Na een maandenlang onderzoek van twee Nederlandse journalisten is er vanaf vandaag meer duidelijkheid over de tot nog toe schimmige ISDS-claims. Met ISDS klagen bedrijven landen aan voor miljoenen euro’s vanwege het mislopen van investeringen, bijvoorbeeld door niet-verwachte regelgeving in dat land. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit het nieuwe onderzoek?
‘ISDS is een krachtig mechanisme. Om goed te kunnen begrijpen hoe het werkt, en op welke manieren het uiteindelijk democratie kan ondermijnen, moeten we weten over welke zaken we het precies hebben’, legt journalist en schrijver Frank Mulder uit. Hij heeft samen met collega Eva Schram maandenlang onderzoek gedaan naar
Investor-State Dispute Settlement-zaken, kortweg ISDS. Het werk van Mulder en Schram staat sinds vandaag
online bij Oneworld.
Internationale arbitrage
ISDS is onderdeel van veel investeringsverdragen die wereldwijd tussen landen worden afgesloten. Met ISDS kunnen grote bedrijven misgelopen investeringen claimen bij landen die bedrijven onteigenen of nieuwe regels en wetten invoeren. Er volgt in zo’n geval een arbitragerechtszaak tussen het bedrijf en het land. Deze rechtszaken kosten de landen miljoenen euro’s in geval van verlies of schikking.
Volgens ISDS-expert Gus Van Harten bestaat het gevaar dat landen nieuwe wetgeving niet invoeren uit angst voor een claim, dit wordt
regulatory freeze genoemd.
Mulder vertelt waarom deze website er nu moest komen: ‘Er wordt heel veel beweerd over ISDS, maar het is moeilijk om te zien wat er nu écht gebeurt in deze sector. Voorstanders geven voorbeelden van zielige ondernemers die hun fabriek zijn kwijtgeraakt aan boze regeringen. Tegenstanders vertellen dat boze multinationals arme democratieën ondermijnen. Waarschijnlijk gebeurt het allebei.’
Bijna alle ISDS-zaken nu online
De meeste ISDS-zaken worden niet in het openbaar gevoerd, daardoor komt er weinig informatie over de ISDS-zaken naar buiten. Die geheimzinnigheid is nu vrijwel verleden tijd. Op een interactieve website staan alle 629 bekende
ISDS-zaken weergegeven op een wereldkaart. Via die kaart kan je zien welke landen de meeste claims ontvingen, uit welke landen de meeste claims afkomstig waren, welke arbiters daarbij betrokken waren, wat het geclaimde bedrag was, en (waar mogelijk) welke uitspraak er is geweest.
Het was niet gemakkelijk om alle informatie over ISDS-zaken boven water te krijgen volgens Mulder: ‘Veel info is alleen te krijgen via betaalde websites, bedoeld voor advocaten. De UNCTAD geeft jaarlijks een analyse, maar veel informatie over uitspraken en over de betrokken arbiters blijft obscuur. Overigens zijn er waarschijnlijk nog tientallen zaken die helemaal onder de radar blijven.’
De aanklagers
Bedrijven maken aanspraak op ISDS via een investeringsverdrag dat is afgesloten tussen twee landen. Bijna 85 procent van alle ISDS-claims is afkomstig van bedrijven die zijn gevestigd in een westers land. Nederland was in 2014 het land waaruit de meeste ISDS-claims afkomstig waren, dat waren er toen zeven. Gelet op het totale aantal van 629 claims staat Nederland op plaats twee met 73 claims, enkel vanuit de Verenigde Staten zijn meer ISDS-claims afkomstig. Follow The Money berichtte eerder over de uitzonderlijke positie van Nederland als
topclaimland. Mulder en Schram merken op dat maar bij 16 procent van 73 Nederlandse ISDS-claims met zekerheid is vast te stellen dat die ook daadwerkelijk afkomstig zijn van een Nederlands bedrijf. Bij 5 procent is het een bedrijf buitenlands met werknemers in Nederland. Bij de rest van de claims is een brievenbusfirma zeker (68 procent) of waarschijnlijk (11 procent).
De aangeklaagden
Uit de verzamelde gegevens van Mulder en Schram blijkt verder dat veel landen de afgelopen jaren te maken hebben gehad met een of meer ISDS-claims. Maar ook dat weinig landen constant onder vuur lagen. Argentinië werd het vaakst aangeklaagd (56 keer), gevolgd door Venezuela en daarna Tsjechië. Veel ontwikkelingslanden vinden ISDS oneerlijk omdat het westerse investeerders zou bevoordelen. Mulder en Schram citeren een voormalig minister in Venezuela, die ISDS ‘een neokoloniaal systeem’ noemt. Aangeklaagd worden door middel van ISDS betekent niet automatisch verliezen, het land kan de ISDS-zaak ook winnen of schikken met de aanklager. Bij verlies of schikking moet het land een schadevergoeding betalen. Veel ISDS-zaken duren jaren en zijn nog niet afgerond. India heeft de twijfelachtige eer al zijn afgeronde ISDS-zaken te hebben verloren.
De arbiters
In het onderzoek staan de namen van 88 procent van alle arbiters die ooit betrokken zijn geweest bij een ISDS-zaak. Iedere ISDS-zaak heeft voor elk van beide partijen een arbiter en een voorzitter. ISDS-arbiters zijn advocaten gespecialiseerd in internationaal investeringsrecht. Gedrieën bepalen zij de uiteindelijk winnaar. Van de 401 achterhaalde arbiters vormen 39 personen de kern. Deze mensen zijn bij de meeste ISDS-zaken betrokken. Zo deed de Franse Brigitte Stern maar liefst 67 zaken, 12 procent van het totale aantal. De ISDS-arbiters en bedrijven voeren onder andere met behulp van een voormalig Buitenlandse Zaken-ambtenaar een stevige
lobby voor het voortbestaan van ISDS.
Alle data uit het onderzoek van Mulder en Schram is vanaf vandaag
vrij te downloaden zodat andere journalisten, onderzoekers en andere geïnteresseerden met de gegevens aan de slag kunnen. In de komende weken verschijnen naar aanleiding van het onderzoek nog een aantal verdiepende verhalen van de beide journalisten.
N.B. Naast Frank Mulder en Eva Schram is ook datajournalist Adriana Homolova betrokken bij het onderzoek.
CETA op de schop?
ISDS is vooral bekend geworden omdat het een plek krijgt in het fel bekritiseerde handels- en investeringsverdrag TTIP tussen Europa en de Verenigde Staten. Die onderhandelingen lopen nog. Onder druk van de publieke opinie heeft de Europese handelscommissie recent voorgesteld ISDS in TTIP aan te passen zodat het transparanter wordt. Centraal hierbij staat de oprichting van een
Investment Court System. Dit systeem maakt gebruik van rechters in plaats van arbiters. Uiteindelijk moet het systeem opgaan in een nog op te richten
International Investment Court,
schrijft de Europese Commissie.
En dan het CETA-verdrag (
Comprehensive Economic and Trade Agreement), tussen Europa en Canada. Dit verdrag is al uitonderhandeld. Toch werd er gisteren opnieuw over gestemd in de Tweede Kamer. Een Kamermeerderheid
stemde voor de wens om de Nederlandse regering alsnog ISDS in CETA te laten vervangen door het
Investment Court System. Het is de vraag of dat wel gaat lukken. De Europese handelscommissie heeft de leiding in de CETA-onderhandelingen en laat zich normaal niet de les lezen. Een woordvoerder van de handelscommissie
zei in september tegen Follow The Money:
‘De commissie staat nog steeds achter de uitkomsten van CETA, ook het onderdeel over investeringsbescherming. De commissie is niet van plan een al afgesloten verdrag te gaan heropenen, we moeten oppassen dat hierom vragen kan leiden tot de situatie waarbij onze onderhandelingspartner ook zaken wil wijzigen in het verdrag.’
13 Bijdragen
Sanne
Als het allebei gebeurt, waarom beginnen we er dan aan vraag ik mij af.
Daarbij betaal ik geen belasting om verlies van bedrijven te compenseren, ik betaal belasting zodat heel het land collectief samen kan leven zonder dat er mensen buiten de boot vallen. Helaas is dit idee in de politiek allang verloren gegaan.
Joost Vsser
SanneMitchell
SanneZie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ttip-handelsovereenkomst-tussen-europese-unie-en-de-verenigde-staten/inhoud/isds-hoe-worden-investeringen-in-ttip-beschermd
Sanne
MitchellMisschien moeten we ook een internationaal werknemers akkoord maken om werknemers wereldwijd te beschermen, die kunnen dan bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf aanklagen als de standaarden niet hetzelfde zijn als in Nederland. Wel zo eerlijk lijkt mij, een eerlijke en gelijke behandeling voor iedereen en niet alleen voor investeerders. Zo kunnen we er ook voor zorgen dat alle bedrijven niet gaan produceren in derde wereldlanden en dus vertrekken uit Europa.
Joost Vsser
Ben benieuwd als er een noodwetje komt wat de grenzen sluit, zou toch wel een zeer onvoorziene omstandigheid scheppen, en buitenlandse bedrijven daardoor minder winst verkrijgen, zij op ISDS een beroep kunnen doen.Ieder zinnig mens zou hierom hoonlachen, maar geld stinkt niet, toch?
jefcooper
Joost VsserDat lijkt me niet denkbeeldig.
Het gaat nog veel verder, wat gebeurt er als een land uit de EU stapt ?
MvdB
"Als ISDS niet in TTIP maar wel in CETA wordt opgenomen, zet de EU alsnog de achterdeur open voor miljardenclaims van grote bedrijven uit de Verenigde Staten. Veel van hen hebben namelijk ook één of meerdere kantoren in Canada en kunnen zo aanspraak maken op de investeringsbescherming in CETA."
CETA is inmiddels uit onderhandeld zoals het FTM-artikel aangeeft.
Ook frappant:
"ISDS, zoals de controversiële investeringsbescherming wordt genoemd, is als nadrukkelijke eis van de EU zelf opgenomen in het Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) met Canada. Dit blijkt uit gelekte stukken die in handen zijn gekomen van consumentenorganisatie foodwatch."
Bron:
http://www.foodwatch.org/nl/pers/persberichten/persberichten-detail/gelekt-omstreden-investeringsbescherming-als-eis-van-de-eu-in-handelsverdrag-opgenomen/
jopie1978
16again
jopie1978jopie1978
16againMitchell
16againMitchell
jopie1978jefcooper
GM investeerde ooit 100 miljoen dollar om in Indonesië auto's te assembleren.
Vlak daarop kreeg een schoonzoon van de president toestemming 40.000 auto's uit ZO Azië te importeren, op gunstige voorwaarden.
GM kon de investering afschrijven.
Toch denk ik dat ons uitleveren aan multinationals voorkomen moet worden.
Die houden nog minder rekening met ons dan regeringen, die tenminste de schijn van democratie willen ophouden.
Multinationals gaat het alleen om dividend uitkeren.