Het scheve verdienmodel van Spyker in (halfjaar)cijfers

3 Connecties

Spyker-ceo Victor Muller heeft weinig reden om feest te vieren met een halfjaaromzet van een kleine 700 duizend euro en meer dan 5 miljoen operationeel verlies. Maar aanstaand weekend gaat het dak eraf.

Aanstaand weekend wordt op het Amerikaanse autoconcours Pebble Beach de nieuwe Spyker B6 Venator Spyder onthuld - een Nederlandse supersportwagen met 375 pk onder de motorkap. Maar onder het geborstelde aluminium schuilt het nodige schroot. De gisteren bekendgemaakte halfjaarcijfers van Spyker zijn dramatisch: op een omzet van 682 duizend euro (het equivalent van slechts twee verkochte sportauto’s) werd in het eerste halfjaar 2013 een nettoverlies geleden van 5,2 miljoen euro. Het operationele resultaat betrof eveneens 5,2 miljoen euro negatief. Kortom, op iedere verkochte sportwagen worden momenteel miljoenen euro's toegelegd en Spyker verwacht dit jaar geen verbetering. De sportwagenfabrikant onder leiding van Victor Muller wordt overeind gehouden door Youngman, het Chinese autoconcern dat in juni nog 10 miljoen euro stak in Spyker in ruil voor een belang van 29,9 procent. Het is niet genoeg: bij de halfjaarcijfers tekent Spyker aan dat er aanvullend kapitaal nodig is voor de productie van de in maart groots aangekondigde nieuwe modellen Spyker B6 Venator en de Venator B6 Spyder. De B6 Venator werd begin dit jaar op de autosalon van Geneve gepresenteerd en de dakloze variant Venator Spyder maakt komend weekend haar entree op het Amerikaanse autoconcours Pebble Beach.  

American Dream

Het is onbekend hoeveel kapitaal er precies nodig is om de nieuwe modellen in productie te krijgen. Gezien de huidige verkoopaantallen en het verdienmodel lijkt het spannend te worden of het Muller lukt om daadwerkelijk de productie te kunnen financieren. Of dat de B6 Venator toegevoegd moet worden aan Spykers’ lijst van concept cars die nooit gebouwd werden. Muller blijft hoop houden. Hij wil de balans van Spyker zuiveren door middel van een claim van 2,4 miljard euro op General Motors. Volgens Muller heeft General Motors (GM) in 2011 de overnamepogingen van het Chinese autoconcern Youngman gesaboteerd om met ‘directe en opzettelijke intentie’ Saab richting een faillissement te duwen. GM vreesde dat hun technologie in Chinese handen zou komen. Muller geloofde – tot het faillissement eind 2011 – dat Youngman de gedroomde redding van Saab zou kunnen bewerkstelligen. Een Amerikaanse rechter stelde Spyker in juni echter in het ongelijk. CEO Muller heeft inmiddels beroep aangetekend. Het verhaal was dat Muller een financier zou hebben gevonden voor de financiering van het proces, in ruil voor 5 procent van het toegekende (schikkings)bedrag, maar bij de presentatie van de halfjaarcijfers blijkt er toch 1,9 miljoen euro gereserveerd te zijn voor juridische kosten.
Dennis Mijnheer
Dennis Mijnheer
Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.
Gevolgd door 1816 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren