Jan Driessen bedankt!

En toen was hij weg: de grote Jan Driessen van Aegon. Nooit eerder wist een directeur-communicatie de ceo's van een bedrijf zo succesvol naar de coulissen te verdringen als hij. Eric Smit zet hem even in het zonnetje.

Vorige week maandag was het zover; Jan Driessen, de illustere directeur communicatie van verzekeraar Aegon nam na 13 jaar en 8 maanden afscheid van het bedrijf dat dit jaar zijn 30-ste verjaardag viert. Met een 'afscheidssymposium' waar de fine fleur van de communicatie- en adverteerderswereld, de (voormalige) topbestuurders van Aegon, talrijke journalisten en zelfs premier Rutte bij aanwezig waren, kreeg Driessen de erkenning en het applaus die hem toekwamen. Als weinig anderen voorvoelde hij hoe oprechte, persoonlijke communicatie - door journalisten en ander laag voorhoofdig volk wel eens aangezien voor glibberige zelfverheerlijking - een doorslaggevende factor ging worden. In zijn werkzame leven bij Aegon bleek hij dan ook in staat om de achtereenvolgende topmannen uit de spotlights te verdrijven. Wie zegt de naam Kees - doe maar gewoon - Storm nog wat? In een desperate poging om als groot leider de geschiedenis in te gaan, liet hij zich in 2002 fotograferen door popsterfotograaf Anton Corbijn. Helaas, de grove korrel van Corbijn legde genadeloos het anticharisma van een provinciale bonenteller vast. Don Shepard, was dat een overbetaalde Aegonbaas of een Amerikaanse pornoacteur? Beide? Dan het wandelende algoritme Alex Wynaendts, is dat werkelijk de huidige baas van Aegon? Bestaat die man überhaupt? Laat staan dat de directeuren van de Nederlandse operatie - voorheen de vunzige klusjesman Johan van der Werf en thans die lieve, brave Marco Keim, bij iemand op het netvlies staan. Nee, wie het over Aegon heeft, heeft het maar over één man en dat is de gesoigneerde en welbespraakte Jan Driessen. Een unicum in de vaderlandse bedrijfsgeschiedenis.

Roemrijk lot

Driessen was al veel langer actief in de geschiedschrijving. Als journalist voor Brandpunt en Netwerk versloeg hij oorlogen en interviewde de groten de aarde: Nelson Mandela, Bill Clinton, Tony Blair de Dalai Lama en ook Silvio Berlusconi kregen de vragen van Jan op zich afgevuurd. Driessen was voorbestemd om als journalist eeuwige roem te vergaren, ware het niet dat hij in 2000 besloot om directeur communicatie te worden van de geoliede woekerpolisfabriek Aegon. Dat van die woekerpolissen was bij zijn sollicitatiegesprek waarschijnlijk geen onderwerp van gesprek geweest. Dat zou vanaf 2006 radicaal anders worden. De verzekeraars kwamen bij het uitkomen van het grootschalige bedrog zwaar onder vuur te liggen en dat was het moment dat Driessen zijn rug rechtte om fier zijn roemrijke lot tegemoet te stappen om niet veel later dé man achter de bekende reclameslogan 'Eerlijk over later' te worden.
'Driessen wist eigenhandig en met onmetelijke bezieling en offerbereidheid het merk Aegon uit het vagevuur te slepen.'
Om in het heetst van de strijd de zuiverste oprechtheid en genialiteit van het reclamebureau THEY te mobiliseren om met een slogan uit ijle lucht een totaal andere werkelijk te scheppen, kan niet anders dan een communicatief mirakel worden genoemd. Zijn legaal-criminele werkgever Aegon was immers al anderhalf decennium bezig met de meest schunnige polissen honderdduizenden klanten te tillen en daarmee van grote delen van hun oudedagsvoorziening te beroven. Driessen wist daarmee eigenhandig en met onmetelijke bezieling en offerbereidheid het merk Aegon uit het vagevuur te slepen. Het was een historische campagne waar hij in 2009 dan ook terecht voor werd bekroond met de titel 'Communicatieman van het jaar'. Dat 'Eerlijk over later' door nijd verteerde geesten als de meest onwaarachtige, cynische slogan ooit werd omschreven, wist Jan telkenmale te ontzenuwen. Volstrekt bloosloos gaf hij de misleidende kletskoek van zijn malicieuze broodheren vorm, maar hij deed dat op zo'n beschaafde wijze - ooit waren de woekerpolissen 'met de beste bedoelingen' in de markt gezet - dat zelfs etiquettedeskundige Reinildis van Ditzhuyzen hem als een verloren zoon aan de borst zou hebben gedrukt.

Briljante communicatiemanoeuvre

Ook de naar omzet hongerende bazen van de FD Media Groep vlogen Jan Driessen gelukzalig om de nek toen hij zich met een tiet geld in de hand op het Prins Bernhardplein posteerde. Hij wist vervolgens het vlaggenschip van de uitgeverij - Het Financieele Dagblad - te infiltreren met een gesponsorde bijlage en zorgde er op die manier voor dat de eenzijdige pensioenpraatjes van Aegon met de vertrouwenwekkende saus van de kwaliteitskrant werden overgoten. De les in Faustiaanse dilemma's kregen de FD'ers erbij cadeau. '100 % procent onafhankelijk' tweette Jan er voor de zekerheid nog even bij. Een boek over de grote lessen in de communicatie kon dan ook niet uitblijven. Nadat in juni bekend werd dat hij Aegon zou verlaten, nam hij de tijd om zijn ervaringen aan het papier toe te vertrouwen. Driessen reikte op zijn 'afscheidssymposium' het door hem geschreven communicatieboek 'Alles moet deugen' uit aan vriend en minister-president van dit land; Mark Rutte. Een briljante communicatiemanoeuvre om de titel van het boek, die de Aegon-slogan 'Eerlijk over later' naar de kroon steekt, te laden met de voortreffelijkheid van een oprecht bezielde leider als Rutte. Het getuigt daarnaast van grote vergevingsgezindheid dat Driessen zijn werk door uitgevers Bertram & De Leeuw liet maken. Waren zij het niet die in 2011 het infame schotschrift/zelfhulpboek 'Woekerpolis, hoe kom ik ervan af?' op de markt brachten? Uitgever Betram & De Leeuw heeft zelfs een boek over Aegon in de non-fictiepijplijn zitten. En jawel, het boek heet: 'Eerlijk over later'! Een eresaluut voor Driessen. Dat Kees Kooman - de schrijver van het boek de Woekerpolisaffaire - de auteur is doet echter het ergste vermoeden. Het is maar goed de deugdzame Driessen in de auteursstal van Bertram & De Leeuw ook iemand als de rechtgeaarde, moedige strafrechtadvocaat Abraham Moszkowicz naast zich weet.

Heldenverering

Hoewel hij nu al bijna anderhalf decennium communicatieman is, is Driessen diep in zijn hart nog journalist. In het boek Alles moet deugen heeft hij ook een onthulling verpakt, zo bleek afgelopen weekeinde. Journalist Bart Mos - de lasergeleide raket van de Telegraaf - plaatste een pagina van zijn boek online met daarin de mededeling dat het mogelijk is om bij NRC Handelsblad voor 20 duizend euro een interview te kopen. 'Niet voor een herkenbare advertorial, neen, voor een echt interview', aldus Driessen die in één zucht door zijn vrienden van het FD nog een corrigerende tik op de vingers gaf. Het leverde een woedende reactie op van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch: 'Nonsens en leugens'. Volgens Driessen was het 'oud nieuws'. Het bleek wel degelijk om een advertorial te gaan, maar ach, de opwinding was er en daarmee was het beoogde communicatie-effect een feit. https://twitter.com/BartMos/statuses/399149620749942784 En zo begint het zelfstandige, ondernemende bestaan van Driessen met een klein relletje en wist hij een belangrijke hoofdredacteur op de kast te jagen. Driessen zal er uiteindelijk wel raad mee weten. Hij wist zelfs de wilde honden van de ooit roemruchte Ajax F-side in hun eigen clubhuis met een plas pils te domesticeren. De kwispelende heren waren Jan zo dankbaar voor zijn gebaar dat ze hem op een heldenverering trakteerden: met een spandoek in de Arena. Wij van Follow the Money wensen Jan alle succes bij zijn zoektocht in ondernemersland. We zullen hem met veel liefde blijven volgen.   Ex-hooligans danken Driessen, zo valt ex-topschaatster Barbara de Loor op   https://twitter.com/bdeloor/statuses/396701468268695552   Met vriend Rutte op eigen 'afscheidssymposium'   https://twitter.com/JanDriessen/statuses/397615665550327809   En Stan Huygens was erbij!   https://twitter.com/JanDriessen/statuses/398190720751644672   En gezellig bij Mark op de koffie   https://twitter.com/JanDriessen/statuses/377029328904544257   En Jan onthulde heel slim de koninklijke klandizie van Bea.   https://twitter.com/JanDriessen/statuses/328036123018407937

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Eric Smit

Gevolgd door 2952 leden

Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

Volg Eric Smit
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren