
De coronapandemie zet de wereld op zijn kop. Wie betaalt de rekening? En wie profiteert? Lees meer
Het virus SARS-CoV-2, beter bekend als het coronavirus, dook eind 2019 op in de Chinese provincie Hubei. In een paar weken tijd veroorzaakte het een epidemie, waarna het zich over de rest van de wereld verspreidde. Begin maart 2020 verklaarde de World Health Organisation de ziekte tot een pandemie en gingen landen wereldwijd 'op slot'.
Met het coronavirus is een crisis van historische proporties ontstaan, niet alleen medisch, maar ook economisch. In de vorm van steunfondsen en noodmaatregelpakketen werden bedrijven wereldwijd met vele miljarden op de been gehouden.
Waar met geld gesmeten wordt, liggen misbruik en fraude op de loer. Daarom volgt FTM de ontwikkelingen op de voet. Wie profiteert van de crisis? En welke oplossingen dienen welke belangen?
Minister Kuipers legt aanbevelingen over transparantie coronabeleid grotendeels naast zich neer
Staatsagent, minister én Kamer unaniem: de KLM schendt voorwaarden, juridische stappen zijn nodig
Miljoenenclaims tegen Haags uitzendconcern dat 8,8 miljoen coronasteun kreeg
Opnieuw wanbeheer bij VWS: honderden miljoenen onrechtmatig besteed
Mondkapjesstichting wil schadevergoeding eisen van Sywert van Lienden en partners
Opnieuw stevige tik op vingers VWS voor transparantie over corona
En alweer maakt de minister een draai over Van Lienden en de mondkapjesdeal
Minister Conny Helder laat mondkapjesdebat in verwarring ontaarden
20 miljoen mondkapjes van Sywert van Lienden gaan definitief de verbrandingsoven in
Corona en belastingtrucs maken van Pfizer het meest winstgevende bedrijf van Nederland
Hugo de Jonge tijdens het debat over de mondkapjesdeal met met Sywert van Lienden in de Tweede Kamer. © Peter HIlz / ANP
Hugo de Jonge, Sywert en de mondkapjesdeal: in het buitenland zou dit corruptie heten
Minister Hugo de Jonge en voormalig minister Martin van Rijn gunden Sywert van Lienden een grote deal, mede om hem als criticus van het kabinet tot zwijgen te brengen. Volgens deskundigen valt het handelen van de bewindslieden onder de noemer ‘handel in invloed’, een vorm van corruptie die in veel landen strafbaar is. Maar hier niet, omdat Nederland de lobby niet in de weg wil zitten. ‘We moeten die informele circuits een halt toeroepen, want dit raakt het hart van de democratie.’
‘Nepotisme’ en ‘vriendjespolitiek’. Slechts een enkel Kamerlid nam deze woorden donderdag 7 april in de mond toen het ging over de ‘verkwisting’ van 100 miljoen euro voor mondkapjes die helemaal niet nodig bleken te zijn. Meer dan een schampschot kreeg minister Hugo de Jonge niet te verduren.
Met dekking van coalitiepartijen wurmde De Jonge zich uit het precaire Kamerdebat. Dat hij als minister van Volksgezondheid (VWS) in april 2020 ambtenaren had aangespoord om zaken te doen met Sywert van Lienden en partners, was volgens De Jonge geen probleem. Dat hij de Kamer daarover niet juist had geïnformeerd was dat wel. Er volgden excuses.
Een dag later sloeg De Jonge al terug. In een interview met tv-programma Hart van Nederland zei hij dat de Kamer zijn integriteit te ‘gemakkelijk’ ter discussie stelt, wat het ‘wantrouwen’ in de politiek alleen maar voedt. Met zijn integriteit is niets mis, suggereerde de bewindsman. Premier Mark Rutte verdedigde de uitspraken van zijn collega-minister als onderdeel van een ‘robuuste bestuurscultuur’.
Van Lienden moest zwijgen
Is de integriteit van De Jonge ten onrechte ter discussie gesteld? Of heeft zijn handelen wel degelijk te maken met nepotisme en vriendjespolitiek? Terechte vragen, want Van Lienden kreeg zijn deal mede om hem als criticus van het kabinet het zwijgen op te leggen.
Er was bij de start van de pandemie zware kritiek op het kabinet vanwege de schaarste aan beschermingsmiddelen. Als oprichter van de stichting Hulptroepen Alliantie – bedoeld om de zorg zonder winstoogmerk van mondkapjes te voorzien – zei Van Lienden dat de krapte de schuld was van VWS. Op het departement werd dit gezien als een bedreiging. Van Liendens twittertirade was op 10 april 2020 voor De Jonge de directe aanleiding om zijn mensen contact met hem te laten zoeken.
Hugo De Jonge en toenmalig minister voor Medische Zorg Martin van Rijn – verantwoordelijk voor de inkoop van mondkapjes – waakten over hun politieke prestige en dat van hun departement. Zij waren dus gebaat bij een milde Van Lienden om te voorkomen dat ze politiek averij zouden oplopen. Het leidde tot de inmiddels beruchte uitspraak van De Jonge: ‘You better have him inside the tent pissing out, than outside pissing in.’
Zwaar protest genegeerd
Bij het gunnen van de deal in april 2020 kreeg Van Lienden een vergaande voorkeursbehandeling, zoals blijkt uit het boek Sywerts miljoenen. Vanuit het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), de inkooporganisatie van de overheid, klonk zwaar protest, vooral omdat er toen al meer dan genoeg mondkapjes waren ingekocht. Het protest werd genegeerd. De inkoop werd niet openbaar aanbesteed, andere leveranciers hadden het nakijken.
'Er was politiek gewin, het was handel in invloed'
Het handelen van de betrokkenen is een vorm van corruptie, stelt Willeke Slingerland, lector Weerbare Democratie aan de Hogeschool Saxion, die promoveerde op ‘netwerkcorruptie’. Die ontstaat als mensen op invloedrijke posities elkaar de bal toespelen voor eigen of andermans gewin en daarbij misbruik maken van hun posities. Ze deed onderzoek naar vriendjespolitiek en de manier waarop dat international strafbaar is gesteld.
‘Niet doelbewust crimineel’
De mondkapjesdeal en de aanzet daartoe door De Jonge is volgens Singerland te kwalificeren als ‘handel in invloed’, een fenomeen dat tegen omkoping aanschuurt, maar niet hetzelfde is. ‘Dit is geen doelbewust crimineel gedrag. Bij handel in invloed ligt de tegenprestatie in de toekomst. En het gaat hier om meerdere personen. Veel mensen hadden baat bij de deal, die bedoeld was om de overheid te beschermen tegen kritiek. Er was dus politiek gewin. Handel in invloed is een groter en grijzer gebied dan omkoping: het is de verwevenheid van gunsten en personen die het zo diffuus maakt.’
Oud-officier van justitie en advocaat Robert Hein Broekhuijsen zit op dezelfde lijn als Slingerland. ‘Bij omkoping gaat het om een directe trade-off, zoals een ambtenaar die geld krijgt voor een vergunning. In dit geval is de trade-off onduidelijk, daarom is dit geen omkoping. Maar het valt wel onder het ruimere begrip handel in invloed.’
‘Dat De Jonge de kritiek omdraait en zijn pijlen op de Kamer richt is wel het toppunt’
Niet luisteren naar interne kritische geluiden is een ‘echt Nederlands fenomeen’, stelt Slingerland. ‘Het netwerk komt dan met volle kracht in actie en keert zich tegen de kritiek. Dat zie je ook aan de manier waarop we met klokkenluiders omgaan.’
Ze omschrijft de gang van zaken als een ‘symptoom’ van netwerkcorruptie. Meestal herkent het netwerk dit niet als zodanig. Ons zelfbeeld is dat we het beste jongetje van de klas zijn. Dat De Jonge de kritiek omdraait en zijn pijlen op de Kamer richt, is wel het toppunt.’
Nederlands voorbehoud op verdragen
In landen als Frankrijk, Spanje, Portugal en België is handel in invloed (ook trading in influence of influence peddling genoemd) strafbaar gesteld. Dat is een uitvloeisel van artikel 18 van het anti-corruptieverdrag van de VN (UNcac) uit 2008, dat ook voor Europese landen bindend is. Het is eveneens opgenomen in artikel 12 van de Criminal Law Convention on Corruption van de Council of Europe, dat Nederland ratificeerde, maar waarbij het een uitzondering maakte voor trading in influence.
‘De bewustwording over netwerkcorruptie staat hier nog in de kinderschoenen’
De artikelen zijn nooit opgenomen in het Wetboek van Strafrecht, met als argument dat het bestaande omkopingsartikel voldoende is om handel in invloed te kunnen vervolgen. Bovendien zou criminalisering hiervan slecht zijn voor de mogelijkheid om te lobbyen – en dus onwenselijk voor een land waarin laagdrempelige belangenbehartiging centraal staat. Dit blijkt uit de officiële reacties van de regering in 2010 op aanbevelingen van Greco, de anticorruptie-instantie van de Council of Europe.
‘Nederland wacht altijd tot er iets mis is,’ reageert Lousewies van der Laan, directeur van de Nederlandse tak van anti-corruptiewaakhond Transparency International. ‘De aanbevelingen zijn er niet voor niets. Waarom zou Nederland een uitzondering bedingen op een anti-corruptieverdrag? De bewustwording over netwerkcorruptie staat hier nog in de kinderschoenen.’
‘Zwakke argumenten’
Ook Slingerland pleit voor strafbaarstelling. ‘Ik vind het Nederlandse voorbehoud bij die verdragen niet passend en ik vind de argumenten zwak. Bij mijn weten is handel in invloed hier nog nooit vervolgd. Het omkopingsartikel is niet toereikend omdat het te veel op individueel gedrag gericht is. Maar bij handel in invloed gaat het om collectief gedrag. Je kunt niet meer met droge ogen volhouden dat het belang van de lobby zwaarder weegt. Daarmee suggereer je dat de lobby alleen maar positief is en vrij spel moet hebben, terwijl er zo veel schandalen zijn.’
‘Handel in invloed zou strafbaar gesteld moeten worden, het is nu bijna niet te vervolgen’
Ook Broekhuijsen vindt het huidige strafrecht ontoereikend: ‘Handel in invloed zou strafbaar gesteld moeten worden, het is nu bijna niet te vervolgen.’ Het Openbaar Ministerie liet weten niet tijdig te kunnen reageren op vragen hierover.
Waarom is de mondkapjesdeal mogelijk te kenmerken als handel in invloed? Welke aanwijzingen zijn er dat de deal is gegund vanwege politiek gewin? Daarvoor een flashback naar de gebeurtenissen van april 2020.
Het CDA-netwerk
Sywert van Lienden was net als De Jonge een prominente CDA’er. Hij zat in de commissie die het verkiezingsprogramma samenstelde en had ambities om Kamerlid te worden. Hij genoot flinke bekendheid als politiek commentator dankzij talloze tv-optredens. Zijn twitteraccount telde meer dan 50 duizend volgers, en werd ook in Haagse kringen goed gelezen.
Als ingewijde van het CDA beschikte hij over de telefoonnummers van Hugo de Jonge en zijn politieke rechterhand Bart van den Brink. Kortom, Van Lienden zat in het netwerk en maakte daar gretig gebruik van om zijn frustraties over de overheid te ventileren.
Minister van VWS Hugo de Jonge ontving op 10 april 2020 de berichten van Van Lienden aan Bart van den Brink ook, blijkt uit het vrijgegeven appverkeer. Ook kreeg De Jonge de serie kritische tweets van de opiniemaker doorgestuurd. Die stuurde de minister door aan topambtenaar Bas van den Dungen, bedoeld als aansporing. Met succes: Van den Dungen antwoordde de minister op 10 april: ‘Mijn idee is om hem in een call te krijgen met Martin [van Rijn, red.], [...] en onze mensen om nu echt meters te [laten] maken. Keep you posted.’ De Jonge antwoordt: ‘Is echt een goed idee!’
Angst voor Van Liendens kritiek
De Jonge ontkent dat zijn bemoeienis was ingegeven door de ‘beeldvorming’, die Van Lienden nadelig beïnvloedde met zijn tweets. De echte reden om hem binnen te halen als leverancier, zo stelde De Jonge vorige week in de Kamer, was dat het risico bestond dat de stichting Hulptroepen zou ‘concurreren’ met de eigen inkooporganisatie voor de overheid: het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH).
Echter, het appverkeer wijst erop dat de beeldvorming wel degelijk een rol speelde.
De kritiek verstomde niet na de deal, ook al had Sywert dat ‘beloofd’ aan de minister
Zo schreef De Jonge dat VWS Van Lienden beter ‘pissing out [the tent]’ kan hebben dan ‘pissing in’, verwijzend naar een beroemd citaat van de Amerikaanse president Lyndon Johnson. Ook schreef de minister op 10 april 2020 aan een ambtenaar: ‘De kritiek is te massief.’ Een bron uit de top van het ministerie zei eerder tegen Follow the Money dat men zeer beducht was op de kritiek, die terug zou kunnen komen in debatten; debatten die De Jonge destijds deed als ‘chef corona’.
Voormalig minister voor Medische Zorg Martin van Rijn onderhandelde met Van Lienden. Een paar weken na het sluiten van de deal had Van Lienden opnieuw kritiek op het LCH. Van Rijn appte op 29 april aan De Jonge dat Van Lienden een grote order voor 40 miljoen mondkapjes had gekregen: ‘Hij had nog geen productervaring! [...] Hij heeft een hele goeie deal kunnen sluiten. [...] Vind het heel teleurstellend dat hij [Van Lienden, red.] vervolgens zo negatief doet over het LCH. Dat had hij juist beloofd niet te doen.’ De Jonge antwoordde: ‘Oei, geen impuls in de relatie geweest…:-)’.
Dit wekt de schijn dat niet alleen de verwachting leefde dat de opiniemaker zich koest zou houden na een deal, maar dat er zelfs afspraken (‘beloofd’) zijn gemaakt hierover. Welke afspraken dit zijn, blijkt mogelijk uit het onderzoek van de forensische accountants van Deloitte, waarvan de uitkomsten voor juli worden verwacht.
‘Hoe voorkom je de volgende Sywert?’
Daarin zal waarschijnlijk ook aandacht zijn voor het niet-aanbesteden van de inkoop van mondkapjes. Dat is onderdeel van het probleem, zegt hoogleraar aanbestedingsrecht Elisabetta Manunza (Universiteit Utrecht). Alleen dankzij omzeiling van de aanbestedingsregels kon VWS de deal immers direct gunnen aan Van Lienden en zijn partners.
Volgens de hoogleraar was de crisis geen grond voor een uitzondering op de aanbestedingsplicht. ‘De Europese Commissie zei: als er sprake is van grote urgentie mag je een verkorte procedure volgen of niet-aanbesteden. Het probleem is dat bij de mondkapjesdeal de inkooporganisatie zei: er zijn genoeg mondkapjes. Dan vervalt de grond voor de urgentie om geen procedure te volgen.’
‘Aanbesteden is het meest doeltreffende instrument om vriendjespolitiek, belangenverstrengeling en corruptie tegen te gaan’
Aanbestedingsrecht speelde bij VWS tijdens de crisis nauwelijks een rol, stelt de hoogleraar. Dat noemt ze gevaarlijk. ‘Aanbesteden is het meest doeltreffende instrument om vriendjespolitiek, belangenverstrengeling en corruptie tegen te gaan.’ Daarbij valt het Manunza op dat de minister niet is teruggefloten: ‘Sommige ethisch belangrijke zaken worden te licht beoordeeld in Nederland. Hiermee wordt het signaal aan de samenleving gegeven dat boven de wet staan is toegelaten.’
Het verbaast Manunza niet dat de regels terzijde zijn geschoven. ‘De Jonge heeft zich vaak negatief uitgelaten over aanbesteden.’ Daarmee doelt de hoogleraar op de lobby van De Jonge tegen aanbesteden in de zorg, wat volgens hem alleen maar ‘veel tijd en geld’ kost, zonder dat het de zorg wat oplevert.
Willeke Slingerland hoopt dat het nu eindelijk tot een debat komt over netwerkcorruptie. ‘Hoe ga je om met corruptie die niet klassieke omkoping is? Hoe voorkom je de volgende Sywert? We moeten die informele circuits een halt toeroepen, want dit raakt het hart van de democratie.’
Een woordvoerder van Hugo de Jonge liet weten niet te reageren op vragen. Ook Martin van Rijn wil niet reageren.
107 Bijdragen
Eveline Bernard 6
Als deze affaire nu zou leiden tot strafbaar stellen van trading in influence...
Dan zou dit debacle met de mondkapjes nog nuttig gehad hebben..
[Verwijderd]
Hans van Swoll 5
[Verwijderd]Hoe bedoelt u niemand?
Weet u hoe kort het geduurd heeft voordat Máxima Zorreguita een NL-paspoort had?
Moet u eens voor de grap vragen bij de Naturalisatiedienst wat uw zoon allemaal moet doen voor dat zijn Argentijnse vrouw een NL-paspoort krijgt. En ik geef maar 1 voorbeeld. Er zijn er honderden, zo niet duizenden.
Maar blijft u maar lekker naïef.
[Verwijderd]
Hans van SwollJan Ligthart 2
[Verwijderd][Verwijderd]
Jan LigthartJaap Modderman
Hans van SwollHet nut dat zij deze op korte termijn kreeg behoef ik hier toch niet uit te leggen hoop ik?
j.a. karman 5
[Verwijderd]Ik mis gedegen onderzoek en waarheidsvinding.
Jogchem van Dijk 2
[Verwijderd]Dit is dus de nieuwe bestuurscultuur die Rutte met veel fanfare aankondigde. Nee hoor, er zou echt niet nog een Teeven-deal komen, een toeslagenaffaire, een stikstofcrisis. Ben ik nog wat vergeten?
In de bijbel staat geen wet over trading in influence, dus De Jonge en zijn netwerk kunnen alles doen naar hun christelijk geweten.
[Verwijderd]
Jogchem van DijkJan Ligthart 2
[Verwijderd][Verwijderd]
Jan LigthartJohan Meijdam 1
[Verwijderd]Ik zou zelf waarschijnlijk voor "corrupt" gekozen hebben.
[Verwijderd]
Johan MeijdamHenri Drenth QC 1
[Verwijderd]Vincent Huijbers 9
Dit is de vorm van besturen waarvoor op verschillende dossiers al excuses gemaakt moesten worden. Ongemeend omdat ze de volgende dag weer over lijkt te gaan tot de orde van de dag.
Het reduceert daarmee de problemen die worden gesignaleerd tot nevenschade: het hoort er bij. Dat verklaart ook dat veel dossiers blijven slepen. Het is niet de intentie om deze op te lossen.
Hij lijkt ook vooral gericht op machtbehoud omdat de reflex is om gezichtsverlies te beperken in plaats van de problemen die zijn ontstaan te adresseren en vooral gevestigde belangen behartigt. Het is niet vreemd dat vermogensongelijkheid in Nederland groot is.
Wanneer het normaal gevonden wordt dat publiek geld op deze onzorgvuldige wijze uitgegeven wordt en nog erger: veel burgers de dupe worden van het 'robuuste beleid' is het niet vreemd dat de kiezer het vertrouwen in de politiek verliest.
Hans van Swoll 5
Vincent HuijbersEen beetje rare stelling als je weet dat bijna 22 % van het electoraat op de partij van lijsttrekker Rutte heeft gestemd.
Uw en mijn vertrouwen in de politiek wordt kennelijk niet gedeeld door de meerderheid van het electoraat.
Vincent Huijbers 9
Hans van SwollIpsos: vertrouwen van Nederlanders in de politiek gekelderd - https://nos.nl/l/2398563
Hans van Swoll 5
Vincent HuijbersEn het NL-electoraat stemt nog steeds niet met de voeten. We hebben nog steeds opkomstpercentages van meer dan 80%.
Vincent Huijbers 9
Hans van Swollhttps://kennisopenbaarbestuur.nl/rapporten-publicaties/atlas-van-afgehaakt-nederland/
De vraag is of Nederland dan af is en dit de laatste rafelranden zijn die we nog weg moeten werken. Of zijn we op weg naar het tegenovergestelde? Gezien het stijgende aantal mensen (met betaalde baan) die bij een voedselbank moeten aankloppen en lage middeninkomens steeds minder de vruchten van arbeid kunnen plukken neig ik naar het laatste. Maar ook hier geldt het niet voor het grootste deel van de bevolking. Maar het valt te zien hoe dat blijft met de uitdagingen die er aan komen.
Arthur Venis 3
Vincent HuijbersIk denk aan bijvoorbeeld de energievoorziening. Als we als burgers onze eigen collectieven opzetten, en installaties maken die niet terugleveren maar opslaan, kom je ergens.
De subsidies zijn allemaal prachtig maar vragen altijd nog een investering. En voor velen is dat niet mogelijk. Dus dan zie ik met crowdfunding een oplossing.
Alles beter dan het in de zakken van de “Verenigingen Eigen Huis” van deze wereld te zien verdwijnen, of bij andere lobbyclubs. Want de lobbycratie is echt een groot probleem en lost voor de burger niets op.
Vincent Huijbers 9
Arthur VenisNeem dit artikel van een project bij mij in de buurt:
https://www.vn.nl/circulair-bouwen-kan-gewoon/
Ik kan me zelf inschrijven om mee te komen helpen.
Wat we vergeten is dat we als land ook een collectief zijn. Daar schort het ook nogal aan collectieve verantwoordelijkheid als je kijk naar de Toeslagenaffaire of de Groningers.
Waarom kan er geen windmolenpark geplaatst worden waarbij de direct omwonenden wat van mee kunnen profiteren? Je hebt dan een goed argument voor veel bezwaren.
Ook Gronings gas kan prima opgepompt worden als transitie energiebron mits we de Groningers helpen met hun huizen. Maar zie hoe dat geregeld is.
Bij het bouwen van nieuwe buurten zou een zelf energievoorzienend concept een oplossing zijn.
Arthur Venis 3
Vincent Huijbersmarcel 7
Vincent HuijbersTom Nijbacker 4
Hans van SwollJaap Modderman
Hans van SwollAllerlei maatschappelijke uitingen geven er blijk van dat in meerderheid van de bevolking de mening over het huidige kabinet zwaar negatief wordt.
Peter Stroo 1
Alleen jammer dat ik na het lezen van dit soort artikelen alleen maar droeviger word over de staat van Nederland en het gedrag van politici.
Ik vind dat die uitzondering die NL heeft gemaakt op “handel in invloed”, maar snel moet verdwijnen. Net als degenen die er telkens misbruik van maken.
[Verwijderd]
Peter Stroohttps://youtu.be/KPQxcFY0GJA
Hanny Reindersma 2
[Verwijderd]Een hovaardig man geeft zelden ruimte aan de ander en het toepassen van reflectie is hem vreemd.
R. Eman 8
Peter StrooArthur Venis 3
R. EmanIk heb goede argumenten, robuuste zelfs.
Komt mij wel goed uit en wat is het verschil met de uitzondering die men in Den Haag voor zichzelf maakt?
R. Eman 8
Arthur VenisArthur Venis 3
R. EmanJohn Janssen 4
Die schimmige wereld van 'verkeerd' politiek bedrijven van een PEP is schering en inslag in diverse andere landen van de EU, waar menig Nederlands MP en/of Min. van Financiën in het verleden zijn opgeheven belerend vingertje naar heeft opgestoken.
En wij? Neen hoor, wij zijn wars van dat soort praktijken. Wij noemen dat "robuust besturen".
Arthur Venis 3
John JanssenKarolijne Bauland 8
Bij deze woorden denk ik toch even terug aan de Bouwfraude; ogenschijnlijk allemaal keurig aanbesteed, en toch bleek er sprake van (op zijn minst) belangenverstrengeling.
Ik zou graag weten wat volgens deskundigen de gevolgen zijn van het gebrek aan eigen expertise dat steeds weer zichtbaar wordt en op zijn beurt weer een verontrustend gevolg is van kortzichtig personeelsbeleid op ministeries en bij andere (semi) overheidsonderdelen.
Ik zag mevrouw Manunza in een gestreamd debat in Pakhuis De Zwijger (terug te zien via Youtube, zoek op 'Pandemieprofiteurs') en zou dus graag haar mening horen.
Mickey Visser 1
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
Mickey VisserIk voel plaatsvervangende schaamte opkomen en vraag me af wat onze vertegenwoordigers in Den Haag voelen. Niets? Alweer niets?
[Verwijderd]
Karolijne BaulandHans van Swoll 5
[Verwijderd]Met nog een hele goede kans om daarna burgemeester van Zutphen te worden?
[Verwijderd]
Hans van SwollR. Eman 8
[Verwijderd][Verwijderd]
R. EmanJan Schaeffer is nooit geen minister geweest volgens mij, wel was hij kamerlid, hij is in 1994 erg jong overleden.
Arthur Venis 3
[Verwijderd]😂
[Verwijderd]
Arthur VenisArthur Venis 3
[Verwijderd]Maar ik weet ook niet zo goed (meer) hoe we dit kunnen keren. Onze hoop vestigen op mensen als Pieter Omtzigt? Nu hij een stichting heeft opgezet om wat geld te verzamelen om zijn werk fatsoenlijk te doen, horen we bij WNL weer over "de enorme bedragen" die daar in omgaan. Het gaat om enkele tienduizenden euro's. En bovendien is de man daar wél transparant over. Kotsmisselijk word ik af en toe van dit land.
En ja, sommigen zullen dan roepen: dan pleur je toch fijn op? En juist dat, beste mensen, is precies mijn plan.
[Verwijderd]
Arthur VenisArthur Venis 3
[Verwijderd]Ik moet mezelf ook voegen onder de “hoogopgeleiden”, want TU gedaan. En misschien wel juist daarom verbaast het me zo. Ik wil het niet snappen. Me er niet bij neerleggen.
En ja, een medium als FTM is belangrijk om het over het voetlicht te krijgen. Tegelijkertijd realiseer ik me vanuit de cijfers van FTM dat “slechts” 37000 mensen dit alles actief volgen. Dat is nog veel te weinig voor een verandering. Maar het is wel broodnodig. Een abonnement op FTM is mede om die reden een van mijn favoriete verjaardagscadeaus 😉
j.a. karman 5
[Verwijderd]Er zijn er wel een paar die graag een dictator zouden willen zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat je de geluiden uit die hoek blind en doof achterna loopt.
Een goed paas-editie: https://www.volkskrant.nl/editie/id/cc370ac8-85a8-4dec-b586-be877b9d67d4
"Ooit was een constructieve dialoog tussen opponenten in Nederland goed mogelijk. Maar met de toenemende stroom aan desinformatie rukt ook het vijanddenken steeds verder op. En dat heeft verstrekkende gevolgen. Van de discussie over het nut van coronavaccins tot aan het debat over de oorlog in Oekraïne."
"Nederland is bezig een grote onderklasse te creëren van laaggeletterden, met een lage weerstand tegen onzin en gevaarlijke verzinsels. Het effectiefste middel tegen dit soort bijgeloof is deugdelijk onderwijs. Nog een reden om direct te stoppen met het onzalige Curriculum.nu, dat een recept is voor intellectueel (ver)dwalen, en om alle aandacht te richten op en te investeren in betere kennisoverdracht. En lezen, lezen, lezen."
[Verwijderd]
j.a. karmanj.a. karman 5
[Verwijderd]ik citeer deze: "Ooit was een constructieve dialoog tussen opponenten in Nederland goed mogelijk. Nu rukt het vijanddenken steeds verder op, ziet Olaf Tempelman. En dat heeft verstrekkende gevolgen."
Vervolg in:
"Haatreacties, doodsbedreigingen en zelfs een kogel door de ruit. Huisartsen krijgen sinds de coronacrisis te maken met intimidatie en bedreigingen"
De jaren 30 lijken zich te herhalen als is niet op exact dezelfde wijze.
[Verwijderd]
j.a. karmanJe lijdt aan hokjesdenken op basis van vooroordelen en veronderstellingen , helemaal fout.
Jaap Modderman
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
Jaap ModdermanJaap Modderman
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
Jaap ModdermanArthur Venis 3
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
Arthur VenisAfbraak van al wat Nederland tot een volwaardige democratie maakte was en is het doel van de kabinetten Rutte: de rechtspraak is ontoegankelijk, de besluitvorning ondoorgrondelijk, en onbegrijpelijk, het sociaal-economisch beleid onnavolgbaar. Daar wordt 'het volk' vanzelf ontevreden van.
Rutte wijst met de zegen van het CBS, de WRR en 'Bureau Zus & Zo') een zondebok aan ('schaarste-aan-alles') en krijgt meteen een alibi aangereikt ('De Bubbel').
Dit alles zou een normale regering niet eens willen. Rutte wel. We hobbelen inmiddels weer zo snel en doeltreffend van incident naar incident dat het wel geregiseerd lijkt: Olie, Oorlog en Onzekerheid zijn voor Rutte cs bruikbare rekwisieten voor zijn eigen theaterproductie.
Ik heb het theater voor de veiligheid alvast verlaten via de kortste route.
Arthur Venis 3
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
Arthur VenisAan het begin van de pandemie zag ik hem voor Staatsman spelen in een kamertje waarvan Macron dacht dat het de wachtruimte vóór de werkkamer was.
Ik zag Rutte veranderen: van Staatsman naar Sneeuwpop. In de eindeloze formatie werd hij een soort sneeuwbal ter grootte van een gehaktbal. Wat er na deze zomer overblijft hoef ik waarschijnlijk niet eens uit te leggen.
Je ziet het: spelen met waarheden en beelden is mijn uitweg. Ik doe het alleen nog niet vaak genoeg. Daarom dank ik je voor deze aanleiding om het eens onder woorden te brengen.
Succes!
Arthur Venis 3
Karolijne BaulandMmm, cabaretiers hopen juist wel, is altijd mijn indruk. Ze hopen dat door de spiegel die ze voorhouden er juist iets verandert.
Het feit dat ik me hardop afvraag of we dit nog kunnen veranderen maakt tegelijk dat er ook een uitweg is. Door creatief te zijn. Ik denk dat een van de mogelijkheden juist is dat wij, gewone burgers, veel meer het heft in eigen hand moeten nemen. Laten zien dat het wél anders kan.
Eerder gaf ik in een reactie al aan waar ik aan denk als het gaat om de omslag naar duurzame energie. Ik hoor de overheid wel roepen dat iedereen mee moet kunnen doen en dat het voor iedereen haalbaar moet zijn, maar in de praktijk zie ik dat niet.
Ondemeer om de redenen die ik aangaf. En die reden was ook om mevrouw Laura Bromet specifiek te noemen omdat die nu precies verwoordt wat ik bedoel. Zij bestaat het om vrolijk te Twitteren over haar zonnepanelen, elektrische auto, de warmtepomp en wat al niet, die ze waarschijnlijk heeft aangeschaft met een fijne bijdrage van mijn kant (subsidie = belastinggeld). Maar veel mensen zullen dat helemaal niet kunnen. De subsidie ten spijt.
Dat losgezongen zijn, het dedain dat eruit spreekt, dat stoort mateloos. Maar mijn antwoord is dan toch: ok, dan pakken we het anders aan. Zonder jullie.
Simpel? Nee, geenszins. Maar zonder weerstand geen beweging.
Karolijne Bauland 8
Arthur VenisMaar tijdens de crisis zag ik 'de cultuur' veel klagen. Over lege zalen, lege agenda's en lege beurzen. Dat vond ik pijnlijk, maar het relativeerde wel enorm; er blijkt sprake van 'show', maar ook van 'business'. In die zin lijken Bromet en de theaterdieren wel wat op elkaar.
Laatst heb ik voor de lol eens uitgerekend dat de gemiddelde burger zo'n 1.100 euro heeft betaald aan coronasteun. Best veel centjes voor iemand die al jaren geldt als afgeschreven en onbruikbaar voor verwend werkgevend Holland (want een 'risico'). Over dédain gesproken.
Om niet helemaal cynisch te eindigen speel ik met beelden en waarheden. Maar de vraag hoe het anders aan te pakken vind ik een lastige. FTM komt een heel eind, maar tegen die hardnekkige Haagse zelfingenomenheid lijkt geen kruid gewassen.
derk van der wijk
Mickey Visser[Verwijderd]
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
[Verwijderd]Jan-Hein Strop 5
Karolijne BaulandKarolijne Bauland 8
Jan-Hein StropPieter Jongejan 7
[Verwijderd]
Pieter JongejanKarolijne Bauland 8
[Verwijderd]Manon ('eum') Leijten (tot 2019 was ze secretaris-generaal van financiën) werd op 20 november 2020 gehoord door de enquêtecommissie Toeslagen. Dat is terug te vinden op
https://youtu.be/1ef1f1THOMU. En het is tenenkrommend illustratief. Maar...
na haar missers op een minusterie tot 2019, werd ze op 2 maart 2020 bestuurslid van de Autotiteit Consument en Markt. In Nederland kan dat gewoon.
[Verwijderd]
Karolijne BaulandJohn Janssen 4
Karolijne BaulandPim van Rij 1
John JanssenMakelaars, beleggers staan vast in de rij voor een onderonsje met de man met de mooie blauwe lakschoenen, een koningsbaardje.
Welke voor met name huurders schadelijke maatregelen kunnen ze bij hem losweken?
Of is hij nu wel in staat om de burgers in plaats van kapitaal krachtige klaplopers te dienen?
j.a. karman 5
[Verwijderd]Jan Ooms 10
Pieter JongejanOmdat de ambtenarij die alles voorkookt hetzelfde blijft en de nieuwe bewindspersonen hier klakkeloos op vertrouwen ondanks alle (aangetoonde) misstanden die op de diverse ministeries heersen.
Pieter Jongejan 7
Jan OomsHans van Swoll 5
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
Hans van SwollHetzelfde geldt trouwens ook voor Kaag, Hoekstra en ook voor Rutte zelf Hoe kunnen zij beoordelen wat er op ons (Nederland/Europa) op financieel economisch gebied afkomt. Wat een hoogmoed om op deze ministerposten te gaan zitten en te blijven zitten als toch overduidelijk is dat het einde van de petrodollar en het fiatgeld in zicht is. Ik durf te wedden dat ze niet eens weten wat een petrodollar is en waarom de amerikaanse dollar op het ogenblik sterker wordt ten opzichte van de euro. De inflatie in de USA lag in de afgelopen decennia op een veel hoger niveau dan in Europa, maar toch is de euro in waarde gedaald van 1,60 tot nu 1,08 en straks minder dan 1. Zouden zij weten hoe dat komt en wat je daartegen moet doen om een verder afglijden te voorkomen? Uit hun beleid blijkt dat ze het niet snappen.
Politieke partijen moeten dus ervaren vakmensen zoals Ernst Kuipers naar voren schuiven in deze crisistijden. Het moet een eer zijn om voor je land te mogen uitkomen op het gebied waarop jij een kei bent. Een hoge beloning is volgens mij helemaak niet nodig. De spelers van nationale elftallen doen dit ook voor de eer (en een enkeling om zijn marktwaarde op te vijzelen). Maar niet voor het geld. Je moet gewoon de beste zijn.
Hans van Swoll 5
Pieter JongejanJammer, dat maakt dat u weinig realistische denkbeelden erop na houdt.
Pieter Jongejan 7
Hans van SwollArthur Venis 3
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
Arthur VenisDe politieke strijd gaat nu tussen Nederland en Europa en tussen Europa, de USA, China en de rest van de wereld. Wie gaat de noodzakelijke instandhouding van de voorzieningen en het milieu betalen? Krijgen of beter hebben we oorlog omdat een aantal landen niet wil meebetalen? Dit is de vraag die mij bezig houdt.
In het afgelopen jaar is de koopkracht van onze pensioenen en lonen met 10% of meer achteruit gegaan. Dit komt niet door corona en Putin, maar door de invoering van de petrodollar in 1979, waarna de schulden steeds hoger zijn opgelopen en de reele rente sinds tweede helft jaren negentig tot vrijwel 0% is verlaagd door de FED. Onze pensioenen worden al sinds 2009/2010 niet meer geindexeerd.
Putin heeft dit spel itt Rutte begrepen en heeft begin 2022 de petroroebel ingevoerd. Hierdoor is de huidige koers van de roebel hoger dan voor het uitbreken van de oorlog in de Oekraine. Ik vraag me af of er iemand in Den Haag te vinden is, die begrijpt hoe dit mogelijk is gelet op de uitgebreide sancties en de enorme miitaire verliezen aan Russische zijde. Waarom wordt de euro niet net als de roebel ook aan goud gekoppeld? Dan kunnen de Nederlandse pensioengerechtigden weer rustig slapen.
Niets lees je hierover in de Nederlandse kranten en FTM. en dat vind ik beangstigend, want dit betekent dat de kans dat Nederland betrokken raakt bij een oorlog om het behoud van de petrodollar groot is.
[Verwijderd]
Arthur VenisR. Eman 8
Pieter JongejanArthur Venis 3
R. EmanTheo van Beuningen 4
Wel sympathiek dat van Lienden cs niet alleen een deal krijgen maar ook nog 20 miljoen extra, van de Jonge cs.
Theo van Beuningen 4
Arthur Venis 3
Theo van BeuningenStef Spijkermans
Frank Smit 1
Stef SpijkermansArthur Venis 3
Stef SpijkermansOm met Gretha Thunberg te spreken: how dare you?
squarejaw 5
j.a. karman 5
In het öld-boys" netwerk is het elkaar wat gunnen gangbaar. Het is niet strafbaar en geen corruptie. Een grote probleem is de media ophef welke zo'n grote invloed op politici heeft dan ethisch besturen onder druk staat.
Het zou goed zijn als journalisten de ethiek zelf zouden gaan controleren bij de collega's en letten op mogelijke verdienmodellen.
Onbegrijpelijk dat tegelijkertijd geen beschermingsmiddelen ingezet werden en alles naar magazijnen ging en tevens zorgverleners om beschermingsmiddelen schreeuwden. Met vele long covid en wia is daar wel wat aan te onderzoeken / compenseren.
Jan Ooms 10
j.a. karmanTussen ondernemers onderling niet altijd, maar tussen ondernemers en overheid is het wel degelijk corruptie, ALTIJD!!!
j.a. karman 5
Jan OomsKinderopvang is een voorziening met geld van de overheid verplicht te besteden bij specifieke ondernemers.
Je hebt de toeslagenaffaire neergezet als een gevolg van de corrupte insteek van snel geld verdienen. Dat kan best kloppen. Alleen jammer dat de personen er tussen in de knel kwamen.
Dan is het hele aanbesteden en uitbesteden ook altijd een vorm vaan corruptie en kan kan er niets behoorlijks tussen zitten. NS / spoorwegen als markt, energie, wonen daar zie ik best wel jou corruptie.
Het betekent ook dat bepaalde situaties waar getornd is aan die uitbestedingsconstructies met een ander oog onderzocht zou mogen worden. Als de media de rol van beschermheer van een bepaalde partij gaan spelen dan klopt er iets niets. Je wordt voor je het weet i n het ootje genomen.
Jan Ooms 10
j.a. karmanNee hoor. U had het over het ‘öld-boys’ netwerk en ‘gunnen’.
Dat hoort niet bij een contract/overeenkomst tussen overheid en bedrijfsleven. Dan hoort een objectieve beoordeling de doorslag te geven met welke partij zaken gedaan wordt.
j.a. karman 5
Jan OomsEen gunning betekent meestal dat een concurrent zich een aantal jaren niet mag vertonen.
Arthur Venis 3
j.a. karmanSowieso moeten we eens af van al die adviesorganen, commissies en wat al niet. Het is vragen om moeilijkheden en biedt nadien de mogelijkheid de verantwoordelijkheid bij anderen te leggen.
j.a. karman 5
Arthur VenisHuur een adviespartij in zodat ze naar de uitkomsten (gericht gestuurd) kunnen verwijzen. Als je dat corruptie noemt, ik vind dat eerder makkelijk ontwijken van die verantwoordelijkheid.
De vraag waarom dat gebeurt is interessanter. Je ziet veel polarisatie met achteraf verwijten via de media gespeeld worden. Hier laat de "onderzoeksjournalist" zich te vaak meeslepen in snel ophef resultaat met helaas de valkuil van misbruik in politieke agenda's.
Tot nu toe zie ik weinig weerwoord van journalisten tegen die makkelijke maar korte termijn success weg.
R. Eman 8
j.a. karmanj.a. karman 5
R. EmanDe tegengeluiden mogen nog best wat harder de balans is nu wel heel ver doorgeslagen dat omdat het op de media heeft gestaan het wel waar moet zijn. Je hebt gelijk met dat vingerwijzen niet gaat helpen, het is nu net iets wat Sywert slim heeft toegepast in zijn zelfverrijking.
Het beeld toen in de media:
- de overheid kan het niet maakt er rommeltje van doet niets.
- als zelfstandig ondernemer kunnen we het wel en doen het ook zonder winstoogmerk
Niemand die er toen doorheen prikte
Achteraf gaan vingerwijzen
marcel 7
j.a. karmanArthur Venis 3
marcelderk van der wijk
Frank Smit 1
derk van der wijkArvid Buit 1
Jan-Hein Strop 5
Arvid Buit