
De wereld wordt met vele bedreigingen geconfronteerd, maar de meest hardnekkige - de afwezigheid van een integriteitscultuur - krijgt niet de aandacht die nodig is, vindt columnist Rochus van der Weg
Als Jean-Claude Juncker niet schroomt te zeggen dat liegen geoorloofd is en vervolgens democratisch verkozen wordt tot Voorzitter van de Europese Commissie, dan is er toch iets fundamenteel mis met de achterliggende samenleving. Gebrek aan integriteit, of anders gezegd aan basaal fatsoen, is van alle tijden. Toch hebben de afgelopen decennia een naargeestige verslechtering te zien gegeven. Of dit komt door een grotere transparantie in de informatie voorziening waardoor de ellende beter zichtbaar wordt of door een wijziging van het morele kompas is niet te zeggen. Waarschijnlijk is het de combinatie van beide. Ik stel hoe dan ook vast dat leiders in onze samenleving zich in toenemende mate niets aan lijken te trekken van de eisen van integriteit en fatsoen. Of het nu president Barack Obama is die de NSA toestaat de mobiele telefoon van zijn belangrijkste bondgenoot bondskanselier Angela Merkel af te luisteren. Of woningcorporatie Rochdale bestuurder Hubert Möllenkamp die vrolijk in zijn Maserati blijft rijden, ook nadat hij door zijn Commissie van Toezicht op de vingers werd getikt. Het nader in herinnering brengen van het gedrag van bankiers en accountants is in dit verband overbodig. Het getuigt allemaal van een ernstig haperend moreel kompas, als het al niet is gebroken.
Wat ging er mis bij de woningcorporaties?
De analyse van de teloorgang van de woningcorporaties en de mogelijke oplosrichtingen zijn nog voor het uitbrengen van de eindrapportage in oktober al ‘common wisdom’. De oorzaken zijn zoals beschreven door de Volkskrant van 11 juli zijn; een ‘rammelend en versnipperd toezicht’ in combinatie met ‘eigenzinnige en soms zelfs geldbeluste managers’. Natuurlijk heeft, evenals bij andere publieke voorzieningen, de verzelfstandiging van de woningcorporaties door de overheid gefaald. Een verzelfstandiging, die is ingezet in 1989 door de toenmalige staatssecretaris Enneüs Heerma met de Nota ‘Volkshuisvesting in de negentiger jaren’. De oplosrichting is voorspelbaar; een toezichthouder met meer bevoegdheden. Het probleem is echter veel fundamenteler: de leidinggevenden van deze stichtingen - corporaties genaamd - hadden geen ervaring met en hébben ook geen boodschap aan een integriteitscultuur met de daarbij horende checks and balances. Bovendien kregen zij uit de private en publieke sector van na de eeuwwisseling onvoldoende stimulans tot integer en fatsoenlijk zakendoen.Dat Balkenende als partner van accountantskantoor EY het integriteitsdebat probeerde aan te zwengelen, onderstreept de nood waarin we verkerenOud premier Jan Peter Balkenende deed eind vorig jaar een vruchteloze poging om het normen en waarden-debat leven in te blazen met de leus ‘fatsoen moet je doen’. Balkenende heeft zichtbaar lol in het vinden van opwekkende aansporingen. In 2006 riep hij nog iets over het omarmen van de 'VOC-mentaliteit' en daarmee wist hij onbedoeld een geanimeerd debat op gang te helpen over onze slaven drijvende voorvaderen. Dat Balkenende als goed betaalde partner van accountantskantoor EY het integriteitsdebat probeerde aan te zwengelen onderstreept de nood waarin we verkeren. De integriteitserosie vormt een bedreiging voor de geloofwaardigheid van maatschappelijk leiderschap en daarmee ook voor de geloofwaardigheid van het democratische systeem. Ook het rechtssysteem is onderhevig aan een tanend gezag en de perceptie van klassenjustitie is niet van de lucht. De groei van nationalistische ‘protestpartijen’ en de lage opkomst bij verkiezingen vormen zorgelijke indicaties voor een toenemend illusieloze burger. Als lezer van vele – vaak anonieme – reacties op internet zie ik deze mensen steeds vaker om aandacht schreeuwen. Ons rechtssysteem is niet effectief in het afdwingen van integriteit en fatsoen. Integriteit geweld aan doen door belangenverstrengeling is vaak moeilijk juridisch aan te pakken en ook Libor-rente manipulerende bankiers gaan nog steeds vrijuit. De realisatie van Balkenende’s slogan is niet in zicht, de middelen en de bereidheid hiertoe ontbreken en bovenal missen we geloofwaardige captains of society. Hoe dan wel? Een pasklaar antwoord op die vraag is niet te geven. Wel een denkrichting. Ik ben er van overtuigd geraakt dat een steeds belangrijker rol is weggelegd voor radicaal onafhankelijke, kritische en onderzoek-gedreven journalistiek om hier als waakhond te opereren. Want wie doet het anders?
19 Bijdragen
Boer breekt klomp
PeterO
Toch is de immer groeiende lijst met schandalen moedeloos makend. 20 jaar geleden trad een VVD-staatssecretaris al af als er twijfels waren over zijn cv. Dat was toen nog een chique, maar vrij integere partij. Nu kunnen vooral leden van de regeringspartijen en de gevestigde oppositiepartijen bijna alles maken; ze mogen liegen, falen, vriendjes bevoordelen bij opdrachten en benoemingen, zaken verzwijgen en toch lekker blijven zitten.
pieter
PeterOMolenaer
pieterSinds de jaren 80 vorige eeuw is het erin geramd: individualisme gekoppeld aan materieel succes. Een giftige cocktail.
Balkenende, Bos, Rutte, de Jager, Ascher, Zijlstra, Dijselbloem enzovoorts zouden er beter aan doen zich te beseffen dat ze naakt en hulpeloos ter wereld zijn gekomen. Als het een beetje tegenzit kunnen ze tegen hun negentigste hun eigen tanden niet meer poetsen en hun plas niet meer ophouden. Al het tussenliggende is dan niet veel meer dan een korte, zinloze oprisping van glorie.
Ik kijk uit het raam en zie de laatste restjes zonlicht wegzakken achter de bomen. Vanuit dit perspectief is het leven wonderschoon.
Floris Vogel
Toch wil ik opmerken dat we daar uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn. We hebben een samenleving gecreëerd waarin het nastreven van maximaal persoonlijk gewin voorop staat. De exponenten van zo'n maatschappij staan logischerwijs on top of the foodchain. En alleen wij -het voetvolk dus- kunnen dit veranderen.
Ik val in herhaling op FTM, maar als we de Iphones, Big Mac's en Cherrycokes links laten liggen, stoppen met steeds op dezelfde gezichten stemmen en zélf alternatieven smeden is het snel over met de oligarchie waarin we leven.
Ludovikaa
Floris VogelEmmef
LudovikaaMag ik ook even?
Gerard v H
Mag ik ook even?Waarom zou ik integer handelen ? Omdat ik te arrogant ben om mij tot niet-integer handelen te verlagen.
Dat voel ik gewoon, met een gevoel van minachting voor al degenen die misbruik maken van een situatie en handelingen doen in hun voordeel die niet deugen.
Zeker in situaties van maatschappelijk belang, is het een eer om correct te handelen enerzijds en anderzijds geeft het een prettig en voldaan gevoel zo te zijn.
Joris
Gerard v HSpeculaas
pubben
SpeculaasDaarom pleit ik ook voor een Constitutioneel Hof of voor rechtspraak waar de rechter mag toetsen aan de grondwet.
Johan_Amsterdam
De normvervaging wordt ook vanuit de politiek opgelegd aan de samenleving. Beheersinstrumenten die makkelijk over de bevolking uitgerold worden die veel verder gaan dan wat mogelijk was in totalitaire systemen uit het recente en wat verdere verleden. Gemakzuchtig scorende overheden op e-data en niet op omstandigheden en verantwoord gedrag. Tanend gezag door toepassen van steeds meer regeltjes. Regeltjes die worden geëist door onderdanen om elkaar te kunnen controleren. We maken elkaar gek.
Maar ik denk ook dat mensen die het werkelijk anders doen niet mee mogen doen. Zij dansen niet met de kalveren in de directiekamers, zij hebben een kritische afstand en oordelen op andere merites dan de grote stroom. Alleen kritische journalisten is niet genoeg. Nieuws is al gauw oud nieuws. Wie leest dat nog?
fred
Zijn toenmalige minister van defensie Kamp, onder wiens leiding de militairen in Irak stonden, is nu nog steeds minister. Inderdaad, Nederland en vooral de overheid hebben een chronisch integriteitstekort.
Emmef
fredEmmef
Stap 1: Er wordt een constitutioneel hof ingesteld. Wetten moeten aan de grondwet getoetst worden en rechters mogen dat ook doen.
Stap 2: Uitbreiden van de grondwet met een nieuwe bepaling: "Niemand kan verantwoordelijk worden gehouden voor het overtreden van een wet, als die wet niet op een naar het publiek verantwoorde manier tot stand is gekomen of wordt getoetst." o.i.d. In het geheim opgestelde verdragen hebben geen rechtsgeldigheid. Ook niet publiek opgestelde wetten met geheime rechters e.d. Of handelsverdragen die mogelijk de rechten van een complete bevolking schenden.
Stap 3: De Wet Openbaarheid Bestuur wordt vervangen door de AOM:
Alles Openbaar Mits. Goed. Bepaalde zaken zijn geheim: neem militaire
details. Maar beleid, aanbestedingen, contracten en processen die niet
raken aan die geheimen zaken, moeten openbaar zijn. Als integere
ambtenaar of politicus zou je daar geen bezwaar tegen moeten hebben. De
politiek kan dan ook hulp van buiten krijgen, wat vaak hard nodig is
(was het maar cynisch).
Over de journalistiek in de vorm van de publieke omroep:
Stap 4: De publieke omroep krijgt niet amusement maar onafhankelijke journalistiek en educatie als belangrijkste taak. De politiek KAN haar niet financieel en MAG haar niet op andere wijze beïnvloeden (wettelijk vastgestelde, geïndexeerde bijdrage). Zij zal publiekelijk verantwoording moeten afleggen over haar onafhankelijkheid en deze moeten verdedigen als er twijfel over bestaat. Programma's als Nieuwsuur zijn nu veelal regeringspropaganda. Er zijn te weinig kritische programma's zoals Tegenlicht, die bovendien niet op prime time worden uitgezonden. Vermoedelijk willen de adverteerders dit ook niet. Want dan valt jouw zoveelste aanbiedingsreclame (ten koste van de producent), of jouw zoveelste mogelijkheden tot het aangaan van een onverantwoordelijke schuld, wellicht verkeerd.
Integriteit:
Stap 5: bepaalde zaken mogen niet geschikt worden. Een grote ba
Molenaer
EmmefEmmef
MolenaerBovendien zullen de meeste mensen niet zomaar voor zaken stemmen die nu hun directe eigenbelang schaden, ook al wordt het er later beter op.
Ook op dit discussieforum merk ik vaak dat solidariteit ver te zoeken is.
Mensen menen ongefundeerd dat de dure overheid kleiner moet, zonder te specificeren hoe en waarom. En zonder een echt antwoord te geven op de volgende vraag: "Als we constateren dat het met minder overheidsbemoeienis vooral een zooitje geworden is; dat bepaalde groepen hun eigenbelang hebben gediend ten koste van bijna de hele bevolking; dat deze mensen vervolgens hun verantwoordelijk ontlopen en weer opnieuw dezelfde weg opgaan: waarom dan minder overheidsbemoeienis?"
Als je de overheid beter het publieke belang laat ondersteunen met
hetzelfde aantal mensen, dan lijkt me dat een goed idee. Je moet dus niet de
overheid kleiner maken, maar deze verbeteren. Weg met die
nep-marktwerking in de publieke sector waar een aantal
bijna-monopolisten de politiek besturen in plaats van andersom. Zorg óf voor echte maktwerking óf breng nutstaken terug onder controle van de
overheid, maar bouw dan wel prikkels in om efficiënter te werken.
We moeten ook af van het idee dat marktwerking überhaupt mogelijk is in de huidige markt. Zolang een paar
grote jongens de lakens uitdelen, is er geen vrije markt en zal er
toezicht moeten zijn. Anders blijven we allemaal slaven van die paar
bedrijven. Onder leiding van de huidige politieke generatie, want die
komt van of wil naar die bedrijven. Daar moet je het voor het publieke
belang niet zoeken.
Al dit soort zaken moeten eerst blootgelegd worden voordat het zin heeft om daadwerkelijk iets in de politiek te doen.
Molenaer
Emmef