
Nederland kampt met een groeiende woningnood. Wie profiteert? En hoe lossen we dit op? Lees meer
Nederland kampt met een groeiende woningnood. Honderdduizenden trekken naar de steden en de verantwoordelijke gemeenten lukt het niet om genoeg te bouwen om dit op te vangen. Dat die binnenlandse migratie eraan zat te komen was al heel lang bekend. Waarom zijn stadbesturen niet veel beter voorbereid op deze trend? Heeft de regering steken laten vallen? Wie profiteren van de trend? Wat zijn de oplossingen?
Rijksbouwmeester Francesco Veenstra: ‘In het wilde weg woonwijken bouwen is niet de oplossing’
Tientallen grote bouwlocaties door klimaatverandering ongeschikt voor woningbouw
De Rotterdamse Pompenburgflat moet wijken voor wolkenkrabbers
In memoriam: de verhuurderheffing – afscheid van een neoliberale wensdroom
Oude huurwoning krijgt vaak de sloopkogel, maar renovatie is de nieuwe trend
Corporaties bezitten 101 miljard euro en huurders worden steeds armer
Hoogleraar renovatie: ‘Jaarlijks duizenden goede woningen slopen in ruil voor nieuwbouw is idioot’
Kabinet smijt geld over de balk om woningbouw te stimuleren
VVD dwingt met hervorming huurtoeslag kleinere sociale woningen af
Grote projectontwikkelaars slaan hun slag in de woningcrisis
Martin van Rijn. Foto door Bart Maat / ANP
Wooncorporatiesvoorman Martin van Rijn: ‘Oplossen woningtekort vraagt om een totaal andere aanpak’
De geschatte woningnood in Nederland is opgelopen tot 330.000 woningen. Hoe gaat voorzitter Martin van Rijn van Aedes, de belangenbehartiger van de woningcorporaties, die woningcrisis helpen oplossen? De voormalige staatssecretaris van Volksgezondheid ziet dat alles en iedereen nodig is, ook de VVD. ‘De kunst is nu om van de verhuurderheffing een investeringsimpuls te maken.’
‘Woningcorporaties moeten weer het cement van de samenleving worden.’ Het is een uitspraak die past in een bijna vergeten sociaal-democratische traditie van sociale woningbouw. Toch staat PvdA-lid Martin van Rijn (65) niet bekend om zijn ideologische bevlogenheid. Bij de meeste mensen is hij vooral bekend als de staatssecretaris van Volksgezondheid die zich in 2014 bij de talkshow Pauw hakkelend verdedigde tegen de kritiek van zijn eigen vader. Van Rijn was verantwoordelijk voor het bezuinigingsbeleid in verzorgingshuizen waar zijn eigen ouders onder leden. In het voorjaar van 2020, midden in de coronacrisis, keerde hij terug in de schijnwerpers en volgde hij enkele maanden Bruno Bruins op, de uitgeputte minister voor Medische Zorg en Sport. Hij deed dat onopvallend en competent, de loyale ambtenaar die een klus komt klaren als de nood aan de man is.
In september 2020 hebben de woningcorporaties Van Rijn aangesteld als voorzitter van Aedes, de belangenbehartiger van de corporatiesector. Van Rijns benoeming komt op een cruciaal moment, want de sector heeft (mede door de verhuurderheffing) jarenlang gekwakkeld en bouwde sinds 2015 slechts 14.000 tot 15.000 woningen per jaar. Dat moet nu razendsnel omhoog naar 25.000 per jaar. Van Rijn speelt daarin een centrale rol. Hij moet helpen om belemmeringen weg te nemen voor de corporaties om meer woningen te bouwen.
Van Rijn is een typisch geval van een carrière-ambtenaar, die het tot het kabinet heeft geschopt. Belangrijk voor zijn huidige functie waren zijn jaren als plaatsvervangend directeur-generaal Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (1995-2000). Aan het cv van de man zal het in ieder geval niet liggen.
- Martin Van Rijn (65) studeerde economie aan de Erasmus Universiteit en koos na zijn afstuderen voor een ambtelijke loopbaan;
- Hij was van 1995 tot 2000 plaatsvervangend directeur-generaal Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu;
- Van 2003 tot 2008 was hij directeur-generaal op het ministerie van Medische Zorg, Welzijn en Sport;
- Daarna werd hij bestuursvoorzitter van pensioenuitvoerder PGGM;
- Van 2012 tot 2017 was hij staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
- In 2017 werd hij bestuursvoorzitter van de Reinier Haga Ziekenhuisgroep;
- In maart 2020 trad hij op eigen titel toe tot het kabinet-Rutte III als minister Medische Zorg, Welzijn en Sport. Hij hield zich gedurende vijf maanden bezig met het managen van de corona-crisis;
- In september 2020 trad hij aan als voorzitter van Aedes.
We spraken elkaar op zijn kamer in het uitgestorven Aedes-kantoor in Den Haag. Van Rijn draagt nog steeds het blauwe pak dat zo populair is onder politici. Hij spreekt zacht en ingetogen en maakt een geconcentreerde indruk. We spraken onder meer over de toekomst van de verhuurderheffing, bouwen buiten de stad, de toekomst van modulair bouwen en de noodzaak van regie voor het oplossen van de woningnood.
‘We komen uit een periode waarin het departement en de sociale-huursector met de rug naar elkaar toe stonden. Dan heb je ook tijd nodig dat weer om te draaien’
De overheid dicht de woningcorporaties een belangrijke rol toe in het oplossen van het woningtekort. Wat worden uw speerpunten de komende jaren?
‘Ik wil dat corporaties weer gezien worden als het cement van de samenleving. Ik wil dat we in Nederland weer trots zijn op onze sociale-huursector en dat men ons ook ziet als een sector die verder kijkt dan mensen een dak boven hun hoofd bieden. Een goede woning is de basis van een goed bestaan. Dat besef moet weer gedragen worden door de samenleving.
Inhoudelijk wil ik werken aan de wooncrisis. We zitten nu in een situatie waarin mensen heel lang moeten wachten op een sociale woning en ouderen op een ouderenwoning. We kampen met leefbaarheids- en betaalbaarheidsproblemen. De maatschappelijke rol van woningcorporaties staat weer op de agenda. Daar liggen voor mij opgaven.’
Hoe is het om over te stappen van de regerende kant naar de lobbykant? Eerst moesten ze iets van u, nu moet u iets van hen.
‘Zo zit ik er helemaal niet in. Het heeft ook ermee te maken dat ik posities niet zo belangrijk vind. Ik redeneer vanuit de inhoud. Vergeet niet dat je als staatssecretaris of minister de sector nodig hebt om verder te komen en als sector heb je de minister nodig om verder te komen. In die zin voelt het niet zo verschillend aan.’
De kabinetten-Rutte hebben volkshuisvesting het laatste decennium nogal stiefmoederlijk behandeld. Verandert er in dat opzicht iets?
‘Er waait sowieso een andere wind in de politiek. Als ik naar de verkiezingsprogramma’s kijk, zie ik dat het besef heel diep is doorgedrongen dat je de corporaties nodig hebt om de volkshuisvesting op een hoger plan te brengen. De nu demissionaire minister Ollongren ziet de maatschappelijke opgave van de sector en heeft steeds geprobeerd dingen te veranderen. Het departement luistert gelukkig weer naar ons en helpt aan de enorme behoefte aan woningen te voldoen. Maar er zijn ook beperkingen. Er lag bijvoorbeeld een regeerakkoord en de tijd die je samen hebt, is maar beperkt. We komen uit een periode waarin het departement en de sector met de rug naar elkaar toe stonden. Dan heb je ook tijd nodig dat weer om te draaien.’
‘De kunst is om van de verhuurderheffing, een crisisheffing, nu een investeringsimpuls te maken’
U zegt dat het besef dat de corporaties nodig zijn om nieuwe woningen te bouwen nu weer leeft in de politiek. Desondanks bestaat de vermaledijde, in 2013 ingevoerde verhuurderheffing nog steeds. Die kost 1,7 miljard euro per jaar en beperkt de corporaties in hun financiële mogelijkheden. Leeft er bij grote partijen nu wel een besef dat de heffing een verkeerde maatregel was?
‘Die verhuurderheffing was een duidelijke merkpaal, maar er was meer aan de hand. We dachten dat de kwantitatieve woningnood wel zo’n beetje voorbij was. We kwamen uit een tijd met grote Vinex-projecten. Door de grote incidenten heerste er een gevoel dat de sector rustiger aan moest doen. Het idee leefde ook dat vooral de markt woningen in het middensegment moest bouwen, zodat mensen konden doorstromen vanuit de sociale sector. Last but not least was er ook een gigantische financiële crisis. De kunst is nu om van een crisisheffing een investeringsimpuls te maken.’
De VVD geldt als de enige overgebleven voorstander van de verhuurderheffing. De partij is veel groter dan de overige potentiële regeringspartijen. Hoe voorkom je dat ze die heffing toch weer in het regeerakkoord krijgen?
‘De VVD is er niet expliciet over, maar zegt aan de andere kant wel “bouwen, bouwen, bouwen”. Dan moet je ervoor zorgen dat de organisaties die dat willen en kunnen ook de mogelijkheid daartoe krijgen. Zoals de corporaties. Dan zou het niet consistent zijn om ze te beknotten in hun mogelijkheden. Als je in tien jaar tijd een miljoen woningen wilt realiseren, dan is de discussie wie wel en wie niet mag bouwen zinloos. Je hebt alles en iedereen nodig.’
Veel en snel bouwen is het streven, maar binnenstedelijk bouwen de norm. Is dat wel een houdbaar uitgangspunt?
‘Je ontkomt er niet aan ook buiten de steden te bouwen. Als je 100.000 woningen per jaar wilt bouwen, dan red je het niet zonder plannen buiten de steden, al heeft binnen de voorkeur. We krijgen dus een discussie over ruimtelijke ordening: waar moet en kan dat bouwen, welke functies kun je combineren? Bouw bij voorkeur op plekken waar de infrastructuur al aanwezig is. Misschien moeten we af van de strikte scheiding van de functies van gebieden, dus niet alleen maar óf natuur óf woningbouw, maar kijken in hoeverre je vanaf het begin natuur en wonen kunt combineren. Belangrijk is ook om slim gebruik te maken van bestaande openbaarvervoersvoorzieningen. Zo kun je het autoverkeer in de stad terugdringen.’
Natuur en wonen vanaf het begin combineren, wat bedoelt u daarmee?
‘Bij stedelijke ontwikkeling moeten alle aspecten van een gezonde leefomgeving een plaats krijgen binnen het geheel. Het gaat om verdichting, maar dan wel met kwaliteit. In iedere nieuwe wijk dient de mobiliteit goed geregeld zijn. Nieuwbouw moet klimaatneutraal en duurzaam zijn. Er bestaan nu al veel inspirerende voorbeelden waarbij een duurzame leefomgeving wordt gerealiseerd met een mix van wonen en werken en met goede ov-voorzieningen. De Groene Loper/A2 Maatricht is een mooi voorbeeld. De sociale verbinding van groen, blauw en cultuur aan de Zuidoever van de Maas in Rotterdam ook.’
‘De tijd van de makkelijke oplossingen is voorbij’
U heeft het over verdichting, maar is het voor een corporatie niet interessanter om te bouwen op een weiland? Die grond is relatief goedkoop en je kunt snel aan de slag.
‘Dat lijkt voor de hand te liggen, maar als die woningen er eenmaal staan, heb je verder niets. Geen infrastructuur en geen voorzieningen. Je hebt niet zoveel aan een wijk waar je niet weg komt. De tijd van de makkelijke oplossingen is voorbij. Je kunt niet meer zomaar een oud kantoorpand in de stad kopen, dat slopen en daar bouwen, evenmin kun je zomaar ergens buiten de stad bouwen. Veel projecten mislukken uiteindelijk. Je moet 130 procent plannen om op 100 uit te komen. Problemen met locaties en procedures of overleg met de bevolking hebben grote invloed op geplande projecten.’
Is er wel genoeg productiecapaciteit voor al die plannen? De bouw heeft veel mankracht verloren tijdens de recessie van 2008-2013, die volgde op de kredietcrisis. Merken corporaties dat het moeilijk is om een aannemer te vinden?
‘Her en der hoor ik over problemen, maar niet structureel. Ik heb in het kader van onze woonagenda veel met bouwers gesproken en die zeggen dat het moeilijk wordt, maar dat ze verwachten het wel te redden. Zij willen vooral langjarige investeringszekerheid. Dus als ze hun capaciteit vergroten, willen ze die niet volgend jaar moeten afbouwen. Die miljoen woningen in tien jaar zijn nodig, die wetenschap geeft iedereen in de bouwketen perspectief.’
De bouwkosten, zowel materialen als de lonen van vakmensen, zijn stevig opgelopen. Wat heeft dat voor gevolgen voor het bouwen van betaalbare woningen?
‘Het wordt moeilijk om projecten binnen de budgetten te houden. Daar kun je een paar dingen aan doen. In de eerste plaats zorgen dat de opdrachtenstroom weer op gang komt. Schaal maken, want schaal drukt de kosten. En kijken of modulair bouwen, dus bouwen vanuit de fabriek, in Nederland geen grotere vlucht kan nemen. Ik denk dat het kan, maar ook hier speelt continuïteit een rol. Fabrieksmatige bouwers gaan niet investeren in productiecapaciteit zonder uitzicht op een aanhoudende stroom opdrachten. Maar modulair bouwen kan zeker de kosten drukken.
In de regio Eindhoven zijn negen corporaties bij elkaar gaan zitten en hebben samen een casus gemaakt, ook met een deel modulair. Dat project hebben ze aan bouwers voorgelegd en die zeggen dat als het om zulke aantallen woningen gaat, ze wel willen investeren. Dat neemt niet weg dat het nu moeilijker is om tegen een aanvaardbare prijs te bouwen. Gelukkig compenseert de lage rente die kosten een beetje. Maar op de lange duur kan het niet meer uit. En hoe komt dat? Daar komt de verhuurderheffing weer om de hoek kijken.’
Hoe kan de corporatiesector op grotere schaal modulair bouwen inzetten?
‘Onder druk van de benodigde aantallen ligt het voor de hand dat de sector zich op dat vlak snel ontwikkelt. Het is vooral belangrijk dat corporaties hun vraag bundelen, zodat een constante stroom aan opdrachten voor de modulaire bouwers op gang komt. Bouwers kunnen dan veilig investeren in productiecapaciteit. Met modulair bouwen is het wel zaak om ervoor te zorgen dat het eindproduct niet aan architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit inboet. Er moet variatie blijven.’
‘Schaf de verhuurderheffing af in ruil voor de garantie dat wij de benodigde woningen bouwen’
De corporaties moeten genoeg inkomsten uit hun bezit halen om hun rentelasten te betalen en goed onderhoud te kunnen plegen, te verduurzamen en te bouwen. Vorig jaar hebben drie ministeries samen met Aedes laten onderzoeken of dat financieringsmodel nog wel houdbaar is. Was die samenwerking een teken dat de vrede tussen regering en corporaties is getekend?
‘Ja, dat hebben we wel zo ervaren. Het rapport heeft duidelijk gemaakt dat als we op de huidige voet verder gaan, de financiering van de volkshuisvesting op de middellange termijn spaak loopt. Dat inzicht zien we nu ook terug in de meeste verkiezingsprogramma’s. Men beseft dat we iets moeten met de verhuurderheffing, als we tenminste op de grote behoefte aan woningen willen inspelen.’
Bij die financieringsproblematiek draait het vooral om de verhuurderheffing, maar is het logisch om te verwachten dat de volgende regering die heffing zomaar afschaft?
‘Wij zeggen: schaf hem af in ruil voor de garantie dat wij de benodigde woningen bouwen. Het allerbelangrijkste is dat het geld van die verhuurderheffing weer ten goede komt aan de sector. Overigens is het afschaffen van de heffing niet alleen voordelig omdat de corporaties meer geld overhouden, maar het vergroot het bedrag dat zij daarnaast kunnen lenen. Er blijft immers meer geld over om rentebetalingen te kunnen doen.’
Dossier
De Nieuwe Woningnood
Nederland kampt met een groeiende woningnood. Waarom zijn overheden niet beter voorbereid? Wie profiteren, en wat zijn de oplossingen?
Corporaties willen meer bouwen in de huursector net boven de sociale-huurgrens. De vorige kabinetten vonden dat dit moest worden overgelaten aan de vrije markt. Komt dit nu wel van de grond?
‘Corporaties zijn altijd gewend geweest ook te bouwen voor die groep net boven de echte sociale-huurgrens. Gelukkig heeft de minister nu de verplichte markttoets voor drie jaar stilgezet. Dat is een begin. Het is belangrijk om mogelijkheden te bieden door te stromen. Ook hier geldt dat corporaties dat niet alleen moeten doen. Er dienen meer woningen te komen met een huur tussen de 750 en 1000 euro, markt en corporaties moeten samenwerken om dat voor elkaar te krijgen. Het speelt overal: in de steden, maar ook in krimpgebieden.’
Onder uw voorganger hebben de corporaties te hoge productieprognoses afgegeven. In 2017 was de prognose voor het einde van de kabinetsperiode-Rutte lll dat de corporaties 34.000 sociale woningen zouden bouwen, maar in 2020 is de grens van 15.000 vermoedelijk niet overschreden. Wat verwachten jullie nu per jaar te bouwen en hoe realistisch is dat?
‘We gaan uit van wat er nodig is, 25.000 corporatiewoningen per jaar. Hoe realistisch is dat? Moeten er niet eerst allerlei obstakels uit de weg worden geruimd, zijn de bouwlocaties snel genoeg beschikbaar, zijn de gemeentelijk bouwprocedures niet te traag en kunnen die versneld worden, hoe zit het met de samenwerking met andere bij de bouw betrokken partijen? Gelukkig zijn alle partijen ervan overtuigd dat er iets moet gebeuren. Als we dat met zijn allen willen, dan vereist dat een totaal andere aanpak. Het betekent planning, programmering en meer regie. Zodat we elkaar kunnen aanspreken op het moment dat er niets van terecht komt.’
Regie, betekent dat regie door het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK)?
‘Ja, maar de gemeenten en de provincies spelen ook een rol. In bepaalde gevallen kan de Rijksoverheid ingrijpen.’
Sinds Rutte III valt Wonen onder BZK, daarvoor was Stef Blok minister van Wonen. De roep om een minister van Volkshuisvesting klinkt steeds luider. Waarom zou dat zo’n goed idee zijn?
‘Ik denk dat het een verstandig idee is. Niet zozeer omdat je van zo iemand meteen alle heil kunt verwachten, maar het benadrukt dat ook de Rijksoverheid zich druk maakt over volkshuisvesting. Een minister van Volkshuisvesting kan regie voeren waar dat nodig is en af en toe duwen en trekken. Die bewindspersoon kan middelen beschikbaar stellen om de doelstellingen te realiseren. Er moet een volkshuisvestingsfonds komen om de particuliere sector mee te krijgen samen met de corporaties op te trekken. Dat fonds is al een beetje in gang gezet door de huidige minister, maar het is nog niet structureel. Daar kan zo’n minister werk van maken.’
‘Het moet speciaal gaan over zaken als betaalbaarheid, leefbaarheid en sociale cohesie in wijken en buurten’
Moet het speciaal een minister van Volkshuisvesting zijn en niet van Wonen?
‘Ja, want het gaat over huisvesting van het volk en niet over wonen in bredere zin. Het moet speciaal gaan over zaken als betaalbaarheid, leefbaarheid en sociale cohesie in wijken en buurten. Het moet dus iemand zijn met hart voor de sector, want anders krijg je het hart niet aan het kloppen.’
Wie is in uw ogen uiteindelijk verantwoordelijk voor de betaalbaarheid van corporatiewoningen? Je kunt als corporatie ook zeggen: wij bouwen gewoon en de overheid bekijkt per persoon hoeveel toeslag erbij moet om de woning betaalbaar te houden.
‘Ik zie de betaalbaarheid van huren voor de bewoners echt als een gedeelde verantwoordelijkheid. Corporaties mogen zich niet bezighouden met inkomensbeleid en dat vind ik goed. Maar als je als corporatiesector betaalbare woningen wilt realiseren voor mensen met een smalle beurs, moet je ook betaalbare woningen bouwen. Dus de bouwkosten in de hand houden en zorgen voor aanvaardbare woonlasten en voorkomen dat een te groot deel van de verduurzamingskosten bij de huurders terecht komt. Dat hoort allemaal bij de basistaak van een corporatie.’
74 Bijdragen
Tim van Melick
Esther Geuzebroek 1
Waarom is een sociale huurwoning niet altijd inkomensafhankelijk. Dan hebben we geen rare toeslagen meer nodig en als mensen voldoende verdienen krijgen ze een prikkel om te kopen omdat dat goedkoper is.
Als je dit dan ook nog m2 afhankelijk maakt stimuleer je mensen om kleiner te gaan wonen.
Zou er op deze manier geen natuurlijke doorstroming kunnen komen?
Tom van Doormaal
Esther GeuzebroekHeeft een minister van volkshuisvesting zin? Ik denk het wel en steun Martin daar in zeer. Er is voldoende reden trots te zijn op ruim een eeuw sociale woningbouw, met inbegrip van alle problemen ook. De hitte op de koopmarkt kan alleen voldoende koeling krijgen door meer aanbod en lagere prijzen in de sociale huur.
Jonette Groeneveld 3
Esther GeuzebroekBedoel je daar de huurtoeslagen bij huurhuizen én de hypotheekrenteaftrek bij koophuizen mee?
Wanneer ik goed geïnformeerd ben, is het totale bedrag per jaar voor de huurtoeslagen veel lager dan het totale bedrag voor de hypotheekrenteaftrek.
Esther Geuzebroek 1
Jonette GroeneveldWat als je huur betaald naar inkomen. Dan hoef je geen toeslagen aan te vragen. Je geeft je werkelijke netto inkomen door aan de coöperaties. Welke in het digitale tijdperk niet heel ingewikkeld is. Verwacht je voor langere tijd minder inkomsten. Bijvoorbeeld als zzp er in een pandemie dan zakt de huur mee. Of bijvoorbeeld werkeloosheid of scheiding.
Lees het kinderopvang dossier en ook daar zorgen dezelfde toeslagen voor een rare markt. Met commerciële bureaus die veel geld verdienen en de opvang die er niet op vooruit gaat.
Nog maar te zwijgen over een recente affaire hierover.
En ja hypotheek rente aftrek is al jaren een bijzondere zeker in vergelijking binnen Europa. Waarover al meerdere wetenschappers zich afvragen of dat ook niet mede aanjager is van de hoge huizen prijzen in Nederland.
Maar mijn vraag is eerder is het gehele systeem van hypotheek, toeslagen, huurtoeslag, etc, niet eens aan vervanging toe.
Nu blijven mensen in een sociale gezinswoning zitten omdat de huur elders hoger voor hen uit zou pakken.
Zij verdienen in een nieuw huis opeens te veel, maar dat opeens is in sommige gevallen al decennialang zo.
Zo komt een gezinswoning dus pas vrij op t moment die persoon overlijd of naar een verzorgingstehuis gaat.
Is naar zo een systeem als eens gekeken gebeurt het elders?
Joop Luster 3
Esther GeuzebroekEsther Geuzebroek 1
Joop LusterPeter Hendriks 7
Esther GeuzebroekVerder vinden de corporaties het belangrijk dat er een verband blijft bestaan tussen kwaliteit en prijs. De regel is nu dat mensen met recht op huurtoeslag, ook een woning toegewezen krijgen met een huur die volledig recht geeft op huurtoeslag. Die zogeheten aftoppingsgrens ligt in 2021 € 633,25 voor een één persoonshuishouden en € 678,66 voor een tweepersoonshuishouden.
Eenpersoonshuishoudens met een brutoinkomen boven de 23.650 euro per jaar zijn volgens de regels scheefhuurder, Voor tweepersoonshuishoudens is dat inkomen 32.200 euro. Zulke huurders krijgen inkomensafhankelijke huurverhogingen. Hun huren kunnen ver uitstijgen boven de reguliere sociale huren.
Esther Geuzebroek 1
Peter HendriksDus vraag ik me hardop af werken de bedoelde regels wel.
Ze kunnen boven de sociale huurnorm verhogen maar gebeurt dat wel voldoende en zorgt dit voor de gewenste doorstroming? Is daar onderzoek naar?
En dat een coöperatie en dan niet rond krijgt kan een overheid daar geld naar storten I.p.v een systeem op burger niveau.
Nico Janssen 7
Esther GeuzebroekVincent Huijbers 9
Esther GeuzebroekHet wordt nu als oneerlijk gezien dat iemand met een te hoog salaris in een sociale huurwoning woont. Vanuit het verdelen van betaalbare woningen lijkt het eerlijk dat deze bewoners 'doorschuiven'.
Maar wat als iemand er voor kiest om zijn maandelijkse lasten op een andere manier te willen verdelen? En niet een derde of meer aan 'wonen' te besteden? Hoe vrij zijn we daar in?
Doorstroming betekend ook minder binding. Ik zie hier gezinswoningen voor 1 jaar gehuurd worden als overbrugging naar een koopwoning. Wat betekend dit voor sociale cohesie?
Toch zie ik ook dat koopwoningen of eigenaarschap een voordeel hebben. Een koopwoning lijkt beter gewaardeerd en onderhouden te worden. Ik denk aan de tuinen in onze wijk het verschil te kunnen zien.
Dat voordeel lijkt meteen in een nadeel: 'ik ga daar niets aan doen want ik huur maar'. Of: het moet losgeschroeft kunnen worden.
Het voordeel van kopen is zo benadrukt dat huren een negatieve of minderwaardige status heeft gekregen.
Vraagt deze tijd waarin een koopwoning moeilijker toegankelijk wordt niet om een herziening van die status?
Tot slot ook die waardevernietiging die ik denk te zien wanneer te veel voor een slechte woning wordt betaald. De gekte die de prijsopdrijft zorgt niet voor betere woningen. Je betaald eigenlijk meer voor hetzelfde. Hoeveel beter kan dat geld niet besteed worden?
Esther Geuzebroek 1
Vincent HuijbersWaarom? Ze verdienen teveel en komen niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning onder de 750 euro.
Is het terecht dat mensen die meer verdienen op jaarbasis toch voor deze prijzen kunnen blijven huren. Ook gevangen zitten in die situatie en daardoor mensen die het nodig hebben niet voor dat bedrag iets kunnen vinden.
Vincent Huijbers 9
Esther GeuzebroekDat laatste lijkt steeds minder het geval.
Daarnaast vraag ik me af of er andre reden zwaarder horen te wegen voordat iemand besluit te verhuizen? De logica die u schetst snap ik maar ik kan me voorstellen dat de binding met de buurt een reden kan zijn om daar te willen blijven? Gezinnen kunnen groeien en kinderen uitvliegen: de woning is niet enkel een decor maar een plaats waar iemand zich THUIS voelt. En waarom zou iemand gedwongen moeten worden om de helft van zijn salaris aan een woning uit te geven omdat er geen alternatief is?
De waarde van een corporatiewoning wordt mijn inziens erg onderschat en vernauwd vanuit een economisch perspectief.
Esther Geuzebroek 1
Vincent HuijbersAls ze nu zouden betalen naar inkomen niet de helft dat is niet realistisch maar wat wel. Waar is de 750 op gebaseerd welke % van t inkomen word nu genomen?
Joop Luster 3
Vincent HuijbersThomas Tonino 1
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Thomas ToninoThomas Tonino 1
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Thomas ToninoHet gaat mij om waardeverbranding die de vrije huursector nu lijkt te zijn. Een huis mag kosten wat die kost maar die overwaardering van die huur die meeloopt met de gekte op de koopmarkt is nu een probleem. Een bredere functie van een corporatie brengt koop en huur weer naar elkaar zou je denken.
Joop Luster 3
Thomas ToninoPeter Hendriks 7
Esther GeuzebroekEsther Geuzebroek 1
Peter HendriksEn deze mensen betalen echt niet de verhoogde huren weet ik. Dus gaat er toch iets mis in het aanpakken van de scheefhuur lijkt wel.
Joop Luster 3
Esther GeuzebroekNico Janssen 7
Peter HendriksJoop Luster 3
Esther GeuzebroekWaarom bemoeit een overheid zich met de sociale huursector, waarvan ze afstand van heeft genomen en daarvan zelfs een melkkoetje heeft gemaakt van jaarlijks 1,7 miljard plus nog ingevoerde extra lastenverzwaringen, als de huurders wat meer zijn gaan verdienen gedurende hun werkzame leven? Of wegen gewoon belangen van vastgoedbeleggers veel zwaarder dan het belang van mensen om vooral fijn en tegen billijke prijzen te kunnen wonen?
Bij de VVD leeft namelijk hier en daar het idee dat de sociale volkshuisvesting geld kost terwijl het een melkkoetje is. Waarom dan toch dat idee dat het kost? Als mensen goed en goedkoop daarin wonen dan kijkt de vastgoedsector daarnaar met lede ogen en bedenkt deze lobby: 'Wat hadden wij wel niet kunnen verdienen als die 'sociale' huurwoningen van ons waren geweest.... ! Dus terugdringen die sector! Dan kunnen wij onze gang gaan.'
Nico Janssen 7
Peter HendriksMaarten Vos
Esther GeuzebroekDan huur naar inkomen: de uitvoeringsproblemen van toeslagen bij corporaties neerleggen is vragen om nog grotere problemen! En je zadelt corporaties op met een enorm financieel risico. Huurders moeten dan onderling de klappen opvangen als de werkloosheid stijgt.
Ik ben zelf jarenlang pleitbezorger geweest van inkomensafhankelijke huren, maar alleen als noodzakelijk kwaad omdat de huurtoeslag te kort schiet door landelijk overal dezelfde huurgrenzen te hanteren. Een gezinswoning van 650 euro in Amsterdam is goud waard en zeg je niet zo maar op. Die huur zou hoger moeten liggen en navenant meer huurtoeslag voor de huishoudens met laag inkomen die daar passend wonen.
En de huurprijzen in de markt moeten beter gereguleerd worden : bijv huurprijsbescherming tot woz van 5ton, bezwaar achteraf mogelijk (nodig bij intimiderende huisbaas) en een maximale toegestane huur die dichter bij maandlasten koper ligt (zeg 20% lager dan nu).
Ten slotte: Gemeenten hebben forse financiële belangen om lage inkomens te weren. Dat is misschien wel het meest funeste stelselprobleem dat het Rijk zou moeten aanpakken! Meer geld uit gemeentefonds voor gemeenten met lage inkomens en een minimaal aandeel sociale huur.
Esther Geuzebroek 1
Maarten VosToeslagen moeten dus ook niet bij de coöperaties neergelegd worden want de toeslag bestaat niet meer.
En idd huurprijs naar plek en m2 en inkomen dus. Dan kan je verhuizen want je prijs verhuist mee. Alleen mensen krijgen wel eerder de prikkel om eens naar een kleinere woning om te zien.
De verhuurder wordt gecompenseerd voor het verlies. Bij hoge koophuis prijzen is het ook een voordeel voor de overheid dat te beperken in de zin van maatregelen nemen. Want dan stromen mensen door naar betaalbare koopwoningen en blijven de huurwoningen voor mensen die gewoon willen huren en mensen die een huurwoning nodig hebben.
Vincent Huijbers 9
Wat de opgave voor het woningtekort interessant en ingewikkeld maakt is dat er veel in elkaar grijpende factoren meespelen die door verschillende (politieke)partijen anders gewaardeerd worden.
Een goede woning is een investering waarvan het rendement méér is dan de overwaarde waartoe een woning in deze tijd gereduceerd lijkt te zijn. Een herwaardering van wonen lijkt mij zinvol. Een paar vragen:
Wat is een goedkope (modulaire) woning waard als deze wijken na 30 jaar vervallen en onleefbaar worden? Het intrigeert me dat woningen zoals in Philipsdorp na 100 jaar hun functie niet zijn verloren. Is de vormgeving niet een bepalende factor daarin? Een wijk met een identiteit en geschiedenis?
Wat is de factor vormgeving dan op goedkopere woningen? Is standaardisatie en productie een garantie voor een leefbare wijk? De troosteloze repeterende woondozen hebben een weerslag op de bewoners. Ze zijn gemaakt om in op te bergen niet om in te wonen. Hoe kunnen we wijken ontwerpen waar mensen leven? En waar geschiedenis kan worden geschreven?
En de factor huur/koop: waarom waarderen wij een koopwoning anders dan een huurwoning? In de wijk waar ik woon is het verschil tussen een koop en (vrije)huurwoning visueel zichtbaar aan de tuinen. In een tijd waarin op alles een abonnement is af te sluiten zou eigenaarschap van je woonomgeving belangrijker moeten zijn dan van een woning.
Nico Janssen 7
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Nico JanssenDuurzaamheid is wat mij betreft ook dat de woning voor 100 jaar of langer mee kan gaan: dan zul je denk ik ook moeten investeren in esthetiek.
Het Schip in Amsterdam is zo'n voorbeeld waar een kathedraal voor bewoners is gebouwd. Dit is natuurlijk een uniek project uit een andere tijd maar het laat zien waartoe we ook in staat kunnen zijn:
https://www.eigenhaard.nl/projecten/w_hetschip
Nico Janssen 7
Vincent HuijbersJoop Luster 3
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
In een breder perspectief zou je de vraag kunnen stellen hoeveel (meer)waarde en welvaart er nou echt gecreëerd wordt in de huidige situatie wanneer eenvoudige koopwoningen (soms oude corporatiewoningen die vaak nog verduurzaamd moeten worden) die voor exorbitante bedragen gekocht en verkocht worden. Die waardevermeerdering lijkt niet tastbaar en te vervliegen bij tegenslag.
Onno Van Woerden 6
De fiscale bevoordeling van kopers dient beindigd te worden. Of huurders kunnen ook fiscale voordelen krijgen ( bijvoorbeeld) een hoger heffingsvrij vermogen, een heffingskorting). Daarnaast moet middenhuur gereguleerd worden en woningcorporaties hier een grote rol in spelen
Het zou dan mooi zijn als corporaties zich weer kunnen gaan richten op volkshuisvesting in de brede zin van het woord ( dus sociale- en middenhuur). Volgens mij was het zo ook oorspronkelijk bedoeld.
Joop Luster 3
Onno Van WoerdenOnno Van Woerden 6
Joop LusterBastiaan van Perlo 1
Of creeren we hiermee een nieuw probleem?
Maarten Vos
Bastiaan van PerloErnst Blok 1
Het grote geld heeft meer geld, kennis en juristen dan onze wethouder. Verder kunnen Haarlemmers merken dat alles wat in Amsterdam gebeurt op de vastgoed/huizenmarkt pas 15 jaar later naar Haarlem komt. Een gewaarschuwd Wethouder telt voor 2. #orionzone
Vincent Huijbers 9
Ernst BlokZou een vorm van leasekoop niet het goede van eigenaarschap van een woning niet verenigen met de voordelen van de investering van vastgoedondernemers?
Joop Luster 3
Ernst BlokA.J. Pieterse
Joop Luster 3
A.J. PietersePieter van der Wal 1
A.J. PieterseNederland is in de uitverkoop,
onze oneindige vraatzucht vertaalt zich in toekomstige schuldsanering tgv vastgoedlobby WOZ.
dit land is ziek
Paul te Stroete 2
Margriet Meindertsma 1
Paul te StroeteIk ben vast niet de enige die mensen kent die zich inschreven op hun 18e voor de meest gewilde huurwoning, ondertussen eigen woning kochten en na 11 jr aanbod kregen voor hun huurwoning.
De lijsten moeten ook op dubbeltelling geschoond worden. Hoeveel mensen met welk inkomen hebben op dit moment geen woonruimte? Zie ook mensen met eigen huis in randstad verhuizen naar elders, verkopen eigen woning met winst, kopen goedkopere woning elders en houden vermogen over. De ongelijkheid in de samenleving zit hem in de vermogensverschillen van generatie op generatie. Ben het verder erg eens met Martin van Rijn over aanpak in de breedte, dus ook geen verkoop van sociale huurwoningen.
Joop Luster 3
Margriet MeindertsmaYvonne Koster 6
Niek Jansen 9
Yvonne KosterHans van Swoll 5
Yvonne KosterU vergeet Bungalowpark De Horn in Dirkshorn, (gemeente Schagen).
Joop Luster 3
Yvonne KosterCo Stuifbergen 5
Joop Luster 3
Co StuifbergenHans van Swoll 5
En wat heeft hotemetoot te zeggen? Precies. Niks. Algemeenheden en dooddoeners.
Valt hem dat kwalijk te nemen? Neen, natuurlijk niet. Want:
a/ hij is pas net benoemd, de materie is te complex;
b/ de man is volgens Peter Hendriks groot gegroeid als ambtenaar, dus.
Zowel a als b zijn geen enkel motief om te verwachten dat er revolutionaire gedachten gespuid gaan worden. Bovendien is de schaarste op de woningmarkt niet de schuld van 1 deelnemer, de woningcorporaties. Er zijn nog meer deelnemers: de overheid/Tweede Kamer die ongeremde bevolkingsgroei tot de dag van vandaag toelaat of zelfs stimuleert, die plompverloren de centrale sturing (het ministerie van Volkshuisvesting) laat verdwijnen zodat een gemeenschappelijk Nederlands probleem opgelost zou moeten worden door ca 600 individuele gemeenten, het verleden waardoor nieuw land in principe niet bedoeld was voor wonen, maar voor landbouw of industrie.
Laat ik beginnen met het feit dat vlak na de oorlog (1946) huizen gevorderd werden om bevolkingsaanwas te huisvesten. Dat vorderen is niet meer, maar feitelijk is sinds 1946 sprake van woningnood. Nu alweer meer dan 70 jaar lang. Dan kun je niet verwachten dat een nieuw opperhoofd van de woningcorporaties, ook nog eens met innige banden met het huidige regime ook maar iets revolutionairs uit zijn mond zal laten rollen.
Vraag-1: is er iets te doen aan de schaarste aan huurwoningen als de beslissers zelf allemaal in een koopwoning wonen? Antwoord: waarschijnlijk niet. Ook mijnheer Van Rijn woont hoogstwaarschijnlijk niet in een corporatiewoning. (De 'zelfkastijdingswet' is mijn stokpaardje.)
--zie vervolg --
Joop Luster 3
Hans van SwollHans van Swoll 5
Vraag-2: is er iets te doen aan de schaarste aan huurwoningen als per jaar de groei van gezinnen de bijbouw van woningen ruimschoots overtreft? Antwoord: wat denkt u zelf?.
Vraag-3: is 1 miljoen woningen bijbouwen veel? Antwoord: neen want 1 miljoen in 10 jaar is 100.000 per jaar. Dat is per 17.000 inwoners van een gemeente 1 woning. Een gemeente als Hardinxveld-Giessendam zou dan 1 woning per jaar moeten opleveren, een gemeente als Arnhem 10 woningen.
Vraag-4: is er een kans dat de schaarste ooit opgeheven is? Antwoord: ik denk het niet, vanwege redenen 1 en 2; vanwege de aanbidding van de gezondheidszorg (Covid-19 was een unieke kans om een heleboel bestaande woningen vrij te krijgen), alle babyboomers zijn wel min of meer tegelijk geboren, maar gaan over heel veel jaren gespreid dood.
Conclusie: heer Van Rijn heeft er een mooie baan aan en het is te loven dat hij zich nog zo in de vuurlinie waagt in plaats van een of andere goedbetaalde 'burgemeester-van-Zutphen'-baan in de luwte, echter oplossen kan ook hij helaas niets.
Of zoals we op de sociëteit zeiden: "we doen een plas en laten alles wat het was".
Joop Luster 3
Hans van SwollHans van Swoll 5
Joop LusterOmdat de schaarste nu nijpend is en vrijwel elk gezin hem voelt (in mijn woorden: "het systeem is krakend vastgelopen"), krijgen nu alle kabinetten Rutte de schuld. Dat, terwijl u en ik beweren dat de woningnood al aanwezig was vanaf 1946 en er zelden iets afdoende aan gedaan is. We hebben beleid gehad van 'overloopgemeente' tot 'vinex'-wijken en zie in 2021 heeft het geen zak geholpen.
Wat uw opmerking betreft, die beschrijft maar 1 oorzaak. Er zijn er meer. Bijvoorbeeld een belangrijk andere oorzaak is de onbeheerste, ongeremde gezinsverdunning waardoor er per 100.000 mensen heel veel meer gezinnen zijn nu dan in 1946. En ieder gezin wil een eigen voordeur.
Thijs Kester
Helemaal mee eens en dan ?.
Iedereen denkt er anders over. Ga samenwerken en niet alleen vanuit eigen organisatie denken. Waar beginnen we dan ?
Bij bouwen, bij financieren of bij milieu en oh ja, in welke volgorde?
Onze woningmarkt bestaat uit minimaal twee sectoren. De huur - en koopmarkt.
Vervolgens kan de huurmarkt worden gesplitst in sociale -en vrije sector.
Politiek wordt ook verschillend geredeneerd over de "woningmarkt".
Het lijkt wel of sommigen het vies vinden als "kapitaal" wordt vergaard via de woning.
Het lijkt wel of men het vies vindt als wonen wordt gesubsidieerd op welke wijze ook.
Kijk alleen al naar de ingezonden reacties. Iedereen heeft een beetje gelijk.
Is het niet handiger om de markt te splitsen in een sociale sector en een vrije sector?.
Maak vervolgens afspraken over steunen en heffen in een blijvend houdbaar systeem.
Faciliteer de sociale sector en belast de vrije sector.
Beide met een drempel en een plafond.
Verplicht gemeenten/corporaties om een vast aantal (percentage) woningen te bouwen in sociale huur -en koopsector en verplicht ontwikkelaars in verhouding woningen te ontwikkelen in de vrije sector.
Verbiedt grondspeculatie en geef verworven landbouw-bosgronden tegen kostprijs door aan gemeenten en laat deze binnen grenzen verstrekken/verkopen aan corporaties en ontwikkelaars.
Overigens is er nog een vraag/uitdaging.
We hebben ook nog pfas en stikstof en vanaf 2022 nieuwe geluidsnormen.
Dit is niet negatief bedoeld maar deze uitdaging is er nog wel.
Ik vind het overigens wel een uitdaging en een kans dat er mogelijk een regeerakkoord op hoofdlijnen komt
Dit kan bijdragen om koop- en huur sector te veranderen in sociale en vrije sector, renteaftrek en andere woonsubsidies ter discussie te stellen, speculaties met gronden en woningen te voorkomen en corporaties te betrekken bij executies van goedkope woningen.
Groet
Thijs Kester
Zorgloos
Hans van Swoll 5
Thijs KesterGoede gedachte. Is weer eens een andere indeling. Was er zelf nooit opgekomen. Verplicht in ieder geval tot bouwen.
Mijn betoog is geënt op de gedachte ' ik wil het nest verlaten en ik zoek nu een eigen dak boven mijn hoofd.' En wil dan niet geconfronteerd worden met het feit dat ik uitzichtloos, jarenlang als woningzoekende op een lijst kom. Dus de huurmarkt. Als enige. Wat mensen doen met hun geld en of ze daar een huis of een boot voor willen kopen interesseert me minder. Het bijbouwen van koopwoningen vind ik daarom niet rechtstreeks bijdragen aan de schaarste. Maar allez, u uw zin, zo lang de boel maar op termijn oplost.
Helaas is dit allemaal 'off topic' want het stukje hierboven is slechts een interview met een of andere hotemetoot waaruit blijkt dat hij ook alleen maar in dooddoeners kan praten.
*Over grondspeculatie*
Ik heb jarenlang in Bergen (NH) gewoond. En daar was het zo dat 1 familie (de familie Van Rheenen) een paar kilometer Nederlandse kust/Nederlandse grens in eigendom had. In principe hadden die dus het recht om toegang tot hun grond/strand te verbieden. Net zo belachelijk als de domeinen. Voor een groot deel, in handen van de grootgrondbezitters-familie Van Oranje. Die familie heeft het trouwens helemaal voor elkaar want voor het onderhoud van hun gronden hebben ze een hele eigen overheidsdienst, de Dienst der Domeinen. Die dienst komt uw voortuintje echt niet schoffelen!
-zie vervolg-
Hans van Swoll 5
Thijs KesterBegin met mij niet over grondspeculatie want ik heb zeer buitenissige ideeën over grondbezit. In mijn optiek is privaat grondbezit uit den boze. Niet omdat ik tegen bezit of vermogen tijdens het leven ben, integendeel; privaat grondbezit is volstrekt unfair tegenover toekomstige generaties. Het is net als met URL-namen en BV-namen - wordt je later in de tijd geboren heb je pech want alles is al vergeven.
Dat nu, vind ik een volslagen oneerlijk en daarom krankjorum systeem. Privaat eigendom is zinvol als er onbeperkt veel voor iedereen is - in die omstandigheid leven we wat grond betreft al lang niet meer.
De koek moet daarom op een zodanige manier beheerd worden dat toekomstige generaties er ook op een normale manier gebruik van kunnen maken. .
Ondanks uw zinvolle voorstellen blijf ik niettemin bij mijn mening. De woningnood zal waarschijnlijk nooit op een reguliere manier oplossen. Waarom? Omdat zij die de oplossing in handen hebben er geen belang bij hebben. Zij wonen allemaal al in een huis. Hoogstwaarschijnlijk een koophuis!
Vincent Huijbers 9
Hans van Swollhttps://www.ftm.nl/artikelen/miljoen-extra-woningen-is-lariekoek?share=rTf%2BdkDNISF6%2B92vC0HYmWq1tFOAKXg2pBvbPJREm1bq5i%2BUiMHeLTqrlVpwCA%3D%3D
Betaalbaarheid lijkt mij een veel plausibelere reden voor de onbereikbaarheid van een eigen woning. Als zelfs de (te) ruime financieringsruimte door banken door DNB als een belangrijke oorzaak aanwijst:
https://www.dnb.nl/actueel/algemeen-nieuws/dnbulletin-2020/huizenprijs-hangt-meer-samen-met-financieringsruimte-koper-dan-met-woningtekort/
De gekte maken wijzelf samen met Funda en Jaap. Dat een deel van de prijs van een woning uit een subjectieve waarde bestaat kan ik geheel in mee gaan. Dus locatie, voorzieningen in de buurt e.d. Maar wat je nu ziet gaat mijn voorstellingsvermogen te boven:
https://www.ad.nl/wonen/verontwaardiging-over-rijtjeshuis-van-1-5-miljoen-amsterdammers-zijn-de-pineut~a03cc8b3/
Hier zit een fundamenteel probleem dat we voor generaties voor ons uit duwen. Zeker met een kabinet dat voor visie naar de oogarts gaat verwacht ik niet meer dan woorden.
Te veel voor weinig betalen zorgt dat er ruimte voor echte waardecreatie verloren gaat. Leefbaarheid en uitdagingen als de verduurzaming van woningen worden zo een groot probleem.
https://open.spotify.com/show/72KhxhMrhLthaf3V1n7YIx
Hans van Swoll 5
Vincent HuijbersU heeft ongetwijfeld gelijk.
Helaas ben ik kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. U heeft het uitsluitend over de markt voor koopwoningen. Ik heb het gehad over 'een dak boven je hoofd' en daarvoor niet jarenlang op een wachtlijst hoeven staan. Mensen die zo nodig een huis in bezit willen hebben dat interesseert me niet, ook die prijsontwikkeling niet.
Ik vind het wel kwalijk dat een kind dat 18 jaar geleden geboren is op dit moment überhaupt geen eigen huurwoning kan vinden. Sterker, dat er, mijns inziens, de komende decennia geen enkel zicht op verbetering in die situatie zal zijn. En over de merites daarvsn wilde ik dat mijn betoog ging.
Niet over koopwoningen.
Vincent Huijbers 9
Hans van SwollHans van Swoll 5
Vincent Huijbers'Im grossen ganzen' heeft u wederom gelijk. Toch een paar toevoegingen.
Een van de reageerders hiervoor noemt het samenleving. Ik noem het gemeenschap. What is in a name? Neemt niet weg dat ik vind dat alle Nederlanders bji elkaar een gemeenschap vormen. En dat het lid zijn van die gemeenschap voordelen, maar ook verplichtingen heeft. Omdat ik vind dat het daardoor min of meer een gesloten club is en die club in de loop der eeuwen van alles opgebouwd heeft vind ik dat wij als gemeenschap goed zouden moeten afspreken wie wèl en wie niet tot die club wordt toegelaten, zowel interne aanwas als externe aanwas, En of er ooit een eind aan de uitdijende omvang van die club komt. Evenzo ben ik voor voorwaarden waaronder we passanten, niet-Nederlanders, toe laten. Op dit moment is het zo dat wij geen enkele, ik herhaal, geen enkele, beperking kennen bij de interne aanwas. Dat we nauwelijks toetsbare regels hebben voor externe aanwas En, zover ik weet, geen of bitter weinig regels ten aanzien van passanten. Sommige passanten, namelijk die uit EU-landen zijn we verplicht toe te laten. Passanten kunnen onbeperkt, vrijelijk gebruik maken van alle voorzieningen die wij in eeuwen hebben opgebouwd, onze woningvoorraad, ons onderwijs, onze infrastructuur, onze welvaart in het algemeen. Ze hoeven niet 1 papiertje te ondertekenen, houden wèl jarenlang woningen bezet. En ondertussen zitten uw kinderen met de gebakken peren.
Ik geeft toe, voorgaande zijn gedachten die ik nog niet bij anderen tegengekomen ben en derhalve excentriek en buitenissig overkomen. Sommigen zullen er elementen in zien van 'eigen volk eerst', maar dat bedoel ik helemaal niet. Integendeel iedereen is welkom, maar wel onder voorwaarden. Het lijkt me verstandig over een en ander afspraken te maken.
-vervolg-
Vincent Huijbers 9
Hans van SwollVolgens mij vergrijzen we in Nederland en valt het met de nieuwe aanwas wel mee. De keuze voor een kind is nog nooit zo bewust gemaakt als in deze tijd denk ik: vaak op latere leeftijd. China is zelf teruggekomen op de eenkindpolitiek en die kende onmenselijke uitwassen die je voorstelling te boven gaan.
Het is volgens mij ook vanuit welk perspectief je het bekijkt. Je zou ook kunnen stellen dat onze welvaart een rol speelt. Waar mijn ouders nog met met dan 3 kinderen op een kamer sliepen was dat bij ons gezin twee een hebben onze kinderen ieder een eigen kamer.
Wat ik persoonlijk vreemd vind en niet begrijp is dat we met zijn allen (dus de gemeenschap) enorme bedragen neer willen leggen voor iets dat in weze weinig meerwaarde inzichzelf heeft gekregen (materialen, grondprijs, schaarste, lucht, lucht, lucht).
En ondertussen gemeenschappelijke initatieven zoals een corporatie onderschikt daaraan maken.
'Het moet wel betaalbaar zijn' krijgt bij mij dan een heel andere dimensie.
Het is een politiek vraagstuk over verdeling van de schaarse ruimte. En zijn we echt wel zo welvarend als we sociale woningbouw marginaliseren? Het gaat niet om wat het kost maar ten koste van wat in deze tijd.
Hans van Swoll 5
Vincent HuijbersZullen we dat dan als eindconclusie houden? Complexe discussie.
Met de kanttekening dat de gekozen volksvertegenwoordiging op alle fronten faalt in het voeren van zo'n ethische discussie, met waarschijnlijk hele nare uitwassen tot gevolg, naar mijn mening. Het onoplosbare woonprobleem openbaart zich daarvan als eerste.
Over en sluiten. Met dank.
Vincent Huijbers 9
Hans van SwollHans van Swoll 5
Vincent HuijbersEn zo raar is het ook weer niet want in heel veel landen mag ik als buitenlander geen grond bezitten, of niet langer aanwezig zijn dan X maanden, etc. etc. In China is er ooit paal en perk gesteld aan de interne aanwas doordat vrouwen maar 1 kind mochten baren.
Dat gezegd hebbende vind ik dat wij, als gemeenschap, horen te zorgen voor alle toegestane leden van die gemeenschap. Dus een menswaardig bestaan en een dak boven je hoofd.
*Over huurverhoging*
Wat uw verhaal over huurverhogingen betreft, daar heb ik ook een extreem en buitenissig standpunt over, namelijk er zouden nauwelijks huurverhogingen mogen bestaan. Ik zal het u proberen uit te leggen.
Stel je hebt geld. Zeg 50.000 euro. Dat zet je op een deposito rekening. Daar krijg je rente over. Elk jaar hetzelfde, afgesproken bedrag. De bank verhoogt die rente niet elk jaar met de inflatie, laat staan met iets anders. Dat systeem vindt iedereen normaal.
Nu zet u dat geld niet op een langjarige depositorekening, maar u koopt er een huis voor, wat u verhuurt. Dan krijgt u huur. En het hele bijzondere is nu dat die huur wèl elk jaar verhoogd wordt met de inflatie. Vraag 1. Wie heeft dat bedacht? Vraag 2. Waarom komen huurders niet massaal in opstand?
Bijkomend aspect in Nederland is dan ook nog dat het huis elk jaar meer waard wordt. Dus voor een huiseigenaar die verhuurt snijdt het mes aan twee kanten. En het allerleukste bewaar ik tot het eind: over die vermogens- en inkomenstoename hoef je nauwelijks belasting te betalen. Lachen toch? Ik doe tenminste niet anders.
Hendrik Poll 2
Wat niet aan de orde komt is de vraag waarom de bouwkosten van een woning in Nld zo hoog zijn (geworden). En de vraag of een energieneutrale (en stikstofarme) woning juist bij de sociale woningbouw niet een maatschappelijk uitgangspunt moet zijn.
Jan de Groot
GJ van Broekhoven 9
Jan de GrootGJ van Broekhoven 9
Het allerbelangrijkste wat moet gebeuren; de verhuurdersheffing meteen afschaffen.
Deze wettelijke maatregel is 2013 ingevoerd. Deze is ingevoerd om tijdelijk; gedurende één jaar, om de schatkist weer te vullen na de redding van ABN-AMRO, Fortis en SNS REAAL, en, heeft daarna een permanent karkater gekregen. Omdat met name woningcorporaties hiervan grote nadelen ondervinden; zij kunnen ongeveer de helft minder sociale woningen aanbieden.
Daarom is het structureel in de begroting blijven opnemen van deze regeling; 1. uiterst domst en 2. geheel averechts om de woningnood te kunnen oplossen.
Volstrekt duidelijk is het ook dat marktwerking in de huursector geheel contraproductief gebleken is. Hiervan dient dan ook blijvend afscheid te worden genomen.
Buiten de inhoud van het artikel om, zou ik;
1. gezien het feit dat met name tal van investeerders woonruimte opkopen om deze met winst te kunnen verhuren, zou ik een vergelijkbare verhuurdersheffing invoeren. maar dan betreffende het commercieel aangekochte en verhuurde vastgoed.
Voordeel; belastinginkomsten voor de schatkist en de woningcorporaties gered.
2. woningcorporaties leegstaande kantoorpanden tot sociale huurwoningen laten ombouwen. Op dit moment doen dit commerciële partijen, die alleen het maken van huurwinsten voor ogen hebben staan.
Voordeel; betaalbare sociale huurwoningen beschikbaar in aanwezige panden.
3. werken met verboden teneinde commerciële partijen te verbieden om teveel woonruimte met als doel verhuur op te kopen.
Voordeel; meer betaalbare huurwoningen voor Nederlandse huurders, en, minder verstoring van de huurmarkt.
4. het gebruik van AIRNB grotendeels onmogelijk maken.
Voordeel; geen nadeel meer voor de huurmarkt, en, als bonus stukken minder overlast.