
Beleggingsfondsen die geld ophalen bij particulieren met het uitgeven van obligaties, komen volgend jaar onder strenger toezicht van de AFM. Nu kunnen zulke fondsen nog ongestoord gokken met andermans geld.
Heeft u dit artikel over het MKB Fonds al gelezen? Dat fonds dat obligaties uitgeeft onder particuliere beleggers en waarvan de opbrengst wordt belegd in mkb-bedrijven? Met een mooi verhaal over het draaiend houden van de 'motor van de Nederlandse economie', wisten de oprichters in korte tijd ruim dertien miljoen te op halen. Een groot succes.
Er zijn meer van dergelijke obligatiefondsen die buiten het zicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) beleggen in zonnepanelen, windmolens of vastgoed. Die steevast hoge, vaste rentevergoedingen beloven, maar verzuimen duidelijk te melden dat er ook grote risico's aan de belegging zijn verbonden, omdat er vaak geen onderpand is en nauwelijks eigen vermogen. Er hangt inmiddels een kwade reuk om zulke obligatiefondsen, want eerder ging het al een paar keer ernstig mis door fraude – denk aan Palm Invest en Partrust die tientallen miljoenen deden verdampen.
Potentiële goudmijn
De populariteit van de obligatieconstructie is begrijpelijk, want het is voor de oprichters een potentiële goudmijn. De beleggers lopen al het risico, terwijl de fondsmanagers met een minimale inleg miljoenen kunnen verdienen. Zij zijn immers de begunstigden van de winst aan het einde van de rit. Gaat het mis dan kan de belegger naar zijn inleg fluiten. Deze gelegitimeerde vorm van gokken met andermans geld staat nauwelijks onder toezicht. De enige wettelijke verplichting waar het MKB Fonds en zijn voorgangers aan moeten voldoen, is de goedkeuring van het prospectus door de AFM. Dat is een beperkte toets: de toezichthouder kijkt alleen of het prospectus begrijpelijk en consistent is. Maar aan deze praktijk komt een einde. De toezichthouder adviseerde Financiën eerder dit jaar de consumentenbescherming op te voeren door de fondsen onder 'doorlopend toezicht' te plaatsen. Financiën laat desgevraagd weten dat de wetgeving begin volgend jaar 'ter consultatie' aan de markt wordt voorgelegd.Geen financiële bijsluiter
Dat tot nu toe het milde regime geldt, komt omdat obligatie-uitgevende instellingen volgens de wet helemaal geen beleggingsfonds zijn. Gevolg is dat ze geen vergunning van de AFM nodig hebben, wat de oprichting van een obligatieconstructie goedkoop maakt en het fonds onttrekt aan toetsing van de deskundigheid en betrouwbaarheid van de 'beleidsbepalers'. Bovendien hoeven de instellingen geen financiële bijsluiter te publiceren, waarin de risico's zijn omschreven. Het waarschuwende 'risicomannetje' dat beleggers tevens maant die bijsluiter te lezen, ontbreekt dus eveneens, waardoor beleggers in de waan kunnen blijven dat het om een relatief veilige belegging gaat. Wel zien zij dat het prospectus is goedgekeurd door AFM. Weet de belegger wel dat zulks niets zegt over de betrouwbaarheid van een aanbieder?'Het heeft me altijd verbaasd dat zulke vehikels zich fondsen mogen noemen, terwijl ze dat wettelijk niet zijn''Er wordt al jarenlang van deze loophole gebruik gemaakt', zegt financieel recht-advocaat Hester Bais. 'Het zijn wettelijk gezien geen beleggingsfondsen, omdat zulke clubs een vaste rente betalen en de inleg nominaal moeten aflossen. Dat is anders bij een fonds dat aandelen uitgeeft, want dan deelt de aandeelhouder mee in de opbrengst van de beleggingen, wat positief of negatief kan zijn. Dan geldt het zwaardere toezicht wel.' Bais wijst erop dat de obligatievehikels in het prospectus vaak al wel melden dat er een risico bestaat dat ze niet kunnen terugbetalen. 'Dus rijst de vraag of het dan niet gewoon een beleggingsfonds is. Het heeft me altijd verbaasd dat zulke vehikels zich fondsen mogen noemen, terwijl ze dat wettelijk niet zijn.'
4 Bijdragen
Michiel Werkman
gast
Michiel WerkmanKredietverlening voor de crisis ging te makkelijk. We moeten nu uitkijken dat het niet te moeilijk wordt. Overigens moeten we uitkijken dat zonder meer weer de banken te verwijten. Je kan ze aanspreken over hun kosten (salarissen te hoog/inefficientie), maar nieuwe regulering, compliance, toezicht missen hun effect niet.
Verder is het raar om instellingen die eerst werd verweten te veel krediet te verstrekken en daar mee een crisis te veroorzaken, vervolgens te verwijten dat ze de kreidetkraan niet voledig open zetten.
gast
en hoe werkt dat dan met veel bejubelde crowdfunding initiatieven>
Speculaas
Sinds 2009 is dit alles geschedenis. DSB failliet; en waren de pek en veren voor Scheringa en voor AFAB oprichter Schouten. . .