Goldman onder vuur

1 Connectie

Relaties

Aandeelhouders
0 Bijdragen

Goldman Sachs krijgt steeds meer te maken met actieve aandeelhouders.

Gepusht door vakbonden, religieuze instituten en andere instellingen slaan aandeelhouders steeds vaker een kritische noot over bijvoorbeeld de geheime fiscaliteit, het bonussenbeleid of het lobbygedrag van de bank.

Aandeelhouders kunnen zogeheten ‘voorstellen’ indienen als ze iets graag zien veranderen binnen een bedrijf. Voorstellen van aandeelhouders slagen vaak niet maar kunnen wel voor negatieve publiciteit zorgen.

Te veel macht
Eerder deze maand werd er een voorstel ingediend door de AFSCME. De grootste ambtenaren- en zorgpersoneelvakbond in de VS zei dat Blankfein te veel macht had en vond daarom dat de kale bestuurder niet én CEO én bestuursvoorzitter tegelijk mocht zijn.

Het compromis is uiteindelijk geworden dat Blankfein beide functies behoudt maar wel een ‘lead director’ naast zich krijgt. Deze lead director doet bijvoorbeeld elk jaar de evaluatie van de CEO.

Gesloten deuren
Lang heeft Goldman zijn best gedaan om dit soort kwesties achter gesloten deuren te houden. Maar door de financiële crisis is de zakenbank een totempaal geworden van het kwade kapitalisme.  

Sinds 2008 wordt de werkwijze van de zakenbank goed in de gaten gehouden. "It's been a difficult transition for them figuring out how to be a public company", zegt Seamus P. Finn van het Missionary Oblates of Mary Immaculate, dat 286,000 aandelen van Goldman in het bezit heeft.

Steeds meer
Voor 2010 had Goldman nog nauwelijks last van actieve aandeelhouders: tijdens de crisis heeft het maar een zevental klachten ontvangen. Ter vergelijking: dit jaar heeft Goldman al zes voorstellen van aandeelhouders binnengekregen. De helft daarvan werd door de Amerikaanse beurswaakhond SEC tegengehouden. De SEC werkt in Amerika als een tussenpersoon tussen een bedrijf en de aandeelhouders.

Vorig jaar heeft heeft Goldman zes voorstellen proberen af te slaan maar dat lukte slechts bij twee gevallen. In 2010 kreeg de elitebank acht voorstellen voor zijn kiezen en wist er maar eentje naast zich neer te leggen.

Grote consumentenbanken als Citigroup en JPMorgan zijn al langer bekend met het fenomeen van de actieve aandeelhouder. Dit soort reuzen krijgen gemiddeld zo’n tien voorstellen per jaar, dat was ook voor de crisis zo.

R