Grote goede doelen lachen om crisis

3 Connecties

De grote goede doelen hebben geen centje pijn als gevolg van de crisis. De opbrengsten uit donaties van de 25 grootste charitatieve instellingen is vorig jaar zelfs gestegen.

De financieel-economische crisis lijkt voorbij te gaan aan de grootste goede doelen van Nederland. Ook in tijden van tegenspoed wordt de charitatieve kas flink gespekt. Sterker nog, vorig jaar steeg zelfs de opbrengst uit donaties van de 25 grootste filantropische instellingen met 4,2 procent naar 743 miljoen euro. Absolute stijger met stip is de KWF Kankerbestrijding. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van De Volkskrant naar de opbrengsten uit eigen fondsenwerving.

 

Hoogleraar filantropie Theo Schuyt kijkt niet gek op van de crisisbestendige eigenschappen van de grote goede doelen. 'Donaties hebben een veel duurzamer karakter dan vaak gedacht', vertelt hij aan De Volkskrant. 'Iedereen verwacht ten onrechte dat door de crisis de private bijdrage inzakt. Juist in tijden van crisis en de aaneenschakeling van slecht nieuws hebben burgers behoefte aan betrokkenheid en hoop. Ze blijven daarom geld geven.'

 

'Betrokkenheid is het toverwoord'

KWF Kankerbestrijding - niet te verwarren met het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF NL) dat dit voorjaar haar charitatieve keurmerk kwijt is geraakt - is nationaal marktleider op het gebied goede doelen. Vorig jaar groeide de donaties aan de instelling met maar liefst 22 procent naar 125 miljoen euro. Met dank aan KWF het succes van het fietsevenement Alpe d'HuZes, dat KWF al jaren organiseert. Tijdens deze fietstocht kunnen fietsers geld ophalen door zes keer de alpencol uit de Tour de France op te fietsen. Vorig jaar haalde KWF haalde met deze actie 21 miljoen euro op. Dit jaar verzamelden de fietsers 28,5 miljoen euro.

 

     Deelnemers poseren voor Alpe d'HuZes, dé kaskraker voor KWF Kankerbestrijding

 

Volgens hoogleraar Schuyt smaakt het succes van het KWF naar meer bij andere charitatieve organisaties. Niet voor niets proberen andere goede doelen ook geld op te halen via sportevenementen geld. 'Betrokkenheid is het toverwoord. Donateurs hebben de behoefte zich extra te binden aan hun goede doel. Via een sponsoractie kunnen deelnemers zich duidelijk committeren aan één specifiek doel.'

 

Winnaars en verliezers

In het jaarlijkse onderzoek heeft De Volkskrant naast KWF Kankerbestrijding ook andere 'winnaars' aangewezen. Dat zijn "WarChild", "CliniClowns" en het "Rode Kruis". Grote verliezers daarentegen zijn de christelijke charitatieve instellingen "Woord en Daad" en "Kerk in actie".

 

Als het gaat om de 'groene' winst en verliesrekening, dan komen de milieu-instellingen "Wereld Natuur Fonds" en "Natuurmonumenten" als winnaars uit bus, terwijl de "Dierenbescherming" en "Greenpeace" hun inkomsten zagen dalen in 2011.

 

'Filantropie neemt rol over van verzorgingsstaat'

Verder blijkt uit het Volkskrant-onderzoek dat donaties onderhevig zijn aan soms grote schommelingen door tegenvallende nalatenschappen. Dit is meestal het gevolg van lage koersen door de beursmalaise, zo stelt De Volkskrant. Daarnaast valt op dat bedrijven minder doneren.

 

Al met al reden genoeg voor socioloog Schuyt om de volgende conclusie te trekken: 'De filantropie neemt de rol over in de verzorgingsstaat. Burgers nemen hun verantwoordelijkheid: ze zien dat de overheid sommige taken niet meer doet.'
 

Redactie
Redactie
Gevolgd door 697 leden