
Wat gebeurt er met de gegevens die overheden, bedrijven en instellingen over ons opslaan? Wat als ze gehackt of gegijzeld worden? Hoe veilig zijn onze systemen, en onze data? Lees meer
De analoge en digitale wereld lopen steeds meer in elkaar over, internet en technologie knopen alles aan elkaar: beleid, sociale structuren, economie, surveillance, opsporing, transparantie en zeggenschap.
Ondertussen worden we overspoeld door ransomware, digitale desinformatie en diefstal van intellectueel eigendom. Conflicten worden tegenwoordig ook uitgevochten in cyberspace. Hoe kwetsbaar zijn we precies, en hoe kunnen we ons beter wapenen?
We laten overal digitale sporen achter, vaak zonder dat te weten of er iets tegen te kunnen doen. Al die aan ons onttrokken data worden bewaard en verwerkt, ook door de overheid. Dat gebeurt niet altijd netjes. Zo veegde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in een vernietigend vonnis het Nederlandse anti-fraudesysteem Syri van tafel. Hoe riskant het is om op dataverzamelingen van burgers algoritmes los te laten – datamodellen die vrij autonoom beslissingen nemen – bewijst de Toeslagenaffaire. Die laat ook zien wat het effect is van ‘verkeerde’ registraties die zich als onkruid door overheidssystemen lijken voort te planten, zonder dat iemand ze nog kan stoppen of wijzigen.
En zijn al die gegevens van burgers en klanten wel veilig? Wie kan erbij, wie mag erbij, wat als ze gehackt of gegijzeld worden? Hoe kwetsbaar maakt onze afhankelijkheid van data ons?
Opgestapte toezichthouder: ‘Nieuwe inlichtingenwet kan tot Noord-Koreaanse taferelen leiden’
Zo leerde een Rotterdams fraudealgoritme kwetsbare groepen te verdenken
Een schoenendoos vol cash: wie is de Nederlandse hoofdverdachte in een internationale cybercrime-zaak?
Honderden miljoenen wachtwoorden gestolen, softwarebedrijf wil er weinig over kwijt
Hoogleraar Bart Schermer: ‘Met de huidige aanpak van cybercrime lossen we de problemen uit 2017 op’
Amper toezicht op inzet van massa-surveillance tools door inlichtingendiensten
Zorgen over surveillancestaat weerhouden regering niet van invoering digitale bewijspas
De politie belazerde computercriminelen – begrijpelijk, maar mag dat wel?
‘Tijd om het gevecht met de tech-reuzen aan te gaan,’ zegt econoom Tommaso Valletti
PvdA-prominent verzwijgt belang in armoede-app bij promopraatjes
Gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire voor het Belastingkantoor in Rotterdam. © Peter Hilz / ANP
‘Belastingdienst blokkeert op onrechtmatige wijze inzage in zwarte lijsten’
De Belastingdienst zette honderdduizenden Nederlanders zonder hun medeweten op een zwarte lijst. Wie erop stond, werd als fraudeur gezien – met grote financiële gevolgen. Maar wil je weten of je op de lijst staat en waarom, dan kom je bedrogen uit. De Belastingdienst doet er alles aan om inzage in zijn zwarte lijsten te voorkomen. Daarmee handelt de dienst volgens experts onrechtmatig.
- Gisteren legde de Autoriteit Persoonsgegevens de Belastingdienst een boete op van 3,7 miljoen euro. De Belastingdienst kreeg die boete vanwege de jarenlange illegale verwerking van persoonsgegevens in de Fraude Signalering Voorziening (FSV), een zwarte lijst waarop de Belastingdienst signalen van fraude bijhield.
- In totaal staan er zo’n 270 duizend mensen in de FSV.De Belastingdienst zegt circa 200 duizend van hen te hebben geïnformeerd dat zij op die zwarte lijst staan.
- Wie op deze lijst staat, krijgt automatisch een ‘vinkje’. Dat vinkje volgt je door alle systemen van de overheid heen en heeft grote consequenties: je krijgt geen uitstel van betaling, geen lening, geen krediet, geen schuldhulpverlening. Je bent immers ‘fraudeur’.
- Drie erkende gedupeerden poogden, in samenwerking met advocatenkantoor SOLV en Follow the Money, inzage te krijgen in de gegevens die de Belastingdienst over hen heeft. Ze willen weten of ze op deze (of een andere) zwarte lijst staan en waarom. De eerste brieven daarover verstuurden we in juli 2021 naar de Belastingdienst. Bijna een jaar later zijn we nog geen steek verder.
- De Belastingdienst zegt veel gegevens niet te kunnen vinden of de oorsprong ervan niet te kunnen traceren. Ook beroept de Belastingdienst zich geregeld op een verschoningsgrond, en stelt dat zij gegevens in het belang van het onderzoek niet kan delen – ook niet met de direct betrokkenen, zelfs ook niet als zij ‘erkend gedupeerd’ zijn.
- Experts spreken van een strategie die erop is gericht zo min mogelijk over de werking van de FSV los te laten. Volgens hen is die opstelling van de Belastingdienst in strijd met de wet.
Privacy-advocaat Lora Mourcous kijkt nog eens goed naar haar beeldscherm. Het is eind maart 2022. Negen maanden geleden vroeg Mourcous de Belastingdienst namens drie gedupeerden van de toeslagenaffaire om inzage in de gegevens die de dienst over hen heeft. Ze willen vooral weten of ze voorkomen op de beruchte ‘zwarte lijsten’ van potentiële ‘fraudeurs’.
Hoewel de wettelijke termijnen al lang en breed zijn verstreken, blijft een sluitend antwoord achterwege. Daarom vroeg Mourcous de Belastingdienst een paar dagen geleden nog maar eens om opheldering. Waar blijft de gevraagde informatie? Hoe kan het dat dit zo lang duurt?
Hoopvol klikt ze op de mail van de Belastingdienst. Maar ook vandaag krijgt ze geen uitsluitsel: ‘Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is,’ schrijft de ambtenaar van dienst. Mourcous is verbouwereerd door het gebrek aan urgentie.
De reactie is kenmerkend voor de houding van de dienst jegens de gedupeerden van de toeslagenaffaire. Uit onderzoek van Follow the Money blijkt dat de Belastingdienst allerlei middelen inzet om hen geen duidelijkheid te verschaffen. En daarbij handelt de dienst volgens experts onrechtmatig.
Geen vangnet voor gedupeerden
Een jaar geleden maakte Follow the Money kennis met Derya Selvi, een erkend gedupeerde van de toeslagenaffaire.
Selvi raakte door het schandaal haar man, huis en baan kwijt. Bij welke overheidsinstantie ze ook aanklopt, ze wordt nergens geholpen. Ook schuldhulpverlening krijgt ze niet. Ze heeft volgens de Belastingdienst immers fraude gepleegd en dat ‘vinkje’ volgt haar door alle systemen van de overheid heen. Het sociale vangnet sluit haar uit: ze heeft haar financiële problemen immers aan zichzelf te danken.
In een poging zich van het stempel te verlossen probeert ze, samen met een aantal andere gedupeerden, een nieuw burgerservicenummer (BSN) te krijgen. Toenmalig staatssecretaris Alexandra van Huffelen krijgt daar Kamervragen over. Zij ziet daar geen heil in en antwoordt dat het niet aannemelijk is dat een nieuw BSN ‘schoon schip’ betekent voor de gedupeerden. Zelfs dat zorgt er immers niet voor dat ‘alle vinkjes’ goed komen te staan, noch dat het ‘administratieve verleden van burgers wordt geschoond’.
De overheid heeft geen idee waar onjuiste informatie over burgers in haar eigen netwerken terechtkomt en hoe onrechtmatige fraudevinkjes zijn te herstellen
De staatssecretaris belooft met toenmalig staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Raymond Knops te kijken naar de mogelijkheid van een nieuw BSN, maar wil eerst goed laten onderzoeken ‘in welke overheidsregistraties de gedupeerde ouders met onjuiste informatie staan geregistreerd’ en vervolgens ‘hoe deze zo snel mogelijk kan worden verwijderd’.
Van Huffelen zegt daarmee impliciet dat de overheid geen idee heeft waar onjuiste informatie over burgers in haar eigen netwerken terechtkomt en hoe onrechtmatige fraudevinkjes zijn te herstellen.
Zwarte lijsten
Met een aantal gedupeerden, onder wie Selvi, besluit Follow the Money uit te zoeken of zij een vinkje achter hun naam hebben, en zo ja, waarom. Met het Amsterdamse advocatenkantoor SOLV, waar Mourcous werkt, verzochten wij een groot aantal overheidsinstanties om inzage in hun persoonsgegevens.
We begonnen bij de Belastingdienst. In juli 2021 vroegen we de dienst op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om inzage in die gegevens en dan met name die van de beruchte Fraude Signalering Voorziening (FSV) en vergelijkbare ‘zwarte lijsten’.
De FSV was oorspronkelijk bedoeld als risico-inventarisatielijst. Maar wie erop terechtkwam werd in de praktijk als fraudeur bestempeld en behandeld. De drempel was ontstellend laag. Een tip van een boze buurman of een wraakzuchtige ex over je nieuwe auto kon voldoende zijn. De FSV is niet alleen gebruikt bij toeslagen, maar ook bij de beoordeling van inkomsten-, omzet- en vennootschapsbelasting en loonheffing. Uiteindelijk kwamen zo meer dan 270.000 belastingplichtigen op deze zwarte lijst terecht.
Mensen op de lijst kwamen onder ‘intensief’ of ‘verscherpt’ toezicht van de Belastingdienst te staan
Sinds RTL Nieuws en Trouw begin 2020 voor het eerst over de FSV berichtten, zijn er onderzoeken naar de lijst uitgevoerd door de Belastingdienst zelf, door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), en door accountantskantoren KPMG en PWC. Hun unanieme conclusie is dat deze lijst in strijd is met de AVG, en dus onrechtmatig is. Op 12 april 2022 legde de AP de Belastingdienst een recordboete op van 3,7 miljoen euro voor de ‘jarenlange illegale verwerking van persoonsgegevens’ in de FSV.
Maar nog altijd is niet duidelijk wat de precieze gevolgen zijn voor de mensen die op de lijst staan. Wel zeker is dat het grote financiële consequenties kon hebben. Volgens PWC werden toeslagen in veel gevallen ‘zonder het plegen van onderzoek direct stopgezet’, zelfs wanneer die rechtmatig waren toegekend.
Mensen op de lijst kwamen onder ‘intensief’ of ‘verscherpt’ toezicht van de Belastingdienst te staan. Dit leidde er in veel gevallen toe dat verzoeken om een persoonlijke betalingsregeling of schuldsanering automatisch werden afgewezen. Gedupeerden moesten de vermeend te veel ontvangen toeslagen en andere belastingschulden bovendien snel terugbetalen, ongeacht of ze dat konden, en zelfs wanneer hun onschuld was bewezen.
Belastingdienst weigert duizenden mensen inzage
Het is dus van groot belang om te weten of je gegevens voorkomen in de FSV (of andere zwarte lijsten), en waarom. De Belastingdienst doet er echter alles aan om dat te voorkomen.
Neem Ellen Haarsma. Ze hoorde van de Belastingdienst dat ze op de FSV-lijst stond. Ze vroeg de dienst waarom, maar haar vraag werd afgewezen. Op basis van een ‘individuele afweging’ kwam de Belastingdienst tot de conclusie ‘dat geen inzage kan worden verleend in de persoonsgegevens die van u in FSV werden verwerkt’.
De dienst volstaat met een verwijzing naar artikel 23 van de AVG. Daarin staan tien uitzonderingen op basis waarvan een inzageverzoek kan worden geweigerd. Bijvoorbeeld als dat noodzakelijk is voor de vervolging van strafbare feiten, het houden van toezicht of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. De dienst specificeert echter niet welke uitzonderingsgrond op Haarsma van toepassing is, noch waarom.
De staatssecretaris erkent dat ‘de oorsprong van veel registraties niet meer te achterhalen’ is
En dat is geen incident. In antwoord op Kamervragen van de SP meldde staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij (CDA) op 18 februari 2022 dat slechts 611 van de 1033 mensen die de Belastingdienst vroegen waarom zij in de FSV voorkwamen, antwoord kregen. In de overige ruim 400 gevallen wilde (of kon) de Belastingdienst geen antwoord geven.
De dienst kan, zo erkent de staatssecretaris, ‘de oorsprong van veel registraties namelijk niet meer achterhalen’. Hij voegt daaraan toe dat de Belastingdienst ‘in specifieke gevallen’ een verzoek om inzage afwijst met een beroep op dat eerdergenoemde artikel 23 AVG. De Belastingdienst hoeft volgens de staatssecretaris in die gevallen niet te vertellen op welke uitzonderingsgrond uit dat artikel dat gebeurt. Mensen die geen genoegen met die uitleg nemen, moeten in bezwaar of beroep.
Juridisch onhoudbaar
Van de 200 duizend mensen die volgens de Belastingdienst zijn geïnformeerd dat zij op de zwarte lijst staan, weten er dus maar 611 waarom dat zo is.
‘Hier gaat iets helemaal mis,’ zegt René Mahieu tegen Follow the Money. Hij doet aan de Vrije Universiteit Brussel promotieonderzoek naar het recht van burgers in Europa op inzage in hun persoonsgegevens. Hij wijst erop dat dit recht alleen onder strikte voorwaarden mag worden beperkt, en daaraan lijkt niet te zijn voldaan. De Belastingdienst beroept zich volgens Mahieu in feite op twee uitzonderingsgronden: een verondersteld opsporingsbelang en de bescherming van de veiligheid van derden die hebben getipt of geklikt.
‘Als er een opsporingsbelang is, is het logisch dat men daar niets over wil zeggen, maar dat zou betekenen dat er tegen al deze gedupeerden nog strafrechtelijke onderzoeken lopen en dat er een opsporingsbelang is om dat geheim te houden. Het is echter zeer de vraag of dat belang – als het er al is – in de context van de toeslagenaffaire opweegt tegen het belang van gedupeerden bij duidelijkheid. Helemaal omdat vaststaat dat de FSV onrechtmatig is.’
De Belastingdienst kan zich volgens Mahieu ook niet zo maar beroepen op de bescherming van de belangen van derden, zoals de tippende buurman of de boze ex. Hij constateert dat de staatssecretaris als uitgangspunt lijkt te nemen dat gedupeerden die door tips of geklik in de FSV zijn gekomen, standaard geen inzage krijgen.
‘Dat is juridisch niet houdbaar. Het recht op inzage mag alleen worden ingeperkt als dat noodzakelijk is en dat moet je per geval motiveren. Maar zelfs als de Belastingdienst daarin zou slagen, is het zeer de vraag of het belang van een tipgever of een medewerker van de dienst opweegt dat van een gedupeerde.’
‘Daarbij kan de Belastingdienst ervoor kiezen om informatie over tipgevers te anonimiseren,’ vervolgt hij. ‘Dan wordt tenminste nog gedeeltelijk aan het belang van gedupeerden tegemoet gekomen. De dienst maakt zich er makkelijk vanaf.’
Privacy-advocaat Douwe Linders van SOLV is het met die analyse eens. De suggestie van Van Rij dat gedupeerden dan maar in bezwaar of beroep moeten gaan, wijst hij van de hand. ‘Voor gedupeerden is niet duidelijk waartegen ze bezwaar moeten maken. Je kunt betogen dat dit in strijd is met het recht op een eerlijk proces. Eigenlijk verwacht ik dat rechters gedupeerden snel gelijk zullen geven als dit soort zaken voor de rechter komt.’
‘Belangrijker is dat veel gedupeerden financieel en emotioneel niet in staat zijn om bezwaar te maken of in beroep te gaan. Het lijkt mij sterk dat de staatssecretaris dat niet weet. Dat categorisch afwijzen van inzageverzoeken lijkt gewoon een eerste verdedigingslinie: er vallen dan veel klagers af.’
Cruciaal onderdeel blijft onbesproken
De verzoeken die Follow the Money en SOLV indienden hadden iets meer succes, zij het marginaal. En we moesten er lang op wachten.
Op 2 juli 2021 vroegen we de Belastingdienst om inzage in – onder meer – de gegevens die in de FSV en vergelijkbare lijsten werden verwerkt. We deden navraag over drie gedupeerden: Derya Selvi, Eefke Postma en Janet Ramesar. Ruim zes maanden later, eind december 2021, vielen de beslissingen op de mat. Conclusie: Postma stond niet in de FSV, Selvi en Ramesar wel, maar van die laatste twee kon de Belastingdienst niet uitleggen waarom.
De beslissingen waren bovendien ‘deelbeslissingen’. Dat wil zeggen dat de Belastingdienst zegt alleen te hebben beslist ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens ‘bij de belastingdienst als heffer en inner van rijksbelastingen’. De beslissing betreft niet de verwerking van hun persoonsgegevens door de afdeling Toeslagen – waar het de gedupeerden van de toeslagenaffaire nu juist om was te doen.
‘Het recht van de gedupeerden op inzage wordt totaal niet serieus genomen’
De ambtenaar van dienst beloofde plechtig alsnog ‘zo snel mogelijk’ op dit cruciale onderdeel te zullen beslissen. Maar dik drie maanden en meerdere e-mails, brieven en telefoontjes later, is dat nog altijd niet gebeurd. De behandelaar van de verzoeken is niet bereikbaar, en andere medewerkers van de dienst kunnen ons niets vertellen.
Kortom: ruim negen maanden na de verzending van de oorspronkelijke verzoeken aan de Belastingdienst hebben Selvi, Postma en Ramesar nog steeds geen volledig antwoord op de vraag of hun gegevens in de FSV zijn opgenomen en waarom. Op de vraag of zij naast de FSV ook op alternatieve zwarte lijsten voorkomen is zelfs helemaal niet gereageerd.
‘De Belastingdienst heeft in eerste instantie één maand de tijd om inzageverzoeken te beantwoorden,’ zegt advocaat Mourcous. ‘Die termijn kan onder voorwaarden met maximaal twee maanden worden verlengd. Ze schieten hier dus volledig uit de bocht en reageren niet op herinneringen. Het recht van de gedupeerden op inzage wordt totaal niet serieus genomen.’
Belastingdienst parkeert inzage in andere zwarte lijsten
Ook wanneer de Belastingdienst de vraag naar ‘andere zwarte lijsten’ wel in behandeling neemt, hoef je als gedupeerde (voorlopig) niet op antwoord te rekenen.
Batya Brown is al bijna negen jaar in gevecht met de Belastingdienst. De opvang waar haar kinderen naartoe gingen, bleek te veel toeslag voor haar te hebben ontvangen. De opvang stortte het te veel ontvangen bedrag echter niet volledig terug. En toen de opvang over de kop ging, moest Brown de duizenden euro's die resteerden zelf terugbetalen.
Brown vroeg de Belastingdienst ook of haar gegevens voorkwamen in de FSV of op andere zwarte lijsten. Begin dit jaar ontving ze bericht dat haar gegevens niet in de FSV voorkwamen. Haar verzoek om inzage in vergelijkbare systemen werd afgewezen.
De Belastingdienst verwijst daarbij naar het concept plan van aanpak dat de voormalig staatssecretarissen Van Huffelen en Vijlbrief op 13 oktober 2020 naar de Tweede Kamer stuurden. Daarin kondigen ze aan dat de Belastingdienst alle applicaties en processen die de dienst gebruikte zou toetsen aan onder meer de AVG. Dat zou, gezien de omvang van dat onderzoek, volgens hen ‘meer tijd vergen’. Verwijzend naar dat conceptplan schrijft de Belastingdienst aan Brown dat dit onderzoek ‘ten minste drie jaar’ zal duren. Haar inzageverzoek wordt afgewezen tot dit onderzoek is afgerond.
De termijn van drie jaar wordt echter niet genoemd in het conceptplan van oktober 2020 en bovendien zijn we alweer ruim anderhalf jaar verder. Mahieu kan er dan ook kort over zijn: ‘Als je het inzagerecht zo lang wilt blokkeren is er een specifieke wettelijke basis nodig, maar die ontbreekt. Dit is onrechtmatig.’
Advocaat Lora Mourcous: ‘Op zich is het begrijpelijk dat de Belastingdienst eerst alles goed wil uitzoeken en in de tussentijd niet geconfronteerd wil worden met duizenden inzageverzoeken waarop zij mogelijk verkeerd of onvolledig antwoord geeft. Maar in dit geval hebben ze die situatie helemaal aan zichzelf te danken. Burgers mogen daar niet de dupe van worden. Een rechter zal daar ook zo naar kijken.’
SOLV-advocaat Linders wijst erop dat in december 2021 al is vastgesteld dat er in ieder geval 132 lijsten zijn gebruikt voor de verwerking van risico- of fraudesignalen. ‘Geef dan op zijn minst aan of mensen daarop staan. Geef mensen de informatie die je al wel kunt delen.’
‘Wat als er nog ergens een vinkje staat en ik geen Verklaring omtrent gedrag krijg – raak ik dan mijn baan weer kwijt?’
Onzekerheid duurt voort
Het kan dus nog jaren duren tot de Belastingdienst opheldert of de genoemde gedupeerden in een van de ruim honderd andere ‘risico-inventarisatielijsten’ van de Belastingdienst staan, en zo ja: waarom.
Al die tijd verkeren ze in onzekerheid, beaamt Selvi: ‘Dat ik nog steeds niet weet waar en hoe ik geregistreerd sta, maakt me angstig. Ik heb net een nieuwe baan als ambtenaar van de burgerlijke stand. Wat als er nog ergens een vinkje staat en ik geen Verklaring omtrent gedrag krijg: raak ik dan mijn baan weer kwijt? Zo kan ik dit hoofdstuk nooit afsluiten.’
De Belastingdienst kan die situatie niet laten voortbestaan. ‘Die moet de instanties die informatie uit de FSV hebben verkregen, zelf informeren dat die informatie onrechtmatig is,’ zegt Mahieu. ‘En ze moeten betrokkenen daarvan op de hoogte stellen. Burgers hebben er volgens het Europese Hof van Justitie recht op en belang bij om het dataspoor te kunnen volgen. Alleen zo kan de werking van dit onrechtmatige systeem blootgelegd en hersteld worden.’
De Belastingdienst, die vrijdag 8 april om een reactie is gevraagd, meldde gisteren pas na Pasen te kunnen reageren.
60 Bijdragen
Peter Stroo 1
Maar wat in dit artikel staat is of van een doortrapte valsheid of pure incompetentie. Beide is zeer zorgwekkend en vraagt om echt ingrijpen van bovenaf. Waar, dat weten we inmiddels, we ook niet op hoeven te rekenen.
Dit soort artikelen houdt dan in ieder geval de druk er een beetje op. Maar ik ben alleen wel benieuwd of dit nu enkel de Belastingdienst is, of dat er van hogerhand de rem erop gezet wordt. Uit angst voor….. voor wat eigenlijk?
[Verwijderd]
Peter StrooDe waarheid mag gewoon niet boven tafel komen, ze dekken elkaar allemaal, de complete structuur is door en door verrot.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het met de kinderen gaat die uit huis zijn geplaatst door die hele toeslagenaffaire.
Uit CBS-cijfers blijkt dat 420 kinderen nog niet zijn teruggekeerd naar de toeslagenouders.
j.a. karman 5
[Verwijderd]Als je denkt dat ouders nooit wat fout doen altijd onfeilbaar zijn denk dan nog eens (nulde).
Je noemt tenminste wel het juiste getal van het laatste jaar dat de CBS als correlatie aangeeft.
De hele structuur va oppositie en journalistiek onderzoek lijkt me inderdaad verrot. Onderzoeksjournalisten en een weerwoord in de eigen groep ontbreekt geheel.
[Verwijderd]
j.a. karmanHoeveel erger moet het allemaal nog worden?
Omtzigt benoemt weer een hele waslijst misstanden.
- Rutte die in Brussel liever geen woorden wilde vuilmaken aan de 1115 kinderen die uit huis zijn gezet. Zie: https://youtu.be/W-IFgyiu0oU
- Ouders en kinderen, allemaal slachtoffers van het toeslagenschandaal, die zelfmoord hebben gepleegd.
- Kinderen die uit huis zijn geplaatst en vervolgens werden misbruikt door de opvang.
- Renske Leijten en Omtzigt zelf die maar geen adequate antwoorden krijgen.
Te walgelijk voor woorden inmiddels.
https://youtu.be/skcbg1O0Hi8
j.a. karman 5
[Verwijderd]Het is niet zo zwart wit als je beweert.
Een enkel geval waar het mis gaat is niet het bewijs dat alles fout is. Als dat wel zo zijn dan zouden we aan het ene geval Nulde alle kinderen bij voorbaat uit huis moeten plaatsten.
Nou kom je weer met de 1115 gevallen waar er een correlatie door het CBS is vastgesteld over de vele jaren heen. Mijn reactie:
1/ De aanduiding correlatie betekent dat dat niet vanzelfsprekend het bewijs is.
2/ Je ziet de media ophef de fout maken dat er in totaal nog steeds 1115 ui huis gezet zijn. Je gaf al aan dat dat als gegeven niet klopt (420 stand laatste jaar).
Het is makkelijker te framen met ophef en wijzen dan gedegen iets te onderzoeken. Wat mij tegen staat is die verheerlijking door je van Leijten en Omtzigt aslsof die niets fout zouden kunnen doen.
Inderdaad die framing neigt naar te walgelijk voor woorden.
[Verwijderd]
j.a. karmanNaar schatting werden 2.200 gezinnen slachtoffer van een harde fraudeaanpak door het z.g. CAF (Combiteam Aanpak Facilitators).
Hoewel dit team gericht was op bestrijding van fraude, werden slechts 200 dossiers daarvan overgedragen aan het Openbaar Ministerie wegens gebruik van vervalste stukken. Uit die aangiften kwamen dan weer slechts vijftien veroordelingen en acht schikkingen.
In hun zaken tegen de Belastingdienst werd gedupeerde ouders rechtsbijstand ontzegd.
Ik verheerlijk geen Omtzigt of Leijten, Leijten die overigens heel goed werk heeft geleverd en nog doet. Het is meer dat ik Rutte keer op keer betrap op smerige wanpraktijken waar hij of geen actieve herinnering aan heeft of de vermoorde onschuld speelt, te walgelijk voor woorden.
j.a. karman 5
[Verwijderd]Deze is uit 2012 https://www.rijksfinancien.nl/belastingplan-memorie-van-toelichting/2012/d8799e1480
Je zit de blunder dat UWV VWS niet de toeslagen konden uitvoeren (doen uitkeringen) en ineens uitkeringen als uitvoering bij de BD welke tot dan toe enkel inning deed.
Vergeet niet het ging om voorschotten met zelfredzaamheid en participatie. Dat politieke idee is een faal van start. Helaas geheel door alle politici goed genoeg bevonden. Dan kom je op bestuurlijke boetes waar het OM in principe buiten staat.
Rechtsbijstand had en heeft niets met de BD van doen. Het komt uit diezelfde koker van participatie en zelfredzaamheid. Je moet het zelf maar betalen als je geen geld hebt is dat je eigen schuld (conform de amerikaans droom). Genoeg andere voorbeelden in deze lijn.
Wat betreft Leijten, die zal geen rechtszaak schuwen om klokkenluiders monddood te maken.
John Janssen 4
Peter StrooIk vond de verhoren door de Commissie Toeslagen Debacle uiterst vermakelijk. Uiterst minder vermakelijk is het feit dat x duizend ouders/gezinnen nog steeds niet afdoende zijn gecompenseerd, door een overheid die hun willens en wetens heeft gedupeerd. Dat, en het feit dat er honderden kinderen onterecht uit huis zijn geplaatst door eenzelfde overheid, zou giga stof tot nadenken moeten geven. 'En we heffen het Haagse glas, en we doen een Haagse plas, ...........'.
Nico Janssen 7
John JanssenVroeger lachten we om Italië en België, maar afgelopen jaren is maar al te duidelijk geworden dat wij het lachtertje van Europa zijn en ver bij dat soort landen in rechtvaardigheid en behoorlijk bestuur achterlopen, in elk opzicht. Met dank dus aan die politieke kaste en (overheids)bestuurselite.
Vincent Huijbers 9
Dit is ons eigen sociaal krediet systeem. Het systeen van toeslagen en uitkeringen lijkt burgeschap of de maatschappij te reduceren tot transacties: een economisch gewaardeerd mensbeeld.
Iemands die een uitkering ontvangt is een uitkeringtrekker: hij trekt iets van ons weg. En vanuit maatschappijke verontwaardiging over misbruik met toeslagen is repressie het enige antwoord. Dit gebeurd in een van de rijkste landen van de wereld: dus het is niet vanuit schaarste aan maar een soort afgunst. En dat gaat dus veel verder dan de Belastingdienst.
Je kunt je ook afvragen of moderne technologie in zo'n maatschappij en overheid wel veilig is? Het geschetste beeld is dat eenmaal een fraudeur je niet meer van dat stempel af kan komen en de overheid zelf niet lijkt te weten hoe iemand gerehabiliteerd kan worden.
Dit is de robuuste overheid aan het werk. Sorry en een recordboete op van 3,7 miljoen euro die de belastingbetaler zelf ophoest is niet geloofwaardig.
Ron Van Veen 4
Vincent HuijbersIn mijn optiek is het beter om de kopstukken te ontslaan en alle software opnieuw te installeren op een leeg systeem. Als ik mijn buurman beschuldig van fraude terwijl de beste man niets verkeerd gedaan heeft, dan moet hij daar ook niet tot in lengte der jaren last van blijven ondervinden.
Wanneer het systeem niet in staat is om fouten terug te draaien, dan is dat geen goed systeem. Door het nog langer te gebruiken zullen de problemen toenemen!
We moeten met een schone lei opnieuw beginnen, want er zijn teveel slachtoffers.
Je zult maar gedupeerd zijn door dit zooitje onvermogende bureaucraten.
Nico Janssen 7
Ron Van Veenmarcel 7
Vincent HuijbersAndries Munnik 3
Ron Van Veen 4
Andries MunnikWim van den Brink 1
Ron Van Veen 4
Wim van den BrinkDat voelt beter dan te moeten toegeven dat iedere scheet die je laat wordt geregistreerd. Overal hangen camera’s, iedere pin transactie vermeld wat je gekocht heb, je klantenkaart geeft je korting op producten die je normaal gesproken niet zou kopen, het kenteken van je auto wordt meerdere keren per dag gefotografeerd, je telefoon verteld waar je geweest bent en iedere handeling met dat ding wordt opgeslagen! En zo kunnen we nog wel doorgaan.
Vincent Huijbers 9
Ron Van VeenWat denk ik mis is gegaan komt ook uit de maatschappij: misbruik van collectieve middelen zijn een doodzonde en moet keihard worden afgestraft. Dat de strafmaat niet in verhouding tot de maatschappelijke schade staat was voor het gemak even niet aan de orde gebracht. Dit gebeurd in een van de rijkste landen van de wereld.
Daarnaast hebben we een overheid die het liefst zo generiek mogelijk te werk lijkt te willen gaan vanuit efficiëntie. Geen cent te veel. Maatwerk is wegbezuinigd. De camera's vervangen blauw op straat.
Het doembeeld dat u beschrijf zal Nederland denk ik eerder overkomen. Door een giftige mix van politici die gehoor geven aan de oppervlakkige roep vanuit de maatschappij en de neiging om dit zo efficiënt en generiek mogelijk om te zetten in beleid. De camera's en algoritmes staan maatwerk en menselijke maat in de weg.
Andries Munnik 3
Wim van den BrinkRene Vroemen 2
Waarom is het zo moeilijk om de gegevens te achterhalen. Het antwoord is duidelijk: zwaar verouderde ICT en zodanig verouderd dat men met eigenlijk geen vernieuwing meer durft toe te passen.
Dit blijkt ook uit wijzigingen BTW tarief e.d. Het is allemaal uiterst moeizaam!
Tijd voor actie! Tweede Kamer kom in opstand, het kan zo niet langer!
Hannie Groen 5
Adriana Boers
Hannie Groenirene De Rijk 3
Adriana BoersNico Janssen 7
irene De RijkCor Broeders 4
Adriana Boers[Verwijderd]
Hannie GroenDeze mensen hebben al geen reservepotje en staan voortdurend onder druk met het overleven en verantwoording afleggen aan de uitkeringsinstantie. Zo fout allemaal.
Hannie Groen 5
24 mei: rechten van mensen die afhankelijk zijn van een uitkering (uitzending LCR & Pakhuis de Zwijger)
'Heb je een uitkering en gaat er iets mis, dan moet je zelf bewijzen dat het niet jouw schuld was. Anders ben je schuldig. Dat is heel anders voor mensen die verdacht worden van een inbraak, drugshandel of zelfs moord. Dan ben je onschuldig totdat is bewezen dat je schuldig bent. In deze uitzending: wat doet dit met mensen die een uitkering hebben?'
Adriana Boers
Hannie GroenMax Kühner
Ehh... niet naïef bedoeld maar "vergelijkbare" lijsten. Bestaan er dan nog meer van zulke lijsten? Waar en bij wie dan?
Sebastiaan Brommersma 2
Max Kühnerj.a. karman 5
Sebastiaan BrommersmaSebastiaan Brommersma 2
j.a. karmanHannie Groen 5
Dit gebeurt nu in het klein in een landje als Nederland, maar ook wereldwijd. Overstromingen, milieurampen, droogte, honger zijn al langer gevolgen, maar niet bij ons, maar in arme landen waar ze minder hebben bijgedragen aan dit alles. Gevolg is oorlog en vluchtelingen. Daar kijken wij vervolgens wantrouwig naar. Discriminatie. Het zijn parasieten. En dat, terwijl WIJ de oorzaak ervan zijn. En dat terwijl wij onze disproportionele rijkdom NIET hebben verkregen omdat we beter zijn of slimmer, maar omdat we in het verleden anderen verschrikkelijk hebben uitgebuit en daar nog steeds de vruchten van plukken. En dat op een andere manier, minder zichtbaar, nog steeds doen. Niks om trots op te zijn. Het is zo hypocriet allemaal. Ik schaam me vaak om hier deel van te zijn. Het is natuurlijk tijdelijke 'rijkdom' want China en India pakken t.z.t. hun economische superioriteit gewoon weer terug en onze gouden eeuw- met- wat- uitloop is een kleine rimpeling in de wereldverhoudingen. Een beetje bescheidenheid zou ons sieren. En vooral menselijkheid.
Lala K.O.H
Hannie Groen( van landen en hun overheden met hun recht- en wetgeving, economie en hun positie in het mondiale leiderschap, etc) net zo verrot. Door: Individualisme, egoïsme, rijkdom, machtsmisbruik en invloedrijke multinationals. Het monetaire systeem is de wortel van het kwaad. Een macht die bezitters van het geld hebben verworven maar die eigenlijk zoveel waard is als een digitale zeepbel. Het is nooit zo begonnen met geld en bij in gebruik nemen ervan 100 eeuwen geleden of weet ik niet hoelang geleden. Toen stond geld, briefgeld tegenover een tastbare waarde in bijvoorbeeld goud of andere waardevolle verhandelbare bezittingen. hoe konden ze destijds ook zoiets groots en wereldwijd oppermachtig ding bedenken, ze dachten immers nog dat de aarde plat was en de zon wel om de aarde moest draaien, zoals de aarde nu onvrijwillig lijkt te draaien om en uit balans raakt door dat destijds bedachte monetaire systeem. Zolang de mens een egoïstisch wezen is en het altruïsme niet kan eigen maken, de empathie ver te zoeken is en misstanden verborgen blijven en de aarde dus alleen nog maar om de centen draait en niet meer om de mens die die centen geschapen heeft, voorspel ik de mens gedoemd te zijn ten onder te gaan aan zijn eigen egoisme. Het heeft invloed op alle basale levensbehoeften van al.het leven inclusief de aarde zelf. Ergens houdt het "bestaan" op en is er niets meer over van wat ooit het leven zag.
Annelies Knuttel
In combinatie met de verouderde ICT in de prullenbak. Er is een virtueel moeras ontstaan.
Ook een nieuw ICT systeem. Met track and trace. Wet in acht genomen. En vertrek van de leidinggevenden en sleutelfiguren die een onverteerbare koers hebben uitgezet met alle gevolgen van dien. En vragen voor zich uitschuiven en onder schoffelen en niet kunnen uitleggen wat uitgelegd moet worden.
Voorts zal de politiek beter moeten opletten wat hun voorstellen betekenen voor een uitvoerende instantie. Al die toeslagen en uitkeringen: veel te ingewikkeld.
Ron Van Veen 4
Annelies KnuttelJohn Janssen 4
Annelies KnuttelEen nieuwe Staatssecretaris of een 2e kamer, rammen er een nieuwe wet of een variant op de bestaande erdoor, zonder ruimte en budget te geven voor het aanpassen/upgraden van een ICT systeem. Dat wordt 9 van de 10 keer al gesignaleerd door de mensen op de werkvloer, die ermee moeten werken en ruim van te voren zien aankomen waar het spaak gaat lopen.
En dat spaak lopen gebeurd niet alleen bij een Belastingdienst, maar ook bij andere (semi) overheidsinstanties. Het is vaak te danken aan goedwillende medewerkers op diezelfde vloer, die rammelende systemen met eigen EXEL sheets draaiende houden, dat het allemaal nog enig zins voor elkaar komt.
j.a. karman 5
Annelies KnuttelEr waren geen systemen geen voorzieningen dat zou pas een paar jaar later gaan komen.
Intussen kon iedereen voorschotten voor iedereen aanvragen en ook krijgen. Misbruik, tja niet aan gedacht.
Jurriën Bakker 1
Walter Weissman 1
De belastingdienst? En waar krijgt die belastingdienst haar geld vandaan?
Ehm, misschien van de belastingbetaler, dus u, ik en de gedupeerden?
Christel Terwiel
Walter WeissmanWat er met inkomsten uit boetes (of dwangsommen) gebeurt, is wettelijk vastgelegd in de Wet bekostiging financieel toezicht (Wbft).
De geïnde boetes en dwangsommen komen tot een maximum van €2,5 miljoen per jaar in mindering op de heffingen die onder toezicht staande instellingen betalen aan de AFM.
Voor zover de opbrengsten uit boetes en dwangsommen in een jaar meer dan €2,5 miljoen bedragen, komen die opbrengsten toe aan de Nederlandse Staat.
Zie voor meer informatie Wet bekostiging financieel toezicht
Cor Broeders 4
Heeft iemand al de moed gehad om dat eerste vinkje gewoon "uit" te zetten? En dan kijken of bij de volgende actualisatie (Nederlands voor update) alle volgende vinkjes in achterliggende systemen ook uitgaan?
Ik zal wel te simpel wezen....
Eveline Bernard 6
Cor BroedersAlle 'vinkjes' in alle systemen van alle instanties moeten gewist worden om het probleem enigszins te kunnen bestrijden..
Dus zonder eerst uit te zoeken waar die 'vinkjes' vandaan komen, want dat kost teveel tijd en is waarschijnlijk toch niet te achterhalen in de meeste gevallen.
j.a. karman 5
Eveline BernardJe moet op een andere opvallen zoals vreemde / rare inkomsten woonlocatie waardoor de massale verwerkingen een probleem hebben. Als je van de band af gevallen bent pas dan komt het verhaal van die controle afdelingen naar boven.
Bas Pronk 1
Het sterkste fundament in de samenleving is als mensen het beste met elkaar voor hebben. Als dat niet meer het geval is moet de rechtspraak eraan te pas komen. Maar als de juridische uitgangspunten niet corresponderen met het gevoel van mensen ga je heel veel tegenwerking krijgen en verlopen zaken zo traag als stroop.
Dit heeft alles te maken met de multiculturele problemen waarbij mensen prima langs elkaar heen kunnen leven maar als puntje bij paaltje komt wordt de enorme kloof duidelijk.
Je kunt als oplossing de wereld rationeel gaan benaderen en via juridische weg de situatie verbeteren. Maar pas als het hart heelt van mensen verdwijnen problemen als sneeuw voor de zon. Op micro schaal zijn mensen hier prima toe in staat, en kunnen ze bijvoorbeeld prima opschieten met een buitenlandse buurman. Op macro schaal echter is het een veel weerbarstiger verhaal.
Intelligente onderzoek journalisten doen natuurlijk zeer nuttig werk, maar verwacht niet dat de juridische weg tot echte oplossingen leidt. De narigheid steekt dan weer op een andere manier de kop op.
Jeroen van der Smissen 3
Bas Pronkfrida arendt
j.a. karman 5
frida arendtVanuit een Asiel gerechtigd aanwezig in nederland, opname in die lijst. Logische verklaring dat er geen Brp verleden / inkomen verleden is.
In het zo makkelijk schuld erkennen als is dat onterecht kun je heel rare beelden krijgen. Ik ben voor beter onderzoek dan zo maar wat roepen / beweren .
Eveline Bernard 6
j.a. karmanNico Janssen 7
j.a. karman 5
Nico JanssenDe schuldenaren hebben het allemaal aan zichzelf te danken.
Eveline Bernard 6
j.a. karmanj.a. karman 5
Eveline BernardDaar staat tegenover dat fraude misdaad uitbuiting onderhand zeer lucratief wordt wegens de privacybescherming en schermen dat de overheid altijd fout is maar ondernemers heilig. uuhh Siewert?
j.a. karman 5
Wat had je er uit kunnen halen:
- FSV was nooit voor toeslagen bedoeld .
Het had zijn plaats bij Ondernemingen (KO GO). Dan dan aan panama papers, pandora papers en andere bronnen waar je met de signalen wat mee zou moeten doen.
- Het is ooit begonnen als een Excel en door IV geautomatiseerd zonder verdere functionele analyse.
- De FG die er bij betrokken was om voor gebruik van toeslagen naar te kijken kwam uit de hoek van de broedkamer. Dat betekent de de AP de hele situatie in 2017 al moest weten / had kunnen weten maar er niets mee gedaan heeft
- Toeslagen had geen goede IV voorzieningen en heeft FSV met vrije velden / vrije toegang met een eigen invulling gebruikt.
- De landelijke Incasso gebruikte eveneens eigen invullingen, de onderlinge afstemming ontbrak wegens het moeten halen van een moment in de tijd.
- De framing van FSV als enkel maar een zwarte lijst klopt gewoon niet.
Dat is jammer want met foute framing en verdere polarisatie zal er geen oplossing komen enkel zal de stijd toenemen en schade verder oplopen.
Sebastiaan Brommersma 2
j.a. karmanen houdt. Ook als er zaken “onder druk” geregeld hadden moeten worden. Daarbij, zouden de omstandigheden die je noemt de BD er niet van mogen weerhouden om degenen die slachtoffer zijn geworden van dit beleid hier nu (eindelijk) eens duidelijkheid over te verschaffen. Ten aanzien van het boek van Jesse verwijs ik je graag naar de analyse daarvan door Jan-Hein Strop: https://www.ftm.nl/artikelen/toeslagenaffaire-recensie-frederik
Tot slot: dank voor het compliment inhoudende dat dit stuk in een achter namiddag voor elkaar zou zijn.
j.a. karman 5
Sebastiaan BrommersmaVandaar de melding dat het niet met elkaar overeen komt. Je gaat iets te makkelijk over de betrokken FG intern van de BD heen, zijn postie en historie valt door je te achterhalen. Daarmee heb je een draadje wat verder aan de ontwarring kan helpen.
De gevolgen en de oorzaken moet je eerst scheiden om de oorzaken op te kunnen lossen. De gevolgen waarin vanaf het begin van de Awir (2005) ingecalculeerd door politici. Daar wringt iets met horizontaal en verticaal toezicht met het moeten accepteren van niet perfect alles kunnen doen.
Inderdaad Jan hein-strop heb ik ook van commentaar voorzien in dezelfde trend. Net zo gemakzuchtig,
Ik weet dat Jesse-Frederik alles minstens 3/4 jaar heeft doorlopen. Het is de periode van een trigger en de oplevering. De referenties met de genoemde gebeurtenissen kloppen.
Met de inichten en kennis kom ik helaas bij jou en Ja-Hein op een gemakzuchtige aanpak.
Kwalijker dat het echte grote geld waar FTM zich druk om zou maken door dat makkelijke meelopen beschermd wordt. Panama paere pandora papers de grote fraude niet echt interessant als je maar mee kan doen in een makkelijke stroom met aandacht.
Die druk naar zelf moeten regelen, gebrek aan mankracht, opleveren in deadlines zie ik als draad in de Wobs terugkomen. Dat is geen eigen verantwoordelijkheid het is gestuurd met politieke druk in de aan van de dag met externe adviesrapporten. Ik blijf er bij, je bent tot beter werk als onderzoeker in staat.
John Janssen 4
j.a. karmanj.a. karman 5
John JanssenWillem Timmer 4
Meerdere keren heeft mijn administrateur de zakelijke opgelegde belastingen kunnen redden, kennelijk door goede contacten maar als simpele burger ben je machteloos. Ik word lastig gevallen met telefoontjes en brieven van 4 kantjes hoe ik denk de winst van mijn onderneming te regelen, en corona was ineens geen argument, terwijl opdrachten van bijna 10000 euro door corona van oktober 2021 naar maart 2022 schoven, maar mevrouw had daar een totaal ander mening over.
De belastingdienst is een failliete organisatie. Er klopt heel veel niet daar.
Waarom is btw over grond en huizen (wonen is toch eerste levensbehoefte) 21 %
Waarom betalen we nog jaren ook belasting (ozb en huurwaarde forfait) over het bedrag inclusief btw? dat is belasting op belasting.
Het hele stelsel is zo rot als een mispel, veel te complex, continue wijzigingen, belachelijke aannames bv over vermogensgroei door niet bestaande rente of niet bestaande want theoretische koerswinsten.
En wie kan er nog voor dat geld per km naar t werk rijden? dan komt die drol die politiek verantwoordelijk is met de stelling dat elke cent verhoging x miljoen kost aan niet geïnde belasting. Ja inderdaad: en nu kost t ons als bevolking geld.
Die kosten zijn volledig werk gerelateerd en zouden volledig aftrekbaar moeten zijn.
De overheid heeft gelijkenissen met een kankergezwel: ziekelijk - nooit genoeg, en nooit komen ze op t idee om t nou eens echt slim aan te pakken en te bezuinigen op echte onzin.
conclusie: ze willen de status quo zo houden want die mensen moeten wel van straat blijven en iets doen bij de overheid (roverheid)
Als iemand nog een tip heeft op wie of wat ik moet stemmen om dit democratisch te corrigeren hoor ik t graag.
(zo dat lucht weer even lekker op)
Jeroen van der Smissen 3
Willem TimmerVeel mensen vinden de "polarisatie" zoals in de VS een slecht teken. Ik vind dat juist een hoopvol teken, namelijk dat de culturele en politieke balans weer wat terugkomt: "versplintering" is newspeak voor: politiek zonder last of ruggespraak (toen nog zonder tussen-n en opeens uit de Grondwet verwijderd).
Paar jaar leuk geweest dat poldermodel, maar inmiddels een rottend reuzengezwel, dat Nederland allang overwoekerd heeft.
Ronald van Raak en later Omtzigt (niet de tegenkandidaten die ik hierboven bedoelde) vroegen zeer terecht en wijs (maar tevergeefs hè Mevrouw Kaag) aandacht voor het sociaal contract, dat twee eeuwen geleden ooit een mooie basis was voor de besturing van een sociale rechtsorde. (NIET zijnde een NWO, Uwe Hoogheden en hooghartigheden).