IPO in China onmogelijk, Hong Kong profiteert

    De Chinese beurswaakhond CSRC blokkeert al 14 maanden een beursgang (ipo) van bedrijven. Naar kapitaal hunkerende ondernemingen op de wachtlijst wijken nu steeds vaker uit naar Hong Kong. Who's next? Alibaba?

    Terwijl Mark Rutte voor het eerst afreist naar China voor een handelsmissie staat bij meer dan 700 Chinese bedrijven de geplande beursgang ‘on hold’. De reden: de Chinese beurswaakhond China Securities Regulatory Commission (CSRC) blokkeert al 14 maanden alle ipo’s omdat ze bezig zijn met het opstellen van nieuwe regels om beursfraude beter te beteugelen. CSRC-voorzitter Xiao Gang onderzoekt onder meer de mogelijkheid om zakenbanken te beboeten die, in de positie van underwriter, een beursgang begeleiden van bedrijven die in de prospectus onjuiste informatie opnemen.

    Exodus

    De strenge regulering is voor China een kostbare exercitie geworden, blijkt uit een onderzoek van Bloomberg. De zakenbanken Goldman Sachs, Morgan Stanley, Deutsche Bank en JPMorgan Chase zijn volgens een bron van Bloomberg de bedrijven op de Chinese wachtlijst aan het masseren om de beursgang elders te laten plaatsvinden. Hetgeen ook plaatsvindt. Sinds vorig jaar september, het moment van de ipo-‘shutdown’, is China al meer dan 5 miljard dollar aan deals kwijtgeraakt aan Hong Kong. Het is een welkome aanvulling voor het eiland dat het aantal, en omvang van ipo’s, de afgelopen jaren drastisch zag afnemen. In 2010 werd er op de beurs nog een record van 53 miljard dollar opgehaald (enkel door middel van ipo’s), terwijl dat dit jaar slechts 11,4 miljard bedroeg. Waarvan meer dan 40 procent afkomstig was van Chinese bedrijven die in eerste instantie in China een beursgang wilden beklinken.

    Alibaba

    Hong Kong heeft de smaak te pakken en is weer in onderhandeling om de beursgang van de Alibaba Group Holding binnen te halen. Dit Chinese e-commerce bedrijf - een soort verdienmodel-variant van Google en eigenaar van onder meer de razendpopulaire marktplaatsen Taobao en Tmall - zou volgens Ernst & Young naar schatting 13 miljard dollar kunnen ophalen bij een initiële beursgang. Kortom, Facebook-achtige proporties. Alibaba begint ook qua verkopen mythische proporties aan te nemen. Op 11 november was het Valentijnsdag in China, het moment dat de Chinese koopwoede culmineert. Op Alibaba's marktplaatsen Taobao (7 miljoen aanbieders, in totaal 800 miljoen aangeboden producten) en het exclusievere Tmall werd een verkooprecord behaald: de Chinese valentijnsdag was goed voor 5,75 miljard USD aan verkochte spullen, een verkooprecord in de geschiedenis van Alibaba. En een omzet die de Amerikaanse koopwoede op Cyber Monday (circa 1,5 miljard) doet verbleken. De bedrijfsresultaten van Alibaba zijn ook indrukwekkend. Het wist in het tweede kwartaal 2013 een omzet te behalen (verdienmodel is vooral gestoeld op advertentieverkoop) van 1,7 miljard dollar. De netto winst bedroeg maarliefst 707 miljoen dollar.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 271 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren