
    Het kostenniveau van het Levensplan is bijzonder hoog, en daarmee ook de kans dat ASR aanvullende compensatie moet bieden. Over de hoogte daarvan moet de rechter nog een beslissing nemen.
     
    Maar duidelijk is wel dat het woekerpolisprobleem van ASR groeiend is, nu Consumentenclaim op jacht is naar meer gunstige vonnissen. Bij de claimclub, die werkt op basis van no cure no pay, hebben zich volgens woordvoerder Pieter Lijesen al zo'n 30.000 mensen aangesloten, in hoofdzaak klanten van ASR. Er lopen volgens hem nog zo'n twintig andere procedures.  
     
    Juridische nederlaag
    Zoals gezegd is het het niet de eerste juridische nederlaag van de verzekeraar, die in 2008 in handen kwam van de Staat als onderdeel van Fortis/ ABN Amro. Begin 2011 werd ASR veroordeeld tot het betalen van een flinke schadevergoeding aan een woekerpolishouder; een uitspraak die de woekerpolisaffaire nieuw leven inblies. Sindsdien is ASR in allerlei bochten gedwongen om betere compensatie te bieden en klanten kosteloos te laten overstappen naar andere (lees: goedkopere) producten. 
     
    Naast genoemde vonnissen heeft Consumentenclaim een nieuw wapen gevonden om verzekeraars mee aan te vallen, werd vandaag bekend. Volgens Lijesen hebben alle verzekeraars een misleidende rekenmethode gebruikt voor het zogenoemde eindkapitaal, het bedrag dat polishouders aan het eind van de looptijd wordt voorgespiegeld bij een bepaald voorbeeldrendement. Hij stelt dat verzekeraars rekenen met een “meetkundig gemiddelde”, zoals je het rendement op een spaarrekening becijfert. 
     
    Beleggingen fluctueren
    Maar beleggingen ontwikkelen zich niet volgens zulke gemiddelden. Want koersen van beleggingen fluctueren, wat leidt tot een lager eindresultaat dan voorgespiegeld, zo bevestigt beleggingsexpert Auke Plantinga, hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen in een persbericht: “Het meetkundig gemiddelde is altijd lager dan het gewone gemiddelde.” 
     
    Gevolg is dat het prognosekapitaal alleen gehaald kan worden met een hoger dan in de offerte genoemd rendement. Hiervoor hadden verzekeraars consumenten moeten waarschuwen, zegt de claimclub die de rekenmethode als basis neemt voor een collectieve procedure.
     
    Of de rechter dit de verzekeraars aanrekent, moeten we afwachten. Dat neemt niet weg dat de juridische loopgravenoorlog vrolijk verder gaat, met alle financiële risico's van dien. Lijesen spreekt van een claim jegens ASR met een omvang van alleen al 4 miljard euro - er zijn honderduizenden Levensplannen verkocht. Vier miljard lijkt wat overdreven met slechts enkele tienduizenden deelnemers aan de procedure, maar ASR heeft juridisch wel wat uit te leggen, zeker als het aantal claimanten door publiciteit toeneemt.       
     
    Vervelend voor Dijsselbloem
    Dat is vervelend voor minister van Financiën Dijsselbloem, die conform het “exitbeleid financiële deelnemingen” ASR voor 2016 zou moeten privatiseren. Vraag is echter of de claims de verkoop van ASR op die termijn niet verhinderen. Dit soort procedures wordt meestal tot aan de hoogste rechter uitgevochten, omdat er zoveel op het spel staat, zo leert de affaire rondom effectenlease. We zijn dus jaren verder voordat er duidelijkheid is over de status van de claims, tenzij de Staat zich gedwongen voelt een aanvullende schikking te treffen met ASR-gedupeerden.  
     
    En dit alles is vervelend voor de belastingbetaler, die sinds vorig jaar geld verliest op de redding van banken en verzekeraars. Die rekening zal verder oplopen, nu het dividend van ABN Amro en ASR tegenvalt. Wie de cijfers van ASR bekijkt, snapt waarom: de divisie “leven” waar de woekerpolissen onder vallen, blijft maar krimpen. De premie-inkomsten waren daar de eerste helft van 2012 met 15 procent geslonken, nadat ook 2011 een slecht jaar was.
     
    Grotere verliezen 
    Wat er ooit voor ASR betaald is en hoeveel verlies we erop gaan lijden, is lastig vast te stellen. Voor ABN Amro/Fortis is destijds bijna 28 miljard euro betaald. ABN gaat nooit zoveel opbrengen, luidt de consensus. Dat Dijsselbloem rekent op grotere verliezen op de deelnemingen spreekt in dit licht boekdelen.
     
    Zo bezien kan Consumentenclaim de consument nog best eens wat geld gaan kosten.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Jan-Hein Strop

    Gevolgd door 547 leden

    Freelance financieel-economisch journalist met grote belangstelling voor de werking, macht en gedrag van bank & verzekeraar.

    Volg Jan-Hein Strop
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren