General Motors: ‘Made in China’

    General Motors kondigde op de autoshow van Shanghai aan dat ze 11 miljard dollar gaat investeren in China. Het concern vergat echter het achterland van haar sugar daddy Obama. Gisteren kwam de correctie.

    General Motors, de autofabrikant die vanaf 2009 met 50 miljard dollar aan kapitaalinjecties werd gered door de Amerikaanse overheid, heeft de afgelopen dertien kwartalen alleen maar zwarte cijfers mogen schrijven. GM kondigde vorige maand tijdens de Shanghai Motor Show dat ze tussen nu en 2015 zo’n 11 miljard dollar gaan investeren in nieuwe fabrieken in China. De Chinese afzet bedroeg in 2012 2,84 miljoen auto’s, het is daarmee de grootste afzetmarkt voor GM. Het bedrijf wil in 2015 richting de 5 miljoen auto’s.

    Made in China
    In eerste instantie leek het erop dat de geplande nieuwe fabrieken noodzakelijk zijn om aan de Chinese vraag te voldoen, maar in persverklaringen werd ook de ambitie uitgesproken om dit jaar meer dan 100 duizend auto’s per jaar te gaan exporteren naar Amerika. Een toename van 50 procent. De verklaringen brachten het Witte Huis in verlegenheid, want Obama zette vorig jaar nog Mitt Romney voor het blok tijdens een presidentsdebat, door te zeggen: “You know, if we had taken your advice, Gov. Romney, about our auto industry, we'd be buying cars from China instead of selling cars to China.”
    De dreiging van een Chevrolet Camaro met een ‘Made in China’-logo was niet het enige bezwaar. De investeringen in China verlopen via joint ventures met Chinese fabrikanten, die daardoor het intellectuele eigendom kunnen verwerven van alle nieuwe, gesubsidieerde technologieën zoals de battterijcellen in de Chevrolet Volt.

    Amerika niet te vergeten
    Er zal ongetwijfeld een telefoontje vanuit het Witte Huis gepleegd zijn, want General Motors kondigde gisteren aan dat ze tussen nu en 2015 ook 16 miljard dollar gaan investeren in nieuwe fabrieken in de Verenigde Staten. GM zegt bovendien dat ze – sinds de redding in 2009 - al 8,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in Amerika. Dit in de vorm van nieuwe fabrieken en R&D inspanningen om zuinigere en efficiëntere motoren te ontwikkelen.

    Het Amerikaanse investeringsplan haakt in op de strategie van CEO Dan Akerson die twintig nieuwe en geupdate modellen wil lanceren in de Verenigde Staten. Hij wil daarmee het huidige marktaandeel, dat gelijk is aan het niveau van 88 jaar geleden, opkrikken en de winst te herstellen.
    De winst voor rente en belastingen (ebitda) daalde in Noord-Amerika licht. In het eerste kwartaal van 2013 bedroeg het 1,4 miljard dollar tegen 1,6 miljard in Q1 2012. 

     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 219 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren