
Over de winnaars en verliezers van globalisering. Lees meer
Internationale handels- en investeringsverdragen als TTIP en CETA bevorderen de vrije handel tussen burgers, landen en continenten, leveren nieuwe banen op en geven het bedrijfsleven een impuls. Althans, dat is het idee. In werkelijkheid vinden de onderhandelingen achter gesloten deuren plaats en werken lobbygroepen hard om hun belangen veilig te stellen.
Er bestaan dan ook grote zorgen dat de verdragen niet de belangen van (EU-)burgers dienen, maar vooral die van grote ondernemingen. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen voor de kwaliteit van ons voedsel? Ons energiebeleid? Gaat de belastingbetaler straks opdraaien voor claims van Amerikaanse multinationals als we chloorkippen en -eieren uit onze schappen weren? Of als we kerncentrales sluiten? Follow the Money zoekt het antwoord op die vragen.
De Eerste Kamer stemt over handelsverdrag CETA: wat staat er op het spel?
Nationale Nederlanden eist half miljard van Argentinië om nationalisering pensioenstelsel
Hoe Canada de Europese voedselveiligheid verwatert
De wereld bespreekt ISDS, critici vrezen betekenisloze hervormingen
Europese vrijhandelsverdragen: werk als wisselgeld
5 Vragen over het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Japan
Tweede Kamer bepaalt: TTIP en CETA zijn geen controversiële onderwerpen
De econoom die het waagde aan TTIP te tornen
Hoe een halve huilbui ons aan CETA hielp
Trump stopt met handelsverdrag TPP, bedrijven bieden banen aan
© FREDERICK FLORIN / AFP
De wereld bespreekt ISDS, critici vrezen betekenisloze hervormingen
Deze week praten vertegenwoordigers van honderd landen in New York over investeerder-staatarbitrage (ISDS). Dat is een juridisch instrument dat multinationals kunnen gebruiken om overheden voor miljarden aan te klagen. Critici vrezen dat de nieuwe onderhandelingen neerkomen op oude wijn in nieuwe zakken. Degenen die profiteren van het instrument – machtige staten en topjuristen uit de ISDS-sector – hebben volgens hen de regie in het overleg. Ook Nederland behoort tot die laatste groep.
-
Deze week komen delegaties van zo’n honderd landen samen in New York voor overleg over de investeerder-staatarbitrage (ISDS).
-
ISDS is een bepaling in meer dan drieduizend investeringsverdragen die bedrijven het recht geeft om staten aan te klagen via arbitragetribunalen, buiten de nationale rechtspraak om, wanneer overheden in hun ogen hun rechten als investeerders schenden. Na 942 ISDS-zaken zijn er steeds meer landen, ngo’s en wetenschappers die zich kritisch uitlaten over de bepaling. ‘Grote bedrijven en de superrijken, samen met de arbitrage-industrie [de juristen die de ISDS-zaken afhandelen], zijn verreweg de belangrijkste begunstigden van ISDS,’ zegt de Canadese hoogleraar Gus Van Harten.
-
Binnen een werkgroep van een commissie van de Verenigde Naties (UNCITRAL Werkgroep III) vindt deze week de vierde bijeenkomst plaats tussen delegaties van zestig landen, plus waarnemende delegaties zoals Nederland, om de zorgen over ISDS te bespreken en hervormingen te ontwerpen. Het overleg werd in 2017 gestart.
-
Critici die de bijeenkomsten bijwoonden, stellen dat de voorstanders van ISDS – bepaalde sterke landen en de juristen uit de ‘arbitrage-industrie’ – een grote invloed hebben op de agenda in het overleg. Wanneer kritische delegaties als Zuid-Afrika het woord nemen, worden ‘hun kritieken soms niet eens in de verslagen opgenomen,’ zegt de Nieuw Zeelandse hoogleraar Jane Kelsey.
-
ISDS-juristen blijken bestuurlijke functies te bekleden in de werkgroep en in groten getale aanwezig in de voor de werkgroep opgerichte adviesgroepen. Ook bestaan externe ‘waarnemende’ organisaties voornamelijk uit juristen en bedrijven, terwijl het maatschappelijk middenveld ondervertegenwoordigd is.
-
‘Bredere kritiek wordt genegeerd’ in het overleg, zegt de Nieuw-Zeelandse hoogleraar in de rechten Jane Kelsey. Het resultaat zal volgens haar ‘oude wijn in nieuwe zakken zijn’.
- Een van de voorstellen die op de agenda staat is een permanent investeringshof. Volgens de EU komt dat aan ‘alle zorgen’ tegemoet. Volgens hoogleraar Gus van Harten zou zo’n permanent hof echter mogelijk ISDS ‘institutionaliseren zonder de belangrijkste gebreken op te lossen’.
Toen de Zuid-Afrikaanse president Nelson Mandela in 1997 en 1998 bilaterale investeringsverdragen met Italië, België en Luxemburg ondertekende, vermoedde hij waarschijnlijk niet dat hij daarmee toekomstig anti-apartheidsbeleid zou belemmeren.
Maar toen Mandela’s opvolger en partijgenoot Thabo Mbeki in 2007 de economische achterstelling van de zwarte bevolking wilde aanpakken, was dat precies wat er gebeurde. Mbeki was bezig met het optuigen van een nieuwe mijnbouwwet. Die moest oude concessies van mijnbouwbedrijven herzien en bepalen dat de mijnbouwaandelen voortaan voor 26 procent in handen van de zwarte bevolking zou zijn. De wet zou gelden voor alle bedrijven, ongeacht hun land van herkomst. In de investeringsverdragen die Mandela had ondertekend, vonden de buitenlandse mijnbouwbedrijven echter een sterk juridisch verdedigingsmiddel: de zogeheten ISDS-clausules. Volgens de Zuid-Afrikaanse jurist Jason Brickhill had Zuid-Afrika de verdragen destijds gesloten ‘zonder werkelijk te begrijpen’ wat deze clausules inhielden.
ISDS staat voor investor-state dispute settlement, oftewel investeerder-staatarbitrage. Sinds de clausule in 1968 voor het eerst opdook in een investeringsverdrag tussen Nederland en Indonesië, is ISDS in meer dan drieduizend handels- en investeringsverdragen opgenomen. Het instrument biedt bedrijven de mogelijkheid staten aan te klagen wanneer de bedrijven vinden dat hun rechten als investeerders geschonden worden.
En dat is precies wat het Italiaanse mijnbouwbedrijf Foresti deed. In 2007 eiste het bedrijf in een ISDS-zaak 375 miljoen dollar schadevergoeding van de Zuid-Afrikaanse staat, wegens een in hun ogen onterechte onteigening. Met succes, niet omdat de zaak gewonnen werd, maar omdat Mbeki een uitzondering maakte: anders dan de overige mijnbedrijven hoefde Foresti slechts 5 procent zwarte aandeelhouders te halen. Nadat Mbeki deze concessie deed, liet Foresti de zaak vallen.
De teller staat op 942 ISDS-zaken
Deze week komen zo’n honderd landen samen in New York voor kritisch beraad over ISDS, de bepaling die inmiddels meer dan vijftig jaar bestaat. Zuid-Afrika staat inmiddels in de voorhoede van landen die fundamentele verandering wensen.
Sinds 1968 zijn er 942 ISDS-zaken aangespannen, de meeste in de afgelopen twee decennia; tot dusver zijn er 602 afgerond. De afhandeling van ISDS-zaken gebeurt buiten de nationale rechtspraak om, binnen een zogeheten arbitragetribunaal. Zo’n tribunaal bestaat uit drie gekozen ‘arbiters’: topjuristen die zich speciaal voor de zaak laten inhuren.
’ISDS zorgt al vijftig jaar dat buitenlandse investeringen daar belanden waar ze het meest nodig zijn’
Voorstanders noemen ISDS een win-win: goed voor landen, goed voor bedrijven. Volgens topjurist en veelgevraagd arbiter Charles Brower garandeert ISDS dat conflicten tussen investeerders en gastlanden in ‘neutrale fora’ – de arbitragetribunalen, dus – worden afgehandeld, in plaats van binnen de ‘gepolitiseerde’ nationale rechtspraak. ISDS vervult daardoor al vijftig jaar ‘de belofte om buitenlandse investeringen aan te trekken daar waar die het meest nodig zijn,’ aldus Brower. Volgens de Internationale Kamer van Koophandel is de juridische bescherming die ISDS investeerders biedt zelfs onmisbaar voor het aantrekken van investeringen.
Daar staat tegenover dat ISDS eenrichtingsverkeer is: bedrijven kunnen via de regeling staten aanklagen, maar andersom kan dat niet. En in beroep gaan tegen uitspraken van de arbitragetribunalen is onmogelijk. In een kwart van de 602 zaken die zijn afgerond, kreeg de aanklager – het bedrijf dus – een schadeclaim toegekend. De gemiddelde hoogte: circa 504 miljoen dollar. Nog een kwart van alle zaken leidde tot een schikking, waarbij de toegekende schadeclaims onbekend zijn.
Meestal was het aanklagende bedrijf afkomstig uit een rijker land, zoals de Verenigde Staten, Groot-Brittannië of Nederland. De rol van Nederland is bijzonder: vanuit ons land zijn, op de VS na, de afgelopen decennia de meeste ISDS-zaken aangespannen. Vaak gaat het dan om bedrijven die niet Nederlands zijn, maar via een brievenbusfirma dankbaar gebruik maken van de in totaal negentig ISDS-investeringsverdragen die Nederland met andere landen heeft gesloten.
‘We leven in een gouden tijdperk van investeerder-staatarbitrage,’ schreven arbitragejuristen Theodore Posner en Dániel Dózsa in 2013. De arbitrage-industrie – dat wil zeggen: de advocatenbureaus, arbiters en instanties die de ISDS-zaken afhandelen – verdient een goede boterham aan de clausule. Een studie uit 2012 berekende dat de juridische kosten voor een enkele ISDS-zaak gemiddeld acht miljoen dollar bedragen.
Maar de volgens Brower ‘neutrale fora’, de arbitragetribunalen, waren meermaals het mikpunt van kritiek. George Kahale, een kritische arbiter uit de VS, noemt ISDS zelfs het ‘wilde westen’ van het internationaal recht, waarbij op dubieuze gronden claims worden toegekend van ‘ongekende’ hoogte. Op ‘dubieuze’ gronden: want de diverse arbitragetribunalen interpreteren dezelfde wetten geregeld op verschillende, inconsistente manieren, zegt Kahale.
Ook de Canadese hoogleraar Gus van Harten is kritisch. Op de website van het Centre for International Governance Innovation schrijft hij dat er ‘talloze belangenconflicten’ spelen in de ISDS-sector. Zo treden juristen in de ene zaak op als arbiter, en in de volgende als juridisch adviseur van een staat of bedrijf. Daardoor hebben ze ‘een duidelijk belang in het aanmoedigen van claims, om ISDS als een business te laten groeien,’ stelt Van Harten. Zijn conclusie: ‘Grote bedrijven en de superrijken zijn, samen met de arbitrage-industrie, verreweg de belangrijkste begunstigden van ISDS.’
Ecuador trok haar conclusies: op 16 mei 2017 beëindigde het land al zijn investeringsverdragen
Voor de landen waarin geïnvesteerd wordt, zijn de voordelen van ISDS evenwel niet altijd duidelijk. Zo liet de president van Ecuador, doelwit van in totaal 23 ISDS-zaken, een onderzoekscommissie kijken naar de netto-effecten van de investeringsverdragen voor het land. Hun conclusie: de verdragen leverden ‘geen voordelen’ op, en creëerden ‘alleen maar risico’s en kosten’. Ecuador ontving niet merkbaar meer investeringen uit landen waarmee het een bilateraal investeringsverdrag had, maar had inmiddels wel 1,5 miljard dollar aan ISDS-schadeclaims (en nog eens 156 miljoen dollar aan juridische kosten) moeten betalen. De regering van Ecuador trok haar conclusies: op 16 mei 2017 beëindigde het land al zijn investeringsverdragen.
Afschaffing, inperking of verbetering?
Ecuador is niet het enige land dat genoeg heeft van ISDS. Na de aanvaring met mijnbouwbedrijf Foresti zegde Zuid-Afrika in 2012 een aantal van zijn ISDS-verdragen eenzijdig op. India en Indonesië deden hetzelfde. Ook in rijkere landen groeit de kritiek: toen een ISDS-clausule in het nog in te voeren handelsverdrag tussen de EU en de VS (TTIP) dreigde te belanden, schreven honderden economen een open brief aan het Amerikaanse congres. De brief waarschuwde in niet mis te verstane bewoordingen tegen de clausule: de economen riepen hun volksvertegenwoordigers op ‘om de wet, de democratische instellingen en de soevereiniteit te beschermen’.
‘Overheidsgestuurd’ beraad
Tijd voor internationaal beraad over dit juridische wapen, dacht UNCITRAL. Deze United National Commision on International Trade Law is een zestig landen tellende commissie van de Verenigde Naties, opgericht in 1966, die over internationaal handelsrecht gaat. Hier worden onder andere de regels opgesteld die het verloop van ISDS-zaken bepalen. In 2017 startte de commissie een reeks overleggen om de zorgen rond ISDS te inventariseren en mogelijke hervormingen te ontwerpen. Die hervormingen zouden uiteindelijk in de Verenigde Naties worden aangenomen en dan, na ratificatie door nationale overheden, van toepassing zijn op bestaande verdragen.
Het mandaat voor het overleg ging naar ‘Werkgroep III’, een van de werkgroepen van de commissie, waaraan alle zestig UNCITRAL-leden deelnemen. Het mandaat aan de werkgroep benadrukt wel dat het overleg ‘overheidsgestuurd’ moest zijn, met input van ‘hoog niveau’ vanuit ‘alle overheden’.
Die aanvulling werd om meerdere redenen gemaakt. Ten eerste erkende het mandaat dat verschillende staten ‘verschillende ervaringen’ en ‘verschillende verwachtingen’ van het ISDS-regime hadden. Ten tweede staat UNCITRAL erom bekend dat er veel ISDS-juristen meepraten omdat het overleg vaak om puur technische kwesties gaat, zo schrijft de Australische juriste Anthea Roberts. Maar, zegt Roberts: ditmaal betrof het een ‘uiterst politiek’ overleg. ‘De zorg was dat arbitragebeoefenaars hervormingspogingen zouden proberen te blokkeren, te dwarsbomen of af te zwakken’ omdat zij ‘een gevestigd financieel belang hebben bij het handhaven van de status quo.’ Juist daarom, schrijft Roberts, benadrukte het mandaat dat het overleg echt ‘overheidsgestuurd’ moest zijn.
Het meest verregaande ‘verbeteringsplan’ is een permanent internationaal investeringshof, het Multilateral Investment Court
Maar de onvrede over ISDS wordt niet overal gedeeld. Terwijl in ‘het Zuiden’ landen investeringsverdragen verscheuren, leggen meerdere landen uit ‘het Noorden’ juist voorstellen voor een ‘modernisering’ van ISDS op tafel. Logisch, vindt de Nieuw-Zeelandse hoogleraar in de rechten Jane Kelsey: al groeit het aantal ISDS-zaken tegen rijkere landen gestaag, de meeste zaken worden nog altijd aangespannen door bedrijven uit rijkere landen, en worden tegen de armere landen gevoerd. In bijvoorbeeld Japan, Korea of de Europese Unie is daarom meer steun voor ISDS, zegt Kelsey, ‘omdat daar veel meer gekeken wordt naar de belangen van hun investeerders in het buitenland’.
Het meest verregaande ‘verbeteringsplan’ is een permanent internationaal investeringshof, het Multilateral Investment Court (MIC), vergelijkbaar met het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Europa stelde zoiets al meermaals voor, met steun van Canada. Het hof zou een permanente poule van arbiters aanstellen en de ad hoc-arbitragetribunalen vervangen in de afhandeling van ISDS-zaken. ‘Het is de enige voorgestelde optie die succesvol alle zorgen beantwoordt,’ zo stelt de EU. Volgens de EU zou het plan de belangenverstrengeling onder arbiters bestrijden, hun onafhankelijkheid vergroten, de consistentie in uitspraken verbeteren en de kosten van ISDS-zaken drukken. Het plan heeft overigens nog niet de steun van cruciale spelers: Kelsey noemt onder andere de VS en Japan als landen die het voorstel veel te ver vinden gaan en die slechts ‘technische hervormingen’ van de regels wensen.
Ook onder ISDS-critici wordt het voorstel voor een permanent investeringshof met gemengde gevoelens ontvangen, maar dan juist omdat het niet ver genoeg gaat. Mits goed ontworpen, zou het MIC volgens Van Harten een verbetering zijn ten opzichte van het huidige ISDS-systeem. Het kan echter ‘grandioos mis gaan wanneer het ISDS uiteindelijk institutionaliseert zonder de belangrijkste gebreken op te lossen,’ schrijft hij. Zijn zorg wordt gedeeld door ITUC, de grootste vakbondsfederatie ter wereld: ‘We kunnen niet instemmen met een hervorming die dit parallelle rechtssysteem, dat alleen voorbehouden is aan buitenlandse investeerders, zou verankeren.’
Bovendien zijn er bredere hervormingen mogelijk, betoogden vierenveertig wetenschappers onlangs in een open brief. Hun wens: sta binnen ISDS toe dat ook staten bedrijven kunnen aanklagen, in plaats van alleen andersom. En sta ook derde partijen – zoals slachtoffers van milieuschade of mensenrechtenschendingen door bedrijven – toe om gehoord te worden in ISDS-zaken.
Andere onderdelen van het voorstel: perk het gebruik van ISDS in, door bedrijven te verplichten hun conflicten met overheden eerst aan nationale rechtbanken voor te leggen. Het is een idee dat Indonesië nu officieel omarmt. Kelsey: ‘Waar er zorgen zijn over de kwaliteit van de nationale rechtspraak, is stap één het investeren in de verbetering daarvan.’
En dan is er nog het meest verregaande idee, waar meerdere ngo’s voor pleiten: een multilateraal gecoördineerde afschaffing van ISDS.
Noord-Zuid
Deze week, van 1 tot 5 april, vindt in New York de vierde plenaire bijeenkomst van UNCITRAL Werkgroep III plaats. ‘Fase twee’, het kiezen van kwesties waarvan hervorming gewenst is, is al vergevorderd. ‘Fase drie’, het ontwerpen van die hervormingen, zal mogelijk al deze week ingaan.
Hoe verloopt dat overleg binnen UNCITRAL Werkgroep III, en de invulling van het ambitieuze mandaat? Anna Joubin-Bret, secretaris-generaal van UNCITRAL, klinkt tevreden en hoopvol. ‘Het is al een wonder dat zoveel landen samenkomen en zeggen er iets aan te willen doen,’ zegt ze. ‘Ik hoop dat de positieve energie die we tot dusver hadden zich voortzet.’
Voor het eerst wordt nu besproken waarvoor eerder steeds geen tijd was: het agendapuntje ‘overige zorgen’ over ISDS
Zelfs onder de critici klinkt enige hoop. Op het komende overleg wordt immers allereerst iets besproken waarvoor op de vorige bijeenkomsten steeds geen tijd was, zegt SOMO-onderzoeker Bart-Jaap Verbeek: het agendapuntje ‘overige zorgen’ over ISDS. Daar is door het secretariaat nu meer ruimte voor beloofd, na verzoeken van kritische delegaties zoals Zuid-Afrika. ‘Dat is het moment voor ons, maar ook voor landen als Zuid-Afrika, om alle andere kritiek op tafel te leggen, wat impact kan hebben op het verdere werkplan.’
Dat was in het verleden niet altijd het geval. ‘Twee blokken’ van sterke landen sturen in feite het overleg, constateerde Kelsey tijdens de laatste drie bijeenkomsten: Europa en Mauritius, die een permanent investeringshof wensen, en aan de andere kant landen als Japan en de VS die een aantal ‘technische hervormingen van juridische teksten’ voorstaan. Wanneer kritische delegaties zoals Zuid-Afrika het woord nemen, worden ‘hun kritische beschouwingen soms niet eens in de verslagen opgenomen,’ aldus Kelsey.
Ook Verbeek constateerde een scheve verhouding op de afgelopen twee bijeenkomsten, in april (New York) en november (Wenen) vorig jaar. Verbeek: ‘Van sommige armere landen is de stoel zelfs leeg.’ Ze staan volgens hem duidelijk zwakker in de discussies dan het rijkere Noorden en ‘kampen vaker met een gebrek aan middelen en expertise op het gebied van ISDS’.
Op de meest recente bijeenkomst ontbraken volgens de notulen twaalf van de zestig landen, waaronder Hongarije, Libië en Libanon – alledrie landen die in het verleden meermaals via ISDS werden aangeklaagd.
‘Benin is ook opvallend,’ zegt Verbeek. De Belgische jurist Quentin Declève die als enige vertegenwoordiger van het kleine Afrikaanse land optrad, had maar één boodschap: ‘Hij nam de microfoon en zei dat Benin het Europese voorstel voor een permanent investeringshof steunt.’ Op de website van Declèves advocatenkantoor Van Bael & Bellis, een kantoor dat ook aan ISDS-zaken werkt, wordt dit bevestigd. Het kantoor zegt Benin in UNCITRAL bij te staan vanuit hun pro bono-programma. Uit vertrouwelijke e-mails blijkt bovendien dat de Belgische overheid via zijn ambassades Afrikaanse landen wijst op het pro bono-programma van Van Bael & Bellis. ‘Je kunt je afvragen wiens standpunt Declève nou echt vertegenwoordigt,’ zegt Verbeek. ‘Dat van Benin, dat van zijn kantoor Van Bael & Bellis , of dat van België?’
‘Gekaapt’ door juristen
Maar hoeveel invloed hebben die overheden? De VS, waarvandaan de meeste ISDS-zaken ter wereld zijn aangespannen, nam een relatief grote delegatie van negen leden mee; drie van hen waren juristen uit de ISDS-sector.
En dat, zeggen critici, is een groot probleem. Overal in het overleg schuift vooral één soort stakeholder aan: de ISDS-jurist. De Amerikaanse ngo Public Citizen schreef zelfs dat het hele proces door deze juristen is ‘gekaapt’. Hoogleraar Kelsey, lid van een voor de werkgroep opgerichte academische adviesgroep, beaamt dat: ‘De arbiters zijn zeer invloedrijk geweest in het afbakenen van de discussies.’
ISDS-juristen bezetten zelfs belangrijke bestuursfuncties binnen de werkgroep
ISDS-juristen bezetten zelfs een aantal belangrijke bestuursfuncties binnen de werkgroep. Zo was secretaris-generaal Anna Joubin-Bret eerder partner in het Parijse advocatenkantoor Foley Hoag, trad ze in vijf ISDS-zaken als arbiter op en begeleidde ze ontwikkelingslanden in het afsluiten van investeringsverdragen. De voorzitter van Werkgroep III, met een nipte meerderheid gekozen, is de Canadese jurist Shane Spelliscy. De oorspronkelijke voorzitter van het adviserende Academisch Forum was de Zwitserse juriste Gabrielle Kaufmann-Kohler. Alledrie werken doorgaans in ISDS-zaken, als arbiters of juridisch adviseur.
De aanwezigheid van ISDS-juristen in de werkgroep is in cijfers uit te drukken: op de laatste bijeenkomst, in november in New York, bevonden zich onder de 281 leden van overheidsdelegaties minstens 28 juristen uit de ISDS-sector. In de twee voor de werkgroep opgerichte adviesraden is hun aandeel nog hoger: in het ‘Academisch Forum’ zijn 62 van de 122 leden ISDS-juristen; het ‘Beoefenaars Forum’ (Practitioners’ Forum) bestaat volledig uit ‘praktijkdeskundigen’, te weten 32 ISDS-juristen.
De externe stakeholders die bij de afgelopen drie bijeenkomsten aanschoven, waren voornamelijk vakverenigingen van advocaten, arbitrage-instellingen en academische instellingen die nauw verbonden zijn aan de ISDS-sector. Overigens steldePublic Citizen, een ngo die zeer kritisch over ISDS is, door het secretariaat te zijn afgewezen als ‘waarnemende organisatie’.
De deelname van ‘ISDS-juristen’ aan UNCITRAL Werkgroep III is uitstekend in kaart te brengen. Van de leden van de delegaties op de meest recente bijeenkomst (op basis van een door ons ingeziene lijst) en de leden van het Academisch Forum (zie de publieke lijst) werd onderzocht of zij ooit in ISDS-zaken werkten, als juridisch adviseur van een staat of bedrijf, arbiter, of anderzins. Van de tweede adviesgroep, het ‘Beoefenaars Forum’ (Practitioners’ Forum),zijn alle 32 leden betrokken bij ISDS-zaken en om die reden lid van de groep.
De ‘waarnemende organisaties’, de externe stakeholders die aanschuiven (genoemd in de officiële verslagen), zijn verdeeld in vijf categorieën: (1) vakverenigingen van juristen en arbitrageinstituties, (2) bedrijfsbelangenverenigingen, (3) academische instellingen, (4) ‘andere’ organisaties, zoals denktanks of statenorganisaties en (5) het maatschappelijk middenveld, waaronder ngo’s zoals SOMO, milieuorganisaties en vakbonden. Overigens staan een aantal aanwezige academische instellingen bekend om hun nauwe banden met de ISDS-sector (Queen Mary en CIDS).
Vanwege de deelnemers met dubbele petten is er enige overlap tussen de onderdelen van de werkgroep. Zo is de Amerikaanse jurist Don Wallace Jr. zowel lid van de delegatie van de VS als van het Academisch Forum. De oorspronkelijke voorzitter van het Academisch Forum, Gabrielle Kaufmann-Kohler (inmiddels vervangen door Malcolm Langford), is ook lid van de delegatie van Zwitserland. Advocatenkantoor King & Spalding LLP heeft een medewerker, James Castello, in de delegatie van de VS, terwijl twee van zijn collega’s, Edward Kehoe en Aloysius Llamzon, in het Beoefenaarsforum zitten. Deze overlap binnen de werkgroep werd door SOMO-onderzoeker Bart-Jaap Verbeek gevisualiseerd via kumu.
Hier wordt uitgebreid uitgelegd hoe de cijfers berekend zijn.
‘Beperkt menu’
De Canadese hoogleraar Kelsey verwacht dat het overleg uiteindelijk ‘oude wijn in nieuwe zakken’ zal opleveren: ‘Het is de vraag of de hervormingen die ze aannemen genoeg zijn om de kritieken af te kopen.’ Fundamentele verandering verwacht ze niet, omdat cruciale aspecten niet op de agenda staan. Kelsey: ‘De discussie is vernauwd tot drie specifieke, procedurele aspecten van ISDS, en de bredere kritiek wordt genegeerd.’
Verbeteren van de consistentie in ISDS-uitspraken, vergroten van de onafhankelijkheid van arbiters, beperking van de kosten van ISDS-zaken: het zijn alledrie kwesties rond de afhandeling van ISDS-zaken, niet de reikwijdte ervan: de regels van de investeringsverdragen zelf, de substance, staan niet op de agenda. Ook Indonesië hekelde deze afbakening.
Wat er wél op tafel ligt aan hervormingsvoorstellen? Verbeek bekeek de voorlopige ‘menukaart’ aan ISDS-hervormingen die het secretariaat afgelopen november opstelde. ‘Het meest verregaande voorstel was het permanent investeringshof,’ stelt hij. Alle andere voorgestelde hervormingen gaan minder ver, zoals de invoering van een beroepsinstantie, die het staten mogelijk maakt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraken van arbitragetribunalen. Of neem de nog gematigder ‘soft law’ oplossingen, zoals het voorstel dat landen ‘gezamenlijke interpretaties’ opstellen van de regels in investeringsverdragen. Dat zou arbitragetribunalen meer handvatten geven voor een consistenter rechtspraak, legt Verbeek uit.
Er is ‘geen consensus’ over de afbakening van het overleg tot procedurele kwesties rond ISDS
Secretaris-generaal Joubin-Bret van UNCITRAL zegt de wens voor een brede agenda te begrijpen, maar benadrukt dat de afbakening tot ‘procedurele kwesties’ toch echt een besluit van overheden zelf was. De leden van de centrale commissie ‘hebben ermee ingestemd in hun mandaat aan Werkgroep III.’ Een goed besluit, voegt ze toe: ‘We moeten ons richten op hervormingen waarover consensus mogelijk is.’ Een te brede agenda zou dat belemmeren: ‘Als je de boot overlaadt, dan zinkt die.’
Kelsey en Van Harten zijn niet overtuigd. In een gezamenlijke publicatie stellen ze dat ‘uit de inbreng van een aantal deelnemende landen’ blijkt ‘dat er geen consensus is’ over de afbakening van het overleg tot procedurele kwesties rond ISDS. Opnames van overleggen en publieke notulen laten zien dat hierover onenigheid bestaat, stellen ze. Het is volgens hen slechts de interpretatie van ‘een aantal leden van de werkgroep’ dat het mandaat zo’n afbakening voorschrijft.
‘Omringd door voorstanders van ISDS’
Ook in het adviserende Academisch Forum is de onderzoeksagenda begrensd, constateerde de Canadese hoogleraar Van Harten. Hij stapte deels om die reden in de herfst van 2018 uit de academische adviesgroep, waarvan hij toen een half jaar lid was.
Van Harten: ‘Ik vond dat het Academisch Forum alle kwesties moest kunnen bespreken die de leden belangrijk achten.’ Maar zijn verzoek om verbreding van de onderzoeksagenda werd door de voorzitter, de ISDS-juriste en arbiter Gabrielle Kaufmann-Kohler, niet geaccepteerd. ‘De agenda van het Academisch Forum stond vast, mailden Kaufmann-Kohler en Potestà mij,’ aldus Van Harten. ‘En ik had de indruk dat die agenda grotendeels gebaseerd was op een rapport dat zij beiden al voor de oprichting van het Academisch Forum hadden geschreven.’
Erg verbaasd klinkt Van Harten niet: ‘Als je naar dit soort dingen gaat, ben je vaak omringd door allerlei voorstanders van ISDS, uit de praktijk of de academische wereld. Ik heb dat vaak genoeg meegemaakt om te weten dat ik mijn tijd beter kan besteden.’ Hij neemt zich nu voor om zijn academische adviezen aan UNCITRAL Werkgroep III onafhankelijk te publiceren.
51 Bijdragen
Niek Jansen 9
-De Nederlandse zorgverz.mij. Achmea legde een claim van € 20 miljoen neer bij de Slowaakse regering, omdat de regering het zorgverzekeringssysteem onder publieke controle wilde brengen. Toen Slowakije weigerde kon de Nederlandse regering beslag leggen op banktegoeden van Slowakije in Luxemburg. Dit kan dus ook in de toekomst gebeuren met ons zorgsysteem wanneer TISA (Trade in Services Agreement) in werking zou treden! Maar Achmea had wel de generositeit om Bill Clinton €440.000 uit te betalen voor zijn lulpraatje van 1 uur!
-El Salvador wilde een Canadese goudmijn van 'Pacific Rim' verbieden vanwege de te verwachten vervuiling van zijn rivieren. Van de regering werd ter compensatie van winstverlies van de mijnonderneming een vergoeding geëist van $315 miljoen.
-Het Zweeds farmaciebedrijf Micula eiste van de Roemeense regering een compensatie van €250 miljoen omdat de regering bepaalde staatssteun wilde afschaffen in overeenstemming met EU-regels.
-Een andere farmaceutische gigant Eli Lily eiste van de Canadese regering een vergoeding van $500 miljoen, omdat de regering bepaalde medicijnen toegankelijk wilde maken voor lagere inkomensgroepen.
-De Peruaanse regering eiste van een Amerikaans bedrijf maatregelen tegen de loodvergiftiging die het bedrijf veroorzaakte. De kosten van die maatregelen van $800 miljoen werden als eis voor vergoeding van geleden verlies bij de overheid neer gelegd.
Niek Jansen 9
- Nadat het oliebedrijf van Exxon-Mobil in Venezuela genationaliseerd was kreeg het bedrijf dank zij de uitspraak van de arbitragecie.ISDS via de Nederlandse brievenbusfirma van het moederbedrijf een vergoeding van $1 miljard. De Canadese regering legde het Amerikaanse bedrijf Ethyl Corporation een verbod op op het gebruik van MMT in de benzine, wat in de meeste landen in de wereld als een bedreiging voor de volksgezondheid wordt gezien. Ter compensatie van de sluiting van een fabriek, die daarvan het gevolg was, legde het bedrijf in het kader van het NAFTA-vrijhandelsverdrag een claim van$251 miljoen bij de regering neer.
-Ook werden zware claims neergelegd door de nicotinegigant Philip Morris bij de regringen van Uruguay en Australië vanwege hun nicotinegebruik beperkende maatregelen.
Enz.enz……...
Het is goed dat FTM nog eens de aandacht vestigt over de gevaren die voor ons burgers/belastingbetalers/consumenten schuilen in vrijhandelsverdragen en hun arbitragecie.ISDS.
Maar in het artikel wordt niet de verbinding gelegd tussen ISDS-claims en brievenbusfirma's. Het is niet verwonderlijk dat het kolommendiagram mbt de landen van waaruit de meeste claims worden gedaan overeenkomt met de landen waar de meeste brievenbusfirma's gevestigd zijn, nl. de VS en Nederland.
Nederland is daarom niet alleen een belasting- maar tevens een claimparadijs met dank aan onze 'sociaal-democraten' Dijsselbloem en Ploumen die niet alleen steeds in de EU fervente voorstanders waren van vrijhandelsverdragen, maar even fervente tegenstanders om op Europees niveau iets te doen tegen deze vorm van massale belastingontwijking in (meestal arme) productielanden via het systeem van nep- of brievenbusfirma's.
lees ook: https://corporateeurope.org/international-trade/2018/06/one-treaty-rule-them-all
De grootste claims werden gedaan door energiebedrijven en m.n. het Zweedse energiebedrijf Vattenfall, nl. aan Duitsland van $5.1 miljard en aan Rusland van $50 miljard.
Paul 121 5
Niek JansenJoost Visser 5
Niek JansenMarla Singer 7
bps 12
en de belastingbetaler moet genoegen nemen met verlammende politiek en bestuur vanwege permanent juridisch ISDS dreigement.
En de burger en belastingbetaler draait al overal voor op.
De grootste koe die belangeloos melk moet geven.
De burger en consument is uiteindelijk de enigste en degene die winst en rendement aan het grote bedrijfsleven levert.
En die partij wordt juridisch-economisch via ISDS gemarteld, vergiftigd en geslacht.
Welk onverstand en kortzichtigheid zit daar nou achter?
Korte termijn visie en -business?
Dat duurt nooit lang.
Die paar dubbeltjes van vandaag belemmeren de kwartjes van een duurzame toekomst.
Ferry de Boer 7
bpsbps 12
Ferry de BoerHet is dat angstvallige, egoïstische stereotype.
Lydia Lembeck 12
Ferry de BoerEven een deel van een reactie van mij elders:
De voorloper: https://en.wikipedia.org/wiki/Multilateral_Agreement_on_Investment
En deze : https://www.oecd.org/industry/inv/internationalinvestmentagreements/multilateralagreementoninvestment.htm
Niek Jansen 9
bps"Wat dat betreft mag Nederland zijn borst wel nat maken: het recente besluit om de gaswinning in Groningen te beperken, teneinde bewoners te beschermen tegen verdere aardbevingsschade, is bij uitstek ISDS-gevoelige materie. Het hoeft niet eens tot een claim te komen: Nederland probeert nu met de betrokken bedrijven een akkoord te bereiken over compensatie voor de gasvoorraden die noodgedwongen in de grond achterblijven. Kunnen dreigen met een ECT-investeringsclaim wanneer de geboden oplossing hen niet zint, helpt Shell en ExxonMobil zonder twijfel om het onderste uit de kan te halen. De bedragen die momenteel worden genoemd, variëren van 50 tot liefst 125 miljard euro".
En dat zouden wij belastingbetalers dan moeten ophoesten, bps!
Henk Bakker 6
Niek JansenOpenheid dus!!!
Lydia Lembeck 12
Henk Bakkermarcel 7
Henk BakkerHenk Bakker 6
marcelbps 12
Niek JansenHet sluiten van een gasveld vanwege aardbevingen is bijv. zo’n risico.
Maar de grote ondernemingen willen geen risico en willen wel onderneming zijn.
En de staat heeft van alle staatsopbrengsten nooit reserves aangelegd voor risico.
Ze willen een luilekkerland waarin de centrale banken en banken geld scheppen en uitlenen,
en waar overheden en grote ondernemingen risicoloos dat geld weer opscheppen en innemen.
Gevestigde, onafhankelijke rechtbanken en rechters vormen daarvoor een risico.
Daarom komen er voor ISDS speciale rechtbanken en commissies zonder uitspraak-risico.
Maar zo werkt het natuurlijk niet: niet maatschappelijk, niet economisch en niet systemisch.
Tenminste niet voor lang.
Dick Siesling 1
Niek JansenLydia Lembeck 12
bpsBanken accepteren grote schulden, omdat ze die bij de overheid kunnen leggen. Vraag me niet hoe, maar dat schijnt te kunnen. En overheden betalen altijd. Die hebben een onuitputtelijke bron: Belastingen.
De Nationale schuld van ons land wordt afgelost met de Verhuurderheffing. Zulke dingen en zo werkt het dat de bevolking ALLES mag betalen, zoals deze dame aan het einde van dit grappige liedje: https://www.youtube.com/watch?v=RvVaQfo-M9I&list=PL-IMq6cwWrdatlUmX1BVsV1NzqmUnZ3GJ
Ferry de Boer 7
En dan klaagt de politiek over het toenemend nationalisme wat mijns inziens een volkomen begrijpelijke tegenbeweging is tegen deze graaiende vorm van globalisering.
Lydia Lembeck 12
Ferry de Boer[Verwijderd]
Je kunt nog zoveel regeltjes opstellen, maar een dom idee blijft een dom idee. In deze hele gang van zaken zie ik het kolonialisme eraf spatten met mogelijk een klein verschil, dat dit kolonialisme nu door GMO's bedreven wordt met behulp van overheden, terwijl het vroeger overheden waren met behulp van bedrijven. In Ecuador wonen blijkbaar verstandige mensen.
Niek Jansen 9
[Verwijderd]Zij gaan daarmee in tegen principes van ons eigen staatsrecht, tegen de Veiligheidsraadresolutie 2334 en tegen de beginselen van het Internationaal Strafhof dat het Israëlisch koloniseringsproject als een oorlogsmisdaad beschouwt.
Dat zou je dus kolonialisme in koloniën kunnen noemen, inhakend op uw laatste alinea.
https://rightsforum.org/nieuws/abp-houdt-verontruste-burgers-voor-de-gek/ en:
https://rightsforum.org/nieuws/pensioenfonds-pfzw-haalt-vijf-israelische-banken-van-uitsluitingslijst/
De Israël-lobby heeft zijn werk weer goed gedaan!
Het stilzwijgen van de regering en de media is zoals gewoonlijk weer oorverdovend als het om de misdaden van Israël gaat en nu ook weer met het rapport van de VN Mensenrechtenraad over de oorlogsmisdaden van Israël aan de Gaza grens waar bijna 200 ongewapende Palestijnen w.o. 30 kinderen met scherpe munitie gericht zijn vermoord.
Ook al is het onderwerp off-topic beveel ik u toch aan deze link te lezen en evt. de petitie te ondertekenen:
https://rightsforum.org/petitiegaza/
Marla Singer 7
Niek JansenNu wil Israël ook nog eens de Golan hoogte bezetten. Want er zit olie in de grond daar. De contracten met de Amerikaanse oliemaatschappijen zijn al weer getekend en raad eens wie hier heel veel geld aan gaan verdienen?
Niek Jansen 9
Marla SingerZolang dat officieel nog niet het geval is laat hij dan een van zijn eigen staten weggeven ipv dat te doen met een deel van een andere staat i.c. Syrië.
Joost Visser 5
Niek JansenNiek Jansen 9
Joost VisserTrouwens wat die kinderen betreft weten we dat het IDF (Israelian Defence Force) geen verschil maakt met volwassen Palestijnen; ze worden even goed met scherpe munitie 'afgeschoten' aan de Gaza-grens of voor jaren opgesloten omdat ze een steen hebben gegooid naar een zwaarbewapende Israëlische militair of pantservoertuig.
Lees hier een aantal getuigenissen van Israëlische militairen over de wijze waarop zij omgaan met Palestijnse kinderen:
https://www.breakingthesilence.org.il/wp-content/uploads/2012/08/Children_and_Youth_Soldiers_Testimonies_2005_2011_Eng.pdf
Maar ik zal niet racistisch concluderen, zoals u doet, dat dat hun 'westerse mentaliteit aangeeft' analoog aan uw verwijt aan de Palestijnen een 'Arabische mentaliteit' te hebben in hun omgang met kinderen.
Lees ook dit: https://rightsforum.org/nieuws/eu-veroordeelt-huisuitzettingen-palestijnse-gezinnen-in-oost-jeruzalem/
En dit: https://www.demorgen.be/buitenland/israelische-ex-soldaat-ik-ging-s-nachts-huizen-binnen-om-kinderen-te-arresteren-b85edc2d/
Joost Visser 5
Niek JansenNiek Jansen 9
Joost VisserLudovica Van Oirschot 15
[Verwijderd]Ludovica Van Oirschot 15
Niek Jansen 9
Ludovica Van OirschotLudovica Van Oirschot 15
Niek JansenKijk, het is al begonnen:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-china-strategie-van-de-vvd-het-land-bedreigt-onze-manier-van-leven/
Gerrit Zeilemaker 6
Walgelijk dat Nederland hier een hoofdrol in vervult.
Roland Horvath 7
2/ Onderhandelingen over vrijhandelsverdragen moeten in het openbaar gebeuren.
De besprekingen in de 2e Kamer zijn openbaar en ze gaan ook over gevoelige onderwerpen.
En de Vrij Handels Verdragen gaan over wetgeving en niet of bijna
- niet over vrijheid, want het gaat om protectionisme, van de investeringen van de GMO.
- niet over handel maar over wetgeving.
- niet over verdragen, want het zijn dictaten van de GMO aan de staten.
Het ISDS/ICS is een uiting van de verdwazing van een kapitalistische maatschappij. Het betekent niet alleen de dominantie van de GMO tegenover de overheden maar het is ook oneerlijke concurrentie en monopolie vorming: De GMO kunnen een vergoeding voor hun zogenaamd verlies aan winst door overheidsbeleid vragen maar niet het MKB.
De overheid en de burgers hebben niets -of toch niet veel- te zeggen aan de GMO maar de GMO willen alle macht over de overheden en de burgers.
B/ Innovatie uit het buitenland moet men niet weren.
Maar de globalisering, namelijk het binnendringen van een GMO in een markt/ in een land met haar producten of met investeringen, doet meestal de productie, de werkgelegenheid en het inkomen in dat land dalen. Want de GMO ruïneren met hun lagere prijzen in de regel veel inlandse MKB en compenseren niet de productie, die de geruïneerde inlandse MKB nog voortbrachten toen ze er mee ophielden.
Globalisering werkt dus monopolisering en concentratie van productie, werkgelegenheid en inkomen in de hand en creëert werkloosheid en armoede. Dan is er nog de uitvoer van de winst.
Door de aard van het kapitalisme is globalisering een ramp voor de meeste landen, ze worden niet alleen arm maar ook machteloos en afhankelijk van het buitenland.
Globalisering mag maar met respect voor de natiestaten en voor de democratie.
De hele wereld moet geen unitaire staat worden, dictatoriaal geregeerd door de GMO.
Niek Jansen 9
Roland HorvathRoland Horvath 7
Niek JansenZe leiden ons naar een armageddon. Ze kennen alleen een status quo, geen evolutie.
In dat geval kan het een revolutie worden zoals in 1789 in Parijs.
Of de gele hesjes zoals nu in Frankrijk.
In elk geval moeten ALLE burgers meer geïnteresseerd worden door de politiek. Dat vraagt om andere media, andere MSM, die de burgers niet iedere dag beliegen en hen informeren op een redelijke manier.
Het zou een grote stap voorwaarts zijn als de burgers hoe dan ook de eigenaars kunnen worden van een deel van de MSM.
Links moet geen nieuwe politieke partij oprichten zoals Fvd want dat is gesteund door het grootkapitaal.
Links moet een nieuwe krant uitgeven.
Lydia Lembeck 12
Roland HorvathPieter Jongejan 7
Roland HorvathEn hoe voorkom je dat de nieuwe kritische media (gelardeerd met smeuige verhalen, want het is de saus die de vis naar binnen doet glijden) gekaapt worden? De centrale banken zijn sinds de jaren negentig gekaapt door de investeringsbanken. De geldgroei (schuldengroei) loopt sindsdien de spuigaten uit en de economische groei stagneert.
En voorkom je dat investeringsbanken via het opvoeren van de schulden Westerse overheden steeds meer in hun greep krijgen en dwingen om vrijhandelsverdragen af te sluiten onder dreiging van een staatsbankroet? Kijk naar de 'linkse" Griekse regering, die niet durfde te devalueren en koos voor het handhaven van de status quo en het eigen overbetaalde baantje.
Uiteraard ben ik daarom fel tegen vrijhandelsverdragen, maar je moet bij het begin beginnen en dat is goedkoop geld afschaffen. Links functioneert nu als gratis werkpaard voor Goldman Sachs. Gratis geld betekent gratis speculeren en meer ups en downs, want dan wint de speculant en moet de burger de rekening betalen.
Roland Horvath 7
Pieter JongejanIn een neoliberale economie worden de bedrijfslasten steeds maar verminderd worden waardoor de koopkracht steeds vermindert en de maatschappij in een langdurige depressie terecht komt zoals in 1873-1896 en 1929-WO2. De bedrijfslasten verlaging wordt aangeprezen en verkocht door 24/7 propaganda van de MSM.
Iets anders, het is ook niet de bedoeling dat de VS en China hier in de EU alles komen opkopen zoals ondernemingen en grond. Dat geld moet geweerd worden. Nogmaals, globalisering mag in beperkte mate maar met respect voor het bestaande namelijk voor de natiestaten en voor de democratie.
Globalisering is maar in beperkte mate positief. De opbrengsten zijn uitsluitend voor de aandeelhouders van de GMO. De globalisering gaat voor het overige ten koste van de MMM: Mensen/ werknemers, Maatschappijen met name inlandse MKB, en Milieu.
Pieter Jongejan 7
Roland HorvathJoost Visser 5
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
Joost VisserIk ben dus tegen het misbruiken van Ricardo voor het bevorderen van vrijhandel bij flexibele wisselkoersen en een te lage reële rente, waardoor de kapitaalgebruikende sector wordt gesubsidieerd en de arbeidgebruikende sector moet inleveren (GL, PvdA en SP zijn voor het handhaven van de euro en voor een kunstmatig lage rente en dus voor het uitbuiten van de arbeidgebruikende binnenlandse sector).
Ik ben om dezelfde redenen ook tegen het misbruiken van de theorie van Wicksell over prijsstabiliteit. Dus geen inflatiedoelstelling van 2% maar 0% zoals bij Wicksell.
Ik ben verder tegen het misbruiken van Keynes, die pleitte voor hogere overheidsuitgaven in geval van een recessie (conjunctuurmaatregel, want in the long run we are all dead), maar niet voor het subsidieéren van de kapitaalgebruikende sector door de infrastructurele investeringen van die sector blijvend uit de algemene middelen te laten betalen en deze sterk automatiserende sector te subsidiëren met een kunstmatig lage rente en een kunstmatig lage wisselkoers.
Keynes was inderdaad voorstander van één waardevaste wereldmunt, de bancor, maar die is er door de Amerikaanse investment bankers nooit gekomen. In plaats daarvan kregen we de niet-waardevaste petrodollar, die door links en rechts Nederland gesteund wordt, waardoor onze pensioenen niet meer geIndexeerd kunnen worden en de rijken steeds rijker worden..
Niek Jansen 9
Pieter JongejanFTM heeft degelijke onderzoekjournalistiek hoog in het vaandel staan en is tegelijkertijd ook activistisch en gelieerd met het eveneens kritische www.Apache.be ook van onze Vlaamse vrienden en met het Platform Authentieke Journalistiek (PAJ). FTM is vooral gefocust op nationale issues en vervult daarmee zeker een belangrijke rol.
Ik zou een sterkere band van FTM met www.dewereldmorgen.be toejuichen.
De kritische functie die FTM ongetwijfeld in het Nederlands medialandschap vervult, zou eerder versterkt moeten worden door (nog) meer samenwerking en ook met andere kritische stemmen zoals van de weekbladen De Groene Amsterdammer , Vrij Nederland en www.de Correspondent.nl
En om op het onderwerp van PAJ terug te komen: zou er geen gemeenschappelijk front gevormd of zelfs 'offensief' geopend kunnen worden tegen het sluiten van vrijhandelsverdragen en ISDS arbitragecie. in het bijzonder en het daaraan gekoppelde systeem van brievenbusfirma's ?
Lydia Lembeck 12
Niek JansenDat zo'n blog zou kunnen helpen klopt wel. Maar hoeveel Belgen zijn opgestaan, op de jongere Klimaatbetogers na dan? Ook die zijn opgehouden. Ze houden altijd op. Gaan naar huis en gaan door met het dagelijks leven.
Een opstand, zoals in Kiev destijds, of beter. langer geleden de Anjerevolutie in Portugal. Punt is dat de demonstranten volhouden. Doorgaan. Wekenlang, desnoods maandenlang als dat moet.
Dat zie ik niet gebeuren. Heb je enig idee wat wel werkt? Naast dat blog?
Niek Jansen 9
Lydia LembeckTussen haakjes; de Anjer revolutie was idd een opstand van het volk maar niet te vergelijken met de coup in 2014 in Kiev, die een door de Amerikanen georkestreerde en gefinancierde 'opstand' was ism de EU en neo-nazi's.
Lydia Lembeck 12
Niek JansenDat bedoelde ik. Excuus als dat niet duidelijk was.
Een soort van opstand door de journalistiek zou wellicht kunnen helpen. Maar dan moet je ze allemaal mee hebben. De lui in hun blauwe uniformpjes bij de NPO en RTL ook wel, zullen niet mee willen doen, denk ik.
Roland Horvath 7
Lydia LembeckJournalistieke actie, door u en jansenniek voorgesteld, ja. Maar de burgers moeten zich roeren op alle mogelijke fronten. Gele hesjes. Meer inspraak van de burgers waar het maar kan: Bij de overheid en in de bedrijven.
De neoliberale regering Rutte3 wil een participatie maatschappij. Dat betekent: Trek maar uw plan, rot maar op. Maar we hebben inderdaad een participatie maatschappij nodig: Met burgers, die mee beslissen op alle niveaus van de overheid.
Lydia Lembeck 12
Roland HorvathKlopt. En op dit moment zal in ons land de meerderheid niet meedoen. De laatste polls gaven aan dat de meeste mensen erg tevreden zijn met hun situatie. Die krijg je niet mee, maar je krijgt ook niet de mensen mee die nooit meer gaan stemmen, of op protestpartijen stemmen.
Het zal zijn gang en zijn tijd nodig hebben. Mensen begrijpen vaak pas de ernst van iets, als het ze overrompelt.
Niek Jansen 9
Roland HorvathOnderzoekjournalistiek heeft een taak meer openheid van zaken te geven en het publiek te informeren en daar zijn ook de reguliere media voor nodig. Wie weet bijv. welke negatieve consequenties vrijhandelsverdragen kunnen hebben voor onze voedselveiligheid, milieubeheer, werkzekerheid, gezondheid enz? Wie weet bijv. welke aanval het grote bedrijfsleven kan doen op ons inkomen door hun eisen van compensatie voor geleden verliezen middels die beruchte ISDS arbitagecie. We herinneren ons nog de recente oproerige sfeer in het land toen bekend werd dat Rutte een douceurtje van €2 miljard wilde geven aan twee multinationals.
Stel je voor dat op de voorpagina van de NRC, VK of Telegraaf het bericht verscheen met als kop: 'Nam Exploitanten eisen €125 miljard vanwege verbod gasboringen ?'.
Dat wordt nu in alle geheim overlegd met ExxonMobil en Shell (zie artikel van Roeline Knottnerus op FTM), twee maatschappijen die ook nog een belangrijk aandeel hebben in de milieuvervuiling op aarde.
Wat ik wil zeggen is dat die informatie niet alleen bekend zou moeten zijn bij een aantal insiders van kritische blogs en ngo's, maar dat er (nog) meer druk zou uitgeoefend moeten worden bij de reguliere media die gevoelige informatie te verspreiden.
Pas dan gaat men 'zich roeren op allerlei fronten', Roland, en kan er sprake zijn van enige 'evolutie'.
Hans Potters 1
Hans Potters 1
Martine Groenendijk 5