Gedragscode moet Deutsche Bank op rechte pad brengen

1 Connectie

Onderwerpen

Deutesche Bank
0 Bijdragen

De top van Deutsche Bank komt eindelijk zijn belofte na. Een nogal obligate gedragscode moet de cultuur binnen de bank drastisch veranderen. Waarom moest dat zo lang duren?

In december 2012 hield de Duitse justitie invallen bij Deutsche Bank. Topmannen Jürgen Fitschen en Anshu Jain, die samen het bewind voeren over de grootste Duitse bank, jammerden in boulevard-bladen dat er sprake was van een Gross Razzia. Tegelijk deden ze PR-boete en beloofden dat Deutsche Bank een nieuwe gedragscode zou invoeren die de rotte cultuur in de bank zou genezen
 
Die code is er sinds vandaag – eindelijk. De Verhaltenscodex voor werknemers bevat zes principes die een cultuuromslag moeten bewerkstelligen. Deutsche Bank hoopt hiermee zijn slechte imago tegen tegen te gaan. 'Na tien maanden intensieve dialoog hebben we nu een belangrijke mijlpaal bereikt: de invoering van onze nieuwe waarden,' zo spreken Jain en Fitschen de als co-voorzitters gebroederlijk de buitenwereld toe. Detail: op de begeleidende foto staat Jain voorop en is Fitschen onscherp op de achtergrond afgebeeld. 
 
Fitschen lijkt zich wat op de achtergrond te houden. Naar hem loopt nog een juridisch onderzoek in verband met zijn verantwoordelijkheid voor het meewerken aan belastingontduiking door medewerkers van de bank. Deutsche Bank wordt ervan beschuldigd de belasting te hebben benadeeld bij de handel in emissierechten. Fitschen's reputatie kreeg een optater nadat was gebleken dat hij zich persoonlijk had beklaagd bij de minister-president van deelstaat Hessen over de zijns inziens te harde aanpak door justitie. Hij kreeg daarop veel kritiek.
 
Tegenstrijdigheden 
Nog afgezien van de vraag in hoeverre een top die a) zelf niet van onbesproken gedrag is, b) heeft kunnen floreren in de bestaande cultuur en c) deze zelf heeft mee helpen creëren geloofwaardig kan zijn bij het opleggen van een gedragscode, trapt het uiteindelijke resultaat vooral open deuren in. Waarom moest dit tien maanden duren? En hoe kan het dat de bank niet al lang zo'n code had? 
 
Een paar voorbeelden. Onder integriteit wordt nu niet alleen meer verstaan wat juridisch is toegestaan, maar ook wat 'richtig' is. Interne kritiek, mits constructief, is vanaf nu niet alleen toegestaan, maar wordt ook 'bevorderd'. 'We creëren meerwaarde voor onze klanten omdat we hun behoefte begrijpen en ze zo goed mogelijk vervullen.' 'We denken en handelen als eigenaars.' 'We houden ons aan de regels.' 'We doen ons best om alles wat we doen in een keer goed te doen.' 
 
Het klinkt niet als de revolutionaire hymne die een drastische omwenteling in gedrag moet veroorzaken. Daarnaast bevat de code innerlijke tegenstrijdigheden. Klantgerichtheid én waardecreatie voor de aandeelhouders gaat vaak niet samen. De bank wil innovatie omarmen, maar juist die innovatieve financiële producten hebben voor klanten nogal eens desastreus uitgepakt. Ook bij Nederlandse klanten, zoals Follow the Money onthulde. Daarover zal nog heel wat 'intensieve dialoog' moeten worden gevoerd. 
 
De komende jaren zal blijken of mooie woorden en goede voornemens daadwerkelijk voldoende zijn om de cultuur binnen Deutsche Bank te kunnen veranderen. De eerste reacties zijn ronduit cynisch. Bijvoorbeeld op de website van weekblad Der Spiegel. Een kleine selectie:
 
• 'Ein Verhaltenskodex mit Grundwerten. Ich lach mich schlapp. Sowas gibt es anderswo schon lange und dort fühlen sich die Vorstände auch nicht dran gebunden.'
 
• 'Diese sogenannten Werte gibt es bei fast jedem großen Konzern. Die Modifikationen der Begriffe sind nur geringfügig. Man schaue mal auf die Websites der Firmen.' 
 
• 'Erst, wenn wieder Milliarden verlocht und Kunden abgezockt wurden werden wir vielleicht endlich merken, dass Banken nur ihren eigenen Profit im Kopf haben und alles Gerede über Kundenfokus Schall und Rauch ist.'
 
• 'Das geht nur, wenn Anshu Jain seinen Hut nehmen und sich z.B. bei den Kommunen oder Geschäftspartnern entschuldigen würde.'
 
• 'Der Kulturwandel ist da! Lächerliche Schlagworte zur Verniedlichung der structural violance über Staat und Gesellschaft.'
 
•'Eine Katze lässt das Mausen nicht!'
 
• 'Verhaltenskodex mit Kundenfokus ja, aber nur wenn es dem eigenen Profit dient. Menschlichkeit ist eher fehl am Platz.'
 
• 'Wir wollen nur ihr Bestes - Ihr Geld. Das wäre doch ein guter Slogan für die Deutsche Bank.'
 
• 'Eine Schande, dass dieses Casino den Namen "Deutsch" verwenden darf.'
 
• 'Führungsspitze stellt ihren 100.000 Mitarbeitern neuen Verhaltenskodex vor! Hat Demenz bei den Herren Vorständen und Manager begonnen, dass sie vergessen haben, welch Imageschaden sie "ihrer" Bank zugefügt?'
 
 
 
Meer
• Fitscher ontving in 2012 een salaris van 5,1 miljoen; Jain 7 miljoen. Ze halen daarmee de top 10 van beste betaalde bankiers niet meer. Bron: Der Spiegel 
• De Nederlandsche Bank houdt als eerste toezichthouder ter wereld toezicht op gedrag en cultuur in de financiële sector. 'Kill groupthink.' 
 
Lees ook op Follow the Money: 'Deutsche Bank Über Alles'.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Arne van der Wal
Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.
Gevolgd door 932 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren