
Wat betekent de opmars van China voor Nederland en Europa? Lees meer
China neemt nadrukkelijk zijn plaats op het wereldtoneel in. Naar verwachting streeft het de Verenigde Staten binnenkort voorbij als de grootste economie. Op allerlei manieren is China bezig kennis en hoogwaardige technologie in handen te krijgen; het wil in 2025 een onafhankelijke technologische grootmacht zijn. Wat betekent dit voor Nederland, dat al innig met China is verbonden?
Defensie wist niet dat pantserwagens werden ingericht door ‘Chinees’ bedrijf
Defensie zet Oeigoers-Nederlandse luchtmachtofficier op non-actief uit vrees voor Chinese spionage
Sinologe Ingrid d’Hooghe: ‘Samenwerking met China moet, het biedt ook voordelen’
Chinees bedrijf betrokken bij bouw Nederlandse militaire voertuigen
Universiteit Leiden nam in stilte afscheid van haar omstreden Confucius Instituut
Chinese techreus Tencent gebruikt Nederland voor sluiproutes langs belasting en wetten
China zit al in de haarvaten van logistiek Nederland
‘Chinese politiebureaus in Nederland moeten per direct dicht’
Podcast | Universiteiten profiteren van Chinese promovendi
Door Chinese investeringen in de Europese havens groeit het gevaar van spionage
© Follow the Money
De grote sprong voorwaarts van Chinese bedrijven in Nederland
China probeert aan moderne technologie te komen door buitenlandse bedrijven over te nemen. Ook onze vitale infrastructuur kan zo Chinees eigendom worden – of is dat al. Follow the Money achterhaalde – in samenwerking met RTL Nieuws – dat er veel meer Nederlandse bedrijven in Chinese handen zijn dan eerder bekend was.
China poogt op allerlei manieren aan moderne technologie te komen. Dat gebeurt volgens de Nederlandse inlichtingendiensten via hacken en spionage, maar ook door wetenschappelijk onderzoekers naar het buitenland uit te zenden, en door in westerse bedrijven te investeren of die over te nemen. Ook Nederlandse bedrijven worden overgenomen. Vitale infrastructuur, bijvoorbeeld in de sectoren energie en transport, kan in Chinese handen komen – of is dat al.
Chinese bedrijven concurreren op oneigenlijke wijze: de Chinese staat bevoordeelt zijn eigen bedrijven met miljarden aan subsidies, goedkope leningen en belastingvoordelen. In Nederland is dergelijke staatssteun verboden.
Hoewel het gedrag van Chinese bedrijven hoofdzakelijk bepaald wordt door commerciële overwegingen, staan ze onder invloed van – of maken deel uit – van een techno-totalitair regime dat op grote schaal de mensenrechten schendt en zich economisch en militair steeds agressiever opstelt. De betrokken ondernemingen zijn soms actief in sectoren die onze veiligheidsdiensten als ‘vitaal’ aanmerken. En soms gaat het om Chinese eigenaars die in de Verenigde Staten op een zwarte lijst staan en die met mensenrechtenschendingen in verband worden gebracht.
Follow the Money en RTL Nieuws onderzochten hoeveel Nederlandse bedrijven inmiddels (deels) in Chinese handen zijn, en om welke sectoren het gaat.
De ontvangsthal van de Chinese ambassade aan de Willem Lodewijklaan in Den Haag vult zich met gasten. Het dweilorkest Kleintje Pils speelt, meisjes van de Nederlands-Chinese school in Delft geven een balletvoorstelling en Jian Tan, de ambassadeur van China, blikt vooruit op morgen: maandag 18 juli 2022. Dan is het precies vijftig jaar geleden dat China en Nederland diplomatieke betrekkingen aanknoopten. Dat wordt nu gevierd met de aanwezigheid van oud-minister van Economische Zaken Annemarie Jorritsma, en hoge ambtenaren van de ministeries van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken.
Tan is blij dat er zoveel mensen zijn. Vanwege de coronacrisis is de hal de afgelopen twee jaar akelig leeg geweest, verzucht hij: ‘Ik ben blij u allemaal te zien in een feestelijke sfeer.’
De ambassadeur beschrijft de relatie tussen beide landen als water dat vierhonderd jaar geleden begon te stromen, toen de zijderoute nog maritiem was. Waren deze contacten aanvankelijk slechts een ‘stroompje’, sinds 2014, toen de Chinese president Xi Jinping Nederland bezocht, is er volgens Tan sprake van een ‘rivier’ die beide landen verbindt.
De band tussen China en Nederland is nauw, zegt hij. ‘In 1996 werd de eerste luchtroute naar Nederland geopend en nu is Schiphol een van de drukste luchthavens voor reizigers en vracht van en naar China.’ Hij roemt ook de Rotterdamse haven en de in 2021 geopende treinverbinding tussen Chengdu en Tilburg: ‘Verbindingen brengen ons dichter bij elkaar en maken ons sterker. Maar nog belangrijker is dat China Nederland ziet als de toegangspoort tot Europa.’
Die beeldspraak is niet nieuw. Xi Jinping gebruikte dezelfde term bij zijn ontvangst op het Catshuis in 2014.

Chinese hoogwaardigheidsbekleders houden van bloemrijk taalgebruik, maar in dit geval klopt het als een bus. Meteen nadat China in 1999 het Go Out-beleid introduceerde, trokken Chinese bedrijven naar Nederland. En hoewel er lang niet zoveel Chinese bedrijven in Nederland zijn als bijvoorbeeld Amerikaanse, neemt hun aantal wel veel sneller toe. Hoe belangrijk Nederland voor China is, blijkt ook uit een recent rapport van de Rhodium Group: in de periode 2018-2021 belandde 87 procent van alle Chinese investeringen in Europa in slechts vier landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland.



Klem tussen mensenrechten en duurzaamheid
Het moet een ‘hippe store’ worden in de Westfield Mall, een winkelcentrum in Leidschendam. Een moderne winkel voor een moderne elektrische auto: de XPeng 7. Bijna vijf meter lang en met een bereik van 550 kilometer. Deze ‘Chinese Tesla’ moet nog dit jaar in een reeks winkels in Nederland te koop zijn. Voor de uitrol is XPeng in zee gegaan met Emil Frey nv, de Zwitserse eigenaar van dealers als Pouw, Ekris en Nefkens.
De Duitstalige nieuwsbrief China Table wijdde op 11 september een recensie aan de XPeng 7 en vermoedt dat juist jonge klanten zich over de digitale snufjes zullen verheugen: ‘De prijs is gering, het bereik bovengemiddeld hoog, veiligheid en materiaal zijn ok.’ Modern, goedkoop en veilig. ‘Met die strategie willen Chinese autobouwers met hun nieuwste elektrische modellen de Europese markt veroveren,’ stelt de China Table. Het basismodel van de XPeng 7 zal rond de 48 duizend euro kosten.
Momenteel rijden er volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer iets meer dan 14 duizend Chinese elektrische auto’s in Nederland. Dat is bepaald geen invasie, maar marktkenners zijn ervan overtuigd dat de toekomst aan de goedkope e-cars uit China is: Nederland moet verduurzamen en lang niet iedereen heeft het geld voor een Tesla.
Recent ging een andere grote autodealer met een Chinese fabrikant van elektrische auto’s in zee: de Louwman Groep koos voor BYD. Ook Louwman wil snel showrooms openen waar de nieuwste BYD-personenwagens te koop zijn.
Terwijl BYD al ruim twintig jaar zijn Europese hoofdkantoor in Nederland heeft, vestigde XPeng hier pas in januari 2021 een holding, drie maanden later gevolgd door een werkmaatschappij. Ook SAIC Motor en Lynk & Co, dat momenteel volop adverteert op Amsterdamse billboards, zijn in Nederland gevestigd. Andere Chinese autobouwers maken vooralsnog gebruik van Nederlandse importeurs om hier voet aan de grond te krijgen.
In het voetspoor van de autobouwers zijn inmiddels ook Chinese producenten van auto-onderdelen (Autel) en accu’s (Roypow) naar Nederland gekomen.
De expansie van Chinese merken is geen gril. De Chinese overheid voert een doelbewust beleid wat betreft elektrische voertuigen. In het land zelf zorgen de vele conventionele auto’s voor te veel CO2-uitstoot, China’s autopark moet snel klimaatvriendelijker worden. Met stevige subsidies, goedkope leningen en belastingvoordelen voor de consument gaf de overheid de autobouwers ruggesteun om snel goede en goedkope elektrische auto’s op de markt te brengen.
Al in 2017 voorspelde een Amerikaanse denktank dat China’s steun voor elektrische voertuigen een nieuw ‘slagveld in de handelsoorlog’ met de Verenigde Staten zou scheppen. Met kennis opgedaan via joint ventures met Amerikaanse autobedrijven zouden Chinese autobouwers snel zelfstandig elektrische auto’s hebben kunnen bouwen. Saillant detail: de XPeng lijkt niet alleen op een Tesla, maar is volgens het Amerikaanse bedrijf zelfs de vrucht van bedrijfsspionage. In april 2020 startte Tesla een rechtszaak tegen een oud-medewerker, een Chinese ingenieur die naar XPeng was overgestapt. Hij zou de broncode van Tesla’s autopilot hebben meegenomen.
‘Chinese bedrijven zullen enorm profiteren van de transitie naar duurzaamheid, ook op het vlak van elektrisch rijden,’ zegt Frans-Paul van der Putten, associate researcher bij Instituut Clingendael en zelfstandig adviseur. ‘Hun kennis is ongeëvenaard. Maar daar zit een dilemma aan vast. Wil je zo snel mogelijk verduurzamen, dan moet je met China samenwerken. Dan moet je importeren en mogelijk ook meer Chinese investeringen in Nederland toestaan. En wil je afstand tot China bewaren, dan lijdt je verduurzaming daaronder: die zal een stuk langzamer verlopen.’
Ook Chinese bedrijven die zich toeleggen op zonne- en windenergie weten Nederland te vinden. Een grote speler is Chint, dat in Nederland inmiddels dertien zonneparken heeft ontwikkeld en er zes in voorbereiding heeft. Als alle projecten zijn voltooid, voorzien zij ruim 200 duizend huishoudens in voornamelijk Noord- en Oost-Nederland van stroom.
‘China is wereldwijd een heel grote speler in de zon- en windenergie,’ zegt Van der Putten. ‘Nu is het aandeel van Chinese bedrijven in onze energievoorziening nog te gering om bij een eventueel conflict met het Westen grote schade aan te richten, zoals Rusland nu doet met het dichtdraaien van de gaskraan, maar we moeten dat wel in de gaten houden. Je wilt niet dat we op termijn eenzijdig afhankelijk worden van Chinese bedrijven nu wij van olie en gas af willen.’
Met de komst van Chint en andere Chinese bedrijven loopt Nederland nog een risico. De zonnepanelen op de parken van Chint komen van dochterbedrijf Astronergy. Volgens een rapport van de Britse Sheffield Hallam Universiteit neemt Astronergy belangrijke onderdelen voor de panelen af van GCL-Poly en LONGi, twee Chinese bedrijven die volgens de auteurs van het rapport een ‘hoog risico’ lopen dat in hun toeleveringsketen dwangarbeid van Oeigoeren gebruikt wordt.
LONGi vestigde zich overigens in de zomer van 2020 in Rotterdam. Er zijn meer Chinese bedrijven in Nederland die in verband worden gebracht met mensenrechtenschendingen:
De bedrijven die hier genoemd worden zijn omstreden, omdat ze door denktanks, ngo’s en kwaliteitsmedia in verband worden gebracht met de onderdrukking van de Oeigoeren en andere islamitische minderheden in Xinjiang, of omdat ze door de Verenigde Staten op een zwarte lijst zijn gezet. Al deze bedrijven hebben één of meerdere ondernemingen in Nederland. De onderliggende data kan hier bekeken worden.
Te land, ter zee en in de lucht
In zijn toespraak ter viering van de diplomatieke betrekkingen tussen China en Nederland noemde ambassadeur Jian Tan nadrukkelijk de Rotterdamse haven. In de zomer van 2020 kwam volgens het Havenbedrijf Rotterdam 73 procent van alle containers uit Azië, vooral uit China. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) beschouwt alles wat met het laden en lossen van deze containers te maken heeft, als een ‘vitaal proces’ en als onderdeel van de vitale infrastructuur van Nederland. Verstoring daarvan kan grote economische en sociale gevolgen hebben.
Ook in deze sector zijn Chinese bedrijven buitengewoon actief. Containers worden onder meer aangevoerd door schepen van het Chinese staatsbedrijf COSCO, dat in Rotterdam diverse vestigingen heeft. ‘De containeroverslag is de belangrijkste inkomstenbron van het Havenbedrijf. Rotterdam is weer een pijler onder de Nederlandse economie. Daarin afhankelijk worden van de containerstroom uit China is dan wel een punt van zorg,’ zegt Van der Putten.
In 2015 vestigde de Chinese kraanbouwer ZPMC zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam; het bedrijf wil zich tevens richten op het onderhoud van offshore installaties. Inmiddels telt ZPMC meerdere vestigingen en levert het kranen aan de Rotterdamse haven. Zo arriveerden april 2020 twee van ’s werelds grootste kranen in Rotterdam, bestemd voor het overslagbedrijf Rotterdam World Gateway.
Zowel COSCO als ZPMC zijn Chinese staatsbedrijven. En zij zijn niet de enige. Follow the Money vond in totaal 37 bedrijven in Nederland die zijn te bestempelen als Chinees staatsbedrijf.
Een andere grote speler is het Hong Kong-Chinese conglomeraat Hutchison. Dat bezit sinds 2002 niet alleen Europa’s grootste overslagbedrijf voor containers, maar ook de binnenhaven van Venlo en deels die van Moerdijk, de vierde zeehaven van Nederland. Voorts heeft Hutchison een belang van 50 procent in TMA Logistics aan het Noordzeekanaal, met terminals in Amsterdam, Velsen en IJmuiden en opslagplaatsen in die eerste twee steden plus Alkmaar.
De Chinese inbreng beperkt zich niet tot haventransport en -logistiek. Eind 2019 vestigde Eurotrans Intermodal bv zich in Nederland, dat spoortransport verzorgt. Het Chinese Sinotrans bezit twee grote wegvervoerders: SE Logistics en KLG. Tot slot zijn ook op Schiphol Chinese vrachtvervoerders actief: China Cargo Airlines Company, Air China Cargo en Global Master Cargo Netherlands.
Dat Chinese bedrijven de laatste jaren vaker Nederlandse transporteurs opkopen, is opmerkelijk, zegt Van der Putten. ‘Chinese ondernemingen richten zich op de hele transportketen, van de fabriek in China tot de consument in Europa.’
Nederlandse hightech-bedrijven zijn kwetsbaar
De regio Eindhoven behoort tot de meest innovatieve van Nederland. Blikvanger is het Veldhovense ASML, het belangrijkste bedrijf ter wereld inzake de productie van lithografiemachines die op hun beurt hoogwaardige computerchips maken. Op de High Tech Campus in die stad bevinden zich tientallen bedrijven die zich op de ontwikkeling van de allernieuwste technieken richten. Samenwerking en kennisdeling staan daar centraal.
Op die campus bevinden zich ook acht Chinese hightech-bedrijven; ze leggen zich toe op onder meer 3D-sensoring, die kan worden gebruikt voor gezichtsherkenning of zelfrijdende auto’s.
‘We weten dat een aantal bedrijven op de High Tech Campus een Chinese eigenaar hebben,’ zegt een woordvoerder. ‘Wij kunnen en willen als campus geen enkele invloed uitoefenen op welke manier bedrijven inhoudelijk met elkaar samenwerken en hoe deze kennisuitwisseling verloopt. Daarom is het beschermen van gevoelige bedrijfsinformatie de verantwoordelijkheid van bedrijven zelf.’
Jonathan Holslag, docent Internationale politiek aan de Vrije Universiteit Brussel en auteur van De nieuwe zijderoute, waarschuwt voor die aanwezigheid: ‘We moeten goed letten op allerlei kleine Chinese kantoortjes en bedrijfjes in de nabijheid van onze kennisclusters en technische universiteiten. Ze zitten daar om hoogwaardige producten te verkopen, maar ook om te weten wat daar wordt onderzocht. Alleen al door hun aanwezigheid is er een grote kans op economische spionage. We moeten de deur voor samenwerking op technologisch vlak openhouden, maar we moeten ze ook goed in de gaten houden. China ziet samenwerking als een middel om op lange termijn onze technologie en onze kennis te pakken, om zelf onafhankelijk te worden. Samenwerking is goed zolang die evenwaardig is, dus zolang China ook de regels van de vrije markt volgt. Maar dat is nu absoluut niet het geval.’
De Nederlandse inlichtingendiensten waarschuwen al jaren voor (economische) spionage en technologieoverdracht. Steeds weer worden Rusland en China daarbij genoemd. In februari schreef de AIVD dat economische spionage zich vooral richt op de Nederlandse topsectoren en kennisinstellingen. Die spionage kan onder andere bestaan uit ‘economische activiteiten zoals investeringen in en samenwerking bij de ontwikkeling van sensitieve technologie’. Als andere landen er met Nederlandse technologie vandoor gaan, kan dat leiden tot ‘(ongewenste) strategische afhankelijkheid,’ stelt de AIVD.
De MIVD, de militaire tegenhanger van de AIVD, waarschuwde in zijn jaarverslag 2021 dat China voor halfgeleidertechnologie sterk afhankelijk is van buitenlandse leveranciers en daarom dringend een zelfstandige halfgeleiderindustrie wil ontwikkelen. Op dat gebied deden Chinese bedrijven in Nederland al goede zaken. Het Chinese JAC Capital kocht in 2016 twee divisies van het Nederlandse NXP (een voormalige Philips-dochter), die nu als Ampleon en Nexperia verder gaan.
Nexperia kwam in opspraak nadat het in juli dit jaar Newport Waver Fab overnam, de grootste halfgeleiderproducent in het Verenigd Koninkrijk. Die overname wordt nu door de Britse overheid onderzocht, in het kader van de nationale veiligheid. De aandelen van Anteryon, een spin-off van Philips die lasers, lenzen en andere optische systemen maakt, zijn sinds januari 2019 voor 73 procent in handen van Jingfang Optoelectronics (WLOPT). Deze acquisitie werd grotendeels gefinancierd door de Chinese overheid.
We moeten ons goed bewust zijn van het enorme geopolitieke belang van de halfgeleidersector, een sector waarin Nederland in de internationale voorhoede zit, zegt Van der Putten.
Economische afhankelijkheid
Niet alleen Nederlandse bedrijven, ook Nederlandse overheden hebben de afgelopen jaren flink ingekocht bij in Nederland gevestigde Chinese bedrijven. Denk aan gevoelige apparatuur als politiedrones, verkeers- en bewakingscamera’s en apparatuur om containers in de Rotterdamse haven of vracht op Schiphol te scannen. Vragen over veiligheid en databescherming speelden bij de aanschaf geen rol. Overheden kozen stelselmatig voor de goedkoopste aanbieder en dat was steevast een Chinees bedrijf. Geen wonder: Chinese bedrijven kunnen goedkoper op de Europese markt opereren, omdat ze financieel en politiek worden gesteund door de Chinese staat.
Twee maanden geleden publiceerde Follow the Money over een aanbesteding van 259 elektrische streekbussen die door het Chinese BYD werd gewonnen; Nederlandse bedrijven grepen naast de opdracht. Vervoersbedrijf Keolis en de provincies Overijssel, Gelderland en Utrecht zitten nu met de gebakken peren: de bussen blijken van beroerde kwaliteit.
Van der Putten denkt dat Nederland inmiddels alerter is inzake de dreiging van landen als Rusland en China. ‘Wat betreft toekomstige investeringen is de controle nu wel goed. Maar wat doe je met bestaande investeringen? De Nederlandse overheid zou van elk bedrijf dat in Chinese handen is, de achtergrond moeten kennen. ’
Holslag meent dat onze economische afhankelijkheid van China te groot is. ‘Zeker aangezien we weten dat China vroeg of laat zal proberen Taiwan in te lijven, op wat voor manier ook. Zodra dat gebeurt, worden we geconfronteerd met dezelfde situatie als nu met gas na de Russische invasie in Oekraïne, alleen zullen we dan een nog hogere prijs betalen.’
De komende weken zal Follow the Money meer publiceren over Chinese bedrijven in Nederland.
Met dank aan Tom Claessens en Dimitri Tokmetzis
Hoeveel Chinese bedrijven zijn er in Nederland? Welke zijn dat en in welke sectoren zijn ze actief? Op die vragen zochten Follow the Money en RTL Nieuws antwoord.
Het aantal Chinese bedrijven in Nederland wordt bijgehouden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat telde eind 2018 625 Nederlandse bedrijven met een eigenaar in China of Hong Kong. Een lijst met de bedrijven kon het CBS vanwege de vertrouwelijkheid van de data niet verstrekken. Het CBS baseerde zijn onderzoek op een enquête onder de grootste bedrijven in Nederland, op data van het bedrijf Dun & Bradstreet en op eigen onderzoek. (Het CBS komt later deze week met een update.)
Bijna vier jaar later achterhaalden Follow the Money en RTL Nieuws fors meer bedrijven: 903, met in totaal 466 dochterbedrijven. De database is hier te vinden.
FTM en RTL Nieuws zochten naar Nederlandse bedrijven die volledig in handen zijn van een Chinees bedrijf, of waarin een Chinees bedrijf een controlerend belang heeft. Onder China verstaan we in dit verband ook Hong Kong. Voor het onderzoek gebruikten we in eerste instantie gegevens van company.info en de handelsregisters in een reeks van landen.
Bij ons onderzoek stuitten we op een aantal beperkingen:
- Company.info geeft van bedrijven alleen de 100 procents-aandeelhouder. Als een Chinees bedrijf minder dan 100 procent heeft, is dat soms moeilijk te achterhalen. Hiervoor gebruikten we Bloomberg, persberichten, jaarstukken, statuten, vaktijdschriften- en websites.
- Soms zijn de aandelen van een Nederlands bedrijf in handen van een een bedrijf in een ander land dan China. Zo is Volvo Car Nederland eigendom van het Zweedse Volvo Car Corporation, maar dat is sinds 2010 voor 82 procent in handen van het Chinese Zhejiang Geely. BinckBank is een dochterbedrijf van het Deense Saxo Bank A/S, dat voor meer dan 50 procent in handen is van datzelfde Zhejiang Geely.
- Soms bevindt de eigenaar van een Nederlands bedrijf zich in een belastingparadijs. Astronergy Solar Modules bv is bijvoorbeeld in handen van Astronergy op de Kaaimaneilanden, maar Chint Solar in China is de uiteindelijke moeder.
Om deze structuren in beeld te brengen, raadpleegden we data van Bloomberg, persberichten over overnames en investeringen, jaarrekeningen, statuten, vaktijdschriften en -websites.
Sectorindeling
De sectorindeling hebben we overgenomen van de Rhodium Group, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat onderzoek heeft gedaan naar directe Chinese investeringen in Nederland. Hun relatief compacte en hanteerbare indeling wordt ook gebruikt in rapporten van het Mercator Institute for China Studies en Instituut Clingendael. De telling van bedrijven per sector hebben we gemaakt aan de hand van de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) van de Kamer van Koophandel. Onnauwkeurigheden zijn niet uit te sluiten.
Veel Chinese bedrijven in Nederland zijn houdstermaatschappijen die aanvankelijk allemaal werden toegewezen aan de sector ‘Financiële en zakelijke diensten’. Van alle holdings met een balanstotaal van tenminste 5 miljoen euro zijn we nagegaan in welke sector ze daadwerkelijk actief zijn. Dat heeft geleid tot een aantal handmatige correcties. Zo hebben de drie Nederlandse dochters van oliemaatschappij CNOOC, met een gezamenlijk balanstotaal van bijna 500 miljoen euro, SBI-code ‘financiële holdings’ of ‘overige belangenbehartiging’. Deze bedrijven hebben wij onder de sector energie geschaard.
Oproep
In een complex onderzoek als dit zijn onnauwkeurigheden vrijwel niet te vermijden. Kom je er een tegen? Meld ons dat! Ook hebben we zonder twijfel niet alle bedrijven met Chinese eigenaren gevonden, vooral niet wanneer het bedrijven met meerdere aandeelhouders betreft.
Ons databestand geeft de stand van zaken weer van 30 juni 2022. Een week voor publicatie hebben wij gecontroleerd of alle gebruikte KvK-nummers nog actief zijn.
Tips, correcties en aanvullingen zijn van harte welkom, liefst met documentatie.
Op vrijdag 30 september kwam een reactie van de Chinese ambassade, in antwoord op vragen van RTL Nieuws en Follow the Money. Het volledige document staat hier – en is in het Engels gesteld. Een korte passage:
‘We always encourage Chinese companies to observe Dutch laws and contribute to the Dutch society, we expect the Dutch companies in China to do the same. We welcome more Dutch companies to invest in China, the more the better. We do not exclude Dutch companies for security reasons simply because it is from the west. China will open only further.
Some people attribute China’s economic success to government intervention. That is not true. China’s economic development is basically the result of the reform and opening up policy, people’s hardworking and entrepreneurship. We are for fair competition. China’s subsidies are all in line with WTO rules in terms of level and mode. Both US and EU allocates huge subsidy for their electric vehicle and chip industries, we read little report on that.’
36 Bijdragen
Marco Fredriks 4
Westerse bedrijven wilden aan loon arbitrage via chinese bedrijven de winst opvoeren en probeerden hun afzet markten de vergroten. Het zou mijn inziens beter zijn om eerst de effecten op onze eigen economie (skills gap / werkgelegenheid / dividend vs loonkosten) in kaart te brewngen als "Follow the Money" journalisten.
Jelko Dijkman 2
Casper Rouffaer
Jelko DijkmanTim Schouten
Ze lenen enorme bedragen uit aan landen waar deze metalen en mineralen van nature voorkomen, hoofdzakelijk in Afrika en delen van Azië. Deze leningen worden verstrekt om "te investeren in hun lokale infrastructuur". Deze landen zullen echter nooit in staat zijn om deze immense bedragen terug te betalen. Als deze landen niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen, neemt China vitale bezittingen over zoals havens, mijnen, vliegvelden en dergelijke. Het resultaat is dat China via hun nieuw aangelegde sporen en hun gemoderniseerde havens in hoog tempo grondstoffen uit deze regio's kunnen onttrekken.
China heeft op deze manier zo'n groot gedeelte van de distributieketen in handen, dat westerse bedrijven het in de toekomst niet gemakkelijk zullen krijgen. Ik denk dat we dit alleen kunnen tegengaan als we onze manier van consumeren/leven veranderen en een deel van onze welvaart opgeven om onze veiligheid, gezondheid en vrijheid te bewaren.
Marco Fredriks 4
Tim SchoutenTim Schouten
Marco FredriksAlex Veen 3
Marco FredriksPieter Jongejan 7
Tim SchoutenGelet op de videobeelden vraag iki me af hoe verstandig het is om afhankelijk te zijn van machtige landen zoials de USA en China. Europa is mi met Rusland beter af dan met de USA en China. Duur vies Amerikaans ga szorgt voor een verpaupering van Europa. De koers van de euro zakt als een baksteen. Inmiddels nog maar 96 cent, waardoor energioe nog duurder wordt en de Chinese bedrijven goedkoop Russisch gas kunnen kopen en met de exytra winst Europese bedrijven kunnen opkopen en elders in de wereld schaarse grondstoffen.
Joop Luster 3
Pieter JongejanRoland Horvath 7
Joop LusterVan Biden °1942 kunnen we dat begrijpen, hij is oud, zijn stap is houterig en sedert lang kan hij geen behoorlijk betoog meer houden. Met uitzondering van een scheld - en laster kanonade aan het adres van Poetin.
Joop Luster 3
Roland HorvathZoals o.a. met het formeren van een militair pact met alle Sovjet- satellietstaten. Want pas nadat de oude vijand (west-)DuitsIand de NATO werd binnengeloodst werd het Warschaupact opgericht. En hoe 'betrouwbaar' waren die partners binnen het Warschaupact eigenlijk? Maar ook het materiaal van het Warschaupact was inferieur aan dat van de NATO. Hoeveel schippers van onderzeeboten van de NATO zouden willen ruilen van materiaal. En vergelijk ook eens het aantal vliegdekschepen Over de gevechtskracht werd ons altijd voorgehouden dat het W-pact veel meer brigades hadden. Maar dat die kleiner waren dan die van de NATO vermelden ze er niet bij. Ook niet dat betrouwbaarder bondgenoten, dan die binnen het W-pact, nooit meegeteld werden omdat ze officieel geen deel uitmaakten van de NATO. En dat allemaal is na de ineenstorting van SU alleen maar dramatisch slechter geworden. Hoe duidelijk is dat te zien hoe klungelig ze Oekraïne aanpakken en de impact van de westelijke wapenleveranties. De mobilisatie blijkt helemaal een klucht.
John Janssen 4
Pieter JongejanMocht het niet Rusland blijken te zijn, heeft het wel positief effect voor vrind Poetin. ALLE gas en olie pijpleidingen zijn potentieel vatbaar voor dit soort aanslagen. De Noren zijn al 'lichtelijk' in paniek.
Natuurlijk heeft het bondgenootschap al een scenario klaarliggen, waarbij strategische posities worden ingenomen door sub's en onderzeebootjagers. Toch?
Roland Horvath 7
Pieter JongejanHet opzeggen van de gas contracten met RU was een ongekende dwaasheid. Terwijl de meerderheid van de EU Commissie en van de EU Raad ER dat blijkbaar een zeer efficiënt idee vond, want anders kon Poetin, volgens hen de aanstoker van het conflict, met dat geld de oorlog betalen. Dat er ook aan Azië kon geleverd worden en dat bovendien het helemaal niet zeker was dat de EU voldoende gas kon kopen, maakt de 'sanctie' van het opzeggen van de gas contracten iets onvergeeflijks. Dat is dan nog vriendelijk uitgedrukt. Rekening houdend met het blauw gele uniform van Ursula VDL is er meer aan de hand.
Ongeveer zeven landen en evenveel ondernemingen kunnen de sabotage gepleegd hebben. Zoals altijd FTM, Follow The Money, cui bone, voor wie is het goed. Er zijn herstellingswerken gedaan aan 1 van de leidingen. Of was het onderhoud. De wapens voor de sabotage waren misschien toen reeds ter plaatse. De 3 ontploffingen gebeurden bijna tegelijkertijd. Of tweede mogelijkheid, kunnen we te maken hebben met de weldaden van de technologie, die alle wereldwijde problemen zal oplossen, zoals in dit geval een onbemande onderzeeër van bijvoorbeeld VS makelij.
De dader of daders worden nooit, of met 95% waarschijnlijkheid niet gevonden.
Pieter Jongejan 7
Roland HorvathVerder heeft Rado Sikorski EU lid sinds 2019 de USA gefeliciteerd met deze sabotagedaad. Sikorski is de voormalige minister van defensie van Polen. Hij heeft gewerkt als directeur van de New Atlantic Initiative een onderdeel van het invloedrijke American Enterprise Institute in Washington. Kortom een zeer betrouwbare en ook zeer loslippige bron. Sikorski is een rechtse Poolse nationalist die niet blind achter de Amerikanen aanloopt.
Opvallend is dat dit recente commentaar van zowel Biden als Sikorski niet in de nederlandse (of moet ik zeggen Belgisch/Amerikqaanse?) pers is terug te vinden. Wel hele bladzijden dat de Russen achter de sabotage zitten, wat mij uiterst onwaarschijnlijk lijkt, want de pijplijn was al dicht en onder hun controle.
Wat we hier zien is dat de soevereiniteit van Europa niet door de Amerikanen wordt erkend. Europa is een kolonie van de USA geworden dat gebrandschat wordt door middel van torenhoge prijzen voor vervuilend schaliegas. 20% van de Duitse bedrijven overweegt naar elders te vertrekken. Europa vormt een ideaal slagveld voor de Amerikanen.
Slaapwandelend naar een frohliche nucleaire Krieg? Het begint er steeds meer op te lijken.
Roland Horvath 7
Pieter JongejanDe toespraken van de MP MR uit NL en van de EM ADC uit BE hebben de Lage Landen geen goed gedaan.
De twee Eerste Ministers hebben zich geprofileerd als naïeve en onbekwame politici, die gedachten hebben van 200 jaar geleden. En die geen eigen standpunt durven in te nemen. Ze zijn in slaap gewiegd door de indoctrinatie van de VS over vrede, democratie, mensenrechten en rechtsstaten. Een discours dat er uitsluitend is als presentatie. In feite hebben de VS die genoemde zaken nooit bevorderd in de landen die ze geruïneerd hebben. Het gaat hen om hebzucht en heerszucht, om geld en macht.
Waarom hebben Rutte en De Croo geen pleidooi gehouden voor een wapenstilstand in UA en onderhandelingen over een vredesverdrag tussen UA en RU. En uiteraard de verzekering van de neutraliteit voor UA in het kader van de tegenstelling tussen de VS/NAVO en RU. UA heeft dat gewild in 1991-2014, 23 jaar lang en in april 2022. Toen zag Zelensky in dat heel UA er zou aangaan. Poetin was akkoord. De VS en de EU hebben een overeenkomst verhinderd.
Marco Fredriks 4
Pieter JongejanA Teeuwen
Joop Luster 3
A TeeuwenAlbert De Haan
John Janssen 4
Albert De HaanRoland Horvath 7
Albert De HaanEn een economische recessie.
Joop Luster 3
Roland HorvathPetrus Harts 3
Ten tweede: is het niet al gewoon te laat? Kan Nederland of de EU nog een vuist maken tegen de illegale kopieer- en spionageactiviteiten van China (die overigens al decennia gaande zijn, maar steeds zichtbaarder worden)?
Ten derde: mensenrechten zijn belangrijk, maar wat ga je doen als China zegt: oké; wij gaan netjes om met de Oeigoeren maar dan wel graag nu meteen toegang tot jullie markt en kennis. Laat je dan alles toe?
Er zijn meerdere nevenschikkende argumenten om zeer behoedzaam te zijn en er zijn meerdere nevenschikkende argumenten om erg fatalistisch van te worden.
John Janssen 4
Petrus HartsMacmillan zei het reeds lang geleden; "politiek is smerig"!
Joop Luster 3
John JanssenCor Broeders 4
we doen het dus gewoon zelf: onze technologie wegbrengen naar andere landen.
Joop Luster 3
Cor BroedersJan Willem de Hoop 12
Moet dan niet duidelijk gezegd worden dat we voor beetje gemak nu onze veiligheid en welvaart op het spel zetten.
Keuzes hebben consequenties, maar deze benoemen vinden we akelig.
Moet vandaag niet benoemd worden dat we te weinig aan onze energieafhankelijkheid hebben gedacht de afgelopen jren, maar ons land daar veel onbezorgdheid en plezier voor terug heeft gehad.
Goedkoop nu is duurkoop later.
Alleen abstract waarschuwen doet ons blijkbaar nog weinig.
Wij regeren onszelf op basis van incidenten en schandalen die het nieuws halen. Het is ons gezaenlijk systeem. Dit alleen aan politiek wijten, of aan overheid alleen, of aan de journalistiek, is te gemakkelijk.
En als je kiest voor open economie, dan kun je als overheid burgers op vele terreinen niet meer beschermen. Alle mogelijke keuzes hebben hun eigen voor- en nadelen. Er is nooit maar 1 keuze mogelijheid, alleen laat men ons dit wel graag geloven en willen wij niet bewust nadelen nu accepteren.
Joop Luster 3
Jan Willem de HoopLaat dat nu ook de Chinese Communistische partij gedacht hebben....
Paul Snijder
Het is natuurlijk wat arbitrair om het Chinese gevaar als een gevaar te zien; het is als zodanig geen absoluut gegeven.
Maar ik denk dat het zwaar onderschat wordt.
Interessant artikel.
Joop Luster 3
Paul SnijderAlice van Drie 2
Hoeveel Nederlandse landbouwgrond c.q. voedselproductie is er al in Chinese handen?
Joop Luster 3
Alice van DrieJoop Luster 3
Albert De Haan
A unit of the U.S. National Security Agency (NSA), a top spy organization, hacked a leading Chinese university and infiltrated the country’s telecommunications infrastructure to steal sensitive data, according to a report published Tuesday with details of the alleged cyberattack.
The attack was organized by the Office of Tailored Access Operation (TAO) under the NSA, according to a report by China’s National Computer Virus Emergency Response Center and cybersecurity company Qihoo 360. The TAO seized control of the core network equipment, servers and terminals of Northwestern Polytechnical University, a leading aviation research institute in Xi’an in northwestern China’s Shaanxi province, according to the report.
Uit Caixin Global vandaag 29/09/2022
Koekje van eigen deeg ? of een NSA die de hele wereld bespioneerd?Kan me Angela Merkel NSA affaire nog herinneren
John Janssen 4
Albert De Haan