Het gorilla glas van Apple

6 Connecties

Onderwerpen

Blackberry Patent MicroNokia Prins Alwaleed

Personen

Steve Jobs

Organisaties

Apple
0 Bijdragen

"Geleerden vonden telefoons verkopen van honderden euro’s gekkenwerk. Jobs had er schijt aan en haalt zijn gram." Volgens Dwarshuis zijn er nog lang geen barstjes te zien in het gorilla glas van Apple.

Weet u wat de mooiste baan op aarde is? Dat is om de advocaat van Apple te zijn. Met een slordige 100 miljard dollar in kas, is het heerlijk procederen natuurlijk. Een waar walhalla voor de advocatuur. Het draait bij Apple vaak om de patenten. Een interessant aandachtsgebied omdat patenten recessieproof lijken te zijn. Een column waard zou ik zeggen.
 
Een jaartje geleden heb ik in mijn opperste wijsheid besloten om de telecomhedge op te zetten. Wellicht kunt u zich dat nog wel herinneren. Het idee daarbij was dat Nokia op zou krabbelen met de MicroNokia en Apple het onderspit zou gaan delven omdat Steve Jobs vroeg of laat het loodje zou leggen. Niets is minder waar.
 
Ballmer een grote kluns
Inmiddels is er het nodige voorgevallen. Nokia moddert nog steeds voort en Jobs heeft postuum de ‘market cap’ van Apple naar Mars doen rijzen. Jobs vond die andere Steve (Ballmer CEO van Microsoft) maar een grote kluns waar Apple niets van hoefde te vrezen. Dit terzijde. De beurswaarde van Apple beslaat vandaag de dag meer dan Microsoft en Google samen.
 
De manier waarop de waardeontwikkeling bij Apple gepaard gaat is niet alleen buitenaards, alle marketing en managementboeken kunnen ook subiet naar de maan geschoten worden. De despoot Jobs had zo zijn eigen wereld, het inmiddels wereldberoemde ‘reality distortion field’. Zelfs de Apple Stores werden een groot succes en doet menig bekrompen winkelier en omhooggevallen vastgoedboy watertanden.
 
Jobs was een eersteklas mierenneuker met veel gevoel voor stijl. Aan marktonderzoek deed hij niet. Allemaal onzin volgens Jobs. Want hoe weet een consument nou wat hij wil? Apple maakte het – volledig gesloten - product simpelweg zo goed dat de consument er niet meer omheen kon. Het snijvlak van techniek en design, daar gaat het om. Maar Jobs deed het ook nog eens op zo’n manier dat u als consument eigenlijk ook niet meer terug kunt. De maniertjes om er mee te werken worden er bij u ingeramd. Vandaag de dag vaak de kern van menig dispuut over patenten met de illustere firma Apple. Zelfs het lamgelegde Kodak moet er nog aan geloven.
 
Sekte
Er lijkt ondertussen een ware sekte geboren. Ook ik werk – na heel lang aandringen - naar alle tevredenheid met Apple. Mij staat een revolutionaire dealingroom voor ogen, waar Apple onderdeel van zal uitmaken. Voor relatief weinig Zwitserse franken is deze – met wat slimme trucjes - te realiseren. De dealingroom wordt als het ware schermloos. Ik kom daar nog wel eens op terug.

Alles wat ik vandaag de dag aan cijfers naar boven haal over Apple gaat ieders voorstellingsvermogen te buiten. Experts zijn totaal verdwaasd. Van de grootse mobiele telefoonproducenten vreet Apple maar liefst 75 procent van de winst op. Samsung – toch geen lullige club - verkocht het laatste kwartaal 35 miljoen units daar waar Apple er 37 miljoen verkocht. Echter, de winst bij Apple ligt vele malen hoger. Volgens alle geleerden was telefoontjes verkopen van honderden euro’s per stuk gekkenwerk. Jobs had er volledig schijt aan en haalt zijn gram.

Invloed Jobs tanende
De vraag rijst nu wat ik doe met mijn telecomhedge. Het antwoord is simpel: niets. Sommige heren denken dat Apple naar de 1000 dollar zal doorlopen omdat we in een mobiel tijdperk zijn terecht gekomen. Apple draait voor grofweg de helft op de Iphone. Hoe grillig deze klanten zijn weet Blackberry u wel te vertellen.
 
Wellicht wat minder bekend is dat de steenrijke Prins Alwaleed grootaandeelhouder is bij Apple. Hij is van mening dat de invloed van Jobs nog wel een kwartaaltje of zes zijn werk doet. Daarna moet het management het op eigen kracht gaan doen. Alwaleed denkt over twee jaar te weten of het huidige management de extreem hoge verwachtingen waar kan maken. Alwaleed heeft wel een punt.
Het zal dus nog wel heel even duren voordat de eerste echte barstjes te zien zijn in het gorilla glas van Apple.


Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij een short positie in Apple en een long positie in Nokia.  Hij heeft geen positie in andere bovengenoemde fondsen.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Jan Dwarshuis

Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...