Doorschakelen of panne

1 Connectie

Werkvelden

Auto-industrie
0 Bijdragen

De auto-industrie verandert de komende tien jaar meer dan de afgelopen honderd jaar. De elektrische aandrijving gaat de verbrandingsmotor vervangen. Reden voor zorg over de Duitse industrie, aldus McKinsey.

De Duitse auto-industrie (waar 400.000 mensen werken) is een van de sterkste groeimotoren van de Duitse, en dus de Nederlandse, economie. Het afgelopen jaar presteerde die industrie uitstekend, met name dankzij een sterke vraag uit de BRIC-landen.

 

Maar de toekomst ziet er door de komst van de elektrische auto onzeker uit, zo blijkt uit een rapport dat McKinsey exclusief voor zakenkrant Handelsblatt produceerde. Ook al gaat de transitie misschien niet zo snel als wel eens wordt gedacht – volgens McKinsey rijdt in 2030 nog 87 procent van de auto's met een verbrandingsmotor – zijn de gevolgen voor vooral de Duitse industrie groot. Een elektrische auto steekt simpeler in elkaar en dat betekent dat er minder slijtende onderdelen nodig zijn. En dus minder toeleveranciers.

 

Maar dé sleutel tot het succes van de toekomstige auto-industrie is de ontwikkeling van een betere batterij-technologie. Zonder eigen technologie op dat gebied verspeelt de Duitse auto-industrie zijn toekomst. En juist die technologie hebben ze uitbesteed. Bijvoorbeeld aan Bosch, dat op zijn beurt de benodigde kennis betrekt van Samsung. Volkswagen, nu nog de grootste producent ter wereld, werkt samen met Sanyo en het Chinese BYD.

 

Het ontwikkelen van nieuwe auto-technologie is duur en zal zich volgens de consultants van McKinsey zeker niet voor 2020 terug betalen. Maar wil de Duitse industrie overleven, is er geen alternatief.

 

Nederlandse toeleveranciers

De Nederlandse industrie leunt toch al zwaar op Duitse vraag, en dat is in de automotive sector het duidelijkst zichtbaar. Nederlandse toeleveranciers van de Duitse auto-industrie werden bij het uitbreken van de kredietcrisis, en de daarop volgende ineenstorting van de vraag, midscheeps getroffen. Consultant Roland Berger becijferde toen dat er 20 procent minder onderdelen werden besteld. In de Nederlandse automotive industrie werken zo'n 41.500 mensen, verdeeld over fabrikanten, toeleveranciers, research- en ingenieursbureaus. De 250 toeleveranciers hadden in 2008 een gezamenlijke omzet van ongeveer zes miljard euro.