Sinds medio vorige eeuw de visie op verzadigd vet veranderde en daarna de oorlog werd verklaard aan cholesterol, heeft de farmaceutische industrie honderden miljarden euro’s verdiend aan cholesterolverlagende medicijnen. Wie zijn de grootste spelers op deze markt en hoe hebben zij kunnen profiteren van de nieuwe kijk op cholesterol?

De farmaceutische industrie ontdekt de markt voor cholesterolverlagende medicijnen, zogenoemde statines, in de jaren ’80. De eerste die instapt is Merck, in 1987, met het product Lovastatine. Andere statines van andere fabrikanten volgen. De grote klapper komt in 1997, als Pfizer z'n atorvastatine op de markt brengt onder de naam Lipitor. Op dat moment zijn er al vier statines op de markt, maar dankzij een succesvolle marketingcampagne lukt het Pfizer om met Lipitor door te stoten naar de absolute top. Al snel laat de statine alle andere medicijnen in het aanbod van Pfizer, waaronder Zoloft en Viagra, achter zich. De omzet van het bedrijf groeit flink, om in 2004 uit te komen op 50 miljard dollar. Daarmee torent Pfizer in dat jaar boven alle andere farmaceuten uit. Tegelijk verkoopt...

Om dit artikel te kunnen lezen moet je lid zijn.

Word lid of Log in