
Er zit een gigantische weeffout in de Europese btw-systemen, waar professionele fraudeurs gretig misbruik van maken. Daardoor kunnen ze jaarlijks tientallen miljarden uit de schatkisten van EU-landen roven. De afgelopen maanden deed Follow the Money, als een van de 35 Europese mediapartners, onderzoek naar de grootste tak van fraude in de EU.
Supersjoemelen met btw via webshops
Podcast | De ondergang van een Nederlandse btw-fraudeur
De ondergang van een Nederlandse btw-fraudeur
Podcast | We vertrouwen elkaar niet genoeg om btw-miljardenroof te stoppen
We vertrouwen elkaar niet genoeg om btw-miljardenroof te stoppen
Btw-carrouselfraudeurs richten vizier op groene energie
Grand Theft Europe: de gestolen btw-miljarden
We vertrouwen elkaar niet genoeg om btw-miljardenroof te stoppen
Nu het verkiezingsstof is neergedaald, moeten de nieuw gekozen politici laten zien uit welk hout zij gesneden zijn. Harde keuzes zijn nodig om de btw-roof van jaarlijks 50 miljard te stoppen. Daarover is men het eens. De middelen om deze miljardenfraude uit te bannen, liggen klaar. Nu nog de wil om het aan te pakken.
- Al 25 jaar lang, sinds de invoering van de Europese vrije markt in 1993, maken fraudeurs misbruik van een loophole in de wet, om jaarlijks miljarden aan btw te roven.
-
Omdat EU lidstaten het niet eens konden worden over een definitief systeem, is deze btw-roof nog altijd mogelijk.
-
Btw-fraude is moeilijk aan te pakken, vanwege concurrentie tussen landen, wantrouwen en terughoudendheid om gegevens te delen en de angst om overgenomen te worden door ‘Brussel’.
-
Een nieuw voorstel van de EU commissie om vanaf 2022 een nieuw systeem in te voeren, gaat het waarschijnlijk niet halen. Politici worden het niet eens. Het europarlement doet weinig, want de lidstaten moeten uiteindelijk toch zelf toestemmen.
-
Het niet eens worden heeft wel een prijs: jaarlijks 50 miljard euro. Dat is zo'n 100 euro per Europeaan.
Het loopt tegen de middag als de eerste geblindeerde auto’s bij het Brusselse vergadercentrum aankomen. Op deze druilerige vrijdagmiddag in mei komen de Europese ministers van Financiën bij elkaar om de aankomende G20-top in Washington voor te spreken, nieuwe regels voor accijnzen op alcohol vast te leggen en de financiering van de aanpak van klimaatverandering af te kaarten.
Niet op de agenda: de roof van 50 miljard aan btw. Elk jaar opnieuw, al ruim 25 jaar sinds het openen van de Europese vrije markt in 1993. Eurocommissaris voor economische en financiële zaken Pierre Moscovi heeft deze aanhoudende fraude tot speerpunt gebombardeerd. Dat houdt in dat hij de dag voor de bespreking de regeringsleiders nog maar eens oproept eindelijk eens in te grijpen. Want: ‘Btw-fraude is een van de grootste bedreigingen voor onze publieke financiën. Het uitroeien ervan moet topprioriteit krijgen van EU-regeringen.’
Hoe gespierd zijn taal ook is, tot Moscovi’s spijt verloopt het proces ‘langzaam’. Terwijl er toch veel geld op het spel staat. Pakt men deze fraude streng en doeltreffend aan, dan bespaart men 50 miljard per jaar, wat neerkomt op iets minder dan een derde (!) van de gehele jaarlijks EU-begroting. Moscovi heeft zelfs zijn best gedaan deze aanpak te vergemakkelijken. De eurocommissaris kondigde op 15 mei een nieuwe tool aan om informatie over verdachte transacties en bedrijven uit te wisselen. Met dit middel kunnen EU-regeringen in een vroeg stadium grote btw-fraudenetwerken lamleggen en zo de schade drastisch beperken. Een no-brainer zou je zeggen, want wie wil er nou niet 50 miljard voor haar burgers behouden? Zo simpel ligt het echter niet.
De discussie over btw-fraude raakt de kern van Europa
‘De discussie over dit onderwerp raakt de kern van Europa,’ stelt Alexander Brenninkmeijer, lid van de Europese Rekenkamer. De afgelopen jaren spoorde hij meerdere keren meerdere regeringen aan in te grijpen. Maar dat deden zij niet. Alleen al het delen van belastinginformatie met andere landen ligt heel gevoelig. Laat staan het innen van belasting deels uit handen geven. Dat is in de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie wel de bedoeling. ‘Iedereen is in eerste instantie vooral bezig met zijn eigen nationale belang,’ constateert Brenninkmeijer. ‘Het schort nogal aan samenwerking binnen Europa.’
Het btw-voorstel is niet eens onderdeel van het hoofdprogramma tijdens de Eurogroep, maar wordt enkel ‘kort aangestipt’ tijdens de traditionele ontbijtsessie van de ministers op vrijdagmorgen. Pierre Moscovi probeert de druk nog wat op te voeren: ‘Burgers zullen niet accepteren dat de EU niets tegen criminelen doet die van de zwakheden in het Europese btw-systeem profiteren, terwijl eerlijke belastingbetalers voor de kosten opdraaien.’
Dossier
Dossier: Grand Theft Europe
Er zit een gigantische weeffout in de Europese btw-systemen, waar professionele fraudeurs gretig misbruik van maken. Daardoor kunnen ze jaarlijks tientallen miljarden uit de schatkisten van EU-landen roven. De afgelopen maanden deed Follow the Money, als een van de 35 Europese mediapartners, onderzoek naar de grootste tak van fraude in de EU.
Dossier
Dossier: Grand Theft Europe
Er zit een gigantische weeffout in de Europese btw-systemen, waar professionele fraudeurs gretig misbruik van maken. Daardoor kunnen ze jaarlijks tientallen miljarden uit de schatkisten van EU-landen roven. De afgelopen maanden deed Follow the Money, als een van de 35 Europese mediapartners, onderzoek naar de grootste tak van fraude in de EU.
Blijf op de hoogte
Wil je niets missen? Volg dit dossier, dan sturen we je een seintje als er een nieuw artikel online staat.
Politici zijn sta-in-de-weg
Moscovi’s interesse in het onderwerp is opgevlamd dankzij ‘de recente pogingen van de media om opnieuw de gigantische kosten voor de overheidsfinanciën als gevolg van btw-fraude aan de kaak te stellen.’ De commissaris doelt op de onthullingen van het Europese onderzoekscollectief #GrandTheftEurope, bestaande uit 63 journalisten in 28 EU landen, waarvan ook Follow the Money deel uitmaakt. Fraudeurs maken bij deze roof uit de Europese belastingkisten slim misbruik van het zogenaamde nultarief, een regel die de handel tussen landen in de EU moest vergemakkelijken, maar die tegelijk een loophole bood voor sluwe fraudeurs om jaarlijks naar schatting 50 miljard buit te maken. ‘Criminele bendes worden rijk op kosten van eerlijke belastingbetalers,’ benadrukt de Europese commissie de noodzaak om in te grijpen.
De analyse van wat er fout gaat, is al een jaar of tien helder. Zo hanteerde het Engelse economische onderzoeksbureau Reckon LLP in opdracht van de Europese commissie al in 2009 een vlijmscherp ontleedmes: ‘Het huidige btw-systeem is niet goed toegerust op de hedendaagse samenleving. Het is veertig jaar geleden ooit zo bedacht, in een tijd waarin diensten, moderne technologie en globalisering nog nauwelijks een rol speelden.’
Tijd voor aanpassing dus, zou je denken, maar dat is wellicht iets te simpel gedacht. Juist de politiek durft geen keuzes te maken, meent professor Marie Lamensch, die voor de EU uitgebreid onderzoek deed naar deze megafraude. ‘Politici zijn het echte probleem. Ze moeten een keuze maken om echt samen te werken. Het is verbazingwekkend om te zien dat juist politici in de weg staan bij het aanpakken van dit probleem.’
Eén Europa, één btw-bureau
Het huidige, fraudegevoelige systeem is een gevolg van onenigheid in 1993. Omdat men het toen niet eens kon worden over een definitief systeem, koos men voor een tijdelijke oplossing, die maximaal vier jaar zou duren. ‘In 1967 legde de Europese Raad vast een nieuw btw-systeem in te voeren, dat geschikt was voor één Europese interne markt en dat net zo zou functioneren als de btw-systemen van een enkel land,’ leggen de Engelse onderzoekers van Reckon LLP uit.
Aan de kerntaak van elke natiestaat, het innen van belasting, mag niet gemorreld worden
In deze plannen is sprake van één interne Europese markt met gelijke btw-tarieven voor elk land en één bureau dat de btw-inkomsten van de EU eerlijk over alle landen verdeelt. Dat laatste leidde begin jaren ’90 tot weinig enthousiasme. Juist het innen van belastingen is volgens velen een kerntaak van de natiestaat. Daar mag niet aan gemorreld worden.
In de aanloop naar een geheel Europese vrije markt kwam er een overgangssysteem. ‘Dat heeft ervoor gezorgd dat goederen vrijelijk over de Europese grenzen kunnen zonder controles, terwijl het land van bestemming gewoon op eigen voorwaarden haar belasting kan innen,’ schrijven de onderzoekers. ‘De landen werden het onderling niet eens over een geharmoniseerd systeem.’ De ‘kansen’ die het nultarief bood tot fraude, waren toen al bekend.
Dure onafhankelijkheid
Het aanpakken van btw-carrousels staat ook laag op de Nederlandse politieke agenda, zo blijkt uit gesprekken die Follow the Money voerde met veelal gefrustreerde experts, onderzoekers en opsporingsbeambten. Hoe is het toch mogelijk dat politici niet bij machte zijn deze miljardenroof een halt toe te roepen? Deze verzuchting hoort Follow the Money telkens weer. Onwetendheid, desinteresse en vooral ideologische blokkades van beide kanten van het politiek spectrum zijn de oorzaken. Eurosceptische en conservatieve partijen willen niet eens praten over het uitbesteden van btw-heffing aan andere landen. Hetzelfde geldt voor het gelijktrekken van btw-tarieven.
De progressieve zijde heeft zo zijn eigen ambities. De Groenen willen wel gezamenlijk btw heffen, maar pleiten tegelijkertijd voor lage btw-tarieven om duurzame ontwikkelingen te stimuleren. Zo raakt de discussie enorm vervuild, waardoor er uiteindelijk niets gebeurt. De hamvraag blijft onbeantwoord: is de gedachte van volledig onafhankelijke natiestaten die volledig onafhankelijk hun eigen belasting heffen ons echt 50 miljard euro per jaar waard?
‘Dit duurt al erg lang’
De stilzwijgende impasse zorgt voor een nogal lankmoedige houding bij Nederlandse Europarlementariërs. Eigenlijk is er niemand echt mee bezig. Econoom en PvdA-politicus Paul Tang, die zich op het onderwerp van belastingontwijking prominent profileert, heeft zich de afgelopen vier jaar ‘niet in detail met btw-fraude bezig gehouden. Dat doet mijn Hongaarse collega in de fractie.’ Het CDA laat weten dat btw-fraude ‘het CDA een gigantische doorn in het oog is’. De VVD komt in een korte reactie van scheidend Europarlementariër Hans van Baalen niet veel verder dan dat het ‘tegen Europese belastingheffing is’. Bas Eickhout, lijsttrekker van Groenlinks en Spitzenkandidat van de Europese Groenen, merkt op dat het onderwerp niet heel erg leeft onder politici. ‘Dit duurt al erg lang. UIteindelijk moeten de lidstaten erover beslissen en daar zijn allemaal blokkades tussen landen. Hopelijk helpt publieke aandacht om nationale regeringen onder druk te zetten iets te doen.’
‘Btw-fraude is te technisch, mensen snappen het niet en vinden het saai’
Waarom leeft dit onderwerp niet? Kort gezegd: omdat de haren bij ‘btw-fraude’ niet gelijk overeind staan. ‘Btw-fraude is voor velen een technisch ding, dat weinig mensen echt snappen. Ze vinden het saai,’ verduidelijkt Alex Brenninkmeijer. ‘Daarbij is het voor veel lidstaten een ver-van-mijn-bed-show. Hun zorgen liggen bij andere zaken, die gaan voor.’
Race to the bottom
De concurrentie tussen landen om een zo gunstig mogelijk vestigingsklimaat te bieden aan bedrijven speelt een rol. De hoogte van het btw-tarief verschilt nogal per EU-land. Zo hanteert Hongarije een standaard tarief van 27 procent, dat van Nederland is 21 procent. Maar ook op de naleving van regels kunnen landen zich onderscheiden, in negatieve zin dan. Want hoe minder streng je bent, hoe aantrekkelijker voor bedrijven.
Dit speelt bijvoorbeeld bij een recente, nieuwe vorm van btw-fraude, CP42. Handelaren van buiten de EU zeggen dan bijvoorbeeld bij binnenkomst in de haven van Rotterdam dat de goederen bestemd zijn voor Frankrijk en dat ze dus in Frankrijk btw gaan betalen. In werkelijkheid blijven ze in Nederland en wordt er helemaal geen btw betaald.
De concurrentie tussen havens maakt dit mogelijk, legt onderzoeker Marie Lamensch uit: ‘Rederijen van bijvoorbeeld containerschepen houden niet van controles, want die kosten tijd en dus geld. Havenautoriteiten van bijvoorbeeld de concurrerende havens Hamburg, Antwerpen en Rotterdam zijn in een race to the bottom verwikkeld. Ze willen allemaal te boek staan als soepel en efficiënt. Dat komt de controles natuurlijk niet ten goede.’
Dagelijks data delen
De concurrentiestrijd speelt niet alleen op dit vlak. Landen geven niet graag privacygevoelige informatie uit handen aan andere landen. Duitsland, waar nota bene jaarlijks maar liefst 6 tot 14 miljard euro btw wordt gestolen, is het opmerkelijkste voorbeeld. Waar Duitsland als strenge scheidsrechter de eerste is om samen met Nederland zuidelijke Europese landen aan te pakken op het niet naleven van begrotingsnormen, blijkt hetzelfde land bij de aanpak van btw-fraude de boel te frustreren. ‘Als alle landen dagelijks data delen over verdachte transacties en bedrijven, kunnen we de fraudes stoppen,’ zegt Lamensch. ‘Gek genoeg doet Duitsland, toch een van de landen met de grootste btw-fraude, niet mee aan de speciaal hiervoor ontwikkelde Transaction Network Analysis-tool.’
Je moet ze pakken waar het pijn doet en dat is in hun verdienmodel
Ook Alex Brenninkmeijer ziet dit als een groot probleem. ‘Aan het trouw doorgeven van data en het delen van informatiestromen in systemen schort het vaak. Iedereen is met de korte termijn bezig, maar zo los je het probleem op lange termijn niet op.’ Als niemand de systemen, die btw-fraude inzichtelijk maken, wil voeden met inderdaad soms gevoelige informatie hebben ze ook weinig nut. Lamensch noemt dat een gemiste kans, want er zijn wel degelijk mogelijkheden om fraudeurs de lust tot frauderen te ontnemen. ‘We hebben bijvoorbeeld ook Eurofisc, een samenwerkingsverband van Europese btw-experts om btw-fraude tegen te gaan. Als je dat systeem goed gebruikt, kun je de meeste fraudes opsporen. Zeker de grote fraudeurs zul je ontmoedigen, want het kost veel tijd en geld om elke keer opnieuw een btw-fraudenetwerk op te bouwen. Je moet ze pakken waar het pijn doet, en dat is in hun verdienmodel.’
Daarvoor moeten EU-landen met de databillen bloot. ‘Maar uitwisseling tussen lidstaten bestaat al langer en heeft bewezen niet goed genoeg te werken,’ meent het CDA, bij monde van woordvoerder Yvonne Hagen. ‘Er is vaak te weinig goodwill om de juiste informatie snel te delen. Een centraal punt waar informatie binnenkomt en geanalyseerd wordt ontbreekt. Dat is absoluut nodig.’ Bas Eickhout van Groenlinks gaat nog een stap verder: ‘Er is wantrouwen tussen de landen en de capaciteit om btw te innen, is gering.’
Eppo, Olaf en Vies
Dit jaar heeft Nederland zich aangesloten bij het dit jaar opgerichte Europees Openbaar Ministerie (EPPO), dat vanaf 2020 vanuit Luxemburg Europese fraudezaken zal gaan onderzoeken en bestrijden. Het EPPO is een aanvulling op het al bestaande Europees bureau voor fraudebestrijding (OLAF). Dan is er ook nog het VIES, een Europees register en samenwerkingsverband waarin je als ondernemer handel over de grens moet opgeven. In het VIES-register is na te gaan of een btw-nummer klopt, actief is of wellicht is ingetrokken vanwege fraude.
Ook voor dit register geldt: wat je erin stopt, komt eruit. Als landen bij fraudesignalen niet snel btw-nummers intrekken of in ieder geval melding maken van verdachte signalen, kunnen fraudeurs gewoon doorgaan. Niet alle instanties hebben toegang tot elkaars informatie. Zo hebben Europol en het fraudebestrijdingsbureau OLAF volgens de Europese Rekenkamer geen toegang tot de gegevens van het VIES. Hieruit blijkt dat de samenwerkingsverbanden zonder vertrouwen tussen de lidstaten niet genoeg zijn. ‘We praten te veel over samenwerken,’ vindt Marie Lamensch. ‘Nu wordt het tijd dat we dat ook echt doen.’
Geduld, geduld
Gaat dat lukken? Scheidend Europarlementariër Hans van Baalen heeft er vertrouwen in. ‘Over het delen van bankgegevens om witwassen aan te pakken, was iedereen ook heel sceptisch. Dat is uiteindelijk toch gelukt. Ik geef toe dat het vrij lang geduurd heeft, maar uiteindelijk komen we er wel.’ Geduld is niet het echte probleem, weet Bas Eickhout. De Europese Commissie heeft immers de oplossingen aangedragen. Nu is het een kwestie van vertrouwen. ‘Om die te laten werken, moeten lidstaten de btw-inning aan een ander land overlaten. Maar het gebrek aan vertrouwen in combinatie met de vereiste unanimiteit bij de lidstaten voor hervorming zorgt voor een blokkade.’
‘Wil je geen B zeggen, ook prima. Maar wees er dan eerlijk over’
In dit nieuwe ‘definitieve systeem’ van de Europese Commissie, dat in 2022 moet ingaan, smelten het nationale btw-systeem en het grensoverschrijdende samen tot één. Het nultarief verdwijnt en landen gaan btw voor elkaar innen. Dat maakt grote btw-carrouselfraudes onmogelijk. Bedrijven betalen belasting in het land waar het product verkocht wordt. Landen verrekenen de elkaar verschuldigde belasting met elkaar.
Dat houdt in dat de landen bevoegdheden om btw te heffen, ook al zijn ze misschien beperkt, uit handen geven. Nationale taken uit handen geven aan ‘Brussel’ is op dit moment dan ook niet populair in Europa.
Over één btw-systeem voor allen zijn de linkse partijen in het parlement te spreken. Maar dat voorstel aannemen is vers twee, constateert Bas Eickhout. ‘Zo’n voorstel ligt vast bij de lidstaten, want een belastingvoorstel kan alleen in werking treden als alle lidstaten akkoord gaan.’ PvdA-politicus Tang wil duidelijkheid van de critici. ‘Als je A zegt moet je ook B zeggen. Wil je geen B zeggen, ook prima. Maar wees daar gewoon eerlijk over. En dat is het probleem: dat doet niemand. Dat zorgt er ook mede voor dat mensen hun vertrouwen in de EU verliezen.’
Naar de grond staren en niets doen, is geen optie, vindt Alexander Brenninkmeijer. Deze fraude laten voortbestaan, kost jaarlijks per Europeaan zo'n 100 euro. ‘Dit is penny wise, pound foolish. Elke keer weer zeggen we: Als we met zijn allen dit doen, dan... Alleen dan komt het er niet.’
Correctie: in een eerdere versie van dit artikel stond per abuis dat de fraude jaarljks 11.000 euro per Europeaan kost. Dat moet 100 euro zijn.
29 Bijdragen
Ali Jas 1
Robert Kosters 1
Ali JasDank voor je opmerking. Je hebt helemaal gelijk. Het bedrag van 11.000 komt van een andere berekening en is in de uiteindelijke tekst blijven staan en klopt dus niet. Het is inmiddels aangepast. De 50 miljard die btw fraude jaar jaarlijks volgens de Europese Commissie kost komt inderdaad neer op rond de 100 euro per persoon.
Vriendelijke groet,
Robert Kosters
[Verwijderd]
Jan Ooms 10
Stel je voor dat je aan je bevolking moet uitleggen dat je besluiteloosheid en wantrouwen jegens je collega's in hetzelfde Europa, dat je de afgelopen weken hebt gepromoot als de enige weg naar een economische-, welvaartsvolle en vredige toekomst, miljarden per jaar teveel kost vanwege fraude. Elk jaar opnieuw!
Straks komt diezelfde bevolking nog met ideeën als betere gezondheidszorg, beter onderwijs, armoedebestrijding, klimaatmaatregelen en meer van dat soort waardevolle bijdragen.
Je moet er toch niet aan dénken?!
marcel 7
Robert Kosters 1
marcelDat klopt. Het One Stop Shop (OSS) systeem is sinds 2015 in werking voor digitale diensten en voor bedrijven buiten de EU. Dat gaat vooralsnog om relatief kleine bedragen en is er schijnbaar toevallig tussendoor geslipt in de politieke besluitvorming. Dat systeem zou een goede testcase kunnen zijn voor 'het definitieve systeem' dat de EU commissie voorstelt.
Helaas constateert de Nederlandse rekenkamer in een vlijmscherp rapport van afgelopen herfst dat er veel dingen misgaan met het OSS systeem. Zo geven bedrijven lang niet al hun omzet op en betalen ze hun btw niet netjes. Dan komt de vraag: wie gaat er achter dat geld aan? Wie doet de controle? Is dat het land dat incasseert? Of het land dat de btw uiteindelijk ontvangt.
Groet,
Robert Kosters
marcel 7
Robert Kosters 1Terechte vragen. Aan de andere kant hadden de buitenlandse belastingdiensten voor invoering van One Stop Shop helemaal geen zicht op de misgelopen btw uit omzet van buitenlandse leveranciers.
Wat betreft de volledigheid van de btw-afdracht door bedrijven zou het de Nederlandse belastingdienst al helpen als alle omzet van Nederlandse ondernemingen (ook de niet in Nederland belaste) in de Nederlandse aangifte zou moeten worden aangegeven. Zie ook mijn toelichting hieronder.
Wellicht dat jij kan achterhalen of dat lobbyclubs als VNO NCW dit tegenhouden of dat het probleem wellicht bij belastingdienst zelf ligt (systeem dat het niet aan kan)?
groet marcel
marcel 7
In Nederland lopen we wat dat betreft HOPELOOS achter. De aangifte moet weliswaar digitaal worden ingediend, maar het betreft slechts totaalbedragen over het afgelopen kwartaal. Daarnaast ontbreekt in de aangifte een aansluiting met de omzet uit de boekhouding, doordat niet alle omzetsoorten aangegeven hoeven te worden. Subsidieopbrengsten of omzet uit diensten aan afnemers buiten de EU komen niet in de aangifte. Dit bemoeilijkt de controle voor de belastingdienst.
Ondernemers kunnen anno 2019 met 1 druk op de knop vanuit nagenoeg alle boekhoudpakketten de btw-aangifte versturen. Deze aangifte kan door de leveranciers van boekhoudpakketten snel en eenvoudig uitgebreid worden met lijsten per btw-nummer.
Dat onze Nederlandse overheid deze hapklare informatie al niet vraagt van haar Nederlandse ondernemers maakt wel duidelijk hoe lang de weg naar een Europese oplossing wordt......
Marla Singer 7
marcelHet was 15 jaar geleden een goed plan om al die vaste medewerkers te vervangen voor externe consultants. Resultaat is dus een groot personeelstekort dat moet worden opgevangen met consultants die weinig tot geen kennis van de materie hebben. Om nog maar te zwijgen dat ze van hun managers instructies krijgen om zoveel mogelijk 'business naar zich toe te trekken'. Lees: zorgen dat er nog meer uurtje factuurtje gedraaid wordt.
MPL 2
Als ik het goed lees zegt de EU zelf in eind 2018 dat in het jaar 2016 een voorzichtige €150 miljard misgelopen werd op BTW-inkomsten. Mevrouw Lamensch verwijst overigens in haar rapport ook naar een ander onderzoeksrapport dat hier sceptischer in zou staan en eerder op een bedrag van €170 miljard uitkomt. Ook dat de gevonden misgelopen belastinginkomsten ("the tax-gap") gestaag gestegen zijn sinds 2009.
Kortom, hoe moet ik hiernaar kijken en waar kan ik een heldere to-the-point uiteenzetting vinden over de (EU-brede en wereldwijde) belastingdiscussie. Volgens mij is de discussie over de hier besproken vorm van fraude een andere dan bijvoorbeeld het ontwijken van belasting door bedrijven, toch? (fraude vs. ontwijking)
Edit:
Waarschijnlijk wijk ik af van het onderwerp, hopelijk wordt dat mij vergeven a.d.h.v. bovenstaande uitleg dat ik ook maar aan het ontdekken ben waar dit over gaat. Over het laatste vroeg ik mij al af of dat 'maar' €150 miljard kon zijn, dit kwam ik zo snel via Google tegen, dus specifiek over belastingontwijking:
http://www.taxresearch.org.uk/Documents/EUTaxGapJan19.pdf
(in opdracht van S&D, de EU-parlementfractie), internationaal is hier nog op gereageerd maar in NL heb ik er naar mijn weten weinig over gehoord.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/11/06/kabinet-pakt-22-miljard-euro-belastingontwijking-aan-met-bronbelasting
(Min.Fin.)
marcel 7
MPLHet bericht van de rijksoverheid gaat over de invoering van bronbelasting om belastingontwijking te voorkomen met winstbelasting.
Niek Jansen 9
Klinkt dit bericht niet hoopvoller?
En dit: https://www.knack.be/nieuws/belgie/eu-lidstaten-slaan-handen-in-elkaar-tegen-btw-fraude/article-belga-1164853.html
Gerrit Zeilemaker 6
Ondertussen wil ik het volgende voorleggen. De 19e eeuwse econoom Bastiat stelde vast: "Wanneer plunderen een manier van leven wordt voor een groep mannen in de samenleving, creëren ze in de loop van de tijd een juridisch systeem dat het toestaat en een morele code die het verheerlijkt". [note] https://www.nakedcapitalism.com/2013/02/bill-black-yglesias-mimics-mankiw-morality-and-bashes-bastiat.html [/note]
marcel 7
Gerrit ZeilemakerMet jou ben ik het eens dat we zo snel moeten achterhalen wie er telkens zand strooit in de molen van de EU besluitvorming inzake btw. Het zou mij niet verbazen als dat net als in het dossier rondom de bijen onze eigen regering zou zijn....
Het citaat van Bastiat vind ik op basis van wat ik er over gelezen heb zeer goed passen bij het dossier Cum Ex waarover FTM ook schrijft. Wellicht dat de redactie het nog eens kan gebruiken :-)
grt marcel
[Verwijderd]
Gerrit ZeilemakerElmar Otter 6
Ik begrijp dat je het stuk leesbaar wilt houden, maar of dit klopt niet of het btw systeem moet geheel op de schop.
Wat ik hier mis is:
1. onderscheid tussen leveringen van goederen (art. 3 en 3a Wet OB) en diensten (art. 4 Wet OB);
2. een analyse van de plaats van levering (art. 5, 5a en 5b Wet OB) en de plaats van dienst ( art. 6 t/m 6i Wet OB) zoals dat nu in de btw-richtlijn (en de Wet op de omzetbelasting 1968) is vastgelegd.
3. Een analyse welke bepalingen dan aangepast dienen te worden en hoe dit technisch het makkelijkst opgelost kan worden.
Het gaat te ver om de hoofdregel en uitzonderingen hier geheel te bespreken. Waar het om gaat is dat belasting betaald hoort te worden daar waar de plaats van levering van goederen of plaats van dienst volgens die bepalingen ligt. Als deze plaats buiten het land ligt heb je gelijk te maken met andere tarieven en momenteel soms dat de ondernemer die levert of de dienst verricht in meerdere EU lidstaten aangiften dient te doen en in andere gevallen de ontvanger van het goed of dienst aangifte dient te doen in zijn eigen lidstaat.
Technisch lijkt me het meest eenvoudig om een Europees aangiftesysteem te maken. Dan is de listing in het vervolg ook overbodig omdat die dan in de aangifte zit.
1/2
Elmar Otter 6
2/2
marcel 7
Elmar OtterSjoerd Nelissen 6
Marla Singer 7
Zou mij overigens niets verbazen dat deze creatieve financiële handelingen misbruikt worden om geld wit te wassen. En zoals er al eerder opgemerkt werd dat er een heel circus omheen is ontstaan dat hier min of meer van leeft en niet wil dat het weg gaat.
Elmar Otter 6
Marla SingerMartin van den Heuvel 1 11
En daar gaat het mis, want die aanname klopt niet.
Als die 50 miljard uiteindelijk toch als belasting binnen komt in de diverse schatkisten, worden met het extra geld de belasting percentages van hoge inkomens en ondernemingen verlaagd. De gewone burger verdient er dus geen cent aan.
Conclusie: of het geld nou bij de ene boef terecht komt of bij de andere, dat is lood om oud ijzer.
marcel 7
Martin van den Heuvel 1Dit geld kan op meerdere wijzen worden besteed. De keuze is aan de stemmende burger. Het geld bij de criminelen laten lijkt mij geen betere optie....
Martin van den Heuvel 1 11
marcelAls het geld niet in de zakken van de BTW frauderende criminelen komt, komt het terecht in de zakken van ministers, kamerleden, hun rijke vriendjes en (voornamelijk) het grootbedrijf.
De ministers en de kamerleden zie ik als criminelen. Zij liegen zich de naad uit de broek, misleiden zo de burger en laten hem op die manier stemmen op partijen waar die burger zichzelf alleen maar een mes mee in de rug steekt. De rijke vriendjes van de ministers en kamerleden zijn hoogstwaarschijnlijk de frauderende criminelen. Waarom doet anders niemand er wat aan?
Wat is het verschil voor de gewone burger, of dat geld nou wordt gefraudeerd of niet? Het komt in beide gevallen terecht op de grote hoop en niet bij de mensen die het nodig hebben. Jij kunt wel zeggen "de keuze is aan de stemmende burger", maar als die stemmende burger het belangrijker vindt dat werkelozen geen geld meer krijgen en dat de "buitenlanders" het land uit worden gegooid (wat onmogelijk is), omdat zij straal voor de gek worden gehouden door de politici, dan is het resultaat dat het geld nog steeds bij de rijke mensen terecht komt. Dat de gemiddelde burger te dom is om dat in te zien, daar doen we niks aan.
En dan, wat gebeurt er met het geld?
In het geval van de fraude wordt het geld (hopelijk) met bakken tegelijk uitgegeven aan allerhande dure zaken, zodat via BTW, inkomstenbelasting, accijns, VPB en noem maar op, het geld toch weer in de een of andere schatkist terecht komt. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het geld wel gestald in het een of andere belastingparadijs.
In het geval van de rijke mensen die steeds minder belasting betalen, wordt het geld (hopelijk) met bakken tegelijk uitgegeven aan allerhande dure zaken, zodat via BTW, inkomstenbelasting, accijns, VPB en noem maar op, het geld toch weer in de een of andere schatkist terecht komt. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het geld wel gestald in het een of andere belastingparadijs.
Dus? Lood en oud ijzer.
SaraV
Weet je waardoor mensen hun vertrouwen in de EU verliezen? Door CETA met het ISDS erin. Multinationals klagen nu landen aan voor verlies van theoretische toekomstige winst wanneer die hun beleid wijzigen. Dat gaat met miljarden tegelijk (per zaak!) dus als dat doorzet weegt dat zo tegen deze 50 miljard op (nog buiten dat het ook beleid beinvloedt):
Goede docu: https://www.youtube.com/watch?v=sDgXyv1L1bU
Dan is het niet gek dat er Eurosceptici opstaan die meer controle over hun financiele systeem willen toch? Dan gaan jullie nu vast zeggen "maar btw is niet hetzelfde als een handelsverdrag" maar daar snapt de gewone burger niks van, die verliest gewoon z'n algemene vertrouwen.
marcel 7
SaraVNB: het Nederlandse parlement moet de voorlopige versie van het CETA-akkoord nog goedkeuren. Dit is nodig om CETA (dus inclusief ISDS) in werking te laten treden.
SaraV
marcelUpdate: deel 2 van die docu is uit, en die zegt dat de EU terugknokt, hoopvol!
https://www.youtube.com/watch?v=yZwUYCqCH38&t=40m14s
Mishko_ 1
SaraVNader beschouwd is de EU nu juist in het leven geroepen
om dit soort zaken soepel te regelen.
Een ondemocratisch instituut wat nog meer bestuurslagen
van de burger vandaan zit dan de eigen nationale regering.
Lobby creaturen.
Inspraak kan hooguit door bindende referenda.
Zodoende komt er een EU leger waar we niet voor hebben gestemd die als vanzelf zullen worden ingezet voor het vermoorden
van gekleurde mensen in Noord- of Midden-Afrika.
Op een vredes-missie, dwz de vrede van het graf.
SaraV
Nou, als je vertrouwen wil moet je je eerst betrouwbaar gedragen. En daar schort het helaas aan. Griekenland, austerity onder valse voorwendselen, de lobby die de Brusselse spuigaten uitloopt, Nederland belastingparadijs, Dijsselbloem's "alcohol and women" en die mag gewoon blijven... waarom moesten we elkaar ook alweer vertrouwen?
Het stuk slaat de toon aan dat er helemaal niet samengewerkt wordt in de EU maar dat is dan ook weer onzin. Op sommige terreinen werken we prima samen. Maar niet als het over het financiele systeem gaat.