
Samen met journalisten uit heel Europa controleren we de macht in Brussel. Lees meer
Steeds meer ingrijpende besluiten worden op Europees niveau genomen. Maar zolang burgers niet weten wat er gaande is in Brussel, kunnen politici er verborgen agenda’s op nahouden en hebben lobbyisten vrij spel. Om hier verandering in te brengen lanceert Follow the Money ‘Bureau Brussel’. Drie EU-specialisten controleren in samenwerking met collega’s uit heel Europa structureel de macht.
EU-landen smijten met miljarden om stroomverslindende industrie te behouden
Europa’s plan voor een groene toekomst is ingefluisterd door het old boys network
Europese Commissie wil parlementen buitenspel zetten om export te beschermen
Europa wil economisch onafhankelijker zijn – tegen welke prijs?
Europarlementariër Lara Wolters over haar anti-wegkijkwet: ‘De lobby op dit onderwerp is extreem’
Leningen aan Oekraïne: keiharde noodzaak, maar op termijn een molensteen
Uit vrees voor stikstofcrisis 2.0 keert Nederland zich in Europa tegen de eigen natuurambities
Frans Timmermans: de macht en onmacht van de groene onderkoning van Brussel
Prominente Eurocommissaris maakt dankbaar gebruik van gratis verwennerij in de Emiraten
Nederland beloofde in ruil voor EU-miljarden maatregelen die al waren genomen
Harriet Thomson © John Boaz
‘De geliberaliseerde energiemarkt heeft niet gezorgd voor eerlijke energieprijzen’
De lidstaten van de EU gaan geld van energiebedrijven afromen en herverdelen onder consumenten. Een breuk met het verleden, zegt Harriet Thomson, onderzoeker van het fenomeen energiearmoede. Jarenlang werkte met name Duitsland pogingen tegen om de aanpak van energiearmoede te Europeaniseren – het weigerde zelfs aan een gezamenlijke definitie te werken. ‘Omdat dan ook het probleem op binnenlandse schaal duidelijk zou worden.’
‘Dit is echt een monumentale verschuiving.’ Harriet Thomson, associate professor mondiaal sociaal beleid en sociologie aan de Universiteit van Birmingham, ziet het recente besluit om overwinsten van Europese energiebedrijven te herverdelen onder consumenten als een indrukwekkend keerpunt in het gezamenlijk energiebeleid van de Europese Unie.
‘De belofte was dat een geliberaliseerde energiemarkt eerlijke energieprijzen voor iedereen zou opleveren. De aankondiging [van het voorstel door Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, red.] is een stilzwijgende erkenning dat het energiebeleid van de EU daarin heeft gefaald. ‘De Europese Commissie heeft altijd op de lijn gezeten dat liberalisering innovatie met zich meebrengt en investeringen. Maar het heeft niet tot lagere rekeningen geleid. Daar is geen bewijs voor.’
De veranderende politieke houding is ook een impliciete erkenning van het belang van het werk van Thomson. Ze probeert lidstaten al jaren te overtuigen van de noodzaak om het fenomeen energiearmoede beter te monitoren en aan te pakken. Thomson promoveerde in 2015 op het onderwerp aan de Universiteit van York en was van eind 2016 tot en met 2020 projectmanager van een door de EU gefinancierd onderzoeksproject over energiearmoede.
Dat project bestond onder meer uit het in kaart brengen van energiearmoede door te bepalen wat het eigenlijk precies is, en hoe je dat kunt meten. Want hoewel het begrip energiearmoede al jaren wordt gebruikt, is er geen eensluidende Europese definitie. Ook Nederland heeft geen definitie ontwikkeld (zie kader) en beschikt dus niet over een simpele manier om iedereen die onder energiearmoede lijdt te identificeren.
Dat gebrek uit zich nu in de manier waarop het kabinet een prijsplafond instelt: iedereen profiteert van die regeling, arm en rijk. ‘Dat is onvermijdelijk bij een generieke regeling waarmee we huishoudens en andere kleinverbruikers zo snel mogelijk verlichting willen bieden,’ zo legden ministers Rob Jetten (Klimaat en Energie) en Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) uit in een Kamerbrief.
Vrouwen hebben het sneller koud
Thomson houdt de definitie aan van collega-onderzoekers Stefan Bouzarovski en Saska Petrova, licht ze toe: ‘Er is sprake van energiearmoede wanneer een huishouden niet in staat is om zich te voorzien van een materieel en sociaal noodzakelijk niveau van energiediensten. Het gaat er dus ook om wat de verwachte levensstandaard in een bepaald land is, naast wat je echt nodig hebt om te overleven.’
Dat er geen Europese definitie is heeft volgens Thomson te maken met obstructie van enkele nationale regeringen, met name Berlijn. Het EU Energy Poverty Observatory, dat Thomson leidde, verzamelde door de jaren heen een aantal indicatoren die een beeld geven van de energiearmoede in Europese landen. Maar het blijft behelpen. Energiearmoede ziet er in verschillende landen en voor verschillende bevolkingsgroepen een beetje anders uit.
‘Energiearmoede is deels gevoelsmatig, wat meten extra ingewikkeld maakt’
Als je bijvoorbeeld wilt vaststellen of het huishoudens lukt om hun huis warm te krijgen en je laat mensen daarover vragenlijsten invullen, weet je nog niets over de achterliggende oorzaken. Daardoor kun je geen genuanceerd beeld schetsen voor heel Europa. Misschien is de beschikbare warmtebron ongeschikt, is het huis niet geïsoleerd, of stoken ze bewust minder om geld te besparen.
Energiearmoede is ook deels gevoelsmatig, wat meten extra ingewikkeld maakt. Huishoudens van alleenstaande vrouwen scoren in alle landen bijvoorbeeld hoger op de indicator ‘moeite het huis voldoende warm te stoken’, omdat vrouwen het sneller koud hebben. Kortom, zegt Thomson: ‘De data die we op dit moment beschikbaar hebben zijn ontoereikend.’

In juni 2008 vroegen Europarlementariërs al aan de Europese Commissie om het begrip energiearmoede te definiëren. Ook riepen ze lidstaten op ‘nationale energieactieplannen uit te werken om energiearmoede te bestrijden’. Maar in Europese wetgeving waar de lidstaten in 2009 mee akkoord gingen, staat alleen dat het opstellen van zo’n actieplan tot de mogelijkheden behoort. Het was niet verplicht. In 2019 was een nieuwe wet waar energiearmoede in voorkomt al niet veel dwingender: lidstaten moeten energiearmoede aanpakken ‘waar deze wordt vastgesteld’.
Is dat bijzinnetje niet gewoon een maas in de wet?
‘Jazeker. Het gebeurde elke keer bij nieuwe wetgeving: we begonnen met iets ambitieus en vervolgens werd het steeds meer afgezwakt. Dat is altijd mijn grootste frustratie geweest, dat de formuleringen in de wetgeving allemaal zo slap waren. “Als je denkt dat het bestaat in je lidstaat”, dat is gewoon een goede manier om er onderuit te komen. Dan zeg je eigenlijk: in ons land hebben we geen energie-armoede, dus we hoeven niets te doen.’
Lidstaten willen wel hun markten liberaliseren en daar Europese afspraken over maken, en ze zijn ook bereid om gezamenlijk klimaatdoelen te stellen die invloed hebben op hun hun energiebeleid. Waarom gebeurde dat niet met energiearmoede?
‘Dat komt door de rol van een handjevol machtige lidstaten die geen definitie willen ontwikkelen. Toen die wetgeving in 2009 werd onderhandeld, waren er pogingen om tot een gezamenlijke definitie of iets van een gestandaardiseerde formulering te komen. Het was telkens Duitsland dat dat blokkeerde. Zij waren echt een belemmerende kracht in het beleidslandschap. Duitsland was niet ontvankelijk voor een gezamenlijk definitie, omdat dan ook het probleem op binnenlandse schaal duidelijk zou worden.
De Noordse landen verzetten zich ook, maar dan vooral omdat ze vonden dat ze al een heel sterke verzorgingsstaat hadden. Er was een houding van: we hebben hier geen probleem, energiearmoede bestaat hier niet. Het klopt wel dat het daar een klein probleem is, maar het bestaat wel. Er zijn grote verschillen tussen het platteland en de steden en dat is soms een wat ongemakkelijke waarheid voor de Noord-Europese landen.’
En Nederland?
‘Ik kan me niet herinneren dat het heel erg dwars lag. Ik denk dat Nederland waarschijnlijk wel aan de kant van de Noord-Europese landen zat die de zaken [energiebeleid en armoedebestrijding, red.] gescheiden wilden houden. Maar ze speelden niet dezelfde obstructieve rol als Duitsland. Het is geen partij die opviel.’
Als Nederland een voortrekkersrol had gehad bij het definiëren en aanpakken van energiearmoede had u het zich wel herinnerd, toch?
‘Zeker. Nee, die prijs gaat naar Spanje. Dat land had een behoorlijk alomvattende strategie en doelen om het probleem aan te pakken. We zagen ook dat landen uit centraal- en oost-Europa voorstander waren van meer actie en financiering.’
Op 29 juni 2022 toonde de Tweede Kamer zich uitzonderlijk eensgezind: alle twintig fracties stemden voor een motie waarin ze de regering vraagt ‘te monitoren hoe de armoede- en schuldenproblematiek als gevolg van de energieprijzen zich verder ontwikkelt’. Kamerleden Senna Maatoug en Suzanne Kröger (GroenLinks) vroegen het kabinet begin september: ‘Welke indicatoren gebruikt het kabinet op dit moment om de nood door de hoge energieprijzen goed in beeld te houden?’
Het antwoord van minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, CDA) kwam vlak voor Prinsjesdag: in november verwacht het kabinet de eerste ‘monitor energiearmoede’ van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Verder werkt de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) aan een kennis- en ondersteuningsprogramma energiearmoede, waarover het kabinet de Kamer in het vierde kwartaal zal informeren.
Het is een opmerkelijke koerswijziging. In 2019 adviseerde de Europese Commissie Nederland nog om het fenomeen beter in de gaten te houden. Toen liet Nederland nog aan Brussel weten, via het Integraal Nationaal Energie- en Klimaatplan, dat het energiearmoede niet heeft gedefinieerd en dat het aanpakken ervan het beste kon via algemeen sociaal beleid. Nederland wijst erop dat energiearmoede in Nederland minder voorkomt dan in de rest van EU, maar erkent tegelijk dat het geen specifieke gegevens verzamelt – en dus ook niet bijhoudt of de situatie verslechtert.
Vorig jaar kwam TNO wel met een nieuwe analyse van het probleem, en de conclusie dat ‘ongeveer 550.000 huishoudens in Nederland, zo’n zeven procent van het totaal’ in energiearmoede leeft: ‘ze hebben hoge energiekosten, wonen meestal in een huis dat niet goed is geïsoleerd en hebben een laag inkomen’. Die conclusie betreft volgens TNO een ‘momentopname’. De onderzoekers wijzen er fijntjes op dat een structurele jaarlijkse monitoring als voordeel heeft dat de overheid dan kan zien of haar beleid effect heeft.
Ook de Commissie was lang afhoudend. Het excuus was dat het niet binnen haar bevoegdheid lag. Maar in de periode dat Jean-Claude Juncker voorzitter was van de Europese Commissie, kwam er in Brussel meer interesse voor het fenomeen energiearmoede. In 2016 stelde de Commissie ruim 800 duizend euro beschikbaar voor het opzetten van een tijdelijk observatorium voor energiearmoede. Harriet Thomson, toen nog werkzaam aan de Universiteit van Manchester, en haar collega Stefan Bouzarovski wonnen de aanbesteding.
In 2020 vermeldden slechts 11 van de 27 lidstaten het verminderen van energiearmoede als nationaal doel in hun tienjarenplan
Volgens Thomson is de Commissie destijds van mening veranderd vanwege de benarde positie van de EU. ‘We hadden de eurocrisis gehad, de bail-out van Griekenland, de migratiecrisis en we naderden het moment van het referendum in het Verenigd Koninkrijk.’ Ze denkt dat de Commissie haar reputatie en die van het Europese project wilde opvijzelen. ‘Dat is wat ik heb gehoord, dat het aanpakken van energiearmoede een manier was om de toegevoegde waarde van de Europese Unie te laten zien.’
De Commissie-Juncker slaagde er ook in om het concept energiearmoede te laten terugkeren als onderdeel van de tienjarenplannen voor klimaat en energie die lidstaten moesten indienen. Een woordvoerder van de Commissie laat weten dat slechts 11 van de 27 lidstaten in die plannen een nationaal doel om energiearmoede te verminderen hebben geformuleerd.
Dat klinkt niet veel: elf.
‘Misschien, maar zelfs elf is een flinke groei ten opzichte van de tijd ervoor. Toen hadden alleen het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk een strategie. Misschien ben ik een optimist, maar dat lijkt me eerlijk gezegd best een verschuiving. Bovendien als je er breder naar kijkt, zijn er toch zo’n 24 à 25 lidstaten die wél een soort definitie en beschrijving van het probleem in hun land geven.’

Waarom is het eigenlijk nodig om onderscheid te maken tussen energiearmoede en armoede in het algemeen?
‘Energiearmoede gaat verder dan geld hebben om in je levensonderhoud te voorzien. Er is een overlap tussen mensen die inkomensarm zijn en energiearm, maar het is geen complete overlap. Er zijn ook mensen met middeninkomens die ernstige energieproblemen hebben. In een eerder onderzoeksproject zagen we dat er groepen zijn die geen steun ontvangen omdat ze niet in het heersende beeld passen. Als je bedenkt wie het meest hulp nodig heeft, dan denk je niet aan een net afgestudeerde 22-jarige die in een peperduur maar waardeloos appartement woont dat heel moeilijk te verwarmen is.’
U heeft met het Energy Poverty Observatory onderzoek gedaan naar de lidstaten. Welke uitkomsten vielen op?
‘We keken naar de statistische data over huishoudens die worden verzameld in het kader van European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC). Een van de vragen in de enquêtes is of huishoudens moeite hadden om hun huizen te verwarmen. Wat ons verraste was dat dit probleem speelde in landen als Portugal en andere zuidelijke staten. In Spanje bijvoorbeeld waren vorig jaar vreselijke koudegolven en mensen wonen er in huizen die daar niet op zijn gebouwd. Er is vaak geen centrale verwarming, meestal betegelde vloeren, grote ramen – precies wat je niet wil als het gaat vriezen.
‘Er mist een duidelijke richtlijn wie steun zou moeten krijgen’
Wat is het probleem met de data?
‘We zijn afhankelijk van enquêtes als EU-SILC, maar er is geen vraag die echt naar energiearmoede kijkt. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of mensen betalingsachterstand hebben op hun rekeningen voor nutsvoorzieningen, maar dat is inclusief bijvoorbeeld water of vuilnisophaling.’
De Europese Commissie heeft voorgesteld om de overwinsten van energiebedrijven terug te laten vloeien naar consumenten. Wat verwacht u van dat voorstel?
‘Een meevallersbelasting is absoluut een stap in de goede richting. Wat volgens mij mist, is een duidelijke richtlijn wie er steun zou moeten krijgen. Het makkelijkste is om bestaande kwetsbare groepen zoals ouderen of werklozen extra te ondersteunen. Maar het risico daarvan is dat werkende gezinnen over het hoofd gezien worden.’
Jullie Energy Poverty Observatory werd in 2020 vervangen door een Energy Poverty Advisory Hub. Wat zijn de verschillen?
‘Zij zijn wat minder kritisch.Maar beide projecten hebben op hun eigen manier bestaansrecht. Waar wij meer tijd besteedden aan de noodzaak van data en definities, werken zij meer op het vlak van technische assistentie in het veld. Het is wel teleurstellend dat veel van de elementen waar we aan hebben gewerkt, van de website zijn verdwenen, zoals het archief en de netwerkpagina. Het dashboard met indicatoren is gebleven, maar zelfs dat is nu enigszins verborgen.’
Heeft de Europese Commissie uitgelegd waarom een deel van jullie werk is verwijderd?
‘Nee, dus we weten niet zeker wat de reden was.’
U zei eerder dat u optimistisch bent maar tegelijk heeft u veel kritiek op de lidstaten en de Europese Commissie. Hoe rijmt u die twee gevoelens?
‘Oh joh, dat is mijn dagelijkse strijd. Maar ik vind dat ik optimistisch moet zijn. Ik dwing mezelf om de lange termijn in ogenschouw te houden en te beseffen dat we van ver zijn gekomen. We zien een langzame beweging richting een recht op energie en een erkenning dat energie meer moet worden gezien als sociaal goed dan als een geprivatiseerd handelsartikel. Er is nog heel veel te doen, maar we hebben al een behoorlijke kentering gezien in hoe er naar het probleem wordt gekeken en hoe hoog op de beleidsagenda het nu staat.’
23 Bijdragen
Roland Horvath 7
Nu de prijs van gas zo'n driemaal hoger of meer is dan vroeger heeft de prijs van elektriciteit miljoenen mensen in de EU en duizenden bedrijven in moeilijkheden gebracht. Hun bestaan, hun leven wordt bedreigd. Over dat probleem wordt nogal luchtig gepraat. Zoals er beweerd wordt dat de gebruikers moeten besparen op energie en investeren in duurzame energie. Beide, besparen en duurzame energie, zijn juist maar onmogelijk als men, een burger of een onderneming, geen geld meer heeft. Het belasten van de huidige woekerwinsten is ook geen oplossing.
De enige oplossing is dat de EU Raad & de Commissie terug komen op hun besluit en de gemiddeld werkingskostprijs nemen als basis voor de elektriciteit prijs zetting.
Iets anders is een voorstel van o.a. Diederik Samsom, kabinet chef van Frans Timmermans bij de EU Commissie. Een progressieve prijs. Die er vroeger ook was. Bijvoorbeeld 3 verschillende prijzen voor iedereen, burger of onderneming. 1. een hoeveelheid energie gratis, 2. vervolgens bijvoorbeeld 50% van de derde prijs voor een hoeveelheid energie gelijk aan de totale verbruik van armere gebruikers en 3. de 3e prijs geldt voor het hele hogere verbruik.
Zulk een progressieve prijs, in 3 stappen, zet aan om te besparen.
John Janssen 4
Roland HorvathDan moeten we het overlaten aan een de regering van de bv Nederland, die al moeite heeft met een ja of nee beslissing over 2 kleine kerncentrales!
Trouwens, je stuk snijdt aardig hout.
Roland Horvath 7
John JanssenEn dat staten als NL en BE moeite hebben met de politiek.
Bij een gebrek aan begrip en visie op de toekomst.
Raar genoeg, ook gebrek aan kennis van de geschiedenis.
De MP MR heeft toch geschiedenis gestudeerd.
Vincent Huijbers 9
Roland Horvathhttps://www.apache.be/2022/08/29/werking-van-europese-energiemarkt-maakt-ons-kapot
'In werkelijkheid wordt de koers op de energiebeurzen al lang en steeds meer bepaald door speculatie en geopolitieke overwegingen dan door de productieprijs van de duurste centrale'.
Bewustzijn van (energie)verbruik of schaarste daarvan bij burgers is een uitdaging. De afrekening komt met vertraging maar de levering stroomt dagelijks als water 'onbeperkt' je huis binnen. Een visuele 'energiecap' naar analogie van de batterijindicator op je telefoon (of de kaars die opbrand) zou mensen daarvan bewust kunnen maken. Energie is voor veel mensen onzichtbaar. Een lekkende kraan wordt gerepareerd. Energielekken blijven bestaan.
Roland Horvath 7
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Roland Horvathhttps://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5329682/dringen-efteling-spookslot-souvenirs-boek-pin-verkoop-beperkte-oplage
Het is een manie die in ons allemaal lijkt te zijn gedreven en lijkt te varen op schaarste. Ik ben te weinig economisch onderlegd om de oorzaken daarvan te overzien maar verbaas me keer op keer over deze kant van onze consumptiemaatschappij.
Eveline Bernard 6
Vincent Huijbers29 augustus 2022 Paul Vanlerberghe"
legt heel goed uit hoe het zit!
https://www.apache.be/2022/08/29/werking-van-europese-energiemarkt-maakt-ons-kapot
John Janssen 4
Eveline BernardEn een Brussel die het allemaal laat gebeuren.
Gasleveranciers/bedrijven in het Nederlandse die dreigen zich 'terug te trekken' als windfall tax zal worden geïnd. Zegt een hoop!
[Verwijderd]
Bart Klein Ikink 6
Roland Horvath 7
Bart Klein IkinkNiet een meerderheid van de elite, die hebben met hun beleid gezorgd voor exorbitante energie prijzen.
Een ander gevaar is dat de regerende en besturend elite een rare opvatting heeft over de realiteit zowel op het gebied van veiligheid als op het gebied van de economie. Wij hebben die ... gekozen en hun de vrijheid gegeven die nu misbruikt wordt.
Bart Klein Ikink 6
Roland HorvathVerder suggereert jouw reactie dat de elite de oorlog in Oekraïne heeft veroorzaakt of dat de oorlog in Oekraïne niet de oorzaak is van de hoge energieprijzen.
Daar ga ik niet op in. Daar mag iedereen een mening over hebben.
Roland Horvath 7
Bart Klein IkinkEnergie besparen en verduurzamen zijn goed en een noodzaak. Maar ze moeten op een aanvaardbare manier gebeuren. En verder, de economie beïnvloedt de oorlogen en omgekeerd. Zo is het altijd geweest.
De vorige commentaar gaat het over energie besparen en verduurzamen, dat wil iedereen.
Maar het rare zit in drie gebeurtenissen/ stadia:
1. Er is het MPS systeem van prijs zetting bij de prijs voor elektriciteit. De prijs is exorbitant en onwettig, het is misbruik van een monopolie. De gebruikers hebben geen invloed op de besluitvorming.
2. Dat MPS systeem is reeds 26 jaar goed bevonden door de EU Raad en Commissie. De 27 regeringen van de EU staten willen dat besluit niet veranderen ook al hebben miljoenen EU inwoners geen geld meer om van te leven. En regelmatig gaan door de nodeloos hoge energie prijzen ondernemingen failliet. Die schade wil het EU bestuur niet zien. Ze verschuilen zich achter de toezegging dat er belasting zal geheven worden op de 'woekerwinsten'. Dat is geen oplossing, nu niet en over 2 jaar al evenmin. De enige ideologie van het EU bestuur kunnen de wensen zijn van de lobyisten van de GMO. Zowel de Commissie als de Raad zijn verzamelingen van lieden met zeer verschillende ideologieën en ze hebben dus nooit een eigen richting in het beleid.
3. Het geld, de onwettige miljarden komen zonder meer bij de elektriciteit centrales terecht en de EU overheid veronderstelt dat die centrales het geld uitsluitend gebruiken voor verduurzaming van de productie. Naïef. De productie van de batterijen, zonnepanelen en windmolens zijn niet duurzaam. Ze hebben een levensduur van hooguit 20 jaar, het zijn dus geen industriële machines. En ze verbruiken zeldzame materialen. Onaanvaardbaar.
De vorige commentaar suggereert hetzelfde als hier is uiteengezet betreffende de energie prijzen. Die politiek kan nog meer ravage aanrichten, in de hele Europese Unie. Zorgwekkend.
Bart Klein Ikink 6
Roland HorvathDaar is wel wat voor te zeggen. Maar dan moet de overheid energielevering regelen of je moet dure energiebronnen gaan subsidiëren uit de goedkope.
Maar als je geen zonnepanelen en windmolens wil? Wat wil je dan? Kernenergie? Dus met andere woorden: wat is volgens jou een goede oplossing?
Lia 4
Bart Klein IkinkIk weet niet of dat is wat Roland bedoelt, maar zelf heb ik de indruk dat je kapitalisme en marktwerking als synoniem ziet. Maar ze zijn niet hetzelfde, kapitalisme is maar één soort markteconomie, en nog wel een soort die marktwerking juist ondergraaft.
"De econoom Paul de Beer wijst ook op deze inherente spanning tussen kapitaal en marktwerking. Ogenschijnlijk sluiten beide elementen van het kapitalisme naadloos op elkaar aan: het winstmotief van de kapitaalbezitter vormt de prikkel voor investeringen en daarmee voor economische groei en technologische innovatie, terwijl het marktmechanisme zorgt voor de meest efficiënte afstemming van vraag en aanbod. Zo althans werkt de economische theorie. Maar de praktijk is anders volgens De Beer:"
"Bij zorgvuldige beschouwing blijken beide aspecten van het kapitalisme echter vaak haaks op elkaar te staan. Het rendement op kapitaal is hoger naarmate de kapitaalbezitter er beter in slaagt een monopoliepositie te verwerven en het marktmechanisme buiten werking te stellen… Het ideaal van iedere ondernemer is dan ook om zich aan de tucht van de markt te onttrekken."
"De allocerende werking van de markt wordt dus gefrustreerd door de inherente tendens van het kapitaal om zich aan de tucht van de markt te onttrekken. De onzichtbare hand van de markt wordt zo tegengewerkt door wat wel de ‘onzichtbare voet’ van het kapitaal wordt genoemd."
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/wil-je-vrije-marktwerking-pak-dan-het-kapitalisme-aan
Bart Klein Ikink 6
LiaWat dan de beste inrichting van een markt is, hangt van de situatie af. De energiemarkt werkte zoals bedacht totdat Poetin de gaskraan dichtdraaide waardoor marktpartijen met lage kostprijzen ineens 'overwinsten' maakten 'ten koste van de consument'.
Als je deze marktinrichting niet goed vindt, moet je met een beter alternatief komen. Ik zie dat zo snel niet. Ik kan wel een voorzet geven. De overheid zou alle partijen kunnen belasten om daarmee een reservecapaciteit in stand te houden (centrales met de hoogste kostprijs).
Alleen, dat gas ineens zo duur werd was vooraf niet te voorzien, dus ik weet niet of je met dat idee in dit geval zoveel opschiet. Aan de andere kant, als je meer wind en zonne-energie wil hebben, en ook leveringszekerheid nastreeft, is dat een manier om het te realiseren.
Lia 4
Bart Klein IkinkIk ben zeker met je eens dat het van de situatie afhangt wat de beste inrichting van een markt is. Wel denk ik dat de allergoedkoopste boodschappen alleen in korte tijdsspanne te krijgen zijn: namelijk in de periode waarin de grote spelers hun monopolie nog aan het vestigen zijn (dus al wel profiteren van schaalvergroting), maar nog niet helemaal gevestigd hebben (dus zich nog niet hebben onttrokken aan de tucht van de markt). Na die periode kunnen - en zullen - producten juist duurder worden.
Jouw voorstel om alle partijen te belasten zou een alternatief kunnen zijn. Het zou op zijn minst een buffer creëren waaruit betaald kan worden wat in een bepaalde situatie hard nodig is - hetzij ontwikkelen van technische ontwikkelingen, hetzij opruimen van afval, hetzij het ondersteunen van burgers en bedrijven die in de knel komen.
Een structureler alternatief is het versterken van de positie van de andere stakeholders (klanten, werknemers, omwonenden). In het BNN-artikel kun je een paar gedachten hierover vinden (bijvoorbeeld het idee van Varoufakis dat de aandelen niet in bezit zouden moeten zijn van een handvol aandeelhouders, maar van alle werknemers).
Of, zoals in de laatste alinea van het BNN-artikel wordt gezegd (ik laat de term "communisme" hier bewust even weg, omdat de veel te hiërarchische invulling die eraan is gegeven in Rusland en China - wat inderdaad onnoemelijk veel leed en inefficiëntie met zich mee heeft gebracht - eigenlijk weinig van doen heeft met "collectief bezit"):
"het moet niet draaien om het afschaffen van het marktmechanisme, maar om het collectief beheren van dat mechanisme."
Bart Klein Ikink 6
LiaMaar je maakt daar een algemene regel van. Natuurlijk wil iedereen een monopolie maar vaak gebeurt het niet. Ik denk de mensen achter Joop.nl sowieso niks moeten hebben van kapitalisme.
Normaal gesproken bepaalt een overheid wat de regels van de markt zijn, bijvoorbeeld Albert Heijn mag Jumbo niet overnemen. Hoe de energiemarkt is georganiseerd hebben overheden vastgesteld.
Je gaat naadloos over van hoe je de markt organiseert naar hoe je eigendom organiseert. Dat is een ander onderwerp. Het is duidelijk dat winstbejag minder centraal zou moeten staan.
Maar of werknemers op de stoel van een ondernemer kunnen zitten? Ik heb daar grote twijfels bij. Ondernemen is een vak apart en werknemers zijn vaak geen ondernemers.
Ik heb het boek Stakeholder Capitalism van WEF ideoloog Klaus Schwab (Dr. Evil in complot kringen) toevallig voor mij liggen. Daar zitten een aantal nuttige ideeën in.
Lia 4
Bart Klein IkinkBen met je eens dat de meeste mensen (dus ook meeste werknemers) geen ondernemers zijn. Maar dat lijkt me ook niet nodig, binnen een bedrijf kun je de taken prima verdelen - de IT-er is ook niet persé de beste receptionist en andersom, het ondernemen blijft in de eerste plaats de taak van de directie. Maar als de werknemers stakeholder zijn, dan worden er andere doelen nagestreefd dan wanneer alleen een handjevol (misschien zelfs externe) aandeelhouders stakeholder zijn.
Het Rijnlandse model is een andere tussenvorm, dat heeft tussen 1945 en 1980 (grofweg) best heel aardig gewerkt toch?
"Normaal gesproken bepaalt een overheid wat de regels van de markt zijn"
Juist dat is een groot probleem van kapitalisme: dat bedrijven in toenemende mate gaan voorschrijven aan de overheid hoe de regels bepaald moeten worden - of dat bedrijven zo groot worden dat ze regels straffeloos aan hun laars kunnen lappen. Dat hebben we sinds 1980 steeds meer gezien, en er is genoeg over te lezen op FTM en andere media...
Even terug naar mijn eerste bijdrage: wat ik wilde zeggen is dat marktwerking mogelijk is zonder kapitalisme. Marktwerking heeft duizenden jaren bestaan zonder kapitalisme.
Het lijkt me van groot belang dat democratieën blijven zoeken naar economische modellen die voor álle deelnemers van de economie werken. Ik ben benieuwd wat Schwab daarover te zeggen heeft.
Bart Klein Ikink 6
LiaMaar ja, of dit afdoende is tegen de overconsumptie en of we daarmee de planeet gaan redden. Ik heb daar grote twijfels bij. Hij denkt dat we het huidige systeem kunnen ombuigen (great reset, noemt hij dat). Ik denk dat er meer nodig is. De oplossing ligt voor belangrijk deel bij ons zelf. Als we onnodige producten niet kopen, kunnen veel van die bedrijven niet bestaan.
Dan moeten veel mensen ander werk zoeken. Als Schiphol dicht gaat, bijvoorbeeld, komen er misschien mensen beschikbaar voor de NS of de zorg of de bouw.
Tja, vroeger waren er markten maar was er geen kapitalisme. Maar toen was er ook geen kapitaal van betekenis. Toen had de smid een vuurtje. Nu hebben we hoogovens. Een probleem is misschien rentenieren, dus mensen die niet productief zijn, maar van hun geld en beleggingen leven.
Lia 4
Bart Klein IkinkBen met je eens dat er meer nodig is dan technische ontwikkelingen. Het grootste probleem is misschien dat rentenieren meer oplevert dan werken.
In de natuur kan de sterkste het mooiste en grootste territorium hebben, maar omdat die dat zelf moet verdedigen/bewaken zit daar wel een realistische grens aan. In het kapitalisme ontbreekt zo’n natuurlijke begrenzing, het werkt zelfs andersom (kapitaal als een soort zwart gat dat alles opslokt, inclusief democratische controle). Interessant hoe dat gaat aflopen.
Bart Klein Ikink 6
LiaEn zij kunnen het al helemaal niet zeggen omdat ze jachten en privé vliegtuigen hebben. Wie gaat ze serieus nemen? Een beetje elite geeft het goede voorbeeld.
Het probleem begint niet met kapitalisme, maar met onze eigen wensen en verwachtingen. Nu worden die verwachtingen deels gewekt door kapitalisme. Jij wilt ook niet terug naar de middeleeuwen.
Dus, bij afwezigheid van goddelijk ingrijpen, is een plausibel scenario dat miljarden mensen sterven, en dat de resterende mensen zichzelf verrijken met nieuwe technologie en eeuwig gaan leven.
Lia 4
Bart Klein IkinkAl een paar jaar moet ik bij het woord "elite" denken aan dit interview met Jonathan Holslag:
"Als de ongelijkheid te groot wordt, raakt de samenleving ontwricht. Dat is wat we nu in Europa meemaken. Er is een economische elite ontstaan die steeds rijker wordt en geen enkele verantwoordelijkheid neemt."
https://www.vn.nl/jonathan-holslag/?utm_source=doorstuurmail&utm_medium=email&token=dUZ
Dit was in 2019, en als je ziet hoe de wereld zich sindsdien ontwikkeld heeft...
En daar zit nog zo'n twijfel van mij over de great reset. "You will own nothing and be happy" is misschien niet eens zo'n gek streven, maar tot dusverre is nergens uit gebleken dat de Davos-elite van plan is om dit streven ook op zichzelf toe te passen.
En als ze dat niet willen doen, dan ben ik benieuwd wat in de praktijk het verschil gaat zijn met de Russische en Chinese varianten van het communisme (ooit bedoeld als iets van "we will share everything and be happy").
Overigens verwacht ik dat de meeste Nederlanders uit eigen beweging hun auto wegdoen, als deelauto's en OV én echt ruim beschikbaar zijn én de helft goedkoper dan een eigen auto - kijk maar hoe ver mensen bereid zijn te lopen om gratis te kunnen parkeren!
Maar... hier zullen de wegenbouwers en autoverkopers (sub-elite?) natuurlijk niet voor gaan lobbyen.
En er zijn toch ook wel dingen in de Middeleeuwen die ik graag terug zou zien - schoon water, schone lucht, om maar wat te noemen - en genoeg 21e eeuwse verworvenheden die ik daar graag voor op zou geven (Made in China, goedkope vliegvakanties, elke dag vlees).
Zou een middenweg tussen de Middeleeuwen en de 20e eeuw met al onze technische verworvenheden niet mogelijk zijn? Een "zachte landing" door menselijk ingrijpen?