Gewelddadige games en wapenproducenten werken samen

2 Connecties

Onderwerpen

Wapenhandel

Organisaties

Verenigde Staten

De National Rifle Association schiet zichzelf in de voet door te beweren dat het wapengeweld in de VS door games komt.

Terwijl Electronic Arts (EA) zijn computerspel Medal of Honor Warfighter afgelopen oktober lanceerde, maakte de gigantische game-ontwikkelaar tegelijkertijd een website waarop de geweren die in het spel zitten werden gepromoot. EA heeft namelijk een partnerschap met tal van wapenproducenten, zoals de McMillan Group, de maker van een krachtig scherpschutterspistool.

Verwijzingen van de Medal of Honor-website leidden direct (inmiddels niet meer) naar de online plek van wapenproducenten, waar de guns te koop staan. ‘Het is was net een virtuele showroom voor games’, zegt Ryan Smith, een journalist van het gamersblad Gameological Society.

Smith en andere spelfanaten bekritiseerden de website waardoor EA de links weghaalde. De spelontwikkelaar beweerde destijds dat het niet op de hoogte was van de directe doorverwijzingen.

Lanza, de gamefanaat
Afgelopen vrijdag schoot een 20-jarige knul zichzelf, zes leraren en twintig kinderen dood op een basisschool in Connecticut. De jongen genaamd Adam Lanza zou veel met schietspelletjes hebben gespeeld.

De National Rifle Association beweert dat gewelddadige computerspelletjes de oorzaak zijn van dit soort schietincidenten. Volgens de Amerikaanse wapenclub is een verbod op pistolen en semiautomatische geweren echter geen oplossing van het binnenlandse probleem.

Dezelfde wapenproducenten die staan doorverwezen op de Medal of Honor-website, zijn echter grote sponsoren van de National Rifle Association. Een tamelijk contrair standpunt dus van de gewerenvereniging. 

Innige samenwerking
De discussie over de invloed van games laait telkens op bij dit soort drama's. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat er geen connecties zijn tussen games en wapengeweld. De samenwerking tussen EA en wapenproducenten laat echter zien dat er wel degelijk een zakelijke verband is tussen de twee sectoren.

Wapenproducenten en makers van ander soort wapentuig zien videospelletjes als een manier om hun merk aan miljoenen potentiële klanten te promoten, menen marketingexperts. Het onderstaande filmpje is daar duidelijk een bewijs van.

 

De Amerikaanse wapenlobby, de wapenfabrikanten en de computerspelontwikkelaars wilden allen niet reageren tegenover de New York Times.

In het verleden hebben Amerikaanse rechters altijd geoordeeld dat games niet per se tot geweld aanzetten. Net zoals strips en zwarte literatuur dat vroeger ook niet deden. Het duidelijke partnerschap tussen de virtuele en de echte schietwereld kan mogelijk verandering brengen in dit standpunt.

Redactie
Redactie
Gevolgd door 679 leden