
Beeld door Yvette de Wit (via Unsplash). © CC0 (publiek domein)
‘Peter’ verkocht honderden tickets voor John Mayer (en TicketSwap pikte een graantje mee)
Vanavond staat singer-songwriter John Mayer in de Ziggo Dome. Eén handelaar verkocht honderden tweedehands kaartjes voor de show via TicketSwap. Dat bedrijf zegt woekeraars te weren, maar verdient ondertussen wel aan ze.
‘Peter verkoopt acht tickets voor John Mayer.’
De melding is afkomstig van de app van doorverkoopwebsite TicketSwap. Het is 29 september; over tien dagen staat de Amerikaanse singer-songwriter John Mayer in de Ziggo Dome. De show was in luttele minuten uitverkocht.
Even later volgt een tweede melding: Peter verkoopt nóg acht tickets voor John Mayer. Dat is gek: bij de oorspronkelijke verkoop op Ticketmaster was het maximum acht kaartjes per persoon. Hoe komt Peter aan zestien?
Meer meldingen volgen, en al snel blijkt Peter van honderden kaartjes af te willen. Een blik op zijn TicketSwap-profiel wijst uit dat hij op het punt staat zijn vijftienduizendste ticket via de doorverkoopsite te slijten. Hier lijkt iets niet in de haak.
Woekeraars
De louche markt van tweedehands tickets is concertbezoekers, artiesten en andere liefhebbers al jaren een doorn in het oog. Met behulp van verschillende ip-adressen, botnetwerken en andere trucs kopen handelaren tickets voor populaire shows op, om ze vervolgens voor woekerprijzen door te verkopen.
Iedereen van Adele en Ed Sheeran, tot Taylor Swift heeft de woekeraars de oorlog verklaard. In Nederland stemde de Tweede Kamer in 2010 voor een wet die exorbitante prijzen zou verbieden, maar de wet strandde na zeven jaar in de Senaat.
In vijf dagen tijd zag ik Peter 418 kaartjes voor Mayer te koop zetten
Eén veelbelovend idee tegen deze zwendel was TicketSwap, opgericht in 2012. Op TicketSwap worden kaartjes doorverkocht voor maximaal 20 procent bovenop hun originele prijs, dus het tienvoudige vragen gaat niet meer. En verkopers hebben een profiel, dus er is enige controle op wie wat verkoopt en in welke aantallen. Bovendien maakt TicketSwap voor sommige evenementen de oorspronkelijke tickets na doorverkoop ongeldig. De koper krijgt dan een nieuw ticket met een unieke barcode. Extra veilig dus: zo weet je zeker dat de verkoper jouw ticket niet ook nog aan vijf anderen heeft doorverkocht.
Opschalen
Maar hoewel verkopers per transactie op TicketSwap weinig winst maken, mogen ze wel een onbeperkt aantal kaartjes aanbieden. Zolang ze er dus genoeg weggrissen voordat gewone kopers erbij kunnen, lopen de handelaren alsnog binnen. Ziedaar het verdienmodel van handelaar Peter, die vijftienduizend kaartjes heeft doorverkocht op TicketSwap.
Ik tekende me in op TicketSwaps wachtlijst voor John Mayer-kaartjes. In vijf dagen tijd zag ik Peter 418 kaartjes voor Mayer te koop zetten. En er kwamen meer handelaren voorbij. Zo verkocht Bram 40 tickets in twee dagen en Nynke 34 op één dag. Vergeleken met Peter zijn het kleine aantallen, maar dat zegt niet alles: de verkopers kunnen immers eenvoudig meerdere profielen aanmaken.
Nu is de vraag: hoeveel verdient Peter aan deze handel? Op die 418 tickets voor John Mayer maakt hij gemiddeld zo’n 6 euro 50 winst. Extrapoleer je dat naar de vijftienduizend kaartjes die hij in totaal via TicketSwap verkocht, dan kom je uit op bijna een ton. We zien niet wanneer hij zijn eerste kaartje verkocht (TicketSwap bestaat zeven jaar), maar wel dat hij in vijf dagen tijd bijna 500 kaartjes heeft verkocht.
TicketSwap verdient mee
‘Vanaf de start is TicketSwap tegen handelaren,’ is te lezen op de website van het bedrijf. ‘Daarom is de maximale verkoopprijs 20 procent boven de originele ticketprijs. Met deze regel weren we handelaren.’ Wat er niet bij staat, is dat TicketSwap wel degelijk een graantje meepikt van de zwendel.
‘Op een gegeven moment kregen ze door hoe ze ons systeem konden ontwijken’
TicketSwap brengt voor ieder kaartje namelijk vijf procent servicekosten in rekening, zowel aan de koper als aan de verkoper. Dit is de omzet van het bedrijf, waar bijvoorbeeld salarissen en winst vandaan komen. Daarbovenop rekent TicketSwap drie procent transactiekosten aan de koper. Dat bedrag gaat volgens ceo Hans Ober grotendeels aan daadwerkelijke transactiekosten op. Als je dus een ticket voor 100 euro te koop zet, betaalt de koper 108 en ontvang jij als verkoper 95. De overige dertien euro komt op de balans van TicketSwap terecht.
Voor dezelfde tickets waar handelaar Peter gemiddeld 6,50 aan verdient, vangt TicketSwap dus zeker 9 euro 57. Met zulke cijfers kunnen Peters vijftienduizend transacties het platform meer dan een ton opleveren.
Volgens TicketSwap-ceo Ober gedoogt het bedrijf handelaren echter niet vanwege de winst: ‘Uiteindelijk is de reputatieschade die dit oplevert voor TicketSwap groter dan het voordeel van wat we op die kaartjes verdienen,’ zegt hij.
Ober vertelt dat zijn bedrijf in het verleden probeerde handelaren te blokkeren of te verbannen: ‘Maar op een gegeven moment kregen ze door hoe ze ons systeem konden ontwijken.’ TicketSwap hield op ze te weren, maar besloot wel zichtbaar te laten hoeveel tickets ieder profiel heeft verkocht, zodat groothandelaren makkelijk te herkennen zijn.
De bron: Ticketmaster
Ook het profiel van Peter, met de vijftienduizend doorverkochte tickets, is bij TicketSwap bekend: ‘We weten zijn echte naam.’ Wat Ober betreft ligt het grootste probleem echter bij Ticketmaster, de plek waar Peter zijn kaartjes in grote getale kan inkopen.
TicketSwap sprak erover met concertorganisator Mojo; die wilde helpen uitzoeken welk bedrijf achter ‘Peter’ zit, maar wilde de verhandelde tickets dan ongeldig maken. Dat laatste stuitte TicketSwap tegen de borst, omdat ze de gebruikers zouden moeten inlichten dat ze geen kaartjes meer hebben (en het geld voor de kaartjes zouden moeten terugbetalen).
Ticketmaster heeft geen vlekkeloze reputatie
Ober vindt dat Ticketmaster meer kan doen, terwijl Mojo’s woordvoerder Marjanne Manders juist zegt dat TicketSwap harder moet optreden. Manders vertelt dat Mojo samen met Ticketmaster al probeert handelaren de pas af te snijden: ‘Het is alleen allemaal handwerk. Je moet patronen zien te ontdekken.’
Ticketmaster heeft overigens geen vlekkeloze reputatie. Afgelopen zomer bleek dat moederbedrijf Live Nation een consultant van de band Metallica had geholpen meer dan 10.000 tickets te onttrekken aan reguliere verkoop, om ze direct op tweedehands markten door te verkopen.En in 2018 werd onthuld dat Ticketmaster bij een conferentie in Las Vegas met handelaren onder één hoedje speelde.
Concurrentie
Begin 2020 komt Ticketmaster met een intern doorverkoopplatform, vertelt Manders. Verkopers kunnen daar net zo weinig winst maken als via TicketSwap, en om oplichting te voorkomen krijgen alle kaartjes na doorverkoop nieuwe barcodes. Voor sommige concerten biedt TicketSwap een soortgelijke beveiliging, ‘SecureSwap’, maar niet bij kaartjes die van Ticketmaster komen.
Waarom niet? Ticketmasters woordvoerder Ellen Tolsma legt uit: ‘Wij kunnen niet met zekerheid vaststellen dat TicketSwap niet zelf, of in samenwerking met stromannen, tickets uit onze primaire voorraad wegkaapt tijdens een voorverkoop of verkoop die voor fans bedoeld is.’
Ober zegt ondertussen dat TicketSwap al jaren wil samenwerken, maar dat Ticketmaster dat nooit wilde als het geen meerderheidsbelang kreeg in zijn bedrijf. ‘Daarmee onze onafhankelijkheid opgeven leek ons geen goed plan.’
Tot slot vertelt Mojo nog dat Ticketmaster werkt aan digitale kaartjes waarvan de barcodes tot aan het concert voortdurend veranderen. Deze digitale kaartjes zouden niet buiten Ticketmaster (door)verkocht kunnen worden.
Een bijkomend voordeel: op die manier zou ook concurrent TicketSwap helemaal buitenspel worden gezet.
De handel in tweedehands tickets is complex en ondoorzichtig. Daarom kom ik graag in contact met handelaren en anderen die er (indien nodig anoniem) meer over kunnen vertellen. Het is de bedoeling dat dit leidt tot een onderzoeksverhaal dat laat zien wat er achter de schermen écht gebeurt.
Ben je of ken je zo iemand? Neem contact op: mail naar rufus.kain@ftm.nl of tip de redactie.
31 Bijdragen
Jan Ooms 10
Chris Glerum
Hie zit het met ViaGoGo? Wat is daar het verdienmodel?
Ik heb dure (Ticketmaster)kaartjes gekocht via Viagogo. 2 maal €86,50. Toen ik ergens in dat zenuwachtige klikproces daar al akkoord op had gegeven, was er vlak voor de laatste klik ineens €50 bij opgeteld. Dus bijna €120 per kaartje. voelde me echt genaaid. (Na het geweldige concert van gisteren gelukkig niet meer.)
Rufus Kain 1
Chris GlerumRichard 158
* als Mojo het allemaal zo vervelend vindt, waarom werken ze dan samen met Ticketmaster? Oh wacht, ze gaan samen dat doorverkoop platform opzetten en gaan dus meeprofiteren van de tweedehands handel. Niet gek ook dus dat Mojo's hier Ticketswap bekritiseerd.
* Ticketmaster (en Mojo?) gaan dus eerst verdienen met "servicekosten" op iedere initiële verkoop en vervolgens met "servicekosten" op iedere transactie op de tweedehands markt. Ik zet "servicekosten" hier tussen quotes omdat ze ipc een digitaal product verkopen waarbij de transactiekosten vrijwel 0 zijn. Zolang ze betaalt krijgen per transactie zijn ze altijd gebaat bij dit soort twijfelachtige praktijken. Ticketswap overigens net zo goed.
(ja ik snap dat je zaken als piekbelasting van servers e.d. moet incalculeren rondom initiële verkoop data, maar zulke transactiekosten op de tweedehands markt is wat mij betreft sowieso niet te verkopen)
Rufus Kain 1
Richard 158Mojo en Ticketmaster zijn deel van hetzelfde moederbedrijf, Live Nation, ze zijn dan ook nauw verbonden. En Ticketmaster had trouwens al eerder een doorverkoopplatform, Seatwave. Daar konden handelaren kaartjes voor een veelvoud van de originele prijs aanbieden. Seatwave werd vorig jaar gesloten. En ja, TicketSwap is concurrentie, dus Mojo's kritiek (en vice versa) is inderdaad geen verrassing.
Ik weet niet wat Ticketmaster gaat doen qua servicekosten van tweedehands kaarten. Voor TicketSwap zijn die kosten inderdaad hun bread and butter.
Henk Bakker 6
Zoals ik al begon leuk artikel maar een probleem wat enkel bestaat door de waanzin van de kopers.
Rufus Kain 1
Henk BakkerHenk Bakker 6
Rufus KainRufus Kain 1
Henk BakkerHenk Bakker 6
Rufus Kainsebastiaan visser 2
Henk BakkerDaarmee bestelen ze welbeschouwd het collectief van de bezoekers van een concert, en slepen geld uit iets dat niet van hen is.
Overigens, dit geldt niet voor kaartjes die overbodig zijn en onder de aankoopprijs worden verkocht. Zou men echter de aankoopprijs als maximum hanteren, dan zou de 2e hands markt niet zo levendig zijn en zou men minder winst maken dan een concurrent met minder scrupules...
Henk Bakker 6
sebastiaan visserDe vraagprijs van de wederverkoper is dus helaas niet de prijs die jij wilt betalen maar een ander wel.
Geen wederverkoop toestaan zal dan wel inhouden dat de kaarten weer kunnen worden ingeleverd wat de organisator niet wil (teveel risico).
Kortom mooi artikel maar een oplossing voor dit 'probleem' is er niet zon snel.
sebastiaan visser 2
Henk BakkerOok zie ik hoe deze partijen winst maken. Eerst onttrekken zij grote aantallen kaartjes van de reguliere verkoop, zodat het publiek deze niet kan kopen. Vervolgens segmenteren zij de bezoekers op basis van hun "willingness-to-pay". Artiesten en organisatoren kiezen er juist voor om deze keuze níet te maken.
Het probleem is dat deze partijen kaartjes weten te onttrekken aan de reguliere verkoop, kaartjes waarvan zij weten dat ze meer waarde hebben dan de gevraagde prijs. Op die manier dringen zij zichzelf met hun ellebogen tussen de artiest en de bezoeker (ellebogen, omdat zowel de artiest als de bezoeker dit ongewenst acht).
Een goede oplossing ligt voor de hand: men kan een maximum instellen op de verkoopprijs ter hoogte van 100% van het originele bedrag. Als vervolgens blijkt dat er op grote schaal handel in tickets plaatsvindt, kan men via de rechter vragen deze handel te verbieden.
Henk Bakker 6
sebastiaan visserIn bovenstaand artikel verdient ticketswap er het meest aan dus dan gok ik al gauw op een 'privacy' regeltje waardoor de uiteindelijke handelaar niet kan worden bekend gemaakt. Je 'topverkopers' ga je natuurlijk niet in de weg zitten.
sebastiaan visser 2
Henk BakkerMet een ticketprijs van max 100% wordt ticketswap niet meer interessant voor mensen die winst willen maken, maar nog wel voor mensen die van hun kaartje af willen. Dat zal uiteraard de winstgevendheid van ticketswap niet bepaald ten goede komen... (dus het zal er wel niet van komen).
Henk Bakker 6
sebastiaan visser‘Daarom is de maximale verkoopprijs 20 procent boven de originele ticketprijs. Met deze regel weren we handelaren.’
Geen 120% maar 20%. Staat er toch echt.
Rikkie 7
Henk BakkerHenk Bakker 6
RikkieTotaal 129,60 dus i.p.v. 120% toch al weer bijna 130%
Aangezien ze ook 5% inhouden bij de verkoper is Ticketswap de partij die er in dit hele verhaal het best vanaf komt (financieel gezien). Net als Uber, Airbnb, cheapticket etc. etc. de bekende miljarden bedrijven die enkel een dienst aanbieden maar niets zelf hebben. Maar dat is een ander verhaal.....
sebastiaan visser 2
Henk Bakker20% boven de originele prijs staat gelijk aan 1,2* de originele verkoopprijs; oftewel 120% van de verkoopprijs.
Hoop dat je de logica van mijn voorstel snapt, duidelijker kan ik het niet maken.
Henk Bakker 6
sebastiaan visserpaul Hoogendijk 8
Rufus KainMenso Heus 2
Sophie 38
Je oud collega van de corrie hier ;-) Interessant stuk! Metallica heeft Napster ooit aangeklaagd vanwege illegaal downloaden, begrijp ik nou goed dat zij zelf meewerken aan die illegale kaartverkoop via hun eigen consultant? Of is dat juist als een soort val opgezet om Ticketmaster te kijk te zetten?
Groetjes en succes!
Rufus Kain 1
Sophie 38Het was geen val voor Ticketmaster. Ze zeggen dat de band geen idee had dat die consultant dit aan het doen was. Of dat waar is, ik weet het oprecht niet.
Groetjes!
Kees 313
Ik heb via Ticketswap een ticket voor John Mayer bij hem gekocht.
Bij het afgaan van de ticket allerts voor dit concert kwam ik Peter veel te vaak tegen.
Volgens mij heeft hij complete vakken in de Ziggo Dome via bots/scipts gekocht.
Je zou ook kunnen denken aan een samenwerking tussen de “Peter” en ticketswap.
Misschien maakt “Peter” wel deel uit van Ticketswap.
Één ding is zeker de “Peter” e.a. oplichters hebben de tickets via scripts/bot massal voor onze neus weggekaapt op Ticketmaster.
Ik heb via Ticketswap aan de “Peter” laten weten dat zijn ticket gewerkt heeft en daarbij nog de volgende reactie geplaatst:
De tickets werkten...
Maar alleen jammer dat jij “Peter Roeterts” en anderen die handelen in tickets dmv scripts/bots de tickets voor onze neus wegkapen!
Daarbij heb je waarschijnlijk ook nog eerst geprobeerd de tickets te verkopen voor nog hogere prijzen. Op marktplaats of aan Topticketshop.
Gelukkig is er dan nog Ticketswap (ook voor jou) die er welliswaar ook weer aan verdient waarmee we dan alsnog nog naar een concert kunnen.
Maar hierdoor heb ik uiteindelijk wel totaal voor 2 tickets €50 teveel betaald!
Voor dat geld had ik anders de (ook veel te dure) biertjes kunnen kopen bij de Ziggo Dome
Co Pater 7
Duke Ham
Dit platform is eigenlijk bedoeld voor mensen die hun ticket niet kunnen benutten en er vanaf willen, dus als je er dan 100% voor terugkrijgt is dat toch prima?
marcel 7
Duke HamIk heb er voor gekozen het kaartje aan een andere vriend te geven. Dat kon alleen via de Guts app en ook nog eens lokaal. Wat mij betreft een prima systeem tegen woekerprijzen en fraude dus.
Duke Ham
marcelOverigens lees ik hier veel reacties van mensen die deze praktijken acceptabel vinden omdat men die hogere prijzen tóch wel betalen. Ik zie het gewoon als stelen want ze weten op slinkse wijze voor te dringen en er wordt verder niets aan waarde toegevoegd door deze uitvreters.
marcel 7
Duke HamCo Stuifbergen 5
(desnoods op de manier van Ryan Air: hoe meer plaatsen verkocht zijn, hoe hoger de prijs)