
Meer vrijheid was misschien wel de belangrijkste belofte bij de introductie van marktwerking in de zorg. Vrijheid voor nieuwe aanbieders om te laten zien dat het beter kon en vrijheid voor de patiënt om zelf een zorgverlener te kiezen. Lees meer
Die vrijheid staat ter discussie. De zorgverzekeraars, als beheerders van de premiegelden, willen meer macht om te bepalen waar het aan uitgegeven mag worden en meer invloed om zorgverleners te sturen middels contractafspraken.
Artikel 13 van de Zorverzekeringswet (ZVW) bepaalt dat verzekeraars ook een vergoeding (van in de praktijk zo'n 80 procent van de prijs) moeten betalen wanneer een patiënt kiest voor een zorgverlener zonder contract. Daar wilden de verzekeraars graag van af. Minister Edith Schippers loodste vorig jaar een wetsvoorstel door de Kamer dat artikel 13 zo wijzigt dat verzekeraars niet langer verplicht zijn om die vergoeding te betalen. Daarmee kon de verzekeraar in feite bepalen welke zorgverleners economisch bestaansrecht houden en welke niet - en zou het een stuk makkelijker worden om in contracten vast te leggen hoe zorg precies verleend moet worden. Zorgverleners uit allerlei branches maakten zich zorgen over deze toename van macht van de verzekeraar en verzetten zich het afgelopen jaar heftig tegen de wetswijziging en zorgde in de Kamer bijna voor een kabinetscrisis en sneuvelde uiteindelijk in de senaat. Follow the Money publiceerde talrijke artikelen over dit proces. We laten het daar niet bij zitten.
Follow the Money volgt de ontwikkelingen rond zorgverzekeraars op de voet en investeert in diepgaand onderzoek. Hieronder de resultaten van onze inspanningen.
Psychiaters behandelen ‘te veel’ patiënten en moeten verzekeraar tonnen terugbetalen
Ethisch incasseren is nog steeds een probleem voor verzekeraar Menzis
Verzekeringsweigeraar krijgt duizenden euro’s terug
Zilveren Kruis liet minister Bruins blunderen met niet-bestaand onderzoek
‘De Zorgverzekeringswet deugt niet, dus ik doe er niet aan mee’
Zzp’ers krijgen Achmea in de rechtszaal op de knieën voor vrije artsenkeuze
Hoe verzekeraars marktwerking in de zorg dwarsbomen
Onduidelijke regelgeving antidepressiva geeft zorgverzekeraars vrij spel
De onzichtbare strijd om de zorgmiljarden
De jaren van ijzeren Edith
De machtige arm van de zorgverzekeraar is nog niet op volle sterkte [Longread]
Follow The Money deed in opdracht van donateurs van crowdfundingplatform Yournalism.nl maandenlang onderzoek om de vraag te beantwoorden: 'Hoever reikt de machtige arm van de zorgverzekeraar?' De conclusie luidt: nog lang niet ver genoeg - als het aan de overheid en de verzekeraars ligt.
Spookbeelden
Wat Norbert Hoogers vanuit het imposante kantoor van Zilveren Kruis Achmea in Leiden aanziet voor spookbeelden, ziet er op de werkvloer akelig reëel uit. Dat spook heeft voor de zorgaanbieder de vorm van het contract dat met de zorgverzekeraar gesloten wordt. De voorwaarden en vergoedingen die in dat contract opgenomen zijn, bepalen hun dagelijkse werkelijkheid de laatste jaren meer en meer. Uit een enquête die Follow The Money en Yournalism hielden onder 1700 huisartsen bleek dat 96 procent van de 327 respondenten vindt dat de invloed van verzekeraars op de dagelijkse werkzaamheden van de huisarts zijn toegenomen, waarvan 88 procent van een belangrijke toename spreekt. Negen op de tien huisartsen vindt die invloed negatief en 64 procent noemt die ook belemmerend voor het werk. Dit laatste is ook de ervaring van de zorgverleners die we spraken in de loop van dit onderzoek. Fysiotherapeut Jaap Funke legt me uit hoe dat in zijn praktijk in zijn werk ging. 'Van iedere behandeling tussen een half uur en drie kwartier, had ik nog zo'n vijftien minuten over om echt te behandelen. De rest van de tijd was ik kwijt aan al die dingen bijhouden die de verzekeraar van mij wil weten. Het neemt absurde vormen aan.' Zijn grootste verzekeraar had drie beloningsmodellen voor praktijken: het basiscontract, een pluscontract en een extra contract, met oplopende vergoedingen. Voor het pluscontract kwam mijn oude fysiotherapeut niet in aanmerking. 'Ik heb geen website. Dat is een eis voor het pluscontract. Ondanks het feit dat ik nog nooit een website nodig heb gehad. Ik zit nota bene in een dorp, iedereen die een fysiotherapeut nodig heeft weet me te vinden.' Die contractvoorwaarden kunnen variëren van verruimde openingsuren, vorm en inhoud van de praktijklocatie, verplichte kwaliteitsaudits die de zorgverlener zelf moet betalen tot het voldoen aan en administreren van voor iedere verzekeraar specifieke kwaliteitsindicatoren. Voor bepaalde ziekenhuizen kan het aantal indicatoren oplopen tot 3.400. In de huisartsenzorg hebben zorgverzekeraars een vinger in de pap bij het voorschrijven van medicijnen. Dit heet het preferentiebeleid; sinds 2005 hebben verzekeraars de mogelijkheid om zelf voorkeursgeneesmiddelen aan te wijzen, sinds 2008 doen ze dat op individueel niveau - met een flinke daling van geneesmiddelenprijzen tot gevolg. Naar schatting besparen zorgverzekeraars hierdoor 0,6 miljard euro op geneesmiddelenkosten. Huisartsen dienen de goedkope - de generieke - variant van geneesmiddelen voor te schrijven en mogen daar alleen van afwijken als dat medisch noodzakelijk is.'MEDISCHE OVERWEGINGEN ZOUDEN BEPALEND MOETEN ZIJN, NIET FINANCIËLE'Inmiddels lijkt het beleid door te slaan, dat stelt advocate Nicole Kien in haar rapport Witboek Preferentiebeleid. De verzekeraar hanteert volgens het rapport striktere normen dan de wet als het gaat om 'medische noodzaak'. Niet zelden moeten huisartsen een stapel papierwerk invullen om in geval van medische noodzaak verantwoording af te leggen. 'Afwijken van het beleid geeft bureaucratische rompslomp', zeggen huisartsen in onze enquête. Ze hebben ook moeite met het regelmatig wijzigen van voorkeursmedicijnen. Patiënten slikken hierdoor minder trouw hun pillen en het leidt in apotheken tot voorraden die weggegooid moeten worden en tekorten aan nieuwe voorkeursmedicijnen. In sommige contracten staat bovendien vastgelegd dat minimaal 90 procent goedkope alternatieven moet worden voorgeschreven om aan de voorwaarden te voldoen waarmee een huisarts een deel van zijn of haar variabele inkomen kan 'terugverdienen'. Door dat aantal vast te kwantificeren gaat de verzekeraar feitelijk op de stoel van de voorschrijver zitten. Kien: 'Kwalijk gevolg is dat waar huisartsen vroeger soms op basis van financiële motieven voor merkgeneesmiddelen kozen, er opnieuw een financiële prikkel is ontstaan om het tegendeel te doen. Medische overwegingen zouden bepalend moeten zijn, niet financiële.'
Prijsdruk
Een permanent terugkerende klacht onder zorgaanbieders - van ziekenhuis tot huisarts - is de continue druk op vergoedingen. Die leidt er in een aantal gevallen toe dat het rendabel runnen van een praktijk daardoor onder druk komt, zoals drieduizend fysiotherapeuten ruim een jaar geleden aangaven. Eenderde overwoog zelfs om ermee te stoppen. Bij logopedisten wisten zorgverzekeraars de prijs zelfs gezamenlijk te verlagen tot 25 procent onder het door de Nationale Zorgautoriteit (NZa) vastgestelde maximumtarief. Onder huisartsen ontstond dit najaar grote verontwaardiging toen het tarief voor het plaatsen van een spiraaltje van ongeveer zestig naar ongeveer twintig euro bleek verlaagd. Honderdvijftig huisartsen hebben op het moment van schrijven van dit artikel nog steeds geen contract getekend met verzekeraar VGZ, vanwege de prijsdruk op bepaalde behandelingen en contractvoorwaarden die de inhoud van het huisartsenwerk raken. De invloed van zorgverzekeraars leidt volgens zorgaanbieders bovendien tot een afname van de kwaliteit van zorg. Uit de enquête van Follow the Money blijkt dat 74 procent van de huisartsen vindt dat invloed van de zorgverzekeraar en negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de zorg. Slechts 2 procent ziet de verzekeraars als kwaliteitsbevorderend. Waarom zijn zorgverleners zo slecht in staat iets aan deze situatie te veranderen? Om dat te begrijpen is het belangrijk het ontwerp van het zorgstelsel te kennen.Countervailing powers
Begin jaren nul werd besloten dat de zeggenschap over de zorg - die tot dan toe puur bij de overheid lag - voor een belangrijk deel te verschuiven naar private zorgverzekeraars. De plannen daarvoor dateren al uit de jaren tachtig, toen de Commissie Dekker de opdracht kreeg om een advies uit te brengen over een nieuw, gedereguleerd zorgstelsel dat de groei van de hoeveelheid zorg moest remmen, de kosten moest verlagen. Het rapport van de commissie - Bereidheid tot verandering - was grofweg een blauwdruk voor ons huidige stelsel; met de invoering van concurrentie en de vrijheid voor de verzekeraar om zorg in te kopen bij de zorgaanbieder van hun keuze. Econoom en emeritus hoogleraar Bernard van Praag was lid van de Commissie Dekker en werkte mee aan het rapport. 'Toen was de gedachte: laat die verzekeraars maar concurreren'. Vanuit de gedachte dat daar de prijzen van omlaag zouden gaan. Dat gold ook voor zorgaanbieders overigens.' Econoom Michiel Verkoulen, bestuurslid van D66, en adviseur bij ZorgVuldig Advies voor onder meer de NZa, is van een nieuwe generatie. Zijn analyse: 'Er waren acute problemen zoals de lange wachtlijsten die de toegang tot zorg belemmerden en de ondoorzichtigheid van de zorg. Daarnaast was de regie op de zorg destijds te centralistisch; die lag puur bij de overheid. Zorginkopers en zorgaanbieders hadden weinig invloed. Om die problemen op te lossen werd een stelsel ontworpen waarin de private inkopers geacht worden om ten faveure van hun verzekerden kwaliteit in te kopen voor een goede prijs.' Cruciaal volgens Verkoulen, want de patiënt heeft zoals hij zegt 'twee zielen in een borst'. Als verzekerde wil hij zo min mogelijk premie betalen, als patiënt zo veel mogelijk zorg ontvangen van zo hoog mogelijke kwaliteit. Omdat ook de arts belang heeft bij zoveel mogelijk dure zorg leveren, is het de taak van de verzekeraar om te zorgen dat de kosten en het aantal behandelingen niet uit de hand lopen.'Destijds was de gedachte: laat die verzekeraars maar concurreren'En zo zijn we beland bij de krachten die elkaar in het stelsel in evenwicht moeten houden, de countervailing powers. De verzekeraar heeft een machtige positie toebedeeld gekregen om als regisseur van de zorg te kunnen optreden. Wie houdt de verzekeraar zelf onder controle? Ten eerste de overheid, die de randvoorwaarden bepaalt in de vorm van bijvoorbeeld de inhoud van de basisverzekering en de zorgplicht die verzekeraars dwingt om de zorg op een redelijke afstand van de patiënt beschikbaar te houden. Maar - vanwege het principe van deregulering - bovenal de klanten, zeggen de economen. Want verzekeraars concurreren om de gunst van de klant, die ieder jaar mag opstappen. Door zelf te kunnen blijven kiezen voor een zorgverlener, had de patiënt nog een machtsmiddel. De verzekeraar mocht weliswaar vrij zorg inkopen, maar moest toch een vergoeding betalen voor zorg die niet was gecontracteerd - een vergoeding die niet zo laag mocht zijn dat de patiënt erdoor gehinderd werd om naar een andere aanbieder te gaan. Alle politieke partijen vonden deze keuzevrijheid ten tijde van de invoering van het stelsel van groot belang, kamerlid Edith Schippers voorop. VVD-er Hans Hoogervorst was in die tijd minister van Volksgezondheid. Tegenwoordig zit hij in Londen, op een bestuursfunctie bij accountancyorganisatie IFRS: 'In mijn tijd was het politiek gezien praktisch onmogelijk om vrije artsenkeuze ook maar voor een klein deel ter discussie te stellen.'
De spanning rond de zorgdebatten liep zo hoog op in 2005, dat Hans Hoogervorst tijdens een betoog van Wouter Bos zijn vinger in zijn keel stak ter illustratie van zijn ongenoegen.
Uit balans
Werkt het stelsel van elkaar in evenwicht houdende krachten? Speelt de consument zijn rol? Een gegeven is dat, na een langzame start, zorgverzekeraars de laatste jaren hun invloed meer en meer doen gelden. Leidde dat tot grote aantallen overstappende verzekerden? Nee. De voorlopige tussenstand voor 2015 is volgens Zorgverzekeraars Nederland nu 6,5 procent overstappers. Dus 93,5 procent van de verzekerden blijft zitten waar hij zit. Een percentage overstappers dat volgens economen overigens het bewijs is van goed werkende concurrentie. Verkoulen: 'In vergelijking met het aantal overstappers bij bijvoorbeeld een schadeverzekeraar of een supermarkt is dat veel.' Dat er verzekeraars veel aan gelegen is om klanten te winnen blijkt wel uit het uitgebreide marketingoffensief in met name de laatste maanden van het jaar - het overstapseizoen. Desondanks wisselt het gros van de verzekerden dus niet van verzekering. Een teken van tevredenheid? Op gebied van service en prijs lijken verzekerden over het algemeen in ieder geval tevreden. De rapportcijfers die onderzoeksbureau Marketresponse noteerde in haar Klantenmonitor Zorgverzekering van vorig jaar variëren tussen de 7,5 gemiddeld en de 8,4.Troebele polismarkt
Maar dat is niet het hele verhaal. De Consumentenbond turfde inmiddels in totaal 1600 verschillende poliscombinaties. Dat maakt het verzekerden moeilijk om echt bewust te kiezen, stelt de bond. 'Zie je daar maar eens een weg door te banen. Dat werkt voor verzekerden heel ontmoedigend.' De grote variatie aan polissen brengt De markt is dusdanig ondoorzichtig geworden dat de NZa vorig jaar aankondigde haar aandacht te verleggen naar de zorgverzekeringsmarkt. De zorgautoriteit verklaarde dat de concentratie onder verzekeraars in combinatie met die intransparante markt gevaarlijk kan zijn. Wanneer polissen niet meer goed onderling vergelijkbaar zijn ligt het gevaar op de loer van te dure verzekeringsproducten die ondoorgrondelijk zijn voor de door slimme marketing verblinde verzekerde. Zoals in de jaren negentig en jaren nul met beleggingsverzekeringen gebeurde.Wanneer polissen niet meer goed onderling vergelijkbaar zijn ligt het gevaar op de loer van te dure verzekeringsproductenMet name de angst om bij een andere verzekeraar een minder goede dekking vinden, in combinatie met het onvermogen om al die polissen te doorgronden verhindert volgens de Consumentenbond meer overstappers. Een recent onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) naar overstapdrempels in de zorgverzekeringsmarkt bevestigt dat beeld. De niet-overstappers bevinden zich volgens onderzoeksbureau Nivel vooral onder de ouderen en de chronisch zieken, zoals de onderstaande grafiek over het nog nooit overgestapte deel van de bevolking illustreert.
De niet-overstappers verdeeld naar achtereenvolgens geslacht, leeftijd, inkomen en gezondheid. Bron: Nivel
Inkoopmacht
Waar is de invloed van de zorgverlener zelf gebleven op het zorgstelsel? Wie luistert er als de dokter roept dat hij verzuipt en de verzekeraar de taak heeft om aan die noodkreet geen gehoor te geven? De marktautoriteiten bieden daarin tot nu toe niet echt uitkomst. De NZa en ACM zien marktmacht onder zorgaanbieders - precies zoals in het ontwerp van het stelsel - als veel gevaarlijker dan marktmacht onder verzekeraars. De NZa legt op een speciale veelgestelde vragen-pagina over het thema uit: 'Als zorgaanbieders meer macht hebben dan verzekeraars, ontstaat wat we noemen 'verkoopmacht'. En dat is volgens de zorgautoriteit slecht nieuws omdat de dokter dan voor prijsverhoging kan zorgen. Inkoopmacht door verzekeraars wordt anders beoordeeld. Een klacht over de inkoopmacht van verzekeraar VGZ van twee huisartsen werd niet behandeld omdat die 'geen negatieve gevolgen heeft voor de consument.'. 'Machtsconcentratie van aanbieders is veel gevaarlijker dan machtsconcentratie van inkopers', vindt ook ACM-bestuurder Henk Don. 'Samenwerking bij inkoop richt zich in de regel op lagere prijzen en betere kwaliteit, wat ook in het belang is van de patiënt en/of verzekerde.' Zo kwam het de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) in 2012 op een boete van 7,7 miljoen euro te staan - dat zij nieuwe huisartsen adviseerden zich voor hun vestiging aan te sluiten bij de bestaande lokale huisartsengroepen. Ongeoorloofde vestigingsadviezen waren dat. Voor de ACM althans, want zorgverzekeraars bleken er precies ditzelfde vestigingsbeleid op na te houden voor huisartsen.Oligopolie
Is er werkelijk geen reden om kritisch te zijn op de inkoopmacht van verzekeraars? Econoom Bernard van Praag meent bijna dertig jaar na zijn zitting in de Commissie Dekker stellig dat het stelsel hier flink scheefloopt en spreekt van een oligopolie onder de vier grootste zorgverzekeraars. 'Waar we destijds onvoldoende rekening mee hebben gehouden, is het feit dat als je het aan de markt overlaat, men dan aan het fuseren slaat. Bedenk dat wij destijds minstens vijftig verzekeraars kenden in Nederland. Nu zijn dat er nog een handjevol.' Achmea, CZ, VGZ en Menzis verzekeren samen zo'n negentig procent van Nederland. Daarbij komt dat zorgaanbieders veelal eerst met de grootste verzekeraar in hun regio onderhandelen en dat de rest van de verzekeraars op die afspraken 'meelift'. Het resultaat, volgens Van Praag: 'Een klein aantal regionale monopolisten met als tegenpartij een amorfe verzameling van artsen, apothekers en andere gezondheidswerkers die zich van de (ACM) niet mogen organiseren als onderhandelingspartij. Dat is natuurlijk zo asymmetrisch als je je maar kan bedenken.'’Het resultaat van dit alles zou heel goed een prijsverhoging en een kwaliteitsverlaging kunnen zijn’Is de situatie te vergelijken met de voedselindustrie, waar de supermarktketens hun toeleveranciers in een wurggreep houden? 'Die vergelijking is op zijn plaats,' zegt Van Praag. 'Voor kleine zorgverleners is het echt tekenen bij het kruisje.' In de ziekenhuiswereld zit dat anders in elkaar. Daar is de tegenreactie op de groeiende druk van verzekeraars de klassieke reactie van de markt: fusies en overnames. De ACM keurde alleen al de afgelopen twee jaar veertien fusies goed, nog afgezien van de overnames van het Slotervaartziekenhuis en De Sionsberg door ziekenhuisconcern MC Groep. Van Praag: 'Het kan natuurlijk te ver gaan met die fusies. Maar het is de enige oplossing voor ziekenhuizen en apotheekketens om met het machtsoverwicht van verzekeraars om te gaan.' Het alternatief: een faillissement. 'In die zin lokt de macht van deze zorgverzekeraars fusies uit.' In 2012 erkent Van Praag in een essay in de Economisch Statistische Berichten dat machtige verzekeraars wellicht iets van efficiëntiewinst kunnen bereiken in ziekenhuizen, maar vreest dat dit ten koste gaat van ontoelaatbare verschraling van het aanbod. En: 'Waar blijft de opbrengst van deze kostenreducties? (…) Het gevaar is dat de sfeer en arbeidsmoraal in de gezondheidsmarkt worden aangetast. Het resultaat van dit alles zou heel goed een prijsverhoging en een kwaliteitsverlaging kunnen zijn.'
Onmacht
Voor zorgverleners heeft de onbalans in het stelsel tot gevolg dat de individuele arts of therapeut steeds afhankelijker wordt van de contractvoorwaarden die de verzekeraar stelt. Niet tekenen is geen optie, gezamenlijk verzet wordt snel gezien als kartelvorming. Dat treft ook de positie van brancheverenigingen, zoals zichtbaar werd in de besluitvorming rond de vrije artsenkeuze - of de aanpassing van de Zorgverzekeringswet. Waar in 2005 met nadruk in de uitleg van de wet was vastgelegd dat de contractmacht van de zorgverzekeraar een duidelijke grens zou kennen, opende minister Schippers in 2013 de aanval op die keuzevrijheid door artikel 13 van de ZVW aan te passen. Zorgaanbieders waren massaal tegen dit plan. Ook al hoeft een zorgverzekeraar niet de volle mep te betalen voor zorg die hij niet heeft ingekocht en heeft de verzekeraar een bijzonder sterke positie als zorginkoper - er was altijd nog een omweg. Ongeveer 3 tot 4 procent van de zorg werd - voor 75 procent van de prijs - verleend door zorgaanbieders die al dan niet vrijwillig hadden afgezien van een contract. Dat zou niet meer mogelijk zijn als verzekeraars niets meer hoefden te vergoeden buiten hun zorginkoop om.Makkelijke weg
Zorgverzekeraars zaten om precies die reden wel te wachten op de wetswijziging. Ook al hadden zij allang de middelen om selectief in te kopen en hun klanten te verleiden tot budgetpolissen met een beperkte keuze - zoals Hans Hoogervorst immers al terecht constateerde, hoefden verzekeraars voor zorg zonder contract een kwart minder te betalen. Maar het kwam niet van de grond. Waarom niet? Angst voor imagoschade. De klant zit immers niet te wachten op beperking van keuzevrijheid en een patiënt die niet bij een zorgverlener naar keuze terecht kan, is een potentieel PR-probleem.. Dat verzekeraars zich daar terdege bewust van zijn, staat in interne notities van belangenvereniging Zorgverzekeraars Nederland (ZN) uit 2012, in handen van Follow The Money. Econoom Michiel Verkoulen zegt aanvankelijk teleurgesteld te zijn geweest in die lakse houding van verzekeraars. 'Ik vind dat wel erg makkelijk. Zorgverzekeraars zijn wel heel bang voor reputatieschade, maar misschien ook wel té bang. Leg in plaats daarvan je keuzes gewoon goed uit aan verzekerden, denk ik dan. Het is misschien wel tijd om de zorg wat dat betreft wat rationeler te benaderen.' Hij is dan ook blij dat verzekeraars nu wel volop bezig zijn met selectieve inkoop van zorg. Volgens de ZN-notities kwam dat proces al wel op gang: 'Zorgverzekeraars hebben met artikel 13 een stevig instrument in handen om verzekerden te sturen naar de gecontracteerde aanbieders. In het verleden is dit instrument beperkt ingezet, maar wordt door de zorgverzekeraars steeds meer gebruikt.' Hoewel de wetswijziging volgens de verzekeraars geen effect heeft op de prikkel om selectief in te kopen, was het feitelijk de makkelijkste weg om de inkoopmacht in de hoofden van zorgaanbieders - en niet te vergeten: patiënten - verder te verankeren. 'Door de wettelijke verankering wordt het voor de zorgaanbieder explicieter dat het verzekeraars is toegestaan om niet of minder te vergoeden bij niet-gecontracteerde aanbieders. Dit kan de onderhandelingsmacht van zorgverzekeraars vergroten.' Andre Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland
'Artikel 13 gaat over de borstendokter die we niet willen contracteren maar wel moeten betalen'Chef inkoper Olivier Gerrits van Achmea voegt hier aan toe: ‘Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling van het stelsel dat wij vanuit de invloed die we gekregen hebben in het stelsel zorgen voor het zinvol en doelmatig gebruik van alles wat er in voorkomt. Als je geen contractuele relatie hebt, en dat is wat er gebeurt als je je eraan onttrekt, dan kan je daar op voorhand geen afspraken over maken, en dan heb je er dus geen grip op.’
71 Bijdragen
Richard Jansen
Los van de vraag of je kwaliteit van zorg meetbaar kan maken zonder daar een extreem duur kader voor te scheppen, blijft dan nog over wat de patient bereid zou zijn te betalen.
Plaats de discussie in het kader van de economische systemen. Onder volledige informatie is een centraal system efficienter dan een decentraal systeem. Maar, informatie is asymetrisch, kostbaar en tijdelijk houdbaar. Dat geldt ten aanzien van behandelingen. Wie heeft geld voor RCT's en meta-analyses? Niet de innovator die een niet te beschermen verbetering heeft ontdekt. Dat zijn de farmaceuten die een kleine variatie op een bestaande behandeling zien als een uitbreiding van de monopoliepositie. Dat is een extreem probleem, zeker in de kleine specialismen.
Maar, laten we aannemen dat we door goddelijke interventie een inkoper hebben die alles, maar dan ook alles weet over de productie van zorg en de kwaliteit daarvan. Dan hebben we het probleem dat die, voor een goede ontwikkeling van het aanbod, ook de waardering van verzekerde tot uiting moet kunnen brengen in een prijs. In onze modellen gaan we er vanuit dat de agent de nutsfunctie van de principaal kent, maar in werkelijkheid is dat een kostbaar stuk informatieacquisitie die aan dezelfde problemen onderhevig is als die van de kwaliteit en kosten van zorg.
En zie hier het systeem falen. It's the information stupid. Capitalisme / vrije markt werkt omdat men beter met informatie kan omgaan, en er ook meer investeerd. Als we de visie op de zorgmarkt veralgemeniseren, waarom hebben we dan advocaten nodig? Makelaars? Notarissen? Iedere andere vorm van dienstverlening waarbij er op een decentraal niveau een uitwisseling van informatie plaatsvindt om de waarde van de transactie te maximaliseren. Dus ieder advies, overleg etc.
De focus op het aanbod, zoals dat in dit artikel terecht naar voren komt, ten nadele van de focus op d
pubben
Richard Jansenhttp://www.onderzoeksredactie.nl/artikel/het-zorgkostendebacle/
Hilterman
pubbenHet systeem is zo complex dat er inmiddels zelfs speciale software ontwikkeld is om een verrichting de maximale vergoeding te laten genereren binnen de mogelijkheden die DBC biedt.
pubben
HiltermanDat dat hele systeem niet deugt, daar weet ik alles van.
Hilterman
pubbenZie de film Accidental Hero. er is er maar een die telt. Dat is number one, dat ben je zelf.
Aardige film met Dustin Hofman, lijkt op eenvoudig vermaak maar bevat ondanks dat een aardige boodschap. Aanrader!
pubben
HiltermanOok de WIA wordt nu gedecentraliseerd en geprivatiseerd, alleen dat weet de burger nog niet. Hier een recent verslag van de koehandel en het strafkamp regime over bijstandsgerechtigden.
http://www.bijstandsbond.org/activiteiten/persberichten/opsommingfebruari2015/Je%20zit%20in%20de%20leegte.pdf
In de inleiding staat ook: Mensen met een bijstandsuitkering én gedeeltelijk arbeidsongeschikten vinden vaak moeilijk werk.
Ik werd gekeurd in een fitness centrum nota bene en papieren zijn zomaar weer verdwenen.
Als onze beste huisartsen nu ziek gaan worden, dan wacht ze dezelfde chaos. De EU subsidieert dit soort praktijken met bakken ESF geld.
jsmid
HiltermanHilterman
jsmidVoorbeeld: Een gewone blindedarm operatie is binnen 30 minuten helemaal afgerond.
Zijn er echter complicaties zoals een beginnende maagperforatie, extreem dikke patiënt enz dan is er meer tijd nodig.
Bij de DBC is er van uit gegaan dat er altijd extra tijd nodig is.
Men wilde voorkomen dat de ingreep die door omstandigheden extra tijd kost niet volledig vergoed wordt.
Ik durf te stellen dat alle tarieven in de DBC te hoog zijn.
Die stelling durf ik aan door te vergelijken met de vergoedingen die in andere landen worden gehanteerd voor dezelfde verrichtingen.
jsmid
HiltermanRichard Jansen
pubbenDBC is aanbod zijde, laat zien wat er geproduceerd is. En zorgt en passant voor een overdracht van risico en voorfinanciering richting de zorgaanbieders.
pubben
Ik zag in één klap dat de privacy, het beroepsgeheim etc allemaal afgeschaft was.
Ik werd ziek, hyper en mijn werkgever zal me 5 jaar later niet eens begrijpen.
Kende maar 1 systeem ZZP en ik had met allemaal tegelijk te maken. ZZP DBC EPD C2000 van de politie en ga maar door.
Ik noem mezelf het aller aller aller eerste slachtoffer van alle alle ICT systemen in dit land.
Ik ging naar de rechter voor de NL burger, voordat onze psychologen en psychiaters dat deden.
Wat had ik graag in de hoorzitting ICT gezeten om andere vragen te kunnen stellen en de vloer aan te vegen met die machtskliek.
Binnenkort sta ik, of wat er nog van me over is, principieel weer voor de rechter, alweer op eigen kosten, met een pleidooi voor een Constutioneel Hof. De chaos en oplichterij die ik gezien heb en waarin ik terecht gekomen ben is amper te beschrijven.
@Eelke van Ark, waar doneer ik 1000 euro, bij FTM of bij het crowdfundingplatform?
Het boete bedrag per dag voor rebellerende studenten, die slappe rechterlijke macht, dat infantiele prijsdenken alsof niets nog enige waarde heeft. Het barst van de wetten die niet aan de grondwet voldoen. Ook in mijn rechtszaak.
Ik doneer voor onafhankelijke journalistiek. Zeg het maar, Eelke, bij wie?
mainstreet
pubbenpubben
mainstreetHilterman
pubbenEconoom Michiel Verkoulen, bestuurslid van D66, en adviseur bij ZorgVuldig Advies voor onder meer de NZa, is van een nieuwe generatie.
"Cruciaal volgens Verkoulen, want de patiënt heeft zoals hij zegt ‘twee zielen in een borst’. Als verzekerde wil hij zo min mogelijk premie betalen, als patiënt zo veel mogelijk zorg ontvangen van zo hoog mogelijke kwaliteit. Omdat ook de arts belang heeft bij zoveel mogelijk dure zorg leveren, is het de taak van de verzekeraar om te zorgen dat de kosten en het aantal behandelingen niet uit de hand lopen."
Wat een baarlijke nonsens maar wel uit de mond vaneen adviseur van de NZa tevens bestuurslid van D66.
Patiënten die het zich kunnen veroorloven kiezen de verzekering die de risico's die zij denken te lopen afdekt. Daar wordt niet naar prijs maar juiste dekking van de risico's gekeken.
Geen enkele arts wil zoveel mogelijk dure zorg leveren. Artsen willen hun patiënten genezen met de middelen die zij daarvoor ter beschikking hebben. Geen enkel arts kijkt naar het prijskaartje, te belachelijk voor woorden.
Verzekeraars moeten betalen voor geleverde zorg verder hebben ze niets te maken met kwaliteitsbeheer. Aan kostenbeheersing kunnen verzekeraars niets doen zonder de kwaliteit nadelig te beïnvloeden. Ze missen de deskundigheid en data om daar over te kunnen oordelen.
pubben
HiltermanDe systemen zijn datazucht gedreven, hoe meer hoe beter denkt de ZV.
Ik voorzie en voorspel, toekomstige correlaties die niets met de werkelijkheid te maken (kunnen) hebben. Een databank voor wetenschappers, die afgerekend worden op publicaties en onderlinge concurrentie, giftiger kan een cultuur niet zijn.
In een berg data is er altijd wel een correlatie te vinden. Eng is dat, het kan machine logica zijn. Ik zeg niet dat er niets goeds uit kan komen, ik waarschuw voor die gevaren.
Ik ben van de praktijk, werd zelf ziek, hyper, zat 1 jaar thuis en kon niet terug in mijn baan als leidinggevende en startte op HRM. Nu luister: 'Welkom back, jij was de eerste die hyper werd en nu heb ik er alleen al 5, wij hadden nooit medewerkers met dat soort klachten.' Dat zijn de gouden opmerkingen! In mijn organisatie betekent dat pakweg 20 medewerkers op de 1000, die in 1 jaar hyper worden. Wat is daar aan de hand?
Ik hoor de ZV logica al. Hoogopgeleid, laagopgeleid, man vrouw, leeftijd.............vul maar in.
Eelke van Ark
pubbenKrijn Schramade
pubbenpubben
Krijn SchramadeWaarom zit er geen beroepsethiek en waarom zit de grondwet niet in onze ICT systemen? Wie gaat daarover? Of waarom is de burger zo onverschillig?
Ian
pubbenGratis advies van een ervaringsdeskundige: voer geen gevechten die u bij voorbaat niet kan winnen. Dat zijn alle gevechten waarbij de overheid op enige wijze betrokken is. Zoek een levensinvulling die voldoening en plezier geeft en stop met vechten tegen een corrupte overmacht, anders zal het u volledig kapot maken. Zonde van uw leven.
pubben
Ianhttp://www.ftm.nl/exclusive/kalbfleisch-corrupt-verklaard/
Ian
pubbenpubben
IanHilterman
IanHet BNO is een farce waar uitsluitend kneuzen werken die nog niet eens in staat zijn een dossier dat ernstige klachten bevat over drie verschillende overheidsinstanties compleet te behandelen.
Hoe dat gaat? Goede kans dat dossier waarop ik een mondelinge toelichting heb gegeven na drie maanden afgehandeld zou zijn.
Netjes afgewacht en na drie maanden eens gebeld. Er was nog niets gebeurd De Klachtbehandelaar was wegens ziekte afwezig geweest.
Kan iemand anders die klachten misschien behandelen? Natuurlijk, Mevrouw B krijgt het hele dossier dat aanvankelijk gezien hun specialisme door drie verschillende behandelaars aangepakt zou worden. Het komt nu in zijn geheel bij deze mevrouw B terecht.
Ze behandelt alleen het deel dat tot haar taakgebied behoort de rest blijft opnieuw liggen. Gevraagd waarom. Antwoord "Ik wist niet wat ik er mee aan moest"
Daar kom ik drie maanden later achter. Ook haar deel van de klachten wordt uitermate stroperig en weinig effektief behandeld.
Wanneer drie maanden daarna blijkt dat er zelfs nog geen klachtbehandelaar is aangewezen om de twee overige delen van de klachten te behandelen heb ik verzocht met deze onzin te stoppen.
Ik ben niet rancuneus maar ik vergeet slecht.
Mijn inspanningen zijn er na deze en een nieuwe teleurstellende ervaring bij het BNO op gericht het budget voor deze kneuzenclub minimaal te laten halveren.
Daarvoor benader ik de politiek die gaat over de verstrekking van middelen aan het BNO.
Klachten over een verkeerd rekeningnummer dat de belastingdienst gebruikt voor een teruggave dat lukt nog wel bij het BNO.
Slaan de klachten op forse blunders waardoor nietsvermoedende burgers enorme financiële schade oplopen dan kun je beter meteen een advocaat opzoeken.
In mijn geval heeft de overheid na een juridische procedure een passe
Jan Willem de Hoop
HiltermanJan Willem de Hoop
pubbenhttp://yournalism.nl/voorstellen/rode-markt/
Herman van Nouhuys
Het huidige zorgstelsel is een monsterverbond van collectivisme en kapitalisme.
Zoals er met de gasbel in Groningen wordt omgegaan zo wordt de zorg uitgezogen.
Alleen het recht om niet mee toe hoeven doen aan zo'n stelsel biedt uitzicht op alternatieve verzekeringsvormen.
De zorg moet ontmachten.
Lees mijn interview uit 2012: http://www.ziekvanzorg.nl/wp-content/uploads/columns/het_interview_21_08_12.pdf
pubben
Herman van NouhuysMijn beroepsethiek zit heel diep zelfs als ik doodziek ben.
Dino Seelig
pubben
Dino SeeligKijk maar eens, maar een paar minuten, dat zijn de vragen van de tijd waar we in leven.
https://www.youtube.com/watch?v=RNJl9EEcsoE
Martin007
Dino SeeligMartin007
Nu word je ziek. Acute appendicitis oftewel blindedarmontsteking. Met de ambulance naar het hospitaal en hoppa: op de operatietafel. Kun je tegen de narcotiseur zeggen: ach, weet je, doe maar geen narcose, dat wordt mij te duur. Ik bijt wel op mijn tanden. Ik denk niet dat de goede man daarmee in zal stemmen. Kun je tegen de chirurg zeggen: ach, weet je, je hoeft de wond niet te hechten, mijn vrouw is nogal goed met naald en draad. Nee, natuurlijk niet. Je hebt de HELE operatie nodig en je kunt niet onderhandelen over een lagere prijs. Belangrijkste woordje in de laatste zin: NODIG. Je hebt de operatie nodig, of je sterft aan peritonitis oftewel buikvliesontsteking.
Kijk, en dit is nou het verschil tussen een dienst (zorg) die door de overheid moet worden geregeld, en een product dat veel beter door een onderneming kan worden geregeld, want een ambtenaar kan geen auto maken. Dan krijg je een Trabant of zo.
Een communist vindt dat niemand rijk mag worden over de rug van een aantal arbeiders die met een fooi naar huis worden gestuurd. En dus schaffen ze de ondernemers af. Maar, zoals gezegd, een ambtenaar kan geen bedrijf leiden. Daar heb je toch echt een ondernemer voor nodig.
Een liberaal vindt dat de overheid zich niet moet bemoeien met burgers en bedrijven, zodat een ondernemer met zijn personeel, klanten, product en prijzen kan doen en laten waar hij zin in heeft. Een ondernemer heeft nooit genoeg, net als rupsje nooit genoeg. Als hij een miljoen winst maakt, moeten dat er 2 worden en als hij 2 miljoen winst maakt, wil hij er 5. En dus kunnen de lonen altijd nog wel wat lager, en de prijzen hoger. Totdat minstens een kwart van de bevolking geen gezondheidszorg, onderwijs of dak boven het hoofd meer kan betalen. En dat noemen we
jsmid
Martin007Hilterman
Nelis Lau
HiltermanHilterman
Nelis LauHij vertrekt naar Frankrijk om daar de praktijk van een Franse huisarts over te nemen.
Na een paar weekjes bijscholing om zich de Franse taal mbt gezondheidsklachten eigen te maken gaat hij aan de slag. Wie volgt?
W.Knoppers
Nu gaan de verzekeraars echter op de stoel van de igz zitten onder het mom dat er zorg vergoed moet worden die kwalitatief niet zou voldoen... M.i. de omgekeerde wereld en het bewijs dat het niet primair om de kwaliteit van zorg gaat, maar het op onjuiste gronden beperken van de schadelast.
Jan Willem de Hoop
W.KnoppersMolenaer
Vogelvrije Huisarts
en de reactie: "De vraag die Van Santen niet stelt: “is het nodige op gang gekomen door de introductie van de “marktwerking” of ondanks?” Er zijn enorme veranderingen aan de gang van de machtsmechanismen in de maatschappij en daarmee ook in de zorg. De introductie van het zorgstelsel werd door de SER afgeraden en de RvS was niet minder negatief. Sindsdien kijken we tegen de meest zotte frames van lobbygroepen die beweren dat dit zorgstelsel het beste is wat Nederland overkwam.
Als we het toch over reflectie mogen hebben. Koepels als LHV en OMS zijn sindsdien bezig de zwakke dijken die het tegen de overmacht van het “schadeverzekeraars geld” heeft opgeworpen, te ontmantelen. De schadeverzekeraars hebben die verdedigingswerken met de trefzekere wapens van de afpersing(wurgcontracten, gelegaliseerd door de politiek)) gebombardeerd en de bestuur koepels hebben geholpen die te beslechten door ze van binnenuit op te blazen.
Ik verwacht niet dat de veranderingen voor artsen vanuit de koepels zullen komen. Deze hebben een uitgeputte boodschap, die niets nieuws genereert. Het fundamentele probleem van de koepels is dat ze techno bureaucratisch vergif consumeren als ware het heilzaam voedsel. Neem bijvoorbeeld de toepassing van de neoliberale politiek, die NZa, ACM, VWS en CVZ hartstochtelijk, op commando van zorgverzekeraars, prediken. Dit Kwartet is rigoureus dicterend en de Overheid speelt daarbij een fundamentele rol. Zorgverleners – en niet alleen artsen – krijgen dit recept opgelegd, en beschikken op bestuurlijk niveau zelfs over enige vurige, zeer overtuigde “advocaten” die beweren dat dit de redding van de Nederlandse gezondheidszorg zal zijn.
Een gezondheidszorg die verdwijnt als subject van de economie en deze verandert in de rechter en gendarme, in de politieagent die elke rebellie afstraft van de kant van de zorgverleners en p
pubben
Vogelvrije HuisartsIk zie aan het gedrag van onze zorgverleners de procedure de protocollen en de afvinkcultuur er al achter. Ik vind zelfs dat ze gedwongen worden mee te werken aan een inherent misdadig systeem. Eeuwenoude wijsheden afgeschaft.
Zijn er landen met waarden gedreven zorgsystemen?
Privacy, het beroepsgeheim, vrije artsenkeuze erin en op basis van vertrouwen
i.p.v. regel regel prijs prijs boete boete.
Ons stelsel deugt niet.
Hier staan de econoom en de nerd aan het roer, die de al gezonken Titanic blijven verkopen.
Hilterman
Vogelvrije HuisartsOf het nu om een ingegroeide teennagel of een blindedarm ontsteking gaat waarbij mogelijk sprake is van spoed, geen enkele patient gaat shoppen waar hij het voordeligst behandeld kan worden.
De verzekeraars proberen met geweld de tarieven te bepalen. Ook dat geeft niets met vrije marktwerking te maken. Het gaat de kant van afpersing op.
Dat worden de inmiddels al beruchte TROG overeenkomsten. TROG= tekenen rechts onderaan graag.
De LHV is machteloos na een miljoenen boete van de ACM wegens de opvatting over het vestigingsbeleid voor huisartsen.
Zo maakt de politiek met als uitvoeringsinstrument al die drie letterige clubjes samen met de verzekeraars de dienst uit.
De enige die niet meer in beeld komt is de patient.
Jan Willem de Hoop
HiltermanJan Willem de Hoop
Vogelvrije HuisartsTechno bureaucratisch vergif: Treffende verwoording voor veel van de absurditeit
Olaf A
Vogelvrije HuisartsDoor die toegenomen administratieve lastendruk komen ze nauwelijks meer toe aan waarin ze goed zijn: zorg verlenen.
De patiënten zijn de dupe, de zorgverleners willen het liefst stoppen en de verzekeraars gaan verder met het organiseren van wantrouwen.
Ko Pernicus
Mantra's waar ik akelig van word. Eigenlijk staat er - artsen hoeven geen oordeel meer te vellen, het worden alleen nog maar ambachtsmensen die bepaalde handelingen doen op instructie van verzekeraars. Beetje fantasie erboven op... dat uitvoeren (van medische ingrepen en operaties) kan over 10 jaar of zo net zo goed door robots gedaan worden. Ik weet nog een mooie bezuiniging... alle artsen ontslaan, medische studies afschaffen... en klaar.
# cynisme uit... #
Als er de 1 of andere idioot verslavingszorg in Zuid Afrika aanbiedt, hoe komt die partij dan aan z'n vergunning, wie heeft erkent dat dat een medisch verantwoorde behandeling is? Dan zit DAAR toch het probleem, en niet in hoe je dat laat contracteren???
Waarom heeft niemand het over de aanname dat zorgaanbieders zoveel mogelijk dure zorg willen verkopen. Ze zijn er... Maar er zijn ook die zeer concensieus alleen die zorg bieden die medisch nodig is... Waarom ga je DAAR dan niet naar kijken...
Nee, generiek alles dichttimmeren... alles kapotmanagen en stomverbaasd zijn als marktpartijen machtsposities gaan opbouwen...
@ Eelke,
Misschien nog een leuke insteek voor vervolg - ga je contacten 's langs met de vraag "waar staan we over 10 jaar"? Zou benieuwd zijn wie er nog enig optimisme heeft...
Jan Willem de Hoop
Ko Pernicusjefcooper
Het neoliberalisme ook hier.
Jan Willem de Hoop
jefcooperHilterman
Jan Willem de HoopDat was het begin nu volgt de kwaliteit en het scala van behandelingen. Onbeperkt voor de happy few. Gelimiteerd voor de gewone man.
jefcooper
Jan Willem de HoopWie die verzekering niet heeft moet terecht bij tweede keuze artsen.
Toch is Franse systeem veel beter dan het VS systeem, waar ziektekostenverzekering net zo wordt behandeld als een autoverzekering.
Wie te veel schade maakt wordt er uit gegooid.
Er zijn schattingen dat je op je 60e $ 300.000 per persoon moet hebben om het zelf te kunnen betalen.
Ik zie ons oprukken naar het Franse systeem, waar, voor zo ver ik weet, de goede dokters geen contracten hebben, en zelf hun tarieven bepalen.
De Franse aanvullende verzekeringen zullen wel limieten hebben om de boel nog enigszins binnen de perken te houden.
Hoe dit alles op TTIP gaat reageren, ik ben er niet gerust op.
Britse National Health medewerkers, nu nog ambtenaren, voeren al actie.
Jan Willem de Hoop
jefcooperRobert Vos
Hilterman
Robert VosZo belangrijk is de mening van Marc Chavannes nu ook weer niet.
pubben
HiltermanHij zal altijd concrete voorbeelden beschrijven in NRC.
Net zoals Maxim Februari. Die hebben het er al jaren over.
MvdB
jefcooper
'De overheid als service loket voor het bedrijfsleven'.
Hoe mensen, die zich sociaal democraten noemen, daaraan kunnen meewerken, het is me al jaren een raadsel.
Een tijd geleden vroeg ik oude vrienden, PvdA leden sinds tientallen jaren, 'of de PvdA nog leden had'.
Het antwoord was 'niet veel meer'.
Het in trieste is dat deze mensen inmiddels elke discussie over hun partij uit de weg gaan.
Het idee dat ze aan asociale maatregelen hebben meegewerkt, is hen een gruwel, denk ik.
Het doet denken aan Marcus Bakker, die verdedigde het communisme tot z'n dood, 1985 ongeveer.
Op het Duitse nieuws gaf juist de SPD, ook socialisten, commentaar op de Griekse financiële problemen.
Het was als hoorde je Halve Zoolstra spreken.
Ewald Engelen schrijft hier 'dat de tijd dat regeringen zich voor hun burgers interesseren, definitief voorbij is'.
Dat die tijd voorbij is, is waar, en misschien bevestigt de Griekse uitzondering de regel.
Toch, definitief ?
Ko Pernicus
Patienten zijn welkom, ze willen ze graag behandelen, maar dan wel een restituiepolis: de klant wordt behandeld, de behandelaar krijgt zijn geld, de ellende met verzekeraars kan een stuk omlaag....
(= niks meer aan doen)
NB: ik hoop echt dat Eelke de kans krijgt een vervolg artikel te schrijven - wat dan wel. Waar moet het dan wel heen? Bovenstaand artikel kan worden samengevat in - er gaat iets # kuch # niet helemaal goed. En als jullie er iets in zien, als Eelke er de kans voor zou krijgen is het dan heel raar om ook een X woorden te wijden aan "wat dan wel"???
Jan Willem de Hoop
Ko PernicusOPROEP / VRAAG: HOE ZOU DIT ONDERWERP EEN VERVOLG MOETEN KRIJGEN?
Laat de ideeen stromen hier zou ik willen zeggen.
pubben
Jan Willem de HoopWaar werkt het goed, waar niet, waar veroorzaakt het ongelukken en waar vallen er doden. Die vraag mag niet gesteld. Er is zelfs geen organisatie voor in NL. Ik geloof niet dat mijn baas geïnteresseerd is in negatieve verhalen zal het Rathenau instituut mij vertellen. Ja en ik meld ook doden. Nu met het PGB alarm houd ik mijn hart vast. Er gaat niemand over, het is natuurlijk leuker om het over aaibare robotjes te hebben. Ik vind dat je eerst een goed systeem moet bouwen, het aan alle kanten moet testen en pas dan mag invoeren.
Wat wij moeten kantelen zijn onze ICT systemen. Waarden gedreven en op basis van vertrouwen, ondersteunend voor de vakman en voor de burger. Zodat mensen in essentie begrijpen wat ze doen. Nu kunnen ze het zelf vaak niet eens meer uitleggen. Kijk eens naar de aard van de machine. Like- dislike, bonus- boete, regel regel regel regel, controle controle controle, met in het hart reclame. Zo werken onze publieke instellingen tegenwoordig ook. De burger hoort reclame en moet daar uit af leiden dat de wet verandert is. Maar nooit waarom, wat de gedachte daarachter is, wat de afwegingen zijn. Of hij wordt gelokt met een voordeeltje naar alweer een nieuw systeem. En het jaar daarna moet hij meer terugbetalen. Of hij verdwaald in de verwijsmachine, vraag uw zorgverzekeraar, vraag uw werkgever, vraag uw pensioenfonds, vraag het UWV, vraag de belastingdienst etc. Ook hier weer de aard van de machine; stroomschema's en rondpompen.
Laten we maar beginnen met de vraag waarom er geen beroepsethiek in zit en waarom er voorbij gegaan is aan de grondwet.
Is er überhaupt ooit nagedacht over dit soort vragen door de nerd?
Ik vind dit soort waarden vragen belangrijker dan 'geldzaken'.
Eelke van Ark
pubbenpubben
Eelke van ArkNeem het voorbeeld van de aangekondigde PGB tragedie. Er gaan er nog veel meer komen met de decentralisaties, dit is nog maar het begin.
Waarom werken ze daaraan mee, als dat zoveel ellende geeft in de praktijk? Ze zouden keihard met de vuist op tafel moeten slaan.
Het is vaak al een groep die het niet breed heeft. Ze krijgen geen geld, straks kloppen de jaaropgaves niet, dan krijgen ze automatisch boetes omdat zij niet aan de regels voldaan hebben. Voeg daarbij 1 bekeuring die ze niet meer kunnen betalen, ze worden daarom van de weg gehaald en ze rollen automatisch de bak in. De bekeuringen worden dan niet kwijtgescholden, de boete machine blijft zich vermenigvuldigen.
Er zitten geen 'schotten' tussen die systemen er is niemand aanspreekbaar die kan handelen. Dit is alweer een NL probleem.
In andere landen kiezen ze ervoor, dat dit niet kan. Daar zit altijd een mens, tussen de verschillende systemen, die echt kan handelen.
Of neem het voorbeeld van de budgetpolis.
Hilterman zal hier op mij reageren dat die per direct verboden moet worden. Maar ik kijk anders, ik zie hoor ruik die oplichterij al ver van tevoren aankomen.
Schippers, kondigde die vorig jaar aan op tv onder het mom van: 'Ik heb hem zelf ook.' De NOS journalist vroeg niet verder.
Waarom werkt de nerd mee aan die oplichterij?
Ik wil ze in de beklaagdenbank. Massaal aan de schandpaal.
Met de discussie over de vrije artsen keuze, waarschuw ik al, als die door de Tweede Kamer gaat. Er ontstaat discussie in de Eerste, je kent het verhaal. Ik voorzie dat over een paar jaar de restitutie polis gewoon afgeschaft wordt. Ze gaan iedere keer een stap verder.
Achter de schermen wordt nu gebouwd aan totale directe inzage bij alle zorgverleners door de verzekeraar.
Allemaal zonder enige discussie daarover met de burger.
Bij het PGB alarm mag diezelfde nerd bij de NOS komen uitleggen, wat de problemen zijn. Nooit de vraag: 'Waarom werkt U daaraan mee, als U van t
pubben
pubbenOnlangs heeft onze coöperatie ook de status van 'preferred supplier' gekregen van CZ Zorgverzekeraar. Het staat er weer.
Alles wordt reclame.
http://www.zorgvisie.nl/Personeel/Nieuws/2015/2/Loos-verbod-op-alfahulpconstructie-1712131W/
En over twee jaar weten alle burgers dat de thuiszorg afgeschaft is.
Ik verwacht dat er nieuwe individuele verzekeringen gaan komen, de btw daarop is toch ook recent verhoogd.
Eelke van Ark
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
Eelke van Arkpubben
Jan Willem de HoopOok Marcel Canoy van het FD, maar waarom meer van hetzelfde onderzoeken en beschrijven? Ik zou graag vragen gesteld zien aan de Nerd. Ik heb er al een boel geformuleerd hierboven.
Of neem nu de DSM4. Het was een gedragsbeschrijving, een hulpmiddel.
Die is door de Nerd simpel vertaald in allerlei codes en een bekostiging systematiek voor de ZV. Nu denkt iedereen dat bv ADHD een medische oorzaak heeft. Kijk eens naar de toename van Ritalin gebruik.
Zo was de DSM nooit bedoeld.
Ook in de zoekresultaten op Google, komen de bedrijven met het grootste reclame budget het hoogst in de zoekresultaten.
Ik vind dat soort bewustwording belangrijk voor de burger.
Nelis Lau
Belangrijker m.b.t dossier fysiotherapie: is er bijvoorbeeld door u onderzoek gedaan naar de rollen van Hogervorst en Bas Eenhoorn (VVD)? Het hele circus is begonnen met de fysiotherapeuten. Dat uw fysiotherapeut er de brui aan geeft verwondert niet. Het lijkt erop dat de fysiotherapeuten bij de introductie van de "marktwerking" als proefkonijn hebben gediend. Ik heb van fysiotherapeutische bron geleerd dat er ooit een ledenvergadering van "Het Genootschap Fysiotherapie" was waarin Hogervorst, toen minister van VWS, in die ledenvergadering zijn nieuwe marktsysteem wilde doordrukken. Dat pikte de vergadering niet en vroeg de minister even op de gang te wachten. Dat gebeurde en Bas Eenhoorn (VVD) "leidde" de vergadering alsnog, ondanks stevige protesten, de "marktwerking" in. Later werd Eenhoorn, oorspronkelijk zelf ook fysiotherapeut, burgemeester. Verbaast dat?
Ook belangrijk lijt het verhaal van de "kwaliteitsindicatoren". Het is nog maar de vraag of die leiden tot betere kwaliteit, en of ze niet de in andere bedrijfstakken veel gehoorde klacht opleveren dat partijen gaan scoren op indicatoren in plaats van het primaire proces te verbeteren. Bovendien zijn de door zorgverzekeraars gewenste indicatoren en met name de massale geautomatiseerde registratie ervan een gevaar voor de privacy van petienten en het beroepsgeheim.
In contracten met huisartsen komen twee clausules voor die aandacht verdienen. 1) De zorgverzekeraar krijgt desgewenst inzage in patienten gegevens. Via een arts in hun dienst, maar klaarblijkelijk zonder toestemming aan patient te vragen. 2) De huisarts moet het Landelijk Schakelpunt aan patienten voorleggen. Een systeem dat overigens door onze democratie - eerste kamer - werd verworpen! Weliswaar via een "opt-in" systeem, maar het gevaar bestaat dat het percentag
Marjan
Privatisering "we gaan er allemaal op voorruit"
wacht maar tot het moment daar is en alle info
in kaart is gebracht Onder het mom van sociale veiligheid etc.
U zal hier voor de rest van uw leven voor bloeden: ja jij
met die ene afwijking of pech factor. Langzaam sluipenderwijs,
be aware we are all amies
louisdebont
J6W7
Ik geloof dat een duurzamere, minder complexe en mensvriendelijkere oplossing zit in het initiatief; Nederland Wankelt (bekijk vooral ook de reportage van V.P.R.O. Tegenlicht eens, daar word je vast heel blij van!!!). We moeten gewoon niet meer wachten op die hele club pratenden op onze werkvloeren maar ons gewoon verenigen en LEKKER aan de slag gaan.
Mooie groet,
Jan Willem
Hilterman
Een eenvoudig geneesmiddel voorgeschreven door een arts kost in Duitsland 7,11 euro.
Met hetzelfde recept naar een Belgische apotheek levert een rekening van 6,24 euro op.
Toevallig heb ik als regelmatig gebruiker van dit medicament het ook aangeboden aan een Nederlandse apotheek. Zonder een spier te vertrekken werd me te verstaan gegeven dat het middel 29,40 euro kost.
In alle gevallen wordt het originele medicament verstrekt, niet een goedkope generieke vervanger. Het middel wordt gemaakt door Sandoz in Zwitserland.
Als enige werd me in Nederland gevraagd een flutbriefje in te vullen waarmee de apotheker zijn zorgplicht kan aantonen. Een ergerlijke vorm van bemoeienis die ik kan missen als kiespijn.
Vervang het hele doodzieke systeem dat hinkt op vijf gedachten waarbij een commerciële partij de dienst uit maakt in een keer door het Belgische systeem. Het zal ongeveer 50% in de kosten schelen terwijl de kwaliteit er op voor uit gaat.
A.J.J. Zonnenberg