
De coronapandemie zet de wereld op zijn kop. Wie betaalt de rekening? En wie profiteert? Lees meer
Het virus SARS-CoV-2, beter bekend als het coronavirus, dook eind 2019 op in de Chinese provincie Hubei. In een paar weken tijd veroorzaakte het een epidemie, waarna het zich over de rest van de wereld verspreidde. Begin maart 2020 verklaarde de World Health Organisation de ziekte tot een pandemie en gingen landen wereldwijd 'op slot'.
Met het coronavirus is een crisis van historische proporties ontstaan, niet alleen medisch, maar ook economisch. In de vorm van steunfondsen en noodmaatregelpakketen werden bedrijven wereldwijd met vele miljarden op de been gehouden.
Waar met geld gesmeten wordt, liggen misbruik en fraude op de loer. Daarom volgt FTM de ontwikkelingen op de voet. Wie profiteert van de crisis? En welke oplossingen dienen welke belangen?
En alweer maakt de minister een draai over Van Lienden en de mondkapjesdeal
Minister Conny Helder laat mondkapjesdebat in verwarring ontaarden
20 miljoen mondkapjes van Sywert van Lienden gaan definitief de verbrandingsoven in
Corona en belastingtrucs maken van Pfizer het meest winstgevende bedrijf van Nederland
Viruswaarheid van Willem Engel lijkt uitgeraasd, waar blijft het binnengehaalde kapitaal?
Zes brandende kwesties na het rapport van Deloitte over de mondkapjesdeal
Hoe het gerucht over de vermeende corruptie van Jaap van Dissel de wereld werd ingeholpen
Sywert van Lienden maakte veel meer winst op mondkapjes dan hij het ministerie vertelde
Blijvende Q-koorts krijgt nog minder aandacht dan post-covid
Van zwarte lijst naar chief security: de onwaarschijnlijke carrièreswitch van een ict-criticus
Ministers Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Martin van Rijn voor Medische Zorg, juni 2020 © Bart Maat / ANP
Zo dwong Sywert de Haagse kopstukken een verbijsterende deal af
Minister Hugo de Jonge (CDA) moet zich vandaag verantwoorden in de Tweede Kamer over zijn rol bij de mondkapjesdeal met Sywert van Lienden en co. Wat heeft zich in april 2020 achter de schermen in Den Haag afgespeeld? Hoe heeft de toen 29-jarige opiniemaker De Jonge en de top van VWS zo geraffineerd kunnen bespelen? Lees deze onthullende reconstructie, gebaseerd op een hoofdstuk uit het pas verschenen boek ‘Sywerts miljoenen’.
Na wekenlang hard werken bij de stichting Hulptroepen Alliantie wordt het Saskia van Huijgevoort te veel. De chief of staff raakt langzaam maar zeker uitgeput. Speuren naar Chinese mondkapjesfabrikanten, de spanning om het spul allemaal in een vliegtuig te krijgen – ze trekt het even niet meer. Dat ze voor haar lange dagen geen vergoeding krijgt, terwijl het de vraag is wanneer ze haar normale werk als freelance communicatieadviseur weer kan oppakken, helpt niet.
Ze besluit halverwege april 2020 een paar dagen rust te nemen. Dan wordt Saskia in de nacht van 14 op 15 april gebeld door Camille van Gestel, een van drie oprichters van de Hulptroepen. Hij is euforisch, vertelt ze achteraf in haar omgeving. Saskia, het gaat helemaal goedkomen, schreeuwt hij bijna door de telefoon. Ze is verrast dat hij haar op zo’n ongebruikelijk tijdstip belt. Maar wat Camille dan zegt, verbaast haar nog meer. We gaan miljonair worden. En jij krijgt ook een deel van het geld.
De grootste klant ontbreekt nog bij de Hulptroepen: de overheid
Saskia is boos en verbijsterd. Ze had al een tijdje de indruk dat de oprichters van de Hulptroepen buiten haar om een plan bekokstoofden. Nu weet ze het zeker. Ze wist dat er een nieuwe vennootschap in oprichting is, Relief Goods Alliance, maar miljonair worden? Waar heeft Camille het over? Ze zijn toch een initiatief zonder winstoogmerk? Een paar dagen eerder heeft ze nog uitgebreid met webwinkel Coolblue – die de distributie voor de Hulptroepen verzorgt – besproken hoe ze het ideële karakter van de stichting precies op de site zullen verwoorden. Saskia vraagt Camille, Bernd en Sywert om uitleg en geeft het drietal een dag de tijd om te reageren.
Een paar dagen eerder was er nog geen sprake van feestvreugde bij de drie oprichters. De stichting Hulptroepen mag dan een paar grote zendingen mondkapjes naar Nederland hebben gehaald, de grootste klant ontbreekt nog: de overheid.
De tweets die alles in gang zetten
Op Goede Vrijdag, 10 april, heeft Sywert zich voorgenomen daar verandering in te brengen. Om kwart voor zes ’s ochtends verstuurt hij zijn eerste tweet van de dag. Zoals altijd volgt hij de media op de voet. Zijn oog is gevallen op een bericht in NRC waaruit blijkt dat het tekort aan mondkapjes op groeiend verzet bij de verpleeghuizen stuit. Iets na zevenen tweet Sywert: ‘Bij NRC meer achtergrondinformatie. Wat een toestand. [..] te weinig spullen, wachten op protocollen, overleg en nog eens overleg [..] Pfff.’
Het nieuws past precies in zijn straatje: er is een schrijnend tekort, de overheid regelt het niet, de stroperige bureaucratie kost mensenlevens, dit kan zo niet langer. Terwijl hij al die verpleeghuizen aan mondkapjes kan helpen, tegen kostprijs nog wel. Sywert broedt op een plan. Iets na vijf uur ’s middags volgt een Twittertirade die zijn uitwerking niet zal missen. Hij schrijft:
‘Geloof mij: binnen 1–2 weken kan íedereen in Nederland goed beschermd werken in de zorg. Alles is getest en in kaart gebracht. Met mondmaskers, schorten, handschoenen, gels, brillen etc.’
‘En als dat gebeurt, dan zal ik met plezier de afgelopen weken vergeten. Als het niet gebeurt, dan ben ik benieuwd naar de parlementaire nabeschouwing van de afgelopen periode.’
Sywerts claim dat ‘iedereen’ in de Nederlandse zorg binnen een tot twee weken beschermd kan worden met zijn aanbod, is uitzonderlijk. Het impliceert dat zijn stichting Hulptroepen op zeer korte termijn vele tientallen miljoenen mondkapjes kan leveren, terwijl het regelen van luchtvracht duur en onzeker is.
Als de overheid het wel regelt – liefst met zijn hulp – dan wist hij de vervelende herinnering aan zijn ervaringen bij het inkoopcentrum voor de overheid, het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), waar hij eind maart zonder pardon is verwijderd, uit zijn geheugen. Zo niet, dan zullen de verantwoordelijke bewindslieden de politieke gevolgen van hun apathie ondervinden. Bam.
Hugo de Jonge schrikt van zijn tijdlijn
Minister van VWS Hugo de Jonge leest de tweets ook. Rond half negen ’s avonds stuurt hij ze via WhatsApp door naar Bas van den Dungen, secretaris-generaal bij het ministerie van Financiën. Dat blijkt uit Wob-documenten waarover de Volkskrant op 23 maart 2022 publiceerde. Tijd dat de topambtenaar in actie komt, vindt de minister.
Nog geen uur later laat Van den Dungen aan De Jonge weten dat hij met Sywert heeft gebeld. ‘Mijn idee is om hem in een call te krijgen met Martin [van Rijn, de minister voor Medische Zorg, red.], [...] en onze mensen om nu echt meters te [laten] maken. Keep you posted.’ De Jonge antwoordt: ‘Is echt een goed idee!’
De Jonge vraagt ook zijn politiek adviseur Bart van den Brink (CDA) om met Sywert in contact te treden, zo bevestigt Van den Brink aan Follow the Money. Die stuurt Sywert nog diezelfde avond een WhatsApp-bericht. Sywert verzekert zijn partijgenoot dat hij inderdaad kan leveren wat hij op Twitter beloofde.
Kort daarna stuurt Sywert blij een WhatsApp-bericht aan betrokkenen: ‘Heb even een noodkreet op Twitter geslingerd om politiek deurtje te openen. Assistent minister is inmiddels in de app.’ De tweets waren dus niet bedoeld voor zijn 60 duizend volgers, maar voor een select groepje beleidsmakers dat zich door zijn dreigende boodschap tot een snelle respons gedwongen voelt. Zijn vooropgezette plan om alsnog bij het ministerie binnen te komen, lijkt te werken.
Het kabinetsbeleid om bij de besluitvorming ernstig rekening te houden met de publieke opinie, werkt in Sywerts voordeel. Door zijn aanhoudende kritiek ziet de top van VWS hem inmiddels als een bedreiging, verklaart een bron uit die kringen. ‘Hij was zeer aanwezig in het publieke debat hierover, zowel online als op tv.’ Volgens deze bron is het departement in deze fase van de crisis ‘zeer beducht’ voor verwijten over tekortschietende inkoop van persoonlijke beschermingsmiddelen, waaronder mondkapjes. ‘Aanbiedingen die niet opgepakt werden, zouden potentieel terug kunnen komen in debatten.’
De kwaliteit van zijn mondkapjes en zijn status als ondernemer zijn dus niet de primaire reden om alsnog met hem in gesprek te gaan — zijn rol als luidruchtige criticaster van het kabinetsbeleid is dat wel.
De minister rolt de rode loper uit
De politiek adviseur van De Jonge stuurt de gegevens van Sywert door naar minister voor medische zorg Martin van Rijn (PvdA), die formeel verantwoordelijk is voor de inkoop van beschermingsmiddelen Op zaterdag 11 april gaat Sywerts telefoon: Bas van den Dungen heeft goed nieuws. Hij laat Sywert weten dat de Hulptroepen Alliantie een aanbod mag doen voor samenwerking met het LCH.
Het ‘politieke deurtje’ staat nu wagenwijd open: Sywert mag zijn aanbod eerst bij VWS indienen, zegt Van den Dungen hem, en het daarna direct met de verantwoordelijke minister Martin van Rijn bespreken. Het LCH heeft geen idee dat de top van VWS de opiniemaker op eigen initiatief aan boord haalt.
Na dit telefoontje is het voor Sywert, Bernd en Camille alle hens aan dek. Ze krijgen een unieke kans om op het hoogste niveau zaken te doen. Dat betekent dat ze een voorstel moeten indienen waar de top van VWS niet omheen kan. Ze werken er de hele zaterdag koortsachtig aan.
Het loopt tegen tweeën in de ochtend van zondag 12 april als Sywert een e-mail aan Van den Dungen stuurt, met als onderwerp: ‘Stukken voor overleg minister/VWS/MinFin.’ In de cc staan onder meer: Pieter Zwart, de baas van Coolblue, Adriaan den Heijer, vrachtdirecteur van de KLM, de Europees directeur van logistiek bedrijf Flexport, een expert in medische hulpmiddelen van de TU Delft, Barbara Baarsma, directeur van de Rabobank Amsterdam, en prins Constantijn. De hele rij prominenten is die dag betrokken geweest bij het opstellen van het plan, mailt hij:
Beste Bas,
N.a.v. ons prettige telefoongesprek gisteravond hierbij een link naar een Google Drive omgeving met een presentatie van het voorstel dat de Hulptroepen Alliantie doet aan de overheid. We zijn blij dat de vraag gesteld is, en we hebben met alle partijen vandaag hard gewerkt om alles in concept op papier te zetten. In essentie is het hetzelfde plan dat eerder bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen is gepitcht. Het probleem met de tekorten aan PBM’s [persoonlijke beschermingsmiddelen, red.] is oplosbaar. Zeker in de bejaardenzorg en thuiszorg is dit hard nodig. Na de afwijzing bij het LCH hebben we de afgelopen weken een onderbouwd plan verder ontwikkelt [sic], getest en in de praktijk gebracht. Met een samenwerking tussen overheid en vertrouwde Nederlandse kampioenen uit het bedrijfsleven kunnen we dit snel opschalen. Dat doen we met hart voor de mensen in de zorg, zonder winstoogmerk, vrij van belangen en zonder direct geld te vragen aan de Rijksoverheid. We horen graag wie bij de call met minister Van Rijn en/of een eventueel vervolggesprek aanwezig kunnen zijn. Als er vragen zijn in de voorbereiding, bel vooral. [...]
Tot slot: we kunnen alleen deze aantallen gaan halen als we snel operationeel gaan beginnen. Dat gaat met name om PO’s [purchase orders, red.] bij fabrieken, financiering regelen en cargo. Speed is of the essence.
Een zalig paasfeest gewenst.
Sywert van Lienden
Via de link naar Google Drive in de mail komen de ambtenaren van VWS terecht bij een presentatie van meer dan honderd pagina’s. De stichting Hulptroepen kan naar eigen zeggen in één klap een einde maken aan het tekort aan mondkapjes in Nederland. Bij twaalf Chinese fabrieken kunnen ze tot wel 120 miljoen maskers inkopen en naar Nederland vervoeren. Het aanbod gaat bovendien verder dan alleen mondmaskers: Sywert kan ook handschoenen, schorten en spatbrillen leveren.
De betrokkenheid van de Rabobank
De Hulptroepen zeggen te beschikken over een ‘volledig gecontroleerde supply chain’ van fabrieken in China tot aan de deur in Nederland. Onderdeel van hun vervoersketen is een ‘directe luchtbrug’ met de KLM vanuit Shanghai, zo lezen de betrokken ambtenaren. De luchtvaartmaatschappij is door de Hulptroepen uitgekozen op grond van ‘kwaliteit, snelheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en dienstbaarheid’. Bovendien is vrachtdirecteur Adriaan den Heijer van de KLM volgens het document ‘adviseur’ van de Hulptroepen.
Wat zo mogelijk nog meer indruk maakt, is dat de stichting voor het benodigde werkkapitaal een beroep kan doen op 115 miljoen euro financiering van de Rabobank. Daarvoor heeft de bank een vijf man sterk ‘dealteam’ klaarstaan.
In het voorstel staat ook een ‘post onvoorzien’ van 20 procent, oftewel 38 eurocent per mondkapje. Een tamelijk hoog percentage
De Rabobank is intensief betrokken, blijkt ook uit een mail die Rabobank Amsterdam-directeur Barbara Baarsma op 13 april 2020 doorstuurt aan Sywert. Ze schrijft: ‘Hi Sywert, Zie hier de detailvragen die [naam bankier, red.] namens het dealteam van Rabo heeft. Hij zou dat graag morgen – uitgaande van een goede uitkomst van het gesprek straks met [minister, red.] Van Rijn – met jou en anderen verbonden aan de Hulptroepen Alliantie bespreken. [..]’
In het voorstel is ook een ‘post onvoorzien’ opgenomen van 20 procent, oftewel 38 eurocent per mondkapje. Een tamelijk hoog percentage: bij eerdere bestellingen voor onder andere Buurtzorg hanteerden de Hulptroepen een post onvoorzien van 5 procent. Mocht de overheid inderdaad 120 miljoen mondkapjes afnemen en onvoorziene problemen blijven achterwege, dan houdt de stichting Hulptroepen een bedrag van 45 miljoen euro over. Om de transactie mogelijk te maken willen de Hulptroepen een afnamegarantie van de overheid, wat ook een voorwaarde is voor de Rabobank om de deal te financieren.
Het voorstel ambitieus noemen is een understatement. Of de Hulptroepen daadwerkelijk 120 miljoen mondkapjes kunnen importeren, is allerminst zeker. De ondernemers hebben offertes opgevraagd bij alle fabrieken die ze kennen, bij de meeste hebben ze nooit eerder besteld. Sywert en zijn partners hebben tot nu toe slechts 325 duizend mondkapjes uit China gehaald, blijkt uit een interne briefing.
De KLM is in werkelijkheid niet betrokken bij de totstandkoming, laat de luchtvaartmaatschappij nadien weten. ‘Er zijn geen afspraken gemaakt tussen KLM en Hulptroepen Alliantie. Wij handelden vracht niet rechtstreeks af met Hulptroepen maar met het LCH,’ zegt een woordvoerder van de KLM. Cargo-directeur Adriaan den Heijer is volgens de KLM nooit adviseur van de Hulptroepen geweest.

Baarsma en Sywert kennen elkaar al jaren; de econoom zat in 2012 al in de raad van advies van Sywerts politieke initiatief, de G500. Net als Sywert was ze jarenlang vaste tafelgast bij De Wereld Draait Door. Gevraagd naar haar betrokkenheid zegt ze in eerste instantie: ‘Ik heb geen persoonlijke betrokkenheid gehad bij het conceptplan of de deal met het ministerie van VWS.’
Wanneer ze op een later moment wordt geconfronteerd met het e-mailverkeer, reageert ze: ‘De informatie die ik verschafte is niet onjuist. Ik gaf aan dat ik als privépersoon niet betrokken ben geweest en dat ik geen mededelingen kan doen over eventuele betrokkenheid van Rabobank.’
Sywerts voorstel circuleert in Den Haag
Op zondag 12 april gaat het voorstel van de Hulptroepen in Haagse kringen rond. Sywert wordt duidelijk gezien als een risico, blijkt uit gewobte Whatsapp-berichten. Zo stuurt topambtenaar Van den Dungen rond half zes dit bericht aan een betrokkene: ‘Daarbij is het ook alvast belangrijk na te denken welke verstandige “hoge omes” we zouden kunnen benaderen om hem [Sywert, red.] in het gareel te krijgen.’
Hugo de Jonge bemoeit zich er ook weer mee. ’s Avonds rond half negen appt hij Van den Dungen
Hugo de Jonge bemoeit zich er ook weer mee. ’s Avonds rond half negen appt hij Van den Dungen en vraagt hem of hij Sywerts ‘zorgelijke observaties’ over het LCH deelt. ‘Ik denk dat die observaties 3 weken geleden klopten, inmiddels echt veel stappen verder,’ antwoordt de ambtenaar. ‘En nu dus risico dat zijn idee een concurrerend initiatief wordt. Daar houden wij niet van [in] een crisis met schaarste. We kijken of we dingen kunnen combineren, maar het woord samenwerken staat redelijk laag in [Sywerts] woordenboek. Tegelijkertijd is hij echt niet dom. Morgen call met Martin, [Sywert] en mijzelf. Kijken waar we kunnen komen!’
De Jonge reageert: ‘Heel goed – en true, concurrerend initiatief slaat nergens op. Je kunt die [Sywert] beter pissing out hebben dan outside pissing in. Met een klein beetje verdraagzaamheid moet dat lukken. Hoop echt dat het lukt.’
Minuten later stuurt Van den Dungen een e-mail terug naar Sywert, waarin hij tal van vragen stelt. Het is duidelijk dat de topambtenaar een situatie wil voorkomen waarin de Hulptroepen Alliantie concurreert met het LCH. ‘Morgen spreken we om 14.00 met minister van Rijn. Het zou fijn zijn als je in dat gesprek bovenstaande vragen van een antwoord kan voorzien.’
‘Liever opnieuw bestellen bij betrouwbare leverancier’
LCH-baas Rob van der Kolk krijgt het ambitieuze plan van de Hulptroepen diezelfde zondag doorgestuurd door topambtenaar Mark Frequin, namens het ministerie van VWS de hoogst betrokkene bij het inkoopconsortium. Van der Kolk is verbaasd dat Sywert van Lienden en zijn partners weer een ingang bij de overheid hebben weten te vinden. Van hun plannen is hij niet onder de indruk.
Een luchtbrug met de KLM waarmee tientallen miljoenen mondkapjes naar Nederland komen, bestaat al – die heeft het LCH de afgelopen weken onder zijn leiding opgezet. Hij beschouwt het als een van de vele voorstellen die het LCH elke minuut binnenkrijgt en laat Frequin weten dat hij het voorstel afwijst: ‘Liever opnieuw bestellen bij een betrouwbare leverancier dan een nieuwe toevoegen.’
Niettemin zit Sywert de volgende dag, maandag 13 april, ’s middags in een call met minister voor Medische Zorg Martin van Rijn, die wordt gesouffleerd door topambtenaar Bas van den Dungen. Van Rijn geldt als een zeer ervaren bestuurder. Hij was topambtenaar bij meerdere ministeries, bestuursvoorzitter van pensioenuitvoerder PGGM en staatssecretaris van VWS in het kabinet-Rutte II (2012–2017). Vervolgens was hij voorzitter van de raad van bestuur van ziekenhuis Reinier Haga. Zulke topfuncties zijn in de regel niet verenigbaar met naïviteit – of met ontzag voor praatjesmakers.
Toch lijken de minister en zijn ambtenaar geen idee te hebben dat de Hulptroepen Alliantie zich veel groter voordoet dan zij in werkelijkheid is. Ter tafel ligt een compacte versie van het omvangrijke voorstel, met als aanhef: ‘Voorwaarden om met LCH samen te kunnen werken.’
Alle sheets bevatten het logo van de Hulptroepen, de laatste pagina vermeldt de contactgegevens van de stichting. In het twaalf pagina’s lange stuk maakt de voorman van de stichting Hulptroepen duidelijk dat hij een aantal eisen aan een eventuele samenwerking stelt. Zo wil Sywert ‘de quality control’ van de mondkapjes in eigen hand houden, eist hij ‘een duidelijk afnameschema’ zonder al te veel inmenging van het LCH en bedingt hij ‘vrijheid voor ondernemerschap’.
Cruciaal, zegt Sywert, is ‘voorfinancieren tot China’
Van Rijn noemt direct zijn drie belangrijkste uitgangspunten, zo blijkt uit een vertrouwelijk gespreksverslag: voorkomen dat dezelfde fabrieken benaderd worden, elkaar niet in de weg zitten met ‘vrachtcapaciteit’ en afspraken over distributie, zodat de mondkapjes op de juiste plek terecht komen. ‘Als aan die voorwaarden wordt voldaan, lijkt me dat het lukt.’ Sywert zegt dat de oplossing simpel is: over en weer open zijn over relaties met leveranciers. Er zijn volgens hem wel ‘twee- tot drieduizend’ fabrieken die mondkapjes produceren, dus de kans op doublures is niet groot.
Cruciaal, zegt Sywert, is ‘voorfinancieren tot China’. Want dat is het ‘meest risicovolle gedeelte’. ‘Anders belanden alle risico’s aan de private kant. Dan loop je vast.’ Als ze moeten leveren ‘volgens de LCH-methode’, moet de overheid werkkapitaal ‘op de plank’ leggen. Van Rijn is niet enthousiast en werpt tegen: ‘Als iemand bij ons binnenkomt met 40 miljoen mondkapjes, zeggen wij: fijn, we nemen [die] gegarandeerd af. Maar daar zit geen werkkapitaalfinanciering in. Op die manier werkt het.’

De KLM-mythe
Dan komt het transport ter sprake, een heikel punt voor zowel Sywert als VWS. De ondernemer beweert dat hij al ‘zes extra charters’ heeft ingehuurd en dat de KLM klaarstaat met ‘zeven vluchten per week’ – in één klap een ‘enorme cargohoeveelheid’. Dat hoeft niet te concurreren met de bestaande leveringen, stelt hij: als er ruimte over is in de vliegtuigen van de Hulptroepen kan het LCH die gebruiken. Maar: ‘Eerst onze spullen.’
Staan er werkelijk zeven KLM-vluchten per week klaar voor de Hulptroepen? Kan Sywert concurreren op het gebied van cargoruimte?
Uit interne stukken van de Hulptroepen blijkt dat het bluf is. Ter voorbereiding op het gesprek met de minister hebben Camille, Sywert en Bernd mogelijke antwoorden geformuleerd op de vragen van Van den Dungen, waaronder die naar hun luchtbrug. De ‘gecontroleerde supply chain’ mist een essentieel onderdeel, erkent Camille: de route Shanghai-Amsterdam.
Om dit ‘capaciteitsprobleem’ op te lossen hebben de Hulptroepen meer informatie van de overheid nodig, zoals de hoeveelheid landingsrechten die de KLM heeft. Zelf charters boeken op de vrije markt is ‘zonde van het geld’. Kortom, de Hulptroepen willen dat Vadertje Staat de luchtvracht regelt. De KLM ontkent desgevraagd dat er vrachtvluchten klaarstonden voor de Hulptroepen. Ook de ‘zes extra charters’ zijn niet geregeld: hiervoor hebben de Hulptroepen een offerte opgevraagd bij logistiek bedrijf Flexport.
‘Inkoop voor LCH vindt plaats via nieuw op te richten entiteit: Relief Goods Alliance bv, welke separaat gefinancierd zal worden’
Eén element uit het verkorte voorstel voor Van Rijn komt tijdens de call niet ter sprake, blijkt uit het gespreksverslag: ‘Inkoop voor LCH vindt plaats via nieuw op te richten entiteit: Relief Goods Alliance bv, welke separaat gefinancierd zal worden.’ Achterin het voorstel van de stichting Hulptroepen staat dit veelbetekende zinnetje verscholen. De naam van de vennootschap heeft veel weg van de Engelse vertaling van Hulptroepen Alliantie, en suggereert zo een samenhang met de stichting. Maar die is er niet.
Na afloop appt Van den Dungen ’s avonds aan Sywert een samenvatting van het gesprek met Martin van Rijn. Hij hamert erop dat het voorstel van de Hulptroepen niet mag ‘kannibaliseren’ op de vrachtcapaciteit voor het LCH; hij eist dat de Hulptroepen gebruik zullen maken van het distributiekanaal van het LCH, waarbij ze zich moeten conformeren aan de ‘verdeelsystematiek’; en dat de overheid ‘geen werkkapitaal’ zal verschaffen. ‘En dat is ook niet nodig als wij een afnamegarantie geven van X volume tegen een reële prijs (waarin jullie ondernemersrisico in zullen verdisconteren).’ Deze opmerking zal Sywert later veelvuldig aangrijpen om te claimen dat de overheid aandrong op gebruik van een commerciële bv.
Een commerciële bv in oprichting bij de notaris
Bernd zit niet bij de gesprekken met de overheid. Hij is bezig met het oprichten van Relief Goods Alliance bv. Op 9 april, vier dagen eerder, heeft Bernd de domeinnamen al geregistreerd. Dezelfde dag stuurt hij een notaris van het chique Amsterdamse Zuidaskantoor CMS Derks Busmann een e-mail, waarin hij aankondigt dat ze de ‘structuur’ wat gaan ‘aanpassen’, vanwege ‘grote bestellingen’.
‘Dat is nu lastig omdat we het werkkapitaal nodig hebben voor de leveringen aan de kleine instellingen. Inmiddels hebben we daar een oplossing voor bedacht. Het opzetten van een nieuwe BV die wel deze koers kan varen met additioneel kapitaal uit andere bronnen.’Hij vraagt de notaris Sywert van Lienden de enig bestuurder van de nieuwe bv te maken: In een tweede mail die dag vraagt Bernd: ‘Wat betreft de kosten is het nog mogelijk om een speciale prijs te krijgen gezien we dit voor de zorg doen [...]?’.
Zaterdagavond 11 april, de dag dat Bas van den Dungen de Hulptroepen om een voorstel heeft gevraagd, mailt Bernd de notaris opnieuw met het verzoek er vaart achter te zetten. ‘Hier helaas het hele weekend met het team aan het doorwerken om tot een voorstel te komen om een soort tweede LCH op te zetten [voor 120 miljoen mondkapjes] welke zich gaat richten op de non ziekenhuis zorg. Dus de noodzaak voor de extra BV is een stuk urgenter geworden.’
Sywert zal later verklaren dat de nieuwe bv is opgericht omdat het ministerie dat eiste. Maar de bv is dan al vier dagen in oprichting
De oprichters van de Hulptroepen hebben dus al op 11 april de intentie de commerciële RGA bv te gebruiken voor de overheidsdeal. Sywert mailt Van den Dungen echter een dag later een voorstel van de stichting Hulptroepen Alliantie. ‘Zonder winstoogmerk, vrij van belangen.’ In de ochtend van 13 april, vlak voor de call met minister Van Rijn, vraagt Bernd de notaris om een gesprek: ‘Gezien we bezig zijn met onderhandelingen met de overheid en het contract daarmee einde van de dag / woensdag gesloten gaat worden is het goed om morgen snel met elkaar te schakelen.’
Sywert zal later verklaren dat de nieuwe bv is opgericht omdat het ministerie dat eiste. Nog weer later zal hij beweren dat ‘in samenspraak’ met de overheid voor deze koers is gekozen, dus tijdens de gesprekken vanaf 13 april. Maar de bv is dan al vier dagen in oprichting. Zowel VWS als Bas van den Dungen ontkennen dat er in samenspraak voor is gekozen. Mark Frequin zegt dat hij nooit heeft voorgesteld om buiten de stichting om zaken te doen. ‘Het was voor ons geen voorwaarde dat ze een ander juridisch construct zouden kiezen. Geen sprake van.’
Topambtenaar Van den Dungen bevestigt desgevraagd: ‘Over een bv is nooit gesproken’
Wisten Bas van den Dungen en Martin van Rijn dat ze niet spraken met de voorman van de stichting Hulptroepen, maar met de enig bestuurder van een commerciële bv in oprichting? Het ministerie van Financiën laat weten dat Van den Dungen niet wist dat RGA los stond van de stichting Hulptroepen Alliantie; hij veronderstelde dat ook RGA zonder winstoogmerk opereerde. Van Rijn zegt later tegen de Volkskrant dat ‘Van Lienden hem nooit geïnformeerd heeft over zijn zakelijke belangen in Relief Goods Alliance’. Van den Dungen bevestigt deze lezing desgevraagd: ‘Over een bv is nooit gesproken.’
‘Een politieke opdracht meer te kopen’
Op dinsdagmiddag 14 april is LCH-baas Rob van der Kolk met een collega op weg naar de kantoorvilla van de Hulptroepen in Driebergen. Mark Frequin van VWS heeft hem eerder die dag gevraagd toch nog eens met Sywert en zijn partners te gaan praten.
Van der Kolk heeft voor de tweede keer gezegd dat zo’n deal niet nodig is: het LCH heeft voldoende betrouwbare leveranciers gestrikt en heeft al tientallen miljoenen kapjes besteld. Mocht dat niet genoeg zijn, dan kunnen ze altijd bijbestellen. Waarom zouden ze in zee gaan met een extra leverancier zonder bewezen trackrecord, die bovendien eerder dreigde met een eigen webshop een rechtstreekse concurrent van het LCH te worden? Maar Frequin blijft aandringen: ga nou maar praten. ‘Het is een politieke opdracht meer te kopen.’
Van der Kolk is er de man niet naar om stampij te maken en geeft gehoor aan het verzoek. In Driebergen luistert hij naar het plan dat Sywert, Bernd en Camille hem presenteren. Het is het voorstel dat ze een dag eerder ook aan de minister hebben voorgelegd: de Hulptroepen willen bij twaalf fabrieken in totaal 120 miljoen mondkapjes inkopen en naar Nederland vervoeren. Veel vertrouwen boezemen de plannen van de onervaren inkopers Van der Kolk niet in.
Maar in het achterhoofd van de LCH-baas zingt de opdracht rond die topambtenaar Frequin hem heeft meegegeven. We moeten blijven kopen. Hij vraagt Sywert wat ze minimaal kunnen leveren. Het antwoord: 40 miljoen mondkapjes van twee fabrieken. Realistisch gezien is dit eerder het maximum dat ze kunnen leveren. Van der Kolk rekent snel uit dat die 40 miljoen stuks volgens de prognoses zou uitkomen op een extra voorraad van minstens tien weken.
De LCH-baas vraagt Sywert wat ze minimaal kunnen leveren. Het antwoord: 40 miljoen mondkapjes
Hij vraagt het drietal de volgende dag een nieuw voorstel bij VWS in te dienen voor het leveren van 40 miljoen mondkapjes. Sywert, Bernd en Camille beschouwen dat als een ‘go’: ze zijn nu echt op weg naar een grote deal met de overheid. Dat de drie handelaren van plan zijn de overeenkomst uit te voeren met een bv die buiten de stichting Hulptroepen valt, is Van der Kolk niet duidelijk.
De sfeer tijdens de bespreking is vriendelijk. Wanneer de drie mannen van de Hulptroepen in de loop van de avond honger krijgen, vragen ze of Van der Kolk en zijn collega ook iets willen eten. Van der Kolk slaat het aanbod af, hij eet straks thuis. Voor de anderen laat Sywert pizza’s hawaï aanrukken. De hilariteit bij het drietal is groot als de collega van Van der Kolk na afloop vraagt of ze hem een tikkie willen sturen voor zijn pizza. Voor die paar euro? Wat een kruideniersmentaliteit. Die pizza krijgt hij van de Hulptroepen.
De Hulptroepen-oprichters werken die avond lang door. Camille belt Saskia met de mededeling dat ze ‘miljonair worden’.

Midden in de nacht beantwoordt Bernd nog een e-mail van de Rabobank, die allerlei vragen heeft over de voorgenomen transactie. Hoe zit het bijvoorbeeld met de ‘post onvoorzien’ van 20 procent, die is opgenomen in de kostencalculatie voor de overheid? Diezelfde vraag had een betrokken bankier op 13 april ook al aan Barbara Baarsma gemaild: ‘Als onvoorzien zich niet voordoet, verlaag je dan de prijs? Of is er dan sprake van winst? In laatste geval mogelijk lastig voor de overheid.’
‘Er kunnen zaken fout gaan in het proces,’ legt Bernd per mail uit. ‘Daarom accepteert de overheid ook een risico-opslag “waar we jullie ondernemersrisico in verdisconteren”, zoals de secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën [Bas van den Dungen, red.] het omschrijft. “Winst” is dus geen issue voor de overheid. Wij willen het kapitaal dat (mogelijk) vrijkomt gebruiken voor o.a. de stichting (goed doel).’
De opiniemaker moet zijn toon matigen
De volgende ochtend, woensdag 15 april 2020, rijden Sywert en Camille naar Den Haag voor een gesprek bij het ministerie van Volksgezondheid. In de kantoortoren van VWS schuift Mark Frequin aan, met drie ambtenaren. Ook Rob van der Kolk is erbij.
Frequin bevestigt tijdens het gesprek dat de overheid 40 miljoen mondkapjes bij ze wil bestellen, van twee Chinese fabrikanten waarmee het LCH nog geen zaken doet. Ze worden een preferred supplier van de overheid.
Maar de topambtenaar doet Sywert wel een uitdrukkelijk verzoek, zo noteren de journalisten Thijs Broer en Peter Kee in hun boek Code Rood: de opiniemaker moet zijn publieke toon matigen. Minder klagen over het handelen van de overheid. ‘Wil je alleen kritisch zijn, of wil je ook komen helpen met de oplossing?’
Met zijn aanhoudende kritiek op het kabinetsbeleid vormt Van Lienden een te grote bedreiging voor het imago van de politieke top
Kort na het gesprek stuurt Sywert een aangepast voorstel naar het ministerie. Hij gaat akkoord met de levering van 40 miljoen mondkapjes aan de Nederlandse overheid, in te kopen bij twee fabrieken in China. Op het ministerie praten Frequin en Van der Kolk nog even na over de aanstaande miljoenendeal. Van der Kolk blijft erbij dat het een kostbaar en onzinnig idee is. Frequin legt hem uit waarom het ministerie van VWS toch met de onervaren handelaren in zee gaat. Het is simpel: met zijn aanhoudende kritiek op het kabinetsbeleid vormt Van Lienden een te grote bedreiging voor het imago van de politieke top van het ministerie.
Hugo de Jonge meldt: 75 miljoen mondkapjes ingekocht
Minister Hugo de Jonge stuurt toevallig diezelfde dag een brief aan de Tweede Kamer waaruit blijkt dat de inkoop van beschermingsmiddelen voorspoedig verloopt. Het LCH heeft inmiddels bijna 75 miljoen ‘adembeschermingsmaskers’ besteld, van het type waarin ook de stichting Hulptroepen handelt. Volgens de berekening van de Boston Consulting Group is dat in het zwartste scenario genoeg voor negentien weken. Daarnaast zijn er meer dan 75 miljoen chirurgische mondkapjes binnen. De conclusie: het acute tekort is opgelost.
De volgende dag spreekt de Kamer met De Jonge over de inkoop van beschermingsmiddelen. De minister had makkelijk kunnen zeggen: ‘Na een stroeve start is het LCH goed op gang gekomen, het heeft ruim 75 miljoen mondkapjes ingekocht. Daarmee is het tekort opgelost, zelfs als de vraag nog een half jaar op piekniveau blijft. De productie in China is zo hoog dat we te allen tijde kunnen bijbestellen. Bovendien dalen de inkoopprijzen snel. We staan nu voor de uitdaging om de spullen hierheen te krijgen en naar al die zorginstellingen te distribueren. Er is thans alleen nog een tekort aan handschoenen en schorten, maar ook dat zal zich snel oplossen. Er staat een professionele inkooporganisatie met de beste inkopers van Nederland en de luchtbrug met de KLM functioneert prima.’
Maar dat zegt De Jonge niet tegen de uiterst kritische en ongeduldige Kamer. Integendeel: hij verklaart dat er nog altijd ‘wereldwijde schaarste’ is. Zo blijft bij de Kamer en in het land het idee bestaan dat er nog steeds een schrijnend tekort is.

Tijdens het debat tweet Sywert dat de website van zijn non-profit-initiatief live is gegaan: ‘We zijn live met hulptroepen.nu! Ongelooflijk mooi dat het ons gelukt is samen een supply chain te bouwen waarmee we structureel mondmaskers beschikbaar maken voor de zorg. Veel dank aan @Coolblue @KLM @Flexport @TU Delft.’ In een bijgaand filmpje vertelt hij enthousiast over een ‘gecontroleerde supply chain van China tot de zorgverlener om de hoek’. In zijn hand houdt hij een doosje mondkapjes van Fox Medical, gekocht in Berkel en Rodenrijs. Op de aftiteling staat: ‘Mede mogelijk gemaakt door KLM.’
Sywert was ‘precies op de hoogte’ van de maximumprijs
Als de mannen van de Hulptroepen op vrijdag 17 april opnieuw naar Den Haag rijden, lijkt een deal nabij. Toch houdt Sywert in een appje aan een aantal betrokkenen nog een slag om de arm: ‘Hopelijk weten we vanavond of dit weekend of er een grote opdracht bijkomt. Of dat we ons gewoon op Coolblue richten.’ En: ‘Laten we na deze meeting even een hapje eten en met elkaar praten en doornemen hoe of wat. Als er zo wat ligt tenminste. Only God knows.’
Sywert en Camille geven op het ministerie van VWS Mark Frequin en zijn medewerkers een toelichting op het voorstel dat ze na het vorige gesprek, twee dagen eerder, hebben opgesteld: het plan voor de levering van 40 miljoen mondkapjes.
Dat ze de aanstaande deal niet zullen uitvoeren via de stichting Hulptroepen maar via de commerciële vennootschap Relief Goods Alliance, lijkt nog niet tot de ambtenaren te zijn doorgedrongen. Een van de aanwezigen van VWS maakt na afloop een gespreksverslag, met als titel ‘samenvatting gesprek Hulptroepen en LCH’.
Om de laatste afspraken te maken, rijden Sywert en Camille later die middag naar Leusden. Het is een glorieuze terugkeer in het pand waar ze drie weken eerder zijn uitgeknikkerd. Ze hebben het LCH dan misschien niet van de kaart geveegd, ze zijn wel bijna binnen als grote leverancier – een van de allergrootste, zelfs.
Sywert tekent het document als privépersoon, niet als bestuurder van Relief Goods Alliance
Om het pand binnen te komen, moeten Sywert en Camille hun handtekening zetten onder het convenant van het LCH, dat onder meer tot geheimhouding verplicht. In de overeenkomst is tevens bepaald dat partijen ‘zonder winstoogmerk’ samenwerken.
Maar die afspraak berust op drijfzand. Sywert tekent het document als privépersoon, niet als bestuurder van Relief Goods Alliance. Formeel is de vennootschap zodoende geen contractpartij binnen het convenant.
In een later forensisch onderzoek dat bureau Grant Thornton uitvoert in opdracht van VWS (17 juni 2021), staat dat RGA werd gezien als leverancier, niet als consortiumpartner. ‘Hiermee gold dat de binnen de leden van het LCH gemaakte kernafspraken, zoals het meewerken zonder winstoogmerk, niet van toepassing waren voor RGA.’ Voor Sywert is het the best of both worlds: bij het LCH doet hij intieme kennis op waarmee de stichting Hulptroepen haar voordeel kan doen én hij wordt preferred supplier van het consortium – met winstoogmerk.
Dankzij zijn eerdere aanwezigheid bij het LCH was Sywert ‘precies op de hoogte’ van de maximumprijs die de overheid bereid was te spenderen, zal Van der Kolk later op Radio 1 verklaren: ‘We hadden een maximum van 2,50 euro [per mondkap, red.] en hij kwam gemiddeld uit op 2,52.’ In het onderzoeksrapport van Grant Thornton zal later staan: ‘Binnen het LCH bestond de indruk dat RGA op zoek was naar informatie zoals leveranciersbestanden en kwaliteitsspecificaties, die ze mogelijk voor eigen gewin zouden willen inzetten.’
Laatste poging om Sywert te dwarsbomen
Van der Kolk probeert de mogelijke deal alsnog te minimaliseren. En hij laat VWS weten dat als er toch meer wordt ingekocht, dan het liefst bij bekende, betrouwbare leveranciers. Dit alles leidt tot grote frustratie bij Sywert. Wanneer hij ’s avonds thuis is, richt hij zich tot Bas van den Dungen, die niet meer rechtstreeks bij de onderhandelingen is betrokken.
Via WhatsApp klaagt hij: ‘We stonden vanavond weer weer met lege handen. LCH minimaliseert de opdracht verder en verder, tot vanavond een opdracht overbleef van 1-2 fabrieken van 1-2 miljoen stuks. [..] Nog steeds begrijp ik niet waarom we van een maximumscenario naar een minimumscenario gaan. De rest van alle afspraken en details van wat minister heeft gevraagd, is feitelijk ingevuld. [..] We hebben hiermee maximaal ons ingespannen om tot een goede samenwerking te komen. Daarnaast hebben we [ons] fors ingespannen om comfort te bieden: de hele media gedownplayed rondom Hulptroepen, late lancering vanwege Kamerdebat, geen commentaar gegeven op LCH (vijf journalisten zitten erop).’
Een dag later reizen Camille en Sywert opnieuw af naar het LCH om de puntjes op de i te zetten
Al is het de bedoeling dat de deal via RGA loopt, toch voegt Sywert vervolgens toe: ‘We doen het voor de zorg, dat is de kern. Hoe maakt mij weinig uit, voor de overheid veel meer. Help graag mee, maar ik ben een beetje verloren geraakt hoe.’ Van den Dungen reageert diezelfde avond nog: ‘Beste Sywert, ik ga eerst even wederhoor plegen bij LCH. Zit nu zelf even lastig want mijn vader blijkt corona te hebben en gaat nu snel achteruit. Moet en wil ik prio aan geven.’ Sywert wenst hem sterkte en zegt een andere route te zoeken: ‘Bel [..] dan wel morgen. Niet mijn hobby, maar dat moet dan maar.’
Sywerts lobby zet in het weekeinde bij VWS de juiste raderen in beweging. Want Van der Kolks plan om hem een kleine order te geven sneuvelt. Op zondag 19 april stuurt Sywert twee zogeheten order request-formulieren naar VWS voor 40 miljoen stuks. Een dag later reizen Camille en Sywert opnieuw af naar het LCH om de puntjes op de i te zetten. Er komt een definitief akkoord.
Een post onvoorzien van 20 procent
Relief Goods Alliance kan 20 miljoen mondkapjes van fabrikant Ryzur bestellen voor 2,26 euro per stuk, en 20 miljoen mondkapjes van Shandong Shengquan New Materials voor 2,78 euro per stuk. De deal bedraagt in totaal iets meer dan 100 miljoen euro. Eigen werkkapitaal heeft RGA niet nodig, het ministerie van VWS financiert de deal volledig voor. Hierdoor is financiële steun van de Rabobank overbodig geworden.
Ook over de logistiek hoeft Sywert zich geen zorgen te maken: die komt voor rekening van de schatkist. Zelfs het vervoer van de fabriek naar de luchthaven gebeurt onder regie van de overheid. Het enige dat RGA hoeft te doen, is de mondkapjes bestellen en de kwaliteit checken. Er is amper risico mee gemoeid.
Waarom VWS akkoord gaat met een marge van 20 procent is onduidelijk. Het roept ook de vraag op of de order wel direct gegund mocht worden
Desondanks blijft de post onvoorzien van 20 procent, berekend toen de Hulptroepen nog uitgingen van eigen financiering, onderdeel uitmaken van de prijs. VWS zal blijven beweren geen zicht te hebben op de marge. Maar met een post onvoorzien van 20 procent op een deal van 100 miljoen moet het alle betrokkenen duidelijk zijn dat de kans levensgroot is dat er een enorme winst overblijft.
Waarom VWS akkoord gaat met een dusdanige marge is onduidelijk. Het roept ook de vraag op of de order wel direct gegund mocht worden. Bij dwingende spoed mag de overheid zonder aanbesteding inkopen, maar van een tekort was geen sprake meer. Dan moet een overheid in beginsel openbaar aanbesteden.
De drie importeurs weten meteen dat hun kostje gekocht is, blijkt uit de contracten met de fabrikanten en de facturen aan VWS. Fabrikant Ryzur ontvangt een inkooporder voor 20 miljoen kapjes à 1,80 dollar per stuk (omgerekend tegen de wisselkoers van eind april 2020 is dat 1,66 euro). Met Shengquan spreekt het drietal twee prijzen af: 2,50 dollar (2,31 euro) voor de eerste 3 miljoen exemplaren, 2,05 dollar (1,89 euro) voor de tweede order van 17 miljoen stuks, blijkt uit het contract. Een optelsom leert dat RGA in totaal 72,2 miljoen euro voor de mondkapjes betaalt. Aangezien de overheid 100,8 miljoen euro overmaakt, blijft er een marge van 28,5 miljoen euro over.
De omvang van de deal is uitzonderlijk. VWS heeft in deze periode slechts twee andere deals van meer dan 100 miljoen euro gesloten
De omvang van de deal is uitzonderlijk. Het ministerie van VWS heeft slechts twee andere deals voor persoonlijke beschermingsmiddelen van meer dan 100 miljoen euro gesloten, zal minister voor Medische Zorg Tamara van Ark (VVD), die in de zomer van 2020 Martin van Rijn is opgevolgd, later aan de Kamer melden. Een daarvan betrof mondkapjes (en onderzoekshandschoenen), de andere megadeal was voor isolatiejassen. Ook de volledige voorfinanciering is uitzonderlijk, stelt een betrokkene van het LCH: ‘Ik ken niet één ander geval. Normaal gesproken betaalden we juist niet volledig vooruit.’
Euforie op het parkeerterrein
Wanneer Sywert en Camille die maandagavond terugkeren naar hun kantoor in Driebergen, zijn ze in een uitgelaten stemming. Ze hebben het geflikt. In een week die begon met een serie kritische tweets hebben ze hun gedroomde megadeal met de overheid binnengesleept; een deal waarvan ze weten dat ze er miljoenen aan zullen overhouden, terwijl Nederland hen zal bewonderen om hun filantropische daadkracht.
Vooral Camille is euforisch. Op de parkeerplaats negeert hij de anderhalvemeterregel en knuffelt een medewerker zo hard dat hij hem optilt. 40 miljoen mondkapjes! Ze zullen er als non-profitstichting niet aan verdienen, bezweren ze. Veel meer kunnen ze er niet over kwijt, zeggen ze, omdat ze een geheimhoudingsovereenkomst met de overheid hebben getekend.
Camille laat iemand weten: ‘Als dit ooit naar buiten komt, is dat het einde van de Nederlandse democratie’
Aan meerdere mensen in zijn omgeving laat Camille weten dat hij de gesprekken met de top van VWS heimelijk heeft opgenomen. Tegen een van hen zegt hij: ‘Als dit ooit naar buiten komt, is dat het einde van de Nederlandse democratie.’
Die avond ontbreekt één belangrijke betrokkene in Driebergen. Saskia van Huijgevoort heeft na het nachtelijke telefoontje van Camille – We gaan miljonair worden! – haar conclusies getrokken. Ze weet dat Relief Goods Alliance losstaat van de stichting Hulptroepen en dat Sywert, Bernd en Camille de aandeelhouders zijn. ‘Ik heb afgelopen weken een essentiële bijdrage geleverd aan het team, maar ben feitelijk geen onderdeel,’ mailt ze de drie oprichters op 16 april.
Daarom wil ze onderdeel worden van het bestuur van de bv’s – van zowel de werkmaatschappij van de stichting als van RGA bv – en de stichting zelf, met een bescheiden salaris van 2500 euro per maand. Daarnaast eist ze dat het project non-profit blijft: ‘De volledige winst die overblijft (van alle activiteiten die tijdens de pandemie hieruit voortvloeien) vloeit via de stichting terug naar zorginstellingen. Onder deze [..] voorwaarden werk ik graag verder met jullie als 1 team. Zo niet, dan stap ik uit dit initiatief.’
‘Bij deze scheiden zich onze wegen’
Sywert, Bernd en Camille zitten die dag middenin de onderhandelingen met het ministerie, maar voeren koortsachtig overleg over de reactie die ze het vierde lid van hun ‘kernteam’ moeten sturen. Het drietal voelt zich behoorlijk onder druk gezet. Camille oppert om Saskia af te kopen: wat nu als de stichting Hulptroepen haar 5000 euro per maand betaalt, met terugwerkende kracht vanaf maart? Blijft ze dan misschien aan boord?
Uiteindelijk besluiten ze haar dat voorstel niet te doen. Alle winst straks terug naar de zorg? Dat zijn ze niet van plan. Saskia’s strenge mail laten ze onbeantwoord, zodat haar deadline – binnen één dag wil ze een reactie – verstrijkt. Het trio richt zich op de lancering van de site van de Hulptroepen, die dezelfde avond live gaat.
De volgende ochtend reageert Saskia zelf. Ze mailt de drie oprichters van de Hulptroepen:
Beste Sywert, Camille en Bernd,
Gefeliciteerd met de webshop. Fijn dat zorgverleners op deze wijze wel aan hun mondkapjes komen.
Uit jullie stilte trek ik zelf mijn conclusies. Het verbaast me; ik dacht dat dit eerder een formaliteit dan een breekpunt zou zijn.
Bij deze scheiden [zich] onze wegen. Ik ben niet geïnteresseerd in het bijdragen aan een deels (geheime) commerciële organisatie, die steunt op de ruggengraat van een stichting in tijden van crisis.
Mijn doel was het distribueren van mondkapjes bij zorgverleners. Met deze webshop beschouw ik mij daarmee als voldaan.
Ik weet dat jullie een goed hart hebben. Ik hoop dat jullie alsnog inzien dat Nederland in deze tijd de behoefte heeft aan altruïsme. En dat dit niet de tijd is voor commerciële ondernemingen.
Gr Saskia
121 Bijdragen
[Verwijderd]
> 10.000 miljard Dollard / Euro
Fed.
https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm
DNB
https://www.dnb.nl/statistieken/dashboards/balans-dnb/
Heb het eens grondig en systematisch over die ongeveer 12.000 miljard girale EURO/Dollar die DNB, ECB, Bank of England, Federal Reserve, Bank of the Russian Federation, Bank of Japan etc. sinds eind 2019 illegaal en wederrechtelijk hebben bijgedrukt gevalsmunt, met via het mechanisme van communicerende vaten roven van zo'n 12.000 miljard aan het koopkracht van Het Volk.
https://www.youtube.com/watch?v=iFDe5kUUyT0&t=81s
Sinds 01/12/2019 hebben DNB, ECB, Bank of England, Federal Reserve, Bank of Japan, Bank of Russian Federation etc. zo'n 10.000 miljard EURO/DOLLAR extra nieuw giraal geld aangemaakt.
Dát veroorzaakt extreme inflatie en geldontwaarding.
Extra, nieuw bijgedrukt giraal geld ontleent en onttrekt zijn waarde - koopkracht - aan de tot dat moment reeds bestaande totale geldhoeveelheid. De ontvanger van het nieuwe girale geld, ontvangt met dat nieuwe geld, de zojuist van uw bestaande geld, via het mechanisme van communicerende vaten afgeroomde koopkracht. Zonder wettelijke grondslag.
Artikel 106 van de Grondwet heeft nog geen wet opgeleverd: Illegale en wederrechtelijke onteigening van extreme hoeveelheden koopkracht.
Arne van der Wal 10
[Verwijderd][Verwijderd]
Arne van der WalFré van Limpt 1
[Verwijderd]U heeft geen hoge dunk van de journalistieke dan wel uitgeverskwaliteiten van sommige auteurs van FTM. Dat is uw goed recht, maar doet u dat dan wel met argumenten, want die lees ik niet.
Wel krijg ik van u een filmtip, een beschrijving van de amorfe massa der Nederlanders en lees over uw zorgen over de deplorabele toestand van onze beschaving.
Wilt u uw zieleroerselen een volgende keer met intimi bespreken en niet in deze rubriek voorleggen?
Had het voor de leesbaarheid van uw reactie kunnen helpen wanneer u uw eigen woorden enige keren had herlezen alvorens ze te versturen?
Nu komen ze op mij over als oekazes van een gekweld genie.
Censureert u eerst uzelf.
PS. Waarom besluit u met het noemen van uw voormalige beroep?
Alex Vis 3
Arne van der WalTheo van Beuningen 4
Alex VisAnyway, nu we toch bezig zijn: Suggesties voor onderwerpen en tips kunt u sturen naar de redactie.
Alex Vis 3
Theo van Beuningen[Verwijderd]
Alex VisWietze van der Meulen 6
[Verwijderd]Wat overigens wel aardig is, is de website van die Welt. De artikelen vind ik vaak niet zo sterk of nogal naïef. De commentaren die eronder staan, zijn vaak wel aardig en geven wel aan dat de visie van de lezers (of in ieder geval de lezers die reageren) van de artikelen vaak nogal afwijken van die van de redactie. Diezelfde ontwikkeling zie ik ook op FtM.
De meerwaarde van het zoveelste verhaal over de mondkapjes van Sywert zie ik ook niet in.
Als de redactie nog eens wat “nieuws” wil tonen, zou ze zich kunnen gaan richten op de gevolgen van energietransitie-, corona- en boycotbeleid voor de minder en minst ontwikkelde landen (echt nieuw is het niet maar er is erg weinig aandacht voor).
Verstoorde productie- en distributieketens, een toenemende prijs voor brandstoffen en voedsel, een afname van toerisme en (mede) gebrek aan harde valuta daardoor waardoor de betaling van brandstoffen een probleem wordt, valutaproblemen doordat de eigen valuta verzwakt tegen euro en dollar of een toenemende rente in de USA waardoor deze problemen nogmaals versterkt worden (door afgesloten dollarleningen of nog verder verval van de eigen valuta).
Voor landen als Sri Lanka geeft dit problemen die nog wel een maatje groter zijn dan hier in Nederland. Dit nog afgezien van tot welke positieve gevolgen zulk beleid leidt….(minder klimaatverandering, minder corona of minder oorlog?).
https://www.aljazeera.com/news/2022/4/8/no-sri-lankan-rich-or-poor-spared-as-economic-crisis-worsens
Een tip voor de redactie?
M. van de Sande 1
Alex Vis[Verwijderd]
[Verwijderd]
[Verwijderd]Marco Fredriks 4
[Verwijderd][Verwijderd]
Marco FredriksHank Rearden 1
[Verwijderd]"Money Printing"
"When funding a war, money printing is considered the least harmful to a government’s reputation. For one, it conveniently doesn’t require authorization from the public to start the process. Governments can organize money to be created in cooperation with the central bank. While this option successfully bypasses public opinion, it has a long-term consequence: inflation. This method is best kept short and sweet. Otherwise, unhinged inflation will make it the most expensive choice."
Maar inflatie komt toch echt door die vermaledijde Russen hoor...
1. https://www.yardeni.com/pub/peacockfedecbassets.pdf
2. https://fred.stlouisfed.org/series/M2SL
3. https://www.forbes.com/sites/peterpham/2017/12/01/how-to-finance-a-war/
Jolein 1
Gladius Amores 4
JoleinTegelijk heb ik vandaag geconstateerd in het Tweede Kamerdebat, dat hij zich kranig weerde en dat zijn retorische kwaliteiten en debatvaardigheden hem zonder twijfel hebben geholpen.
Hier wreekt zich denk ik ook de ontzuiling. Al de coalitieleden die tegen de motie van wantrouwen stemden bewijzen dat onderhoud van moraliteit, logica en ook communicatiebaardigheden toch 3 zaken zijn die meer aandacht behoeven in onze emancipatie als mensen.
Wie had er nou gelijk? Degene die echt gelijk had, of degene die gewoon het beste kon debatteren?
Vincent Huijbers 9
Een interessant gesprek bij De Nieuwe Wereld over informatie die uit WOB naar boven komt:
WOB: framing en militaire inzet tegen NL burgers. Een gesprek met Wouter Aukema & Marc van der Vegt
https://youtu.be/fInziEdkpQY
Wanneer beeldvorming (en framing) beleid gaat bepalen moeten we ons sterk af gaan vragen op welk beeld onze democratie is gebaseerd. Of hoeveel lagen moeten journalisten en burgers afpellen om tot de kern van het gevoerde beleid te komen. En is het beeld dat dan nog over blijft nog in overeenstemming te brengen met het gevoerde beleid?
Nico Stam
Vincent HuijbersEn hoe kunnen we ervan uitgaan dat de beeldvorming in dit artikel een weergave van de werkelijkheid is?
En hoe zit het met de timing, zo net voor een belangrijk politiek moment?
En is er iemand die belang heeft bij de beeldvorming in dit artikel?
Dit artikel zorgt voor meer vragen dan antwoorden 😅
Vincent Huijbers 9
Nico StamWanneer journalisten antwoorden op vragen zoeken lijkt in dit geval momentum een reden om het nu te publiceren. Al loopt deze reeks al wat langer en is FTM (en andere journalisten) al even bezig om deze ui af te pellen.
Excuses zijn voor politici manieren geworden om geen antwoorden te hoeven geven: ze springen daarmee over de verantwoording (en verantwoordelijkheid) heen. Aan de andere kant lijkt de publieke opinie lijkt steeds meer op een volkstribunaal waarbij voorbij gegaan wordt aan dat er fouten gemaakt worden waarvan je kunt leren. Die twee lijken elkaar in een wurggreep te houden.
Maar het is wel paradoxaal te noemen dat hetzelfde mechaniek dat het probleem (mogelijk) heeft veroorzaakt ook nodig is om de antwoorden te krijgen. Om van te kunnen leren en het beter te doen!
Gladius Amores 4
Nico StamVind je dat Nederlanders dit voldoende goed kunnen?
John Janssen 4
Een, in mijn beleving, heel belangrijk deel van het 'mis-management' van de Minister de Jonge en zijn (Top)ambtenaren, is een overduidelijk gebrek aan gezond verstand met betrekking tot het volgen van richtlijnen c.q. procedures.
Of je kijkt bij iedere aanbesteding naar het track-record van de aanbieder(s), of je hebt niets begrepen van het integer besturen van een Ministerie van het land. Dat geldt natuurlijk voor de verantwoordelijke Minister en tevens voor zijn/haar ambtenaren op het betreffende Ministerie. Doe je dat wel, dan waren alle alarmbellen af gegaan in een zeer vroeg stadium van deze aanbesteding.
En laat nu net dat laatste WEL zijn gebeurd. En laat nu net dat laatste zijn overruled door de overduidelijke bewezen bemoeienis van de Minister. Dan zijn we klaar. Dan hoeven we niet te leuteren in de 2e Kamer over het "niet juist informeren van de kamer", maar dan hebben we het over een verre van integere Minister.
En aangezien wij hier NIET willen doorgaan voor een 'Bananen Monarchie', hoeft zo'n Minister niet ZIJN conclusie te trekken, maar moet de door ons gekozen volksvertegenwoordiging hem weg sturen.
Maar als ik nu zit te kijken/luisteren naar een Mevr. van den Berg van het CDA, heb ik in dat 'wegsturen' weinig vertrouwen.
[Verwijderd]
John JanssenInderdaad Joba van den Berg van het CDA verdedigd hem met hand en tand, geen kwaad woord over ons Hugo.
https://www.npostart.nl/live/npo-politiek-en-nieuws
John Janssen 4
[Verwijderd]Het is inderdaad vermakelijke televisie, die vele malen leuker is dan het aanbod des avonds.
Ik ben sterk van mening dat IEDERE partij in de huidige kamer zijn/haar bewindspersoon/coalitie zou verdedigen. Zegt een hoop over de algemene integriteit in de politiek as such!
[Verwijderd]
John JanssenWijlen Ien Dales zei ooit een beetje integer bestaat niet, ze zag het zeer goed.
Theo van Beuningen 4
John Janssen 4
Theo van BeuningenGladius Amores 4
John JanssenLia 4
Gladius Amores40 procent van 5,1 miljard
Gladius Amores 4
Lia[Verwijderd]
https://youtu.be/fInziEdkpQY
[Verwijderd]
https://youtu.be/t8lpZcAvPBo
rik boers 1
[Verwijderd]
rik boersJan Ooms 10
[Verwijderd][Verwijderd]
Jan OomsJe expertise zal wel uit het afgeven op je tafelgenoten bestaan, zonder zinnige uitspraken.
Jan Ooms 10
[Verwijderd]Lijkt me meer jouw stijl, je ‘bijdragen’ hier boven lezend. Maar zal wel iets met een splinter en een balk te maken hebben denk ik of met een pot en een ketel…
[Verwijderd]
Jan OomsJan Ooms 10
[Verwijderd]Marco Fredriks 4
rik boersGJ Hd 1
rik boersRobert Voorhoeve 4
“Eerlijk duurt het langst” : Voor welke verdachte personen gaat dit gelden ??
Ben benieuwd naar de duscussie in de 2e Kamer vandaag. Succes met jullie volgende karwei. robert voorhoeve
John Janssen 4
Robert VoorhoeveEen gierend draaiende Hugo de Jonge, die maar blijft volhouden (semantisch) dat hij niet BETROKKEN was bij de deal. Een andere 'verwoording' voor betrokkenheid is "zich ergens voor inzetten"! De velen feiten, de email/whatups met zijn ambtenaren, spreken voor zich. Toch?
Vincent Huijbers 9
Excuses zijn in de politiek een manier geworden om géén verantwoording af te leggen. Alle aandacht gaat naar dat wat niet gedaan is terwijl we juist willen weten wat er wél gedaan is.
RTL-Nieuws gisteren: De Jonge wacht morgen een zwaar debat. Zowel oppositie- als coalitiepartijen zullen de messen slijpen.
Verantwoording afleggen heeft in de aanloop naar een debat in de media (en vooral op social media) de vorm van een bijltjesdag gekregen. In een democratie zou je in een veilige omgeving je verhaal moeten kunnen doen. Ik vraag me af of dit door de verbale druk nog kan.
Er lijkt een verband tussen de verbale hardheid in de publieke opinie en de neiging om het besluitvormingsproces af te schermen.
Marco Fredriks 4
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Marco FredriksExcuses zijn een schaamlap geworden. De toeslagenaffaire, mondkapjes, Groningen, te snelle versoepelingen tijdens Coronacrisis en straks de evacuatie uit Afghanistan: het lijkt een patroon.
Hoe vaak moeten nog excuses gemaakt worden om de onderliggende structurele problemen niet bloot te hoeven leggen? Daar zijn we meer bij gebaat dan excuses.
Marco Fredriks 4
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Marco FredriksJe kunt je daarmee afvragen of er nog wel een overheid is? Want de grote afwezige bij alle grote problemen IS die overheid.
Marco Fredriks 4
Vincent HuijbersDus nog even terugkomen op jouw observatie van het probleem overheid. inderdaad de overheid is het laagje in de pyramide die tussen jouw en de werkelijke macht (kroon = koning = tekenen van wetten) geschoven is om jouw de illusie van inspraak te geven. Wanneer WA uit de zee loopt zullen de kleine kinderen roepen dat hij geen zwembroek aan heeft. En zo is het, het is een zelf benoemde macht en geen verkregen autoriteit.
[Verwijderd]
Vincent HuijbersVraag mij ook af waar ze al die ''Haagse doofpotten'' parkeren.
Vincent Huijbers 9
[Verwijderd]Verantwoording afleggen over hoe beleid tot stand komt lijkt steeds vaker onvermogen en belangen in het daglicht zetten waarvan we als kiezer wat van kunnen vinden.
[Verwijderd]
Vincent HuijbersWat hebben we als kiezer nog te vinden als ze door nood en spoedwetten alles kunnen doen waar ze zin in hebben en we zo stap voor stap een totalitaire staat worden ingerommeld?
Marco Fredriks 4
[Verwijderd][Verwijderd]
Marco FredriksMarco Fredriks 4
[Verwijderd][Verwijderd]
Marco FredriksLia 4
[Verwijderd]Marco Fredriks 4
LiaDe top van bedrijven is een maar ook instituten zoals de EU Commissie, WEF, WHO etc etc. Allemaal non elected en dan gaat Mevr Von der Leyen (non elected, adelijk en getrouwd met die meneer van ALDI) even een toezegging voor alle Europeanen doen voor een versnelde toetreding van de Oekraine tot de EU.
Wanneer je gaat zien dat de overheid een tussen geschoven laag is om de illusie van keuze en macht voor het volk te geven ben je al een heel eind op weg. Onze koning telent de wetten, dus wie heeft er dde uituindelijke macht???
[Verwijderd]
LiaHet helpt om een 5e columniste als actrice strategisch te plaatsen in dit geval de verbazend incompetente Europese Commissie-chef ''Ursula van der Leugen'' met haar luidruchtige aankondiging van een verpletterend nieuw sanctiepakket: Russische schepen verbannen uit de havens van de EU; wegvervoerbedrijven uit Rusland en Wit-Rusland verboden de EU binnen te komen; geen invoer meer van steenkool (meer dan 4,4 miljard euro per jaar).
In de praktijk komt dat erop neer dat Washington zijn rijkste westerse cliënten/puppets door elkaar schudt. Rusland is natuurlijk te machtig om het rechtstreeks militair uit te dagen, en de VS hebben een aantal van zijn belangrijkste exportproducten, vooral mineralen, hard nodig. Dus zullen de Amerikanen in plaats daarvan de EU aansporen om steeds zwaardere sancties op te leggen, die hun nationale economieën willens en wetens laten instorten, terwijl de VS alles kunnen opstrijken.
John Janssen 4
[Verwijderd]In het geval van Mvr. von der Leyen heeft men die procedure duidelijk overgeslagen!
[Verwijderd]
John JanssenBovendien was ze de eerste westerse 'leider' (de aanduiding van de mondiale elite voor een niet-gekozen bureaucraat) die Bucha bezocht, waar honderden lichamen van Oekraïense burgers werden ontdekt. Ze bekeek 20 opgegraven lichamen uit een massagraf en stak kaarsen aan in een kerk voor de slachtoffers.
Deze locaties zijn op zichzelf zeer problematisch, aangezien de Amerikaanse inlichtingendienst heeft toegegeven dat het doel van informatie over Oekraïne is bedoeld om de Amerikanen en het wereldpubliek te misleiden over de realiteit van conflicten.
Drie Amerikaanse functionarissen vertelden NBC News deze week dat er bijvoorbeeld geen bewijs was dat Rusland chemische wapens had gebruikt in Oekraïne. Ze bevestigden dat de VS valse informatie had vrijgegeven. Dit kunnen beweringen zijn over het vermeende "bloedbad" in Bucha , evenals het bombarderen van een treinstation Kramatorsk .
Freelance journalist Arno Wellens reageerde: “Wat is er toch met die Duitsers? Het negeren van de lokale democratie en het bouwen van een Europese superstaat, onder Duitse leiding, tegen de Russen. De laatste drie keer eindigde het ook in ellende, dit keer zal het niet anders zijn.”
Vincent Huijbers 9
[Verwijderd]Waar het mis gaat is als de burger onder geschikt gemaakt wordt aan bedrijvigheid: dit zou je kunnen zien bij TATA Steel, Groningen en Schiphol. Zonder compensatie wordt de gezondheid van mensen in die in deze omgeving wonen opgeofferd voor een groter landsbelang. In een dichtbevolkt rijk land nogal een dubbieuze trek.
Spoed en noodwetten zeggen al voldoende: haastig in elkaar geflanst bij gebrek aan een plan. Wegbezuinigd of zo ingericht dat er geen regie is. Maak je over een totalitaire staat vooral geen zorgen omdat onze overheid daartoe niet in staat is. En als ze het zouden willen komt het voort uit efficiëntie denken: een algoritme vervangt toch zo x fte.
We zouden ons eerder zorgen moeten maken waarom? We zijn op vier na de rijkste burgers op deze aarde en de ene naar de andere basale overheidstaak wordt houtje touwtje uitgevoerd. Rechten van burgers worden door de eigen overheid geschonden. En wat was de reactie van de kiezer: doe maar meer. En waarom zou ik in eigen voet stemmen? Veel belangen van kiezers worden prima bediend door de afgelopen kabinetten. De pechvogels zijn in de minderheid.
Hank Rearden 1
Daar zit de echte beerput, inclusief kosten voor Nederlandse belastingplichtigen, niet bij een paar vlooien uit het CDA. Niemand heeft het over €5 miljard onbestemde en onzichtbare uitgaven onder bewind Hugo de J.
Om met Chomsky te spreken: “The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum....”
David de Jongh 1
Hank ReardenGladius Amores 4
David de JonghHank Rearden 1
Gladius Amores[Verwijderd]
David de JonghHet uiteindelijke doel de bevolking te reduceren, schijnt ook goed te werken want er komen steeds meer drie of vier dubbel geprikte met ernstige aantasting van het immuunsysteem tevoorschijn.
Hank Rearden 1
David de JonghRon Van Veen 4
Hank ReardenInmiddels hebben mijn vriendin en ik beiden een besmetting opgelopen met het corona-virus en zijn we uit voorzorg in quarantaine gegaan. Zelf ben ik echter maar 1 dag beroerd geweest. Na de quarantaineperiode heb ik geïnformeerd bij lotgenoten die ook besmet zijn geraakt, en wat blijkt? Alle personen die wel gevaccineerd waren zijn veel zieker geweest dan ik. Ook de personen die ruim 20 jaar jonger zijn!
Bijna al mijn lotgenoten zijn een hele week zwaar ziek geweest met koorts, hoesten, hoofdpijn, rillingen, reuk en smaakverlies, etcetera.
Ik ben er van overtuigd dat de vaccinaties totaal niet hebben bijgedragen aan het bestrijden van de pandemie, het is eerder omgekeerd! Een ieder die zichzelf veilig waande en daardoor wel besmet geraakt is, heeft bijgedragen aan de verspreiding onder de bevolking.
Ik ben handelaar geweest in veiligheidsartikelen, waaronder handschoenen en mondkapjes en kan met zekerheid stellen dat ook de manier waarop mondkapjes gebruikt zijn hebben bijgedragen aan de verspreiding van het virus. Een kapje dragen en deze later in de jaszak steken om hem bij de volgende winkel weer voor de mond te doen is het besmetten van de eigen vingers en daarmee alles wat we vastpakken!
Kortom, we worden door domheid geregeerd en zijn zelf te dom om door te hebben dat de paniekzaaiers alleen maar paniek zaaien om geld uit onze zakken te kloppen! Wie leeft alsof er niets aan de hand is heeft veel meer comfort dan degene die zich bang laat maken.
De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest!
Ik ben ervan overtuigd geraakt dat de vaccinaties geen werkend effect hebben tegen de covid-virussen.
Hank Rearden 1
Ron Van VeenDuh, iedereen met een beetje kennis van moleculaire biologie had dat al jaren geleden kunnen voorspellen.
En noem dit niet "vaccinaties", dit is op zijn best een medisch experiment en op zijn slechtst een depopulatieprogramma. mRNA injecties zijn al zeer onveilig gebleken in eerdere studies door Moderna zelf, met het stukje mRNA ALXN1540 (1).
Nu blijkt dat Pfizer mRNA wordt omgezet in DNA in levende levercellen (2), en kan worden ingebouwd in je eigen weefsel (lever, hart, hersenen), plus dat dit DNA codeert voor verschillende soorten eiwitten met effecten op (stam)cellen, waardoor juist (auto)immuunreacties en evt. kanker kunnen ontstaan. En dat is hoogstwaarschijnlijk de reden dat "gevaccineerden" zo ziek worden, omdat zij dit DNA permanent bij zich dragen.
Zodra het afweersysteem opspeelt (al dan niet door een virale infectie met een willekeurig verkoudheidsvirus of een "booster" injectie met Pfizer/Moderna/BioNtech) begint het al het weefsel waarin dit DNA zich bevindt af te breken.
Zo bekeken is het dus niet vreemd om te beweren dat hier een depopulatieprogramma in slow motion wordt afgedraaid (onderdeel van de Great Reset, maar ook van bijvoorbeeld de Georgia Guidestones (3) waarin de wereldbevolking moet worden teruggebracht naar 500.000.000 pax), maar dat zijn uiteraard complottheorieën die niet uitgesproken mogen worden.
1. https://www.statnews.com/2017/01/10/moderna-trouble-mrna/
2. https://igorchudov.substack.com/p/dna-transcribed-from-pfizer-mrna?s=r
3. https://venusproject.org/articles/the-georgia-guidestones-10-masonic-commandments-the-new-world-order.html
[Verwijderd]
Hank ReardenJason . 1
[Verwijderd]
Jason .Vincent Huijbers 9
Jason .Je kunt het de individuele politici eigenlijk niet eens aanrekenen omdat ze de problemen aan elkaar doorgeven en overnemen.
Het heeft wel de schijn van dat sommige politici drukker zijn met hoe ze op de cover van een magazine prijken of met hun volgende baan. Beeldvorming tijdens verkiezingen en de snijdende publieke opinie (bijvoorbeeld op social media) lijkt de grootste drijfveer.
De verontwaardiging is kennelijk niet groot genoeg voor de kiezer.
Gladius Amores 4
Wat gaat Deloitte doen?
[Verwijderd]
Gladius AmoresDenny Kortland
Gladius AmoresGladius Amores 4
Denny KortlandIk kan de verbinding die jij legt ook maken, maar ik kies iets anders. En dat is gewoon inhoudelijk reageren op zaken en goedkeuring of afkeuring laten horen, en waar ik kan betere suggesties doen.
Het probleem met complotten is dat ze bestaan, maar dat ze lastig te bewijzen zijn. Zoek bewijzen, leg verbanden, maar dan wel door inhoudelijk te analyseren en publieke schrijvers en sprekers aan te moedigen om mondig te zijn en zich niet te laten lenen voor allerlei samenzweringen.
Mensen kunnen vooral samenzweren als burgers onmondig zijn en stenen gaan gooien in plaats van inhoudelijk correct en met argumenten elkaar slimmer en inhoudelijker actief te maken.
Kwaad heeft duisternis nodig om te gedijen. Praten en analyseren is als licht schijnen in het duister.
Als het rapport van Delloitte komt, dan gaan we het lezen en fileren.
In een democratie wint de meest overtuigende spreker.
[Verwijderd]
Denny Kortland[Verwijderd]
John Janssen 4
[Verwijderd]En die gave, gecombineerd met 4 dames van de coalitiepartners die zeer kundig waren in het 'zich wringen in alle mogelijke bochten', sleepten Hugo door het debat (vond de oppositie ook gierend slecht). En natuurlijk werd een motie van wantrouwen weggestemd. Dat had een CDA nooit gepikt. Die hadden dan de coalitie 'opgeblazen'!
En Minister Helder gaf het feitelijk al aan dat we niet veel hoeven te verwachten van een 'onafhankelijk' onderzoek. Er worden drie aanbieders van medische hulpmiddelen onderzocht, wat voor 1 partij problemen geeft omdat die tevens klant is bij Deloitte. Daarvoor moet een ander forensisch kundige partij gezocht worden, wat zeer lastig blijkt. En waarvoor is dat lastig????
[Verwijderd]
John JanssenAlex Vis 3
[Verwijderd][Verwijderd]
Alex Vis[Verwijderd]
Alex VisAlex Vis 3
[Verwijderd][Verwijderd]
Alex VisDit hele mondmaskercircus heeft zodoende automatisch en direct te maken met het hele COVID-19 programma dat is ontwikkeld om mensen te kunnen onderwerpen aan een experiment op het gebied van genetische manipulatie, want wees nu eerlijk als z.g. vaccin werkt het van geen kant, en dat is logisch want het is geen vaccin, dat het als woord beter bekt dan gentherapie is duidelijk want daar had niemand in getrapt.
Dus als je het verband niet ziet tussen het e.e.a. dan begrijp je duidelijk niet waar de oorsprong van dit corruptie verhaal begint, namelijk bij het introduceren van een nieuwe griepvariant genaamd COVID-19.
GJ Hd 1
[Verwijderd]Gladius Amores 4
[Verwijderd]Ik ken landen waar dat niet kan en ik ken mensen die dat met hun carriere en levenskansen hebben moeten bekopen.
Laten we in Nederland koesteren wat we hebben en het verder versterken en verbeteren. Ik kan me wel voorstellen dat het soms moedeloosheid in de hand werkt.
Maar zo is dit leven nou eenmaal. Het leven is wreed, elke dag ga je een beetje dood. Maar zelfs dat kunnen we oplossen m.i.
Maar alleen als we samenwerken en de positieve lijn vinden.
[Verwijderd]
Gladius AmoresGladius Amores 4
[Verwijderd]Wat ik bedoelde te zeggen, is dat ik waardeer dat het hier nog leidt tot een groot debat in de Kamer. In Paramaribo bijvoorbeeld, kraait er geen haan naar in het parlement in geval van benoemingen van familie en vrienden in officiele functies. Het kan dus erger.
Voor Nederland afglijdt naar een nog dubieuzer nivo, graag meer maatschappelijke prikkels door debat en bewustwording.
Maurice Ogier
Elmar Otter 6
[Verwijderd]
Elmar OtterHet begrip complottheorieën en onwaarheden zie ik eigenlijk niet zo, zonder complotten zouden we uiteraard geen complottheorieën hebben. Onwaarheden bestaan eigenlijk net zolang tot de waarheid bewezen wordt.
Maar wie bepaalt die waarheid?
Elmar Otter 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Elmar Otter[Verwijderd]
Elmar OtterNederlandse instanties en commentatoren die de uitdrukking gebruiken zijn zich niet van deze oorsprong bewust, en blijven dus in feite CIA instructies uitvoeren. Wij weten precies wanneer het begrip ''complotdenken'' (conspiraey theory), met de bijbedoeling van geestesziek,in het algemene taalgebruik werd opgenomen.
In 1967 stuurde de CIA een memo (nummer 1035-960) naar al haar eigen bureaus en honderden mediabedrijven en journalisten in haar wereldwijde propagandanetwerk.
In deze memo kregen zij de instructie om critici van het Warren Commission Report weg te zetten als
''complotdenkers''. De onmiddellijke aanleiding daarvoor was het een jaar daarvoor verschenen eerste boek met een vlijmscherpe analyse van de tegenstrijdigheden, onmogelijkheden, en weglatingen in dat rapport: Rush to Judgment van Mark Lane. Meerdere opiniepeilingen wezen uit dat ongeloof aan het officiële verhaal door dat boek sterk was gegroeid. Dat ongeloof is sindsdien alleen maar toegenomen, want uit recente peilingen is gebleken dat driekwart van de Amerikaanse bevolking het Warren Report niet langer serieus neemt.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_F._Kennedy_assassination_conspiracy_theories#Conspiracy_theories
Elmar Otter 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Elmar OtterWietze van der Meulen 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Elmar OtterLia 4
Elmar OtterElmar Otter 6
LiaLia 4
Elmar OtterVoor de goede orde: ik ben het volledig eens met je zorgen over intolerantie en extreemrechts. Tolerantie komt niet vanzelf en voor democratie moeten we heel hard werken (ik noem het liever "werken" dan "vechten" want volgens mij gaat het meer om luisteren-samenwerken dan om "tolerantie" opleggen).
Mijn punt is dat ik me daarnaast steeds meer zorgen maak over de snelle toename van liberale intolerantie. Die liberale intolerantie vind ik precies even zorgelijk als extreemrechtse intolerantie. Misschien zelfs nog zorgelijker, omdat de meerderheid daar minder op bedacht is (we herkennen het niet meteen) en omdat het juist een extra voedingsbodem is voor extreemrechts.
En die liberale intolerantie lijkt sterk verweven met financiële belangen. Dus zo off-topic vind ik het niet als er op FTM over gesproken wordt. Het staat iedereen natuurlijk vrij om tegenargumenten aan te dragen, graag zelfs. Overigens ben ik het zelf met een groot deel van die posts inhoudelijk ook niet eens. Maar zolang ze met voldoende respect voor andermans mening en grondrechten worden geschreven, hoeven ze van mij niet geweerd.
Cancelen, uitsluiten, tribunalenpraat, propaganda, intimidatie, dwang: het leidt op den duur allemaal tot een intolerante samenleving. En ook Westerse regeringspartijen gebruiken dergelijke methoden in toenemende mate. Goed dat FTM daar niet voor wegkijkt.
Hoe kun je tolerantie beschermen door intolerant te zijn? Dat lijkt me de dictatoriale weg. Is de democratische weg niet juist: in gesprek blijven, blijven luisteren, in de spiegel blijven kijken, de ander als volwaardig mens blijven zien, óók als je een andere mening hebt of andere belangen? Zo goed mogelijk onderscheid blijven maken tussen democratie en dictatuur van de meerderheid? Wat mij betreft doet FTM dat tot nu toe behoorlijk goed.
Elmar Otter 6
Lia[Verwijderd]
Elmar OtterNog vreemder is dat ene Elmar Otter hier gaat proberen de dienst uit te maken.
Elmar Otter 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Elmar OtterLia 4
Elmar OtterJuist daarom benadruk ik dat we niet alleen moeten oppassen voor extreemrechts (terecht, alleen jammer dat Rijpkema alleen naar die kant kijkt), maar daarnaast evenzeer voor antidemocratische trekjes van doorgeschoten liberaal beleid: propaganda, framing, uitsluiting van critici. Ook steeds vaker door onze democratisch gekozen regeringspartijen.
Deze kan ik je aanraden:
https://decorrespondent.nl/8236/complotdenkers-zijn-normaler-dan-je-denkt/401068492-66a1a1e7
en
https://www.youtube.com/watch?v=fInziEdkpQY (over de WOB: behoorlijk ontluisterend hoe ver onze democratisch gekozen regeringspartijen in 2020 zijn gegaan in hun framing, zelfs voorbij wat juridisch toegestaan is)
Elmar Otter 6
LiaIk heb geen invloed op wat al dan niet geplaatst kan worden, wel op wat ik aan mijn eigen bijdragen aanpas en verwijder. En wat ik plaats. Ik heb geen behoefte om in discussie te gaan met intolerante mensen (waar ik jou niet onder schaad). Helaas, maar het is niet anders.
Lia 4
Elmar OtterWietze van der Meulen 6
LiaMochten mensen als Elmar Otten overigens van mening zijn dat anderen zich bezig houden met het verkondigen van onwaarheden/complottheorieën, is het op zijn minst wenselijk dat dit wel wordt onderbouwd (wat klopt dan niet en waarom niet?) Algemene opmerkingen van die strekking hebben in ieder geval weinig zin.
Bij Die Welt kunnen reageerders zich ook kritisch uiten op artikelen. Misschien wel aardig, voor wie er in geïntereseerd is, om eens te kijken hoe dat daar gaat.
Elmar Otter 6
Wietze van der MeulenEveline Bernard 6
Elmar OtterElmar Otter 6
Eveline Bernard[Verwijderd]
Eveline Bernard[Verwijderd]
Elmar OtterLia 4
Elmar OtterElmar Otter 6
LiaVerder had ik specifieker moeten zijn. Want nu voel jij en anderen die wel op argumenten discusieren zich onterecht ook aangesproken.
De reden dat ik alles weg gehaald heb is dat mijn bijdrage door de twijfelbrigade gebruikt wordt voor hun propaganda. Het is brandstof.
Ik ben bang dat deze reactie dat ook weer is. Maar ik vind dat je een reactie verdiend.
Dank voor je suggesties hierboven.
Maurice Ogier
Hannie Groen 5