Gaming verandert business

1 Connectie

Relaties

Games
4 Bijdragen

De game industrie is de snelstgroeiende bedrijfssector ter wereld. Waarom maken de noodlijdende airlines daar niet handiger gebruik van?, vraag Jacob Gelt Dekker zich af.

Een spelletje Farmville, Chefville of Petville kan de 10 uur lange vluchten van Europa naar de Caribbean laten omvliegen, in een mum van tijd. MarK Pincus van Zygna in San Francisco is uw hofleverancier. Met 227 miljoen spelers op Facebook kunt u uw hart ophalen en, als u wilt, kost het niets.
 
Dat gratis gedoe is voor Zygna wel een probleem. Ze hebben maar 3 procent van hun spelers, zo’n 7,7 miljoen, die echt geld betalen en tot nu toe, moet er dan nog ongeveer US $150 per klant worden bijgelegd. De aankoop door Zygna van Omgpop voor US $210 miljoen, de uitgever van Draw Something, leek het tij even te keren, maar moest uiteindelijk voor 50 procent worden afgeschreven. De aandelen van Zygna zijn gekelderd van ongeveer $12 tot nu net boven de US $2 per aandeel, want Mark is niet alleen.
 
 
Moordend
In de spelletjesmarkt woedt een moordende concurrentie. Aziaten zijn vooral dol op gokken. Nergens ter wereld wordt zo zwaar gegokt als in China, of het nu gaat om massaspelletjes voor een paar honderd dollar of op aandelen- of optiebeurzen voor miljarden.
 
Internetspelletjes en gokbedrijven, NCSoft en Nexon uit Zuid Korea, lopen daar aan kop. NetEase  en Perfect World plaatsten hun hoofdkantoren  te midden van hun trouwste gokverslaafde spelers in China.  Het  Chinese Shanda Interactive is veruit het grootste  onlinegamingbedrijf met een omzet van meer dan 700 miljoen dollar.
 
In moeilijke economische tijden spreekt een lot uit de loterij altijd tot ieders verbeelding. In een keer met een klein bedragje als inleg uit alle zorgen en zwelgen in super-consumptie; de rest van je leven met glimmende sportauto’s naar het strand, of op  een groot jacht de wereld rond, altijd een vloed van de duurste champagne en de mooiste mensen om je heen, die je op je waenken bedienen.
 
Een kaartje leggen, pokeren, is second best, en daarna slotmachines, en dat kan nu anoniem, lekker privé, vanuit je slaapkamer op het internet. Miljoenen, die onopgemerkte, saaie dagelijks levens leden op verafgelegen boerderijen en bedrijven in leegtes van Australia, of op de pampa’s van Argentinië, trekken zich nu terug in hun privacy van hun gameroom met een glas en een versnapering. In de miljoenensteden van de wereld zijn het de rijke bejaarden die de deur niet meer uitkomen en zich op het scherm uitleven, zich jong en krachtig voelen in spannende internetavonturen. Velen verspelen graag voor tienduizenden dollars per maand.
 
Royale diners
De spelletjesbedrijven zorgen goed voor hun grote verteerders. Regelmatige sturen ze glamour agenten langs om de dames en heren te fêteren op royale diners, waar de gok- en spelletjesverslaafden aanzitten in de glitter waarvan ze ooit alleen maar in hun spel, virtueel, van hadden kunnen dromen. Vriendelijke, vaak oudere amusement beroemdheden maakten er hun pensioenbaantjes van. Stel je voor, je kunt gezellig, ellenboog aan ellenboog, een avondje eten met Diana Ross, ook al is ze nu 69.
 
Circussen van oud artiesten reizen zo de wereld rond, etend, drinkend en vooral aanhorend, de verhalen van een hele nieuwe generatie big rollers, die met steeds grotere getalen uit de kast komen.
 
 
Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat noodlijdende luchtvaartmaatschappijen beseffen, dat ze hun afbraakprijzen makkelijk kunnen verdubbelen met dit soort gamification. Voor de gezelligheid gaan ze dan wellicht de klant ook weer een glas champagne aanbieden en een fatsoenlijke gourmet maaltijd.
 
 
 
Top 25 gaming companies 2010

Top 25 gaming companies 2010

#

Company

Revenues 2009

1

Nintendo

6,799

2

Activision Blizzard

4,279

3

Electronic Arts

3,728

4

Sony

1,914

5

Microsoft

1,741

6

Konami

1,594

7

Ubisoft

1,249

8

Take-Two Interactive

916

9

Square Enix

916

10

THQ

909

11

Namco Bandai

860

12

Sega Sammy Holdings

836

13

Capcom

767

14

Shanda Interactive

704

15

Nexon Corporation

608

16

NCSoft

549

17

MTV Games

329

18

Perfect World

313

19

Zynga

270

20

Tecmo Koei

260

21

Changyou

260

22

Disney Interactive

252

23

NetEase.com

247

24

Atlus

208

25

Giant Interactive

189

Revenues in millions USD, contains estimates