JSF testfase ligt weer stil, “expect more delays”

    Alle JSF-testvliegtuigen moeten aan de grond blijven, terwijl “het serieuze testwerk nog moet beginnen”.

    Het houdt maar niet op met de JSF. Het ene probleem is nog niet uit het nieuws of het volgende dient zich weer aan. Kostenstijgingen, technische mankementen en mindere prestaties domineren de berichtgeving over de hypermoderne straaljager die onze roestige F-16 moet vervangen. FTM berichtte eerder al dat Nederland later gaat testen. Onze twee testvliegtuigen liggen aan de ketting totdat de Amerikanen ver genoeg zijn met ontwikkelen en testen. En daardoor wordt onze testfase duurder. Wat is er nu weer aan de hand? Nu staan álle JSF-testtoestellen ‘on hold’. Het Amerikaanse ministerie van Defensie laat in een persbericht weten dat bij een routinecontrole een scheur in een motorblad is gevonden. De Amerikaanse vliegtuigmotorproducent Pratt & Whitney moet de zaak tot de bodem uit zoeken. Wat dit mankement betekent voor de gehele vloot is nog onduidelijk, maar alle JSF-testvliegtuigen blijven tot nader orde aan de grond. Uit voorzorg. Eerder deze maand werd de testfase van één van JSF-types nog hervat. De F-35B mocht maandenlang niet getest worden, omdat ook deze motorproblemen kende. Nu gaat het om alle types, dus ook de F-35A die Nederland op het oog heeft.
    De gehele JSF-familie blijft tot nader orde aan de grond.
    De kans lijkt groot dat dit niet de laatste hobbel in de JSF-testfase is. “Er komen meer er aan”, zo stelt Winslow Wheeler van het Amerikaanse Program On Government Oversight (POGO) in een e-mail aan FTM. “Het programma is nog maar op 30 procent van het makkelijke deel van de testfase. Het serieuze testen begint pas in 2017”.
    "Liefde maakt blind" “De F-35 is één groot probleem”, zegt Wheeler van POGO dat bekend staat om hun kritische blik op het JSF-programma. “De kosten blijven maar stijgen. Eigenlijk is de JSF al onbetaalbaar”. Volgens Wheeler vallen de prestaties bovendien “gigantisch” tegen.  De onderzoeker van de onafhankelijke waakhond verwacht echter niet dat de nieuwe tegenvaller leidt tot het cancellen van de JSF. “De huidige leiding van het Ministerie van Defensie is verliefd op het vliegtuig en weigert haar falen toe te geven.”
    Lees ook:
    'Vliegende Fyra' krijgt onvoldoende   De expertjury van Clingendael ziet slechts één scenario voor de toekomstige krijgsmacht mét de JSF en beoordeelt dit scenario met een onvoldoende. Hoe oordeelt de politieke jury?
    Veelvraat JSF dijt verder uit Ook de testfase van de JSF kent problemen: er is vertraging en de kosten verdubbelen. Waar kennen we dat van?
    Het mes op de keel van de JSF-lobby De JSF levert banen op en poetst ons internationaal imago op. En militair is het het beste van het beste. Oh, toch niet?

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Krijn Schramade

    Gevolgd door 215 leden

    Krijn Schramade (1980) krijgt een jaar na de val van Lehman Brothers (2008) de tegenwoordigheid van geest om zijn veilige lev...

    Volg Krijn Schramade
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren