ING gaat klantinformatie voorlopig niet commercieel exploiteren. Het plan is uitgelopen op een publicitaire nachtmerrie.
ING's retail-directeur Hans Hagenaars onthulde vorige week in een interview met Het Financieele Dagblad dat de bank een test wilde gaan doen met big data. De bedoeling was dat een groep klanten zich kon inschrijven voor een experiment waarbij hun klant- en transactiegegevens zouden worden gebruikt voor op maat gemaakte advertenties van andere bedrijven. ‘Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen,’ aldus Hagenaars.
Er ontplofte een publicitaire bom na het interview. Het plan van ING werd dankzij woedende reacties van burgers
trending topic op Twitter, haalde veelvuldig de landelijke media en kreeg kritiek te verduren van Kamerleden. Tros Radar hield daarnaast een enquête en kwam tot de conclusie dat
dertig procent van de ING-klanten overwoog om over te stappen naar een andere bank.
De bank nuanceerde vervolgens haar plannen
in een tweede artikel in Het Financieele Dagblad waarin ING aangaf dat de klantgegevens bínnen de bank zouden blijven. En dat klanten eerst expliciet toestemming moeten geven voor het big data-experiment. Het was tevergeefs, de stroom aan negatieve media-aandacht nam nauwelijks af.
Terug in de kooi
Nick Jue, directievoorzitter ING Nederland, zag zich vandaag genoodzaakt om in een open brief aan te kondigen dat de proef terug in de kooi gaat. 'Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken,' schreef de ING-topman op
de website. De Consumentenbond reageerde vervolgens
op Twitter met: 'Goed nieuws! ING-proef voorlopig van de baan'. En CDA-Kamerlid
Eddy van Hijum schreef op het platform: 'Verstandig dat ING proef met klantendata heroverweegt'.
Equens
Afgelopen mei kwam betalingsverwerker
Equens ook negatief in het nieuws vanwege een big data-plan. De onderneming wilde zijn database (jaarlijks 2,2 miljard pintransacties) verkopen aan bedrijven. Na maatschappelijke ophef besloot Equens om daar toch maar van af te zien. Het gesneuvelde plan van Equens verschilt overigens wel met dat van ING. De bank uit Amsterdam was namelijk niet van plan om de klantinformatie rechtstreeks te verkopen aan derden. Het wilde bedrijven de mogelijkheid geven om rekeninghouders op gemaakte aanbiedingen voor te schotelen.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft zich inmiddels gemengd in de discussie over big data. De toezichthouder laat vandaag in een persbericht weten dat banken
in gesprek moeten gaan over het vermarkten van klantgegevens. 'Het initiatief van ING op dit gebied laat zien dat dit een relevante ontwikkeling is die gevoelig ligt bij klanten. Het gebruik van klantgegevens kan immers het vertrouwen van de consument schaden.'
2 Bijdragen
pubben
En ondertussen voeren ze zonder te vragen een nieuwe betaalpas in met contactloos betalen.
Daarmee is iedereen te traceren.
Coralvision