Mr. concept-car Victor Muller

3 Connecties

Onderwerpen

Spyker Muller Automotive

Victor Muller's nieuwste 'Porsche killer', de Spyker B6 Venator, staat vanaf vandaag te glimmen op de autosalon in Genève. De vraag is alleen of het ding ooit in productie zal worden genomen.

De deuren van de autosalon van Genève zwaaien vandaag open voor het publiek en ze kunnen bij de Spyker-stand de B6 Venator aanschouwen, het nieuwste project van CEO Victor Muller. De nieuwe concept car heeft de naam Venator gekregen, latijn voor ‘jager’. Het ligt voor de hand dat dat een verwijzing is naar het rijke luchtvaartverleden van het merk Spyker, maar het zou zomaar kunnen dat ook Muller’s voorliefde voor roofvogels heeft meegespeeld in de naamstelling. Vorig jaar kwam in een interview met NRC Handelsblad zijn ornithologische inborst nog duidelijk naar voren. Turend door een verrekijker gaf hij aan veel bewondering te hebben voor de Eleonora valk. “De grootste luchtacrobaat van allemaal. Geen natuurlijke vijanden. Een beetje op een klif zitten en dan komen er altijd genoeg jonge vogeltjes voorbij om op te eten,” aldus Muller. Op autofora gingen geruchten dat Muller de Porsche 911 tot prooi had verkozen, de design-klassieker met de status van een volwassen adelaar. Muller ontkende het gerucht in een interview met de Wallstreet Journal. “Anybody who says [we’re] going to build a Porsche killer is crazy." Muller, die momenteel zelf in het vizier is van de Snoras-curator, heeft in het verleden met grote regelmaat nieuwe modellen aangekondigd die uiteindelijk nooit in productie gingen. Een overzicht:     Foto: Muller gaat met de nieuwe B6 Venator (V6 motor, 375pk, 125 duizend euro) op jacht naar winst. Het nieuwe model moet in 2014 in productie gaan. Echt?     Foto: C8 Aileron. Werd in 2008 in Genève gepresenteerd met bovendien een cabrio-versie in het vooruitzicht. Ondanks meerdere productie-updates is de Aileron nooit in productie genomen.     Foto: Spyker C8 Laviolette LM85, de straatversie van de Le Mans’ auto werd in 2008 gepresenteerd en er zouden 24 stuks gebouwd worden. In het boek 'Spyker, een Dollemansrit' (Maarten van der Pas, Robert van den Oever - 2009) komt naar voren dat er hoogstwaarschijnlijk slechts elf stuks zijn geproduceerd.     Foto: C12 Zagato. Werd in 2007 in Genève gelanceerd, maar de geplande productie van 24 bleef uiteindelijk steken bij dat ene conceptmodel. De reden: de productie zou te duur uitvallen, wat nog meer verlies zou betekenen voor Spyker. Een paar maanden ervoor lekte er nog een fax uit naar De Telegraaf waaruit bleek dat Spyker flinke betalingsachterstanden had bij Karmann. Deze koetsenbouwer had nog een stapel onbetaalde facturen van 3,2 miljoen euro. Foto: D12 Peking to Paris, de super-SUV die vol trots in 2006 werd gelanceerd en eind 2007 in productie moest worden genomen. Dat gebeurde niet, maar Muller blijft moed houden: in Genève vertelde hij gisteren dat hij de naamvariant, de D8 Peking to Paris, in productie wil nemen.     Foto: C12 LaTurbie. De concept car werd in maart 2005 gepresenteerd op de autosalon van Genève. Muller gaf toen aan dat de productie in Q2 2006 zou worden gestart, dat wordt vervolgens uitgesteld naar Q3. De productie wordt vervolgens afgeblazen en dit keer krijgen de media de schuld. Teveel negatieve publiciteit rond het merk. Muller biedt iedereen op de orderlist van de LaTurbie aan over te stappen naar een ander model. In casu de C8 Double 12S, een auto die bij wijze van uitzondering wel na de lancering in productie is genomen.      Foto (klik voor vergroten): Meer dan dit schaalmodel van de Spyker C12 Spyder gaat het niet worden. Een concept model ervan werd in december 2004 door autocoureur Tom Coronel en Victor Muller gepresenteerd op de Miljonair Fair, maar dit umfeld bleek geen garantie voor succes te zijn, iets waar Yves Gijrath sinds kort over kan meepraten. De geplande productie van deze Spyder zou plaatsvinden in 2006. Het gevolg laat zich raden.
Dennis Mijnheer
Dennis Mijnheer
Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.
Gevolgd door 1823 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren