
Het CPB drukt met ferme stelligheid flink zijn stempel op het politiek-economische debat. Aan de opvattingen van deze rekenmeesters wordt nauwelijks getwijfeld. Terwijl daar alle reden toe is, ontdekte columnist Hans de Geus
Het is de snelste manier om een debat te verzieken: strooien met halve waarheden of niet hard te maken beweringen. Een mooie discussie verzandt in een welles-nietes spelletje of een onooglijk wedstrijdje triviakennis. Maar voor het debat over economisch beleid hebben we daar in Nederland iets op gevonden: het Centraal Planbureau (CPB), onze ultieme economische scherprechter en genadeloze onzinontmaskeraar. Dankzij het CPB laten politici en opiniemakers het wel uit hun hoofd om de waarheid zomaar naar zich toe te rekenen. Door het CPB weten we van elke maatregel exact hoe die ons rijker maakt of armer, banen oplevert of kost, de toekomst financieel zekerder stelt of juist op het spel zet.
Het CPB bespaart ons niet alleen slechte debatten en gebrekkige democratische waarheidsvinding; het bevordert ook de kwalitatieve uitkomst van die debatten. Het CPB weet op wetenschappelijke gronden wat rationeel gezien optimaal beleid is. Hoe beter we met zijn allen naar ze luisteren, hoe meer we toewerken naar het beste van alle mogelijke Nederlanden.
Althans, zo gaan we met hun bevindingen om.
Is dat terecht? Wat betekent dit voor de democratische besluitvorming? Zijn hun boute conclusies echt zo spijkerhard – als er al zoiets bestaat in de economie?
Blind geloof in CPB
Als het waar is, valt er eigenlijk alleen nog maar wat te kiezen binnen de begrenzingen die het CPB aangeeft. Vrijuit discussiëren of opiniëren over economisch beleid kan achterwege blijven. Het CPB als wetenschappelijk doorgeefluik van de eenduidige, objectieve waarheid. Bestaat dat? Nee natuurlijk. Economie is politiek. En sinds wanneer is politiek neutraal? Toch lijken we het CPB die wijsheid toe te dichten. Dillema’s waar kennelijk geen eenduidige uitspraak over mogelijk is, lossen we op met een ferm CPB oordeel en dat is het dan. Einde discussie. De rekenmeesters bepalen niet alleen hoe we geacht worden dillema’s op te lossen, maar beïnvloeden ook de actoren in hun gedrag. Zo levert bij verkiezingen zelfs politiek links op de valreep nog maar wat strenge maatregelen in bij het CPB om beter uit de doorrekening te komen. En als het CPB de plannen van jouw partij meer werkgelegenheid toerekent omdat je belooft rechten van werknemers verder af te bouwen, kun je nog jaren roepen dat jij dé banenkampioen bent, en tegen andere partijen dat ze asociaal zijn want ‘ze zijn kampioen banenkillen’ . Elke verdediging tegen zo’n toewerping is bij voorbaat kansloos. Want het CPB heeft er al over geoordeeld. Tekenend voor het alom bestaande blinde geloof in het CPB is dat we zelfs de ontmaskering van een wat minder geslaagde studie overlaten aan...een (ex)CPB-er. In een openhartige bui gaf oud-CPB directeur Coen Teulings toe dat onderzoek naar de effecten van de invoering van de euro met zoveel onzekerheid omgeven was dat die misschien helemaal geen ‘week aan inkomen per jaar’ had opgeleverd, zoals de claim aanvankelijk luidde, maar net zo goed een week inkomen gekost kan hebben. Als Teulings niet had gesproken had de ‘week extra inkomen’ nog altijd als een paal boven water gestaan om eurosceptici mee om de oren te slaan.we zijn te slaafs in het volgen van het CPB en moeten actiever aan hun studies gaan twijfelenHet gaat er niet om die bewuste studie nog eens door de mangel te halen. Wel moeten we van deze Teulings-euro casus iets belangrijks meenemen: we zijn te slaafs in het volgen van het CPB en moeten actiever aan hun studies gaan twijfelen. Niet uit wantrouwen, maar uit besef dat economie geen natuurkunde is. Economie is een sociale wetenschap die van al dan niet verborgen aannames en axioma’s over, onder meer, menselijk gedrag aan elkaar hangt waardoor uitspraken onvermijdelijk een ideologische lading hebben. Neutraliteit is een illusie.
Wij zijn te goedgelovig, zij zijn te stellig
Voor hun aanbevelingen leunt het CPB op wetenschappelijk primair onderzoek van anderen. Nu wijzen over veel beleidsterreinen de verschillende onderzoeken nogal eens verschillende kanten op. Hoe maak je daar een keuze uit? Welk studies neem je mee in je oordeel, welke negeer je? Mijn hypothese is hier dat het CPB daarbij selectief te werk gaat. Het ene onderzoek wordt wel - en het andere niet meegenomen voor een eindoordeel, naar het lijkt op basis van een bepaalde visie op hoe een economie idealiter zou kunnen of moeten werken. Het moge duidelijk zijn dat die nuance – of, om in de hypothese te blijven, dat vooroordeel – in de Tweede Kamer of de meeste media nimmer terug te horen is. Zaken zijn zoals ze zijn want het CPB zegt het en daarmee basta. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden aan de hand van de onderwerpen loonmatiging, pensioensparen en bezuinigen.Loonmatigen: redding van ‘ziek’ Nederland, of gewoon harder werken voor minder geld?
De CPB studie naar de positieve effecten van loonmatiging vormde de basis voor het beroemde akkoord van Wassenaar in 1982. Door de perceptie van een enorm succes ervan, en door alle lof uit het buitenland voor de ‘Dutch Employment Miracle’ in de jaren ’90, is loonmatiging een automatische reactie geworden als het tegen zit. Die reflex wordt nog altijd gestaafd door het CPB. Wie lagere lonen in z’n modellen stopt werd én wordt beloond met een doorrekening die wijst op meer werk en meer welvaart. De redenering is dat lagere loonkosten bedrijven ruimte geeft om te investeren. Dat slingert de economie aan zodat we uiteindelijk met zijn allen rijker worden. In de typisch Nederlandse variant met zijn kleine, open economie komt daar het argument van de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland bij: goedkopere export sleurt ons wel uit het economische moeras. Dat er ook een andere wetenschappelijk geluid is, dat veel kritischer is over de gevolgen van ‘Wassenaar’ en er een andere logica over loonmatiging op nahoudt, daar hoor je het CPB niet over. De Delftse economen Storm en Naastepad beargumenteren namelijk in een studie dat het Wonder van Wassenaar beter het Sprookje van Wassenaar genoemd zou kunnen worden (mijn woorden), en ze hebben ook een verklaring waarom het niet werkte. Investeringen en groei trokken in de jaren ’80 weliswaar aan, maar haalden bij lange na niet bij de niveau’s van de jaren ‘60 en ‘70. Dat het beter ging was niet dankzij – maar ondanks loonmatiging, stellen zij. In werkelijkheid was het aan nogal toevallige omstandigheden te danken dat Nederland ineens ging bloeien: de wereldhandel trok aan, oliecrisis ging voorbij en rente daalde. Iets later, in de jaren ’90, kwam daar de beruchte huizenbubbel bij waardoor burgers, ondanks de matige koopkracht, toch redelijk bleven consumeren. Volgens DNB is de helft van de consumptiestijging tussen ’90 en 2005 daaraan te danken. Maar we werden toen toch wel exportkampioen? Nee. In de relevante periode waarin de loonmatiging zijn werk deed, daalde ons exportaandeel op de wereldmarkt, waar dat van landen als Oostenrijk, Duitsland, Denemarken en Zweden, die veel minder op loonmatiging inzetten, juist toenam. Wel steeg bij een toevallig sterk aantrekkende wereldhandel de export in absolute zin. De import bleef daar dankzij loonmatiging bij achter en voilà, we hebben een handelsoverschot dat ten onrechte de bijsmaak heeft van nieuwe rijkdom door een concurrerende industrie. Kijk je door dit alles heen dan blijft er van de pure voordelen van loonmatigen weinig over. Storm en Naastepad leggen uit hoe dat kan. Lagere lonen zorgen voor vraaguitval; daar kunnen hogere bedrijfswinsten niet tegenop, zeker niet als er maar matig geïnvesteerd wordt. Als er minder wordt uitgegeven wordt er ook minder verdiend. Achterblijvende groei bij een stijgend aantal aantal gewerkte uren betekent achterblijvende productiviteit. Meer werken voor minder geld, is het gevolg. Mede mogelijk gemaakt door de liberalisering van de arbeidsmarkt met steeds meer flexwerk en soepeler ontslagregels. Het cliché van de hardwerkende Nederlander zou vollediger moeten luiden: de ‘onderbetaalde, onnodig hard werkende Nederlander’.alleen met een hogere productiviteit kunnen welvaart en welzijn houdbaar verbeterenDus ja, er kwamen banen bij, maar tegen welke prijs? Als er nou iets is waar vrijwel alle economen het over eens zijn is het dit: alleen met een hogere productiviteit kunnen welvaart en welzijn houdbaar verbeteren.
Loonmatiging levert stagnatie
Onze achterblijvende productiviteit is bijna helemaal toe te schrijven aan loonmatiging, stellen Storm en Naastepad. Dat verklaren ze via twee mechanismen. Ten eerste zijn er in het productieproces minder schaalvoordelen te halen door de achterblijvende groei dankzij eerdergenoemde vraaguitval (1). Daarnaast krijgen ondernemers door goedkope arbeid minder de prikkel om te investeren in arbeidsbesparende machines. Waarom innoveren, met alle kosten en risico’s van dien, als je met goedkope arbeid zonder gedoe lekker op de oude manier kan blijven concurreren? Andersom geldt ook: als je wel innoveert, wíl je niet eens beknibbelen op arbeid. Kijk bij Audi, kijk bij ASML: de succesvolle sectoren, waar werkelijk wat verdiend wordt in de export, betalen juist bijzonder royale salarissen om hun goede mensen vast te houden. Lonen matigen: het hoeft niet en het moet niet om een sterkere, innovatieve economie te krijgen - in deze visie. Rond 1980 viel er misschien nog iets te zeggen voor het met het Akkoord van Wassenaar enigszins beknotten van de uit de hand gelopen macht van de vakbonden, in de situatie waarin we nu zitten is er van dat argument niets meer over. Juist als je probeert op te krabbelen uit het soort depressie waarin we nu zitten – huishoudens met hoge schulden, met gedaalde huizenprijzen als onderpand – zal verdere loonmatiging en flexibilisering je niet verder helpen. Integendeel, zegt de studie: het is een recept voor langdurige stagnatie in productie en productiviteit. We houden onszelf arm door te matigen (2). Helemaal met de vergrijzing die voor de deur staat, is creëren van laagwaardig werk tegen laag loon niet de weg om te gaan. We moeten de handjes die er nog zijn straks zo efficiënt mogelijk laten wapperen. Een hele andere visie is dit, waar we in de ‘neutrale’ CPB adviezen niets terugzien. Waarom niet? Hoe kon dat wat mogelijk een mythe is zulke vormen aannemen? Politicologen Becker en Hendriks onderbouwen in een onderzoek dat er rond loonmatiging sprake is geweest van wijdverspreid ‘groepsdenken’ onder politici, journalisten, academici en de sociale partners. Twijfelen aan matiging was taboe.Groepsdenken
In plaats van ons als neutrale denktank voor kortzichtigheid te behoeden, speelde ons CPB juist een centrale rol in het groepsdenken met hun ‘wetenschappelijke’ justificatie voor loonmatiging waardoor tegenspraak gelijk stond aan zelfmoord, beschrijven Becker en Hendriks. Zelfs vakbonden gingen eerst bij het CPB ten rade over hoe ver het nog wel ‘verstandig’ is om te gaan met looneisen. Nederland staat overigens niet alleen: in veel westerse landen daalde het loonaandeel in de totale koek. Charles Goodhart (ex-Bank of England) legt uit hoe dat, sluipenderwijs ontwrichtend, leidde tot de ‘schuldenval’ waar we nu inzitten. Omdat de economie door de vraaguitval continu tegen een recessie aanzit, had de centrale bank geen andere keus dan telkens maar de rente één kant op laten gaan: omlaag. Mensen konden zich daardoor makkelijker in de schulden steken – dat hield de consumptie nog enigszins op peil en verbloemde lange tijd hoe slecht het onderliggend ging. Maar het blies wel een huizenzeepbel op waardoor wonen steeds minder betaalbaar werd. Centrale banken staan nu met de rug tegen de muur en door de opgebouwde zeepbellen dreigt continu een financiële schok. Er is dus op zijn minst reden om aan de heilzaamheid van loonmatiging te twijfelen. Hetzelfde geldt voor twee andere koopkracht bedervende factor van de laatste tijd: lastenverzwaring door de overheid en voor de pensioenen:Waarom loopt de staatsschuld op - en hoe komen we ervanaf
‘Boven een bepaald niveau kan de staatsschuld de rente opstuwen en een belemmering vormen voor de economische groei’, waarschuwt het CPB in deze publicatie . Daarin wordt aangeraden de staatschuld binnen één decennium terug te brengen met voldoende ‘tekort reducerende maatregelen’ (bezuinigen en lasten verzwaren). Waarom? Men draagt de veelbesproken studie van Reinhart en Rogoff aan, die een relatie legt tussen overheidsschuld en groei. De grote vraag daarbij is echter: wat veroorzaakt wat? Het CPB is eenduidig: 'onderzoek laat zien dan een hoge overheidsschuld slecht is voor de groei'. Reinhart en Rogoff zelf zeggen echter: 'Our view has always been that causality runs in both directions”(lees hier). Oftwel: een hoge staatsschuld kan net zo goed een gevolg zijn van een crisis, als een veroorzaker. Dat geldt bijvoorbeeld voor ons eigen land; in 2007 was onze staatschuld 45 procent, om ten gevolge van de crisis op te lopen naar 75 procent. Dat het CPB de Rogoff studie foutief aanhaalt om te bewijzen dat we moeten bezuinigen is opmerkelijk gezien de ophef die juist over die causale volgorde van schuld en groei is geweest. Ook de oplossing van het CPB voor het terugbrengen van de schuld is kwestieus. Studies stapelen zich op die laten zien dat lastenverzwaring in een crisis averechts uitpakken. Door te kiezen voor snelle bezuinigingen en bijbehorende krimp neemt in veel landen de staatsschuld als percentage van het BNP juist toe. Hier berekent men bijvoorbeeld dat elke euro bezuinigen door de overheid, de economie tot ruim drie euro laat krimpen. Zelfs het normaliter behoudende Internationaal Monetair Fonds (IMF) pleit daarom nu voor meer investeren door de overheid. En het gevaar van een snel uit de hand lopende rente omdat de kapitaalmarkten een land niet meer solvabel achten? Ook daar is weinig bewijs voor te vinden. Eerder het tegenovergestelde. De rente lijkt zich meer aan te trekken van een langdurige lage groei dan van schuld, merkt wederom Rogoff op.Staatsschuld en belastingclaim
De zorgen over de Nederlandse staatsschuld en overheidstekort bevreemden te meer daar Nederland als geheel, inclusief pensioenen en bedrijven, juist als een gek aan het sparen is. Jaarlijks verdienen we momenteel circa tien procent meer dan we uitgeven, en dat slaat neer in grote spaarpotten. We maken ons druk om een staatsschuld van ongeveer 450 miljard terwijl daar in pensioenbesparingen 1.200 miljard tegenover staat. Alleen al tegen de belastingclaim op de latere pensioenuitkeringen kun je bijna de gehele staatsschuld wegstrepen. Tel daarbij op de dekking van de pensioenen van ambtenaren bij het ABP, en er ís helemaal geen staatsschuld. De bruto staatsschuld van 75 procent één op één vergelijken met andere landen, die zulke spaarpotten niet kennen, is ernstig misleidend. Op zijn eigen manier erkent het CPB dit trouwens ook door te wijzen op het zogenaamde ‘houdbaarheidstekort’, dat sinds kort inderdaad is omgeslagen in een houdbaarheidsoverschot. Maar dit blijft een beschouwing alsof Nederland alleen maar bestaat uit de sector ‘overheid’. En, belangrijker: het kijkt naar de BV Nederland alsof die alleen maar om de afdeling boekhouden draait, terwijl we het voor ons voortbestaan toch uiteindelijk moeten hebben van ‘afdelingen’ als productie, innovatie, recruitment, opleidingen en sales.Houdbaarheid: wat is dat eigenlijk?
Als alleen de boekhouder het in een bedrijf het voor het zeggen heeft, is het de vraag of het wel een lang leven beschoren is. Zetten we als land misschien onze verdiencapaciteit op het spel door alleen maar op de financiële houdbaarheid letten, om zo door veel sparen een groot gat te slaan in onze koopkracht? Als de bevindingen van Storm en Naastepad over relatie tussen bestedingen en productiviteit kloppen, doen we voor de echte economie inderdaad het tegenovergestelde van onze toekomst veilig te stellen: we zijn onze economie eerder structureel aan het verzwakken.imf: 'Er is geen bewijs dat grote pensioenpotten tot meer economische groei leiden'Dat werpt ook de vraag op of heel veel sparen in een gedekt pensioensysteem, waar Nederland zo blij mee is, per definitie handig is. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) twijfelt daar in deze studie hardop aan. Het enige wat echt telt is een sterke, productieve economie, zeggen ze: ‘Pensioners are not interested in currency as such, but in food, heating, medical services, seats at cinemas, and so on. Money is irrelevant unless the goods and services are available to buy (..) Policies are needed to raise the productivity of each worker.’ Er is geen bewijs dat grote pensioenpotten tot meer economische groei leiden, aldus het IMF. Toch tracht het CPB in deze studie te laten zien waarom pensioensparen wél voor hogere groei kan zorgen. Naast het feit dat het ‘bewijs’ daarvoor nogal gekunsteld (3) is, is in relatie tot het voorgaande interessant dat men de volgende verklaring geeft waarom pensioenen in algemene zin aan groei kunnen bijdragen. Vrij vertaald staat er: ‘door hogere totale besparingen zijn er meer middelen beschikbaar om te investeren’ Deze kijk op sparen en investeren wordt door veel economen verworpen. Zo betoogt onder meer Keynes dat de volgorde andersom is: een groeicyclus begínt juist met investeren; dat stelt mensen in staat geld te verdienen en te sparen. Sparen is een gevolg van investeren. Ook gaat men voorbij aan het feit dat overmatig sparen volgens veel denkers inherent onmogelijk is. Het leidt tot een daling van het inkomen waardoor we uiteindelijk per saldo alleen maar armer worden. Ook het IMF twijfelt aan het nut van extra sparen: ‘if savings do rise, there is no certainty that the increase will be invested so as to increase output growth—the goal of individual accounts is asset growth, which is not the same thing as growth of output’. Als dat klopt dreigen we met steeds meer pensioensparen achter onze eigen staart aan te lopen en in een vicieuze spiraal terecht te komen. Hoe meer we sparen, hoe minder we verdienen, onze economie verzwakken, en de rente steeds verder omlaag drukken, hoe nóg meer we moeten sparen. Spaardoelen worden onhaalbaar. Intussen doen we dat waar we als toekomstige oudere écht wat aan hebben tekort: een productieve economie.

Wie houdt eigenlijk wie voor de gek?
Een van de mooiste verhalen van de New Yorkse schrijver Paul Auster gaat over man A die de opdracht krijgt man B te schaduwen. A huurt een appartement tegenover B om hem te observeren. Het wordt een obsessie voor A. Jarenlang, dag-in-dag-uit begluurt hij B en tracht patronen in diens gedrag te ontdekken. Hij gaat niet meer naar huis en wordt door zijn vrouw als vermist opgegeven. Eindelijk raken A en B met elkaar in gesprek op straat. Blijkt dat B al die jaren juist A aan het observeren was. Ze waren elkaars wederzijds doelwit, hielden elkaar jarenlang letterlijk gevangen. Gevangen in wederzijdse onwetendheid.Willen we een zombiedemocratie die louter schijnkeuzes voorlegt?Je lot zonder enige twijfel in handen leggen van een instantie als het CPB is in essentie jezelf voor de gek houden. De democratie zelf staat op het spel als wat er toe doet op voorhand en buiten zicht van de kiezer in de paar duizend gedragsvergelijkingen in het model van het CPB is gepredestineerd. Willen we een zombiedemocratie die louter schijnkeuzes voorlegt? Of gaan we weer zelf nadenken en echt meepraten. Dat is wat op het spel staat. En er staat nogal wat op het spel. Privatisering, marktwerking, spaardogma’s, begrotingsorthodoxie, loonmatiging, rechten van werknemers, de vermeende voordelen van de euro, het beter africhten van bankiers. Direct of indirect, het CPB raakt dit alles aan met een kwantitatieve schijnzekerheid die elk alternatief narratief uitsluit.
It’s the economics, stupid…
Rest de vraag: waarom? Wat is achter alle waardekeuzes die het CPB maakt de gemene deler - noem het hun visie, maatschappijbeeld, ideologie? ‘…ons uitgangspunt is de mainstream economie, zo meldt een CPB woordvoerder desgevraagd naar het richtsnoer. Mainstream, oftewel de gangbare, orthodoxe academische stand van zaken. Niet gek, zou je zeggen, ze kunnen moeilijk achter elke modegril aan gaan lopen? Beter gaan voor wat zeker en bewezen is…. Je kunt het ook omdraaien. Bovenstaande voorbeelden laten zien dat met een wat bredere blik veel stelligs uit de gangbare koker helemaal niet ‘zeker’ en ‘bewezen’ is, en eerder gebaseerd lijkt op vastgeroestheid en blikvernauwing. Misschien moeten we het dáár eens wat vaker over hebben. Dúrven te hebben… Noten- Het zgn. Kaldor-Verdoorn effect
- Overigens is het tegenovergestelde doen - de lonen nu snel verhogen - alleen dan een oplossing als het gepaard gaat met een fors expansief beleid door de overheid om banenkrimp op korte termijn te voorkomen. Alleen dan combineer je groei van de productiviteit met banengroei. De overheid moet dus fors investeren, te betalen door groepen te belasten die hun geld toch alleen maar oppotten (zoals mensen met hoge vermogens en bedrijven die weigeren te investeren)
- Wat men in de studie meet is dat industriële sectoren die in sterkere mate afhankelijk zijn van externe financiering sneller groeien in landen waar de pensioenbesparingen hoger liggen. Het lijkt wat ver te gaan om dan te concluderen dat grote pensioenpotten de groei bevorderen. Hoe groot is de mogelijke bijdrage aan de groei van de economie dankzij het feit dat sommige sectoren wat makkelijker aan een lening komen? Die vraag wordt niet beantwoord. Bij de methode van de studie zelf zijn ook vraagtekens te zetten. Zo verdelen grote beleggers als pensioenfondsen het meeste geld over de grenzen. Hoe kun je dan de voordelen van je éigen pensioenpotten afmeten aan hoe goed een sector in jouw land het doet die wellicht baat zou hebben bij veel belegd vermogen? Kapitaalmarkten zijn internationaal. Daarnaast zijn nu juist Europese bedrijven traditioneel grotendeels aangewezen op bankkrediet – en zijn dus van liquide kapitaalmarkten dus nauwelijks afhankelijk. Verder: zoals wel vaker in economisch-empirische studies: men ‘bewijst’ iets door op een correlatie te wijzen. De vraag is of dat ook een logische causaliteit impliceert. Maar het belangrijkste is dat er gestart wordt vanuit een voor economische groei nogal vergezochte hypothese die voorbij gaat aan macro-economische effecten van pensioensparen die mogelijk veel belangrijker zijn.
71 Bijdragen
PeterO
Nu de regeringspartijen en hun medestanders blijven volhouden dat wat zij doen banen schept, terwijl er voortdurend en massaal banen blijven verdwijnen, lijkt het mij tijd om de heersende dogma's grondig te herzien.
De uitspraken van Coen Teulings destijds waren veelzeggend. Niet alleen voor het CPB, maar ook voor de mores in Den Haag.
Apekool
Hans de Geus
ApekoolApekool
Hans de GeusDan komen allerlei onprettige classificaties in mij op zoals onprofessioneel, opportunistisch, naïef, gemakzuchtig ... maar ook teveel vertrouwen in de eerlijkheid van anderen.
Ton
Apekool
TonDe aflossingsvrije hypotheek met HRA, dat is dus inclusief alle spaarhypotheken. Tel daarbij dat HRA onbeperkt is (was) en een bubbel is geboren - een waarlijke villasubsidie.
jsmid
ApekoolTon
Apekoolkarel
TonAls je aflossen als voorwaarde stelt neemt je hoogte van het krediet af.
Je kunt ook het voordeel niet 100% mee nemen in de berekening voor het krediet.
HRA is er al heel lang en was bedoeld een huis betaalbaar te maken.
Vergeet niet dat de rente in de jaren 70 veel hoger lag dan nu.
Het kan dan voor een bank niet uit om je aflossing via een belgingspolis te doen.
Het is dus vooral de lage rente die banken gebruiken wat de bubbel veroozaakt.
Ton
karelWatching the Wheels
TonDuitsland is wel ethischer in het verstrekken, je moet ongeveer 30% eigen geld meenemen https://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/hypotheken/afsluiten/duitse-hypotheek/ .
karel
TonHet zelfde doel maar andere regels en ook een lagere rente.
Het verschilt ook per deelstaat
Ik gaf ook aan det je het toepassen van hra bij het verstrekken een krediet ook kun aanpassen.
De hoogte gaat dan dus ook naar beneden.
Wat er in 40 jaar gegroeid is kun je niet in een paar jaar zonder grote gevolgen veranderen.
Ton
karelHilterman
TonDenk maar niet dat het bedrag dat er aan HRA nu terugvloeit naar mensen met een hypotheek zo maar in de staatskas gestort wordt.
karel
TonMet de huuropbrengst kan het niet omdat die niet genoeg opbrengt.
Hier gaat ook veel belastinggeld naar toe.
De herbouw waarde van een kleine gezinswoning is al snel €220.000 de zefde woning kost €110.000 kk.
Dit zijn ongeveer de prijzen voor z.o Drenthe.
Daarom staan veel oudere huurwoningen te koop.
Ton
karelWacthing Wheels
Tonkarel
TonAls je een koophuis heb vraag den eens de herbouw waarde op van je huis.
Deze waarde is veel hoger den de markt waarde.
Voor een gezinswoning uit 1965 betaal je hier ongeveer €110.000 bij de stichting dat is met de grond erbij.
Herbouw van deze woning is €220.000 het gaat dan om 333 m3 en een kavel van 160 m2
Hilterman
karelDaarvoor staan mensen in de rij.
Herbouw 220.000 euro? Bespottelijk. een eenvoudige eensgezinswoning is voor 90.000 euro goed te bouwen. Op dit moment staan aannemers in de rij om dergelijk bouwopdrachten uit te voeren.
karel
Hiltermankarel
HiltermanApekool
TonVan mij mag de HRA ook weg, graag wel gecompenseerd in de middelste belastingschijven.
Ton
ApekoolEn verder heb je volkomen gelijk. Als de HRA vervalt en men verdeeld de opbrengst juist dan gaat elke werkende er ongeveer 1700 euro per jaar op vooruit. Kijk, daar is je stimulans voor huurders te gaan kopen minister Blok !
karel
ApekoolIk hoop wel dat je véél geduld hebt.
Hilterman
TonJe wilt een huis kopen en kunt van de bank 100.000 euro hypotheek krijgen op basis van je inkomen.
Er is een aardig huis te koop dat binnen die limiet ligt.
Er zijn echter meer gegadigden die allemaal 150.000 euro mogen lenen bij andere banken die bij hetzelfde inkomen veel meer geld beschikbaar stellen.
Voor datzelfde huis wordt nu boven de vraagprijs tegen elkaar op geboden.
De verkoopprijs van een huis wordt bepaald door de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen.
Dat gaat op voor een markt waar de vraag groter is dan het aanbod.
Hilterman
TonHRA is een correctie van de belastingschalen voor burgers omdat ze met de absurd hoge belastingdruk anders nooit een huis zouden kunnen kopen.
De steeds grotere financieringsruimte op een markt met aanzienlijk meer vraag dan aanbod heeft de prijzen laten exploderen.
Dat is te danken aan de banken die steeds meer lucht in de huizenprijzen hebben gepompt.
Het heeft geleid tot het opbieden bij huizen tot ver boven de vraagprijs. Kompleet krankzinnig. Nu weer zie ik mensen met een fors inkomen kijken naar een rustiek bouwvallig boerderijtje dat voor 8 ton te koop is. Daar moet dan minmaal nog 4 ton aan gerenoveerd worden. Dat zelfde objekt koop je in Duitsland voor 450.000 euro instapklaar.
De relatie tot wat je krijgt en de koopprijs is kompleet zoek. Met dank aan de rijks overheid die voldoende bouwen altijd heeft afgeremd in samenwerking met gemeenten die zo lekker konden verdienen aan het omzetten van agrarisch land in bouwgrond.
Van 5 euro naar 300 euro per vierkante meter en dat tienduizenden keren.
Het is toch absurd dat Nederland zeventig jaar na de tweede wereld oorlog nog steeds woningnood kent.
Een net huurhuis voor een betaalbare prijs is er niet, met dank aan het kapot belasten van het bestand huurwoningen en woningcorporaties die zich als projectontwikkelaar met vreemde hobbies zoals scheepsbouw zijn gaan gedragen,
ten Een dak boven je hoofd behoort tot de eerste levensbehoeften. Schandelijk dat dit niet voor iedereen is weggelegd in Nederland.
"In gelul kun je niet wonen" ex staatssecretaris Jan Schaefer rip.
Ton
HiltermanAls de HRA een correctie is van de belastingschalen voor burgers waarom geldt die correctie dan alleen voor huizenkopers ? Waarom krijgt iemand die "absurd hoge belastingdruk" ervaart en huurt géén compensatie ? Waarom krijgen sommige mensen die HRA ontvangen ook nog eens zorgtoeslag omdat de HRA er voor zorgt dat ze een lager fiscaal inkomen hebben als iemand met het hetzelfde bruto salaris die huurt ? Is het niet eerlijker als we de HRA afschaffen en iedereen minder inkomstenbelasting laten betalen ?
"De steeds grotere financieringsruimte op een markt met aanzienlijk meer vraag dan aanbod heeft de prijzen laten exploderen.
Dat is te danken aan de banken die steeds meer lucht in de huizenprijzen hebben gepompt."
Waarom is dat niet in alle landen gebeurd ? Zijn Nederlandse banken dan zoveel anders als bijvoorbeeld in Duitsland ?
Hilterman
TonAfschaffen van de HRA kan alleen onder voorwaarden zoals het verlagen van de tarieven voor premieheffing en IB.
Huurders die te weinig netto inkomsten hebben kunnen rekenen op huursubsidie. Niet zeuren dat er niets voor huurders gedaan wordt.
Het algemene probleem is en blijft de grote graai die de overheid doet in bruto inkomens. Dat brengt een subsidiestroom op gang die zijn weerga niet kent. Die subsidiestroom beperkt zich niet tot de woningmarkt.
In Duitsland is het onbestaanbaar dat banken negen keer het bruto inkomen van man en vrouw beschikbaar stellen voor een hypotheek. Met 4 keer is de limiet wel bereikt.
Meer is ook niet nodig in Duitsland omdat de huizenprijzen daar nog niet de helft zijn van de Nederlandse..
Ton
HiltermanIk beweer dat de HRA compleet verantwoordelijk is voor de bubble en ja dán klopt het dat afschaffen tot financiele problemen leidt. Daarom heb ik het ook over 10 jaar tijd én teruggeven van de besparing in de vorm van verlaagde IB. Dat zal niet iedereen volledig compensaeren maar 1 verdieners met een hypotheek van 75.000 en 2 verdieners met een hypotheek van 150.000 worden daarmee wél volledig gecompenseerd (berekening voert te ver nu, kan ik een compleet artikel aan weiden) Alles daarboven in steeds mindere mate maar ja ik zeg dan ook: 10 jaar de tijd.
Afschaffen is onbehoorlijk bestuur omdat mensen erop rekenen ? Welnu, iedereen die z'n hypotheekakte erbij pakt zal zien dat er nergens een HRA garantie staat. Daar zet noch de bank, noch de overheid z'n handtekening onder. Bovendien ken ik er zo nog wel een paar: Je koopt je auto ook niet met de verwachting dat de wegenbelasting en benzineaccijns nooit veranderen. Weet jij of je je baan zal behouden als je een huis koopt ondanks je vaste aanstelling ? Misschien ging je op je 60e wel samenwonen met een jongere partner met het vooruitzicht van partnerpensioen dat in 2015 wordt afgeschaft ?Misschien werd je zelfstandige en wordt over een paar jaar de zelfstandigenaftrek afgeschaft ?(wordt over gepraat) Kortom het is onzin complete zekerheid van de overheid (= nooit iets veranderen) af te dwingen. Maar nee hoor, volgens Hilterman is het HRA forever !
"Meer is ook niet nodig in Duitsland omdat de huizenprijzen daar nog niet de helft zijn van de Nederlandse."
Tja hoe zou dat nou komen ? Ik vraag het nog 1 keer want je ontwijkt mijn vragen handig: Komt dat verschil in huizenprijs door ethischer opererende banken of
Hilterman
TonZonder HRA is het onmogelijk voor mensen met modale en iets hogere inkomens een eigen huis te financieren.
Dat geldt ook voor woningen in de lagere prijsklassen.
De absurde verruiming van financieringsmogelijkheden gaf mensen die een groter inkomen hadden de kans voor duurdere objekten enorme bedragen te bieden, vaak boven de vraagprijs. Daar is toen de bubble ontstaan die uiteraard ook gevolgen had voor woningen in het lagere prijssegment.
Het bewijs voor deze stelling is heel eenvoudig te leveren.
De HRA bestaat inmiddels bijna 100 jaar. Nooit eerder heeft de HRA aanleiding gegeven tot een prijsexplosie op de huizenmarkt. Die enorme prijsstijging is pas ontstaan nadat de financieringsmogelijkheden door banken fors werden verruimd. Je kunt er de kalender op na slaan.
De situatie in Duitsland is me redelijk goed bekend, ik woon er inmiddels al een jaar of tien.
Duitse huizenprijzen hebben zich heel lang negatief ontwikkeld.
Duitsers schreven af op een nieuw gebouwd huis. Dat was een hele normale ontwikkeling die in Nederland ook werd gevolgd door beleggers. Inmiddels is er ook sprake van prijsstijgingen alleen zijn die zeer bescheiden.
Hoe is de situatie in Duitsland? Je ziet een aardig huis. Je gaat naar een bank en vraagt hoeveel hypotheek er verleend kan worden op basis van je inkomen. Wanneer er naar de inzichten van de bank voldoende ruimte blijft na het betalen van de hypotheeklasten prettig te kunnen leven is de limiet bekend.
Dat zal in de meeste gevallen maximaal 4 x het bruto inkomen zijn.
Op nog geen honderd kilometer van Utrecht kun je een vrijstaand huis op eigen grond kopen dat minder dan 200.000 euro kost.
Dan hebben we het over degelijke bouw die maximaal 40 jaar oud is. Instap klaar, geen renovaties. Meteen wonen al staat het de nieuwe bewoner vrij er een nieuwe keuken in te plaatsen.
Veel verder gaan de meeste huizenkopers ook niet bij het invullen van hun woonwensen.
Hilterman
TonLage rente, HRA en veel financieringsruimte hebben de prijzen opgeblazen.
HRA bestaat al honderd jaar. Dat is tachtig jaar geen enkel probleem geweest. De bubble is pas ontstaan toen er absurd veel geld beschikbaar kwam om te lenen.
In andere landen, Duitsland, Belgie is geen prijsexplosie ontstaan om twee redenen.
D en B kennen geen tekort aan woningen. In beide landen zijn de mogelijkheden om geld te lenen beperkt.
Bovendien sparen Duitsers en Belgen voor een huis alvorens te kopen.
In die landen kun je zonder eigen geld niets kopen.
Cabaret Voltaire
TonHet heeft ervoor gezorgd dat huurders nu bijna 20% meer huur betalen dan 3 jaar geleden om de problemen van de koopsector te betalen..
En de huurstijging dit jaar wordt beïnvloed door de huurstijging van vorig jaar! ( de nieuwe multiplier!)
Hilterman
Cabaret VoltaireMijn helft van 2 onder een kap kostte in 1975 165.000 gulden.
Hypotheeknrente 8% . Naast mij werd gehuurd voor 420 gulden per maand. Exact hetzelfde huis .Aan rente betaalde ik ruim twee keer zoveel als de huurders naast mij aan huur.
Ik heb geen probleem met die huurstijging. Alleen moet die meeropbrengst niet in het zwarte gat genaamd schatkist gegooid worden maar naar de corporaties om betaalbare nieuwbouw mogelijk te maken.
Nieuwbouw op behoorlijke kavels minimaal 250 m2 tegen maximaal 75euro per m2. Dan verdienen gemeenten nog ruim voldoende aan de grond die ze voor 5 euro per m2 kochten.
Gerrit Zeilemaker
Het heeft met wetenschap net zoveel te maken als een koe met warm eten.
Watching the Wheels
Gerrit ZeilemakerWe zijn in concurrentie met arbeid elders, belasten kerosine niet of nauwelijks, slepen van alles over de wereld heen en weer. We zouden stukje bij beetje naar elkaar toe groeien, ware het niet dat het grootste deel van de winst op arbeid elders bij ons in het westen en Japan terecht komt. Slechts 2,5% van de opbrengst van een iPhone komt bijvoorbeeld terecht in assemblageland China, 50% van de kostprijs gaat naar hoogwaardige onderdelen uit Duitsland en Japan, slechts 5% ofzo komt terecht in Amerika.
Aftrekposten en constructies bij hoge salarissen schrappen, belastingen niet hoger dan 50% maken, aan de onderkant salarissen wat laten groeien, topsalarissen bij (semi)overheden wat remmen, HRA voor mensen met box3 vermogen schrappen (Rente - EWF - Fictief box 3 rendement) en misschien boven een bepaald bedrag (20.000 euro ofzo) totaal schrappen. Rente laag houden om mensen te ondersteunen. Iedereen morgen gelegenheid geven om rente opnieuw vast te leggen (boeterente tijdelijk afschaffen). Mensen weer tijdelijk gelegenheid geven om overwaarde op te nemen voor consumptief krediet als ze minstens 30% overwaarde aanhouden tov. de WOZ-waarde en dat misschien ook weer aftrekbaar maken (als je er maar veilige grenzen aan stelt, max. 20.000 aftrek ofzo). Er zijn zat methoden om de boel vlot te trekken. Vooral de onderkant moet er wat bij krijgen, dus geld moet weer even gaan rollen.
Emmef
Gerrit Zeilemakerbestreden. Met wetenschappelijk argumenten die meestal sterker zijn dan
de fundamenten van die modellen. De kritiek wordt ook al tientallen jaren genegeerd.
Maar je gaat natuurlijk geen afvallige econoom aannemen die jouw modellen bestrijdt! Die modellen waar je al jaren fudge-factors in hebt verwerkt om je equilibrium-waardes met vandaag te matchen. Je gaat je natuurlijk niet afvragen waarom je een chaotische economie eigenlijk überhaupt met een equilibrium wilt beschrijven.
Hans de Geus
EmmefNicholB
Coralvision
pubben
In mijn opinie hebben we als keiharde tegenkracht een onafhankelijke nieuwe stemwijzer nodig. Iets voor FTM?
Hilterman
De toekomstige belasting opbrengst van pensioenen is straks hard nodig om aan overheidsverplichtingen te kunnen voldoen.
Het CBP is een unieke voorspellende instelling. Ruim 90% van de prognoses zit er faliekant naast. Dat zou normaal gesproken tot wat bescheidenheid aanleiding geven.
Niets daarvan, Het CBP gaat onverdroten voort met het doen van voorspellingen waarvan later blijkt dat die er helemaal naast zitten.
Ik stel voor deze club glazen bol tuurders op te heffen nadat het CBP nog een keer een voorspelling heeft gedaan. Het bedrag van de besparing die volgt uit het opheffen van het CBP kan het CBP vast heel aardig voorspellen.
karel
HiltermanEr komt later dus veel pensioen vrij waar belasting over betaald word.
Er is ook een nadeel want de inleg is nu aftrebaar voor de belasting.
Het gegeven dat andere landen niet die slapende tegoeden hebben kan wel voordeel geven in de toekomst.
Hilterman
karelVergelijk het met de stompzinnige truuk om de belastingvrije grens voor pensioensparen te verkleinen. Er wordt minder premie ingelegd er blijft een groter belastbaar inkomen over datnu 3 miljard inkomsten voor de staat oplevert.
Twee nadelen:
Straks zijn er minder inkomsten omdat er minder belastbaar pensioen wordt uitgekeerd.
Er wordt minder premie ingelegd, de pensioenen zijn straks allemaal kleiner.
De burger heeft het nadeel de staat nu kortstondig een voordeel.
Pensioen opbouw voor inkomens boven 100.000 euro is niet meer onbelast mogelijk.
karel
HiltermanBlijft in ieder geval staan dat het matigen van de lonen ook door werkt in pensioen opbouw
Hilterman
karelUitgaande van volledige AOW met een aanvullend pensioen krijgt een echtpaar in Nederland 2000 euro. in Duitsland 1500 euro, in Belgie 1300 euro.
Hans de Geus
HiltermanHilterman
Hans de GeusDat lijkt mij een bedenkelijke ontwikkeling. Hou er rekening mee dat het geld dat door de pensioenfondsen beheerd wordt eigendom is van de deelnemers aan het fonds. Dat zijn niet noodzakelijk alle Nederlanders. Lijkt me een aardige zaak voor de Hoge Raad en het Europese Hof.
De voorspellingen van het CPB zijn een bron van vermaak. Ze komen zo goed als nooit uit. De verhaaltjes over modellen waar componenten in ontbreken interesseren me niet. De voorspellingen worden nimmer met voldoende mitsen en maren omgeven.
Het is steeds: Het CPB voorspelt voor 2000 zoveel een economische groei van 1,7 % . Vooral die cijfers achter de komma zijn irritant. Ze doen een mate van nauwkeurigheid vermoeden die nooit waar gemaakt kan worden.
Zeg dan we vermoeden dat Nederland er een procent of twee op vooruit gaat.
Dat past beter bij de beperkte zekerheid die de berekeningen van het CPB geven.
Matthijs
MvO
Onderstaand artikel vanuit de Volkskrant laat de werkelijke "waarde" van het CPB zien!
Hoeveel zat het CPB er in de afgelopen jaren naast?
Pas volgend jaar trekt de economie aan, bericht het Centraal Planbureau vandaag. In 2012 voorspelde het CPB nog economische groei voor dit jaar. Ieder jaar blijkt de praktijk weerbarstiger dan de daaraan voorafgaande voorspellingen. Wat zeggen de prognoses van voorgaande jaren over de CPB-voorspelling van dit jaar? Door: Joost de Vries 28 februari 2013, 16:15 Ieder jaar in maart presenteert het Centraal Planbureau het Centraal Economisch Plan (CEP) met daarin de groeiprognose voor het lopende jaar en het jaar erop. Ook geeft het CPB de cijfers van het vorige jaar, oftewel hoe de economie zich werkelijk heeft ontwikkeld.
Onderstaande tabel geeft de groeicijfers weer van 2008 tot en met 2013. In zwart de realiteit van het voorgaande jaar, in oranje de voorspelling voor het lopende jaar, in geel de prognose voor het volgende jaar. De economische groei wordt uitgedrukt in procentuele toe- of afname van het bbp, het bruto binnenlands product of de som van de Nederlandse economie. Momenteel levert de Nederlandse economie in een jaar circa 600 miljard op.
Ontwikkeling bbp in procenten
Bron: Centraal Planbureau, CEP's 2008 t/m 2013 © volkskrant.nl
Emmef
MvOextra voor de begroting, maar het effect op de economische groei of
krimp is veel subtieler."
Dat hangt ervan af welk model je hanteert. Dat is ook meteen het probleem. Ga je voor een boekhoudmodel of voor een sociaal model? Voor een korte- of langetermijn model?
Die paar miljard extra consumptie of schuldverlaging (want waar denk je dat mensen dat geld instoppen) zal meer banen of beter betaalde banen opleveren opleveren. Op de lange termijn is dat goed omdat bedrijven dan hun geld uit aandelen halen en in productie investeren. Als je die paar miljard uit de economie haalt, daalt de vraag nog verder en gaan bedrijven productiecapaciteit afstoten of lonen verlagen. Dat levert weer werkelozen ik wil er niet over nadenken hoeveel kosten in de gezondheidszorg dat gaat opleveren.
Dus als de staat voor de status quo en kortetermijnvisie is, doet ze het goed. Anders niet.
Jan Willem de Hoop
Het heeft mij wel verbaasd dat loonmatiging altijd als medicijn wordt aanbevolen. Ik geloof dat ik de laatste 30 jaar nog nooit gehoord heb dat een flinke loonstijging goed voor economie en werkgelegenheid zou zijn. Het is net zoiets als bij (chemie) rampen, waar standaard wordt geroepen dat de stoffen die zijn vrijgekomen geen schadelijke gevolgen hebben voor de volksgezondheid. Dat zal wel bij het standaardmodel van overheidsvoorlichting horen.
Emmef
Jan Willem de HoopHet gaat dus vooral om een verschuiving: gaan we een productieve economie stimuleren waar mensen veel verdienen, consumeren en produceren, of gaan we naar een economie waar al het geld vastzit in speculatieve goederen en de meerderheid in relatieve armoede leeft?
De overheid kan hierbij helpen door aanvankelijk de belasting op arbeid te verlagen en die op vermogensrendement te verhogen. Als mensen netto meer inkomsten hebben gaan ze meer consumeren en door ook de lasten op opgepot vermogen te vergroten zullen bedrijven geneigd zijn te investeren in productie (hetgeen weer banen oplevert).
(1) Die speculatie lijkt nu slim, omdat de prijzen blijven stijgen door de geldpomp van de financiële sector (schuld=geldcreatie; iets dat veel mainstream economen niet willen accepteren). Aangezien er geen waarde tegenover die prijzen staan (productie daalt) is dat een levensgroot gevaar als de bel knapt.
Hans de Geus
EmmefEmmef
Hans de GeusEmmef
EmmefHans de Geus
Jan Willem de HoopBob Lagaaij
Hans de Geus
Bob Lagaaijbps
Dat is een definitie vol onzekerheden, dus geen definitie. Veel te vaag. Daar kun je niks mee.
Toon contradictionele uitkomsten aan of toon ontoereikendheid of misvattingen aan van het CPB.
Die zijn er genoeg. Blind geloof of ongeloof is religie. Ook geloof in het CPB en haar modellen.
Economische modellering is als religie: geloof dat het zo is of zo worden zal, zonder zeker te weten.
Hoe het werkelijk zit, schijnt niemand zeker te weten, ondanks al hetgeen gebeurt is en gebeurt:
in verleden, heden en welke toekomsten de verschillende politieke richtingen en modellen bieden.
Terwijl de onontkoombare consequenties van menselijk handelen dagelijks worden waargenomen en ervaren, wordt kennelijk niets van die harde consequenties, systeemwerking en ervaring geleerd.
Men blijft geloven, want “This time is different.” (Reinhart&Rogoff)
Gelukkig leert natuurkunde en natuurwetenschappen wel van waarneming en consequenties,
(any time isn´t different) terwijl economen dat nog steeds proberen.
Economie is daarom nog geen volledige wetenschap, maar nog religie. Ik geloof niet in blind geloof.
Zie bijv. het blinde geloof in inflatie.
Iedereen wil vooruit, meer waarde, en geld moet achteruit: minder waard. Raar. En inflatie is immers ook geen oplossing voor stagnatie. Dat is spreiding en circulatie. Waarom dan zo'n geloof in inflatie? Allerlei narigheid komt van inflatie. Zoals koopkrachtverlies, opwaartse loon/prijsspiraal, onvrede, schulden laten verdampen i.p.v. evenredig terugbetalen terwijl er net zoveel schuld bijkomt als er aan inflatie af gaat, schuldenverzadiging treedt op waarna je te maken krijgt met de harde tucht van de markt en crises, disruptieve divergentie: rijken worden passief rijk
karel
bpsOm dat geld geen waarde heeft kun je het zien als enkel een ruilmiddel.
De waarde zit in dat wat je er voor koopt.
Dat er mensen zijn die niet kopen is niet erg als er gespaard wordt voor groote aankopen.
Als er teveel gespaard wordt valt de vraag weg.
Als er niet gespaard wordt meemt de vraag toe.
Ergens in het midden is het beste.
Kijk eens naar de prijs van drinken op een concert je gaat er heen maar mag geen drinken mee nemen.
Je hebt dorst en koopt drinken (waarde) voor veel meer geld dan anders
bps
karelBij inflatie wordt geld minder waard en neemt schuldhoeveelheid toe door de toename van de geldhoeveelheid. Sinds 2008 is de wereldschuld alweer met ca. 40% gestegen.
Prijzen stijgen, koopkracht neemt af en schulden stijgen, dus je schiet er niets mee op.
Stagnatie wordt abuis deflatie genoemd. Geld wordt niet meer waard en koopkracht stijgt niet. Dat kan ook niet met de eenheidseuro binnen de eurozone en EU.
Stagnatie lost zich op met circulatie en spreiding, niet met inflatie en nog meer schuld.
Het heeft veel overeenkomsten met bloedsomloop en natuurkundige eigenschappen.
Volgens mij houden economen, politici en bankiers een ander en zichzelf voor de gek.
Dat dat niet houdbaar is, blijkt wel. Ik blijf het raar vinden.
Schuldenverzadiging en stagnatie bestrijden met meer schulden en inflatie.
Overigens is prijsstijging door verplichte consumptie bij een concert een incidenteel, tijdelijk en lokaal gecreëerde schaarste situatie. Dat is niet representatief in de gehele economie, wel voor het mechanisme van geldontwaarding. Dank voor uw reactie.
karel
bpsDit doen de banken en er komt inflatie.
Als de lonen mee gaan met de inflatie kun je dit blijfen doen en rolt geld door.
Stagnatie is een gevolg van loonmatiging waardoor de vraag wegvalt.
De rente weer omlaag en je merkt het niet.
Dit kun je doen tot je bij 0 bent.
Nu zijn we al 30 jaar aan het matigen en mist jan modaal €600 per maand aan koopkracht.
Wel werken mensen gewoon door voor minder en minder loon.
Geld heeft geen waarde en goud ook niet.
Beter verdelen van het geld en inkomen uit vermogen belasten op dezelfde manier als werk kan voordeel geven voor meer waardevast geld.
Geld is een middel en geen doel.
Helaas denken velen daar anders over
Emmef
Zet in Nieuwsuur een andere econoom tegenover de minister van financiën of iemand van het CPB. Zorg wel dat die geen tactische foutjes maakt. Hiermee voorkom je dat de media de inhoud kan negeren en de foutjes kan aandikken.
Ik ben er wel voor om ook een brede discussie te hebben over de werkmethodes en daarmee betrouwbaarheid van de huidige mainstream economen. Zelfs op deze site wordt je nog wel verteld eens "met een echte econoom te gaan praten". En dan vooral als je een vraag stelt die niet echt beantwoord wordt. Ik ben daar klaar mee. De mainstream economen leggen al tientallen jaren wetenschappelijk kritiek naast zich neer, zoals bijvoorbeeld die in noot 3: "economisch-empirische studies:men ‘bewijst’ iets door op een correlatie te wijzen. De vraag is of dat ook een logische causaliteit impliceert". Ik kan daar nog wel wat meer kritiekpunten aan toevoegen. Hoezo equilibrium? Hoezo rationele actoren?
Het zegt veel dat exacte studies economische of medische onderzoeken vaak gebruiken als voorbeelden van hoe het NIET moet. Ondanks de vervelende toon is het boek "Debunking economics" van Steve Keen bijna een komedie. Een komedie over fouten in het weefsel van mainstream opvattingen. Je kunt erom lachen, maar niet als mensen op basis hiervan de macht hebben onze maatschappij in te richten.
David
Andries nogal sceptisch na de uiteenzertting en was benieuwd : " En, heeft de kredietcrisis huize Teulings al bereikt ? " , waarop Teulings enigszins onthutsts : " Uhh, ik ben ambtenaar " ,
waarvan akte.
Overigens is het in omringende landen gebruik om meerdere instituten hun zegje te laten doen over de economie dus niet zo'n monocultuur als hier maar het blijft praatwerk met de schijn van een exactheid.
bps
DavidDe overheid kan op 4 manieren aan geld komen: 1) verkoop van bodemschatten, 2) bestaand privaat vermogen belasten, 3) private vermogensvorming belasten (productie van goederen en arbeid), 4) staatsleningen uitgeven (die overigens weer betaald moeten uit 1 t/m 3).
Kortweg: roofbouw, belasten en lenen. Om de PvdAmbtenaren bij het CPB rust, welvaart en zekerheid te verschaffen. De overheid faciliteert en produceert zelf niets, is consumptief.
1) en 2) zijn eindig, 3) belemmert zichzelf en 2), en 4) gaat ook ten koste van 3).
Terwijl ontlasting van 3) de ruimte en vrijheid geeft voor koopkracht en opbloei van 2) en 3), welk op termijn in absolute zin én de publieke sector én de private sector meer inkomen en vrij vermogen verschaft, en dus rust en zekerheid, stabiliteit. Het CPB durft daar niet zo goed aan, want dat kost de overheid op korte termijn inkomsten. Het is een investering waarvan het rendement is te verwachten, maar door onvoorziene externe factoren niet zeker is te stellen. Maar aan de Laffer-curve is wel enig vertrouwen te ontlenen.
Hans de Geus
DavidAnton
Een opmerking over de Reinhart & Rogoff (RR) studie die wordt aangehaald en die door het CBS werd gebruikt om te adviseren de Nederlandse staatsschuld middels bezuinigingen en lastenverzwaringen af te bouwen. Door een Amerikaanse economiestudent die de spreadsheet met data van RR bestudeerde werd toevallig ontdekt dat RR hierin heel knullige rekenfouten hadden gemaakt. Bovendien bleek na correctie voor die fouten dat de conclusies die RR hadden getrokken grotendeels onjuist waren. Dat heeft in de VS voor flinke ophef gezorgd.
Het artikel over die fouten:
http://www.peri.umass.edu/fileadmin/pdf/working_papers/working_papers_301-350/WP322.pdf
En de conclusie uit dat artikel:
“The influence of RR’s findings comes from its straightforward, intuitive use of data to construct a stylized fact characterizing the relationship between public debt and GDP growth for a range of national economies. However, this laudable effort at clarity notwithstanding, RR has made significant errors in reaching the conclusion that countries facing public debt to GDP ratios above 90 percent will experience a major decline in GDP growth.9 The key identified errors in RR, including spreadsheet errors, omission of available data, weighting, and transcription, reduced the measured average GDP growth of countries in the high public debt category. The full extent of those errors transforms the reality of modestly diminished average GDP growth rates for countries carrying high levels of public debt into a false image that high public debt
ratios inevitably entail sharp declines in GDP growth. Moreover, as we show, there is a wide range of GDP growth performances at every level of public debt among the 20 advanced economies that RR survey.
RR’s incorrect stylized fact has contributed substantially to ensuring that “traditional debt management issues should be at the forefront of public policy concerns” (RR 2010a p. 578). Specifically, RR’s findings have served as an in
Bob Lagaaij
bps
“… Als er nou iets is waar vrijwel alle economen het over eens zijn is het dit:
alleen met een hogere productiviteit kunnen welvaart en welzijn houdbaar verbeteren.”
Dat is niet helemaal waar. Er is tenminste een blijvende productiviteit -vermogensvorming- nodig.
Ad Noot 3. “…Hoe groot is de mogelijke bijdrage aan de groei van de economie dankzij het feit dat sommige sectoren wat makkelijker aan een lening komen? Die vraag wordt niet beantwoord. …”
Moet dat?
(Let op! beschouwd: de omloop in de reële economie, en de omloop buiten de reële economie.)
De hoeveelheid pensioensparen is gekoppeld aan de ruimte en de keus daarvoor op loon en winst.
Loon en winst -en dus ook pensioensparen- vloeien voort uit het werken met activa, in de omloop.
Het werken met, en creëren van activa wordt mogelijk met externe financiering van buiten omloop.
Die financiering is tenminste nodig voor blijvende productiviteit en vermogensvorming, uit eigen of uit vreemd vermogen. Beide komen van buiten omloop: van een spaarrekening of van een lening.
Dat is een belegging van passiva van buiten omloop, in activa binnen omloop, in de reële economie.
Passief bestaand geld of nieuw gecreëerd geld wordt actief in omloop, activeert en doet activa vloeien.
Met (pensioen)sparen worden gedeelten van loon en winst weer buiten omloop gebracht als passief.
Buiten de omloop van de reële economie wordt het belegd in passiva als aandelenvermogen e.d..
Beleggen en herbeleggen is geld verplaatsen buiten omloop, maar het blijft buiten omloop in passiva.
Wat nodig is, is terugkeer, circulatie en spreiding van geldstromen in omloop, t.b.v. activa(tie) en diversiteit voor risicospreiding en diversiteit in werkgelegenheid. Voor elk wat wils.
Waar economen vrijwel geen rekening en besef van tonen is het bestaan van een actief reel circuit in omloop en een passief financieel circuit buiten omloop en de relaties tussen die twee circuits.
In het ee
Ludovikaa
LSC