Het verhaal achter 9 karaat goud

    Columniste Marije Fleur Kooij ging naar de grootste goud- en zilverbeurs van Italië, de VicenzaOro. Een prachtig decor om de door haar al eerder beschreven trend van 'trading up and down' aan het werk te zien.

    Tijdens de beurs werden de nieuwste sieraden, technieken en Italiaanse meesterwerkjes gepresenteerd aan de professionele bezoeker. Geen beurs gevuld met grote, commerciële merken zoals op BaselWorld, maar wel een beurs met puur Italiaans vakmanschap.
     
    En Chinese troep, maar dit vindt u tegenwoordig overal en is dus geen nieuws. Ook Italiaanse producenten denken nog slim te zijn en kosten te besparen door in China te produceren. In deze tijd geen goed idee naar mijn mening, maar dat is een heel andere discussie. 
     
    Na wat gesprekken te hebben gevoerd met grote producenten werd duidelijk dat er op deze beurs niet goed verkocht werd. Waarom? De antwoorden hadden veel overeenkomsten met de donkere onweerswolken die vorige maand door CBW Mitex gepredikt werden. Dit is niet wat mijn aandacht trok. Wel de manier waarop de door het dak rijzende edelmaalkoersen invloed hebben op de juwelenbranche.

    9 Karaat Goud
    De verkoop van leren banden in allerlei variaties, siliconen ringen en retro camee sieraden floreerde. De stands met traditionele gouden sieraden waren leeg. Om toch de hoge edelmetaalkoersen het hoofd te kunnen bieden wordt er dit jaar veel in 9 karaat goud geproduceerd.
     
    Wellicht vraagt u zich af of dit wel goud is. Letterlijk bestaat een 9 karaat gouden item uit 375 delen goud en uit 625 delen andere metalen zoals zilver, alpaca en koper. Voor uw beeldvorming: 18 karaat goud bestaat uit 750 delen goud en 250 delen 'bijzetmetalen'. Voor onze Nederlandse wet bestaat 9 karaat goud echter niet. De Fransen en Engelsen daarentegen hebben de wet zodanig aangepast dat 9 karaat door de nationale waarborgorganisaties officieel als goud bestempeld kan worden. 
     
    De retailer in deze landen kan en mag dus 9 karaat goud als goud aanbieden. In Frankrijk is dit het enige goud dat vandaag de dag goed verkoopt in de midden- en onderlaag van de juwelenbranche. Het Franse juwelenhuis Cartier verkoopt haar 18 karaat gouden ringetjes namelijk nog aan de lopende band. En in Spanje? Daar wordt volgens producenten helemaal geen goud meer verkocht op dit moment. Geen verrassing, vindt collega columnist Jan Dwarshuis.
     
    Vergulden van zilver
    Een andere trend als reactie op de hoge edelmetaalkoersen is het vergulden van zilveren sieraden. Een Nederlands merk dat hier goed op ingespeeld heeft is DjiDji Italia van de familie Bruining. De familie heeft met haar Italiaanse producent deze trend als één van de eerste opgepakt en eet daar - met de hele familie - een goed belegde boterham van. Geen lege keukenkastjes hier. En de andere merken? Zoals het gezegde ons vertelt: als er één schaap over de dam is dan... Dit beeld zien we dan ook terug op de beurs. 
     
    Wanneer het Italiaanse en daarna het Zwitserse landschap in sneltreinvaart aan mij voorbijtrekt concludeer ik dat de luxebranche zich verder ontwikkelt. Durf als merk en producent vooruit te kijken en anders te denken, juist nu, want één schaap moet ten slotte als eerste over de dam.  
     
    Marije Fleur Kooij is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money. Op het moment van schrijven heeft zij geen positie in bovengenoemde fondsen. Uw reactie is welkom via Redactie@Columbeurs.nl
    Over de auteur

    Marije Fleur Kooij

    Marije Fleur is sinds 2003 actief binnen de luxe consumentengoederen branche. In deze beginperiode heeft ze de Vakschool voor...

    Lees meer

    Volg deze columnist

    Dit artikel krijg je cadeau van Follow the Money.

    Diepgravende onderzoeksjournalistiek kost tijd en geld. Steun ons en

    word lid