Het icoon Golf

1 Connectie

Werkvelden

Auto-industrie
2 Bijdragen

Kan de Volkswagen Golf VII de Duitse industrie op koers houden? 50.000 Banen zijn afhankelijk van het succes van de nieuwste generatie Golf.

Een auto om van te snurken, een saai massaproduct dat bij elke nieuw versie zwaarder en groter wordt maar niet innovatief is, menen critici. En de Golf VII, de nieuwste versie van het model dat Volkswagen in 1974 op de markt bracht, is volgens enkele Duitse commentatoren ook nog eens te snel op de markt gebracht en uitgerust 'met minimotoren die voortijdig op de schroothoop belanden'. 

 
Feit is dat de VW Golf al tientallen jaren de meestverkochte auto in Duitsland is. Ook in 2012: 64.041 nieuwe auto's rolden de Autobahn op. In heel Europa staat deze VW voor betrouwbaarheid en degelijkheid, waarden die de Duitse industrie koestert maar niet altijd waarmaakt.
 
Dinsdagavond werd de Golf VII onthuld met het nodige spektakel en beroemde glamour-gasten. Volkswagen was er in geslaagd om het model geheim te houden. Er circuleerden voorafgaand aan de lancering geen foto's, een unicum in het internettijdperk. Niet dat de auto er spectaculair uitziet. Integendeel, het geheim van Volkswagens Golf is juist dat hij er nog steeds uitziet als een, tja, Golfje. 
 
Marketingmachine
De komende maanden zal de marketingmachine van Wolfsburg op volle toeren gaan draaien. De druk op Volkswagen is groot. De Golf, het meest succesvolste model van de Europese autoindustrie, móet een succes blijven. Voor Volkswagen is en blijft de Golf het belangrijkste product. In 38 jaar zijn er 29 miljoen van gemaakt. Inclusief toeleveranciers is de Golf goed voor 50.000 banen. En: Volkswagen AG wil in 2018 de grootste autobouwer ter wereld zijn. Dat kan alleen als ook de zevende generatie Golf een succes wordt.
 
Maar de concurrentie is in deze klasse heftiger dan ooit. Weliswaar geniet de Golf de reputatie onverwoestbaar te zijn, rivalen liggen op de loer. KIA bijvoorbeeld met zijn Cee'd snoept marktaandeel af en versloeg onlangs in een test het ikoon uit Duitsland. Ook Mercedes-Benz en Toyota hebben geduchte concurrenten. De nieuwste Golf zet vooral in op een zuinig brandstofverbruik. Het model is 100 kg lichter terwijl hij zes centimeter langer is. De zuinigste diesel verbruikt 3,3 liter op 100 kilometer, ofwel 1:33. 
 
Of de nieuwe Golf voldoende aansluit op de nieuwe Europese economische realiteit blijft echter de vraag. Ook Volkswagen realiseert zich dat en stampt op dit moment een nieuwe fabriek in China uit de grond. Daar worden geen verouderde modellen in elkaar geflanst zoals gebruikelijk was, maar de allernieuwste versie van de Golf.