Financieel adviseur Frank Wijn voert al jaren een kruistocht tegen rentederivaten in het MKB. Om zijn verhaal visueel kracht bij te zetten, dook hij in de beeldbank.

    Plaatjes blijken prima te werken om mensen iets duidelijk te maken, want de lezer van vandaag heeft nauwelijks nog tijd en interesse om lappen tekst door te ploeteren. Als één plaatje “de lading van jouw boodschap dekt”, zul je merken dat die boodschap sneller gedeeld wordt. Voor de visueel ingestelde lezer, dacht ik daarom: Ik zeg het deze keer ook eens met plaatjes. Grappig dat ik steeds meer medestanders krijg in mijn, inmiddels driejarige kruistocht tegen de fout verkochte rentederivaten. Of is het de verkochte, foute rentederivaten? Hoe dan ook, bijval komt uit onverwachte hoek - van banken zélf.

    De plaat en z'n verhaal

    De laatste tijd hebben banken namelijk de neiging om reclame te maken die haaks staat op de werkelijkheid. Dat maakt mijn boodschap steeds duidelijker. Wat dacht bijvoorbeeld Rabobank, marktleider op MKB-gebied, toen ze deze kreet aan de muur hingen? OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Ze bedoelden het waarschijnlijk goed, maar bankklanten met een renteswap ervaren dat anders: Klokkenluider USA style Maar niet alleen Rabobank probeert het met mooie plaatjes, ook staatsbank ABN Amro mengt zich in de zakelijke marketing. Zo worden zij steeds actiever op LinkedIn waar ik onderstaand beeld vond: AA LinkedIn Ik zie de MKB’er met een ABN Amro renteswap denken: 'Zegt de bank dit over mij!? Hun gebrek aan tact en te grote focus op verkoop en eigen belang?' Right. Daarom wordt de Treasury-adviseur van de bank door MKB Nederland ervaren als: Shark Opvallend is de afwezigheid van ING Bank in de publieke discussie over rentederivaten. Hebben zij dan niet of nauwelijks rentederivaten verkocht? Néé, maar de definitie van MKB’er (actief ondernemer met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel) zorgt ervoor dat de “box3 Onroerend Goed belegger” - die bij ING “stijf staat van de rentederivaten” níet wordt meegenomen in de discussies en (her)beoordelingen. Daarom hoort daar dan dit plaatje bij: ING Bruna Alle gekke plaatjes op een stokje. Het blijft een triest verhaal met veel bedrijven in serieuze en acute problemen en banken die maar blijven ontkennen, vertragen en afkopen van verantwoordelijkheden. Totdat het probleem adequaat wordt opgelost, is dit de perceptie van bankklanten met rentederivaten: bankervaring En dat moet je als bank niet willen! Dus banken: Los het derivatenprobleem snel, goed en naar tevredenheid van de klanten op en dan heb je kans dat het vertrouwen enigszins terugkomt.  

    Frank Wijn is oprichter van Wijn Bancair Advies en werkte achttien jaar bij diverse financiële instellingen. Zijn motto: maak klanten minstens zo slim als de bankier, liefst slimmer. En maak bankzaken transparanter, liefst goedkoper! Volg Frank ook opTwitter.com/frankwijn1.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Frank Wijn

    Frank Wijn (bouwjaar 1963) heeft van 1990 tot 2008 bij diverse (groot)banken in Nederland gewerkt. In zijn functies van accou...

    Volg Frank Wijn
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren
    Dit artikel zit in het dossier

    Derivaten in het MKB

    Gevolgd door 427 leden

    FTM verdiept zich sinds 2013 de wijze waarop grote banken in Nederland vele duizenden ondernemers in het MKB met rentederivat...

    Volg dossier