
StartupWeekend Amsterdam wil nu het grootste event voor startups ter wereld worden.
In 54 uur een idee uitwerken tot een business concept en klaarstomen voor een pitch. Dat is het idee achter Startup Weekend Amsterdam. Winnaar: het team dat de app GoddessAlert ontwikkelde. “Dit was echt een brainfart.”
“Ik ben nog steeds flabbergasted”, zegt Henk-Willem Beks, bedenker en teamleider van de splinternieuwe app GoddessAlert. “Het voelt alsof ik dit weekend in een snelkookpan heb gezeten.”
We spreken hem the morning after. Al enige tijd liep Beks, in het dagelijks leven jurist bij een bank, rond met zijn idee. Hoe kun je de man helpen om wat attenter te zijn voor zijn geliefde, moeder of zus? Juist: met een app die hem op een leuke manier helpt een beetje aandacht te geven aan de godin der aarde, de vrouw. En daarbij slim gebruik maakt van social media zoals Facebook en Twitter. “Zonder Startup Weekend was het bij een idee gebleven.”
Het tweede Startup Weekend Amsterdam was een enorm succes. Het is een intensief 54 uur durend event waarin de deelnemers een idee uitwerken tot een web- of mobiele applicatie die de basis kan vormen voor een nieuw bedrijf. Geen tot op de cent uitgerekende business plannen, maar een goed idee uitwerken tot een model en een zakelijke pitch. Het is het grootste startup event van Europa.
'Geweldige vibe'
Uit de 24 finale pitches riep de jury zondagavond GoddessAlert tot winnaar. “Het was een ongelooflijke ervaring”, vertelt Beks. “Met een team van acht man zijn we vrijdagavond meteen begonnen. We hadden een paar technische jongens, een econoom, iemand voor de PR en een designer. Mijn idee kreeg ineens vleugels. Er zat zo’n geweldige vibe in ons team.”
Tijdens de finale bleek GoddessAlert al snel de publiekslieveling. Vooral de bullebak als virtuele coach die vriendelijker wordt naarmate de gebruiker beter aandacht geeft, viel in de smaak. “Dat spelelement was echt wat ze noemen een brainfart,” aldus Beks. “Het ontbrekende stukje van de puzzle.”
Vraag is: hoe nu verder? “We hebben onze overwinning natuurlijk zondagavond wel gevierd. Maar we zijn meteen ook met z’n allen gaan zitten om verder te kijken. De response is zo goed dat we er echt mee door willen gaan.” Toch is Beks voorlopig niet van plan zijn baan bij de bank op te geven. “Dat hoeft nu ook niet. Mijn manager vond het hartstikke leuk.”
Facebook als indicator
Een andere veelbelovende deelnemer was SNTMNT. Het idee is eenvoudig, de uitvoering complex. Hoe kun je de buzz uit social media zoals Twitter en Facebook destilleren om de aaandelenkoers van beursgenoteerde ondernemingen te voorspellen? En hoe haal je bijvoorbeeld de dubbele bodems uit de ruis van een posting? Technisch gezien een lastige klus.
Initiatiefnemer Vincent van Leeuwen tegen Techbusiness.nl :
"Strikt genomen kunnen we geen voorspellingen doen. Vaak volgt het sentiment juist op een koersbeweging. Maar naarmate we meer data verzamelen, kunnen we tot 10 procent van de bewegingen verklaren met de techniek die we nu gebruiken."
Let wel: sntmt.com is in een weekeinde in elkaar getimmerd, en de startup erachter moet alles nog regelen: afspraken met de partners, geld, de verdere ontwikkeling van de analysetools. Van Leeuwen: "We willen nu zoveel mogelijk reacties om te peilen waar beleggers behoefte aan hebben. Maar over twee weken moet de boel wel op de rit staan."
Dat is kort dag, maar de belangstelling vanuit de sector is groot. Voor een vermogensbeheerder zou de thermometer van social media een waardevolle aanvulling zijn voor beleggingen in met name FMCG-aandelen. De neergang van Nokia bijvoorbeeld viel eerder waar te nemen in tweets, Facebook en discussiefora dan op de beeldschermen van Bloomberg.
Amsterdam wordt de grootste
Don Ritzen, organisator van Startup Weekend en initiatiefnemer van de Rockstart Accelerator (zie hier het briljante Manifesto van Rockstart), noemt de kwaliteit van de deelnemers 'ongelooflijk goed'. "Ik ben ook in Kopenhagen en Warschau geweest, en in verhouding was Amsterdam echt een feest. De hele look and feel, de uitstraling. We hebben altijd de nodige moeite om sponsors te vinden, maar dat is nu veel beter gegaan. Men realiseert zich dat de impact en uitstraling groot is. Het zet ook de gemeente Amsterdam op de kaart."
Ritzen heeft zich intussen een nieuw doel gesteld: Startup Weekend Amsterdam moet het grootste event in zijn soort ter wereld worden. "Onze partners delen die ambitie. Dit is fantastisch voor de creatieve- en IT-industrie van Amsterdam."
De grootste kracht van het concept van Startup Weekend zit hem volgens Ritzen in het overwinnen van barrières bij de de deelnemers. "Vaak ervaren ze allerlei belemmeringen waardoor hun idee niet goed van de grond komt. Ze hebben bijvoorbeeld gewoon een baan. Maar op dit event merk je merkt dat ineens alles mogelijk is. In zo'n weekend blijkt ineens heel veel te kunnen als je een goed team formeert. De progressie kan in enkele dagen groter zijn dan anders in maanden."
Websites: www.goddessalert.com en www.amsterdam.startupweekend.org
Een deel van dit artikel verscheen dinsdag 12 juli in dagblad De Pers
0 Bijdragen