
Het scheve verdienmodel van Spyker in (halfjaar)cijfers
Spyker-ceo Victor Muller heeft weinig reden om feest te vieren met een halfjaaromzet van een kleine 700 duizend euro en meer dan 5 miljoen operationeel verlies. Maar aanstaand weekend gaat het dak eraf.
Aanstaand weekend wordt op het Amerikaanse autoconcours Pebble Beach de nieuwe Spyker B6 Venator Spyder onthuld - een Nederlandse supersportwagen met 375 pk onder de motorkap. Maar onder het geborstelde aluminium schuilt het nodige schroot. De gisteren bekendgemaakte halfjaarcijfers van Spyker zijn dramatisch: op een omzet van 682 duizend euro (het equivalent van slechts twee verkochte sportauto’s) werd in het eerste halfjaar 2013 een nettoverlies geleden van 5,2 miljoen euro. Het operationele resultaat betrof eveneens 5,2 miljoen euro negatief. Kortom, op iedere verkochte sportwagen worden momenteel miljoenen euro's toegelegd en Spyker verwacht dit jaar geen verbetering.
De sportwagenfabrikant onder leiding van Victor Muller wordt overeind gehouden door Youngman, het Chinese autoconcern dat in juni nog 10 miljoen euro stak in Spyker in ruil voor een belang van 29,9 procent. Het is niet genoeg: bij de halfjaarcijfers tekent Spyker aan dat er aanvullend kapitaal nodig is voor de productie van de in maart groots aangekondigde nieuwe modellen Spyker B6 Venator en de Venator B6 Spyder. De B6 Venator werd begin dit jaar op de autosalon van Geneve gepresenteerd en de dakloze variant Venator Spyder maakt komend weekend haar entree op het Amerikaanse autoconcours Pebble Beach.
0 Bijdragen