Goed, grappig, gratis en...eindig

2 Connecties

Onderwerpen

De Pers

Personen

Marcel Boekhoorn
0 Bijdragen

De droom van Dagblad De Pers is over. 'Gratis, maar niet goedkoop', blijkt geen levensvatbaar bedrijfsmodel. Boekhoorn: "De krantenbusiness is een hopeloze handel".

'Gratis, maar niet goedkoop'. De door Jort Kelder bedachte slogan van Dagblad De Pers vat in vier woorden het kansloze bedrijfsmodel van de gratis kwaliteitskrant samen. Buitenstaanders met kennis van het krantenbedrijf zagen onmiddellijk de onmogelijke spagaat die bevlogen De Pers-oprichter Cornelis van den Berg met zijn businessplan voor De Pers neerlegde. Daar dacht Van den Berg heel anders over.


'Het probleem van krantenland is deels de krant zelf', schreef Van den Berg in 2006 in een van zijn eerste zijn businessplannen dat in Ouwehands Dierenpark bij investeerder Marcel Boekhoorn op het bureau belandde. En: 'In de hele wereld zijn zo goed als geen voorbeelden te vinden van succesvolle innovatie, van kleine stapjes voorwaarts'.


Van den Berg had dus wel een majeure innovatie te bieden: een gratis kwaliteitskrant waarmee hij een veel groter en jonger publiek zou vinden. Boekhoorn viel er voor. Hij had als investeerder enkele grote successen achter zijn naam staan en een boot en een vliegtuig had hij al.

Het duurste feit
'Facts are expensive, opinion is cheap', was het motto van Van den Berg dat hij met grote letters op een muur van de redactie van De Pers liet schilderen. Hij had een minachting voor al die kranten die alleen maar meninkjes verspreidden en wilde juist in onderzoeksjournalistiek investeren. Voor hem was het vanzelfsprekend dat die dure feiten ook uit de exploitatie van de krant konden worden gefinancierd. Het duurste feit was echter dat vanaf dag 1 het aantal verkochte advertenties ver bij de verwachtingen achterbleef.

De Pers heeft zich de afgelopen jaren weten te onderscheiden met zijn optimistische kijk op het leven en kon deze met humor brengen. Maandag publiceerde De Pers weer een artikel in de reeks over het plan om in Nederland een berg te bouwen. 'Elke dag een stukje minder absurd', luidde de kop. Voor de krant zelf geldt dat de economische absurditeit van een gratis kwaliteitsjournalistiek in elk geval een berg aan uitstekende artikelen deed ontstaan. 

 

Een deel van dat werk werd in het jubileumboek, dat in januari ter gelegenheid van het vijfjarige bestaan van De Pers uitkwam, bijeen gebracht. Daarin valt nauwelijks iets te lezen over het bedrijfsmodel van de krant. De zakelijke beslommeringen blijven tot een aantal alinea's beperkt. Uitgever Ben Rogmans schrijft daarin hoe de krant ook in commercieel opzicht 'de grenzen van de journalistiek' verkende en (transparant) plaats bood aan gesponsorde artikelen. Zo betaalde de handelaar in damesondergoed - Rob Heilbron van lingeriemerk Sapph - voor de Page Two Girl, betaalde Rabobank voor hockeyverhalen en zorgde advocatenkantoor Boekel de Nerée voor een bezoldiging als De Pers artikelen over roeien schreef. De rest van het 543 pagina's tellende boekwerk gaat uitsluitend over de vele hoogstaande artikelen die de krant de afgelopen vijf jaar publiceerde.

"Niet langer te houden"
Boekhoorn sprak vanmiddag de redactie van De Pers persoonlijk toe. "Dit is een trieste dag. Het is vreselijk om zulk slecht nieuws aan die redacteuren te moeten vertellen, De Pers is hun leven. Ze vragen zich terecht af waar ze in deze tijd weer zo snel een nieuwe baan kunnen vinden.' 
Boekhoorn laat FTM weten dat hij erg tegen zijn praatje voor de redactie had opgezien. Uiteindelijk vielen hem de reacties mee. 'Natuurlijk, er werd gehuild, maar de mensen zien ook wel in dat wanneer iets economisch niet rendabel is te maken, het een keer op moet houden. Ik ervaar het beëindigen van De Pers niettemin als een grote nederlaag. Ik heb altijd de ambitie gehad om De Pers tot een succes maken en daar heeft iedereen ook keihard aan gewerkt. Ik had mijn vader beloofd om in elk geval tot zijn dood deze krant te laten voorbestaan, maar helaas, het was niet langer te houden. Ik kan het niet veranderen, de krantenbusiness is een hopeloze handel en een gratis kwaliteitskrant is een ku.., sorry, een onmogelijk businessmodel."
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Eric Smit
Eric Smit
Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.
Gevolgd door 5449 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren