
Over de winnaars en verliezers van globalisering. Lees meer
Internationale handels- en investeringsverdragen als TTIP en CETA bevorderen de vrije handel tussen burgers, landen en continenten, leveren nieuwe banen op en geven het bedrijfsleven een impuls. Althans, dat is het idee. In werkelijkheid vinden de onderhandelingen achter gesloten deuren plaats en werken lobbygroepen hard om hun belangen veilig te stellen.
Er bestaan dan ook grote zorgen dat de verdragen niet de belangen van (EU-)burgers dienen, maar vooral die van grote ondernemingen. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen voor de kwaliteit van ons voedsel? Ons energiebeleid? Gaat de belastingbetaler straks opdraaien voor claims van Amerikaanse multinationals als we chloorkippen en -eieren uit onze schappen weren? Of als we kerncentrales sluiten? Follow the Money zoekt het antwoord op die vragen.
De Eerste Kamer stemt over handelsverdrag CETA: wat staat er op het spel?
Nationale Nederlanden eist half miljard van Argentinië om nationalisering pensioenstelsel
Hoe Canada de Europese voedselveiligheid verwatert
De wereld bespreekt ISDS, critici vrezen betekenisloze hervormingen
Europese vrijhandelsverdragen: werk als wisselgeld
5 Vragen over het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Japan
Tweede Kamer bepaalt: TTIP en CETA zijn geen controversiële onderwerpen
De econoom die het waagde aan TTIP te tornen
Hoe een halve huilbui ons aan CETA hielp
Trump stopt met handelsverdrag TPP, bedrijven bieden banen aan
Honderden economen waarschuwen tegen ISDS-bepaling TTIP
In een open brief vragen 223 economen aan het Amerikaanse congres om geen vrijhandelsverdragen als TPP en TTIP af te sluiten zolang ISDS daar een onderdeel van uitmaakt. Toch worden de controversiële ISDS-claims — die veelal via Nederland worden gestart — alleen maar populairder.
‘Er is nog tijd,’ schrijven 223 verontruste economen in hun open brief van 7 september aan het Amerikaanse Congres. De economen, onder wie de bekende Joseph Stiglitz, vragen het congres om geen vrijhandelsverdragen goed te keuren met daarin de ISDS-clausule. ‘We vragen u om de wet, de democratische instellingen en de soevereiniteit te beschermen.’ Deze nogal dramatisch klinkende oproep kreeg tot nu toe opmerkelijk weinig aandacht in de reguliere pers.
Het gewraakte Investor State Dispute Settlement (ISDS) is een bijzondere bepaling in vrijhandelsverdragen — zoals TTIP, CETA en TPP — waarmee bedrijven hun investeringen kunnen beschermen. Misbruik ervan ligt volgens de economen op de loer: ‘In essentie gebruiken bedrijven en beleggers ISDS om overheidsbeleid, maatregelen of besluiten aan te vechten, omdat ze beweren dat deze de waarde van hun investeringen verminderen.’
Het Investor State Dispute Settlement (ISDS) is een geschillenbeslechtingmechanisme tussen een land en een bedrijf. ISDS staat beschreven in een speciale clausule die onderdeel uitmaakt van veel handels- en investeringsverdragen. Landen sluiten die verdragen — CETA en TTIP zijn bekende voorbeelden — met elkaar af. De ISDS-clausule geeft bescherming aan bedrijfsinvesteringen die in gevaar kunnen komen door nieuwe wet- en regelgeving, onteigening of bevoordeling. Bedrijven kunnen landen aanklagen; andersom is dit niet het geval.
Een voorbeeld: stel dat land A besluit tot nieuwe wet- en regelgeving die de investeringen van bedrijf B in gevaar brengt. Bedrijf B kan een ISDS-zaak starten via de clausule in het handelsverdrag tussen land A en het land van oorsprong van bedrijf B. Bedrijf B zal in zo’n geval eisen dat land A de geleden schade compenseert.
Het ISDS-mechanisme werkt meestal met drie arbiters (advocaten, rechters of professoren) die zijn gespecialiseerd in het uiterst gecompliceerde internationale investeringsrecht. Eén wordt aangesteld door de aanklagers, een ander door de verdedigers en de laatste door beide partijen. De voornaamste kritiek op ISDS heeft betrekking op die manier van rechtspraak: in sommige gevallen spreken de arbiters elkaar achter gesloten deuren in hotelkamers en beslissen zo over miljoenenschade voor landen. Een schimmige business, waarover Follow the Money al eerder berichtte.
Een ander kritiekpunt is de dreigende werking die uitgaat van een ISDS-zaak. Alleen al het dreigen met zo’n rechtszaak zou — volgens onderzoekers — hebben geleid tot het uitstellen (regulatory freeze) of versimpelen (regulatory chill) van nieuwe wet- en regelgeving.
Follow the Money bericht veelvuldig over ISDS, zie hier de recente artikelen.
Claimcultuur
De 223 economen wijzen er in de brief op dat ISDS veel onderdelen mist die normaal gesproken wel beschikbaar zijn in een rechtbank: ‘Er zijn geen mechanismen voor burgers of entiteiten die worden getroffen door ISDS-zaken om in te grijpen of om op een zinvolle wijze deel te nemen aan het proces; er is geen beroepsprocedure en daarom is het op geen enkele manier mogelijk om wetmatige of feitelijke onjuistheden te adresseren; en er is geen toezicht of verantwoordingsplicht voor de particuliere advocaten die als arbiter optreden, van wie velen rouleren tussen de rol van arbiter en het aanspannen van zaken voor bedrijven tegen overheden.’
De economen vinden de rol van de arbiters bijzonder laakbaar: ‘De codes van justitieel gedrag die de binnenlandse rechterlijke macht binden, zijn niet van toepassing op de arbiters in ISDS-zaken.’
Uruguay versus Philip Morris
De kritiek van de economen op de ISDS-clausule is niet geheel nieuw. Veel media, ngo’s en politici hebben er de afgelopen jaren op gewezen. Daarbij wordt vaak een beruchte zaak tussen Uruguay en sigarettenfabrikant Philip Morris aangehaald. Deze kwam twee maanden geleden tot een einde toen Uruguay na zeven jaar procederen de sigarenboer klopte. Het bedrijf had in 2010 het ‘Zwitserland van Zuid-Amerika’ aangeklaagd: Uruguay wilde met het oog op de volksgezondheid grote waarschuwingsteksten op tabaksverpakkingen plaatsen. Philip Morris zag daardoor zijn veronderstelde winst en al gedane investeringen in rook opgaan. Philip Morris startte vervolgens een ISDS-zaak tegen Uruguay en eiste het intrekken van wetgeving of miljoenen aan schadevergoeding. Zoals gebruikelijk bij dit soort zaken beslisten drie arbiters over het lot van de Marlboro man en Uruguay. De claim werd uiteindelijk afgewezen. Het land kan het beleid nu alsnog in zijn geheel — een deel van de maatregelen was aangehouden hangende de uitspraak — en zonder schadevergoeding te betalen uitvoeren.
ISDS populairder
De ISDS-praktijk mag dan in een kwaad daglicht zijn gesteld, het middel lijkt er alleen maar populairder door te worden. UNCTAD, het handelsorgaan van de Verenigde Naties, zet ieder jaar op een rij hoe het ervoor staat met wereldwijde investeringen en de ISDS-praktijk. Uit het meest recente World Investment Report blijkt dat 2015 een topjaar voor ISDS-zaken is geweest. 70 zaken werden er aangespannen, en dat waren er niet eerder zo veel in één jaar tijd. In totaal zijn er nu 696 ISDS-zaken bekend bij de VN. De organisatie erkent bovendien dat er nog altijd zaken in het geheim worden gevoerd die daardoor niet op de radar van de VN (en de media) verschijnen.
2015 blijkt een topjaar voor ISDS-zaken te zijn geweest
De landen die in 2015 de meeste ISDS-zaken tegen zich kregen aangespannen zijn Spanje en Rusland. Gemeten vanaf de eerste bekende ISDS-zaken is Argentinië koploper als het gaat om aanklachten; de teller staat intussen op 59. Nummer twee is Venezuela (36), gevolgd door Tsjechië (33).
Nederland is een van de landen waar de meeste ISDS-zaken worden gestart. Het moet enkel de Verenigde Staten voor zich dulden. Nederland is bij die zaken zelf geen partij, maar vanwege het gunstige vestigingsklimaat en de vele verdragen die Nederland heeft afgesloten met andere landen, is Nederland bij uitstek geschikt om een ISDS-zaak te starten. 80 keer gebeurde dit tot nu toe.
Een ISDS-zaak betekent niet automatisch dat een land moet betalen. Uit cijfers van UNCTAD blijkt dat bij ruim een derde van de zaken het land wint. Of eigenlijk: dat de claim wordt afgewezen. In 27 procent van de zaken wint het bedrijf; in nog een kwart van de zaken wordt er geschikt. De details van de schikking blijven veelal geheim.
Nederland ietsje transparanter
Al met al blijft er een zekere mate van geheimzinnigheid bestaan rond ISDS. VN-orgaan UNCITRAL poogt het investeringsrecht transparanter te maken en riep hiervoor via de ‘Mauritius Conventie’ een register in het leven. Landen kunnen hier hun ISDS-zaken in zetten, waardoor iedereen kan inzien welke bedrijven, landen, bedragen en arbiters betrokken zijn bij de wereldwijde claimcultuur.
Nederland kan openheid van zaken geven over ISDS, waar wachten de Kamerleden nog op?
In september 2015 berichtte Follow the Money over het register en het nalaten van Nederland om over te gaan tot ondertekening van de Mauritius Conventie. Het artikel lokte Kamervragen uit van D66, waarop de Nederlandse minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking begin dit jaar antwoordde:
‘De Europese Unie en Nederland zijn voorstander van meer transparantie in investeringsgeschillen. (…) In de EU- besluitvorming hierover is tot op heden echter geen consensus bereikt waardoor de EU nog niet heeft kunnen ondertekenen. De Nederlandse inzet richtte zich in eerste instantie op het bereiken van consensus binnen de EU. Dit is de reden dat Nederland nog niet heeft ondertekend. Nu deze consensus nog steeds niet is bereikt, heeft een aantal EU- lidstaten besloten de transparantieconventie te ondertekenen.’
Op 18 mei zette het Nederlandse kabinet alsnog zijn handtekening onder de Mauritius Conventie: een belangrijke eerste stap om meer transparantie met betrekking tot ISDS te bereiken. Nederland heeft alleen nog niets in het register gezet, aangezien de Mauritius Conventie eerst nog moet worden geratificeerd. Dat laatste is een taak voor de Tweede Kamer. Nederland kan als een van de voornaamste claimlanden openheid van zaken geven over ISDS. Waar wachten de Kamerleden nog op?
27 Bijdragen
Roland Horvath 7
2/ ISDS is ook het einde van onderzoek, innovatie en ontwikkeling want de ondernemingen willen zo weinig mogelijk geld uitgeven behalve dividenden. Dus zo weinig mogelijk bedrijfslasten als lonen en sociale lasten en zo weinig mogelijk investeringen. Dat is de ziekte van het kapitalisme waardoor het na het ontstaan van een economische overcapaciteit wegzakt in een malaise en in een neergaande bestedingen -productie/ inkomen spiraal zoals na 1929 en 2008. Met het ISDS domineren de GMO de hele maatschappij.
3/ Geen enkel aspect van ISDS kan men ernstig nemen.
4/ In het verleden is er al een poging gedaan om een VS-EU vrijhandelsverdrag te sluiten. Dat is mislukt omdat de verschillen tussen de VS en de EU te groot waren. Toen was er geen ISDS in het spel en nu zijn de verschillen nog groter. Dus niet alleen ISDS is te verwerpen. Ook TTIP in zijn geheel. Want de handel EU-VS is vlot genoeg, de invoerrechten zijn laag 3 à 5%.
5/ De VS zijn ervaren met dat soort verdragen. Ze eisen altijd volledig vrije handel van hun tegenpartij terwijl ze zelf altijd een combinatie willen van vrije handel en protectionisme, sedert hun ontstaan in 1787. Totale vrije handel is op lange termijn dodelijk voor ieder land en iedere onderneming. Dat is nog een reden om het TTIP te verwerpen. Naast het ISDS.
6/ Het geëmmer dat de VS samen met de EU met behulp van het TTIP standaards moet stellen aan de BRICS landen is doelloos en bedrog. Het kadert in de campagne van de VS voor wereldheerschappij. De BRICS landen zijn niet de vijand, met hen kan en moet ook samengewerkt worden bvb om standaards uit te werken.
Martin van der Wiel 7
Roland HorvathJan Smid 8
Roland HorvathLydia Lembeck 12
Jan SmidWat me opviel is dat veel van de ISDS zaken gestart worden VANUIT Nederland?? Ik wist dat we een schurkenstaat geworden zijn onder Rutte I en II, maar dat het al zo erg was, is nieuw en zorgelijk.
Gilles Wattel 1 3
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
Gilles Wattel 1Gilles Wattel 1 3
Roland HorvathMijn argwaan hier wordt versterkt nu Brazilië zeer vele overheidsbedrijven gaat verkopen.
Lydia Lembeck 12
Gilles Wattel 1M. van Deelen 11
Bron: Tweede Kamer EU Nieuwsbrief 15 september 2016
https://eunieuws.tweedekamer.nl/afdeling/1
Het plan is immers om het ISDS systeem te vervangen door permanente arbitragehoven, het Investment Court System (ICS).
Roland Horvath 7
M. van DeelenBovendien, passeren de buitenlandse multinationals twee maal langs de kassa. Het "risico" van een ander overheidsbeleid wordt in de prijzen verrekend. En als dat beleid werkelijkheid wordt moet er nog een schadevergoeding worden betaald.
Ook is het ISDS/ICS oneerlijke concurrente tegenover binnenlandse ondernemingen vooral MKB.
Men kan stellen dat het kapitalisme, het systematisch invoeren van nieuwe methoden begonnen is in 1350 na de pest epidemieën en de massale sterfte van de jaren 1340. In de 666 jaar sedertdien was er nooit een ISDS/ICS nodig. Nu ineens wel. ISDS/ICS is een staatsgreep van de GMO geholpen door niet al te slimme politici en hoofdstroom media.
Lydia Lembeck 12
Roland HorvathM. van Deelen 11
Roland HorvathGilles Wattel 1 3
M. van DeelenDe anti Loi Travail acties zijn weer begonnen, maar wat minstens zo interessant is wat er gaat gebeuren met Alstom in Belfort.
De sluiting van deze lokomotieven en treinen fabriek is aangekondigd, werk voor 500 mensen, toeleveringsbedrijven zullen vast ook worden getroffen.
Voor 500 werklozen komt Rutte z'n bed niet uit, Hollande wel.
Dat is natuurlijke helemaal strijdig met Brussel's level playing field, en TTIP.
Alstom heeft al laten doorschemeren dat Franse opdrachten de sluiting kunnen voorkomen.
Nog een 20 % van de Fransen ziet iets in Hollande, redden van een werkgelegenheid van, stel een kleine duizend mensen, zou zijn herverkiezing kunnen bevorderen.
Ik denk dat hij daarbij Brussel aan z'n laars lapt.
Sarko pakt het anders aan, die werd lang geleden, 2005 of zo, president door de opstanden in de Islamitische banlieues met geweld neer te slaan, die borduurt dus op het migranten probleem.
Ook hij lapt dus de Europese waarden aan z'n verkiezingslaars.
Cameron ging niet onder de guillotine, zoals de Zonnekoning, het effect kon wel eens hetzelfde zijn.
M. van Deelen 11
Gilles Wattel 1Gilles Wattel 1 3
M. van DeelenHeb je mij ooit zien liegen ?
Je mag het niet eens zijn met mijn analyses en politieke opvattingen, feiten zijn voor mij heilig.
Wat er raar is aan de Fransen ontgaat me, zij hechten aan hun land en hun cultuur.
In dat opzicht zijn helaas naar mijn mening vele Nederlandse politici raar: 'weg met ons'.
M. van Deelen 11
Gilles Wattel 1Gilles Wattel 1 3
M. van DeelenF.J. Unger 4
Roland HorvathDat de soevereiniteit zou worden aangetast is in dat geval veel minder waarschijnlijk. En, met hun soevereinitiet nemen de EU en haar lidstaten het niet zo nauw, getuige de gang van zaken rond het redden van banken, QE-Europa wat al jaren aan de gang is en verkapte staatsteun door, veelal zuidelijke, lidstaten. Ergo, soevereiniteit wordt ook door overheden grof misbruikt met als enig check de 4-jaarlijkse tombola waarbij kiezers een kruisje mogen zetten. B.t.w. De retroactieve claim die door de EU bij Apple/Ierland is neergelegd is hiervan een stuitend voorbeeld.
Dat bedrijven het risico van beleidswijzigingen en wetgeving in factoren is een illusie en ik ben deze post dan ook nog nooit op een balans tegengekomen.
De vraag is mijns inziens dan ook niet of er een instituut moet zijn wat zowel overheden als bedrijven ter verantwoording roept, maar veel meer hoe een dergelijk instituut van de benodigde transparantie en checks en balances wordt voorzien.
Bedrijven, en vooral transnationale ondernemingen, geen vrijbrief geven lijkt me een goede zaak. Dat voor de, in het verleden vaak ook zeer onbetrouwbaar gebleken overheden, hetzelfde dient te gelden lijkt mij eveneens evident.
Gilles Wattel 1 3
Het haalde ook niets uit.
Michel Fleur 6
(mogelijk gemaakt op basis van gelekte tekst, natuurlijk)
Lydia Lembeck 12
Michel FleurGilles Wattel 1 3
Lydia LembeckIs nog steeds niet duidelijk dat geld de VS beheerst ?
Zelfs CNN journalisten konden hun lachen niet houden toen Hillary verklaarde 'geen banden met Wall Street te hebben'.
Waarvoor is er sinds enkele jaren een dagelijkse rechtstreekse vice versa vlucht Brussel Washington ?
Kwam niet Obama naar Duitsland om uit te leggen dat Europa meer verenigd moet worden ?
Lydia Lembeck 12
Gilles Wattel 1Gilles Wattel 1 3
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
Gilles Wattel 1Gilles Wattel 1 3
In Parijs werd met molotov cocktails naar de politie gegooid, één politieman werd met vermoedelijk ernstige brandwonden op een Parijs pleintje door een helicopter opgepikt.
Een Franse politiewoordvoerder sprak over 'stadsguerilla'.
Geen woord in het Nederlandse nieuws.
Tineke 2
Dit hele verdrag is in mijn optiek improductief en beoogd niet het doel. (spekt alleen de kas van juristen notarissen en bureaucraten en de macht van de VS) . Wanneer beginnen we nu eens echt iets neer te zetten. pff... wat een poppenkast.