
De ondoorzichtige wereld van de Groningse gaswinning en de bijbehorende bevingsschade. Welke financiële belangen spelen er? Wat betekenen de aardbevingen voor bewoners? En wie profiteert hier eigenlijk van?
‘Creatief idee’ van Shell voor gasopslag goed voor miljardenwinst, op kosten van de staat
’Stuitend’ Shell en Exxon verzaakten hun zorgplicht, oordeelt enquêtecommissie Gaswinning
Enquêtecommissie: ‘Shell en Exxonmobil moeten claim op ongewonnen gas laten vallen’
Toezichthouder gaswinning: toezicht in Nederland is niet onafhankelijk genoeg
Shell gebruikt de parlementaire enquête om de eigen toekomst in Groningen veilig te stellen
Winstbejag, achterkamertjesgedoe en afleidingsmanoeuvres tekenen de gaswinning in Groningen
Meer gas uit Groningen is onveilig en lost crisis niet op
Podcast | De grootste schat van Nederland
Shell dacht Esso te slim af te zijn en het gas uit Groningen voor zichzelf te houden
Sociaal psycholoog Tom Postmes: ‘Rekenwerk en rapporten zijn schijnoplossingen voor Groningers’
NAM Gaswinnings- en gasbehandelingslocatie Scheemderzwaag © Kees van Veen / ANP
Meer gas uit Groningen is onveilig en lost crisis niet op
Het klinkt als een makkelijke oplossing: de energieprijzen verlagen door de gaskraan in Groningen wat verder open te draaien. Hoe langer de energiecrisis duurt, hoe vaker de roep om meer Groninger gas klinkt. Alleen: de argumenten kloppen niet, blijkt uit een analyse van Follow the Money. De discussie gaat voorbij aan het grootste probleem: ‘Het is nu al onveilig in Groningen.’
- Naarmate de energiecrisis nijpender wordt, klinkt de roep om meer gas uit Groningen steeds luider: de gaskraan verder opendraaien zou de oplossing voor het tekort en voor de hoge prijzen kunnen zijn.
- Uit analyse van de genoemde argumenten blijkt dat ze niet kloppen. De gasprijs zou nauwelijks dalen als er nu meer gas wordt gewonnen, en de tekorten in een koude winter kunnen er niet mee worden opgelost. Daarvoor is het te weinig gas, en de gaskraan kan niet op piekmomenten worden opengedraaid zonder grote kans op meer aardbevingen.
- De roep om Groningers er gewoon beter voor te compenseren, is ongefundeerd, zeggen experts: er gaat al veel geld naar Groningen, maar tot nu toe staan bewoners vooral in de wacht.
- Opvallend genoeg komen de argumenten voor meer gas uit Groningen van mensen met grote afstand tot het gasdossier. Ze gaan voorbij aan het echte probleem: het verder opendraaien van de gaskraan zou vooral de maatschappelijke ontwrichting in het gebied verder vergroten, terwijl het niet nodig is.
- Hoewel de staatssecretaris tot nu toe niet van plan is om de kraan weer verder open te draaien, maakt de NAM zich alvast klaar en beweert de problemen wel op te kunnen lossen.
- De toezichthouder waarschuwt: ‘Het is nu onveilig in Groningen, daar wordt in de discussies aan de praattafels te makkelijk overheen gestapt.’
‘Het is in Groningen nu, op dit moment, onveilig. Daar stapt men in alle discussies aan de praattafels gewoon overheen.’ Theodor Kockelkoren, inspecteur-generaal van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) maakt zich grote zorgen over het maatschappelijke debat over de gaswinning in Groningen.
Sinds de oorlog in Oekraïne voor een wereldwijde energiecrisis zorgt, gaan er stemmen op die beweren een oplossing te hebben: draai de gaskraan in Groningen weer verder open. In 2018 is (eindelijk, zouden Groningers hieraan toevoegen) besloten om na 2022 te stoppen met de gaswinning uit het Groningenveld. Dit jaar wordt er nog ruim 4 miljard kuub opgepompt.
Maar nu ‘de wereld op zijn kop staat’ zou dat heel onverstandig zijn, adviseerde de Mijnraad al in april van dit jaar ongevraagd aan de minister van Economische Zaken en Klimaat. Bij Nieuwsuur lichtte de voorzitter van de Mijnraad Staf Depla toen toe: ‘Wij vragen ons af of het ministerie alle scenario's die kunnen optreden als de gaskraan dicht gaat, wel goed in beeld heeft. (...) Moet er alleen een fabriek een paar dagen dicht? Of is de impact groter?’
Zodra de gasprijs de pan uit rijst, de energierekeningen een nieuw record bereiken of Rusland de Nord Stream 1-pijpleiding weer dichtdraait, staan er zelfbenoemde ‘energie-experts’ op die beweren dat het Groninger gasveld de oplossing biedt voor de crisis.
Ook vanuit het buitenland wordt de druk opgevoerd. Begin september deed de Eurocommissaris voor de Interne Markt Thierry Breton een beroep op Nederland: ‘Elke lidstaat moet zijn verantwoordelijkheden nemen en alle maatregelen nemen die nodig zijn om de vraag naar Russisch gas te verminderen.’
Maar is het verder opendraaien van de gaskraan in Groningen wel het ei van Columbus? Wat er ontbreekt aan de discussie is een analyse van de argumenten en de mogelijke gevolgen. FTM neemt de drie meest genoemde argumenten onder de loep.
‘De gasprijs daalt als we meer winnen’
Gas is wereldwijd duurder geworden doordat Rusland de kraan dicht heeft gedraaid. Schaarste doet de prijzen immers oplopen. Meer gas uit Groningen zou voor verlichting op de markt kunnen zorgen en daarmee de prijzen drukken, is de redenering.
Jelle van der Knoop, voormalig voorzitter van de Groninger Bodem Beweging, plaatst daar kanttekeningen bij. ‘Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat het gas eigendom is van Exxon en Shell en verkocht wordt via GasTerra. Dat gaat tegen de marktprijs. GasTerra heeft immers de opdracht om het gas commercieel te verkopen.’
De wereldwijde marktprijs zou pas worden beïnvloed als er een grote hoeveelheid gas op de markt komt, legt hoogleraar energie-economie aan de Rijksuniversiteit Groningen Machiel Mulder uit. ‘Op het hoogtepunt van de gaswinning in Groningen werd er 54 miljard kuub gas gewonnen. Nu is dat zo’n 4 miljard kuub, dat zal geen groot effect hebben op de spotprijzen.’
In theorie zou er wel een effect kunnen ontstaan op de prijzen voor de lange termijn, de zogeheten forward prijzen, maar ook dat ziet Mulder niet gebeuren: ‘Als de markt weet dat er continu meer gas beschikbaar is, zou dat het risico kunnen verlagen en daarmee de prijzen drukken. Maar daarvoor zou de gaskraan voor de lange termijn open moeten en dat is niet het plan. Dus de onzekerheid blijft.’
Ook het argument dat gas uit Groningen Nederlanders zou kunnen helpen om een koude winter door te komen, haalt Mulder onderuit. Eerder was het Groningenveld inderdaad handig als ‘swing supply’, en kon men pompen als het nodig was. Maar juist het af en toe opvoeren van de productie zorgt voor meer seismiciteit en dus meer aardbevingen. ‘Daarom zijn we er al sinds 2014 van af gestapt en wordt er nu ‘vlak’ geproduceerd. Dus gedurende het hele jaar ongeveer dezelfde hoeveelheid. Je kunt niet zomaar tijdelijk meer gas gaan winnen in wintermaanden wanneer de schaarste en dus de gasprijs het hoogste zijn.’
‘Groningers worden ruimhartig gecompenseerd’
Het gas blijft dus voorlopig duur, en de energierekening zou door meer gas uit Groningen niet dalen. Wel zou meer gaswinning de staatskas spekken, want ongeveer 80 procent van de opbrengsten uit het Groningenveld gaan naar de staat.
Volgens de pleitbezorgers voor meer Groninger gas moet een deel van die opbrengsten dan ook terugvloeien naar het Noorden. ‘Den Haag moet de Groningers ruim compenseren, maar de gaskraan zo ver mogelijk openzetten,’ stelden bijvoorbeeld journalist Jeroen Smit en ondernemer Stef Kranendijk in een ingezonden opiniestuk in de Volkskrant. En ook voorzitter van de Mijnraad Depla denkt dat de gaswinning op zich niet het probleem is: ‘De veiligheid van de Groningers wordt niet bepaald door een jaar iets meer gas te winnen, maar door de versterkingsoperatie.’
Laat dat nou precies zijn waar de schoen wringt. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Groningers ‘ruimhartige’ compensatie wordt beloofd. Wie de afgelopen weken de parlementaire enquête aardgaswinning Groningen heeft gevolgd, kon zien dat die compensatie tot de dag van vandaag niet van de grond komt. Nog maar 5.832 van de 27.000 geselecteerde adressen zijn beoordeeld, waarvan 2.610 daadwerkelijk zijn versterkt en de wachtlijsten voor schade-afhandeling zijn nog steeds lang. Van der Knoop: ‘Dan wordt er geroepen “geef elke Groninger 1 miljoen euro”, maar we weten inmiddels dat de hele afhandeling zo’n boekhoudkundig iets is, we krijgen hier niks cadeau.’
‘Het is niet alleen de extra schade, maar bij meer gaswinning nemen de aardbevingen toe en stort de woningmarkt mogelijk weer in. Ga je mensen daar ook voor compenseren?’
Ook hoogleraar sociale psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen Tom Postmes vindt dit een ongefundeerde belofte. Hij doet al jaren onderzoek naar de maatschappelijke gevolgen van de gaswinning in Groningen: ‘Mensen die dit roepen suggereren dat de problemen met geld op te lossen zijn. Het klopt, jarenlang was men terughoudend met geld, maar inmiddels gaan er enorme bedragen naar de schade-afhandeling en de versterking.’
Dat geld komt echter niet bij de mensen terecht, maar verdwijnt voor een groot deel in de bureaucratie eromheen. ‘Het is dus een reële verwachting dat je ook nieuw geld niet op de plek krijgt waar het het meest nodig is. De suggestie wekken dat het nu ineens wel kan is betekenisloze taal. Men is niet goed geïnformeerd, de argumenten ontbreken volkomen.’
Ook is helemaal niet duidelijk waar Groningers allemaal voor gecompenseerd moeten worden, stelt Van der Knoop: ‘Het is niet alleen de extra schade, maar bij meer gaswinning nemen de aardbevingen toe en stort de woningmarkt mogelijk weer in. Ga je mensen daar ook voor compenseren?’
‘Het kan veilig’
Er is veel onduidelijkheid over hoeveel gaswinning precies tot hoeveel aardbevingen leidt, en hoe groot die zullen zijn. Het valt tot nu toe wetenschappelijk niet precies te voorspellen. Wat wel onomstotelijk vaststaat: er is een directe oorzaak-gevolgrelatie tussen de hoeveelheid gewonnen gas en de activiteit in de ondergrond. Met andere woorden: hoe meer gas wordt opgepompt, des te groter de kans op zware aardbevingen.
Pleitbezorgers van meer gaswinning halen graag een advies van toezichthouder SodM aan dat stelt dat het winnen van 12 miljard kuub gas redelijk veilig kan. Dat zou ruimte bieden voor 8 miljard kuub extra per jaar. Dat advies is echter verouderd. Inspecteur-generaal Kockelkoren: ‘De gedachtegang dat je mensen in Groningen gewoon kunt compenseren, ontkent dat het er nu, op dit moment, onveilig is. Aan de ene kant zijn er nog teveel huizen die mogelijk instorten bij een zware aardbeving en door het lange wachten op versterking en schade-afhandeling hebben mensen aanzienlijke gezondheidsschade en een verhoogde kans op vervroegd overlijden.’
Bovendien: ook nu is er een te grote kans op zware aardbevingen, zegt hij. ‘Zodra er meer gas wordt gewonnen, wordt deze kans – en daarmee de onveiligheid – nog groter.’
De toezichthouder is daarom duidelijk: ‘Ik kan mij geen scenario voorstellen waarbij het verhogen van de gaswinning in Groningen in het belang van de inwoners zou zijn. Natuurlijk hebben zij ook last van de hoge energieprijzen, maar compenseer dan alle burgers.’
De aardbevingen zijn niet het grootste probleem
‘We weten inmiddels dat niet de aardbevingen en ook niet de scheuren het probleem zijn. Het probleem is het managen van de maatschappelijke consequenties,’ legt hoogleraar Postmes uit.
‘Je zadelt een gebied dat volledig ontwricht is wéér voor een langere periode met onzekerheid op’
Een voorbeeld hiervan is de versterking. Tot 2015 bestond er in Nederland geen veligheidsnorm voor aardbevingsbestendig bouwen. In dat jaar is voor het eerst een norm ontwikkeld om te bepalen welke huizen aardbevingsbestendig gemaakt moeten worden.
27.000 huizen zijn toen op basis van die norm aangemerkt als potentieel onveilig, gebaseerd op de aanname dat de gaswinning wordt afgebouwd en op termijn helemaal stopt. Sinds 2015 is die norm daarom steeds verder naar beneden bijgesteld. Van der Knoop: ‘Als de kraan nu weer verder open gaat, dan moeten al die woningen die met de normen van de afgelopen jaren beoordeeld zijn, opnieuw worden beoordeeld, mogelijk zelfs de al versterkte huizen. Dat is niet alleen heel duur, maar zorgt weer voor vertraging. Mensen staan dan weer in de wacht.’
Postmes: ‘De onzekerheid zou dan enorm toenemen en daar maak ik me grote zorgen over. Je zadelt een gebied dat volledig ontwricht is weer voor een langere periode met nog meer onzekerheid op. De consequenties daarvan zijn moeilijk te berekenen.’
Het SodM bevestigt die zorg: ‘Gezien de gezondheidssituatie in Groningen door het lange wachten waar veel mensen nu al last van hebben, zal dit (plus de bijkomende onzekerheid) de toestand van de bewoners alleen maar verder verslechteren.’
De discussie wordt gevoerd vanaf de zijlijn
Wat opvalt is dat de roep om meer gas uit Groningen vooral komt van mensen die niet in het gebied wonen en er ook vaktechnisch niets mee te maken hebben.
Typisch, vindt hoogleraar Postmes: ‘Partijen die pleiten voor het verder openzetten van de gaskraan zeggen: ga met de Groningers praten. Opvallend genoeg staan juist de partijen die de kraan niet verder willen opendraaien in goed contact met de mensen in het gebied, zoals SodM en de staatssecretaris van Mijnbouw. De partijen die roepen dat er gepraat moet worden, hebben zelf juist slechte contacten, dat geldt ook voor de Mijnraad. Ze zouden zich eerst eens beter moeten informeren over de omvang en de ernst van de problemen van veel bewoners in het aardbevingsgebied.’ .
Voor deze mensen wegen angsten voor eventualiteiten in de toekomst – gastekort, energieprijzen – zwaarder dan de bewezen problemen voor de Groningers. Postmes: ‘Het wordt gepresenteerd als een altruïstische gedachte: maar eigenlijk zeg je dat je voor de wereldvrede en een warm huis voor Nederlanders een bepaalde groep bewust laat lijden.’
De toezichthouder maakt zich er zorgen over. Kockelkoren: ‘Aan de praattafels wordt de realiteit van de onveiligheid nu ontkend. Dat komt omdat het een onzichtbare crisis is, dievoor een groot deel plaatsvindt achter de voordeur. Een kans op een aardbeving kun je ook niet waarnemen, maar die onveiligheid is wel reëel.’
Het is een politiek besluit
‘Het is een illusie om te denken dat het definitieve antwoord van de wetenschap gaat komen,’ zegt Postmes. Verder opendraaien van de gaskraan is daarom een politiek besluit en de maatschappelijke druk op staatssecretaris Hans Vijlfbrief van Mijnbouw neemt toe. Tot nu toe liet hij zich niet vermurwen. In juni schreef hij een brief aan de Tweede Kamer: ‘Het kabinet wil het Groningenveld in 2023 kunnen sluiten want dit is de enige manier om de veiligheid in Groningen te herstellen en om onzekerheid voor omwonenden op termijn weg te nemen.’
Dat is in lijn met het advies van het SodM van begin dit jaar. De toezichthouder ziet daarom nu ook geen reden om (ongevraagd) opnieuw advies uit te brengen. Maar plaatst ook een kanttekening: ‘Wat natuurlijk wel zo is, is dat de minister (of staatssecretaris) ook andere belangen weegt dan enkel het belang van de veiligheid van de mensen in Groningen, zoals leveringszekerheid en de veiligheidsaspecten die hiermee samenhangen elders in het land. Zij/hij zal niet altijd 100 procent ons advies overnemen, als de minister een andere afweging kiest dan zal die dit uit kunnen leggen en hierover met de Tweede Kamer in debat gaan.’
Op dit moment is het officiële standpunt van het kabinet niet veranderd, laat een woordvoerder weten: ‘Het kabinet wil in 2023, uiterlijk 2024 de gaskraan in Groningen dichtdraaien. Omdat het gevaarlijk is voor Groningers. Daar verandert de huidige internationale situatie niets aan. De enige uitzondering is dat het een uiterste redmiddel is bij een andere veiligheidsafweging, zoals wanneer ziekenhuizen niet meer verwarmd kunnen worden of er geen gas meer is om op te koken.’
Volgens energie-expert Mulder is dat verstandig. ‘Het is een maatschappelijke afweging: gaan we voor een mogelijk kleine daling van de energieprijzen en verhogen we daarmee het risico op aardbevingen? Ik denk dat we dit alleen moeten doen als het echt niet anders kan, wanneer bijvoorbeeld het hele gassysteem dreigt te bezwijken.’
De NAM is er klaar voor
De NAM houdt er echter wel rekening mee dat het veld weer verder open gaat en staat klaar, vertelde directeur Johan Atema woensdag aan BNR: ‘Wij houden er wel rekening mee. In die zin dat de staatssecretaris mij opdracht heeft gegeven om Groningen ook de komende 12 maanden op stand-by te zetten zodat, als het scenario zich voordoet, dat wij in Groningen kunnen produceren.'
Volgens Atema kan de NAM ongeveer 30 miljard kuub gas per jaar winnen in Groningen en daarmee het gastekort oplossen. Hoewel hij zegt dat het een ‘crisisscenario is dat je hoopt niet mee te maken’ voert hij tegelijkertijd de druk op het kabinet op. ‘Je kunt een tekort aan gas door Groningen oplossen, maar wij nemen dat besluit niet, dat doet de minister.’
De leveringszekerheid is al eerder hét argument geweest om de gaswinning op te schroeven. In het jaar na de tot nu toe zwaarste beving, bij het Groningse Huizinge in 2012, gebruikte toenmalig minister Henk Kamp dat argument om de gaskraan niet dicht te draaien.
Tijdens de verhoren voor de parlementaire enquête in de afgelopen weken is echter gebleken dat ook met een veel kleinere hoeveelheid gewonnen gas aan de verplichtingen voldaan had kunnen worden. De echte reden om toch maximaal te blijven winnen: winstbejag.
Het zekerheidsargument doet nu dan ook alle alarmbellen afgaan. Oud-Kamerlid en gedeputeerde in Groningen William Moorlag (PvdA) zei deze week in zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie: ‘Ik ben er niet zo zeker van dat het gedaan is met de gaswinning. Als de prijzen zo stijgen, gaan er op een gegeven moment hongerige ogen naar kijken. Dan kan het snel gaan. Na de kernramp in Chernobyl dachten we ook dat het gedaan was met kernenergie. Ik vind dat de Tweede Kamer nu scenario’s moet maken voor het geval dat. Wat als de kraan weer open gaat? Want het kan wel eens verrassend snel gaan.’
Noodscenario is niet aan de orde, onveiligheid in Groningen wel
Op dit moment lijkt het erop dat meer gas uit Groningen niet nodig is. Kockelkoren: ‘Het is belangrijk om te benoemen: de NAM is klaar voor een crisissituatie, maar die nu niet aan de orde. De ontwikkelingen in de afgelopen maanden hebben laten zien dat de kans op een noodscenario waarin het echt nodig zou zijn steeds kleiner aan het worden is.’
De Nederlandse gasopslag is al voor meer dan 80 procent gevuld en er liggen twee nieuwe LNG-terminals in de Eemshaven die eind november volledig in gebruik gaan. De overheid heeft bovendien net maatregelen aangekondigd om burgers die in de problemen komen, te compenseren.
Daarvoor zouden gaswinsten wel een rol kunnen spelen, denkt energie-hoogleraar Mulder. Op dit moment levert elke geproduceerde kuub extra geld op. Zelfs al dalen de gasprijzen weer, zoals Goldman Sachs deze week voorspelde. Alleen hoeft dat niet uit het Groningenveld te komen. Mulder: ‘We moeten niet vergeten dat er nog veel in de kleine velden zit. Uit cijfers van TNO blijkt dat er nog ruim 100 miljard kuub te winnen valt.’
Het geld voor compensatie voor alle burgers is er dus, ook zonder nieuwe onzekerheid in Groningen. Kockelkoren: ‘Het is fijn dat de staatssecretaris de realiteit van de onveiligheid ziet, maar het is ook van belang dat de discussie in het maatschappelijke debat goed wordt gevoerd.’ Hij is daarom stellig: ‘Het belangrijkste is dat de Groningers weer een veilige leefomgeving krijgen. Dat vereist een versnelling van de versterking en het afbouwen van de gaswinning.’
84 Bijdragen
Vincent Huijbers 9
Én dat het een dosis wensdenken is dat de opbrengsten voor een algemeen nut te gebuiken zijn (veilig maken woningen, verduurzamen woningvoorraad om energiearmoede terug te dringen, of een fonds zoals de Noren hebben gedaan).
Ben benieuwd in hoeverre de maatschappelijke discussie van invloed zal zijn op de politiek. Als winst voorheen het belangrijkste argument was is de houding van het kabinet nu te prijzen. Maar dan verschuift de discussie automatisch naar de vraag wat dan een 'tekort' zal betekenen en voor wie? Of: wanneer zetten we de kraan wel open? En is dat dan uit te leggen?
Lies Brandhof
Vincent Huijbers 9
Lies BrandhofIk begrijp ook niet dat de LNG 'armada' die richting Europa komt als alternatief kan worden gezien. Die schepen varen niet op wind en de herkomst van het gas of de winning is alles behalve duidelijk.
Daarbij zal de verarming in Europa de transitie naar duurzame alternatieven voor jaren in de weg kunnen zitten.
Dat het niet 'ons' of 'Gronings' gas is maakt de afweging van de argumenten uit dit artikel ook ingewikkeld te wegen. Ik denk dat er vóór ons én ten koste van de Groningers gekozen zal worden als de verschillende belangen niet nu al naast elkaar gelegd worden en gewogen.
John Janssen 4
Vincent HuijbersAls alles goed gaat, hebben we misschien overr 5 tot 10 jaar een LNG pipe line verbinding met de UK. Grootschalig fracken onder Lizz (hun wel!).
De economen onder ons (ik dus niet) kunnen je straks haarfijn uitleggen waarom de geplande Green Deal een serieuze vertraging opliep. De 1 Triljoen die Frans had becijferd, en al door diverse andere als te weinig bestempeld, zal voor heel wat andere items gebruikt gaan worden. Oekraïne is er natuurlijk 1 van als die volwaardig EU lid worden, wat von der Leyen er toch 'door wil drammen', onder het mom van : All Power to Brussel".
Vincent Huijbers 9
John JanssenDaarom is het interessant om te zien welke belangenafwegingen er zullen worden gemaakt.
Martijn Van Sonderen
Lies BrandhofIn een ideale wereld zijn de argumenten om geen langetermijn contracten voor fossiele brandstoffen af te sluiten met andere landen natuurlijk goed en zou Gronings gas daar wellicht een deel van kunnen opvangen. Alleen om dit goed aan te pakken moeten er zoveel stukjes op hun plek vallen, dat je van tevoren al weet dat het links en rechts allemaal niet gaat uitpakken zoals men hoopt. En dan mag u raden wie er dan na die drie tot vijf jaar plotseling nogmaals tien jaar met de gebakken peren mogen zitten, omdat "de situatie dan anders is".
Maar zodra deze man begint te bagatelliseren hoe slecht er is omgegaan met schadeafhandeling in Groningen, is er gelijk niks meer van z'n verhaal over. Hij bekijkt het overduidelijk vanuit een bedrijfsvoering perspectief en heeft geen idee wat er in Groningen daadwerkelijk speelt. Wel toevallig dat ie zelf aan het hoofd heeft gestaan van de afdeling bij Shell die hier over ging. Zeer betrouwbaar dus /s
bouke bunnik 2
Martijn Van SonderenVincent Huijbers 9
bouke bunnikVincent Huijbers 9
Martijn Van SonderenDaarbij valt het op dat bij veel van de grote problemen waarmee dit kabinet kampt er vooral weggekeken en geoutsourced lijkt te zijn. Wat ook past in een beleid van zo min mogelijk doen en pas ingrijpen als de commotie groot is.
Ook nu is het oorverdovend stil terwijl in omringende landen de burgers geïnformeerd worden over mogelijke scenario's.
U kunt raden wanneer Rutte ons zal toespreken. Regeren is vooruitzien.
Martijn Van Sonderen
Vincent HuijbersLex Lissauer 1
Lies BrandhofJeroen van Splunder
Mooi. Dan hoef ik thuis ook niet te besparen. De Duitse en Belgische kerncentrales kunnen ook uit. Die extra LNG-terminal in de Eemshaven was ook niet nodig.
Fijn dat we dat weten. Niks aan de hand, gaat u maar slapen. Er is geen crisis en we kunnen er toch niks aan doen.
John Janssen 4
Jeroen van SplunderWat wij eventueel extra uit Groningen gaan trekken heeft natuurlijk weinig effect op de wereldwijde gas/nlg prijs. Die wordt bepaald door kommersjeele partijen uit Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Die zijn nu tientallen miljarden aan het plannen/uitgeven aan extra verwerking/shipping hardware!
Annegreet Blanken
John JanssenZie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2019/10/04/bescherm-en-herstelplan-gas
John Janssen 4
24 miljard LNG Gate en Eems.
4,5 miljard Groningen
8 miljard in Strategische opslag (80% gevuld, niet volledig leeg te trekken).
Mis ik nog iets?
Dan zitten we blijkbaar redelijk in de buurt MITS het niet een hele maand 5o vriest (extreem droge zomer achter de rug!), en MITS onze EU vrinden (BE/FR/DU/IT) die normaal X miljard van ons afnemen geen beroep op ons doen!
Gelukkig heeft Jetten ALLE scenario's door laten rekenen met realistische cijfers!
Vincent Huijbers 9
John JanssenJe zou deze som dus voor ieder EU lid moeten maken. Rekening houdend met de economische afhankelijkheden die er zijn.
John Janssen 4
Vincent Huijbersff snel;
Kerncentrale capaciteit in FR/DU?
Grote industrie DU reductie?
Vraag uit Oost-Friesland, zoal sommige Duitse vrinden dat noemen, igv koude winter?
Heeft IT zijn geplande extra LNG capaciteit op orde? Blijft de 'Zuidelijke' route voor aardgas open?
bouke bunnik 2
John JanssenJohn Janssen 4
bouke bunnikOok ging een deel van diezelfde industrie die, gedeeltelijk, afhankelijk waren van de waterwegen qua supply en output op lagere doorzet, of volledige shutt done,
Annegreet Blanken
John JanssenJohn Janssen 4
Annegreet BlankenDank.
John Janssen 4
Annegreet BlankenGelukkig gaat von der Leyen de Noorse MP ervan overtuigen dat de prijs per unit ex Noorwegen omlaag moet.
Fijn toch dat Noorwegen ook tot het pact van Europa behoord, toch? Of zouden ze op een beschaafde manier 'niet thuis' geven?
Henry Groenheijde 3
hans van rheenen 7
Voor de Groningers is en was hun emmer ècht al helemaal vol en iedere druppel extra laat hùn emmer meteen overlopen (veroorzaakt meer angst in de regio).
Lijkt me verder vrij simpel om die houding, ook aan de zijlijn, respectvol te blijven waarderen en ondersteunen. We willen de Rutte'se methodiek toch niet overnemen?
Annegreet Blanken
hans van rheenenWillem Timmer 4
misschien is er wat te doen tegen die aardbevingen: water injecteren en de grond steviger krijgen. verder zou ik daar nieuwe huizen alleen bouwen als ze aardbevingsbestendig zijn ontworpen. en daar zou ik een paar Japanners voor binnen halen, en bv niet die minister met de mooie schoenen. dit dossier alleen al laat de incompetentie zien van de regering en het ambtenaren apparaat. ze krijgen de veiligheidheidscheck op schiphol al niet rond en de koffers niet in t vliegtuig. En daar hoef je nou geen academische graad voor te hebben lijkt me. De arbeidsinspectie is er 12 jaar niet geweest. tja....... de ene en de andere hand?
John Janssen 4
Willem TimmerNaast een absoluut falend toezicht door een AI, mag men ook wel de Vakbonden aanspreken. Nu er door een crisissituatie, en door een media aandacht, het 1 en ander naar voren komt gaat men zich (de bonden) weer stoer roeren!
Off topic, maar gierend actueel.
hans van rheenen 7
John JanssenJohn Janssen 4
hans van rheenenWAAR hebben we dat meer gezien?????
hans van rheenen 7
John JanssenAnnemiek van Moorst 11
hans van rheenenWillem Timmer 4
hans van rheenenJan Ooms 10
John JanssenWat niet wegneemt dat de bonden de afgelopen jaren ook veel teveel hun oren hebben laten hangen naar de werkgevers en de neoliberale kabinetten, te beginnen met het ‘akkoord van Wassenaar’.
John Janssen 4
Jan OomsVoorgaande directeur is onder, mede, lofzang van de bonden uitgezwaaid. "Konden we zo goed mee overleggen, met die man"!
Bonden gingen zich pas bemoeien met een 'schonere' productie toen een mogelijk doem scenario zich ontvouwde boven de IJmond. Daarvoor nooit gestaakt voor een schonere (werk)omgeving, toch?
Oh ja, rookgas afvoerinstallatie voor lassers!
Annemiek van Moorst 11
Jan OomsWillem Timmer 4
John JanssenJohn Janssen 4
Willem TimmerHoop dat de nieuwe topper ipv Benschop er eens goed de bezem doorhaalt. Tis nooit 1 man die dit veroorzaakt. Hoop ook dat de persoon, en de grootaandeelhouder, begrijpt dat drastisch en goed ingrijpen met zich meebrengt dat er 'krimp' in vluchten ontstaat.
Klein voorbeeld; er dienen bij iedere toestelafhandeling rolbanden gebruikt te worden die zorgen dat de koffers niet meer in het ruim 'gesjouwd' hoeven te worden door de handlers. Ruim extra tijd is hiervoor nodig, wat overal slottijd verlengt, dus automatisch minder doorzet aan de pieren met zich meebrengt.
Willem Timmer 4
John JanssenAnnegreet Blanken
Willem TimmerAllereerst heeft u het over compensatie. Het is niet meer veilig. In compensatie kunnen wij niet wonen. Wat we vooral nodig hebben is tijd.
Over injectie in Groningen heeft de toezichthouder inmiddels een reactie geschreven: https://www.sodm.nl/sectoren/gaswinning-groningen/injectie-in-het-groningen-gasveld
Over aardbevingsbestendig bouwen:
* Nieuwe panden worden al bevingsbestendiger gebouwd en bestaande panden worden momenteel versterkt.
* Bevingsbestendige/versterkte huizen is op basis van 'near collapse': je hebt genoeg tijd om eruit te komen voor deze instort. Schade kan ook nog steeds optreden.
* Dat duurt nog tot minimaal 2028 en is op basis van afbouw van de winning. Op de huidige versterkingslijst staan zo'n 27.000 panden. De verwachting is dat 13.000 panden versterking nodig hebben. Total duur: > 10 jaar.
* Als de winning weer moet worden opgevoerd, dan gaan we weer terug naar de versterkingslijst van voor het besluit om de winning af te bouwen. Dat betekent dat 150.000 panden onderzocht, doorgerekend en indien nodig versterkt moeten worden.
* Ga er dan vanuit dat daar ook ongeveer de helft van versterkt moeten worden: zo'n 75.000 stuks. Bijna zes keer zoveel, dus het gaat dan ook zes keer zoveel tijd kosten: > 60 jaar.
* Veel sneller kan niet. 10 jaar halen we ook alleen als we met een factor 3 versnellen. Onze infrastructuur moet het ook allemaal aankunnen en we moeten in de tussentijd ook ergens wonen.
* Niet alleen moeten er meer huizen versterkt worden. Er moet ook zwaarder versterkt worden. Huizen worden letterlijk omgebouwd tot bunkers. Een groot deel van de iets meer dan 3.000 woningen die nu al versterkt zijn, moeten bovendien overnieuw, want die zijn dan tegen een te lichte norm versterkt.
Tot dat klaar is, kan de gaskraan niet verder open, want dat is niet veilig!
Kortom: het besluit tot afbouw is destijds niet voor niets genomen. Het is een schier onmogelijke opgave.
Vincent Huijbers 9
Annegreet BlankenIk ben dan wel benieuwd naar deze uitspraak van Vrijbrief:
'Mijn lijn is altijd geweest: gas uit Groningen is echt het laatste laatste redmiddel in een emergency.'
Wanneer is dat? Die vraag proberen te beantwoorden denk ik belangrijk omdat veiligheid heel lang is genegeerd.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/6898/veiligheid-geen-rol-bij-gaswinning-groningen
John Janssen 4
Vincent HuijbersAlles vwb Groningen staat of valt wat Vijlbrief verstaat onder "emergency"!
Annemiek van Moorst 11
Annegreet BlankenDus, de gaskraan zou open kunnen mits aan alle eisen van Groningen p.o. wordt voldaan.
Dat dat niet kan ivm het jarenlang traineren van een oplossingsrichting, geeft wel aan wat van Rutte c.s. is te verwachten. NIKS.
Willem Timmer 4
Annegreet BlankenJohn Janssen 4
Willem TimmerHoop handjes waren weggehaald door de betrokken aannemers omdat Wiebus een 'pauze' inlasten in de versterkings-operaties. Zowel Hut als de betrokken aannemers waren al 'gierend gek' geworden door steeds weer een nieuwe normering voor de diverse werkwijzen. Ook duidelijk een niet zo fatsoenlijke manier om de boel te traineren!
Willem Timmer 4
John JanssenRoelof de Vos
hans van rheenen 7
Roelof de VosAfgezien van het feit, dat je hele leefgemeenschappen niet zomaar (voor geld) gaat/kunt verhuizen.
Annegreet Blanken
Roelof de VosEn wij wonen hier prachtig! We hebben hier onze gemeenschap, onze familie en vrienden, ons werk, onze bedrijven, ons cultureel erfgoed, ons prachtige landschap. We willen niet weg.
Uw idee ontbeert, naast enig realisme, vooral ook empathie.
John Janssen 4
Annegreet Blankensquarejaw 5
John JanssenWillem Timmer 4
John Janssensquarejaw 5
John Janssen 4
squarejawhans van rheenen 7
squarejawsquarejaw 5
hans van rheenenRuben de Puben
Het compenseren van burgers door de overheid maakt in principe het probleem alleen maar groter, ook dit geld is bijgedrukt en voert de inflatie op.
De implicaties van hoge energiekosten zijn vooral het ergst bij producerende industrieën. De burger compenseren is 1 ding, maar de inflatie blijft aanhouden en als de kosten van het produceren van producten blijft stijgen door oa de hoge energieprijs stort de hele boel in lijkt me.
Dan is de rekensom simpel maar heel schrijnend. Hoeveel gevaar levert het Groningen op vs hoeveel geld levert het NL op en zorgt het ervoor dat mensen niet in de kou zitten met weinig eten met alle gevolgen van dien.
Annegreet Blanken
Ruben de PubenRuben de Puben
Annegreet BlankenHans Hoekman 1
Bovendien stellen die aardbevingen in Groningen echt niks voor. De zwaarste 'aardbeving' in Groningen (Huizinge) had een sterkte van 3,6 op de schaal van Richter. Ter vergelijking: De aardbeving in Roermond (1992) had een sterkte van 5,8 op de schaal van Richter en was dus meer dan 100 x sterker dan de zwaarste aardbeving in Groningen.
Kortom: draai die gaskraan maar open. Want dat het (te) onveilig is in Groningen door de aardgaswinning, klopt gewoonweg niet.
Nog een tip voor de NAM: ga z.s.m. alle woningen in het aardbevingsgebied van onder tot boven fotograferen. Dat gaat jullie echt heel veel schelen in de kosten voor de schadeafhandeling (..).
hans van rheenen 7
Hans HoekmanJohn Janssen 4
Hans HoekmanAnnegreet Blanken
Hans HoekmanIk heb de Huizingebeving van een kilometer afstand meegekregen. Het was doodeng. Ik zag de hoeken van mijn huis torderen. Veel zwaarder moeten bevingen niet worden. Dat was de 3.6 waar u het over heeft.
Het Groningen veld volgt een empirische wet die veel lijkt op Gutenberg-Richter. Op elke 7,3 M1+ volgt M2+, op elke 7,5 M2+ volgt M3+. Er zijn al 12 M3+ gasbevingen geweest. Een M4+ bij kraan open is waarschijnlijk. Als we dan uitgaan van een beving van 4,5 dan is deze bijna 10! keer zwaarder dan de beving van Huizinge. Dat kunnen de huizen in Groningen, die louter gebouwd zijn op zwaartekracht en stormen, niet aan. Dan gaan er echt ongelukken gebeuren.
John Janssen 4
Annegreet Blankensquarejaw 5
Hans HoekmanArne van der Wal 10
Hans HoekmanHans Hoekman 1
Arne van der WalTja.. dan zegt de PGA-schaal dus niks over de kracht waarmee de oppervlakte wordt getroffen. Want door de aardbeving in Chili werd de stad Puerto Saavedra geheel verwoest. De beving was zo krachtig dat rivieren hun loop verlegden en de vulkaan Puyehue uitbarstte.
Tijdens de zwaarste aardbevingen in Groningen is er - voor zover mij bekend - nog geen dakpan naar beneden gekomen. Wat redelijk overeenkomt met de volgens Wikipedia waarneembare gevolgen van een aardbeving van 3- 3,9 op de schaal van Richter: "mensen nemen trillingen als van een voorbijrijdende vrachtwagen waar; tegen elkaar staande glazen rinkelen; hooguit zeer lichte schade mogelijk, zoals losse dakpannen".
Ook de aardbeving zwaarste aardbeving in mijn woonplaats (2,6) komt overeen met de waarneembare gevolgen vaneen aardbeving van 2-2,9 op de schaal van Richter volgens Wiki: Meetbaar; wordt slechts door weinig mensen waargenomen onder gunstige omstandigheden; hoogstens enkele (zeer) lichte objecten kunnen bewegen; vrijwel nooit enige vorm van schade. Ik heb deze aardbeving dan ook niet gevoeld.
@ Annegreet: als je de hoeken van je huis zag torderen, dan vraag ik mij toch echt af of je hallucinerende pilletjes je had geslikt. Of waren het paddo's?
@ John: fotograferen van (scheuren in) woningen hoeft echt niet zoveel te kosten. Alleen de buitenkant van de woningen fotograferen zou per woning binnen een uur moeten lukken. Arcadis rekent hiervoor echt geen uurtarief van 250 euro. En nee, ik werk niet bij Arcadis. Maar ik erger mij aan buurtbewoners die aardbevingsschade opgeven terwijl ze weten dat dit geen aardbevingsschade is en daarna klagen dat het allemaal zolang duurt.
John Janssen 4
Hans HoekmanHans Hoekman 1
John Janssenhans van rheenen 7
De titel van dit artikel is juist: Meer gas uit Groningen is onveilig en lost crisis niet op!
Rob Pieterman
John Janssen 4
Rob PietermanVincent Huijbers 9
https://youtu.be/oNrhOdNjCH8
De ongemakkelijke waarheid: Europa heeft nú Gronings gas nodig
https://decorrespondent.nl/13187/de-ongemakkelijke-waarheid-europa-heeft-nu-gronings-gas-nodig/1208119554345-da433d2b
Het schaaltje met argumenten vóór gaswinning uit Groningen lijkt opvallend groot. Het veilgheidsargumemt lijkt het steeds af te leggen. Maar zoals in dit artikel ook staat beschreven is dat langs de zijlijn gemakkelijk geroepen.
Politiek komt het in feite neer op we gaan uw veiligheid opofferen voor belangen waarvan wij vinden dat die zwaarder wegen. Wie 'wij' zijn is dan interessant om in te vullen (Boze burgers? Ondernemers? Den Haag? druk vanuit Europa?) en hoeveel gewicht er tegenover de veiligheid van burgers in Groningen geplaatst zal worden (welke scenario's zijn denkbaar?).
Akelige situatie maar met een 'standby' Groninger gasveld wel goed om te overdenken.
John Janssen 4
Vincent HuijbersZou ook zo maar kunnen zijn, dat er diverse 'Staatshoofden' zijn die een vreselijke nare bui zien hangen, en de 'achterkamertjes' diplomatie uit de stal haalt (als die er al lang niet uitgehaald is!?) om te de-escaleren, c.q. te beëindigen.
Zou ook zo maar eens kunnen zijn, dat 1 partij daar niet in wordt verwittigd!
Kan dat 'schaaltje' met argumenten vóór mooi in de kast blijven staan!
Vincent Huijbers 9
John JanssenHet is nodig om aan het veiligheidsargument vast te houden omdat het niet om oneigenlijke reden genegeerd mag worden. Dat is op heel veel terreinen in betere tijden al gebeurd. Comfort en eerste levensbehoeften zijn voor de welvarende Europeaan misschien wel hetzelfde geworden. Daar wijken zaken voor.
Niet dat de gevolgen voor mensen gebagatelliseerd moeten worden maar in tijden van crisis is het wel goed om te definiëren wat een 'probleem' is. En voor wie.
Aan de andere kant lijken onze economieën zo verweven dat noodgedwongen afschakelen een keten aan gevolgen heeft. Zijn die te overzien? Met de pandemie in het achterhoofd denk ik dat we flexibel genoeg zijn als we willen. Of de lasten eerlijk verdeeld worden is misschien dan wel een uitdaging.
https://dtvnieuws.nl/index.php/nieuws/artikel/bakker-van-de-ven-trekt-aan-de-bel-met-slap-brood-gebakken-op-120-graden
John Janssen 4
Vincent HuijbersOver Oosterburen gesproken; hoe gaan die de voormalige Rosneft raffi managen bij Schwedt?
Super belangrijk voor de regio.
Ze hadden al maanden de tijd om dit aan te zien komen, dus zullen wel een uitgedacht plan hebben, toch?
Is de 850 miljoen voor het ombouwen van de installatie van Ural naar US Shale crude?
Gelukkig heeft de EBV 90 maanden crude, diesel, benzine en jetA1 in voorraad!
Vincent Huijbers 9
John JanssenJohn Janssen 4
Vincent HuijbersGrote woorden weer van vdL over 140 miljard hulpfonds, maar wanneer en waar/wie? De simpele boodschap van "de diverse regeringen moeten dat eerst voorschieten, en dan terughalen bij XXL verdieners" werkt blijkbaar dus niet voor iedereen.
Meest bizarre, en toch wel tekenend voor een falende Nationale overheid, is het voorbeeld van een glastuinbouw boer. Heeft al 2 jaar aanvraag geo-thermiek installatie staan. Door f...... red tape nog niet van de grond, krijgt gasrekening van hier tot Glanerbrug, dus moet noodgedwongen stoppen.
Mark gaat ervan uit dat net als bij de Corona pandemie het bankroet van 'bedrijfjes' wel mee zal vallen. Dat hij bij de Groningers en de Toeslagenouders geen empathie voelt kan ik nog begrijpen (maar keur het xxl af), maar het MKB zijn ondernemers pur sang, dus zijn achterban!?
Vincent Huijbers 9
John JanssenHet onvermogen om gericht diegene te helpen die het nodig heeft is curieus. Het lijkt soms voort te komen uit onwil. Misschien niet eens bewust maar vanuit een gevoel van verongelijktheid en dat gemeenschapsgeld verdiend moet worden. Solidariteit is steeds meer naar het individu verschoven.
Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Want aan de andere kant bestaat die solidariteit ineens wel als helicoptergeld dat bij een crisis wél over de hele maatschappij uitgestrooid kan worden. Ook diegene die het niet nodig hebben zullen niet te kort gedaan worden. Uiteindelijk zal het verschillen verdiepen. Rutte lijkt vooral te reageren in plaats van te regeren door zijn afkeer van visie. Al wijst Maarten van Rossum erop dat deze visie er wel is in de vorm van het idee dat de overheid vooral kleiner kan en zelfredzaamheid van burgers. In wezen is die samenleving voor een deel geslaagd. Maar we zien nu wat voor gevolgen dit heeft voor diegene waarbij het loket toch te ver weg blijkt te zijn gezet.
Topeconoom: kabinet helpt vooral rijkere Nederlanders in deze energiecrisis
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5333771/energiecrisis-energierekening-steunpakket-accijns-prijsplafond-marieke
Terwijl armere huishoudens nauwelijks konden verduurzamen, zorgden rijkere huizenbezitters voor een stormloop op subsidies
https://www.businessinsider.nl/energiekloof-arme-rijke-huishoudens-subsidie-isolatie/
John Janssen 4
Vincent HuijbersWees nu eens creatief, zou je hier willen opperen. Noodwet maken, alle producenten TIJDELIJK nationaal maken. Door laten draaien onder agreement van, 'de Staat betaalt alle extra uitgaven voor duurdere grondstoffen, maar geen verhogingen van tarieven tot medio X (laatste afhankelijk van marktsituatie NA oorlog)'.
Denk zomaar dat de producenten ook feitelijk een snelle oplossing willen. Vandaar toch die extreme prijsverhogingen die langzaam door beginnen te dringen in de maatschappij. En ja denken ze dan, laat die snackbar houder, bakker, slager maar klagen, actie moet vanuit Den Haag komen zodat wij als producent geen onnodig verlies gaan lijden.
Hebben Kaag en Hoekstra dan ook geen visie (Segers loopt met de grootste kudde mee!)?
Willen ze een groot deel van hun electoraat niet verliezen aan een populistische opmars, moeten ze toch wel zeer snel en zeer gericht actie ondernemen. Een 14 miljard pas volgend jaar is dan te weinig, te laat!
Leuk dat je Maarten noemt. Lees net zijn boek Drie Oorlogen.
Lies Brandhof
Vincent HuijbersMooi dat hij al in het begin aangeeft dat energie macht is en je dat nooit uit de handen vd gemeenschap moet geven. Ik vond dit daarom een mooi interview.
Power to the people: geef de energiemarkt terug aan de burger
https://decorrespondent.nl/13680/power-to-the-people-geef-de-energiemarkt-terug-aan-de-burger/4593451658400-c38343fc
Vincent Huijbers 9
Lies Brandhof‘Noors model’ vertoont barstjes
https://www.eur.nl/nieuws/noors-model-vertoont-barstjes
Opmerkelijk is:
'Over één ding is iedereen het wel eens: het was een goede zet van de Noren om de inkomsten uit aardgas op afstand te zetten van politici.'
Dat de macht weer naar de burger moet gaan kun je ook breder trekken. Je zou een vorm collectieve verantwoordelijkheid of gemeenschapszin terug kunnen winnen in een geïndividualiseerde en ontzuilde (of: doe het zelf) maatschappij. We zijn nu slechts consumenten.
Er zijn verschillende onderzoeken die een relatie leggen tussen eigenaarschap over de energievoorziening en bewuster verbruik. Dat moet je zien in de zin van dat als je niet waait of de zon niet schijnt keuzes worden gemaakt. Dat helpt misschien zo mee voor die andere uitdaging die nu even geparkeerd lijkt: het klimaat.
Vincent Huijbers 9
John Janssenhttps://eenvandaag.avrotros.nl/item/medewerkers-blij-om-loonsverhoging-maar-bakker-loes-maakt-zich-zorgen-of-ze-het-wel-kan-betalen/
Josina Surewaard 1
Ruud de Vries 1