Het beloofde Rusland hapert

    Autofabrikanten investeren – onder meer via belastingparadijs Nederland - miljarden in het beloofde Rusland. Maar dit jaar is er zand in de motor gekomen.

    De vraag naar auto’s in Rusland blijkt opeens te haperen. Dit terwijl Rusland toch algemeen beschouwd wordt als het beloofde BRIC-land dat Europese autofabrikanten van de ondergang zal redden. Maar in het eerste half jaar 2013 is de Russische vraag naar auto’s met 6 procent (-174 duizend stuks) afgenomen terwijl de Russische automarkt na de crash in 2009 – toen de verkopen halveerden tot 1,5 miljoen stuks – juist zo snel herstelde. Vorig jaar waren de verkoopniveaus alweer als vanouds (2,9 miljoen stuks). De tegenvallende cijfers zorgen voor een déjà vu. ‘We krijgen dezelfde signalen als in 2009: een zwakkere roebel en de rente op autoleningen gaat omhoog. Russische kopers worden daardoor steeds afwachtender,’ zei Volvo-ceo John Stech tegen Automotive News Europe. De uitspraken van de Volvo-baas zijn reden tot enige nervositeit bij Amerikaanse en Europese autofabrikanten vanwege de miljardeninvesteringen in Rusland om ter plekke modellen te assembleren om de Russische markt te bedienen. Onder meer Ford, General Motors, BMW, PSA (Peugeot en Citroën), Mitsubishi, Renault-Nissan, Toyota en de Volkswagen Group gaan de komende jaren bij elkaar zo’n 7,6 miljard euro investeren in nieuwe productiefaciliteiten in Rusland. De Westerse investeringsdrang wordt ingegeven door Russische importbarrières: door auto’s ter plekke te produceren, voorkomen Westerse fabrikanten dat ze importbelasting en een recyclingsbijdrage moeten afdragen aan de Russische staatskas. Deze belastingen worden enkel geheven op geïmporteerde auto’s.

    Frans-Russisch hoofdkantoor in Nederland

    Renault-Nissan maakte eind vorig jaar bekend dat ze een joint venture aangaat met Rostec. Renault-Nissan investeert bijna 750 miljoen om bijna tweederde van de aandelen in handen te krijgen van de nieuwe joint venture genaamd Alliance Rostec Auto B.V. De joint venture heeft op haar beurt weer een belang van bijna 75 procent in AvtoVAZ - de fabrikant van het automerk Lada. Het voornemen is om volgend jaar ook de resterende 25 procent te kopen van de Russische private bank Troika Dialog Investments. Renault-Nissan heeft dan feitelijk de Russische autofabrikant overgenomen. De gezamenlijke productiecapaciteit van Renault, Lada en Nissan zal vervolgens in Rusland worden uitgebouwd tot 1 miljoen stuks op jaarbasis. Saillant detail: het lopende band-werk zal plaatsvinden in Rusland, maar de fiscale constructie van Alliance Rostec Auto B.V. verloopt - net zoals de joint-venture Renault en Nissan Motor co. - via belastingparadijs Nederland. Het hoofdkantoor van de nieuwe joint-venture is gevestigd op de Jachthavenweg 130 in Amsterdam (zie KvK-uittreksel). Ze nemen zitting in een kantoorpand van Fortress, een Rotterdamse vastgoedonderneming bij wie huurders meer dan welkom zijn.   kvk alliance rostec

    Structurele stijging

    De Westerse investeringen van 7,6 miljard euro zullen volgens onderzoeksbureau Boston Consulting Group (BCG) leiden tot een grote groei van de productiecapaciteit van 2,3 miljoen stuks in 2012 tot 3,3 miljoen in 2016. Met de huidige macro-economische ontwikkelingen zal dat tot een productieoverschot leiden. De voorspellingen voor de middellange- en lange termijn zijn echter rooskleuriger vanwege het feit dat het autobezit in Rusland slechts 3 op 10 is, terwijl dat in Europa 5 op 10 is. Ford blijft in Rusland geloven. ‘Het autobezit is de helft van dat in Spanje, de besteedbare inkomens zijn hoog, de belastingen zijn laag in vergelijking tot andere landen en families zijn 10 jaar jonger dan Europese families die auto’s kopen,’ aldus Ted Cannis, ceo van de Russische joint-venture Ford Sollers, tegen Automotive News Europe. De Boston Consultancy Group verwacht dat er tot 2020 een (structurele) groei is van 6 procent per jaar. De Russische automarkt zal over 7 jaar naar verwachting de grootste automarkt zijn in Europa. Wereldwijd zal Rusland dan de vijfde plek bestieren met 4,4 miljoen verkopen per jaar.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Dennis Mijnheer

    Gevolgd door 1053 leden

    Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.

    Volg Dennis Mijnheer
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren