Wie zich in de crisis toch heeft laten verleiden door Louis Vuitton, Moët et Chandon, Burberry, Cartier, Montblanc, IWC, Piaget en de zijnen, heeft goud verdiend

Volgens de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door consultancy bureau Bain & Co., die gepubliceerd zijn in de Financial Times is de groei in omzet van luxe goederen in 2010 sterk toegenomen. Zo sterk zelfs dat een terugval onvermijdelijk is. Bain & Co. ziet een steeds zwakkere dollar tegenover de euro als een reden waarom de verkopen van luxury brands zal gaan afnemen in 2011. De markt van luxe producten zal dit jaar qua omzet groeien met 10 procent tot 168 miljard euro. In april van dit jaar werd groei door de heren van Bain & Co nog op 4 procent geschat. Bovendien zijn het de mannen die steeds meer geld uitgeven aan nieuwe klokken, pakken en aanverwante zaken!

  

De recente financiële cijfers van de verschillende luxebedrijven overtreffen de verwachtingen. Het Franse LVMH liet bijvoorbeeld in haar derde-kwartaalcijfers een groei van 24 procent zien van de omzet. De reactie van de eigenaren van luxe merken op de grotere vraag in Europa van de shoppers is de exclusiviteit nog even op te voeren, en hogere prijzen voor de producten te vragen in plaats van meer te produceren. De Parijse winkel van Louis Vuitton heeft minder ruime openingstijden ingesteld om straks aan de vraag in de kerstperiode te kunnen voldoen. 

Als we kijken hoe de prijs van de aandelen van de luxury brands zich heeft ontwikkeld dan zien we dat bedrijven in de luxe kleding, sieraden, horloges etc. veel hebben opgebracht voor de eigenaren, de aandeelhouders dus. We geven drie voorbeelden van een aantal topbedrijven in de “luxury goods”.   

 

Allereerst het aan de Parijse effectenbeurs genoteerde Louis Vuitton Mo?t Hennessy S.A.. Dit aandeel stond twee jaar geleden nog op ongeveer 54 euro, terwijl op 18 oktober 2010 voor hetzelfde aandeel een prijs van 111,50 euro betaald werd (een koerswinst van 104 procent). LVMH is het grootste conglomeraat ter wereld van luxeproducten. Deze onderneming  biedt de consument onder andere champagne van Moët et Chandon , cognac van Hennessy, tassen van Louis Vuitton en klokjes van Tag Heuer.  

LVMH is niet het enige aandeel waarvan de koers omhoog is gespoten. Het aandeel van Burberry PLC, genoteerd in Londen, stond twee jaar geleden op een bescheiden 277 pence terwijl nu meer dan 970 pence betaald wordt (een koerswinst van ca. 250 procent).

Het derde luxeconcern dat we bekeken is het de effectenbeurzen van Z?rich en Johannesburg genoteerde Compagnie Financière Richemont SA. Het aandeel Richemont noteerde twee jaar geleden 18,73 Zwitserse frank. Nu staat er maar liefst 48 frank op de borden (een koerswinst van 156 procent). Richemont is onder meer bekend van de merken Cartier, Montblanc, Jaeger-LeCoultre, Piaget en IWC.

 

Luxe rendeert weten we nu. Maar hoe ontwikkelde de koers van andere aandelen in andere bedrijfstakken zich? We keken daarom naar de koersen van ondernemingen in de luxury goods

en naar de ontwikkeling van de koersen van een mandje aandelen, in de MSCI World Index. Deze index  is een afspiegeling van een aantal aandelen in 24 landen met developed markets: Canada, de Verenigde Staten, landen in Europa, Isra?l, Hong Kong, Japan, Nieuw Zeeland en Singapore. De MSCI World Index, die twee jaar geleden op US 950,77 dollar sloot, noteert op dit moment rond 1.200 dollar en laat een bescheiden winst zien van ongeveer 28,7 procent. De aandelen van de luxury brands, deden het de afgelopen twee jaar met een koerswinst van meer dan 100 procent dus aanmerkelijk beter.    

De stelling dat de ondernemingen met luxury  brands de afgelopen twee jaar vooruit liepen op het herstel van de economie, dan wel op zijn minst een heel groot vertrouwen van beleggers hebben gekregen, lijkt hiermee bewezen. Of de koerswinst in 2011 zal doorzetten, ligt aan de consument en aan zijn behoefte om de crisissfeer te temperen met nog meer luxe-aankopen. 

 

Jan Westgeest

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 569 leden