
Jaarlijks gaan duizenden bedrijven en personen failliet. Vaak heeft dat grote gevolgen — en het gebeurt lang niet altijd even netjes. Lees meer
Toeleveranciers moeten nog maar hopen dat ze een deel van hun facturen betaald krijgen, werknemers dreigen op straat te komen en de gefailleerde ondernemer moet lijdzaam toezien hoe de bedrijfspanden, voorraden en wagenpark met een beetje pech tegen executiewaarde worden verkocht. Alle hoop is gevestigd op de door de rechtbank aangestelde curator die de volledige regie in handen krijgt van het afwikkelen van het faillissement.
De curator krijgt op basis van de 120 jaar oude Faillissementswet vergaande bevoegdheden: van het ontslaan van personeel, de verkoop van het bedrijf, het starten van juridische procedures tegen de gefailleerde tot het gijzelen van een bestuurder die niet meewerkt.
Maar doet de curator zijn werk wel goed? Wat is de verhouding tussen de boedelopbrengst, die hij binnenhaalt en zijn eigen declaraties (die ten laste van dezelfde boedel plaatsvinden). En wie houdt er toezicht op curatoren? Dat zóuden rechters-commissarissen moeten zijn, maar die hebben het krankzinnig druk en ontberen kennis. Follow the Money zet in op deze kwestie die al tientallen jaren door de rechtspraak, politiek en journalistiek ongemoeid wordt gelaten. We nodigen u uit om uw kennis en ervaringen met ons en andere lezers te delen.
Roger Lips strijdt niet alleen tegen zijn curatoren, maar ook tegen justitie
Verdachte van faillissementsfraude hoort strafeis: drie jaar
‘80 procent van de curatoren doet geen melding van faillissementsfraude’
Gebed zonder eind: de strijd tegen faillissementsfraude
FTM Audio - De bijna ongestoorde handel en wandel van faillissementsfraudeurs
De bijna ongestoorde handel en wandel van faillissementsfraudeurs
Waarom banken bij faillissementen altijd aan het langste eind trekken
Zo plukt de curator je als je bedrijf failliet gaat
FTM Audio - Dit is de schadelijkste wet van Nederland
Dit is de schadelijkste wet van Nederland
Het extreme verdienmodel van curatoren
Riskante klus, een failllissementsafwikkeling. Blijkt de boedel leeg, dan krijgt de curator niets betaald. Terwijl er bij megafaillissementen als DSB of Imtech tientallen miljoenen over de toonbank kunnen gaan. Zeker als de curator leden van het eigen advocatenkantoor inschakelt bij de afwikkeling. 'Je reinste inteelt,' vinden critici.
De maand augustus begon met een tropenweek van 100 uur voor de Imtech-curatoren Paul Peters en Jeroen Princen, maar de eerste declaraties á 450 per uur zijn een feit. De door de wol geverfde curatoren konden allebei 45 duizend euro ex btw factureren voor hun eerste werkzaamheden bij de afwikkeling van het omvangrijke faillissement van de technische dienstverlener uit Gouda. Uit het eerste curatorenverslag blijkt dat de Imtech-curatoren het bijzonder hoge uurtarief van 450 euro wisten te bedingen bij de rechtbank, ruim tweemaal het basistarief volgens de Recofa-richtlijn (zie kader). Het faillissement zal de komende jaren naar verwachting een cash cow worden voor de advocatenkantoren AKD en Ploum Lodder Princen.
DSB als cash cow
De beloning van curatoren leidt regelmatig tot opgetrokken wenkbrauwen en zelfs tot Kamervragen. Een extreem voorbeeld betreft de afwikkeling van DSB bank die in 2009 failliet ging. Terwijl Dirk Scheringa voortwoekerde met zijn factoringbedrijf, ploeterden medewerkers van het kantoor Houthoff Buruma zich een weg door Scheringa’s brokstukken. De beloning voor hun inspanningen leidde onlangs weer tot ophef, na de verschijning van een nieuw curatorenverslag waaruit bleek dat DSB-curatoren inmiddels al bijna 32 miljoen euro hebben gedeclareerd ten laste van de boedel. Volgens curatoren Ben Knüppe en Rutger Schimmelpenninck, advocaat bij Houthoff Buruma, is het einde van hun werk nog niet in zicht. In het laatste curatorenverslag wordt aangegeven dat de afwikkeling van het faillissement nog een groot aantal jaren in beslag zal nemen. De werkvoorraad is niet alleen goed nieuws voor de curatoren zelf, maar ook voor hun kantoorgenoten, die veelvuldig door hun curatoren-collega's worden ingehuurd voor juridisch en fiscaal advies. Alleen al in het tweede kwartaal 2015 hebben curatoren, juristen en fiscalisten van Houthoff Buruma gezamenlijk 930,6 uur besteed aan het faillissement. PwC-medewerkers kregen ook een kluifje toegegooid. Zij besteedden 73,5 uur aan het faillissement.
Inteelt
‘Het is de reinste inteelt,’ concludeert advocaat Marcel Fruytier die ondernemers bijstaat in faillissementsprocedures. ‘Je hoort er niemand over dat een curator jarenlang zichzelf en zijn kantoorgenoten inhuurt tegen een toptarief. Maar als een curator ziet dat een bestuurder voor het faillissement er miljoenen doorheen heeft gejaagd voor de inhuur van externen, in plaats van ze voor een paar ton in dienst te nemen, dan stelt hij hem aansprakelijk vanwege wanbeleid.’
'Iedere normale ondernemer zou die kerels in dienst nemen, maar er is geen enkele curator die dat doet'
Fruytier rekent voor dat een DSB-curatoren zicht hebben op acht ton per jaar (afgaande op 1850 uur per jaar tegen een tarief van 450 euro) en de door hen ingehuurde juristen ook al snel een paar ton op jaarbasis kosten. Hij pleit er daarom voor dat bij langlopende faillissementen niet meer op uurbasis wordt gedeclareerd. ‘Bij DSB werkte een deel van het personeel na het faillissement ook gewoon nog door dus daar kunnen makkelijk een paar bedrijfsjuristen aan toegevoegd worden. Voor 200 duizend euro kun je zeker een topjurist binnenhalen,’ zegt Fruytier. ‘Iedere normale ondernemer zou die kerels in dienst nemen, maar er is geen enkele curator die dat doet want volgens het systeem mag het gewoon. Rechters-commissarissen zeggen ook niet: goh, kun je niet beter mensen in dienst nemen in plaats van kantoorgenoten inhuren voor 200 euro per uur? Zelfs bij 32 miljoen euro aan declaraties zegt een rechter-commissaris niet dat het een beetje te dol wordt.’
Haperend toezicht
De rechter-commissaris is de bij wet aangewezen persoon om de urenspecificaties van curatoren te controleren maar die heeft het druk. Heel druk, zo bleek uit onderzoek van Follow The Money. ‘Zij kunnen het wel factuur voor factuur doornemen, maar je moet als rechter-commissaris de uren af kunnen zetten tegen het dossier. Dat houdt in dat ze zich een goed beeld van de werkzaamheden moeten vormen, maar daar hebben ze de tijd niet voor.’ Controle is onontbeerlijk: ‘Ik acht de kans klein dat curatoren die hun eigen kantoorgenoten inschakelen, kritisch zijn over de door die mannen gemaakte uren, want het is de slager die zijn eigen vlees keurt,’ zegt Fruytier, die liever ziet dat curatoren niet langer eigen kantoorgenoten inhuren. ‘Men wordt dan vanzelf kritischer naar elkaar toe en eventueel prutswerk zal niet zomaar geaccepteerd worden.’
Hoe de uurtarieven tot stand komen
Boedel kleinhouden
Zodra de rechter-commissaris zijn fiat heeft gegeven, is het in Nederland zo geregeld dat het salaris van de curator betaald wordt uit de boedel. Ze krijgen hierbij voorrang op andere schuldeisers zoals de belastingdienst, het UWV en toeleveranciers. Het is een praktijk waarbij eerder op Follow The Money al vraagtekens zijn geplaatst vanwege de perverse prikkel die rijke boedels bieden om uren te maken door bijvoorbeeld extra onderzoek te doen naar de oorzaken van het faillissement of een procedure te starten om de bestuurder aansprakelijk te stellen voor het boedeltekort. Dat laatste is een gerede angst van bestuurders. Fruytier adviseert cliënten zelfs om de toekomstige boedel klein te houden zodat een curator niet geprikkeld wordt om uren te maken. ‘Het kan verstandig zijn om zoveel mogelijk te betalen aan de belastingdienst zoals loonbelasting, btw, pensioen en premies. Geen curator kan daar ook over klagen.’
Tandeloze tijger
Zodra er echter sprake is van lege boedels, denk aan een faillissement waarbij panden belast zijn met hypotheken, het wagen-en machinepark geleased, en alle huidige en toekomstige geldstromen (facturen) verpand zijn aan de afdeling bijzonder beheer, dan heeft een curator geen zicht op een beloning. ‘Bij een lege boedel is de curator een tandeloze tijger, want ze kunnen niet betaald krijgen en laten daardoor vaak alles liggen,’ zegt Fruytier. De kans op onbetaalde uren vormt één van de redenen waarom grote advocatenkantoren steeds vaker hun insolventiepraktijk opdoeken. Deze trend bespeurde de curatorenbranchevereniging Insolad vorig jaar. Onlangs leidde de lege boedelproblematiek ertoe dat de aangestelde curator het faillissement wilde laten vernietigen. Reden: haar salaris kon niet betaald worden.
Curatorensalaris veiligstellen
Bij de afwikkeling van het faillissement van Imtech speelt de lege boedel-problematiek totaal niet, want de curatoren, Peters en Princen, hebben hun toekomstige salaris al veiliggesteld via de grootste schuldeisers van Imtech: de banken. Talloze bedrijfsonderdelen zoals Imtech Nordic Division en de Marine divisie zijn inmiddels verkocht, maar de honderden miljoenen aan opbrengsten worden níet bijgeschreven op de boedelrekening. Die vloeien naar de banken, doordat zij pandrecht hadden op de aandelen, een soort zekerheid voor alle verstrekte leningen. Het inwinnen van dit soort pandrechten, en ook hypotheekrechten, wordt wettelijk buiten het faillissement afgewikkeld. Oftewel, banken hebben in principe niks te maken met een curator en mogen zelf hun bedongen rechten uitoefenen door bijvoorbeeld de aandelen te veilen. Toch kloppen ze vaak bij de curator aan, het middelpunt voor potentiële kopers/doorstarters, om hun zekerheden uit te winnen. Het is dan gebruikelijk dat een curator een boedelbijdrage vraagt voor de bewezen (verkoop)diensten. De curatoren Peters en Princen hebben op die manier hun toekomstige salaris alvast geregeld, zo valt te lezen in het eerste curatorenverslag.
de Imtech-curatoren hebben zicht op 10 miljoen euro
‘Voor hun medewerking aan de uitwinning van de aan Lenders [de banken, red] in 2014 verstrekte zekerheden ter zake van de Nordic divisie en de Marine divisie hebben curatoren in het faillissement van Royal Imtech N.V. een boedelbijdrage bedongen van EUR 7 mio, alsmede een boedelkrediet van EUR 3 mio voor het geval de werkzaamheden van curatoren en de door hen ingeschakelde deskundigen niet uit het bedrag van EUR 7 mio zullen kunnen worden voldaan.’ Kortom, de Imtech-curatoren hebben zicht op 10 miljoen euro. En als het aan de banken ligt dan blijft het daar ook bij. ‘In de overeenkomst met Curatoren hebben Lenders bepaald dat Curatoren bij volgende verkopen zoals T&I divisie en Benelux geen aanvullende boedelvergoeding mogen verzoeken,’ aldus het verslag.
Curatoren in overheidsdienst?
Een radicale oplossing voor de beloningsproblematiek betreft de overstap naar het Engelse model van faillissementsafwikkeling. In het Verenigd Koninkrijk zijn bijvoorbeeld curatoren in overheidsdienst. ‘Het is geenszins aannemelijk dat curatoren in overheidsdienst goedkoper zullen zijn. De overheid is veelal niet in staat specialistische taken efficiënt te organiseren,’ zegt hoogleraar Bas Kortmann, die zich bezighield met het ontwerpen van een nieuwe faillissementswet. Als voorbeeld noemt hij de dierenartsen, die keuringen moeten uitvoeren in slachterijen. ‘Sinds deze artsen niet meer in dienst zijn van de overheid zijn de kosten aanzienlijk gedaald,’ zegt Kortmann die ook wijst op capaciteitsprobleem. ‘Het aantal faillissementen varieert in de loop der jaren sterk, ook in omvang. Advocaten kunnen daar gemakkelijk op inspelen doordat zij ander werk kunnen verrichten. Indien de curatoren bij de overheid in dienst zijn zal deze flexibiliteit wellicht niet aanwezig zijn. Het aantal curatoren dat de overheid dan aanstelt zal bovendien moeten zijn afgestemd op periodes dat er veel faillissementen zijn. Het is immers van groot belang dat curatoren snel en slagvaardig kunnen opereren.’
'Het afwikkelen van faillissementen is geen typische overheidstaak'
De hoogleraar geeft ook een principieel tegenargument. ‘Het afwikkelen van faillissementen is geen typische overheidstaak, net zo min als notariële werkzaamheden, de accountantscontrole of de gezondheidszorg. Dit neemt overigens niet weg dat de overheid op deze terreinen wel een voorwaardenscheppende en toezichthoudende rol heeft of kan hebben.’ Rolef de Weijs, curator, docent en onderzoeker insolventierecht aan de Universiteit van Amsterdam is ook geen voorstander. ‘Het overgaan op een ambtenarensysteem zou een zeer onwenselijk alternatief zijn. De financiële wereld is dermate complex geworden dat advocatenkantoren aanzienlijk beter geëquipeerd zijn om grote, complexe faillissementen af te wikkelen dan de overheid ooit zou kunnen doen.’ Een mogelijke oplossing is een soort verwijderingsbijdrage. ‘Er gaan geluiden op dat er bij oprichting een bepaald bedrag, zeg 1.000 euro, als een soort verwijderingsbijdrage in een fonds gestort moet worden zodat bij faillissement een curator daaruit betaald kan worden.
Curator Rutger Schimmelpenninck (66) nam afgelopen donderdag op zijn 40-jarige jubileum afscheid van zijn collega’s bij Houthoff Buruma. Hij was betrokken de afwikkeling van de faillissementen van onder meer Fokker, Lehman Brothers (Nederlandse tak), Van der Hoop bankiers en DSB. Zijn afscheid betekent niet dat hij ook het curatorschap bij DSB neerlegt, zo laat hij Follow The Money weten. ‘Ik blijf aan als curator want ik ben op persoonlijke titel benoemd. Ik werk momenteel 1,5 dag per week voor DSB en verwacht dat dit volgend jaar afneemt, het meeste werk is gedaan. Het werk voor deze bank blijft heel specialistisch.’
Workload
‘De beloning van curatoren krijgt altijd veel aandacht bij het begin van een nieuw groot faillissement, ook destijds bij Fokker. De tijd die aan DSB is besteed, was nuttig en efficiënt. De enige manier waarop die 26 miljoen euro [32 miljoen euro exclusief btw, red.] in zes jaar lager had kunnen uitvallen, zou het hanteren van lagere tarieven zijn geweest. Maar bij lagere tarieven is de kans groot dat je minder capabele curatoren, advocaten en adviseurs krijgt die meer tijd besteden en minder goede resultaten bereiken. Per saldo zijn schuldeisers dan meer geld kwijt. Er is nu 26 miljoen gedeclareerd vanwege de hoeveelheid werk. We hebben is die zes jaar al 4 miljard euro uitgekeerd en ongeveer 50 duizend mensen krijgen zo'n 300 miljoen aan zorgplichtcompensatie. Daar zit ongelofelijk veel werk achter.’
Inhuur
'De inhuur kantoorgenoten Houthoff Buruma levert volgens Schimmelpenninck voordelenop, maar is geen vanzelfsprekendheid. ‘Als je in één kantoor zaken behandelt die verbinding met elkaar hebben, dan is het efficiënter als de juristen bij elkaar in een kantoor zitten. Wij schakelen geen kantoorgenoten in als het werk beter of goedkoper door andere juristen kan worden gedaan. Wij hebben bij DSB een bepaalde tijd ook 15 juristen van buiten aangetrokken die permanent in Wognum gingen werken aan de zorgplichtclaims. Dat hebben wij gedaan omdat zij goedkoper waren dan advocaten van Houthoff. En zodra er wel advocaten of notarissen van Houthoff worden ingehuurd dan vindt dat plaats onder strenge supervisie van de rechtbank die uitgebreide urenstaten krijgen, bovendien kan de commissie van schuldeisers inzage krijgen in alle tijdverantwording.’
Legeboedelproblematiek
‘We worden als kantoor verplicht om ook kleine faillissementen te doen waar weinig aan wordt verdiend. In landen als Zwitserland worden kleine faillissementen door ambtenaren worden afgewikkeld en de grote faillissementen gaan naar de private curatoren. Ik zou het prima vinden als de faillissementen met te weinig actief om de kosten te betalen ook in Nederland door ambtenaren worden gedaan.’
Lees meer over de gedragingen van curatoren in het FTM-dossier 'In de greep van de curator'. Direct contact met de auteur via dennis@ftm.nl
40 Bijdragen
jefcooper
Je mag dat inteelt noemen, ik heb het nooit zo gezien.
Dan topmannen in dienst nemen bij een faillissements afwikkeling !
Wie is er zo gek voor een paar jaar een dienstverband aan te gaan tegen een salaris behorend bij een in beginsel dienstverband voor onbepaalde tijd.
Dat je voor de Imtech afwikkeling capabele mensen nodig hebt lijkt me voor de hand liggen, die doen het niet voor niets.
Toch sta ook ik te kijken bij de DSB afwikkelingskosten.
Niet wordt vermeld welk vermogen die afwikkelingskosten hebben opgeleverd, dan kun je je een beetje een beeld vormen van verhoudingen.
Dat grote faillissementen leuke klussen zijn, dat staat buiten kijf.
Ik denk dat het niet eenvoudig is faillissements kosten terug te dringen.
KPMG controles zijn ook niet goedkoop, overigens.
Je hoeft alleen maar langs het megalomane gebouw te rijden om dat te zien.
KPMG zal overigens wel niet duurder zijn dan andere 'vertrouwenspersonen van het openbaar verkeer'.
Hilterman
jefcooperOok voor deze categorie zijn de tijden veranderd.
jefcooper
HiltermanHilterman
jefcooperIk heb het niet over de branche maar ben wat beter dan u op de hoogte van de huidige arbeidsmarkt.
Slechts een klein deel van degenen die door arbeid in hun levensonderhoud voorzien zal nog een aanstelling voor onbepaalde tijd krijgen na de proeftijd.
Het merendeel is heel blij met een paar jaar werkzekerheid. Advocaten en juristen zijn daar echt geen uitzondering op.
Hester Bais
HiltermanDennis
Hester Baisdocki
DennisEen 'hoofdaannemer-curator' die als streven heeft op de kleintjes te letten, zal dat ook doen wanneer hijzelf of een kantoorgenoot de procedure voert.
Een curator die de kosten het geen lor kan schelen zal het het ook niet kunnen schelen wat zijn concullega factureert (waarom kritisch kijken naar opgevoerde kosten wanneer een half jaar later de rollen omgedraaid kunnen zijn?).
Maar wanneer een ander kantoor dan het eigen kantoor de procedure voert komen er wel overdrachtskosten bij.
Het lijkt mij dat de energie beter besteed kan worden aan (het promoten van) een systeemwijziging zelf: meer curatoren op de 'bellijst', of een aanbestedings- of tenderconstructie (bijvoorbeeld in percelen die gebaseerd zijn op de laatste 3 jaarrekeningen) met gunningen voor 2 jaar. Of iets in die geest.
En op meer RC's om de boefjes in de gaten te houden...
Frits
Hester BaisHano
Natuurlijk, genoeg nuances te verzinnen maar in grote lijn komt het daar op neer.
jefcooper
HanoAlle jaarrekeningen waren volgens mij fout.
De winst van de met de lening verkochte woekerpolis had verdeeld moeten worden over de looptijd van de lening.
Je kunt berekenen dat er bij zodanige opbrengsttoerekening elk jaar verlies werd gemaakt.
Scheringa himself verklaarde dat tegenover de winst op de woekerpolis een lage rente stond.
Dus de twee producten waren gekoppeld.
Op ING en Rabo is inderdaad het nodige aan te merken, helaas pleit dat DSB niet vrij.
BMW en andere merken ontkennen tot nog toe testsoftware, ook is die bij hen nog niet aangetoond.
Hilterman
jefcooperDan moet je die inkomsten ook meteen als gemaakte winst boeken.
jefcooper
HiltermanHilterman
jefcooperjefcooper
HiltermanDe DSB woekerpolis had als doel een te goedkope lening te verstrekken.
Daarom had de winst op die polis verdeeld moeten worden over de looptijd van de er mee verbonden lening.
Speculaas
jefcooperjefcooper
SpeculaasDe betaling voor de woekerpolis was onderdeel van de lening.
Helaas begrijpen Nederlanders niet dat wat je betaalt met een lening toch geld kost.
Speculaas
HanoDit geldt overigens ook voor het marktgedrag van AFAB en zelfs enkele grotere banken, die via dochterinstellingen ook aan verboden koppelverkoop deden van vaak onzinnige nevenproducten.
DSB en AFAB waren in de geschetste situatie erg klein gebleven, maar Scheringa c.s. had vermoedelijk een fatsoenlijke boterham verdiend als eigenaar van tussenpersoonkantoortje. Vrijwel niemand zou ooit van Scheringa gehoord hebben !
Zo had het allemaal kunnen gaan.
bps
Dit neemt overigens niet weg dat de overheid op deze terreinen wel een voorwaardenscheppende
en toezichthoudende rol heeft of kan hebben.’
In het ‘voorwaardenscheppende’ kan wetgeving voorzien vanuit het parlement.
De ‘toezichthoudende rol’ kan de rechtbank i.c. de RC, hebben bij de uitvoering van die wetgeving.
Zulk een rol heeft de rechtbank al indirect voor alle wetgeving.
Alleen de middelen schijnen te ontbreken van overheidswege en daardoor schijnt het initiatief en de motivatie in de gerechtelijke organisatie te verzwakken.
Bij de publieke gerechtelijke organisatie schijnt bedrijfskundig management de middelen en de geest te beheersen, gezien de huidige krimp van rechtbanken en de verminderde toegankelijkheid tot recht.
Alsof de publieke gerechtelijke organisatie binnen de trias politica een privaat gruttersbedrijf is !!!
Verkeerde allocatie van marktwerking: dat is marktwerking toelaten op wat geen markt is, of niet hoort te zijn. De Gerechten staan immers bóven de markt.
(zoals primaire zorg náást de markt staat, langs de lijn, en de scheidsrechter bóven het speelveld)
En dat vermeerderd met het contraproductieve onverstand van bezuinigen soms.
De schade is dan groter dan het gewin.
Omdat 'De Gerechten' preventief waken over gesmeerd en rechtmatig sociaal en economisch verkeer.
Dat is over het vertrouwen in de samenleving, in de rechtsstaat, en over het tempo van de economie !
In die geest hoort men het handelen aan te passen; te verruimen, en eventueel te bezuinigen of te krimpen.
bps
Bezig hield? Is dat niet meer aan de orde dan, terwijl dat broodnodig is van de >120 jaar oude wet?
Ik vraag hierbij nadrukkelijk aandacht voor o.m. en met name verbetering van de chronologische volgorde voor de uitvoering van de Faillissementswet in de rechtsgang en voor navolging en toezicht daarop bij en tijdens de afwikkeling van faillissementen.
En nadrukkelijk aandacht voor beperking van maatschappelijke schade en kapitaalvernietiging aan concurrente crediteuren en van betekenisvolle boedels.
Op grond van negatieve, schadende ervaringen, willekeur en verdraaiing van de rechtsgang.
Die willekeur leidde o.a. tot de onwettige volgorde, misbruik en misstanden in het volgende geval: http://www.ftm.nl/exclusive/hoe-de-rechter-commissaris-danst-aan-de-touwtjes-van-de-curator/#comment-2180808773 Het is stellig niet het enigste geval.
De juiste volgorde van uit te voeren, elkaar kruisende en opvolgende wetsartikelen is verwarrend verspreid over verschillende afdelingen van de wet en vatbaar voor onzorgvuldigheid en willekeur.
De formatie van de wettekst moet sowieso anders en mag geen gelegenheid laten voor misbruik en verwarring door curatoren en nalatigheid van rechter-commissarissen (RC).
Als ervaringsdeskundige inmiddels, ben ik tot nadere toelichting en aanwijzing van artikelen bereid.
Hilterman
Dat staat op gespannen voet met de onafhankelijkheid die van een curator gevraagd wordt.
Dit spel draait alleen om knikkers die bij grote faillissementen voldoende aanwezig zijn.
Ondernemers aanspreken op wanbeleid wanneer er veel geld is uitgegeven aan adviseurs maar zelf middels uurtje factuurtje kantoorgenoten inschakelen bij de afwikkeling van grote faillissementen.
Meneer Schimmelpeninck vult zijn pensioen nog wat aan met een dagje per week DSBen. Dat levert vlot 150.000 euro per jaar op.
Curatoren zijn zonder uitzondering op geld beluste haaien die zonder enige controle op de boedel van failliete bedrijven worden losgelaten.
Dat verwijt treft de overheid die deze wantoestand al tientallen jaren ongemoeid laat. Een schandelijke vertoning.
Joost Vsser
Hiltermanbps
Joost VsserDat is wel een bedoeling van de wet, maar geen effect. De Fw faalt daarin.
In een rechtsstaat kan en mag het in principe niet de bedoeling zijn dat de wet(gever) sommige private individuen zoals curatoren bevoorrecht met privileges, rechten en vrijheden boven andere. (Ook een bezwaar tegen het ISDS t.g.v. GMO in het TTIP.)
Dat is strijdig met het gelijkheidsbeginsel van gelijke rechten en gelijke plichten.
Voor de wet is iedereen immers gelijk; grootbedrijf, kleine particulier en curator.
De Hoge Raad zegt dat curatoren zich aan afspraken, regels en aan de wet moeten houden maar kent de curator tegelijkertijd voor het overige ook maximale vrijheid toe.
(recofa richtlijnen bijvoorbeeld, zijn wel afspraken en regels, maar geen wetgeving)
Daarin schuilt een discrepantie die optreedt met de verouderde Faillissementswet.
De curator heeft een legitiem privilege tot zelfverrijking binnen de ruimte van de wet en de rechtspraak, ten koste van crediteuren en boedelkapitaal = kapitaalvernietiging.
Het is een spanningsveld door de huidige manco Fw wetgeving en perverse prikkels.
FTM belicht dat spanningsveld daarom ook weer met dit artikel.
Er zou een wettelijke constructie bedacht moeten worden dat de perverse prikkels wegneemt. Door maximale vrijheid van curatoren in te perken tot optimaal, m.i.
Joost Vsser
bpsbps
Joost VsserEn de rechter-commissaris laat de curator nog meer ruimte.
Alleen de rechtbank kan incidenteel corrigeren, zoals in Rotterdam gebeurde.
Joost Vsser
bpsHilterman
Joost VsserHilterman
Joost VsserZijn daar verwijtbare zaken opgetreden dan moet de curator ook richting banken actie kunnen ondernemen.
Bij Imtech hebben de curatoren een vette kluif toegeworpen gekregen door de pandhouders. Reken er dan niet op dat er richting pandhouders nog actie ondernomen wordt wanneer daar reden voor zou zijn.
bps
Ik hoop dat het stof geeft tot nadenken en actie, met name bij de betrokkenen met invloed.
gorgonzola
Joris
Speculaas
Ze hebben vanaf vandaag nog een kleine zes weken de tijd om zich te melden !
En wat gebeurd er straks met de niet opgevraagde en dus niet uitgekeerde compensatie ?
recoveryconsultants
Bovendien zou de opbrengst van sommige faillissementen het tekort bij andere kunnen compenseren. Hie is niet de ruimte om alle gevallen van misbruik van de situatie door curatoren die ik ben tegengekomen te vermelden.
Nog een punt is dat de rechter veel te snel denkt dat een curator een professionele bewindvoerder is en spreekt soms in onzinnige gevallen het faillissement uit, terwijl een ambtelijke instantie tijdelijk bewind zou kunnen voeren over een bedrijf zonder meteen al 10 tot 15.000 euro te claimen voor allerlei prettige gesprekken met alle betrokkenen vaak nog vergezeld van een assistente etc, waardoor het bedrijf ook nooit meer voortgezet kan worden.
Dennis
recoveryconsultantsMet vriendelijke groet, Dennis Mijnheer - dennis@ftm.nl
Kees
recoveryconsultantsrecoveryconsultants
KeesDe curator komt met een assistente praten met mij en de directeur; een gezellig gesprek van twee uur. Vervolgens wordt € 50.000.- courante voorraad geveild voor € 10.000.- De curator vraagt om de boekhouding te brengen, ik zeg dat hij die moet ophalen. Wij begrijpen elkaar. Na twee weken lastig te doen op zoek naar auto`s en heftrucks begrijpt hij dat er niets meer te halen valt. Het wordt stil. Volgens zijn verslag is hij volop bezig met een fraude- en aansprakelijkheidsonderzoek. ( zonder boekhouding!) Een jaar later wordt het faillissement opgeheven. De curator heeft 40 oncontroleerbare uren gedeclareerd á € 240.- ex BTW. Een ambtenaar met matige juridische kennis had dit ook gekund, en was achter meer gekomen. Ik heb bijna 20 fysieke faillissementen meegemaakt en helaas bijna altijd zoals bovenstaand.
Als de ambtelijke instelling geld apart hield van nog aanwezige boedels konden zij andere faillissementen bekostigen. Juridische kennis is via een opleiding te krijgen en een of twee juristen van de dienst konden naar de rest kijken of nog een advocaat inschakelen.
Veel fraude zou opgespoord worden omdat een curator ondanks wat hij beweert geen onderzoek gaat doen in een lege boedel.
Dus de gemeenschap ( belastingbetaler) zou hier wel degelijk mee gebaat zijn!
Kees
recoveryconsultants40 uur declareren in een gemiddeld faillissement is niet schandalig veel.
Overigens noopte de situatie bij firma X de schuldeisers er kennelijk toe om faillissement aan te vragen. De curator is geen bewindvoerder, maar maakt de boedel ten gelde voor de schuldeisers. Hij is er niet om firma X te helpen, dat had firma X zelf moeten doen.
Voor fraudeonderzoeken bij een lege boedel kan de curator een beroep doen op de Garantstellingsregeling, en is hij aansprakelijk als hij geen onderzoek doet. U ziet, roepen zonder kennis van zaken brengt ons niet verder.
recoveryconsultants
KeesMijn anekdote was ter illustratie en niet als bewijs.
40 uur declareren hoeft ook niet veel te zijn maar ik stelde dat het aantal uren vaak in gerelateerd is aan de opbrengst van de boedel.
Terecht stelt u dat de curator geen bewindvoerder is, dat is een van mijn punten.
Faillissement aanvragen gebeurd om verschillende redenen, sommige advocatenkantoren krijgen bv de kosten van de procedure vergoed.
Vaak gebruikt men het als pressie middel om er ook torenhoge aanvraagkosten bij te declareren, die ook voor de zitting voldaan moeten zijn. Dit gaat ook weleens fout. Kredietverzekeraars keren ook vaak pas uit bij faillissement.
`De curator maakt de boedel te gelde voor de schuldeisers`
Daar is niet direct een advocaat voor nodig, plus dat van de boedel vaak weinig overblijft na bemoeienis van de curator.
U zegt:´ Hij is er niet om firma X te helpen´. Dat is een van mijn punten, Er zou juist eerst gekeken moeten worden naar mogelijke oplossingen zonder dat een dergelijk uurloon in stelling wordt gebracht zodat het bedrijf misschien wel kan worden voortgezet.
De Garantstellingsregeling wordt zoals al gezegd zelden gebruikt.
De RC heeft er zelden zin in en het resultaat is meestal onbewijsbaar.
Er is veel over geschreven, een interessant boek is misschien wel ´De afkoelingsperiode in faillissement van Mr M.J.van der Aa.
Uw laatste zin zal wel voor de bùhne geschreven zijn en laat ik derhalve onbeantwoord.
Peeters
recoveryconsultantsrecoveryconsultants
PeetersUw argument is ongeveer als bij een discussie over ambulancekosten zeggen dat mensen maar voorzichtiger moeten zijn in het verkeer.
De onderhavige discussie gaat over na het faillissement niet ervoor
Kees
recoveryconsultantsOverigens is er veel te zeggen over ons faillissementssysteem, dat werkt niet altijd even efficiënt. Maar ik heb er weinig fiducie in dat een door de overheid gedreven systeem het er beter vanaf brengt.
Het is overigens natuurlijk vooral heel spannend om te schrijven over dat handjevol curatoren dat zich te buiten doet aan boedels, maar als dat wordt afgezet tegen alle boedels, dan denk ik dat 99% gewoon goed werk levert tegen acceptabele kosten.